JAPĀNAS ARHITEKTŪRA 8.GT.P.M.Ē. – 20.GS.






SALDUS PILSĒTAS ĢIMNĀZIJAS
11.ª KLASES SKOLNIECES
LINDAS LEITĀNES
REFERĀTS KULTŪRAS VĒSTURĒ
JAPĀNAS ARHITEKTŪRA 8.GT.PM.Ē. – 20.

SALDUS 1998.GADS


Saturs

1. Ievads                4
2. Vissenākā perioda arhitektūra      6
3. Arhitektūra 5.gs.p.m.ē. – 4.gs.m.ē.               7
4. Asuka un Naru perioda arhitektūra 6.gs.m.ē. – 8.gs.m.ē.        11
5. Heiana perioda arhitektūra 8.gs.beigas – 11.gs.m.ē.                16
6. Kamakura un Muromati periods
12.gs.beigas  - 16.gs.trešā ceturtdaļa                20
7. Akmens dārzi – tempļu galvenās sastāvdaļas           23
8. Kendzo Tange – tradīciju lauzējs                25
9. Izmantotā literatūra       28          

Ievads

Japāna – salu zeme Klusā okeāna Rietumu malā. Tās senais nosaukums Jamato tulkojumā nozīmē kalnainu vietu. Par uzlecošās saules zemi to nosaukuši ķīnieši, bet joprojām aktīvā un seismiskā darbība un biežie vulkāniskie izvirdumi devuši tai Ugunsvēmēja kalnu zemes nosaukumu.
Mākslas rašanās Japānas teritorijā – salu zemes Klusā okeāna salās (lielākās no tām Honsju, Hokaido, Kjusju, Sikoku) ir attiecināma uz neolīta sākumu (8.tūkstoši gadu p.m.ē.). Īpaši ilgs bija feodālisma periods (6.gadsimta otrā puse – 19.gadsimta otrajai trešdaļai), kurš savukārt iedalās:
 agrā feodālisma periods jeb Asuka – Naras periods (552.- 794.gads);
 Heiana periods (794. – 1185.gads);
 Kamakura (1185. – 1333.gads) un Muromati (1333. – 1573.gads) attīstītais periods;
 Momojama periods (1573. – 1614.gads) - robeža starp attīstīto un vēlo feodālismu;
 Edo periods (1614. – 1868.gads) – vēlais feodālisms.
Agrais feodālisms – laiks, kad nostiprinās valsts vara, tiek ieviesta budisma mācība un budisma mākslas formu piemērošana vietējie apstākļiem. Jau kļūst redzamas Japānas nacionālas kultūras iezīmes arhitektūrā, rakstībā, literatūrā. skulptūrā, lai gan ir vērojama arī Ķīnas, Korejas un Indijas mākslas ietekme. Attīstītā feodālisma laikā, atsaucoties uz Ķīnas un Korejas mākslas pieredzi, izveidojas savdabīgās dārza – parka arhitektūras formas, portreta skulptūra, glezniecība u.c. Vēlā perioda kultūra attīstījās savdabīgos apstākļos. Tai bija raksturīga augstākās sabiedrības nostiprināšanās. Par galveno celtni kļuva nevis templis, bet gan feodāļa pils; beidzot izveidojās parastā iedzīvotāja dzīvojamās mājas tips.
16.gadsimta vidū Japānu atklāja portugāļi, darot to pazīstamu arī pārējām Eiropas tautām. Saprotot, ka pārlieku liela eiropiešu uzmanība un ietekme var būt arī neatgriezeniska un nekontrolējama, 17.gadsimtā  Tokugavu dinastijas valdnieki veica pasākumus pilnīgai Japānas izolācijai (izraidīja eiropiešus, aizliedza ceļot uz ārzemēm), cenšoties saglabāt savas tautas nacionālo identitāti. Tādēļ arī Japānas kultūra nespēja izrādīt gandrīz nekādu ietekmi uz seno un viduslaiku kultūras attīstību.
Apbrīnojama laiku laikos ir bijusi japāņu prasme dzīves burzmā un nepārtrauktā saspiestībā nepazaudēt savu būtību, nepazaudēt saikni ar dabu. Japānā jau izsenis valda dabas kults. Cilvēks necenšas būt tās valdnieks, pakļaut to savam prātam un vēlmēm, bet gan dzīvot saskaņā ar tās likumiem. Japānim daba ir dzīva: dzīvs ir vējš un akmens, priede, ar kuru var sarunāties, rasas lāse ziedā, no kuras var skaidrību mācīties. Majestātiskumu viņā atrod vienkāršībā, izsmalcinātību – dabiskumā un nemākslotībā. Laiku laikos daba ir bijusi gan arhitektu, gan dzejnieku, gan mākslinieku iedvesmas avots.
Japāna ir savdabīgas kultūras zeme, kur sadzīvo paši modernākie zinātnes un tehnikas sasniegumi ar senām tradīcijām. Kendzo Tange ir viens no tiem māksliniekiem, kurš spēja savienot šos modernākos sasniegumus ar senajām tradīcijām.
Laika gaitā izkopjot un izstrādājot savdabīgus mākslas, literatūras, pasaules uztveres elementus, japāņi ir spējuši pierādīt to, ka viņu kultūras vērtībām ir pietiekoši daudz potenciāla gan laikā, gan telpā, pat, ja viņi palika tikai kā nezināmu salu iemītnieki saviem laikabiedriem citās zemēs.


Vissenākā perioda arhitektūra

Vissenākie arhitektūras pieminekļi, kuri ir atrasti Japānā, ir attiecināmi uz neolīta periodu 8.gadu tūkstoti – 1.gadu tūkstoša vidus p.m.ē. Laiks, kad notika intensīva migrācija no Āzijas kontinenta, kā arī no Dienvidjūras salām. Šī perioda kultūra ir nosaukta vārdā Dzemon. Arheoloģiskajos izrakumos ir atrastas daudzu apmetņu pēdas (īpaši daudz Honsju salas centrālajos rajonos – Gifu, Nagano, Sidzuoka, Tojamas prefektūrās), to iedzīvotāji nodarbojās ar zvejniecību, medniecību, vākšanu.
 Spilgtu liecību par japāņu arhitektūras pirmsākumiem dod Toro Sidzuoko prefektūrā atrastās zemnīcas un klētis. Zemnīcas bija kvadrātveida, apaļas, ovālas ar nedaudz noapaļotiem stūriem, diametrā 4,5 – 5,5 metri. Grīda atradās 0,9 – 1,2 metrus zemāk par zemes līmeni. Zemnīcas vidū atradās pavarda vieta. Četri tēsti stabi bija ierakti zemē, un kalpoja kā balsti karkasam ar dūmu atveri augšpusē. Jumts bija klāts ar zāli vai salmiem.

Arhitektūra  5.gs.p.m.ē – 4.gs.m.ē.


Neolīta beigu perioda kultūra ( 5.gs.p.m.ē. – 4.gs.m.ē), līdz ar šķiru sabiedrības rašanos, ieguva nosaukumu Jajoi, kura tika ieviesta japāņu salās līdz ar pārceļotājiem no Āzijas kontinenta un iekļāva tajā elementus no vietējās kultūras Dzemon. Tā bija daudz augstāk attīstīta.
 2.gadsimtā m.ē. sāka rasties cilts apvienības, lielākie no tiem bija izvietoti Honsju salas centrālajā (Jamato) un dienvidrietumu (Idzumo) daļā, kā arī Kjusju salas ziemeļos. Vienlaicīgi rodas arī plašā teritorijā izstiepta apmetne ar hierarhijas sistēmā izvietotām celtnēm. Būda vairs nebija vienīgā dzīves vieta.
 Metāla izmantošana atļāva izveidot arī daudz sarežģītākas celtnes - tādas kā labības noliktavas, cilšu vadoņu mājas.
Arhitektūras tips – labības noliktava bija taisnstūra veida, veidota no spēcīgiem baļķiem, kuri stūros pārklājās, bez logiem, un pacelta uz stabiem. Tā bija monumentāla celtne, kura varēja izturēt mitruma iedarbību un pazemes grūdienus, tā izcēlās no pārējām celtnēm, apmetnē iegūstot svētā centra nosaukumu. Taisnstūrveida laukums pie labības glabātuves, pildīja altāra lomu, kurā cilvēki ražas novākšanas svētku laikā, simboliski ēda kopā ar neredzamajiem dieviem.
Cilts vadoņu muižas (par kurām priekšstatu dod atveidojumi uz rituāla spoguļiem un zvaniem, kuri tika veidoti no bronzas) sastāvēja no koka celtām mājām – personīgā vadoņa māja, dārgumu glabātuve, saimniecības māja. Pēc tipa līdzīgas labības glabātuvēm, nelielas pēc izmēriem, tās izskatījās svinīgas un nozīmīgas, pateicoties tam, ka bija paceltas uz stabiem, masīvajam salmu jumtam un platajai verandai ārpusē.
Vēl lielāka sintēze ar ķīniešu kultūras mākslinieciskajām tradīcijām un japāņu pasaules uztveri parādījās arhitektūrā. Mūsu ēras pirmajos gadsimtos izveidojas japāņu kultūras celtnes tips – siontojiešu svētnīca, kurā koka namu specifiskās īpašības noveda pie mākslinieciskas kompozīcijas radīšanas. Īpaši spilgti tas ir redzams tempļu kompleksā Isā un Idzumo, kuri ir attiecināmi uz mūsu ēras sākumu. Viņi sintezēja sevī japāņu arhitektūrai īpaši racionāli izteiktas iezīmes, kura atbilda mitrajam klimatam un biežajām zemestrīcēm.

Tempļu forma Isā ir viena no senākajām Japānā. Tie ir celti līdzīgi senajām kopienas celtnēm - graudu glabātuvēm, kuras bija dzimtas kopīgās glabātuves un vietas, kur tika izpildīti visi senie rituāli, kas bija saistīti ar ražas novākšanu.
Tempļu komplekss Isā bija izvietoti skaistā kalnainā vietā pie Klusā okeāna piekrastes, tas iekļauj sevī divus identiskus svētnīcu kompleksus, kuri bija viens no otra atdalīti ar apmēram 6km lielu attālumu. Šis komplekss bija celts 3. –5.gadsimtā m.ē. Naiku ( “Iekšējā svētnīca” 3.gadsimts) ir veltīta saules dievietei Amaterasu, un Geku ( “Ārējā svētnīca” 5.gadsimta vidus) ir veltīta graudzāļu dievietei Tojeuke. Saules dieviete Amaterasu tika uzskatīta par visu Japānas imperatoru vecāmāti: viņas mazdēli bija sūtīti uz zemi kā pirmie valdnieki. Katra kompleksa plāns, aptuveni  atveidojot apmetnes plānojumu, apvieno dabas stihijas raksturu ar stingras simetrijas principu. Brīvi izstiepjoties garā teritorijā, neskaitāmas ēkas, kura vienu otru atkārto dažādos variantos, pakāpeniski ceļas uz paaugstinājumu, uz kura taisnstūrveida laukuma centrā atrodas celtne – svētnīca ar simetriski aiz tās uzbūvētām divām dārgumu glabātuvēm. Apjoztas ar četriem baltiem žogiem, kuriem piemīt ne tikai aizsargājoša, bet arī maģiska īpašība. Žogi atdala telpu no apkārtējā meža. Šī laukuma ansamblis ir kā idejiski – estētisks centrs tempļu kompleksā. Plašais laukums, kurš izdalījās no pārējās apkārtnes ar  stingrām, taisnām, precīzām kontūrām, bija īpaša kategorija, kura simbolizēja tīrību un pasaules uzbūves kārtību. Personīgajā svētnīcā tika dotas svētas īpašības katrai arhitektūras detaļai. Taisnstūra tilpums no nekrāsota koka pacelts uz stabiem un tam apkārt bija zema veranda. Divslīpju jumts no cipreses presētām saknēm rada virs tās masīvu nojumi. Par vienīgo gaismas avotu kalpo ieeja dienvidu pusē, kurai bija pieliktas kāpnes. Svētnīcas iekšpusē atradās tikai ar dievībām saistītie priekšmeti: zobens, bronzas spogulis un naga veida rotājumi (“magatama”). Celtnei harmonisku pabeigtību piedod līniju skaistums un precizitāte.
Isas tempļa vienreizība slēpjas vienkāršajās konstrukcijās un dabīgajā materiālā, dažādo faktūru līdzāspastāvēšanā: sienu zeltainais koks, tumšie stabi. Tajā pat laikā vienstāvu celtnes nenospiež dabu, bet gan drīzāk noslēpjas mežā.
Taisnstūrveida žogs Isā  nav māksliniecisks atradums; tā ir viena no vissenākajām tradīcijām, kur izrādās ir viena no visnoturīgākajām japāņu arhitektūrā. Tas attiecas uz vissenākajām pielūgsmes vietām – “siki”, kuri bija vienkārši taisnstūrveida laukumi, nokaisīti ar smiltīm un apjozti ar virvēm. “Siki” tā bija vieta, kur nevarēja atrasties tie, kuri nebija iesvētīti, kura bija domāta dievības pastaigām un dzīvošanai. Šīs dievības iemīļotākā vieta bija akmeņi un klintis. Tāpēc arī radās tāds unikāls mākslas veids kā akmens dārzi.
Sākot ar 7.gadsimtu tempļi ik pēc 20 gadiem tika atjaunoti tajā pašā izskatā. Kopijas bija tik precīzas pateicoties tam, ka blakus atradās vēl viens komplekss. Tempļi Isā bija aprakstīti jau 7.- 8.gadsimta sākumā. Neskatoties uz to, ka tūkstošgades laikā tie bija pārbūvēti aptuveni 60 reizes, to ārējais izskats ir palicis neizmainīts.
Svētnīcu rašanās Isā attiecas uz to laiku, kad japāņu kopienā vēl bija matriarhāts, kuras atspoguļojums ir redzams mītos par dievībām – mātēm. Leģendas stāsta par princesei Jamatohime veltīto tempļu celšanu un vietas izvēli. Jamatohime ir dzirdējusi augstāko spēku balsis, kuras ir vēstījušas: “Tā kā Isa – zeme, kur nekad nav briesmīgu vētru un kur nekad neieskan loka stiegra un nedzird bultu svilpienus, es tev lieku palikt šajā zemē.”
Galvenā celtne Idzumo “Varenā svētnīca”, celta 550.gadā m.ē., ir pacelta virs zemes ar augstiem stabiem un ar plašu verandu, dažādās ir tas pats koka celtnes tips.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru