LU SZF Kom. zin. nod.
2. kursa studenta
Uģa Oltes
referāts kursā “Mediju
tiesības”
pasn. Zelče
Kino ietekmes un attīstības sociāli vēsturiskie aspekti
Rīga, 2000. gads
IEVADS
Jau kopš “kustīgās
fotogrāfijas” – kino izgudrošanas 1896. gadā, tas ir piesaistījis cilvēkus. No
paranoiskām bailēm un panikas cilvēces un kino pirmajā tikšanās reizē tagad tas
ir pārtapis par milzīgu komerciālu industriju un lielisku izklaides mediju.
Kino ir izmainījis
sabiedrību. Kā tas ir noticis un notiek – to apcerēšu šajā darbā.
KUSTĪGĀ BILDE
Kino ir cilvēku mūžīgo meklējumu produkts –
tapis laikā, kad pasaulē valdīja zinātnisko atklājumu gars, kā jauns cilvēka
prāta sasniegums. Labi zināms ir stāsts, kā brāļu Limjēru pirmajā kino
demonstrēšanas seansā publika krita panikā un bēga no zāles redzot, kā (ekrānā)
vilciens pienāk stacijā un aizbrauc garām kamerām. Skatītāji to toreiz uztvēra
kā realitāti, nevis fikciju, jo līdz tam nekas līdzīgs nebija redzēts, līdz tam
pastāvēja tikai acīmredzamā realitāte, taču pēkšņi tika priekšāstādīta fiksēta
realitātes (pagātnes) daļa. Pienākošais vilciens salauza sabiedrības domāšanu,
atverot vārtus virtuālajai realiātei.
KINO VALDZINĀJUMS
Tieši tajā apstāklī arī
slēpjas kino kā medija valdzinājums. Virtuāla realitāte, notikumu koncentrēts vizualizējums, iespēja
būt lieciniekam un pārdzīvot visdažādākos stāstus, būt vizdažādākajās vietās
neizkustoties no kinozāles.
Kino radīja vidi, kur darboties cilvēka iztēlei, piepildīties tā sapņiem un izdzīvot neesošus notikumus. Kino radītājiem palika uzdevums radīt to, ko publika gaidīja.
MANIPULĀCIJAS AR EMOCIJĀM
Pirmie kinodarbi tapa kā eksperiments ar jauno
mediju – filmēja ko tik var nofilmēt, lielākoties kustīgās bildes iespēju
apgūšanai – bez komunikatīvas vai sociālas jēgas. Vēlāk to izmantoja reālu
notikumu fiksēšanai, dokumentēšanai. Pēčāk aizsākās īsu stāstiņu inscinēšana –
izdomātas situācijas, izdomāti varoņi. To arī varētu uzskatīt par kinomākslas
aizsākumu. Režisori un producenti apjauta kino komunikatīvo nozīmi un tajā
iekodēto īpašību manipulēt ar cilvēka emocijām. To var izskaidrot ar to, ka
kino nodarbina redzi – maņu ar kuru cilvēks uztver lielāko daļu informācijas,
tāpēc rada visefektīvāko realitātes ilūziju. Pirmā pieeja skatītāja emocijām
bija balstīta uz smieklu un jautrības radīšanu un skatītāja vēlmi pēc pozitīvām
emocijām. Čaplina kino – spilgts piemērs. Paralēli tam attīstījās kino kurš
balstījās uz arhetipiskiem “vidējā skatītāja” ideālu atainojumiem, līdz ar to
palielinājās aktiera nozīme. Šim laikam raksturīgs unikāls precedents, kad
viens aktieris daudzās filmās ir viens un tas pats tēls (atkal Čaplins ir labs
piemērs). Pirmās cīņas par skatītāja prātu bija sākušās un jo tālāk, jo labāk tās
mākslu prata kino veidotāji.
LIELAIS SPRĀDZIENS
Kino pamazām kļuva par ikdienu. Normāla izklaide,
kuru var izvēlēties kā alternatīvu koncertiem, operai, teātrim utt.
Lielāks kļuva arī filmu piedāvājums.
Filmu industrija kļuva apjomīgāka un cīņa par skatītāju – izteiktāka. Līdz ar
skaņu kino izgudrošanu radās vēl viens kanāls uz skatītāja emocijām – aktiera
balss. Te sākās kinovaroņu laiks. Amerikāņu kinematogrāfi atklāja uz masām
orientētu kinomārketinga gājienu – piedāvāt skatītājam personu, kas iemieso
skatītāja ideālu tēlu, apzināti pozicionējot to pāri ikdienas cilvēkam. Šis
varonis dzīvoja ne vien uz ekrāna bet arī publisku dzīvi, aktieri tika apzināti
padarīti par zvaigznēm – tirgus preci.
TĀ NAV DZĪVE, TAS IR KINO
Tas mainīja daudz ko – cilvēku sapņi iemiesojās
konkrētā tēlā, motivējot tā rīcību noteiktā virzienā – filmu ar šo zvaigzni
patēriņā.. Skatītājs identificējoties ar konkrēto varoni izdzīvo to, kas notiek
uz ekrāna. Kino spēlē uz cilvēkā apslēpto – piedāvājot ideālo tēlu cilvēka
vēlmes – seksuālās, mākslinieciskās, semiotiskās, mentālās - iegūst konkrētu virzienu, un kino rod
iespēju tās virtuāli piepildīt. Atgādināšu, ka sākotnēji skatītājs šo virtuālo
reālitāti uztvēra kā esošo, taču arī tagad šī saikne nekur nav zudusi – daļa
virtuālās pasaules un turienes (ekrāna) notikumu neapzināti pārnesas uz cilvēka
reālo dzīvi. Varētu jautāt – vai tad teātris to nedarīja? Darīja! Atcerēsimies
stāstu kā Senajā Grieķijā publika aizbēga no teātra, kad ar mehānisma palīdzību
aktieri pacēla gaisā. Toreiz uz skatuves notiekošo uzskatīja par īstenību. Taču
nejau 20.gs. Kino ir virtuāla realitāte, bet tā veiktā slēptā komunikācija –
īsta, jo prasmīgi paslēpta.
CEĻI VAIRĀKI
Jo laiks gāja uz priekšu, jo vairāk publika bija
pieradusi pie kino piedāvātajiem elementiem – zvaigžņu bija daudz un tās viena
no otras maz atšķīrās, filmu stāsti šķita līdzīgi. Izeja no tā bija dažādot
kino. Radās jauni žanri. Zvaigznes kino mārketings pacēla jaunā sabiedriskā
apbrīna statusā – tika radīts arhetips – zvaigznes – visbagātākie cilvēki,
tāpēc vēl jo neikdienišķāki. Tehnikas progress ļāva radīt jaunus filmēšanas
paņēmienus, montāžas tehnikas un arī specefektus. Tas ļāva veidot atraktīvākas
filmas. 50. gados populāri kļuva šausmu kino, komiksu ietekmētie supervaroņu
kino, vesterni, piedzīvojumu filmas. Radās arī jauni varoņu tipi. Manuprāt šis
laiks bija tas, kad pieauga kino kā estētiskas un mākslas vērtības nozīme,
sabiedrība meklēja ko jaunu un industrijai tas bija jāpiedāvā. Tas veicināja
kino dažādošanos, jo kino veidotāji meklēja jaunus un oriģinālus ceļus uz
skatītāja uztveri. Šis process vēl joprojām turpinās.
KUR MĒS ESAM?
Kino audzina skatītāju un tā rezultātā skatītājs
prasa daudz vairāk. Mūsdienās ir dažādojušies filmu vērtības kritēriji – tie ir
visādi: zvaigzne ir atraktors tiklab kā režisors, sižeta tēma, ASV kinomašīnas
tradīcija – OSKARU skaits, kulta filmas statuss, montāža, stils, ar filmu
saistīti fakti utt. Izvēles pārpilnība. Kino galvenā komunikatīvā funkcija ir
izklaidēt. Skatītājs ir kļuvis pasīvs izvēlē, tādēļ ir pieaugusi reklāmas
nozīme. Daudzi uzticas kinokritikai kā autoritīvam viedoklim. Mēs ar kolēģi
pērn veicām pētījumu par skatītāja izvēli ietekmējošiem faktoriem – rezultāti
ļāva spriest par kino nozīmi sabiedrībā. Secinājums ir sekojošs: kino ir daļa
no katra, katrs ir daļa no kino – tā ir formula, kas mūžam nodrošinās tā
pastāvēšanu. Forma var mainīties, bet ideja nemainās – VIRTUALITĀTE VALDZINA.
Uģis Olte:
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru