Darbs
Tēma “Ķīnas etiķete”
Rīga, 2000.gads
Ķīnas etiķetes rašanās
Ķīnā etiķetei ir
sena vēsture, kas sākās no senatnes svētajiem rituāliem. Seno tautu ikdienišķa
dzīve bija noteikta ar sarežģīto aizliegumu sistēmu, tabu un nepieciešamām
darbībām, kurām bija maģiskā nozīme. Pakāpeniski ar sabiedrības struktūras
komplicēšanu un valsts veidošanās daudzi maģiski rituāli pamazām tika
pārkārtoti noteiktā sistēmā.
Ķīnā mācības par “li” (“rituāla” vai
“etiķetes”) pamatlicēju tiek uzskatīts Konfūcijs (551.-479.pirms mūsu ēras),
taču pats prātnieks neveidoja jaunus rituālus. Par savu uzdevumu viņš uzskatīja
“pētīt un mīlēt senatni”. Saudzīga izturēšanās pret tradīcijām, kārtīgums un
noteiktu noteikumu un rituālu ievērošana palika par viņu ētikas mācības pamatu.
Konfūcisms ļoti precīzi un stingri noteica
cilvēka vietu sabiedrībā. Sociāli zemākstāvošam cilvēkam, kā arī ģimenes
jaunākajam loceklim bija apzinīgi jāpilda savus pienākumus, ar cieņu izturēties
un kalpot augstākstāvošam cilvēkam, bet pēdējam, savukārt, jābūt taisnīgam pret
to cilvēku, kas no viņa ir atkarīgs un gādāt par to labumu kā tēvam.
Tādas arī un bija “cēla vīra” pienākumi.
“Cēlam vīram” jāuzvedas cienīgi, tas ir, nepārkāpjot pieņemtos noteikumus un
senos rituālus. Nevīžīgs apģērbs, ēdiens, saskarsme ar cilvēkiem bija
nepieļaujama. Atšķirības apģērbā, uzvedībā un dzīvojamas mājas izskatā bija
noteiktas ar cilvēka stāvokli kārtu un ierēdņu hierarhijā un bija stingri
reglamentētas. Par “necienīgo” uzvedību ne reti nogalināja. Piemērām, cara
valsti princis Čžao Pinjuanj-czjunj (3.gads.pirms mūsu ēras), kas tika
uzskatīts par cienīgas uzvedības piemēru, nocirta galvu savai piegulētājai, kas
atļaujas pasmieties par klibo cilvēku.
Mūsdienīga Ķīnas etiķete
No senas vēstures
laika Ķīnā mainījās mājokļu interjeri, apģērbu stili, frizūras, taču saglabājas
konfūcisma morāles un savstarpējās attiecības principu, kas bija ar tradīciju
apsvētīti un ar oficiālo varu atbalstīti, nesatricinājums.
Pēc Sinhajas revolūcijas (1911.-1912.g.), kad
bija sagrauta svešzemju dinastijas (maņčžuras) Cin monarhija, sabiedrībā
pieņemas spēkā kustība “par jauno kultūru”. Taču konservatīvas tendences
sabiedrībā saglabāja stipras nostājas ne tikai tāpēc, kā vairākums cilvēku bija
laukus iedzīvotāji, īpašie tradīciju piekritēji, bet arī tāpēc, kā izglītotu
cilvēku vairākums bija izaudzināti konfūcisma morāles un tradicionālo vērtību
garā.
Īpaši spēcīgas tradicionālas ētikas, kā arī
visas savstarpējas attiecības sabiedrībā izmaiņas notika Kultūras revolūcijas
(1966.g.mājs-1976.g.oktobris) dēļ.
Tagad mūsdienīgo ķīniešu etiķete ļoti atšķiras
no tas komplicētas sistēmas, kura bija tradicionālā sabiedrībā. Konfūcisma
morāle un stingra vertikāla sabiedrības attiecību struktūra palika pagātnē.
Kopā ar to izbeidza ievērot konfūcisma rituālu. Saskarsme, uzvedības normas,
apģērbs palika atklātāki un izbeidza savu atkarību no sabiedrības hierarhijas.
Sievietes palika līdztiesīgas ar vīriešiem. Kopā ar to saglabājas cieņa pret
vecākiem cilvēkiem, nacionālas kultūras, vēstures un literatūras zināšana un
cieņa.
Pazīšanās un sveiciens
Ķīnieši ļoti viegli
iepazīstas. Tāpēc pazīšanas uz ielas, transportā nav uzskatāms par kaut ko
ārkārtīgo. Satiekoties, ķīnieši sveicina viens otru ar vārdiem, dažreiz ar
vieglo galvas mājienu. Senatnē pastāvēja komplicēts ceremoniāls, kas ietvēra
sevī paklanīšanās, roku salikšanu kopā uz jostas. Rokas spiedieni pēc rietuma
paražas tiek lietotas oficiālās tikšanās ar ārzemju delegācijām, pieņemšanās
utt.
Uzruna
Uzruna “Jūs” (“nin”) tiek lietota daudz retāk,
nekā Eiropas valodās, pārsvarā sarunās ar vecākiem vai maz pazīstamiem
cilvēkiem. Pārsvarā sarunā tiek lietota uzruna “ni”(kas parasti tiek tulkots kā
“tu”, taču pēc savām funkcijām nav pilnīgs latviešu vietniekvārda analogs).
Īpašu cieņa pret sarunu biedru var būt izteikta lietojot uzrunu “kungs/kundze”
plus uzvārds. Parasti sarunu biedru uzrunā pēc uzvārda un vārda kopā. Uzruna
tikai pēc vārda var būt iespējama tikai starp tuviem draugiem (ja nav lielas
vecuma starpības) vai radiniekiem.
Sievietes uzvedības noteikumi
Saskarsmē ar sievietēm Ķīnā darbojas vecais
konfūcisma noteikums: “Kad vīrietis un sieviete dod vai ņem kaut ko, viņi
nedrīkst pieskarties viens otrām”. Pieskarties sievietei, palīdzēt apģērbt
mēteli – ir nepieļaujams. Nav pieņemts arī atdot sievietei vietu, atvērt
durvis. Sievietes Ķīnā ir pilnīgi līdztiesīgas ar vīriešiem darbā un bieži vien
aizņem atbildīgus amatus. Bet, pēc Ķīnas tradīcijām, sievietei jābūt
vienkāršai. Sievietēm ir nepieļaujams smēķēt, kā arī dzert alkoholiskus
dzērienus kompānijā.
Ceremoniālas atteikšanās
Ķīnas etiķetes īpatnība – obligāta pieklājība.
Tā, piemērām, ir pieņemts sākumā atteikties no pacienāšanās vai dāvanas. Tādā
gadījumā cienājošam vai dāvinājušam pieklājīgi jāuzstāj, pierunājot viesi vai
apdāvināto. Protams, ķīnieši nekad neaizmirst uzslavēt piedāvāto pacienāšanās
vai dāvanu.
Viesu etiķete
Ķīnā ir pieņemts
iet un aicināt ciemos. Tā kā līdz pēdējam laikam Ķīna mājas telefonu bija maz,
ciemos bieži nāk bez brīdinājuma. Viesis var atnākt ar paziņu, kas var būt
nepazīstams ar saimnieku. Viesus satiek ar priekus un noteikti pacienā, Viesi
arī atnes saimniekam dāvanu. It īpaši, ja ģimenē ir vecākie cilvēki vai bērni,
dāvana ir nepieciešama un ir nepieklājīgi, ja tas nav. Dāvanas saturs ir
atkarīgs no vietējas tradīcijas, bet parasti dāvina augļus, kūkas, saldumus. Ja
ģimenē ir bērni, var uzdāvināt rotaļlietu.
Galda etiķete
Galda centrā stāv
daudz dažādu ēdienu un katrs cilvēks saņem savu rīsu tasi un ēdienu nūjiņas.
Dakšiņas un naži var būt pasniegtas īpaši svarīgiem ārzemju viesiem, bet
parasti restorānos un ķīniešu ģimenēs to nav. Senatnē pirms ēdienreizes visi
cilvēki savienoja rokas sev priekšā “eglītē” vai lika vienu roku uz otru,
pateicoties Buddai un saimniekam. Tagad tas nav pieņemts. Katrs ēd no savas
tases ar rīsiem, ņemot ar nūjiņām mazliet no visiem ēdieniem. Tātad, visi
nogaršo visus ēdienus, kas ir galdā. Dzerot alkoholu – izdzer mazliet nevis
uzreiz visu glāzīti. Ja negrib uzrunāt tostu, tad vienkārši runa “ganjbej”. Pēc
ēdienu nosaukuma ne vienmēr var saprast, kādi ir ingredienti. Piemērām “Pūķa
cīņai ar tīģeri” nav nekāda sakara ar tiem dzīvniekiem.
Ķīnā ēd visu, it īpaši dienvidos. Ka joko
guančžouci: “Var ēst jebkuru dzīvnieku ar četrām kājām, izņemot galdu, un
jebkuru putnu, izņemot lidmašīnu”.
Avoti
Darba sagatavošanas
materiāli tika ņemti no Internēt saitēm:
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru