Mežciema pamatskolas
6.a klases skolnieces
Dārtas Gāteres
Zinātniskais darbs
“Kārļa
Zāles pieminekļi”
2000.gada 20.martā.
Darba vadītājs: Ligita Straube.
Kārlis Zāle.................................................................................... 4
Brāļu kapi.................................................................................... 8
Brīvības
piemineklis.................................................................. 9
Izmantotās literatūras saraksts............................................... 11
Kārlis Zāle.
…jaunietis no Liepājas
Cepuri šai vietā noņem.
Kādu brīdi stāvi kluss.
Klausies sirdī. Klausies Dievā.
Vēro dzīvos akmeņus. Akmens
runu runā.
Akmens Dievu lūdz…
(L.Breikšs)
Viņa
tēvs būvstrādnieks Fricis Zālīte bijis vidēja auguma, reti spēcīgs, ar dzelzs
veselību. Darbu darījis ar lielu pienākuma apziņu, atdodams tam visu sirdi. Bet
pēc brīža varējis visu pamest, dzīrot ar draugiem, neraizējoties par rītdienu.
Ābols tālu no ābes nekrīt. Tāds bija arī Friča dēls Kārlis. Latvijas lepnums.
No mātes rucavietes Ilzes jaunais mākslinieks mantojis rosīgu, bagātu
fantāziju, spēju tēlaini tvert dzīvē novēroto.
Daudzās līdzšinējās publikācijās tiek minēts, ka Kārlis dzimis Kuldīgas
apriņķī, Kursīšu pagastā (tagad Saldus rajonā) mūsu tautai svētā datumā
18.novembrī. Starp citu, tā savos iesniegumos apliecina pats tēlnieks. Taču sen
ir pierādīts, ka tās ir kļūdainas ziņas. Patiesībā Fricis Zālīte bija uz laiku
sadabūjis labu darbu Mažeiķos. Tur arī 28.oktobrī bezgala laimīgais tēvs
sagaidīja dēlu. Mažeiķos valdošā bija katoļu konfesija, bet Zāles dzimtā visi
luterāņi. Tāpēc nebūtu jābrīnās, ka pašlepnais būvstrādnieks veda savu
mantinieku uz Kurzemi un kristīja dēlu Griezes baznīcā. Par to liecina mācītāja
Titelbaha ieraksts draudzes grāmatā. Mažeiķiem, jādomā, Kārļa Zāles dzīvē bijis
gadījuma raksturs, tāpēc arī varbūt jaunais talants vēlāk rakstīja iesniegumos
Kursīšus, no kurienes nācis viņa mīļotais tētis. Varbūt?
Pilnīgas konsekvences trūkst par
tēlnieka uzvārda rakstību. Dzīves sākumā jaunais liepājnieks ir Zālīte, tad
lieto abus uzvārdus Zālīte-Zāle. Skulptors Kārlis Jansons atceras, ka Kārlim
Zālīte nav paticis tāds "maziņš" neesot atbildis viņa ambīcijām.
Brīvās Latvijas laikā Kārlis ir tikai Zāle, bet pie tēva uzvārda atgriezies īsi
pirms nāves, jau vācu okupācijas laikā. Jo, iebridis dziļi, dziļi dzīves
rudenī, cilvēks no jauna iemīl bērnību. Kļūst pieticīgs.
Pagājušā gadsimta beigās Liepāja pārdzīvoja
saimniecisko bumu. Cars Nikolajs II cēla kara ostu. Kanāls, kas dalīja Liepāju,
bija pilns ar tirdzniecības kuģiem. Ostas rajonā pāriet Lielo ielu grūti
visur ormaņi ar precēm. Liepājas ielās varēja redzēt visādus ļaudis: gan krievu
zābakos, vīzēs, gan ķīniešu zīda svārkos un melnām, spīdīgām garām bizēm, gan
turkus ar sarkanām micēm galvā (turkiem piederējusi smalkmaizīšu ceptuve Graudu
ielā), gan nēģerus un portugāļus. Tad tapa arī izcilā arhitekta Paula Berči
celtnes, un būvstrādniekam Fricim Zālītem darbs gāja no rokas. Dzīve cerību
pilna, pat tik mierīgā ieliņā kā Klusā, kur mitinājās Zālīšu ģimene.
No 1896. līdz 1900. gadam Kārlītis mācījās
J.Zelmaņa zēnu elementārskolā, Kungu ielā 25. Puišelim ar mācībām neveicās
tas process likās vienmuļš, garlaicīgs, apnicīgs. Būdams spēcīgs draiskulis,
Kārlītis šad tad iekaustīja savus klases biedrus. Mātei Ilzei par šausmām
viendien jauno talantu Zelmaņa kungs padzina, izslēdza no skolas.
Zēnam labāk patika tēva amats. Viņš stundām ilgi
vēroja, kā tēva veiklajās rokās māls un ģipsis pārvērtās arhitektūras detaļās.
Jau divpadsmit gadu vecumā Kārlītis šķūnītī no māla veidoja eņģelīšus un
rozītes. Kaimiņu puisis, vecāks zēns, tos pārdevis Pētertirgū. Tiesa, naudu
paturot sev. Jaunais talants nav apvainojies, bet priecājies par to, ka viņa
darinājumus ņem pretī.
Pirmā Kārļa Zālītes darbavieta bija pie
būvuzņēmēja Gustava Rīges, toreiz Nikolaja, tagad Republikas ielā 11. Mūsu
gadsimta sākumā tur esot bijis ap 120 strādnieku. Mācekļa alga Kārlim likusies
trūcīga, tāpēc kopā ar draugu Žani Munski piepelnījušies, strādājot ostā par
"nešukiem", sapelnīto naudu galvenokārt noēdot kūkās un konfektēs.
Gadiem ejot, Kārli jau varēja satikt ostmalas
krodziņos, izmēģinot rokas kautiņos. Pilsētas parkā darbojās ceļojošais cirks,
kur profesionāls cīkstonis Ābergs Lūrihs jeb "Melnā maska" aicināja
gribētājus no publikas izmēģināt spēkus. Jaunais liepājnieks nekautrējās, bet
mājās atgriezās ar "samīcītiem" sāniem.
Liepājas Vēstures un mākslas muzejā glabājas Kārļa
Zāles jaunības dienu fotoattēls, uzņemts 1909.gadā. Pēc R.Priedes atmiņām,
jaunais liepājnieks bijis stalts puisis, platiem pleciem. Vienmēr jautri
smaidījis, cerot to pašu saņemt pretī.
Vēl šodien Kūrmājas prospektā mēs redzam jaunā tēlnieka veikumu Vēstures
un mākslas muzeja dekoratīvo betona žogu. Toreiz celta tikusi neogotiska stila
savrupmāja, kurai nepieciešama attiecīgi skaista sēta. Strādājuši abi tēvs un
dēls. Par to, ka darbs paveikts godam, katrs var pārliecināties arī vēl šodien
tēlnieka 110.jubilejas reizē. Laika zobs maz ko sabojājis.
Paretam Kārlis tolaik ir sastopams arī pilsētas
teātrī. Pēc izrādēm teātra bufetē izraisījās dzīvas pārrunas. Jaunais talants
klusēja, tēloja pieklājīgu, solīdu skatītāju. Taču tas viss esot izskatījies
pārspīlēti, smieklīgi, draugi ar zobagalīgām piezīmēm neesot kautrējušies.
Lasīt Zāle toreiz nemīlēja. Iemānīt viņam grāmatu
esot bijis pagrūti. Cita lieta dzīva dzīve, raits tīkams darbs. Toties teātrī
tika iepazīta aktrise Anna Marija Briede. Atnāca lielā mīlestība. Patiesā,
vienīgā, uz visu mūžu. 1912.gada 4.septembrī Liepājas Svētās Annas baznīcā,
turpat, kur kādreiz Fricis un Ilze, notika laulības. Baznīcas rakstos Kārlis
Zāle dēvēts par mākslinieku tēlnieku, jo nobeigumam jau tuvojušās mācības
Kazaņas mākslas skolā.
Izšķirties par mācībām Krievijā palīdzēja Rūdolfs
Priede. Vēlākais gleznotājs, scenogrāfs, grafiķis, Liepājas Lietišķās mākslas
vidusskolas skolotājs, kurš pats gadu bija mācījies Penzā. Tas bija drūmais
1909.gads. Visa cieņa aptiekaram Ā.Kēnigam par materiālo palīdzību. Acīmredzot
novērtējis jaunā liepājnieka talantīgumu.
Kopā ar Kārli Zāli Kazaņā mācījās vēl viens liepājnieks Ernests
Štālbergs. Abi, cienot viens otru, arī kopīgi radīja trīsdesmitos gados
skaistāko pieminekli Ziemeļeiropā. Trīs zvaigznes debesīs. Tēvzemei un
Brīvībai.
Ikvienu izklāstu ir svarīgi ne tikai laikus sākt,
bet arī pabeigt. Proti, tad, kad par Kārļa Zāles dzīvi Liepājā divdesmit gadu
garumā īsumā pastāstīts ir viss. Tikai gribu piemetināt, ka zobārste
V.Liepiņa, kura pašreiz dzīvo Klusā ielā 4, vairākkārt lūgusi sakārtot šo mazo,
jauko Liepājas ieliņu. Protams, piedaloties arī ar saviem līdzekļiem. Pilsētas
domē dzirdīgas ausis neesot rastas. Bet varbūt tā ir pat labāk? Saglabājusies
tā pati aura, kas toreiz gadsimta sākumā.
Sākoties Atmodai, Liepājā tapa arī projekts
piemineklim Kārļa Zāles galva. Nolūkoja pat vietu skvēriņā, blakus
tehnikumam, K.Valdemāra ielā. Bet tad, kad lielās cerības nomainīja skumjais
optimisms ar vilšanās piegaršu, kļuva skaidrs senās slavenības vairs nav
modē. Šādām lietām trūkst "piķa". Viss iztērēts priekšvēlēšanu
balagānā.
Mūža beigās, lielos darbus pabeidzis, K.Zāle no
bohēmieša kļuva par puritāni. Tuberkuloze... Baigā gadā, tavi brīnumi, Sibīrija
izpalika. Tad atnāca Ādolfs. Tad arī Nāves enģelis Inču kalna
"Atvasītēs". Noglāstīja galvu, samtaini čukstot: "...aizmirsti
pagātni, tiecies uz priekšu. Tu pārāk ilgi dzīvo ārpus Dzimtenes, laiks doties
mājup..."
Brāļu kapi
|
|
Brāļu kapi ir
izcils tēlniecības, arhitektūras un dārzu mākslas sintēzes paraugs, vienlaikus arī Modernās kustības ideju
izpausme. Karavīru kapsēta sākta
veidot I pasaules kara laikā pēc dārzu arhitekta Andreja Zeidaka plāna.
1923.gada konkursā par labāko atzina tēlnieka Kārļa Zāles projektu.
Kā arhitektu darbā Brāļu kapu komiteja aicināja
profesoru Pēteri Federu, kuram pieder ansambļa telpiskās organizācijas ideja.
Celtniecībā līdzdarbojās arī arhitekts Aleksandrs Birzenieks. Brāļu kapi sastāv
no trim daļām: ievada ar vārtiem un liepu aleju, paaugstinātas terases ar
mūžīgo uguni un kapulauka ar Mātes - Latvijas tēlu noslēgumā.
|
Ansambli vieno visās tā daļās - skulptūrās,
atbalsta sienās, iesegumos pielietotais vietējais materiāls - Allažu šūnakmens.
Rīgas Brāļu kapu ansamblis ir
kļuvis par prototipu vairākiem līdzīgiem ansambļiem Eiropā, piemēram, pēc II
pasaules kara būvētajiem Piskarjovas kapsētai Ļeņingradā (Sanktpēterburgā) un
Padomju karavīru kapiem Berlīnē, Treptovā.
brīvības piemineklis
“Tur pateikts viss. Tur ir
Latvija, tur ir četri valsts pamati. Strādnieks. Zemnieks. Karavīrs.
Zinātnieks. Tur ir Lāčplēsis. Un Vaidelotis. Nu itin viss. Tā mītiskā un reālā
pasaule kopā.”
(Jānis Siliņš)
(Jānis Siliņš)
Par neapstrīdamu Latvijas
neatkarības simbolu kļuvis Brīvības piemineklis galvaspilsētā Rīgā. Tas būvēts
no 1931. līdz 1935.gadam par tautas saziedotajiem līdzekļiem. Pieminekli
veidojis latviešu tēlnieks Kārlis Zāle. Monumenta pamatā esošās skulpturālās
grupas ilustrē atsevišķus nozīmīgus brīžus Latvijas vēsturē, bet pieminekļa
smaile noslēdzas ar "Brīvības tēlu”
– sievieti , kas simbolizē Latvijas suverenitātes ideju. Pie Brīvības
pieminekļa pakājes nekad netrūkst ziedu, kas te tiek nolikti dziļā cieņā pret
tiem, kas veidojuši valsti un neatkarības cīņu laikā upurējuši savu dzīvību
nacionālas valsts un tautas labklājības labad.
Pieminekļa iekšpusē ir dubulta
dzelzsbetona konstrukcija. Problēmas ir ar
ārējo daļu, uz kuras balstās smagas akmens skulptūras. Betons korodē,
armatūra korodē un konstrukcija kopumā zaudē savu stiprību. Šim procesam nekontrolēti
turpinoties, konstrukcija kādā brīdī var sagrūt. Tāpat metāla enkuri, kuri
stiprina gan apšuvuma akmens plāksnes, gan skulptūru blokus, korozijas
rezultātā ir pārvērtušies par tieviem “matiņiem”. Tie vairs netur gandrīz neko.
Šķiet, ka skulptūras šobrīd turas tikai ar savu svaru. Viskritiskākā stāvoklī
ir divas no trim kolonām, kas balsta Lāčplēša tēlu. Tajās ir parādījušās
nopietnas plaisas. Steidzami būs jāveic esošo balstu restaurācija vai to
aizstāšana ar jauniem balstiem.
Starp betona konstrukciju un ārējām akmens
plāksnēm būtu jābūt javai, bet, pēc CAPCIS pētījumiem, tā ir izskalota. Jau
1937.gadā bija vērojami šādi javu izskalojumi, un toreiz caur betonā izurbtiem
caurumiem pildīja iekšā jaunu javu. No ārpuses skatoties, šķiet, ka piemineklis
ir monolīts akmens veidojums. Grūti iedomāties, ka tajā ir telpas ar sarežģītas
konfigurācijas dzelzsbetona konstrukcijām, kuru atsevišķās daļās uzkrājas no
ārpuses iekļuvušais ūdens, veidojot gadalaikos ļoti mainīgu, nelabvēlīgu
mikroklimatu. Viens no betona koroziju veicinošiem faktoriem ir ūdens, kas
iekļūst iekšpusē caur akmens saduršuvēm, caurumiem betona konstrukcijā un cauri
pašam betonam. Karstā laikā uzkrājušais ūdens rada kondensātu, bet ziemā tas
pamatu šahtās sasalst, arī sienas apledo. Šie procesi visu laiku grauj
pieminekli no iekšpuses. Uzsākot iekšējo konstrukciju restaurāciju kā seku
likvidēšanu, paralēli jānovēro koroziju izraisošie cēloņi - jārestaurē ārējā
akmens apšuvuma šuves, lai ūdens nevarētu turpmāk iekļūt pieminekļa iekšpusē.
Terase nav tieši konstruktīvi saistīta ar obeliska
konstruktīvo karkasu. Tās ir divas neatkarīgas konstrukcijas. Restaurējot
terasi, tiks veikts arī tās lietus ūdens kanalizācijas sistēmas remonts.
Pašlaik, nesavācot lietus ūdeni terases augšējā iesegumā, tas nokļūst pamatu
konstrukcijās. Terase ir arī nosēdusies, jo piemineklis būvēts pa daļai uz
aizbērta viduslaiku nocietinājuma grāvja, pa daļai uz ravelīna. Celmiņa birojs
ir veicis grunts izpēti un konstatējis, ka terases tālākā sēšanās vairs
nenotiek. Terases deformācijās visvairāk redzamās pie galvenajām uzejas kāpnēm.
Terase ir jāpaceļ∫uz augšu, bet, lai to izdarītu, ir jāizjauc viss terases
akmens apšuvums un tās jāpārliek uz atbilstošām projekta atzīmēm. Pēc apšuvuma
noņemšanas tiks pilnīgi apsekotas terases iekšējās dzelzsbetona un āra konstrukcijas
un izstrādāts to restaurācijas - remonta projekts. Vissarežģītākais darbs būs
akmens apšuvuma atjaunošana, tāpēc viss tiek ārkārtīgi rūpīgi plānots. Akmeņi
ir arī jānotīra un to saduršuves pēc montāžas jāizšuvo.
Arī neizbūvētais laukums ir pārvērsts par strīdus
jautājumu, kaut gan manā izpratnē tas nav pamatoti. Tā ir mūsu sabiedrības
attieksme pret pieminekli, pret tēlnieku Zāli, pret arhitektu Štālbergu, viņu
projektu un Brīvības pieminekļa komitejas darbu.
Izmantotās literatūras saraksts
1.internets
2. "
Latvijas vēsture, kultūra, daba. Rīga, Lated "
3. ©
J.Krastiņš, J.Lejnieks, Z.Redberga © Mantojums - RĪGA, 1998
4. I.Burāne. R., 1989
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru