20. gadsimta sākumā noteikti un aptveroši
sevi pieteica jūgendstils. Kopumā tā bija reakcija pret vēsturisko stilu
arhitektūru. Arhitektoniskā dekora kā stilu veidojošā faktora un galvenā
celtnes idejiski jēdzieniskā simbolisma (semantikas) paudēja vietā jūgendstils
lika kvalitatīvi jauna tipa saikni starp utilitāri lietišķo un mākslinieciski
izteiksmīgo. Jūgendstila celtnes veidoja, arhitektoniski māksliniecisko tēlu atvasinot
no materiāli tehniskās substances
Jūgendstils,
rūpējoties par skaistumu visā apkārtējā vidē, to centās panākt nevis
ulitārajam, lietišķajam pievienojot izgreznojumus, bet gan mākslinieciski
izteiksmīgi, veidojot pašu ikdienišķo lietu. Arhitekts A. Vanags to izskaidroja
šādi: "Iedvest arhitektūrai jaunu dzīvību, atkratīties no nodilušām melu
formām, vest ārienes izrotājumu organiskā sakarā ar izrotājamo priekšmetu, lūk,
šie ir kara saucieni, kuri atskan visās malās.''
Jūgendstila
mākslinieciskās metodes būtību savā rakstā "Mākslas amatniecība'' 1904.
gadā trāpīgi noformulēja J. Asars: "Par pamatu modernai dekoratīvajai
mākslai ir jābūt modernai būvniecībai. Būve nav jākonstruē no ārienes uz
iekšieni, kā agrāk darīja, kad rūpējās tikai par impozantu fasādi, lai
iekštelpu kārtība iznāktu kāda iznākdama, bet ir jākonstruē no iekšienes uz
ārieni, jāierīko iekštelpas pilnīgi lietderīgas un daiļas un to kārtībai tad
jāpiemēro nama ārējais veids. Iekštelpām un nevis fasādēm ir jābūt par izejas
punktu .''
Kā jau teikts,
neviena stila formas, arī jūgendstila, nav atvasināmas no izmantoto
būvmateriālu tādām vai citādām īpašībām. Taču jūgendstila būtība vispār
nesakņojas iepriekš pieņemtā ārējā formā. Mākslas darba tapšanā jauni
būvmateriāli un būvkonstrukcijas ieguva arvien lielāku nozīmi, tie pavēra
jaunas iespējas telpas organizēšanā. Arī šis aspekts atspoguļojās tā laika
latviešu kultūras teorētiskajā domā: "Nevis vēsturiskos aizspriedumos
iestigusī arhitektūra, bet jau tehnikas brīnumu darbi ir uzspieduši tagadnei
savu stila zīmogu, caur kuru tā tik lielā mērā atšķiras no agrākajiem
izdzisušajiem stila laikmetiem. Arī arhitektoniskās mākslas nozares saņem no šī
jaunā avota gan tiešā, gan netiešā kārtā savu formālo izteiksmes veidu. Tiešā
kārtā caur mašinēlo izgatavošanas kārtību un caur jaunajiem būvmateriāliem, kā
stiklu, dzelzi dzelzsbetonu. Netiešā kārtā caur savu idejisko noteiktību
attiecoties uz padziļināto, caur daiļoto lietišķību, saskaņojumu ar mērķi,
konstrukcijas principa uzsvēršanu, kuram mēs tagad galvenā kārtā piegriežam
savu estētisko vērību.''
Jūgendstila
izvirzīto uzdevumu - lietderīgo pārveidot skaistajā - varēja atrisināt ar ļoti
dažādiem, pat būtiski atšķirīgiem paņēmieniem, tāpēc jūgendstilam arī nav
izteiktas formu viengabalainības. Paralēli attīstijās cits no cita diezgan
atšķirīgi jūgendstila mākslinieciski stilistiskie novirzieni. Tiesa,
arhitektūrā no lietišķi dekoratīvajām mākslām ienāca vesela virkne vesela
virkne ornamentāli dekoratīvo motīvu. Visai iecienītas kļuva vertikāli stieptas
proporcijas, liekti vijīgas vai viļņveidīgas līnijas vai arī precīzi
ģeometrizētas formas, kas veidotas kā plaknē, tā arī reljefā, stilizēti augu
motīvi, dinamiska ekspresivitāte, asimetrija, akcentēta "mākslinieciska
plankuma'' un kontrasta princips. Taču tam visam ir pakārtota nozīme.
Jūgendstilā ornaments nav stilu veidojošais faktors.
Tomēr
arhitektūras darinājumu un telpu vispār cilvēks uztver vizuāli, tieši caur
ārējo formu, tāpēc ārkārtīgi viegli varēja krist kārdinājumā un ar ārējā
arhitektoniskā ietērpa maiņu vien censties pārkāpt slieksni, kas šķir
jūgendstilu no eklektisma. Vēl jo vairāk tāpēc, ka jūgendstils mantoja no
eklektisma zināmu dekoratīvismu, tieksmi pēc telpiskās piesātinātības, ko
diktēja stilu evolūcijas vēsturiskais pēctecīgums. Ornaments joprojām zināmā
mērā bija sinonīms skaistuma jēdzienam.
Radās celtnes,
kuru fasādēs eklektismam raksturīgajā vienmērīgi ritmizētajā kompozīcijā bija
sakārtotas ornamentāli dekoratīvas formas un elementi, kas nāca modē līdz ar
jūgendstilu, vai arī tipiskas eklektisma celtnes, kuru arhitektoniskajā apdarē
vienkārši "ieausti'' atsevišķi jūgendstila ornamentu motīvi.
Raksturīgi šāda
"eklektiskā jūgendstila'' piemēri ir īres nami Rīgā, Vīlandes ielā 11
(1899 - 1900, arh. R. Cirkvics), Tērbatas ielā 86 (1900, arh. H. Šēls un F.
Šefels), Baznīcas ielā 4a (1901, arh. K. Pekšēns), Elizabetes ielā 33 (1901,
inž. M. Eizenšteins), Vīlandes ielā 2 (1903, arh. R. Cirkvics), Blaumaņa ielā
28 (1903, arh. K. Felsko), K. Barona ielā 13/ 15 jeb Dzirnavu ielā 95 (1904,
arh. J. Alksnis), Ventspilī, Pils ielā 40 (1905, arh. R. Frišs), Liepājā, M.
Būkas ielā 46 (1902), Dzintaru ielā 18 (1903), Tirgoņu ielā 5 (1905, arh. L.
Melvils). Ja Rīgā šajā manierē veidotas vienīgi dzīvojamās ēkas, tad Liepājā
arī tirdzniecības nami (tirgus, kā arī tagadējais veikals "Sprīdītis''
Graudu ielā 46) un pat skola (1. vidusskola Ausekļa ielā 9, 1912).
Visu šo ēku
fasādes bagātīgi rotā "moderns'' jūgendstila dekors, skumji nostalģiskas
izteiksmes maskas, kurām mati nereti pāraug koku lapotnē, fantastisku zvēru
figūras un tamlīdzīgi dekoratīvi motīvi. Gandrīz visur sastopams raksturīgs
ornaments ir trīs vai piecas parasti iekārtas līnijas, no kurām vidējā ir vai
nu garākā vai arī īsāka par malējām. Šajās līnijās, kas veidotas kā reljefas
lizēnas vai arī vadziņas, bieži vien iekārti aplīši.
Jūgendstila
evolūcija dekoratīvi eklektiskā manierē tomēr nevarēja būt produktīva, tā veda
acīmredzamā strupceļā. Ne velti jau laikabiedri tai veltīja pamatīgu, pat
iznīcinošu kritiku. Tomēr nevar noliegt, ka šodien šīs celtnes šķiet ne tikai
impozantas, bet izraisa arī pozitīvu emocionālo iespaidu, ko rada gan augstais
detaļu kultūras līmenis un to izpildījuma kvalitāte, gan profesionālisms
kompozīcijas dekoratīvajā izveidojumā. To it īpaši var teikt par efektīgo ēku
Liepājā, Kūrmājas prospektā 2/4/6 (1908 - 1911), kā arī vairākiem pazīstamā
Rīgas arhitekta akadēmiķa H. Šēla un viņa līdzstrādnieka F. Šefela darbiem -
ēkām smilšu ielā 8, Ģertrūdes ielā 10/12 (abas 1902) u. c.
Dekoratīvo
formu spēles efektīguma, daudzveidīguma un kompozīcijas virtuozas
piesātinātības ziņā neviena celtne tomēr nevar līdzināties civilinženiera M.
Eizenšteina darbiem Rīgā - dzīvojamām ēkām Alberta ielā 2 un 2a (1906), 4 un 6
(1904), 8 (1903) 13 (1904), Strēlnieku ielā 4a (1905) un Elizabetes ielā 10a un
10b (1903). To fasādes burtiski pieblīvētas ar visdažādākajiem jūgendstila
dekoratīvajiem elementiem, var tikai apbrīnot autora neizsmeļamo fantāziju.
Tiesa, M. Eizenšteins daudz ko ir tieši nozīmējis no publicētiem ēku fasāžu
paraugiem, kuri nāk no Vācijas. Viņa radītais ansamblis (visas ēkas
koncentrētas pavisam nelielā teritorijā, bet Alberta ielā piecas no tām stāv
cita citai līdzās) ir patiesi unikāls, taču to nevar nosaukt par raksturīgu ne
Rīgas, ne Latvijas arhitektūrai.
.
Jūgendstila
būtiskākās strukturālās likumsakarības, kuru pamatā ir ēku iekšējās telpiskās
uzbūves un tās mākslinieciskā koptēla saistības apzināšana, pamatīgi iesakņojās
Latvijas arhitektūrā jau ar pirmajiem stila attīstības soļiem. Dzīvojamo ēku
fasādēs izzuda vienmērīga ritmika, logailas kārtoja atbilstoši iekštelpu
izkārtojumam tā, lai istabās būtu ērti izvietot mēbeles, logi nebūtu kaktos.
Jāpiebilst, ka lauku muižu arhitektūrā šis paņēmiens attīstījās jau eklektisma
periodāK. Pēkšēns un E. Laube), Smilšu ielā 2 un Kaļķu ielā 11 (abas 1902, arh.
K. Pēkšēns), Kalēju ielā 23 (1903, arh. P. Mandelštams). Visām tām fasādes gan
ir vēl bagātīgi ornamentētas un rotātas skulpturāliem elementiem, kas ir vispār
raksturīgi agrajam jūgendstilam, taču ornaments te nav primārais, tas nenosaka,
bet vienīgi papildina kompozīcijas koptēlu. Ornaments izmantots apmēram tāpat
kā rotaslietas, kas pieskaņotas apģērbam.
Zināmā mērā
līdzīgi šīm Rīgas celtnēm, visumā racionālistiski, bet bagāti rotāti
ornamentāliem izgreznojumiem jūgendstila darinājumi, kas burtiski apbur ar savu
krāšņo formu spēli, citās Latvijas pilsētās parādījās ar zināmu nobīdi laikā.
Tādas ir ēkas Liepājā, graudu ielā 44 (1909) un 27 (bijušā viesnīca
"Astorija'' un kinoteātris, 1912 - 1913), Republikas ielā 17 (1912, arh.
V. Krūmiņš) un Dzintaru ielā 14 un 16 (abas savdabīgi koka arhitektūras
pieminekļi), kā arī Daugavpilī, Saules ielā 41, kuras fasāde veidota,
izmantojot Leipcigas arhitekta F. Roha izstrādātu fasādes zīmējumu.
.
Jūgendstila, tāpat
eklektisma laika apbūvē, ir nemazums piemēru, kur arhitekti savās būvēs
apzināti centušies izvērtēt vides kontekstu, radīt ansambli. Tā, piemēram,
arhitekts V. Bokslafts, 1903, ceļot Lielās ģildes kantoru un dzīvojamo ēku
Rīgā, Amatu ielā 4 fasādēs, kas pavērstas pret neogotiskajiem abu ģilžu namiem,
ar gotiska rakstura ciļņiem izrotāja logailu apmales, kā arī stūra erkeri, kuru
vainago smails tornītis, piešķirot arī šai ēkai kopumā gotisku noskaņu, bet
fasādi, kas iziet uz zirgu ielu, veidoja historizētam (orderu eklektismam)
tuvās formās, jo šajā ielā turpat līdzās atrodas 18. gs. beigu (virģeru
klasicisma) pieminekļi. Izveidojās viena no emocionāli iedarbīgākajām vietām
visā Vecrīgas apbūvē V. Brokslafa radīto ēku var uzskatīt arī par eklektisma
darinājumu, taču tāds ir tikai pirmais virspusējais iespaids. Ēkas apjomu
plastika, silueta dinamisms, logailu kārtojums un atsevišķas apdares detaļas,
it īpaši interjera, pilnīgi iekļaujas jūgendstila mākslinieciskajā sistēmā.
Iekšējā uzbūve eksterjerā atspoguļojās tieši, telpiski strukturālās
kategorijās, nevis asociatīvās formās veidotā apdarē.
Savukārt
arhitekts A. Šmēlings, projektējot īres namu Rīgā, Brīvības ielā 68, sākumā to
iecerēja līdzīgu Maskavā vai Pēterburgā izplatītajam t.s. jaunkrievu stila celtnēm.
Tomēr galu galā viņš izvēlējās pavisam citu stilistiku, proporcijas, siluetu un
apjomu kompozīciju, kas tieši sasaucas ar "Bingnerhofu'' - īres namu, kas
atrodas uz pretējā Brīvības un Ģertrūdes ielu stūra - lai radītu, kā viņš pats
izteicās, ansambļa noskaņu pilsēttelpā. Zīmīgi, ka A. Šmēlinga celtnei (to
uzbūvēja 1903. gadā) visas apdares detaļas ir principiāli atšķirīgas no
"Bingnerhofa''.
"Bingnerhofu''
uzcēla 1900. gadā arhitekta V. Neimaņa vadībā, izmantojot Berlīnes arhitekta A.
Grīzekes fasādes skices. Ēkas nosaukums radās par godu vienam no Rīgas namu
būves akciju sabiedrības dibinātājiem Ā. fon Bingneram, kurš bija arī šīs būves
iniciators. Sabiedrība izvirzīja uzdevumu radīt lētākus dzīvokļus, uzlabojot to
plānojuma tipu un labiekārtojumu. "Bingnerhofa'' arhitektūra jūtami
atšķiras no Rīgā līdz tam celtajām dzīvojamēkām ar sarežģītāku, iekštelpu
funkcijai labāk atbilstošu logailu kārtojumu, fasādēs izceļas erkeri un
rizalīti, kurus vainago augsti zelmiņi. Zelmiņu apdarē izmantoti romantiski stilizēti
vācu renesanses motīvi. Ļoti ir ornamentāli ciļņi, kas aizpilda ailstarpes
starp stāvu pārsegumu līmeņos - motīvs, kas būtiski iespaidoja jūgendstila
dekoratīvo paņēmienu tālāko attīstību Rīgas un visas Latvijas
arhitektūrāJāpiebilst, ka augstiem trīsstūrveida zelmiņiem Rīgā bija spēcīgs
vēsturisks konteksts - tādu bija vēl pietiekami daudz Vecrīgas viduslaiku
apbūvē, un daļa no tiem bija apdarināti renesanses vai barokālās formās, bet
"Bingnerhofa'' zelmiņu asociācijas ar Melngalvju namu ir acīmredzamas.
Kopumā lietas būtībai atbilstošāks šīs ēkas vērtējums radās nedaudz vēlāk.
1905.gadā publicists un kritiķis Ā. Berkholcs rakstīja: "Lai rastos
"stila" darinājums, nebūt nav jābūt izmantotam renesanses, rokoko
utt. mantojumam. Stilu veido vienkāršība, mērķtiecīgums un, kas ir gandrīz vai
vissvarīgāk, pareiza materiālu izmantošana.''
"Bingnerhofa" arhitektūra atstāja jūtamas pēdas
jūgendstila attīstībā ne tikai Rīgā, bet arī visā Latvijā. Nostabilizējās
jūgendstila mākslinieciski formāls novirziens, ko nosacīti var dēvēt par
"romantisko jūgendstilu".
Šai ievirzei visumā atbilstoša nozīmīga celtne gan radās jau vēl
pirms "Bingnerhofa". Tā ir Cesvaines pils, kuru uzcēla 1896. gadā pēc
Berlīnes arhitektu H. Grīzebaha un A. Dinklāges projekta. Varenā laukakmeņu
mūrī veidotā būve "ieaugusi" Vidzemes vidienes paugurainajā ainavā,
tā parādās gluži kā mirāža, atklājot skatienam aizvien jaunus un jaunus
arhitektonisko formu spēles efektus. Ēkas gleznainā būvmasu kompozīcija no trim
pusēm aptver pusatvērtu pagalmu, un te vienlaikus sakopotas gan romānikas, gan
gotikas, gan renesanses, gan baroka formas, taču atšķirīgi no eklektismā
ierastām. Ārkārtīgi sarežģītais apjomu kārtojums visumā jau atbilst jūgendstila
paņēmieniem, turklāt lielākā daļa vēsturisko formu traktētas vispārīgi
stilizētā, romantizētā garā.
"Romantiskais jūgendstils" ap 20. gs. pirmās desmitgades
vidu kļuva visai raksturīgs pilsētu īres namu arhitektūrā. Šajā ievirzē
veidotas, piemēram, ēkas Rīgā, K. Valdemāra ielā 23 (1901, arh. A. Gīzeke, H.
Šēls, F. Šefels), Brīvības ielā 12 (1903, arh. K. Pēkšēns, E. Laube), K.
Pēkšēna celtie nami Rīgā, Elizabetes ielā 13 un Avotu ielā 1 (1904), Noliktavas
ielā 5 (1905) u. c.; Liepājā, Peldu ielā 38 (1902, arh. M. Berči), Kuldīgā,
Liepājas ielā 9, Ventspilī, Pils ielā 30 (1901) u. c. celtnes.
Romantiskā ievirzē jūgendstils izplatījās arī individuālo dzīvojamo
ēju arhitektūrā. Tā pirmsākumi meklējami jau 19. gs. septiņdesmitajos gados
angļu mākslinieka V. Morisa un arhitektu F. Veba un N. Šova daiļradē. Latvijā tipiskas
šāda stila villas ir Liepājā, Liepu ielā 27 (1913, Drēzdenes arhitekta G.
Jenikes projekts) un Kūrmājas prospektā 16 (1900, arh. P. M. Berči), Cēsīs,
Palasta ielā 11 (1911, arh. V. Reslers un H. Johansons) Visās šajās ēkās no
vēstures nākušie zelmiņu motīvi, kā arī parasti diezgan bagātā jūgendstila
ornamentālā apdare organiski saaug ar sava laika prasību diktētu celtnes
māksliniecisko tēlu. Zelmiņi bija arī viens no efektīgākajiem līdzekļiem ēkas
plastiskās izteiksmes bagātināšanai. Tas bija īpaši nozīmīgi slēgtajā
perimetrālajā apbūvē, kur celtne pilsēttelpā lielākoties uztverama tikai ar
vienu fasādi.
.
Zināmā mērā stateniskums ir tīri formāls kompozīcijas paņēmiens. Tas
sasaucas ar iemīļotajām un izplatītajām jūgendstila formu proporcijām gandrīz
vai visos mākslu vizuālo veidos. Bez tam vertikālas būvformas asociējas arī ar
gotiku, bet jūgendstils viduslaiku arhitektūra (tieši gotikā) saskatīja
lietišķuma, formu loģikas un racionālisma iemiesojumu. Tik tiešām, gotikā viens
no galvenajiem mākslinieciskās izteiksmes nesējiem ir noteiktā būvmateriālā
realizēta telpiskā konstrukcija. Arī jūgendstila celtnēs stateniskumam bija
savs racionāls kodols: forma sasaucas ar funkcijas diktētajām celtņu telpiskās
struktūras īpatnībām. Sevišķi tas attiecas uz daudzstāvu dzīvojamajām ēkām,
kurās citas virs cita atrodas stāvi ar identisku plānojumu. "stateniskajā
jūgendstilā" racionālistiskās tendences ieguva viskonsekventāko izpausmi.
Šis novirziens ir arī viens no visizplatītākajiem daudzu Latvijas pilsētu (izņemot
Latgales) arhitektūrā. It īpaši Rīgā.
Viena no pirmajām ēkām, kuras fasādē uzsvērts kompozīcijas
vertikālisms, ir īres nams Rīgā, Lāčplēša ielā 18 (1906, arh. J. Alksnis). Tā
fasādē, it īpaši zelmiņos, vēl saglabājies ļoti grezns, ekspresīvs ornamentālais
rotājums, kas uztverams jau pa gabalu. Bagātīgi ornamentēta ir arī uzsvērti
stateniskās formās komponētā ēkas Baznīcas ielā 3 (1907, arh. F. Šefels)
fasāde, taču te jau ornaments uztverams tikai tuvplānā, vērīgāk ielūkojoties.
A. Leitnera velosipēdu fabrikas Brīvības ielā 139 (1907, arh. V. Bokslafs)
fasādē ornaments parādās tikai delikāta pērēju virknes motīva veidā vadziņās,
kas paceļas no otrā stāva līdz pat dzegai.
Ornaments fasādēs var arī nebūt nemaz, kā, piemēram, īres namiem
Rīgā, Ģertrūdes ielā 54 (1909) un Antonijas ielā 13 (1910, abiem arh. A. Vite),
Vidus ielā 11 (1909, arh. K. Pēkšēns), Miera ielā 3 (1912, arh. A. Šmēlings ar
līdzstrādniekiem).
Šajā stilistikā iekļaujas arī skola Zeļļu ielā 4 (1910, arh. R.
Šmēlings) un trīs ēkas, ko Rīgā uzcēla pēc pasaulslavenu arhitektu projektiem.
Tie ir divi ražošanas
apvienības VEF korpusi, kas celti pēc P. Bērensa projektiem -
pagalma ar torni (1913, F. Zeiberliha būvvadībā) un Brīvības un Bērzaunes ielu
stūrī (1914, F. Šefela būvvadībā; jumta stāvs nav realizēts), kā arī bijušā
Pētera baznīcas pastorāta ēka Vaļņu ielā 20 (nojaukta pēc 2. Pasaules kara,
celta 1910. gadā B. Bīlenšteina vadībā pēc H. Van de Veldes projekta).
Visu šo ēku ārējā veidolā skaidri jaušama iekštelpu telpiskā
struktūra. Bankām sabiedriskās telpas parasti atradās divos apakšējos stāvos,
bet augšstāvos - dzīvokļi, kantoru namiem vienu vai divus apakšējos stāvus
aizņēma veikali. Tas arī atspoguļojas fasāžu perforācijā ar lieliem
iestiklojumiem apakšējā un "parastiem" logiem augšējā daļā.
Arhitektoniski ļoti izteiksmīgajā ēkā Grēcinieku ielā 8 (1911, arh. P.
Mandelštams) trīs apakšējos stāvos atradās tirdzniecības telpas, divos augšējos
- dzīvokļi. Šī valsts nozīmes arhitektūras pieminekļa izskats gan tika
izkropļots 1985. gadā, kad daļēji aizmūrēja lielās, filigrāni izstiklotās
vitrīnas un iebūvēja logus ar rupjiem, ļoti bieziem impostiem.
Tipiski "stateniskā jūgendstila" pieminekļi ir
pretalkohola biedrības "Ziemeļblāzma" nams Vecmīlgrāvī (1910, celts
pēc sabiedriskā darbinieka un filantropa A. Dombrovska idejas un par viņa
līdzekļiem), ēkas Cēsīs, Rīgas ielā 20 (1913), Jelgavā, Akadēmijas iela 28,
Ventspilī, Kārļa ielā, Kuģinieku ielā 2 un Pils ielā 54 (1911, inž. R. Frišs),
Kuģinieku ielā 7 (1911, mūrniekmeistars E. Vitomskis), Kuldīgas ielā 15 (1910,
mūrniekmeistars E. Bauls) un 17 (1911, E. Vitomskis). Visai savdabīga ir divu
pēdējo ēku būvvēsture. Ēku Kuldīgas ielā 15 vainago vizuāli efektīgs, ar
reljefām, plastiski liektām jūgendstila līniju joslām rotāts zelminis, taču projektā
precīzi tāds bija paredzēts kaimiņu namam Kuldīgas ielā 17. Celtniecības laikā
abas ēkas it kā apmainījās iecerētajiem zelmiņiem. Acīmredzot šī "kaimiņu
būšana'' varēja notikt arī tāpēc, ka abi projektu autori un vienlaicīgi arī
būvuzņēmēji bez tam bija arī kolēģi pilsētas būvvaldē.
Ārpus Rīgas
visvairāk "stateniskā jūgendstila'' celtņu ir Liepājā: īres nami Kuršu
ielā 17 (1908, arh. M. Berči) un 21 (1910, arh. M. Berči; šīs ēkas kāpņu telpā
ir unikāli, oriģinālā saglabājušies jūgendstila figurālie gleznojumi), Graudu
ielā 34 (ap 1910), Pasta ielā 1 (1912), Graudu ielā 45 (1913, inž. Č. Karrs;
šai ēkai, kuras divos apakšējos stāvos bija veikali, izkropļota fasāde,
aizmūrējot vitrīnas) un 36/38 (1913, arh. M. Berči), Komunālā ielā 18 (1913),
Kuršu ielā 32 (1914), Klaipēdas ielā 6 (1914) u. c., kā arī teātris Teātra ielā
4, kuru uzcēla 1909. Gadā pēc Drēzdenes arhitektu V. Losova un M. H. Kīnes
projekta E. Strandmaņa vadībā.
NOBEIGUMS
Jau 19. gs beigās Latvijas arhitektūrā parādījās jauni eklektismu noliedzoši
konstruktīvā un dekoratīvā risinājuma principi, kuri sekmēja jūgendstila
attīstību, piemēram, dzīvojamā ēka Rīgā, Audēju ielā 7/9 (1899. g., arh. A. A.
Ašenkampfs). Celtņu arhitektoniskais veidols tika pakārtots plānojuma
struktūrai, izlietoti citi materiāli - metāls, dzelzsbetons, keramika.
Jūgendstils 20. gs. sākumā un līdz pat 1914. Gadam plaši izplatījās Rīgas īres
namu arhitektūrā. Jūgendstila attīstībā vērojami vairāki virzieni. To vidū
izceļas divi. Pirmā pamatā ir Rietumeiropas jūgendstils, piemēram, Alberta
ielas apbūve Rīgā (1903. - 1908. g., inž. M. O. Eizenšteins). Šim virzienam
raksturīga cieša saikne ar eklektismu, bagātīgs fasāžu dekors. Otrs virziens
pamatojas uz nacionālā romantisma monumentālās arhitektūras formu un latviešu
etnogrāfisko motīvu saliedējumu, piemēram, latviešu arhitektu K. Pēkšēna, A.
Vanaga un E. Laubes daiļrades posmi. "Nacionālā romantisma'' ēkām īpaši
uzsvērts jumta siluets, fasāde bagātināta ar erkeriem, mezonīniem, apdarē plaši
izmantoti dabiskie materiāli un dažādas to kombinācijas.
Jau ap 1910.
gadu jūgendstila arhitektūrā sāka dominēt racionālā ievirze, kas balstījās
tikai uz arhitektoniskiem izteiksmes līdzekļiem. Kompozīcija kļuva stingra,
ģeometriski precīza, dominējoša ir pati būvmasa, apjomu plastika, fasāžu virsmu
fakturējums un tonālais risinājums. Paralēli izplatījās arī vertikālisma
tendences. Ēkas ieguva slaidus augstus erkerus, rizalītus, stāvus zelmiņus,
stūru torņus. Lizēnas un pilastri apvienoja vairākus stāvus. Racionālās
ievirzes redzamākie pārstāvji bija arhitekti V. Bokslafs, R. Šmēlings. Ap 1910.
gadu paralēli jūgendstilam sāka attīstīties jauns virziens - neoklasicisms,
kura iedīgļi bija vērojami jau pašā gadsimta sākumā. Neoklasicisma garā Rīgā
celts Rīgas Latviešu biedrības nams (1909. g., arh. E. Laube, E. Pole), Rīgas
amatnieku krājaizdevu banka K. Barona ielā 14 (1910. g., arh. E. Pole) un citas
ēkas.
Latvijas laukos
jūgendstila arhitektūrā plašāk izplatīts bija racionālais virziens, piemēram,
kungu mājas Bātā (1907. - 1908. g.), arh. V. Reslers un G. Berči), Lakšos
(1900. Gadi, arh. V. Bokslafs) un citur. Racionālā jūgendstila ietekme jūtama
arī to ēku arhitektūrā, kuras tika celtas vēl retrospektīvisma garā. To
būvapjoms ir asimetrisks un dekora formas sakņojas vienā no vēsturiskajiem
stiliem, piemēram, muižas pils Veckārķos (1912. g.). Šī īpatnība vērojama arī
Rīgā vairāku sabiedrisko ēku celtniecībā gadsimta pirmajā desmitgadē, piemēram,
Biržas komercskola (1902. - 1905. g., arh. V. Bokslafs), Mākslas muzejs (1903.
- 1905. g., arh. V. Neimanis).
Jūgendstila
periods, it sevišķi Rīgas arhitektūrā, bija ļoti nozīmīgs latviešu mākslas
dzīvē. Šajā laikā pilnveidojās vietējā, nacionālā arhitektūra un māksla, tās
tradīcijas, kuras tālāk tika izkoptas 20. - 30. gados.
Izmantotā literatūra:
1. Dzimtenes
Vēstnesis. 1910. gada 11. jūnijā.
2. J. Krastiņš.
Latvijas republikas būvmāksla. 1992.
3. Skaidrīte
Cielava. Arhitektūras stili Latvijā. 1998.
4. Latvijas
Arhitektūra 93` izdevniecība Baltika. 1993.
5. Laube E. Par
būvniecības stilu // Zalktis. 1908. Nr. 4.
6. Asars J.
Mākslas amatniecība // Kopotie raksti.1. Sējums
7. J. Krastiņš, J.
Strautmanis, J. Dripe. Latvijas arhitektūra no senatnes līdz mūsdienām. 1998.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru