Latviešu nacionālisma kustības aizsācējus parasti dēvē par
jaunlatviešiem. Izcilākie jaunlatvieši bija Krišjānis Valdemārs, Krišjānis
Barons un Juris Alunāns.
Jūras izsmelšanas biedrība.
Par jaunlatviešu kustības aizsācēju var uzskatīt
lauku māju rentnieka dēlu Krišjāni
Valdemāru. 19. gadsimta četrdesmitajos gados viņš Ēdolē izveidoja pirmo
latviešu kultūras biedrību, kas saucās Baltijas jūras izsmelšanas biedrība. Tā
tika radīta, lai izglītotu vietējos jauniešus, taču tās statūti bija uzrakstīti
humoristiskā garā. Valdemārs izveidoja pirmo latviešu publisko bibliotēku un
kori. Vērodams muižnieku un zemnieku attiecības, Valdemārs nonāca pie domas, ka
latviešu zemniekiem traucē zemais izglītības līmenis un likumu nezināšana. Viņš
nolēma turpināt savu izglītību. Tā kā vietējais muižnieks tam pretojās un bez
ieteikuma ģimnāzijā iestāties nevarēja, Valdemārs devās pie Baltijas
ģenerālgubernatora un panāca viņa atbalstu. 24 gadu vecumā Valdemārs iestājas
Liepājas ģimnāzijā. To pabeidzis, viņš devās studēt uz Tērbatu.
Tērbatas studentu pulciņš.
Šajā laikā Tērbatā jau darbojās
daudzi izglītoti latvieši, taču viņi kaunējās no savas tautības un runāja vācu
valodā. Lai veicinātu šo cilvēku nacionālo pašapziņu, Valdemārs pie savām
durvīm pielika uzrakstu "Latvietis". Viņam izdevās sapulcināt ap sevi
līdzīgi domājošus jauniešus. Ievērojamākie bija Krišjānis Barons un Juris
Alunāns. Studiju laikā visi trīs aktīvi rakstīja latviešu valodā iznākošajām
avīzēm, īpaši “Mājas Viesim”. Valdemārs studēja tautsaimniecību un
valodniecību. Viņš uzskatīja, ka latviešiem jāiemācās prasmīgi saimniekot un
jākļūst turīgiem. Jāmeklē ceļš, kā palielināt savus ienākumus. Viņš uzskatīja,
ka latvieši var gūt lielu peļņu, dodoties jūrā. Krišjānis Barons bija Struteles
muižas vagara dēls un muižas rentnieka audžudēls. Tērbatā viņš studēja
matemātiku un astronomiju. Barons centās saviem tautiešiem skaidrot dažādas
dabas zinības. Juris Alunāns bija turīga latvieša dēls, kura vecāki nomāja
Jaunkalsnavas muižu. Viņš studēja gan tautsaimniecību, gan valodas. Kad
Baltijas vācieši apgalvoja, ka latviešu valoda ir pārāk nabadzīga, lai tajā
tulkotu pasaules literatūras izcilākos darbus, Juris Alunāns uzrakstīja krājumu Dziesmiņas. Tajā bija daži paša
Alunāna dzejoļi, bet pārsvarā izcilu pasaules dzejnieku darbu tulkojumi.
Jaunlatviešu raksti saniknoja Baltijas vāciešus. Viņu darbus aizliedza publicēt
laikrakstā “Mājas Viesis”.
Pēterburgas avīzes.
Nākamo
reizi jaunlatvieši satikās Pēterburgā, kur Valdemārs pēc studijām bija ieguvis
augstu ierēdņa amatu.
Rakstus par jūrniecību Krišjānis
Valdemārs bija publicējis arī Krievijas presē. Tolaik krievu valdība asi
pārdzīvoja zaudējumu Krimas karā un centās modernizēt valsti, tajā skaitā arī
floti. Valdemārs izvirzīja ideju, ka par jūrniekiem varētu kļūt vietējo tautu
pārstāvji, arī zemnieki. Šī doma ieinteresēja cara radinieku, lielkņazu
Konstantīnu. Līdz ar to Valdemārs ieguva krievu ierēdņu vidū lielu ietekmi.
Viņam izdevās panākt, ka 1864. gadā Ainažos tika izveidota pirmā akadēmija,
atvēra arī citur Latvijā un Krievijā. Izmantojot savu ietekmi, Valdemārs
nodibināja laikrakstu “Pēterburgas Avīzes”. Tas iznāca Pēterburgā un līdz ar to
bija neatkarīgs no vācu baroniem. Ap “Pēterburgas Avīzēm” sāka pulcēties
jaunlatviešu ideju atbalstītāji, kas nevarēja brīvi darboties Latvijā. Pirmais
numurs iznāca 1862. gadā. Redaktori bija Juris Alunāns un Krišjānis Barons.
Pēterburgas avīzēs jaunlatvieši turpināja izglītot latviešus, bet satīriskajā
pielikumā "Zobugals" viņi izsmēja atpalikušos vācu muižniekus un
mācītājus, kurus devēja par bizmaņiem (nosaukums radies no tā, ka daudzi
muižnieki un mācītāji bija saglabājuši 18.gs tradīciju nēsāt bizes).
“Pēterburgas Avīzes” izraisīja tik lielu naidu vācu muižniekos, ka pēc
nepilniem trijiem gadiem tās aizliedza. Pēc šiem notikumiem jaunlatvieši
izklīda pa Krieviju. Alunāns drīz vien mira, Valdemārs turpināja veicināt jūrniecības attīstību, bet Krišjānis
Barons dzīvoja un strādāja par mājskolotāju Krievijas muižās. Mūža otrajā pusē
viņš sāka vākt un kārtot latviešu tautasdziesmas.
Atis Kronvalds.
Jaunlatviešu darba turpinātājs bija Atis
Kronvalds. Viņu, māju rentnieka dēlu, par savu audžu dēlu bija pieņēmis kāds
vācu mācītājs. Līdz ar to Kronvalds varēja izglītoties Berlīnē. Pēc tam viņš
strādāja skolotāju seminārā Tērbatā. Kronvaldu interesēja pedagoģija un
valodas. Viņš rīkoja latviešu literāros vakarus. Viņš ieteica latviešiem
atteikties no daudziem aizgūtiem vārdiem un to vietā radīja latviešu vārdus.
Viņš ieviesa Tādus vārdus kā cietoksnis, dzeja, dziedonis, glezna, līdzeklis,
loma, vēstule, vēsture un citus. No Kronvalda literārajiem vakariem pamazām
izauga latviešu studentu apvienība "Lettonia". Meklējot apvienībai ģerboni, students -vēsturnieks
Grīnbergu Jānis Atskaņu hronikā atrada ziņas , ka latgaļiem esot bijis
sarkanbaltsarkans karogs . To sāka lietot jaunā studentu apvienība un vēlāk -
visa latviešu tauta.
Latviešu biedrības.
Jaunlatvieši bija tikai
neliela kopa ar vienotiem uzskatiem. Bet 60-tajos gados izglītotie latvieši
nolēma, ka ir nepieciešams izveidot biedrības, kuras apvienotu visus izglītotos
latviešus. Dažādās Latvijas pilsētās pamazām sāka veidoties latviešu biedrības.
Pirmo latviešu biedrību 1868. gadā Rīgā izveidoja ierēdnis un tautsaimnieks
Bernhards Dīriķis kopā ar pirmo latviešu
arhitektu Jāni Baumani un rūpnieku Rihardu Tomsonu. Tās karogā bija
rakstīts “ Stāvi stipri, strādā droši!”
Šajā biedrībā darbojās vairākas komisijas. Katra bija veltīta kādai nozarei.
