Karnevāla tradīcijas



PIRMSĀKUMI 1
IZCELŠANĀS 2
ETIMOLOĢIJA 3
KARNEVĀLS 3
VENĒCIJAS KARNEVĀLS REPUBLIKAS LAIKOS 3
FRANČU UN AUSTRIEŠU KARNEVĀLI ( 1797.- 1866.) 6
KARNEVĀLS PIRMAJĀ ITĀĻU VENĒCIJAS GADĀ (1867.) 6
MASKA 7
MASKAS VENĒCIJĀ 7
DELL’ ARTES KOMĒDIJA 8
TAUTAS SVĒTKI UN TRADĪCIJAS VENĒCIJAS KARNEVĀLA LAIKĀ 9
HĒRAKLA SPĒLES 9
VĒRŠU CĪŅAS 9
KARNEVĀLA ATDZIMŠANA 10
GASTRONOMISKIE PARADUMI 10

 


PIRMSĀKUMI

Karnevāla saknes iesniedzas reliģiskajos pārkāpumos -  rituālos, kas atbrīvo no racionalitātes un kārtības, tātad, kas izpaužas, ļaudami iznākt virspusē cilvēka vispirmatnējākajiem instinktiem, kas parasti tiek slēpti zem ikdienas dzīves likumiem.
Tā izcelsme sniedzas aizlaikos un tiek saistīta ar zemkopju ieražām zemes auglības veicināšanai, kas cieši savijušās ar attīrīšanās rituāliem un gadalaiku ritumu.
Savā darbā “Karnevāla vēsturiskā psiholoģija” F.C.Rang min, ka Haldejā “vēsturiskās civilizācijas rītausmā”, ap 3000. gadu pirms Kristus ir pieminēti svētki, kuru laikā kalpone stājas kundzes vietā, vergs staigā līdzās saimniekam un varenie nolaižas līdz parastiem ļaudīm (Gudea di Larasch, epigrāfs). Tātad notiek mainīšanās lomām, pasaule apvēršas otrādi, un tajā vienlīdz valda gan ziedojumi, gan pret kungiem vērsts izsmiekls, gan rituāli, kas beidzas ar “visu mirušo svētkiem”. Romā, pēc Makrobija vārdiem, no haldiešu rituāliem izcēlušies Saturnāliji (par godu Saturnam, sējas dievam), kas ilga no 17. līdz 23. decembrim. Šajos svētkos, kas risinājās ziemas saulgriežu laikā, vergi baudīja vislielāko brīvību (kungi kalpiem pat rīkoja dzīres), tika atļauta kauliņu spēle (aizliegta visa pārējā gada laikā) un tika iecelts  Princeps Saturnalicius, tas ir, svētku karalis. Šīs paražas pamatoja ar to, ka Saturna valdīšanas laiks atbilst zelta ērai,kuras laikā visi bija laimīgi un līdztiesīgi. Saturnāliji izplatījās visā romiskajā pasaulē, un impērijas periodā šie svētki bija vispopulārākie un iecienītākie visdažādāko sociālo slāņu pārstāvjiem. Tieši tāpēc zinātnieku vairākums no Saturnālijiem cildina kristiešu Karnevālu.
Taču Karnevāls saistīts arī ar Dionīsam, dabas audzelības iemiesotājam dievam, veltītajiem rituāliem, starp kuru daudzveidīgajām izpausmēm bija arī komēdijas un traģēdijas: atcerēsimies kaut vai Eiripīda “Bakhantes”. Dionīsa kults savijies ar Menādu vai Bakhanšu kultiem, kas izpaudās kā orģiastiski rituāli (tā sauktie Bakhanāliji), kuros drīkstēja piedalīties tikai sievietes, kuru procesijas naktīs devās mežā ar lāpām un nūjām. Tamburīnu un flautu pavadībā tās griezās trakās dejās un apreibinājušās mistiskā ekstāzē plosīja dzīvniekus, piesaukdamas Dionīsu vērša tēlā,dievu, kuram cilvēki var pateikties par vīnu un kas, tos dzirdīdams, draugiem iedveš saldu līksmību, bet ienaidniekiem neprātu.
Netiek aizmirsta arī iespējamā saikne ar mistēriju kultiem, kas saistīti ar dzīves godiem (Antestērijas, kuru augstākā izpausme bija mirušo klīstošajām dvēselēm veltītie rituāli), ar vīnogu novākšanas svētkiem, pavasara un citiem saules cikla svētkiem. Delfos Dionīss tika godāts trīs ziemas mēnešu laikā kā gaismas dieva Apolona pretstats. Romā šai pašā laikā tika svinēti Januāliji (Janusam veltīti rituāli), kuru kulminācija bija procesija, kurā tika nesti milzīgi apaļi maizes klaipi, kas simbolizēja sauli.
No iepriekš teiktā var secināt, ka Karnevāla pirmsākumi radušies, sajaucoties visdažādakajiem elementiem, kas nākuši no haldiešu reliģijas, romiešu Saturnālijiem, Dionīsam veltītajiem svētkiem, Januālijiem un citiem ar gada sākumu saistītajiem rituāliem.

IZCELŠANĀS

Pēc kristietības nostiprināšanās baznīcas autoritātes aizliedza cirkus un teātra izrādes, kā arī pagānu svētkus, taču prāvas pret aktieriem, skatītājiem un publiskām izklaidēm liecina, ka šādas izrādes ir saglabājušās un joprojām bijušas izplatītas. Kartāgas sinode (397. pēc Kristus) apliecina, ka aktieri, maskas (vēl sauktas par peronae ) un āksti varot ieiet baznīcā, kaut tik būtu pievērsti ticībai. Neraugoties uz to, nākamās sinodes (419.-421.) atkal izdod pret izrādēm vērstus aizliegumus, aizliegtas tās gan ir tikai svēdienās un lielāko kristīgo svētku laikā.
Agrīnajos viduslaikos, starp IV un VII gadsimtiem, minētajām izrādēm, kas bija izplatītas visā rietumu Romas impērijā, pievienojās svētki, cēlušies no mītiem, leģendām un ticējumiem, kas saistīti ar Ziemeļu un Austrumu tautu kultiem, tātad to barbaru tautu, kuru iekarojumi un migrācija bija izmainījuši pamatiedzīvotāju etnosus.
No otras puses baznīcās aizvien biežāk tiek spēlēti sakrāli uzvedumi, dramatiski rituāli, kas attaino Kristus un Jaunavas  (Dzimšana, Ciešanas, Augšāmcelšanās, Marijas dzīve), kā arī svēto dzīves un kuru izpildītāji parasti bija garīdznieki. Šādas spēles jeb noslēpumi parasti ilga vairākas dienas, un to norise bija diezgan sarežģīta un sastāvēja no vairākām daļām, to pastāvēšana tika pamatota ar baznīcas autoritāšu nepieciešamību katehizēt ticīgos un darīt uzmanīgus pret nelabā kārdinājumiem. Taču drīz vien šie uzvedumi pārņēma laicīgo izrāžu iezīmes un tajos parādījās reālistiski elementi un velna maskas. Reihersbergas Georgs (XII.gs.) savā  “De investigatione Antichristi” rakstīja, ka baznīcas pārvērtušās par teātriem, kur notika mīmu izrādes, kurās aktieri ietērpušies kā sievietes, garīdznieki pārvērtušies zaldātos un “vīri aizsegušies ar velna viepļiem”.
1202.gadā, vēlēdamies apvaldīt galējības, pāvests Innocentijs III izdeva dekretāliju, kas, lai gan noslēguma daļā aizliedza izrādes baznīcās, apliecināja, ka tajās notiek baismīgi, izsmejoši masku gājieni un svētajās vietās  pēc Ziemassvētkiem trīs dienas tiek svinēti pasaulīgi svētki. Starp pārkāpumiem viņš minēja, ka diakoni, prezbiteri un subdiakoni ļaužu klātienē klaji rādot pašu neprāta izraisītās ģeķības un ar saviem žestiem un ārprāta uzbudinājumu apgānot garīdznieku godu.
Dekretālijā pieminēti Ārprātīgo svētki (Festa dei Folli, Festum Fautorum, Fete des Fous ), ko baznīcās, abatijās un klosteros svinēja zemākā garīdzniecība. Šie svētki, neskatoties uz sekojošajiem pāvesta aizliegumiem (Utrehtes sinode 1293, Bāzeles konsīlijs 1435.), Eiropā saglabājās vairākus gadsimtus: vēl Luija XIV valdīšanas laikā, ir ziņas par to svinēšanu Francijas dienvidos.
Festum Fautorum laikā klēriķi un mācītāji, maskās, pārģērbušies par ielasmeitām, lopiem un ļauniem gariem, dejoja un grieza rotaļas, aurēja neprātīgas dziesmas, spēlēja uz kauliņiem un mielojās svētās vietās. No viņu vidus tika ievēlēts Trako Pāvests vai Bīskaps, kas nēsāja mitru un zizli. Šie nevaldāmie pulki, kuriem pievienojās arī akrobāti un āksti, parasti velnu lomās, skatītāju smieklu pavadīti naktīs ar lāpām rokās skraidīja pilsētas ielās, dziedādami zaimojošas parodijas. Šajos svētkos tiek slavināts neprāts - Qui est fol est sage (gudrs ir tas, kurš neprātīgs) - un noliegta kārtība. Pat vēl vairāk, tāpat kā Romas Saturnālijos notiek mainīšanās lomām: triumfē otrādi apvērstā pasaule. Ļoti labi Ārprātīgo Svētku garu pauž kāda to laikā dziedāta dziesma: Deposuit potentes de sede et exaltavit humiles (Tas Kungs nometis no troņa varenos un cēlis godā pazemīgos). Pēc dažu domām, zemākā garīdzniecība savā ziņā atriebās varenajiem (augstākajam klēram), taču pārkāpumi bija atļauti tikai šajās dienās, pēc tam viss atgriezās vecajā kārtībā.

ETIMOLOĢIJA

Viduslaikos no pagāniskajām saknēm dzimst nosaukums Karnevāls, priekpilns laika posma, kas tiek pretstatīts grēku nožēlai veltītajam Gavēnim (Quaresima). “Tolaik, neapšaubāmi, tāpat kā mūsdienās neviens nezināja šī vārda sākotnējo nozīmi”, kas radies no tautas valodā par  car[u]nevale  sagrozītā nosaukuma carrus navalis (Niero). Ar to apzīmēja kuģu formā veidotos procesiju ratus, ko Romā lietoja attīrīšanās un Izīdai un Dionīsam veltīto svētku rituālos, kas tika svinēti februārī, romiešu kalendāra pēdējā mēneša laikā, bailēs, ka ar saules (Apolona) rietu un gada biegām varētu pienākt arī pasaules gals (Pisoni). Taču viduslaiku kristīgā interpretācija šajā nosaukumā saskatīja norādi uz gaļu, kuras lietošana Gavēņa laikā bija aizliegta. To pat saistīja ar carnem levare , tātad atturēšanās periodā aizvākt gaļu no virtuvēm, interpretācija, kas lingvistiski būdama nepamatota, tomēr ir pamatota no loģiskā skatu punkta, jo Karnevālam sekoja Gavēnis.

KARNEVĀLS

Tātad jau gandrīz piectūkstoš gadu tai pašā periodā, uz vecā un jaunā gada šķirtnes, norisinās karnevāliskie rituāli, kas radušies sajaucoties, savijoties un savstarpēji pārklājoties pagāniskajai un kristīgajai pasaulei. Un to dalībnieki neapzināti iesaistās kolektīvās atbrīves brīdī, kurā valda neprāts, bauda, visatļautība un kārtības graušana.
Karnevāls noslēdzas ar bēru rituālu, tas ir, ar Karnevāla karaļa bērēm, kurā varam saskatīt Princeps Saturnalicius tēlu. Šajā ceremonijā nestuvēs tiek likta cilvēkveidīga lelle, tā tiek vadāta maskota gājiena pavadībā un beigu beigās tiek sadedzināta sārtā, darbība, kurā skaidri redzama saistība ar attīrīšanās rituāliem. Simbolu valodā to var izlasīt arī kā vecā gada nāvi, kas aiznes sev līdzi sārtā visas pagātnes bēdas un nelaimes. Ja tas notiek otrdienā, tad svētki beidzas Pelnu trešdienā, pirmajā Gavēņa dienā, kuras memento pulvis es  atspīd haldiešu debesu spīdekļu reliģijas domas un “Visu mirušo svētki”, pārdomu brīdis par cilvēka dzīves niecīgumu, kas ievada atgriešanos pierastajā ikdienas kārtībā.
Kaut gan visā pasaulē Karnevāls notiek tajā paša gada periodā, tas tomēr iesākas dažādās dienās saskaņā ar vietējām tradīcijām. Dažos novados tas sākas 26. decembrī, Svētā Stefana dienā, kad tiek atklāta arī ziemas teātru sezona. Cituviet tas notiek 6.janvārī (Triju Ķēniņu dienā) vai nākamajā dienā. Dažās vietās Karnevāla sākums sakrīt ar Svētā Antonija Abata, sauktu arī par Svēto Uguns Antoniju, dienu vai pat ar Jaunavas Šķīstīšanās jeb Sveču dienu 2.februārī.
Parasti Karnevāls noslēdzas otrdienā pirms Pelnu dienas, bet baznīcās ar ambroziešu ritiem pirmajā Gavēņa svētdienā, tā izstiepdamies garāks par četrām dienām, kas tiek sauktas par Lielo Karnevālu (Carnevalone).
Karnevāla visur kopējie elementi ir: velna maskas lietošana, kas sākumā tika valkāta, lai pielabinātos un to uzvarētu, tajā iemiesojot elles dēmonus, un vēlākos laikos (kas tomēr ir ievērojami sen) radusies mežoņa maska; cilvēkveidīgas lelles (Karnevāla karaļa) vai dzīvnieka (Abruco - teļa vai auna, Venēcijā - vērša) upurēšana, elements, ko varam uztvert kā uzvaru pār dzīvniecisko un iracionālo vai arī kā zemes auglības rituālu paliekas; nūjas, varas un auglības simbola, lietošana, kas Ārprātīgo svētkos parādās kā zizlis, bet ākstu izrādēs, izpušķota un izrotāta ar zvaniņiem tā ir Arlekīna maskas daļa ( batocio ).
Pagājušos gadsimtos visievērojamākais bija Venēcijas Karnevāls, taču slaveni Karnevāli notika arī Romā (ar berberu zirgu skriešanos un ....... sacīkstēm) un Neapolē ( tā kulminācija bija lejputrijas teātra celšana no maizes mūriem, piepildot to ar visādiem ēdieniem un virs tā uzstādot Saturna statuju). Nesen radies Viaredžo Karnevāls, kam nav tradīciju.

VENĒCIJAS KARNEVĀLS REPUBLIKAS LAIKOS

Pirmās ziņas par Venēcijas Karnevālu atrodamas valsts likumos, privātos aktos un svētku hronikās.
Šajos dokumentos tas pieminēts, balstoties uz kristīgo latīņu nosaukuma carrus navalis interpretāciju, saskatot tajā - kā jau minējām - atbrīvošanu no gaļas (kā tas notiek Gavēnī).
Dodžs Vitale Faljers (1094) piemin carnis laxatione ; 1232. un 1249. privātos aktos vairākkārt minēti carnis levamine un camprivio (carnis privio) (Niero). 1296. gadā maskām tiek aizliegts “spēlēt uz olām” (bet maskas ir cieši saistītas ar Karnevālu), 1296.gadā Senāts pasludina Trekno otrdienu par svētku dienu.
Venēcijā Karnevāls turpinājās diezgan garu laika posmu. Tā priekšspēle (kas tika pārtraukta Adventa un Ziemassvētku laikā) sākās jau oktobra pirmajās dienās, kad atvērās teātri. Bet pats Karnevāls sākās Svētā Stefana dienā, kad valdība deva atļauju sākt valkāt maskas.
No piecpadsmitā gadsimta vidus līdz sešpadsmitā beigām galvenā nozīme Karnevāla svētku un teātra izrāžu rīkošanā piederāja Zeķes Biedrībām (Compagnie della Calza ), sauktām arī par Societates Juvenum (klubu paveidam). Katru biedrību veidoja ap divdesmit jaunu patriciešu, un to nosaukums radies no rūtainajām daudzkrāsainajām zeķēm, ko biedri svētkos nēsāja kā atšķirības zīmi. Ilgajā to darbošanās laikā pastāvējušas aptuveni piecdesmit šādu biedrību, kas saucās: Eterni, Immortali, Reali, Ortolani, Cortesi, Floridi, Accesi... (Mūžīgie, Nemirstīgie, Karaliskie, Dārzinieki, Laipnie, Plaukstošie, Dedzīgie...)
Karnevāla kulminācija bija Treknās Ceturdienas svinēšana, un tas beidzās otrdienā Pirms Gavēņa sākuma (Pelnu trešdienas).
Svētki ritēja nemitīgā valdības uzraudzībā, jo reizē ar visatļautību, atbrīvi, izklaidēm un savu bagātību izrādīšanu nereti izpaudās arī vardarbība; kārtības nodrošināšana pat bija uzticēta slepenās Padomes kapteiņiem, un Maģistratūra pilsoņiem atļāva pēdējās svētku dienās pašaizsardzības nolūkos nēsāt aukstos ieročus.
Treknā Ceturdiena bija valsts svētki, kuros tika atzīmēta venēciešu kara uzvara, un šajā Pilsētas slavinājumā savijās un pārklājās māksla, mīti, vēsture un reliģija. 1162.gadā tieši šajā dienā, valdot dodžam Vitālei Mišelam II, venēcieši esot iekarojuši Akvilejas pilsētu, piedevām saņemot gūstā patriarhu Ulriko, divpadsmit kanoniķus un septiņsimt Karincas un Friuli feodāļus. Tie tikuši ieslodzīti Venēcijā un notiesāti uz nāvi, un dzīvību tiem glābusi tikai pāvesta Adriana IV iejaukšanās,pēc kuras tie atbrīvoti pret ikgadējām nodevām un izsmieklu. Svētkos tos simbolizē rūnīts vērsis (patriarhs), divpadsmit cūkas (kanoniķi) un trīssimt lieli maizes klaipi (feodāļi). Šīs svinības veidoja kalēju un miesnieku ģilžu pārstāvju gājiens, cūku medības Svētā Marka laukumā un mise Marka Bazilikā, saukta par Medību vai Kaujas misi.
Taču starp nodevām vēsturei šeit vairāk nekā citur atspīdēja senču pagānu rituāli: cūku medībās menādu mežonīgās medības; vērša upurēšanā (ar sekojošo tā gaļas izdalīšanu) vīrieša auglības kults; un apaļie maizes klaipi nav nekas cits kā kādreiz Janusam piedāvātie saulei līdzīgie kukuļi, rituāls kas turklāt ir kopīgs daudzu Eiropas viduslaiku pilsētu Karnevālu procesijās.
Svētkos bija daudz īpatnēju ceremoniju. Līdz pat 1520. gadam Pjovego zālē Valdnieka pilī tika ievestas cūkas un vērsis, kurus pavadīja ar gariem zobeniem bruņotu kalēju gājiens, bet dodžs un viņa padomnieki ar sprunguļiem (sauktiem par brazzolari ) centās sagraut kokā cietokšņu modeļus. Tad vērsim un cūkām šeit tika piespriests nāves sods, kas izpildāms Svētā Marka laukumā. Patiesībā, kā liecina arī četrpadsmitā gadsimta avoti, runa bija par īstām medībām, par medībām runā arī Džovani Bokačo “Dekamerona” ceturtās dienas otrajā novelē par izvirtīgo mūku Alberto, kas pārģērbies par Eņģeli Gabrielu, novelē pieminēta arī mežoņa maska. Svētā Marka laukumā notika arī demonstration jeb momaria , kas tika izpildīta uz paaugstinājuma (soler ). Tā bija mīmu un dejotāju izrāde, kurā saskaņā ar sižetu tika dziedāta un jokots. Uz šī paaugstinājuma notika arī uguņošana.
Vēlāk svētku organizēšana tika uzticēta Razon Vecchie maģistratūras virsniekiem (1550.gada 9.februārī) un par atbildīgo kļuva Savio Kasjers, kuram bija jāpilda svētku sagatavošanas impresārija pienākumi.
No tā laika par visu izrāžu vietu kļuva laukums. Soler  vietā blakus Svētā Marka baseinam tika uzslieta macchina  (kas sākotnēji simbolizēja cietoksni), pagaidu ēka no koka, ģipša un auduma, apgleznota un apzeltīta, no iekšienes apgaismota, izrotāta ar spoguļiem un krāsainiem stikliem, kurā izvietojās orķestris.
Gadsimtu gaitā tās forma mainījās un tai tika pievienots paaugstinājums, uz kura Venēcijas antagoniskie grupējumi, Kastellani un Nikolotti, sacentās zobenu dejā, sauktā par la moresca , un “Hērakla spēku” spēlēs (cilvēku akrobātiskajās figūrās).
Šajās izrādēs grupējumu attiecības bija miermīlīgas. No macchina  gaišā dienas laikā tika šautas uguņošanas ugunis, lai ļautu dižciltīgajiem vakarā piedalīties ballē Valdnieka pilī. Tam sekoja cita pārdroša izrāde “Eņģeļa lidojums”, tā drīzāk bija nevis lidojums, bet pacelšanās, ko divkāršai auklai ar gredzeniem pietiprināts cilvēks veica no baseinā nostiprināta plosta līdz pat Svētā Marka zvanu tornim. Atbrīvojies no auklām, tas nepiestiprināts turpināja izrādi torņa spicē. Tad tādā pašā veidā, kā bija pacēlies, pa ceļam skandēdams sonetes par godu valdniekam, tas nolaidās laukumā iepretī ložai, kurā stāvēja dodžs un sinjorija, un pasniedza viņam ziedu pušķīti, un tad, atkārtodams iepriekšējo ceļu atgriezās uz plosta.
Kad cūku medības vairs netika rīkotas, Treknās Ceturdienas svinību kulminācija bija galvas nociršana vērsim, ko izpildīja kāds no kalējiem, abām rokām triekdams garu zobenu; galvai bija tūlīt jānoripo,bet zobens krītot nedrīkstēja pieskarties zemei. Tagiar la testa al toro (nocirst vērsim galvu) kļuva par parunu, kas nozīmē ātru, kaut arī sāpīgu sprieduma pieņemšanu.
Vēla, leģendāra versija šādi skaidro piecus galvenos svētku brīžus: macchina  un uguņošana nozīmē karu; “Hērakla spēles” -venēciešu veiklību Akvilejas mūru ieņemšanā; zobenu deja - kauju;  galvas nociršana vērsim - Taisnīgumu; Eņģeļa lidojums - Mieru.
Bet Karnevāls laukumā iesākās jau Svētā Stefana dienas vakarā (26. decembrī) ar masku gājienu liston . Tērpušies maskās visu sociālo slāņu venēcieši un  foresti  (citzemnieki) vispirms pulcējās Svētā Stefana laukuma bruģētajā malā (pārējā daļa bija nebruģēta līdz pat sešpadsmitā gadsimta sākumam), vēlāk Svētā Marka laukumā. Kārtīgās rindās tie, no abām pusēm ziņkārīgo skatītāju pūļu ielenkti, virzījās Vecās Prokuratorijas ( Procuratie vecchie ) virzienā. Laukumā maskas kļuva par neapstrīdētām valdniecēm. Astoņpadsmitajā gadsimtā visizplatītākais masku ietērps bija  tabarro , bauta  un larva (plats apmetnis, īss plecu mētelis ar kapuci un sejsegs), sociālās atšķirības iznīcinošs tērps, ko valkāja visi. Laukumā grozījās arī šarlatāni, muzikanti, dejotāji, čūsku dīdītāji, zoburāvēji, aktieri, balzāmu un burvju ziedīšu tirgoņi.
Liela piekrišana bija izpriecu būdām  cassotti , kas izvietojās Svētā Marka laukumā gar Skjavoni krastmalu. Par pieticīgu samaksu te varēja apbrīnot retus zvērus: ziloņus, lauvas, lāčus, degunradžus un leopardus. Šajās brīnumu pilnajās vietās varēja apskatīt arī cilvēku monstrus, zinātnes brīnumus, vaska skulptūru muzejus. Te bija iekārtojušies arī mazi teātrīši, kas izrādīja turku dejotājus, dresētus zirgus un virves vingrotājas. Ar cassotti  konkurēja būdas  baracche  ar koka lellēm burattini , kas bija izvietojušies visā pilsētā (pat mūķeņu pieņemamajās telpās) un kuru priekšā drūzmējās raibi, līksmi ļaužu pulki. Astoņpadsmitajā gadsimtā triumfēja “jaunā pasaule” ( mondo novo )- kosmorāma, kur rādīja “brīnumus daudzus un skatāmo kristālu spēki par zirgiem tur mušiņas vērta” (K.Goldoni).
Karnevāls nozīmēja ne tikai valdības svētkus, bet arī izrādes teātros, piļu zālēs un mūķeņu pieņemamajās istabās ( šajā pēdējā vietā apmetās visas maskas). Ja sešpadsmitajā gadsimtā pilsētā bija kādi desmit teātri, tad septiņpadsmitājā to skaits bija gandrīz divkāršojies. Ieeja lielākoties bija par maksu, un to publika piederēja visdažādākajiem sabiedrības slāņiem. Publiskie teātri bija Venēcijas patriciešu ģimeņu privātīpašums, bet teātri parasti saucās tā svētā vārdā, kura draudzē atradās. No septiņiem astoņpadsmitā gadsimta teātriem tikai pēdējais La Fenice (Fēniks) nenesa svētā vārdu, pārējie seši saucās: San Luca, Sant ‘ Angelo, San Samuele, San Benedetto, San Giovanni Grisostomo, San Cassiano (  Sv.Lūka,  Sv.Andželo, Sv.Samuēls,  Sv.Benedikts,  Sv.Jānis Zeltamute,  Sv. Kasiano). Publika bija ārkārtīgi nenoturīga un nekontrolējama. Uz operām un komēdijām skatītāji  parasti kabatās nesa līdzi svilpes, ar kurām taisīja troksni, ja izrāde nepatika. Izrāžu laikā apkārt klīda maskas, ceptu ābolu un bumbieru, acque e buzzolai (ūdeņu un uzkodu) tirgoņi. Balkonos, kuru lielākā daļa bija privātīpašums, tika rīkotas dzīres, runāts un trokšņots kā pašu mājās. Publika izvēlējās savus izredzētos virtuosi , kastrātus, dziedātājas un balerīnas, kas saņēma galvu reibinošu atalgojumu, turpretī autoru pūles palika nenovērtētas un niecīgi atlīdzinātas. Sajūsmu par le virtuose  un balerīnām sevišķi patika izrādīt dižciltīgajiem. Benedetto teātrī kāds N.H.Džerolamo Močenigo par godu Farinellai lika no zāles griestiem kaisīt viņu cildinošus iespiestus sonetus “kopā ar fazāniem, irbēm un piedevām 200 dukātu vērtībā “ .
Pēc teātru slēgšanas vakars turpinājās kafejnīcās un spēļu namos. Kafejnīcas īpaši savairojās septiņpadsmitajā gadsimtā un sasniedza iespaidīgu skaitu - tuvu diviem simtiem. Svētā Marka laukumā atradās “La Venezia trionfante” (tagadējā “Florian”), “L’Arabo”, “Il Tamerlano”, “L’Orfeo”, “La Dama Veneta”, ‘Il re di Francia”, “La regina d’Inghilterra”, “La speranza”, “Il coragio”. Šajās vietās maskas varēja apmesties iekšā ērtās istabiņās, kur, malkojot kafiju un šokolādi, starp sarunām varēja uzspēlēt arī azartspēles, vai arī ārpusē, kur bija jāsamierinās ar koka beņķiem un krēsliem.
Taču visiecienītākās vietas bija spēļu nami, sevišķi Ridotto Dandolo . Tika spēlētas azartspēles: basetta, faraons, tresette. Spēļu nami un privātie kazino sākotnēji reizē bija arī saimnieka miteklis, bet vēlāk, no sešpadsmitā gadsimta beigām pārvērtās atsevišķos iestādījumos, kas parasti atradās blakus teātriem. Slaveni bija spēļu nami, ko pārvaldīja dāmas: Lukrēcija Nani, Katerīna Dolfina Trona, Marina Kverini Bencona ( blondīne Lamberti “Gondoletā”), Džustiniāna Vinne Rozemberga, Izabella Teotoki Albrici, Džustīna Renjē Mišela. Pie šīm izsmalcinātajām sievietēm pulcējās slavenības, galminieki, intelektuāļi un piedzīvojumu meklētāji, lai spēlētu un risinātu sarunas par teātri, grāmatām un no Francijas atplūdušajām jaunajām domām.
1782.gadā, kad pilsētā al incognito (tas ir, privātā vizītē) ar Ziemeļu Grāfu vārdu ieradās Krievijas troņa mantinieki Pāvils Petrovičs un Marija Teodorovna, Venēcija piedzīvoja astoņpadsmitā gadsimta visspožāko Karnevālu, bet 1797.gadā Svētā Marka Republika līksmojās savā pēdējā Karnevālā. Likās, neviens nemana notikušās pārmaiņas. Pilsēta turpināja izklaidēties, nelikdamās ne zinis par satraucošajiem starptautiskajiem notikumiem, kas ievadīja tūkstošgadīgās Republikas galu.

FRANČU UN AUSTRIEŠU KARNEVĀLI ( 1797.- 1866.)

Pēc franču karaspēka iesoļošanas (1797.gada 12.maijā) Venēcijai nācās svinēt citādus svētkus: Vasarsvētkos  Sv.Marka laukumā zem Brīvības koka tika dejota Karmanjola. Visiem labi zināmo notikumu, kas 17.oktobrī noslēdzās Kampoformido ar Napoleona un Austrijas miera līgumu, sekas bija Veneto, Istrijas un Dalmācijas pievienošana Hābsburgu impērijai un Republikas neatkarības zaudēšana. Reizē ar daudzām svinībām, kas cildināja pilsoņa godu, tika aizliegti Karnevāla rituāli, kuru kulminācija bija Treknā Ceturdiena, jo šie svētki atgādināja venēciešu kara uzvaru. Pēc brīvības zaudēšanas mainījās Venēcijas, kas no Eiropas galvaspilsētas bija kļuvusi par apspiestu pilsētu, seja un loma, tā vairs nebija iecienītā un neapstrīdamā izpriecu vieta. Tāpēc Austriešu Venēcijas svētki bija jauno kaklakungu svinības.
1798. gadā Karnevāla līksmības bija diezgan neparastas. Kastello, kafejnīcas Bocca di rio priekšā bija izkarināts liels buraudekls, uz kura bija uzzīmēts kuģis un rakstīts “Venēcijas Tirdzniecības flote savam Pavēlniekam Franciskam II”. Taču valdošo tābrīža varas nostāju vēl labāk pauda daudzās vietās izkārtais sauklis, kas cildināja “ar vācu spēku ienākšanu atdzimušo Adriju un gavilējošo Venēciju”. Pēdējā dodža kuģa (Bucintoro ) admirālis Andrea Kiribiri, bijušais franču piekritējs, tagad austriešu cienītājs, pēkšņi bija kļuvis par svētku impresāriju jeb conzador . Pēc viņa idejas tika uzcelts milzīgs plosts un paaugstinājums uguņošanai angļu garā, kas nedrīkstēja atgādināt pagātnes notikumus. Pilsētai bija sākušies skumji laiki un uz mūžiem bija mainījušies paši venēcieši.
Arī pēc sekojošās Itālijas Karaļvalsts nodibināšanas Venēcijas Karnevāls aprobežojās ar deju vakaru (cavalchine ) un masku gājienu rīkošanu. Maskas vairs neapmetās klosteros, bet parasti devās uz ārzemniekiem piederošajām pilīm, lai priecinātu viņu svinību viesus.
Sekojošā austriešu valdīšana vēl vairāk izcēla, cik ļoti neatgriezeniski mainījies venēciešu dzīvesveids. Venēcijas patricieši lustrissimi  vairs nebija valdītāji un labākajā gadījumā varēja kļūt par tēmu maskai, līdzās tādām kā  Napoletani, Bizzarri  un Chiozzotti . 1846.gadā masku gājiens priecīnāja svētkus, ko savā pilī rīkoja Berī hercogiene. Kaut arī bija iznīkušas svinības laukumā, Karnevāla svinēšana - bailēs, ka zem maskas varētu slēpties nodevējs - turpinājās ģīmeņu salonos (Armonia, Orfei, Anfioni, Apollinea bija slavenākie), teātros (visapmeklētākās balles Fēniksā un bijušajā Ridotto Dandolo ) un privātās pilīs.

KARNEVĀLS PIRMAJĀ ITĀĻU VENĒCIJAS GADĀ (1867.)

Bija jāpaiet septiņdesmit gadiem pēc Republikas zaudēšanas, līdz ļaudis atguva Karnevāla bezrūpību. Tas notika 1867.gadā, dažus mēnešus pēc Veneto pievienošanas Itālijas Karalistei (1866.gada 19.oktobrī). Ļaudis no mājām saplūda Laukumā, kur tos aicināja desmit dienām (no 24.februāra līdz 5.martam) paredzēto svētku programa. Bija izveidota rīcības komiteja “Karnevāla Savienība”, ko veidoja “cienījami vīri”. Programu ievadīja šādi vārdi: “Mēs izejam no pieņēmuma, ka Karnevāls pievilks citzemniekus, bet šiem ir maisiem naudas” ( Corriere di Venezia , 1867.gada 10.janvāris). Laiki bija mainījušies un Karnevāls kļuva par būtisku un vērā ņemamu tūrisma sastāvdaļu. Pilsētas tipiskā maska Pantalone, bagātās buržuāzijas un tirgoņu simbols, mainīja savu seju, nu tas vairs neatgādināja pagājušo laiku bagātības, bet gan bija trūcīgais Pantalone, “Patiesi! Šis trūcīgais Pantalone mums der, tas patiesi ir mūsu pārstāvis,” rakstīja to dienu hronists, pamatodamies uz ekonomisko krīzi un pilsētas tālaika neatliekamajām vajadzībām.
Organizatori lielākoties bija scapigliati (nedižciltīgie), taču starp rīkotājiem bija arī grāfs Korērs un Džakomo Levi. Lai segtu izdevumus, rīcības komiteja noorganizēja publisku parakstīšanos. Pirmo parakstu atstāja hercogs Amedeo d’Aosta (karaļa Vittorio Emanueles II dēls), ieguldīdams 500 liras, un viņam sekoja pilsētas galva, prefekts, tirgoņi, dižciltīgie, parasti pilsoņi un ārzemnieki. Laukums kā Republikas laikos pārvērtās par deju zāli. Kaut arī programa Laukumā paredzēja koncertus, juzdams, ka ļaudīm tie netīk, Pantalone pavēlēja orķestrim spēlēt deju mūziku. Pirmoreiz Laukumā zirgu vilktos, Bucintoro formas ratos (tātad carrus navalis) parādījās Karnevāla karalis visu Itālijas pilsētu masku pavadībā. Tika izveidots kārtībnieku dienests “Pantalones pilnvarnieki”, kas starp citu aizliedza ienākt Laukumā bez maskas.
Piedalījās divi ārkārtēji viesi: hercogs Amedeo d’Aosta un Džuzepe Garibaldi. Abi apmetās Svētā Marka laukumā pretīm stāvošos namos, viens pie stiklinieka Dzekina Vecajā Prokuratorijā (Procuratie Vecchie )( uz tās ir piemiņas plāksne), otrs Jaunajā Prokuratorijā bijušajā Karaļa pilī (Procuratie Nuove, Palazzo Reale ) Treknajā Ceturdienā Džuzepe Garibaldi stājās un Hercoga pils (Palazzo Ducale ) balkona un sirsnīgi sveica viņam aplaudējošās maskas, kas tikpat silti atbildēja uz “vecā godavīra”, kā viņu mīļi dēvēja, sveicieniem. Arī Amedeo, kas centās iejaukties pūlī, tika atpazīts, un viņu vispirms sveica Neapoliešu kompānija, atklādama savu piederību Venēcijai: “Note’  ben altezza / che semo Veneziani / che solo per vaghezza / femo i Napoletani” (dial. Ievēro labi, ka esam gari kā venēcieši un tikai prieka pēc bijām neapolieši), un pēc tam ļaužu saucieni: “Viva Vittorio Emanuele, viva quella stella de so fio  “ (Lai dzīvo Vitorio Emanuele, un tā viņa dēla zvaigzne). Svētki noslēdzās Treknajā otrdienā ar Karnevāla karaļa sārtu un saucieniem “el va, el va, el va “. Skanot pusnakts zvaniem un krietni sniegot, maskas atstāja laukumu, nevis pārdomādamas memento pulvis es , bet gan priecīgi devās uz teātri La Fenice  uz cavalchina dejām.

MASKA

Klasiskajā rietumu pasaulē maska ir skatuvisko izrāžu neatņemama sastāvdaļa. Kā zināms, aktieri spēlēja, aizseguši sejas ar persona (Horācijs min arī nosaukumu larva ), kas varēja būt komiska vai traģiska. No Lielās Grieķijas nāk mimo (mīms). Antīkajā pasaulē bija divi mīmu veidi: albus , kas tērpās baltās drānās, un centunculus , kam bija no daudzkrāsainiem gabaliņiem šūts tērps. Latīņu pasaulē persona  vai larva  nozīmēja teātra maskas, bet Viduslaikos dažādie apzīmējumi lamia  vai larva , maska  vai masca (to apliecina Rotari edikts 643.gadā), stria  vai  striga (venēciešu dialektā arī  strigozo ) tika attiecināti uz ļauniem, atriebīgiem mirušo gariem un nelabo garu (tātad pašu velnu), taču tās nozīmēja arī sejai piestiprināmu šausminošu vaibstu attēlu, ko tautā sauca arī par  mascara .
Pasaulīgajās izrādēs šīs pēdējās bija izplatītas jau XIII gadsimta pirmajās desmitgadēs, taču agrajos Viduslaikos galvenokārt tās parādījās sakrālajās izrādēs klosteros un baznīcu pagalmos, kā jau bija minēts agrāk, šo uzvedumu mērķis bija ticīgo audzināšana. Šadas maskas valkāja aktieri, kas tēloja dēmonus, tāpēc tās bija šausminošas un melnā krāsā. Melnas bija arī velnišķīgas izcelsmes kalpu Zanni  maskas (sevišķi Arlekīna un Pulčinellas), kas vēlāk kļuva par galvenajiem Dell’ Artes komēdijas personāžiem.

MASKAS VENĒCIJĀ

Maskas ir cieši saistītas ar Karnevālu, taču Venēcijā tās tika valkātas arī daudzos citos gadījumos: Sensas gadatirgū (Kristus Debesbraukšanas dienā), Dodža un Sv. Marka prokuratoru vēlēšanās, Patriarham ieejot Kastellas Sv. Pētera baznīcā un citās svinībās.
Pirmās ziņas par Venēcijas maskām atrodamas Valsts likumos un nemitīgi atkārtojas līdz pat Republikas bojāejai. Pārsvarā runa ir par aizliegumiem: tā 1399. tiek aizliegts tērptiem in modum inhonestum (nepiedienīgā veidā) vai maskās ieiet baznīcā vai sieviešu klosteros. Citur aizliegts andar depenti , ne’  cum barba ne’ cavelli  posticci  (staigāt krāsotiem vai ar mākslīgām bārdām un matiem) un pārģērbties par garīdzniekiem vai svētceļniekiem. Daži lēmumi cenšas iegrožot izdevumus, jo aizliedz rotāt pārģērbšanās tērpus ar pērlēm un dārgām mežģīnēm.
Ja pašlaik masku lietošana ir iespēja justies citādiem un atkāpties no ierastās kārtības, tad Venēcijā sabiedrībā, kur valdīja stingras sociālās barjeras, gadsimtiem ilgi tā bija vienīgā likuma atļautā iespēja justies vienlīdzīgiem zem maskas aizsega.
Vissenākās maskas varam vērot Pietro un Frančesko Bertelli gravīrās. Tur blakus dēmoniskajām un mežoņa maskām mēs redzam arī  travestito (pārģērbušos). Šīs pēdējās tiek pieminētas arī kādā 1459.gada 24. janvāra likumā,(..).
Brīnumdari bija masku meistari mascareri , gleznotāju ģildes daļa, kas verēja piedāvāt jebkāda paskata viepļus.
Kā jau minējām iepriekš, astoņpadsmitajā gadsimtā visizplatītākā maska Venēcijā bija  bauta , ko valkāja arī sievietes. Tā sastāvēja no larva - sejsega (sākotnēji melna, vēlāk balta, no vaskota auduma, diezgan viegla un ērta), pašas zīda vai plīvurveidīgas bauta (tā sedza galvu un plecus), tricorno - trijradža (melnas cepures ar trijām spicēm), kas pieturēja sejsegu, un melna zīda vai vilnas oderēta apmetņa tabarro ar uzšuvēm.
Diezgan izplatīta, taču tikai kā sieviešu maska, astoņpadsmitajā gadsimtā bija melna samta moreta (?), ko no iekšpuses pieturēja ar zobiem aiz pogas, kas atradās tieši mutes augstumā.
Tabarro un bauta  bija atšķirības izlīdzinoši Karnevāla visiecienītākie tērpi, plaši lietoti bija arī zīda domino , taču netrūka arī sevišķu, īpatnēju tērpu, bagāti izrotātu ar zeltu un sudrabu. Masku veidi bija neskaitāmi (kādā XVIII gs. sarakstā nosaukti sešdesmit astoņu veidu tērpi), iecienītas maskas bija kurjers, konditors ( scaletter ), vācietis, žīds, miesnieks ( becher ), beķeris ( forner ), armēnis uc.

DELL’ ARTES KOMĒDIJA

Kā jau iepriekš tika minēts, sākotnēji izrāžu vietas bija baznīcas, klosteri, ielas, pagalmi un laukumi. Un tieši laukumos uz paaugstinājumiem, aiz kuriem tika piestiprinātas auduma dekorācijas ar gleznotiem dārziem un ceļiem, darbojās dell’arte komiķi. Dell’artes izrādes bija aktieru teātris kā pretstats literātu radītajam teātrim. Tās ritēja pēc  canovaccio  (īsa, shematiska skatuves darbības apraksta), saukta arī par  scenario  vai sogetto (scenāriju vai sižetu), pēc dažādiem, atšķirīgās situācijās pielietojamiem dialogiem, kā arī monologiem, tirādēm, izteicieniem un īsām improvizācijām, ko aktieri laikus iemācījās no galvas. Teātra spēlēšana veidojās, kopā saplūstot no galvas zināmajām daļām ar tām, kas tika improvizētas saskaņā ar  canovaccio , to visu papildinot ar parupjiem jokiem, maskām un akrobātiju.
Katrā  canovaccio bija aptuveni desmit nemainīgu raksturu personāžu, kuri parasti veidoja pārus. Piemēram, izrādē darbojās: divi iemīlējušies (Čincio un Fabricio), divas iemīlējušās (Andželika un Izabella), divi veči (Pantalone un doktors Graciano), divi kalpi (Brigella un Arlekīns). Bija arī papildus tēli: viena kalponīte (Koralīna vai Smeraldīna), kapteinis (kapteinis Spaventa) un kareivis (vācietis).
Dell’artes komiķi bija profesionāli aktieri: arī pats termins “arte” līdz pat XIX gs. nozīmēja profesiju vai amatu. Taču jāsaka, ka apzīmējums  teatro dell’arte  ir salīdzinoši vēlas izcelsmes, tā 1764.gadā Bareti nosauca  commedia degli istrioni  ( histrio  latīniski nozīmē aktieris), sauktu arī par  commedia improvisa , commedia a braccio  vai  commedia degli zanni  (L. Dzordzi).
Šīs aktieru grupas dēvēja sevi līdzīgi kā dažas Zeķes Biedrības (Compagnie della Calza) (kas XVI gadsimta beigās sāka strauji iznīkt) un saucās: Gelosi, Desiosi, Confidenti, Uniti, Accesi, Fedeli (Greizsirdīgie, Alkstošie, Uzticamie, Vienotie, Dedzīgie un Uzticīgie). Gandrīz vienmēr šīs grupas veidoja aktieru ģimenes. Labs piemērs ir slavenā  Compagnia dei Gelosi , kuru vadīja Frančesko un Izabella Adreini. Frančesko izgudroja Capitan Spaventa di Vall’Inferna (Šausmu kapteinis no Elles ielejas) personāžu, bet savukārt viņa sievai Izabellai Kanali tik labi piedienēja iemīlējušās loma, ka  Isabella kļuva par pastāvīgu nemainīgo sievietes personāžu.
Savu galīgo struktūru Commedia dell’Arte  ieguva XVI gadsimta otrajā pusē un tās uzplaukuma periods ilga aptuveni divus gadu simteņus. Īsā laika posmā dell’artes komiķi, kas sākumā bija spēlējuši tikai laukumos, iekaroja teātrus un pilis. Kad kontrreformācijas uzliktie ierobežojumi un aizliegumi sāka apgrūtināt spēli, visvairāk sev nepieciešamās rīcības brīvības aktieri rada Venēcijā, bet drīz vien Commedia dell’Arte  izplatījās pa visu Eiropu, kur tā tika saukta par Commedia all’italiana (itāļu komēdiju).
Kritums sākās XVII gadsimtā. XVIII gadsimtā no  canovacci  un personāžiem jau dvesa nogurums un izdomas apsīkums. Karlo Goldoni reforma, kas radīja jaunu, apgaismes gadsimtam atbilstošāku komēdijas tipu, nobīdīja maskas tālākajā plānā.
1642.gadā Venēcijā iespiestajā padujieša Frančesko Bertelli sējumā “Itāļu maskotais karnevāls”, daļa gravīru, kas veido grāmatu, ataino Commedia dell’Arte  personāžus. Pulcinella, Pascariello, Mattacino, Francatrippe, Burattino, Dottor Graziano da Francolino, la Zanna (kalpone), il Bullo (kauslis), il Tedesco (vācietis), la Zingara (čigāniete), i Mezzetti, i Covielli, gli Zanni , Cocalino (līksms, iemīlējies mūks) tēli te sajaukušies kopā ar l’uomo selvatico (mežoņa), poeta (dzejnieka), vecchia (vecenes), ferraresi (ferariešu), coltra (segas), villotti (zemnieku) un diavoli (velnu) maskām.

TAUTAS SVĒTKI UN TRADĪCIJAS VENĒCIJAS KARNEVĀLA LAIKĀ

HĒRAKLA SPĒLES

Tā kā Lielais kanāls (Canale Grande) dalīja Venēciju divās daļās, Republikā tika iecelti divi pārvaldnieki: de Citra  un de Ultra (šopus un viņpus kanālam). Dažādie sabiedrības slāņi šo sadalīšanu uztrvēra naidīgi un pilsētā izveidojās divi grupējumi - Kastellani un Nikolotti, kas nēsāja atšķirīgu krāsu, sarkanas un melnas, cepures un lentes. Kastellani mita Levantē - San Marko, Kastello un Dorsoduro sestjēros (sestjērs - katra no sešām pilsētas daļām, kurās bija sadalīta Venēcija), bet Nikolotti dzīvoja Ponentē - San Paolo, Santa Kroče un Kannaredžo sestjēros. Vispirms šīs nesaskaņas izpaudās kolektīvos cīniņos, kas no septembra līdz Ziemassvētkiem risinājās uz noteiktiem tiltiem, tās tika sauktas battagliole delle canne e dei pugni (spieķu un dūru cīniņi). Šīs cīņas parasti beidzās ar kārtīgu izkaušanos, kurā netika taupīti sitieni (bieži bija nāves gadījumi no nūju belzieniem vai noslīkstot), tāpēc XVIII gadsimta sākumā valdība tās aizliedza. Vēlāk tās aizstāja mazāk vardarbīgas, taču ne mazāk bīstamas sacensības - Hērakla spēles (cilvēku piramīdas).
Tradicionālais skaidrojums apgalvo, ka tās cēlušās no Akvilejas iekarošanas (1162.gadā) laikā norisinājušās epizodes, tātad no tiem pašiem notikumiem, kas ir Treknās Ceturdienas svinēšanas pamatā, taču šādi akrobātiskie vingrojumi bija diezgan izplatīti visā Vidusjūras areālā jau no Romas impērijas laikiem.
Hērakla spēles, kas sakarā ar dažādām svinībām risinājās daudzās pilsētas vietās, reizi gadā, Treknajā Ceturdienā, notika Sv. Marka laukumā uz  macchina  uzrīkotā paaugstinājuma. Šai laikā Kastellani un Nikolotti, lai izrādītu, ka viņu sacensība ir miermīlīga, nēsāja gaiši zilas beretes un lentes - tātad miera krāsā.
Spēlēm bija trāpīgi tautas doti nosaukumi: la Leonessa, la Carega imperial, il Castello, La Sultana, il Colosso di Roda, la Luna, la cassa di Maometto ( Lauvmātīte, Cietoksnis, Sultāniene uc.). To nosaukumu pamatā ir ne tikai piramīdas ārējais izskats, bet arī tajā ietverto akrobātisko pozu apzīmējumi ( banchetti, union zirada ). Ģeometrisko figūru, kas veidoja piramīdas pamatni sauca par saorna (no jūrniecības nācis termins) un tās virsotni par cimieretto.

VĒRŠU CĪŅAS

Karnevāla laikā Venēcijas  un visa Veneto apgabala pilsētu laukumi bieži pārvērtās par arēnām, kurās risinājās vēršu cīņas (no 26.decembra līdz pēdējai svētdienai pirms Gavēņa) . Arēnām parasti bija elipses forma un tajās pa diviem trijiem vārtiem varēja nokļūt pakāpjveida sēdvietās scalinae.
Cīņu rīkošana parasti tika uzticēta bagātajiem pilsoņiem, tā sauktajiem cortesani . Vīri, kuri cīnījās ar vēršiem, valkāja īpašus tērpus: īsas, melnas samta bikses, balti un sarkani puķainu vesti, purpursarkanu apmetni un īpašu cepuri  a tre venti  (“pa trim vējiem”), tas ir, ar trijām spicēm. Reizēm šos svētkus vadīja dižciltīgie, taču tad tiem bija jāaizsedzas ar  maschera alla barona, lai tos nevarētu pazīt. Tāpēc viņi parasti ietērpās Commedia dell’Arte  maskās ( Pantalone, Dottoraccio, Brighella, Zanni, Tartaglia ). Buļļu (patiesībā rūnītu vēršu),  kas piedalījās cīņā, skaits svārstījās no trim līdz simtam, tas bija atkarīgs no tā, cik lielu svarīgumu gribēja piešķirt izrādei.
Cīņu dalībnieki bija ne tikai cortesani  un vērši, bet arī suņi, parasti lieli, speciāli apmācīti sargsuņi, kas koda un plosīja vēršu ausis. Lai stracinātu vēršus to ragiem tika piestiprinātas un aizdedzinātas uguņošanas lāpas. Reizēm cīņas beidzās, nocērtot galvu vienam vai vairākiem vēršiem ar abām rokām turamu zobenu; dzīvnieku gaļa vēlāk tika izdalīta cietumniekiem. Šīs izrādes vairs nebija cīņa starp cilvēku un zvēru, bet gan neaizsargāta dzīvnieka nežēlīga spīdzināšana. Visgreznākās cīņas notika Svētā Pāvila un Svētā Marka laukumos XVII-XVIII gadsimtos.
Slavenākās astoņpadsmitā gadsimta cīņas bija tās, kuras notika Sv.Marka laukumā tur speciāli šajā nolūkā celtās koka arēnās par godu Saksonijas Federikam Kristietim (1740.), Vitembergas hercogam Kārlim (1756.), Ziemeļu grāfiem (Krievijas troņa mantiniekiem Marijai Teodorovnai un Pāvilam Petrovičam, 1782.)

KARNEVĀLA ATDZIMŠANA

1979.gada sākumā, kad Karnevāls jau bija kļuvis par folkloristiskiem svētkiem La Scuola Grande di San Marco (Sv.Marka Lielā skola), pilsētas sabiedriska organizācija, aicināja venēciešus atgriezties pie pašu pilsētas tradīcijām. Šī doma iepatikās, un maskās tērpušies ļaudis no visas pilsētas pārpludināja Laukumu.
Pēc gada no galvaspilsētas ieradās kāds foresto (citzemnieks), kāds no tiem  foresto , kas gadsimtu gaitā iepludinājuši Venēcijā svaigas asinis, ieradās un atklāja pilsētu kā teātrim radītu vietu, un notika brīnums: “teatrālās vietas” darbojās cauru diennakti. Mauricio Skaparro, teātra Biennāles direktors, kļuva par visas pilsētas režisoru. “Karnevāls teātrī”, bet ne tikai, jo “pilsētas atdzīvināšana ar izrādēm” izveda aktierus “ielās un laukumos, lai uzspridzinātu pilsētu ar teatralizācijas procesu, kas nespētu rast piemērotāku un garā tuvāku vietu par Venēciju” (P.Portogēzi).  Mauricio Skaparro atkal piedāvāja pasaulei Venēcijas karnevālu.
1980.gadā “Karnevāla teātrī” simbols bija “Pasaules teātris”, kura idejas autors bija Aldo Rossi (..). 1982.gadā notika “Saprāta karnevāls”, nākamajā gadā “Venēcija Neapolei”, karnevāls, ar kuru noslēdzās izcila teātra Biennāle. No 1983.gada Karnevāla organizēšana pārgāja pilsētas Komūnas(pašvaldības) rokās, kurai talkā nāca arī citi pilsētas iestādījumi: Il Gran Teatro La Fenice, La Biennale, La Scuola Grande di San Marco, A.A.S.T. un dažādas pilsētas iedzīvotāju biedrības.
Tieši šajos Karnevāla atdzimšanas gados venēciešu grupas atkal dibināja Compagnie della Calza (Zeķes biedrības), uz kuru pleciem gūlās diezgan grūtais pienākums no jauna atdzīvināt senās teātra formas. Sevišķi nopelni pilsētas svētku rīkošanā pienākas Seno biedrībai un Jauno Laipno biedrībai ( La Compagnia degli Antichi, Compagnia dei Nuovi Cortesi ), kuru vadītāji priori bija Paolo Dzankope un Karlo Ansaldi.
No šīs desmitgades izrādēm Sv.Marka laukumā ar patiku jāpiemin: “Kolumbīnes lidojums” (La Scuola Grande di San Marco ), “Tauromahija” un “Eņģeļa lidojums” (Els Comediants  no Barselonas), “Lielā nāves deja”, “Kurtizānes”, “Marko Polo atgriešanās” (Compagnia della Calza degli Antichi ), “Vērša galvas nociršana”, “Uguns mašīna”, “Zobenu deja Moreska Kurcolas salā”, “Lepanta masku gājiens”, “Vilafrankas kataloniešu Hērakla spēles” (Compagnia della Calza dei Nuovi Cortesi ). Neaizmirstama kā Karnevāla izrāde ir palikusi arī  Cavalchina (deju vakars) teātrī Gran Teatro La Fenice  Džuliano Montaldo režijā pēc Strausa “Sikspārņa” izrādes.

GASTRONOMISKIE PARADUMI

Pagājušajos gadsimtos galdi vai lūza no ēdienu pārbagātības, lai izpriecātos pirms sekojošā Gavēņa atturības laika. Kā jau iepriekš minējām - Neapolē tika celts Lejputrijas teātris no maizes mūriem un pārpilns visādu Dieva dotu labumu. Romanjā kā rituālu ēdienu katlā lika visvecāko vistukūtī atrodamo vistu, lai pasargātu no nāves pārējās, cituviet tika gatavoti sevišķi ēdieni: Abruco - ravioli (pelmeņu veids), Veronā - gnocchi (ķilķeni).
Venēcijā tika ēsti - un šī tradīcija joprojām ir dzīva- sevišķi saldumi: zaletti, bianchetti, pevarini, buzzolai, marzapani, caramel . Taču sevišķi iecienītas Karnevāla laikā bija  fritole  un  galani . Jāsaka, ka līdz pat XX gadsimta sākumam šos saldumus pārdeva “no rokas” ( kā saka Dzompini), tas ir, tos tirgoja apkārtklejojošie tirgotāji, tos gatavodami improvizētās virtuvītēs tur pat uz ielas, kur tie vēl karsti tika notiesāti:
Su le sagre e spesso anca in altri lioghi,
Fritolazze mi vendo col zebibo,
Che ve imprometto le ghe impata ai cuoghi.
(G.Dzompini)
(dzeja dialektā)
XV gadsimtā Karnevāla laikā vīrieši apmētāja pie logiem stāvošās dāmas ar rožu smaržūdeni piepildītām olām; “Ak, šo veco laiku kavalieru tikumi!”; tāpat bija paradums savstarpēji apmētāties ar vieglām krāsaina krīta bumbiņām, ko vēlāk aizstāja ar  confetti . Taču arī šie vecie labie zelta laiki ir pagājuši un saldos, gardos konfeti aizstājis apaļos gabaliņos sagriezts krāsains papīrs.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru