KULTŪRAS DZĪVE LATVIJĀ PĒDĒJO 50 GADU LAIKĀ


Rēzeknes Augstskola
Humanitārā fakultāte
Tiesību zinātņu katedra



Tiesību zinātņu specialitātes
dienas nodaļas 1.kursa students
Oskars Tretjuks, stud.apl. Nr.00H1058




KULTŪRAS DZĪVE LATVIJĀ PĒDĒJO 50 GADU LAIKĀ
Referāts Latvijas vēsturē













Rēzekne 2000

SATURA RĀDĪTĀJS

Ievads.................................................................................................................. 3
1. Kultūra Latvijā pēc II pasaules kara............................................................... 4
2. Kultūra Latvijā pēc neatkarības atjaunošanas................................................ 15
Nobeigums.......................................................................................................... 20
Izmantotās literatūras saraksts........................................................................... 21

Ievads

          Kultūra- cilvēku, sabiedrības radoša un pārveidojoša darbība un tās rezultāti, kuros apkopota un iemiesota sabiedrības pieredze un kuri raksturo sabiedrības vai cilvēku vēsturiskās attīstības pakāpi. Sākotnēji kultūras jēdzienu attiecināja uz zemes apstrādi, vēlāk- arī uz cilvēku garīgo spēju izkopšanu (uz garu un prātu, kas kopjams līdzīgi zemei, kultūras jēdziens pirmoreiz attiecināts Cicerona darbos). Renesanses laikmetā vārdu kultūra lietoja norādot uz vērtējamās parādības atbilstību humānisma ideālam, kas sasniedzams studējot filozofiju, citas zinātnes un mākslu. Kā patstāvīga leksiska vienība vārds kultūra tiek lietots kopš 18.gs 2.puses, lai nošķirtu cilvēka prāta darinājumus no dabiskajām parādībām un izceltu cilvēku garīgās darbības vērtību.
Kultūra ir daudzpusīgs jēdziens, kuru katrs izprot savādāk un vienas noteiktas definīcijas šim jēdzienam nav. Tam var dot tikai vispārinātu skaidrojumu, kuru katrs izprot savādāk. Patiesībā kultūru nevar ietvert īsā definīcijā, kaut gan nereti to lieto sašaurinātā ziņā, attiecinot to uz mākslu, teātri, literatūru u.tml. Kultūra vienmēr ir bijusi cieši saistīta ar cilvēku, jo cilvēks ir tas, kas to veidojis visos laikos.

Kultūra Latvijā pēc II pasaules kara

Pēc 1945. gada 8. maija visa Latvijas Republikas teritorija atkal tika iekļauta Padomju Savienības sastāvā. Augstākā likumdošanas un izpildu vara formāli piederēja Latvijas PSR Augstākajai Padomei un Ministru Padomei, kas pēc PSRS valdības un komunistiskās partijas norādījuma bija izveidotas jau 1940. gadā un visus kara gadus uzturējās Maskavā.
Kaut gan Padomju Savienības okupācijas laikā latviešiem nācās piemēroties un pakļauties jaunajiem dzīves apstākļiem, tomēr latviešu tauta centās saglabāt tās literatūras, mākslas, mūzikas un teātra dzīves tradīcijas, kas bija veidojušās jau gadu desmitiem. Tas gan nenācās viegli, jo visu veidu kultūras dzīves norisēs bija stingri jāievēro gan Staļina, gan Padomju Savienības un tās kompartijas izsludinātie likumi, visos iespējamos veidos un vietās jāslavina Padomju Savienības vara un jāapliecina, cik laimīgi mēs, latvieši, jūtamies, nokļuvuši Padomju Savienības aizgādniecībā. Kas šādai politikai nepakļāvās, to arestēja vai izsūtīja trimdā.
Izglītība. Vislielāko interesi komunistiskās partijas ideoloģiskie vadoņi pievērsa izglītības sistēmai, jo tai bija jāveido nākamie pārliecinātie komunisti. Tādēļ pēckara gados pamazām tika noārdīta neatkarīgās Latvijas laika izglītības sistēma. Turpmāk skolās galveno uzmanību veltīja komunistiskā pasaules uzskata veidošanai, mācību procesā apkarojot brīvdomību un ieaudzinot paļāvību tam, ka augstākstāvošu personu rīkojumi vienmēr ir pareizi un nav apstrīdami. Padomju valstij nebija vajadzīgas radošas personības, bet gan paklausīgi pavēļu izpildītāji. Skolās visam mācību procesam, visām mācību stundām bija jāpauž komunistiskās audzināšanas idejas. Komunistiskajai partijai jauno paaudzi centās sagatavot Latvijas Ļeņina Komunistiskās Jaunatnes Savienība (komjaunatne), kuras uzdevumā lielākā daļa Latvijas jauniešu vecumā no 14 - 28 gadiem bija komjaunieši, 9 - 14 gadus veci pusaudži kļuva par pionieriem, bet jaunākie skolēni bija oktobrēni. Pārsvarā visas mācību grāmatas tika tulkotas no krievu valodas, jo latviešu autoriem atļāva rakstīt mācību grāmatas tikai pamatskolas jaunākajām klasēm. Tāpat arī skolās maz uzmanības pievērsa svešvalodu (izņemot, protams, krievu valodu) un latviešu valodas mācīšanai, jo nākotnē nebija paredzama to praktiska pielietošana. Toties krievu valodas apguvei paredzēto stundu skaitu ar katru gadu palielināja. Tā, piemēram, astotajā klasē krievu valodai bija paredzētas sešas mācību stundas nedēļā, pie tam klasi, ja tajā bija vismaz divdesmit pieci skolēni, krievu valodas mācību stundā dalīja uz pusēm un tajā strādāja divi skolotāji. Ar katru mācību gadu centās palielināt tā saukto divu plūsmu skolu skaitu (latviešu un krievu plūsmas skolas). Šo pasākumu mērķis bija latviešu tautas pārkrievošana. Tādēļ arī vēstures stundās vislielāko uzmanību veltīja PSRS pagātnes notikumu apguvei, Latvijas vēsturi apskatot tikai saistībā ar Krievijas un Padomju Savienības vēsturi.
Ar valdības rīkojumu ieviesa obligātu vidusskolas izglītību, kam bija gan pozitīvas, gan negatīvas sekas. Negatīvās sekas izpaudās tādējādi, ka daudzus mācīties nespējīgus vai negribošus skolēnus no pirmās līdz vienpadsmitajai klasei vienkārši "vilka" līdzi spējīgākajiem. Līdz ar to pazeminājās vidusskolu beidzēju zināšanu līmenis.
Augstskolu studentiem bija jāapgūst daudzi izvēlētās specialitātes mācību procesā nevajadzīgi priekšmeti, piemēram, PSKP (Padomju Savienības Komunistiskā partija) vēsture un komunistiskā filozofija. Latvijas augstskolās uzņēma arī daudzus citu republiku iedzīvotājus, kas pēc diploma saņemšanas lielākoties palika dzīvot Latvijā. Tāpat Latvijā atradās arī Civilās aviācijas institūts un Padomju armijas karaskolas, kurās mācījās tikai nedaudzi latvieši. Savukārt jaunieši no Latvijas studēja augstskolās Maskavā, Ļeņingradā un citur.
Zinātne. Lai gan daudzi ievērojami latviešu zinātnieki kara gados pameta tēvzemi, 1946. gadā Latvijā pēc PSRS (Padomju Sociālistisko Republiku Savienība) parauga izveidoja Padomju Latvijas Zinātņu akadēmiju. Šī pētniecības iestāde kļuva par galveno zinātnes centru Latvijā. Akadēmijā izdarīja pētījumus galvenokārt tehniskajās un dabas zinātnēs. Bioloģijā ievērojamus pētījumus veica Pēteris Rizga, Pauls Galenieks un Rita Kukaine. Fizikā paliekošu ieguldījumu deva Ilmārs Vītols, matemātikā - Elmārs Grēns, Jānis Bārzdiņš un citi. Latvijas zinātnieki izdarīja atklājumus biotehnoloģijā [zinātne, kurā pēta un izstrādā metodes dzīvo šūnu un audu audzēšanai un savairošanai], koksnes pārstrādē, virusoloģijā [zinātne par vīrusiem], robottehnikā, skaitļošanas matemātikā, programmēšanā un citās nozarēs, tomēr svarīgākos zinātniskos atklājumus Padomju valstī reti pielietoja praksē.
Pētniecības darbu valodniecībā turpināja Jānis Endzelīns. No vēsturniekiem darbu tēvzemē turpināja Marģers Stepermanis un Teodors Zeids, tomēr lielākā daļa pēckara vēsturnieku nāca no Padomju Krievijas - Jānis Zutis, Vasilijs Dorošenko, Aleksandrs Drīzulis, Jānis Krastiņš. Pēc valdības iestāžu rīkojuma Latvijas vēsture, sevišķi jaunāko laiku vēsture, tika sagrozīta. Patiesākus pētījumus varēja veikt tikai senvēsturē.
Literatūra. Padomju varas laikā literatūra kļuva par galveno komunistiskās varas ideju paudēju un slavinātāju. To literātu darbus, kuri nevēlējās slavināt padomju varu, vienkārši nepublicēja, bet tos, kuri bija galīgi nevēlami padomju valdībai, apcietināja un izsūtīja trimdā, piemēram, Knutu Skujenieku. Diemžēl jāatzīmē, ka trīsdesmitajos gados populāri kļuvušie dzejnieki Jānis Sudrabkalns, Mirdza Ķempe, rakstnieks Vilis Lācis un vēl daži paklausīgi izpildīja partijas un valdības pasūtījumus. Tā tapa daudzi darbi, kuri ne pēc satura, ne formas nekļuva par mākslas vērtībām. Socreālisma laika (četrdesmitie gadi līdz piecdesmito gadu vidus) literatūra aiz sevis nav atstājusi neko paliekošu - aptuveni vesels gadu desmits aizpildīts ar tekstiem, kuriem nav nekādas literāras vērtības. Desmit gadi - tas mūslaiku literatūrā ir vesels laikmets. Līdz ar to veidojās plaisa, pati dziļākā un traģiskākā latviešu literatūras vēsturē, kuras pārvarēšanai bija vajadzīgs ne viens vien gadu desmits. Socreālisma laika literatūrā nebija nekādu nejaušību vai pārsteigumu, pastāvēja tikai dzelžaina loģika un komunistiskās partijas noteiktas likumsakarības. Mēs nezinām, kas palika nesarakstīts četrdesmitajos un piecdesmitajos gados, tāpat nezinām, kas varēja rasties, ja vien literatūra nebūtu bijusi ideoloģiskā terora varā. Socreālisms literatūrā bija kā vesela sistēma, kas ietvēra gan tekstus, gan to radīšanas mehānismu: autoru un bezgala daudzos "līdzautorus" - literatūras komandēšanas, vadīšanas, apbalvošanas, iebiedēšanas un sodīšanas kompleksu. Autora personība šajā laikā bija diezgan mazsvarīgs faktors un darba rezultātu nespēja ietekmēt. Tāpat nekas nepaslīdēja garām cenzūrai, kas gan oficiāli nedrīkstēja pastāvēt, jo Padomju Latvijas konstitūcijā bija deklarēta vārda brīvība. Tomēr organizācija, kas itin pieklājīgi saucās par Galveno literatūras pārvaldi un kas būtībā tā pati cenzūra vien bija, nepieļāva nekādas atkāpes no socreālisma likuma - ne ideoloģiskā, ne estētiskā ziņā.
Socreālisma dzeja ir nebeidzamas un visai vienveidīgas slavas dziesmas komunistiskajai partijai un Padomju Savienībai. Ļoti daudz bija kara dzejas, jo sevišķi Luksam un Grigulim - bieži vien gari, sižetiski dzejojumi. Īpatnēji, ka kara dzejā var atrast zināmas poētiskas kvalitātes, piemēram, attālas atbalsis no ekspresionisma; turklāt, ja šo poētisko daudzveidību lietoja kara dzejā, kritika ar to samierinājās. Taču, kolīdz autori pievērsās tagadnei, radās vienvienīgas himnas un slavinājumi. Bija vienalga, kam dziedāt himnu: Maskavai, kombainam, Padomju armijai vai ūdenskrānam; dzejojumu uzbūve neko daudz nemainījās. Tādējādi pat visikdienišķākie priekšmeti savdabīgā veidā pārtapa par ideoloģiskās valodas sastāvdaļām. Cilvēks šajā dzejā tikpat kā neeksistēja, tomēr - ar vienu izņēmumu: un tas bija Staļins. Laikam gan nebija dzejnieku, kuri kaut reizi nebūtu apdziedājuši Staļinu. Dažos dzejoļu krājumos viņa vārds piesaukts pat līdz trīsdesmit reizēm. Starp citu, vērojama īpatnēja nianse: socreālisma likumā pastāvēja nerakstīts aizliegums meklēt Staļina vārdam atskaņas, lai viņš netīšām netiktu saistīts ar kādu viņa necienīgu objektu!
Līdzīga situācija bija arī prozā: pastāvēja rūpīgi sakārtoti likumi, lielākoties veidoti no marksisma, ļeņinisma un staļinisma politekonomijas [zinātne par saimniecības attīstības vispārējām likumsakarībām] tēzēm, ko autoram nācās apaudzēt ar tekstu. Līdz ar to sižetisko variāciju skaits bija diezgan ierobežots, un dažkārt radās situācijas, kad vairākos citam no cita neatkarīgi radušos romānos vērojamas gandrīz pilnīgi vienādas epizodes. Socreālisma laikam bija raksturīgas epopejas - milzīgi romāni, piesātināti ar bezgala daudzām personām, notikumiem un paralēlām sižeta līnijām (A. Upīša "Zaļā zeme" un "Plaisa mākoņos", V. Lāča "Vētra" un "Uz jauno krastu", A. Sakses "Pret kalnu", I. Lēmaņa "Pa dzīves ceļiem" u. c.). Šis latviešu prozai neraksturīgais vērienīgums izriet no socreālisma ideoloģijas: pie pozitīvajām vērtībām pieskaitot kolektīvo un sabiedrisko, turpretī personiskais un individuālais bija svarīgs vien tiktāl, ciktāl saskārās ar vispārējo. Līdz ar to socreālistu uzmanības lokā galvenokārt nonāca lieli vēsturiski notikumi - kari un revolūcijas. Pasaule šajā prozā bija melnbalta un atainota absolūti labajā un absolūti ļaunajā. Turklāt "labais" un "ļaunais" nenozīmēja vis ētiskas kategorijas, bet gan sabiedriskas. Tā personības piederība kādam sociālam slānim noteica viņas ētisko novērtējumu. Piemēram, rakstot par gadsimtu mijas lauku dzīvi, bagātu zemnieku nekādā gadījumā nedrīkstēja attēlot kā "pozitīvo varoni" - viņam noteikti bija jābūt vai nu "darbaļaužu izsūcējam", vai, labākajā gadījumā, reti skopam un mantrausīgam. Vēl negatīvajā polā ietilpa visu veidu privātīpašnieki, muižnieki, cariskās Krievijas un neatkarīgās Latvijas ierēdņi, policisti un politiķi, vācieši, bet pats ļaunuma kalngals bija garīdznieki. Savukārt pozitīvo polu veidoja trūcīgie zemnieki, pilsētas proletariāts [ļaužu šķira, kuru galvenais iztikas avots ir algots darbs], bezdarbnieki, revolucionāri, komunisti un komjaunieši. Raksturīgi, ka gandrīz visiem socreālisma romāniem ir laimīgas beigas - to prasīja ideoloģija.
Socreālisma laika literatūras principi neizgaisa līdz ar klasiskā socreālisma iziršanu piecdesmito gadu vidū - tie neizdzēšami ieaudās kultūras atmiņā, jo kultūra tiecās saglabāt visu, kas ar to noticis. Turklāt socreālisma principi, gan mazāk dogmatiskā veidā, tika nepārtraukti izcelti arī turpmāk. Visa turpmākā literatūras attīstība aptuveni trīsdesmit gadu garumā ir dažkārt pat izmisīgi mēģinājumi atbrīvoties un pārvarēt šo mantojumu.
Piecdesmito gadu vidū klasiskā socreālisma stabilā sistēma sāka brukt. Romāni sāka atkārtot cits citu, dzejā nemitīgi atkārtojās vieni un tie paši izteiksmes līdzekļi. 1952. un 1954. gadā neiznāca neviena latviešu autora oriģināldzejas grāmata! Tas nozīmēja, ka klasiskais socreālisms bija izsmēlis visus savus diezgan ierobežotos radošās izteiksmes līdzekļus. Tomēr atsacīšanās no stingri noteiktā literatūras kanona kļuva iespējama tikai pēc Staļina nāves, kad ideoloģijā iestājās tā saucamais "atkusnis". Literatūra gan guva iespēju atbrīvoties no staļiniskās ideoloģijas žņaugiem, tomēr tai nācās pakļauties jaunajai "atkušņa" ideoloģijai: socreālisms pazuda kā kanons (likumu sistēma), bet turpināja pastāvēt kā ideja. Tomēr dzejā pamazām veidojās atsacīšanās no "kolektīvās apziņas", aizvien vairāk parādījās dabas un mīlas lirika, no ideoloģijas izzuda Staļina slavināšana. Jaunie dzejnieki atsacījās no mierīgās pasaules un mūžīgās kārtības apdziedāšanas. Par to liecina jau piecdesmito gadu beigu posma dzejoļu krājumu virsraksti: "Visu ziemu šogad pavasaris" (Vizma Belševica, 1955), "Diena aust" (A. Krūklis, 1955), "Tālu ceļu vējš" (O. Vācietis, 1956), "Cīruļu putenis" (B. Saulītis, 1956), "Saule kāpj augstāk" (A. Vējāns, 1957).
Līdzīgas pārmaiņas norisa arī prozā. Aizvien retāk iznāca milzīgās epopejas. Maz rakstīja pārliecinātie socreālisti - Vilis Lācis, Anna Sakse, Anna Brodele. Sāka publicēties prozisti, kuriem bija lemts veidot vesela laikmeta literatūru, - Visvaldis Lāms, Regīna Ezera, Zigmunds Skujiņš, Miervaldis Birze, Ēvalds Vilks u. c. Diemžēl liela daļa šo rakstnieku darbu netika publicēti vai arī tika pakļauti nesaudzīgai kritikai kā padomju cilvēkiem sveši un kaitīgi.
Grāmatniecība. Pēckara periodā Latvijā daudz tika iznīcinātas agrākos gados izdotās grāmatas. Tāpat pilnībā tika iznīcināta 50000 sējumu lielā Aglonas klostera bibliotēka, kurā atradās daudzi viduslaiku izdevumi un dokumentu krājumi. Okupanti zem savām kājām sabradāja visu, kas vien viņiem nelikās vērtīgs, un diemžēl šīs sekas ir neatgriezeniskas.
Padomju varas periodā darbojās piecas valsts izdevniecības, kuru darbību ļoti rūpīgi kontrolēja LKP (Latvijas Komunistiskā partija). Milzīgos metienos joprojām izdeva K. Marksa, F. Engelsa un Ļeņina darbus, kā arī komunistu partijas kongresu materiālus un daudzas komunisma ideju izplatīšanas brošūras. Latviešu literatūras klasiķu kopoto rakstu sērijas iespieda daudz mazākos metienos, ko arī ātri izpirka. Grāmatnīcu plauktos ilgi neturējās arī cittautu rakstnieku darbi un jauno latviešu dzejnieku krājumi. Nelielā skaitā izdeva populārzinātniskus rakstus un nopietnus pētījumus par Latvijas vēsturi. Ļoti daudz dažāda satura grāmatas izdeva krievu valodā.
Preses izdevumi. Padomju Latvijā arī visi laikraksti un žurnāli iznāca stingrā Komunistiskās partijas kontrolē. LKP galvenie preses izdevumi bija avīze "Cīņa" un žurnāls "Padomju Latvijas Komunists". Komjauniešiem bija paredzēts laikraksts "Padomju Jaunatne", bet pionieriem - "Pionieris". Šajos un visos citos izdevumos obligāti tika paustas komunistiskas idejas, tomēr šad un tad kādam žurnālistam izdevās nopublicēt kādu rakstu, kas nesaskanēja ar KP (Komunistu partija) viedokli. Lasītāji bija iecienījuši žurnālus "Zvaigzne", "Liesma", "Lauku Dzīve" un "Padomju Latvijas Sieviete". Humora cienītāji labprāt iegādājās žurnālu "Dadzis".
Tēlotāja māksla. Diemžēl arī mākslinieki neiztika bez obligātas Padomju varas slavināšanas. Māksliniekiem vajadzēja iemūžināt sociālisma sasniegumus un attēlot komunistu valstsvīrus. No pēckara gados radītajiem Ļeņina portretiem un pieminekļiem vien varētu izveidot iespaidīgu mākslas galeriju. Lielākie tēlniecības darbi pēc valdības pasūtījuma tika izgatavoti Salaspils koncentrācijas nometnes memoriālajam ansamblim un sarkanarmiešu brāļu kapiem. Kā īpatns pieminekļu veids bija vairākās Latvijas vietās uz speciāliem postamentiem novietotie padomju tanki. Komunistu vara nekad un nekur neļāva aizmirst par savu uzvaru. Tajā pašā laikā pēc okupācijas varas iestāžu rīkojuma daudzās vietās tika iznīcināti neatkarīgās Latvijas laika pieminekļi.
No agrāk pazīstamajiem māksliniekiem, kas kara gados nebija pametuši tēvzemi, Latvijā palika Kārlis Miesnieks, Leo Svemps, Konrāds Ubāns, Uga Skulme, Jūlijs Madernieks, Emīls Melderis, Kārlis Zemdega, Kārlis Jansons, Teodors Zaļkalns un citi. Padomju varas pārstāvji vajāja Jāni Plēpi, Hildu Vīku un citus, kas nespēja pakļauties Padomju varai. Latviešu tēlotāja māksla joprojām balstījās uz brīvvalsts laika tradīcijām un saglabāja augstu profesionālo līmeni. Mākslas baudītājus priecēja jauno mākslinieku Džemmas Skulmes, Induļa Zariņa, Miervalža Poļa, Maijas Tabakas, Kurta Fridrihsona, Ausekļa Baušķenieka, Daces Lielās, Ievas Iltneres un citu mākslinieku darbi. Ievērojamākos pēckara laika tēlniecības darbus veidojuši Lūcija Žurgina, Indulis Ranka, Lea Davidova - Medene, Arta Dumpe, Mārtiņš Zaurs. Tekstilmākslā panākumus guva Rūdolfs Heimrāts un Edīte Vīgnere - Paula, grafikā - Gunārs Krollis. Ivars Poikāns, Ilze Lībiete, keramikā - Pēteris Martinsons, plakātu mākslā - Juris Dimiters, medaļu mākslā - Jānis Strupulis, scenogrāfijā - Ilmārs Blumbergs, fotomākslā - Gunārs Binde, Leons Balodis, Uldis Briedis.
Arhitektūra. Padomju laika arhitektūrā vērojama liela nosliece uz vienveidību. Lielā cittautību cilvēku pieplūduma dēļ Latvijas galvaspilsētā, citās Latvijas pilsētās un pat lauku centros tika uzceltas simtiem vienveidīgas un nekvalitatīvas daudzdzīvokļu blokmājas. Tajā pašā laikā liels daudzums arhitektūras pieminekļu vienkārši gāja bojā. Daudzas skaistas muižas tika pārbūvētas par iebraucēju kopmītnēm, kādreiz tik staltās baznīcas pamazām grima postā un vientulībā, jo baznīcā iešana tika aizliegta. Daudzi dievnami sagruva vai arī tika pārvērsti par noliktavām. Arhitektūras pieminekļus no nežēlīgā laika zoba un vandāļu rīcības sargāja tik vien kā sarūsējušas metāla plāksnītes ar uzrakstu: "LPSR arhitektūras piemineklis. Atrodas valsts aizsardzībā". Vai tas nav paradoksāli?
Sekojot Padomju Savienības arhitektūrā valdošajai gigantomānijai, piecdesmitajos gados Rīgā tika uzcelts milzīgais Kolhoznieku nams (Zinātņu akadēmijas augstceltne) un VEF Kultūras pils. Gandrīz katrā rajonā tika uzceltas iespaidīgas LKP rajonu komiteju ēkas, bet Rīgā - Politiskās izglītības nams. Neskatoties uz lielo darbaspēku, Padomju laika celtniecības objektos darbi ritēja gausi, piemēram, viesnīcu "Latvija" un Dailes teātri cēla vairāk nekā desmit gadus! No savdabīgākajām Padomju laika celtnēm minamas TV centrs Zaķusalā, Gaiļezera slimnīcu komplekss un Vanšu tilts Rīgā.
Teātris. Padomju okupācijas laikā teātriem skatītāju netrūka, tomēr pēckara periodā likvidēja Daugavpils latviešu teātri, Latgalē vairs nebija profesionālu dramatisko kolektīvu. No dramaturgiem, pats par sevi saprotams, prasīja izrādes, kurās tiktu cildināta padomju vara, bet skatītāji labprātāk apmeklēja latviešu klasiķu (Raiņa un R. Blaumaņa), kā arī cittautu ievērojamāko dramaturgu (V. Šekspīra, H. Ibsena, A. Čehova u. c.) lugu izrādes. Teātros zāles vienmēr bija pārpildītas, jo cilvēki meklēja patiesību, ko režisori un aktieri daudzkārt mēģināja pateikt ar mākslinieciskiem līdzekļiem. Teātris būtībā audzināja tautu, gatavoja to atmodai un pretestībai pret apspiedēju varu. Latviešu vidū iemīļoti aktieri bija Ēvalds Valters, Velta Līne, Elza Radziņa, Lidija Freimane, Dina Kuple, Antra Liedskalniņa, Vija Artmane, Lilita Bērziņa, Lilita Ozoliņa, Kārlis Sebris, Valentīns Skulme, Uldis Dumpis, Ģirts Jakovļevs, Juris Strenga, Eduards Pāvuls un daudzi citi. No jauno autoru darbiem atzinību izpelnījās Gunāra Priedes, Paula Putniņa, Pētera Pētersona lugas. Visapmeklētākie bija Dailes, Drāmas, Jaunatnes, Valmieras, Liepājas teātru iestudējumi. Skatītāju netrūka arī Operetes, Operas un baleta teātru izrādēs. Dailes teātrī Eduarda Smiļģa režijā veidotā Raiņa luga "Spēlēju, dancoju", Arnolda Liniņa iestudētais H. Ibsena "Brands" tika spēlēts daudzas sezonas pārpildītā zālē. Kā uz svētkiem Drāmas teātrī (Par Nacionālo teātri to neļāva saukt) vienmēr pulcējās simtiem ļaužu, lai noskatītos Rūdolfa Bblaumaņa "Skroderdienas Silmačos", ko tikai negrībīgi atļāva izrādīt komunistiskās partijas ideoloģiskie vadoņi.
Mūzika. Pēckara periodā Latvijā tālāk attīstījās tradicionālā koru mūzika. Regulāri notika Dziesmu svētki. Ar 1955. gadu Dziesmu svētki notika speciāli būvētā estrādē Mežaparkā. 1973. gadā plaši atzīmēja Dziesmu svētku simtgadi. Jubilejas sarīkojumā piedalījās 15000 dziedātāju, 1500 muzikantu un 1200 dejotāju. Obligāta Dziesmu svētku piedeva bija dziesmas ar padomju varas slavināšanu, tomēr tautas apziņā Dziesmu svētki joprojām palika īsti latviešu tautas svētki. Šajā laikā pasaulē pazīstams kļuva kamerkoris "Ave Sol", vīru koris "Dziedonis" un sieviešu koris "Dzintars". Latvisko pašapziņu kopa folkloras un etnogrāfiskie ansambļi "Skandinieki", "Suitu sievas", "Iļģi", "Budēļi", "Dandari" un citi.
Latviešu komponisti sarakstīja daudzus nozīmīgus simfoniskās, instrumentālās un kamermūzikas darbus. Tauta atzinīgi novērtēja Jāņa Ķepīša un Arvīda Žilinska operas.
Kopš sešdesmito gadu beigām Latvijā lielu popularitāti ieguva estrādes mūzika. Popularitāti ieguva komponisti Imants Kalniņš, Zigmārs Liepiņš, Mārtiņš Brauns, Juris Kulakovs, Ēriks Ķiģelis, bet visatzītākais estrādes mūzikas komponists septiņdesmitajos gados un astoņdesmito gadu sākumā neapšaubāmi bija Raimonds Pauls. Tolaik jauniešu vidū populārākie dziedātāji bija Margarita Vilcāne, Ojārs Grīnbergs, Nora Bumbiere, Viktors Lapčenoks, Aija Kukule, Mirdza Zīvere, Rodrigo Fomins un grupas "Menuets", "Modo", "Eolika", "Līvi", "Credo", "Dālderi", "Sīpoli', "Pērkons".
Kino. Karam beidzoties, latviešu kinomāksla turpināja pilnveidoties un attīstīties, plašu vērienu iegūstot tieši padomju varas apstākļos. Šajā laikā bez aktierfilmām ļoti daudz uzņēma arī dokumentālās filmas, kuru galvenā tematika pirmajos pēckara gados bija - jaunās dzīves apliecinājums (Vēlēšanu diena, Lielais Oktobris), rūpniecības, lauksaimniecības, zvejniecības un citu tautsaimniecības nozaru panākumu atainošana (Padomju Latvijas lopkopība, Zvejnieku ciematā, Rīgas zīds u. c.). Dokumentālajā kino spilgti izcēlās jaunā režisora Jura Podnieka darbi.
Pirmā patstāvīgā Rīgas kinostudijas pēckara gadu aktierfilma bija "Mājup ar uzvaru" (V. Lāča luga "Uzvara"; lomās - A. Dimiters, L. Špīlberga, V. Līne, L. Leimanis u. c.). 1950. gadā kopā ar kinostudijas "Mosfiļm" režisoru J. Raizmanu tapa biogrāfiska filma "Rainis". Par latviešu kinoklasikas darbu kļuva R. Blaumaņa noveļu ekranizējums "Salna pavasarī".
Piecdesmito gadu vidū Rīgas kinostudijā pēc Vissavienības Valsts Kinematogrāfijas Institūta beigšanas sāka strādāt absolventi - režisori V. Krūmiņš, A. Neretniece, operators M. Rudzītis. Sešdesmito gadu sākumā viņiem pievienojās režisori G. Piesis, I. Krauklītis, operatori M. Zvirbulis, U. Brauns. Ar šo jauno talantīgo mākslinieku palīdzību piecdesmito gadu beigās un sešdesmito gadu sākumā tika uzņemtas nu jau klasikā iegājušas filmas: "Zvejnieka dēls" (V. Lāča romāns, otrais ekranizējums), "Rita", "Atbalss" (pēc J. Jaunsudrabiņa romāna "Aija"), "Kārkli pelēkie zied". Tāpat kā literatūrai, arī uzņemtajām filmām bija jāiziet cauri aizdomīgās cenzūras vērtēšanai. Vairākas uzņemtās kinofilmas varasvīri atzina par kaitīgām, un tās nerādīja, piemēram, filmu par latviešu leģionāriem "Es visu atceros, Ričard". Lai filmu varētu ekranizēt, pat tika sagrozīta Latvijas vēsture, kā tas redzams filmā "Ilgais ceļš kāpās". Sešdesmito gadu beigās un septiņdesmitajos gados tika uzņemtas nozīmīgas literatūras klasikas filmas: "Purva bridējs" (pēc R. Blaumaņa darbu motīviem), "Pie bagātās kundzes" (pēc A. Upīša romāna "Smaidošā lapa"), "Nāves ēnā" (R. Blaumaņa novele), "Pūt vējiņi" (Raiņa luga), "Ceplis" (pēc P. Rozīša romāna) u. c. Tika uzņemtas arī filmas kā veltījums Lielajam Tēvijas karam. Darba un sadzīves tematikas risinājumi, aktuālu ētikas problēmu izcelšana un raksturu psiholoģiskā analīze vērojama filmās "Klāvs - Mārtiņa dēls", "Tauriņdeja", "Pirmā vasara", "Mans draugs - nenopietns cilvēks", "Ezera sonāte" u. c.
Kopš 1966. gada Latvijā attīstījās jauns kinomākslas veids - multiplikācijas filmas.
Latvijas kinomākslā darbojušies visu Latvijas teātru aktieri. Īpašu popularitāti guvuši V. Artmane, G. Cilinskis, J. Grantiņš, Ģ. Jakovļevs, H. Liepiņš, J. Osis, E. Pāvuls, V. Pūcītis, E. Radziņa, K. Sebris, Dz. Ritenberga. Tāpat arī ar Rīgas kinostudijas redakcijas kolēģiju sadarbojušies daudzi latviešu rakstnieki: A. Bels, V. Belševica, M. Birze, L. Brīdaka, A. Brodele, G. Cīrulis, A. Dripe, R. Ezera, J. Grants un daudzi citi.
Sports. Pēckara gados daudzi latviešu sportisti guva labus panākumus gan PSRS, gan pasaules meistarsacīkstēs. Daudzas olimpisko spēļu medaļas Padomju Savienībai ieguva Latvijas sportisti. Padomju Savienības mērogā ievērību izpelnījās Latvijas basketbola, hokeja un rokasbumbas komandas. Augstus apbalvojumus vispasaules mēroga sacensībās guva šahists Mihails Tāls, šķēpmetēji Inese Jaunzeme, Jānis Lūsis un Dainis Kūla, kamaniņu braucējas Vera Zozuļa un Ingrīda Amantova, ātrslidotāja Lāsma Kauniste, basketboliste Uļjana Semjonova un daudzi citi.

Kultūra Latvijā pēc neatkarības atjaunošanas

Jau kopš 1987. gada Latvijā uzplauka neatkarības ideja, kuras galvenais balsts - tautas pašnoteikšanās tiesības. Arvien brīvāk un atklātāk sāk runāt par staļinisma laika represijām un latviskās identitātes apspiešanu. Tautā briest brīvības ideja, kura teju teju izlauzīsies uz āru. Laika posmu no 1987. līdz 1991. gadam Latvijā sauc par Trešo atmodu. Tad seko Neatkarības deklarācijas pieņemšana 1990. gada 4. maijā. Tomēr jau 1991. gada augustā sākas dažādi nemierīgi notikumi Latvijas valsts teritorijā - Rīgā iebrauc krievu tanki, bet latviešos briest neapmierinātība. 20. augustā desantnieki ieņem telefona un telegrāfa centrāli, bet Latvijas valdība aicina tautu sākt streiku un nevardarbīgu pretestību. 21. augusta naktī tiek sasaukta Latvijas Parlamenta Augstākās Padomes ārkārtas sēde, kurā tiek pieņemts Konstitucionālais likums, kura galvenais punkts ir par Latvijas statusu kā neatkarīgai un demokrātiskai republikai. Šo likumu paraksta Anatolijs Gorbunovs un Imants Daudišs. Pēc šiem notikumiem tanki no Latvijas teritorijas izbrauca, jo arī Maskavā pučs bija izgāzies. Latvijā par pretvalstisku rīcību tika apcietināts Alfrēds Rubiks.
Arī latviešu garīgo kultūru ietekmējusi politiskās varas maiņa Latvijā 80-to un 90-to gadu mijā, kas norisēja trīs posmos;
1.     jaunā nacionāli demokrātiskā spēka veidošanās sākums un padomju varas krīzes iestāšanās;
2.     divvaldības posms (cīņas starp leģitimēto un neleģitimēto politisko varu);
3.     jaunās neatkarīgās valsts varas faktiskā tapšana un nostiprināšanās, tās starptautiskā atzīšana, sabiedrisko attiecību liberalizācija, jaunu ekonomisko un sociālo struktūru veidošanās sākums.
1990. gada vasarā saskaņā ar valdības lēmumu radošās savienības kļūst par patstāvīgām sabiedriskām organizācijām. Nodokļu atlaides pilnā apjomā tiek noteiktas tikai 1990. gadam, bet pēc tam tās tika reducētas. Visas nevalstiskās radošās organizācijas pašas vāc informāciju par mākslinieku problēmu risināšanu citās valstīs, pie kam liela uzmanība tiek veltīta starptautiskiem dokumentiem un informatīvajiem materiāliem no Eiropas Padomes Kultūras komitejas, Eiropas Mākslinieku padomes, Starptautiskās Mākslas asociācijas IAA/AIAP (UNESCO). Zināmu atbalstu šīm organizācijām sniedz arī 1994. gadā izveidotais Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departaments.
1989. gadā nolēma dibināt Latvijas Kultūras fondu (LKF), jo radās nopietnas nesaskaņas ar Padomju Kultūras fondu. 1989. gada 27. maijā Dailes teātrī vairāk nekā 600 delegātu vienbalsīgi pieņēma Latvijas Kultūras fonda statūtus. Par priekšsēdētāju tika ievēlēts Imants Ziedonis, bet par viņa pirmo vietnieci - Ramona Umblija. Kultūras fondā darbojas vēl daudzi Latvijā pazīstami cilvēki, bet kongresā piedalījās arī delegāti no ārzemēm - Austrālijas un ASV LKF kopu pārstāvji. Svarīgākie LKF projekti ir:
1.     Daugavas programma - Daugavas dabas, vēstures un kultūras mantojuma saglabāšana. Ir iecere iezīmēt Daugavu kā tautas likteņupi. Šī programma virzīta uz kultūrvides sakopšanu un kultūrvēsturiskās ainavas atjaunošanu. Vēl programma paredz populārzinātnisku grāmatu (sērijā "Daugavas raksti") sagatavošanu, Daugavas karšu, atlanta izveidošanu, Daugavas svētku (dienu) iedibināšanu, gada darba noslēguma pārskatu - izstāžu organizēšanu.
2.     Reģionālās attīstības programma - galvenais uzdevums ir kultūrvēsturiskās ainavas saglabāšana, kā arī tautas mākslas un amatu veicināšana.
3.     Rīgas 800-gades programma - sagatavot visu šīs jubilejas svinībām 2001. gadā. Piemēram, jau izdota astoņu jubilejas monētu sērija, kā arī vairākas grāmatas (piemēram, B. Plīnija "Slavas dziesma Rīgai").
4.     Likteņarhīva programma - galvenais uzdevums ir vākt cilvēku personiskās vēstures liecības un vēlāk izdot grāmatu sērijā "Likteņarhīvs".
Latvijā darbojas Kultūrkapitāla fonds (KKF), kurš nodarbojas ar dažādu Latvijas kultūras projektu atbalstīšanu un sponsorēšanu. 2000. gada budžets Kultūrkapitāla fondam ir apstiprināts 2,4 miljoni latu, tomēr tas ir par maz, lai realizētu visas ieceres; kā galveno ieceri gada sākumā fonda direktors Māris Bērziņš min Latvijas novadu programmu finansēšanu (nepieciešami vismaz 800000 latu). KKF pēdējo divu gadu laikā ir kļuvis par ļoti nozīmīgu organizāciju Latvijas kultūras dzīvē.
Vēl pie radošajām savienībām jāmin Jaunrades fonds, kas dibināts 1993. gada beigās; tā mērķis ir sekmēt sponsoru un mecenātu darbību un finansiālo atbalstu kultūrai (stipendijas, kultūrizdevumu - laikrakstu un žurnālu - finansiāls atbalsts, diskusiju un konferenču atbalsts, mūzikas festivālu un teātra izrāžu atbalsts utt.).
Svarīga nozīme ir Sorosa fonda - Latvijai darbība. Šis fonds ir dibināts 1992. gadā ar mērķi palīdzēt veidot demokrātisku domāšanu Latvijas sabiedrībā. Fonds sniedz finansiālu atbalstu radošo profesiju pārstāvjiem, kuri mēģina iekļauties starptautiskajos kultūras pasākumos. Kopš 1996. gada šajā fondā tika iekļauts Sorosa Mūsdienu mākslas centrs, kurš īpaši atbalsts latviešu avangarda mākslas virzienu.
Latvijā darbojas daudzas privātās galerijas, kurās mākslinieki pēc vienošanās ar to īpašniekiem izstāda savus mākslas darbus. Kā slavenākās var minēt: Agijas Sūnas galerija, Bastejs, Rīgas galerija, Arka, Daugava, Čiris, Ivonnas Veihertes galerija u.c. Arī izdevniecības Latvijā pārsvarā ir nevalstiskas, populārākās ir: apgāds Jāņa Sēta, Pētergailis, Tapals un Nordik. Organizatoriskā ziņā grāmatniecība ir izdevēju un nevalstisku asociāciju pārziņā, valsts piešķir dotācijas un atvieglojumus tika:
1.     mācību literatūrai;
2.     latviešu oriģinālliteratūras pirmizdevumiem;
3.     latviešu bērnu literatūras un pasaules bērnu literatūras klasikas izdevumiem;
4.     enciklopēdijām un enciklopēdiskiem izdevumiem par Latviju, tās vēsturi un kultūru. Valsts arī sekmē grāmatu izdošanai nepieciešamo materiālo resursu nodrošināšanu un nosaka muitas atvieglojumus to poligrāfisko materiālu un iespiedtehnikas ievešanai no ārzemēm, ko Latvijā neražo.
Par etniskajām mazākumtautībām Latvijā atbild Sabiedrisko un reliģisko lietu departamenta Nacionālo lietu nodaļa (darbojas Tieslietu ministrijas pakļautībā). 1991. gadā Latvijā tiek pieņemts likums, kas nosaka tiesības iegūt izglītību dzimtajā valodā: vispārējo un vidējo izglītību iespējams iegūt latviešu, krievu, poļu, ebreju, igauņu, lietuviešu, baltkrievu un ukraiņu valodās, kā arī pastāv Svētdienas skolas armēņiem gruzīniem, azerbaidžāņiem un dažu citu tautību pārstāvjiem. Vēl Latvijā pastāv iespēja atvērt privātskolu, piemēram, kā Rīgas Japāņu valodas un kultūras vidusskola. Lai gan augstāko izglītību Latvijā var iegūt tikai latviešu valodā, tomēr pastāv iespēja atvērt privātu augstskolu, piemēram, Baltijas krievu institūts.
Īpašu vietu starp nacionālajām minoritātēm ieņem lībieši. Lai gan to skaits 1998. gadā bija tikai 188, tomēr viņi ieņem nozīmīgu vietu mūsu kultūrā un vēsturē. Lībieši runā retā somugru cilmes valodā, tādēļ šīs etniskās grupas saglabāšana ir svarīga ne tikai Latvijas, bet visas Eiropas kultūras mērogā.
1988. gadā sāka veidoties nacionālo mazākumtautību kultūras biedrības, kā pirmās izveidojās Latvijas Ebreju kultūras biedrība un Latvijas Poļu savienība. Nodibinājās Latvijas Nacionālo Kultūras biedrību asociācija (LNKBA), kurai bija koordinatora loma. Tagad LKNBA sastāvā ietilpst 20 nacionālās kultūras biedrības, kā arī ir dažas ārpus tās. Ir dažas organizācijas, kurām ir īpaša politiskā nostāja pret Latvijas valsti. Mazākumtautību pārstāvjiem ir savi teātri, muzikālās kopas, mākslas apvienības utt. 1996. gadā pirmo reizi notika mazākumtautību kultūras festivāls "Latvijas vainags".
Starptautiskie kultūras sakari ir ļoti svarīgi Latvijas tēla nešanai pasaulē, pie kam šobrīd visaktuālāk ir virzīties uz Eiropas Savienību un iekļauties Eiropas kultūras programmās, bet tomēr neaizmirstot par savu nacionālo identitāti.1990. gadā arvien straujāk sāk paplašināties kultūras sakari starp Latviju un citām valstīm, to atbalsta gan valsts institūcijas, gan nevalstiskās organizācijas, sabiedriskie fondi un privātpersonas. Latvijai ir noslēgti sadarbības līgumi ar Vāciju, Izraēlu, Ukrainu, Ķīnu, Somiju, Uzbekiju, Vjetnamu, Lielbritāniju, Indiju, Itāliju, Franciju, Slovēniju un Ungāriju, bet starp Kultūras ministrijām sadarbības līgumi ir noslēgti ar Igauniju, Lietuvu un Krieviju, kā arī projektā ir līgumi ar Bulgāriju, Horvātiju, Ēģipti, Spāniju un Turciju. Ļoti cieši ir kultūras sakari ar Skandināvijas valstīm, bet šīs valstis vispār neslēdz šādus līgumus. Deviņdesmitajos gados aktivizējās Baltijas jūras valstu kultūras sakari, piemēram, tika nodibināts kultūras forums Ars Baltica. 1988. gadā E. Melngaiļa Tautas mākslas centrs organizēja pirmo starptautisko folkloras festivālu "Baltica", bet 1989. gadā jau tika nodibināta Folkloras asociācija Baltica. 1993. gadā notika pasākums "Baltijas teātra pavasaris", bet 1995., 1997. un 1999. gadā - starptautiskais jaunā teātra festivāls Homo Novus.
1998. gada 29. septembrī ar Ministru Kabineta lēmumu tiek dibināts Latvijas institūts, kura galvenais mērķis ir Latvijas tēla popularizēšana gan pašā Latvijā, gan arī ārzemēs. Institūta darbības virzieni ir plaši - ārzemnieku iepazīstināšana ar Latvijas valsti, Latvijas kultūras dzīves sasniegumu popularizēšana ārzemēs, kā arī izglītošanas process Latvijas augstskolās (veicinot interesi par Latvijas zinātni, valodu un literatūru).

Nobeigums

Latvijai ir ļoti svarīgi saglabāt savas kultūras tradīcijas arī nākotnē, jo tikai tā mēs varēsim saglabāt savu nacionālo identitāti starp citām valstīm. Tādēļ gribas pieminēt 2000. gada jūlija Dziesmu svētkus. Ir svarīgi veicināt un atbalstīt dažādu folkloras grupu un kopu veidošanos, kā arī neaizmirst mūsu tautas senās paražas un svētkus, jo tas ļauj sajust piederību tieši šai valstij - sajust savas saknes Latvijas zemē.

Izmantotās literatūras saraksts

1.     Ansulis V. Baltijas dzintars.- Rīga : Liesma, 1979.
2.     Berelis G. Latviešu literatūras vēsture.- Rīga : Zvaigzne ABC, 1999.
3.     Latviešu rakstnieku portreti 70.-80.gadi / M. Ābola, B. Dombrovska, R. Goldšteina, u.c.- Rīga : Zinātne, 1994.
4.     Mūsdienu glezniecība, grafika, tekstils, vitrāža 1985.-1995. / Starptautiskā mākslas asociācija B13.- Rīga : Jāņa Sēta, 1996.
5.     Silkalns E. Latvieši trimdā.- Rīga : Izglītība, 1997.

1 komentārs:

  1. Hello Sir Mēs atrodamies Francijā
    Nepieciešams aizdevums, lai finansētu savu projektu, ko vēlaties.
    Mēs esam šeit, lai palīdzētu cilvēkiem ar projektu, bet ir grūtības tuvojas bankām par aizdevumu. Ielieciet šo aizdevumu, viņš palīdzēja organizēt cilvēkus, kuri ir finanšu grūtības projekta summa, ko jūs nepieciešams, un maksāt procentus par zemu likmi 2%, saskaņā ar nosacījumiem, būtu dzīvi vieglāku. Ilgums: 1 un 240 mēneši Aizdevuma summa: $ 5000 līdz $ 5000,000
    Tiem, kuri vēlas delas 3000 000 $ investīcijas nākt uz Franciju.
    var palīdzēt vairākās jomās, tostarp finanšu lapām * Gatavs Jaungada * Home Loan * Investīciju kredīts * Auto Loan * Bankas kredīts parādu konsolidācijai * Otrais Hipotēku * Iegāde kredīta * Personal Loan
    Kontaktpersona: lopezricardo071@gmail.com

    AtbildētDzēst