Biedrība izdeva laikrakstu Baltijas Vēstnesis, pirmo Latvijas mūzikas žurnālu.
Ādolfa Alunāna vadībā te darbojās pirmais latviešu teātris. 1873. gadā biedrība
noorganizēja pirmos vispārējos latviešu dziesmu svētkus. Šiem svētkiem Baumaņu
Kārlis uzrakstīja dziesmu “Dievs, svētī Baltiju!”, kas vēlāk ar nosaukumu “Dievs,
svētī Latviju!” kļuva par latviešu tautas himnu. Lai latvieši apgūtu savu
kultūru un citu tautu sasniegumus, rīkoja svētdienas skolas. Biedrībā darbojās
arī zinātnes komisijas. Tās veica pētījumus par Latvijas senatni, folkloru un
sāka vākt materiālus Latvijas vēstures muzejam, pētīja latviešu valodu.
Latviešu biedrības sāka veidoties arī citās pilsētās – Jelgavā, Ventspilī un
citur.
Jaunlatviešu kustība.
Uzlabojoties
zemnieku saimnieciskajam stāvoklim, mainoties sociālajiem apstākļiem un
pieaugot izglītības līmenim, cēlās latviešu zemnieku pašapziņa un radās savas
tautības apziņa. Ierastās pazemības vietā arvien biežāk kungi sastapās ar
vienkāršās tautas lepnumu. Muižniecība žēlojās, ka zemnieki palikuši
“augstprātīgi un spītīgi”. Savas tautības apzināšanos un tautas pašlepnuma jūtu
veidošanās laikmetu 19. gs. Otrajā pusē, kad notika latviešu izglītības un
kultūras dzīves aktivizēšanās un saimnieciskā nostiprināšanās, Latvijas
vēstures literatūrā dēvē par latviešu tautas nacionālo atmodu. Daļa vācbaltu aristokrātijas
un garīdzniecības šim procesam pretojās, cenšoties nepieļaut zemnieku
saimniecisko patstāvību. Nebija iespējas iegūt ģimnāzijas un augstāko izglītību
latviešu valodā, un daudzi spējīgākie jaunieši, kuriem izdevās iegūt labu
izglītību, pārvācojās. Irlavas un Valmieras skolotāju semināriem, kur gatavoja
tautskolotājus latviešu skolām, nācās pārdzīvot niknus muižniecības uzbrukumus
landtāgu sesijās. Tajā laikā vārds “latvietis” vācbaltu izpratnē apzīmēja
zemnieku kārtu, nevis tautību. Tautas atmodai pamatus bija likusi brāļu draudžu
kustība Vidzemē, kā arī izglītības iespēju paplašināšanās un progresīvās
ietekmes no Rietumeiropas. Liela nozīme bija latviešu tautas saglabātajām
kultūras tradīcijām. Latviešu dainas radīja interesi vācbaltu inteliģencē jau
17. gs.; 18. gs. daļa vācbaltu kultūras darbinieku izturējās pret tām
augstprātīgi. Vecais Stenders dainas uzskatīja par “blēņu dziesmām” un to vietā
centās ieviest savas ziņģes. Neredzīgais Indriķis turpināja Stendera darbu,
sacerēdams ziņģes. Abu dzejnieku veikums bija diezgan pieticīgs, tomēr viņi
radīja pamatu latviešu dzejas tradīcijām. Johans Gotfrīds Herders latviešu
dainas vērtēja ļoti augstu un daļu no tām publicēja kopā ar citu tautu
folkloras vērtībām. Ar Herdera publikāciju palīdzību dainas iepazina lielais
vācu dzejnieks Gēte, kurš tās nosauca par dārgakmeņiem. 19. gs. latviešu
dainas sāka izzust no ļaužu atmiņas, un folkloras vācējiem bija jāveic milzīgs
darbs, lai šīs kultūras bagātības saglabātu nākamajām paaudzēm. Herdera iespaidā
latviešu tautasdziesmas sāka vākt arī citi literāti – A. Bergmanis,
G. Bitners, J. Sproģis. Ar Latvijas vēstures un etnogrāfiskā
materiāla apzināšanu nodarbojās arī F. Krūze un A. Bīlenšteins.
Mācītājs K. Vatsons aizsāka latviešu žurnālistiku, 1822. g. izdodot
pirmo nedēļas avīzi latviešu valodā “Latviešu Avīzes”. Kaut arī daļa vācbaltu
inteliģences sekmēja latviesū zemnieku bērnu izglītošanu, vēl 19. gs.
dominēja uzskats, ka latviešiem lemts palikt vienkāršiem un pieticīgiem lauku
iedzīvotājiem ar vājām izredzēm pievienoties Eiropas kultūras tautām.
Jaunlatviešu priekšgājēji E. Dinsberģis, A. Leitāns, J. Cimze un
citi nenostājās opozīcijā, bet kopā ar vācbaltu progresīvo daļu propagandēja
apgaismības ietekmē radušās idejas. Var teikt , ka vācbaltu inteliģence pati
radīja sev opozīciju jaunlatviešu veidolā. Šī opozīcija galvenokārt bija vērsta
pret konservatīvajām vācu muižniecības aprindām.
Aleksandra
1 laikā tika atjaunota Tērbatas Universitāte kā pirmā augstskola Krievijas
Baltijas guberņās. Tur mācījās arī daudzi latviešu izcelsmes studenti, kuri
vēlāk kļuva par tautas atmodas vadītājiem. Pretēji vairākumam latviešu
studentu, kuri, iegūstot izglītību, sarāva saites ar savu tautu,
K. Valdemārs ar domubiedriem noorganizēja latviešu pulciņu. Šajā pulciņā darbojās
tādi plaši pazīstami tautas atmodas darbinieki kā J. Alunāns un
K. Barons. Viņi publicēja savus rakstura “Mājas Viesī”. Latvijā izplatīti
un populāri bija lasāmie kalendāri nu gadagrāmatas. Šos izdevumus, kā arī
laikrakstus varēja atrast gandrīz karā lauku mājā. Lasītprasmes līmenis
19. gs. Latviešu zemnieku vidū bija ļoti augsts - jau 18. gs. Beigās
63% Vidzemes latviešu prata lasīt. 1768. g. tika publicēts pirmais
periodiskais izdevums latviešu valodā “Latviešu Ārste”, bet 1797. g.
Jelgavā pirmais žurnāls “Latviska Gada Grāmata”. Pirmais regulārais laikraksts
“Latviešu Avīzes’ ar progresīvo vācu mācītāju atbalstu 1822. g. nāca klajā
Jelgavā. Īsu laiku iznāca mācītāja H. Treija “Tas Latviešu Ļaužu Draugs”,
līdz valdība apturēja tā izdošanu. No 1856. g. Rīgā iznāca “Mājas Viesis”.
“Mājas Viesī” latvietības apziņa tika īpaši izcelta, līdz konservatīvās
vācbaltu aprindas izdarīja nopietnu spiedienu uz redakciju. Visradikālākās bija
‘Pēterburgas Avīzēs’’, kas sāka iznākt 1862. g. Tās vismērķtiecīgāk rosināja
latviešus uz aktīvu saimniecisku darbību, izglītošanos un turēšanos pie savas
tautas. ‘Pēterburgas Avīzes” veidoja K. Valdemārs, K. Barons,
J. Alunāns, K. Biezbārdis. Pret ‘Pēterburgas Avīzēm” nikni vērsās
latviešu tautas centienu pretinieki, nodibinot stingru cenzūru.
Krišjānim
Valdemāram bija visnozīmīgākā loma nacionālajā atmodā kā ekonomistam. Viņš
centās panākt latviešu saimnieciskās iniciatīvas attīstību – rosināja zemniekus
iepirkt zemi un mājas, mudināja latviešus pievērsties jūras tirdzniecībai, sekmēja
jūrskolu atvēršanu Latvijā, finansēja ‘Pēterburgas Avīzes”.
Apzīmējums
“jaunlatvieši” aizgūts no vācu ‘vētru un ziņu” laikmeta, kura ideologs bija arī
vācu filozofs Herberts, kas servatīvās aprindas, nostājoties pret nacionālo
atmodu, ieteica nesapņot par ‘Jauno Latviju’ (“Jaunā Vācija” bija šī laikmeta
vācu literātu kustība, kas uzstājās par vienotas nacionālas valsts radīšanu
Vācijā). Par jaunlatviešiem latviešu nacionālās inteliģences darbiniekus
nosauca mācītājs G. Braže. K. Valdemārs un viņa sekotāji ar lepnumu
pieņēma šo vārdu. Ievērojamākie jaunlatvieši bija tautsaimnieks K.Valdemārs,
dainu apkopotājs un literāts K.Barons, literāts J.Alunāns, ārsts J.Jurjāns un
citi. Rīgā aktīvi darbojās J.Caunītis, K.Biezbārdis, B.Dīriķis. Aktīvākie
jaunlatvieši par savu darbību tika izsūtīti trimdā. 1868.g. jaunlatviešiem
tomēr izdevās nodibināt Rīgas Latviešu biedrību. Šajā laikā par atmodas
līderiem kļuva B.Dīriķis, J.Baumanis, R.Tomsons, A.Vēbers, F. Veinbergs,
K.Kalniņš. Ļoti ievērojama loma nacionālās apziņas veidošanā bija skolotājam
Atim Kronvaldam. Savu darbību uzsāka “latviešu teātra tēvs” Ā.Alunāns.
Lai
arī 70. gados sākās pirmā nopietnā šķelšanās atmodas ideologu vidū (daļa no
viņiem neuzskatīja par vēlamu cīnīties pret rusifikāciju), tie bija lieli kultūras
uzplaukuma gadi, kas iezīmējās ar 1. vispārējiem dziesmu svētkiem, lieliem
kopīgiem latviešu sarīkojumiem dažādu profesiju un sociālo slāņu pārstāvjiem (
piemēram, skolotājiem ), priekšlasījumiem Rīgas Latviešu biedrībā u.c. Tika
uzsākts sistemātisks darbs tautas gara mantu vākšanā. K.Barons apkopoja dainas,
A.Lerhis -Puškaitis – tautas teikas un pasakas, bet F.Brīvzemnieks vāca
etnogrāfiskas ziņas. Uzplauka tautas dzeja, rakstniecība. Auseklis ( Miķelis
Krogzemis ) radīja nacionālās romantikas caurstrāvotus dzejoļus. A.Pumpurs
sarakstīja eposu “Lāčplēsis”. Sāka iznākt jauni preses izdevumi – B.Dīriķa
“Baltijas Vēstnesis”, A.Vēbera “Balss’, Materu Jura ‘Baltijas Zemkopis’. Arī
šajā jomā bija jūtama cara nacionālā politika. Tā pieļāva ierobežotu opozīciju
vācbaltiem, lai sekmētu rusifikāciju, bet konservatīvos vācbaltus izmantoja ,
lai nepieļautu nacionālo atdzimšanu. Jaunlatviešu kustība nepanāca tās
pārmaiņas, uz kurām cerēja, jo pareizi nenovērtēja lrievu slavofilu politiku.
Sākās rusfikācija, kas tautas pašnoteikšanās ideju centās sagraut. Tomēr šī
politika cieta krahu, jo nacionālās atmodas idejas bija dziļi iesakņojušās
latviešu tautā un sagatavojušas to nacionālā valstiskuma apziņai.
Paldies šīs man labi nodereja
AtbildētDzēst