From:
Zvejniekciema vidusskola
Date:
Thursday, May 03, 2001, 3:04:59 PM
Jūgendstila arhitektūra
Zvejniekciema vidusskola
Gints Bērziņš
2001
Ievads
Jūgendstils 19.gs. beigās un 20.gs. sākumā
izbaudīja dažādu attieksmi - no absolūta nolieguma līdz pakāpeniskai
reabilitācijai un sava veida renesansei pēdējos gadu desmitos, ieņemot stabilu
vietu mākslas vēsturē līdzās tradicionālajiem stiliem - gotikai, barokam vai
klasicismam. Visspilgtāk šī stila pārstāvju centieni īstenojās tieši
arhitektūrā, it īpaši individuālajā celtniecībā, taču tika celtas arī
tirdzniecības ēkas, stacijas, teātru ēkas, daudzdzīvokļu īres nami. Jūgendstils
ieviesa brīvu, funkcionāli pamatotu celtņu plānojumu, karkasa konstrukciju un
jauno būvmateriālu (dzelzsbetona, stikla, metāla u.c.) plašu izmantošanu.
Aktīvi tika risināts mākslas veidu sintēzes problēmas. Tādējādi bija sperts
pirmais solis 20.gs. modernās arhitektūras attīstībā, veidojot pārejas posmu no
19.gs. otrās puses tradicionālajām formām uz 20.gs. arhitektūras risinājumiem
Jūgendstila vispārējs raksturojums
Jūgendstils ar savu tēlainību, noskaņu,
mākslinieciskumu un izteiksmes spēku ir viena no spilgtākajām parādībām 20.gs.
mākslā un tā radās kā reakcija pret akadēmisko stilu formu valodu balstīto
19.gs. eklektisma stilu.
Nepieredzēti īsā laikā tas iekaroja
gandrīz visu Eiropu un atsevišķās vietās spoži uzzibsnīja arī citur pasaulē.
Tas bija 19.gs. nogales un 20.gs. sākuma stils, kas iemiesojās faktiski visās
vizuālajās mākslās, grafikā, glezniecībā, lietišķajā mākslā, arhitektūrā.
Jūgendstila formu valoda atrodama gan
tālaika ēku fasādēs iekštelpu apdarē būvgaldniecības izstrādājumos, apkalumos,
vitrāžās un metālapkalumos, gan mēbelēs traukos, galda piederumos, gaismekļos,
apģērbos, plakātos, reklāmās, etiķetēs,
grāmatu noformējumā, burtos utt. Jūgendstila metodoloģijas pamatā bija
neparasts, netradicionāls formu traktējums, kas saistījās ar simetrijas un
regularitātes noliegumu, ar izteiksmīga arhitektoniskā tēla meklējumiem.
Izplatību guva dinamiski būvmasu
kārtojumi, plūstošas siluetu līnijas, jauns fasāžu noformējums ar īpašu
ornamentālo dekoru. Iecienīti kļuva augu un dzīvnieku motīvi.
Jūgendstila arhitektūrā ornaments parasti
ne tikai rotāja ēku, bet piedalījās arī tās iekšējās un ārējās kompozicionālās
struktūras veidošanā.
Jūgendstilam strauji izplatoties visas
Eiropas arhitektūrā, kā jauninājums nereti tika uztverts tikai tam raksturīgais
ārējais dekors, nesaskatot šī stila galvenās iezīmes - jauno materiālu un
konstrukciju izmantojumu, tādējādi jau tūlīt tika devalvēts pats stils. Visai
uzskatāmi tas izpaudās Vācijā, kur jūgendstils vispirms ienāca dekoratīvi
lietišķajā mākslā un grafikā. Līdz ar to arhitektūrā šī stila elementi sākumā
parādījās tikai celtņu dekorā un savijās ar iepriekšējā posmā izplatītajiem
baroka un rokoko formu stilizējumiem. Jūgendstils radīja tikai sev raksturīgu
izteiksmes līdzekļu klāstu, ko šodien visvairāk pazīst pēc īpatnējiem ornamentiem-liekti
saspriegtu līniju pinumiem, apļu, kvadrātu un citu ģeometrisku figūru
kārtojumiem, augu motīvu savijumiem, smejošiem vai arī drūmās grimasēs muti
pavērušiem vepļiem ar gariem,
plīvojošiem matiem, gulbjiem utt.
Tajā pašā laikā sākās arī otrs - gluži racionāls jūgendstila novirziens, tā
sauktais vertikālisms, kur maksimāli tika izmantoti vertikāli arhitektoniski
elementi - vairākiem stāviem cauri ejoši erkeri, pilastri un lizēnas. Vertikālisma
stilistika izrietēja no metāla un dzelzsbetona karkasa konstrukcijām, kuru
lietojums atspoguļojās arī fasādēs.
Jūgendstila attīstība Rīgas arhitektūrā
Rīgā vispirms parādījās jūgendstila
dekoratīvais novirziens, kura izcelsme saistījās ar Vāciju. Būtībā tas sākumā
vēl it kā saplūda ar eklektisma arhitektūru. Mainīts tika vienīgi iepriekšējais
dekors un papildināts ar formām, kas bija patapinātas no jūgendstila. Vēlāk
Latvijā attīstījās citi jūgendstila novirzieni.
Latvijā arhitektu darbs jaunā stila
iedzīvināšanā lielā mērā saistījās ar daudzstāvu īres namu celtniecību.
Viena no pirmajām Rīgā uzceltajām
jūgendstila ēkām bija dzīvojamais nams Audēju ielā 7/9 (arhitekts -
A.Ašenkampfs, 1899), kur jau parādījās jaunais dekors - cilnī veidoti augu
ornamenta (īrisu, vilkvāļu stilizējumi) un apļa motīvi, kurus apvieno izlocītu
līniju raksts. Šis rotājums padarīja ēkas fasādi it kā viļņaini kustīgu.
Daudz šai laikā dekoratīvā jūgendstila ēku
uzcēla Elizabetes ielā, Ausekļa,
Rūpniecības, Blaumaņa, Stabu, Bruņinieku ielā un citur. To autori - R.Cirkvics
(1857-1926), K.Felsko (1844-1918), E.Trampovskis (1851-1918) un citi. Lielākā
šo ēku daļa ir eklektiskas, to plānojumā ir saglabāta 19.gs. 60. -
70. gados izplatītā T burta shēma un tās variējumi, taču rotājumā pārņemta
izplatītākā jūgendstila ornamentika.
Visspilgtāk jūgendstila dekoratīvais
virziens izpaužas būvinženiera M.Eizenšteina 20.gs. sākumā celtajās ēkās
Alberta ielā 2,2a,4,6,8, Elizabetes ielā 10a,10b,33, Strēlnieku ielā 4a un
citur. Tās savā uzbūvē ir ļoti pretrunīgas ēkas. Dažām no tām (Alberta ielā 2a)
fasādē parādās pat dekoratīvs augšējais stāvs, sastopams rets ģeometrisku formu
salikums, ziedu vītnes, lauvu, sfinksu un fantastisku spārnotu būtņu
skulpturāli veidojumi, kailu sieviešu figūras.
To visu papildina dažādos toņos ieturētu
glazētu ķieģeļu laukumi un keramikas plāksnes. Arī sienu plāksnes šķiet it kā
nemierīgas, tās šķeļ ailējumi, balkonu un ekeru izvirzījumi. Tādējādi katra
celtne pretendē greznībā pārspēt blakus esošo. Viss pārbagātais dekors
koncentrēts ielas fasādē, kas asi kontrastē ar kailajām sētas puses fasādēm.
Tomēr jau 20.gs. pirmajā gadu desmitā
pārsvaru gūst mākslinieciski meklējumi, kas balstās tikai uz arhitektoniskiem
izteiksmes līdzekļiem. Dominējošās tagad kļūst pašas būvmasas, to apjomu
kārtojumi, ārsienu virsmu fakturējumi un tonālie risinājumi. Parādās dažāda
veida erkeri, līdz ar to rodas iespēja pastiprināt telpu izgaismojumu. Apakšējo
stāvu izbūvē ieviešas karkasa sistēmas konstrukcijas, kas veikalu un biroju
telpās ļauj izmantot plašus vienlaidu stiklojumus. Ap 1907. gadu Rīgā
izplatās vertikālisma tendences. Liela nozīme tiek piešķirta augstiem, slaidiem
erkeriem un rizalītiem, kurus vainago stāvi zelmaiņi, stūra torņu izvirzījumi
un to smailajiem noslēgumiem. Vertikālisms tiek panākts arī ar logaiļu
proporcijām, to savstarpējiem kārtojumiem. Praksē ieviešas trīs kopā apvienotas
šauras un augstas logailas, kuras citu no citas šķir mūra imposti.
Pazīstamākie Latvijas Jūgendstila
arhitekti
Viens no tālaika pazīstamākajiem arhitektiem,
kas pievērsās jaunās arhitektūras racionalistiskajiem virzieniem, bija
Konstantīns Pēkšēns (1859-1928). K. Pēkšēna daiļradei raksturīga
mākslinieciska daudzveidība. Jau 19.gs. 90. gadu beigās viņš vairākas
dzīvojamās ēkās Tērbatas un Krišjāņa Barona ielā lielā mērā atsacījās no
klasiskā dekora, cenšoties panākt izteiksmību, galvenokārt ar pašu ēku apjomiem
un jumtu veidojumiem. Rotājumam tika izmantotas vienīgi abstraktas »eometriskas
līnijas, kā arī augu un dzīvnieku ornamentu plastiski veidojumi starp logailām,
starpstāvu pārsegumu līmenī. Vēlāk šo dekora lietošanas paņēmienu pārņēma arī
citi arhitekti.
K. Pēkšēna ieguldījums latviešu
arhitektūrā ir liels, jo Rīgā vien pēc viņa projekta uzceltas aptuveni 250
dzīvojamās ēkas, kuru ārējā arhitektoniskā izteiksme ir ļoti dažāda. Visai
savdabīgs ir nams Tallinas ielā 23. Ēkas fasādē gaišs apmetums kontrastē ar
sarkanu ķieģeļu apšuvumu, neparasti veidota ieeja, kas atgādina fantastiska
dzīvnieka muti.
Dekoratīvi ļoti bagāti ir arhitekta
1902. gadā celtie nami Smilšu ielā 2 un Strēlnieku ielā 6, taču
dekoratīvais elements tajos nav pašmērķīgs, bet vienmēr pakļauts
konstruktīvajam principam. Arī te ārsienu apdarei izmantoti dažāda toņa ķieģeļu
un gaiša apmetuma kontrasti; ornamentikā redzami stilizēti ziedu kūļi gariem,
vijīgiem kātiem, smaidošas maskas, putnu plastiski atveidojumi utt. It sevišķi
izteiksmīgs nams ir Alberta ielā 12 (celts 1903. gadā). Spēcīgo, masīvo
būvmasu kārtojumi, stūros izvietotie torņi, augstie zelmiņi un jumta
nemierīgais siluets, daudzie balkoni, lodžijas un erkeri rada krāšņu kopainu.
Racionālā jūgendstila ietvaros strādāja
vairāki vietējie arhitekti - V. Bokslafs, R. Šmēlings,
A. Šmēlings u.c.
Reinholds Šmēlings (1840 - 1917)
projektējis daudzus tālaika dzīvojamos namus un sabiedriskās ēkas. Āgenskalna
tirgus paviljonu (1914), P. Stradiņa slimnīcas korpusu Pilsoņu ielā
13.(1908 - 1912), kā arī vairāk kā desmit skolu.
No R. Šmēlinga celtajām ēkām
vislielākā vērība ir jāpievērš skolām. Tās ir brīvstāvošas celtnes ar
asimetrisku būvformu kārtojumu un funkcionāli skaidru telpu plānojumu. Ēku
sienu plaknes atdzīvina gaišs apmetums, kas mijas ar sarkanu ķieģeļu
dekoratīviem kārtojumiem, kuru konfigurācija pastiprina ēku vertikālismu.
Viens no aktīvākajiem Latvijas arhitektiem
20. g. sākumā bija Jānis Alksnis (1869-1939).
J. Alksnis bija viens no tiem
arhitektiem, kura daiļradi spēcīgi ietekmēja Berlīnes arhitekta A. Gīzekes
projekts - 1900. g. Rīgā uzceltais nams - Brīvības ielā 55. Šī ēka toreiz
saistīja laikabiedrus ar plānojuma skaidrību un mērķtiecību, labu telpu
izgaismojumu un augstu labiekārtojuma pakāpi. Ēkas ārējās formas atdzīvina
balkoni, erkeri, ritmiski logailu kārtojumi un zelmiņi, kuros izmantoti
romantizēti renesanses motīvi. Līdzīgs plānojums un ārējā mākslinieciskā noformējuma
principi saskatāmi arī vairākos J. Alkšņa celtajos īres namos Brīvības
ielā 110 (1902), Brīvības ielā 76 (1909) un citur.
J. Alksnis cēlis arī krājaizdevu
sabiedrības ēku un savstarpējo kredītbiedrību ēku, kurās veiksmīgi saistīti to
funkcionālie uzdevumi ar reprezentablu ārieni (K. Barona ielā 3, 1911),
(Brīvības ielā 15, 1915), (Smilšu ielā 1, 1912). Parasti tās ir piecstāvu ēkas
kuru apakšējos stāvus aizņem veikali un
iestāžu telpas, bet augšējos izvietoti dzīvokļi. Reprezentablo izskatu
tām piešķir vērienīgi liektās formās veidotie stūra frontoni ar izciļņa
kompozīcijām. Ārsienu plaknes atdzīvināšanai izmantoti lielā ordera pilastri,
kas stiepjas no otrā stāva pārseguma līdz dzegai. Starp plaši stiklotajiem
logiem horizontālā līmenī izkārtoti dekoratīvi plakanciļņi.
Nobeigums
Beidzot 20. gs. jūgendstila un
nacionālā romantisma arhitektūras apskatu jāsecina, ka tajā laikā bija vērojama
liela stilistiska daudzveidība.
Pirmkārt, tajā valdīja paša jūgendstila
ietvaros, otrkārt, joprojām saglabājās eklektisma un stilizācijas tradīcijas un
no jauna atdzima klasicisma tendences.
Pateicoties lielajam tālaika arhitektu
veikumam par Rīgas arhitektūru sajūsminamies
mēs un to novērtēt spējīgie tūristi.
Diemžēl, sakarā ar Latvijas Valsts
neatkarības zaudēšanu šādas pozitīvas tendences mākslā un arhitektūrā tika
aizmirstas, par ko liecina padomju laikā celtie tipveida bezpersoniskie
dzīvojamie rajoni.
Neskatoties uz padomju laika arhitektūras
atstāto dzelzsbetona mantojumu, pēc Latvijas neatkarības atgūšanas ir vērojama
tendence arhitektūrā izmantot Eiropas valstu celtniecības tendences -plaši
izmantojot dzelzs un stikla konstrukcijas.
SATURS
Ievads
Jūgendstila vispārējs raksturojums
Jūgendstila attīstība Rīgas arhitektūrā
Pazīstamākie Latvijas jūgendstila
arhitekti
Nobeigums
Izmantotā literatūra
Izmantotā literatūra
"Jūdendstils- laiks un telpa"
E.H.Gombrich "Mākslas Vēsture"
J.Krastiņš
"Jūgendstils Rīgas arhitektūrā"
E.Laube
"Par būvniecības stilu"
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru