Rēzeknes Augstskola
Humanitārā fakultāte
Tiesību zinātņu
katedra
Tiesību zinātņu
specialitātes
dienas nodaļas
1.kursa students
Oskars Tretjuks, stud.apl. Nr.00H1058
KULTŪRAS
DZĪVE LATVIJĀ PĒDĒJO 50 GADU LAIKĀ
Referāts Latvijas
vēsturē
Rēzekne 2000
SATURA RĀDĪTĀJS
2. Kultūra Latvijā pēc neatkarības
atjaunošanas................................................ 15
Izmantotās literatūras saraksts........................................................................... 21
Ievads
Kultūra-
cilvēku, sabiedrības radoša un pārveidojoša darbība un tās rezultāti, kuros
apkopota un iemiesota sabiedrības pieredze un kuri raksturo sabiedrības vai
cilvēku vēsturiskās attīstības pakāpi. Sākotnēji kultūras jēdzienu attiecināja
uz zemes apstrādi, vēlāk- arī uz cilvēku garīgo spēju izkopšanu (uz garu un
prātu, kas kopjams līdzīgi zemei, kultūras jēdziens pirmoreiz attiecināts
Cicerona darbos). Renesanses laikmetā vārdu kultūra lietoja norādot uz
vērtējamās parādības atbilstību humānisma ideālam, kas sasniedzams studējot
filozofiju, citas zinātnes un mākslu. Kā patstāvīga leksiska vienība vārds
kultūra tiek lietots kopš 18.gs 2.puses, lai nošķirtu cilvēka prāta darinājumus
no dabiskajām parādībām un izceltu cilvēku garīgās darbības vērtību.
Kultūra ir daudzpusīgs jēdziens, kuru katrs
izprot savādāk un vienas noteiktas definīcijas šim jēdzienam nav. Tam var dot
tikai vispārinātu skaidrojumu, kuru katrs izprot savādāk. Patiesībā kultūru
nevar ietvert īsā definīcijā, kaut gan nereti to lieto sašaurinātā ziņā,
attiecinot to uz mākslu, teātri, literatūru u.tml. Kultūra vienmēr ir bijusi
cieši saistīta ar cilvēku, jo cilvēks ir tas, kas to veidojis visos laikos.
Kultūra Latvijā pēc II
pasaules kara
Pēc 1945. gada 8. maija visa
Latvijas Republikas teritorija atkal tika iekļauta Padomju Savienības sastāvā.
Augstākā likumdošanas un izpildu vara formāli piederēja Latvijas PSR
Augstākajai Padomei un Ministru Padomei, kas pēc PSRS valdības un komunistiskās
partijas norādījuma bija izveidotas jau 1940. gadā un visus kara gadus
uzturējās Maskavā.
Kaut gan Padomju Savienības
okupācijas laikā latviešiem nācās piemēroties un pakļauties jaunajiem dzīves
apstākļiem, tomēr latviešu tauta centās saglabāt tās literatūras, mākslas,
mūzikas un teātra dzīves tradīcijas, kas bija veidojušās jau gadu desmitiem.
Tas gan nenācās viegli, jo visu veidu kultūras dzīves norisēs bija stingri
jāievēro gan Staļina, gan Padomju Savienības un tās kompartijas izsludinātie
likumi, visos iespējamos veidos un vietās jāslavina Padomju Savienības vara un
jāapliecina, cik laimīgi mēs, latvieši, jūtamies, nokļuvuši Padomju Savienības
aizgādniecībā. Kas šādai politikai nepakļāvās, to arestēja vai izsūtīja trimdā.
Izglītība. Vislielāko interesi komunistiskās partijas ideoloģiskie vadoņi
pievērsa izglītības sistēmai, jo tai bija jāveido nākamie pārliecinātie
komunisti. Tādēļ pēckara gados pamazām tika noārdīta neatkarīgās Latvijas laika
izglītības sistēma. Turpmāk skolās galveno uzmanību veltīja komunistiskā
pasaules uzskata veidošanai, mācību procesā apkarojot brīvdomību un ieaudzinot
paļāvību tam, ka augstākstāvošu personu rīkojumi vienmēr ir pareizi un nav
apstrīdami. Padomju valstij nebija vajadzīgas radošas personības, bet gan
paklausīgi pavēļu izpildītāji. Skolās visam mācību procesam, visām mācību
stundām bija jāpauž komunistiskās audzināšanas idejas. Komunistiskajai partijai
jauno paaudzi centās sagatavot Latvijas Ļeņina Komunistiskās Jaunatnes
Savienība (komjaunatne), kuras uzdevumā lielākā daļa Latvijas jauniešu vecumā
no 14 - 28 gadiem bija komjaunieši, 9 - 14 gadus veci pusaudži kļuva par
pionieriem, bet jaunākie skolēni bija oktobrēni. Pārsvarā visas mācību grāmatas
tika tulkotas no krievu valodas, jo latviešu autoriem atļāva rakstīt mācību
grāmatas tikai pamatskolas jaunākajām klasēm. Tāpat arī skolās maz uzmanības
pievērsa svešvalodu (izņemot, protams, krievu valodu) un latviešu valodas
mācīšanai, jo nākotnē nebija paredzama to praktiska pielietošana. Toties krievu
valodas apguvei paredzēto stundu skaitu ar katru gadu palielināja. Tā,
piemēram, astotajā klasē krievu valodai bija paredzētas sešas mācību stundas
nedēļā, pie tam klasi, ja tajā bija vismaz divdesmit pieci skolēni, krievu
valodas mācību stundā dalīja uz pusēm un tajā strādāja divi skolotāji. Ar katru
mācību gadu centās palielināt tā saukto divu plūsmu skolu skaitu (latviešu un
krievu plūsmas skolas). Šo pasākumu mērķis bija latviešu tautas pārkrievošana.
Tādēļ arī vēstures stundās vislielāko uzmanību veltīja PSRS pagātnes notikumu
apguvei, Latvijas vēsturi apskatot tikai saistībā ar Krievijas un Padomju
Savienības vēsturi.
Ar valdības rīkojumu ieviesa
obligātu vidusskolas izglītību, kam bija gan pozitīvas, gan negatīvas sekas.
Negatīvās sekas izpaudās tādējādi, ka daudzus mācīties nespējīgus vai
negribošus skolēnus no pirmās līdz vienpadsmitajai klasei vienkārši
"vilka" līdzi spējīgākajiem. Līdz ar to pazeminājās vidusskolu
beidzēju zināšanu līmenis.
Augstskolu studentiem bija
jāapgūst daudzi izvēlētās specialitātes mācību procesā nevajadzīgi priekšmeti,
piemēram, PSKP (Padomju Savienības Komunistiskā partija) vēsture un
komunistiskā filozofija. Latvijas augstskolās uzņēma arī daudzus citu republiku
iedzīvotājus, kas pēc diploma saņemšanas lielākoties palika dzīvot Latvijā.
Tāpat Latvijā atradās arī Civilās aviācijas institūts un Padomju armijas
karaskolas, kurās mācījās tikai nedaudzi latvieši. Savukārt jaunieši no
Latvijas studēja augstskolās Maskavā, Ļeņingradā un citur.
Zinātne. Lai gan daudzi ievērojami latviešu zinātnieki kara gados pameta
tēvzemi, 1946. gadā Latvijā pēc PSRS (Padomju Sociālistisko Republiku
Savienība) parauga izveidoja Padomju Latvijas Zinātņu akadēmiju. Šī pētniecības
iestāde kļuva par galveno zinātnes centru Latvijā. Akadēmijā izdarīja pētījumus
galvenokārt tehniskajās un dabas zinātnēs. Bioloģijā ievērojamus pētījumus
veica Pēteris Rizga, Pauls Galenieks un Rita Kukaine. Fizikā paliekošu
ieguldījumu deva Ilmārs Vītols, matemātikā - Elmārs Grēns, Jānis Bārzdiņš un
citi. Latvijas zinātnieki izdarīja atklājumus biotehnoloģijā [zinātne, kurā
pēta un izstrādā metodes dzīvo šūnu un audu audzēšanai un savairošanai],
koksnes pārstrādē, virusoloģijā [zinātne par vīrusiem], robottehnikā,
skaitļošanas matemātikā, programmēšanā un citās nozarēs, tomēr svarīgākos
zinātniskos atklājumus Padomju valstī reti pielietoja praksē.
Pētniecības darbu
valodniecībā turpināja Jānis Endzelīns. No vēsturniekiem darbu tēvzemē
turpināja Marģers Stepermanis un Teodors Zeids, tomēr lielākā daļa pēckara vēsturnieku
nāca no Padomju Krievijas - Jānis Zutis, Vasilijs Dorošenko, Aleksandrs
Drīzulis, Jānis Krastiņš. Pēc valdības iestāžu rīkojuma Latvijas vēsture,
sevišķi jaunāko laiku vēsture, tika sagrozīta. Patiesākus pētījumus varēja
veikt tikai senvēsturē.
Literatūra. Padomju varas laikā literatūra kļuva par galveno komunistiskās varas
ideju paudēju un slavinātāju. To literātu darbus, kuri nevēlējās slavināt
padomju varu, vienkārši nepublicēja, bet tos, kuri bija galīgi nevēlami padomju
valdībai, apcietināja un izsūtīja trimdā, piemēram, Knutu Skujenieku. Diemžēl
jāatzīmē, ka trīsdesmitajos gados populāri kļuvušie dzejnieki Jānis
Sudrabkalns, Mirdza Ķempe, rakstnieks Vilis Lācis un vēl daži paklausīgi
izpildīja partijas un valdības pasūtījumus. Tā tapa daudzi darbi, kuri ne pēc
satura, ne formas nekļuva par mākslas vērtībām. Socreālisma laika (četrdesmitie
gadi līdz piecdesmito gadu vidus) literatūra aiz sevis nav atstājusi neko
paliekošu - aptuveni vesels gadu desmits aizpildīts ar tekstiem, kuriem nav
nekādas literāras vērtības. Desmit gadi - tas mūslaiku literatūrā ir vesels
laikmets. Līdz ar to veidojās plaisa, pati dziļākā un traģiskākā latviešu
literatūras vēsturē, kuras pārvarēšanai bija vajadzīgs ne viens vien gadu
desmits. Socreālisma laika literatūrā nebija nekādu nejaušību vai pārsteigumu,
pastāvēja tikai dzelžaina loģika un komunistiskās partijas noteiktas
likumsakarības. Mēs nezinām, kas palika nesarakstīts četrdesmitajos un
piecdesmitajos gados, tāpat nezinām, kas varēja rasties, ja vien literatūra
nebūtu bijusi ideoloģiskā terora varā. Socreālisms literatūrā bija kā vesela
sistēma, kas ietvēra gan tekstus, gan to radīšanas mehānismu: autoru un bezgala
daudzos "līdzautorus" - literatūras komandēšanas, vadīšanas,
apbalvošanas, iebiedēšanas un sodīšanas kompleksu. Autora personība šajā laikā
bija diezgan mazsvarīgs faktors un darba rezultātu nespēja ietekmēt. Tāpat
nekas nepaslīdēja garām cenzūrai, kas gan oficiāli nedrīkstēja pastāvēt, jo
Padomju Latvijas konstitūcijā bija deklarēta vārda brīvība. Tomēr organizācija,
kas itin pieklājīgi saucās par Galveno literatūras pārvaldi un kas būtībā tā
pati cenzūra vien bija, nepieļāva nekādas atkāpes no socreālisma likuma - ne
ideoloģiskā, ne estētiskā ziņā.
Socreālisma dzeja ir
nebeidzamas un visai vienveidīgas slavas dziesmas komunistiskajai partijai un
Padomju Savienībai. Ļoti daudz bija kara dzejas, jo sevišķi Luksam un Grigulim
- bieži vien gari, sižetiski dzejojumi. Īpatnēji, ka kara dzejā var atrast
zināmas poētiskas kvalitātes, piemēram, attālas atbalsis no ekspresionisma;
turklāt, ja šo poētisko daudzveidību lietoja kara dzejā, kritika ar to
samierinājās. Taču, kolīdz autori pievērsās tagadnei, radās vienvienīgas himnas
un slavinājumi. Bija vienalga, kam dziedāt himnu: Maskavai, kombainam, Padomju
armijai vai ūdenskrānam; dzejojumu uzbūve neko daudz nemainījās. Tādējādi pat
visikdienišķākie priekšmeti savdabīgā veidā pārtapa par ideoloģiskās valodas
sastāvdaļām. Cilvēks šajā dzejā tikpat kā neeksistēja, tomēr - ar vienu
izņēmumu: un tas bija Staļins. Laikam gan nebija dzejnieku, kuri kaut reizi
nebūtu apdziedājuši Staļinu. Dažos dzejoļu krājumos viņa vārds piesaukts pat
līdz trīsdesmit reizēm. Starp citu, vērojama īpatnēja nianse: socreālisma
likumā pastāvēja nerakstīts aizliegums meklēt Staļina vārdam atskaņas, lai viņš
netīšām netiktu saistīts ar kādu viņa necienīgu objektu!
Līdzīga situācija bija arī
prozā: pastāvēja rūpīgi sakārtoti likumi, lielākoties veidoti no marksisma,
ļeņinisma un staļinisma politekonomijas [zinātne par saimniecības
attīstības vispārējām likumsakarībām] tēzēm, ko autoram nācās apaudzēt ar
tekstu. Līdz ar to sižetisko variāciju skaits bija diezgan ierobežots, un
dažkārt radās situācijas, kad vairākos citam no cita neatkarīgi radušos romānos
vērojamas gandrīz pilnīgi vienādas epizodes. Socreālisma laikam bija
raksturīgas epopejas - milzīgi romāni, piesātināti ar bezgala daudzām personām,
notikumiem un paralēlām sižeta līnijām (A. Upīša "Zaļā zeme" un
"Plaisa mākoņos", V. Lāča "Vētra" un "Uz jauno krastu",
A. Sakses "Pret kalnu", I. Lēmaņa "Pa dzīves ceļiem" u.
c.). Šis latviešu prozai neraksturīgais vērienīgums izriet no socreālisma
ideoloģijas: pie pozitīvajām vērtībām pieskaitot kolektīvo un sabiedrisko,
turpretī personiskais un individuālais bija svarīgs vien tiktāl, ciktāl
saskārās ar vispārējo. Līdz ar to socreālistu uzmanības lokā galvenokārt nonāca
lieli vēsturiski notikumi - kari un revolūcijas. Pasaule šajā prozā bija
melnbalta un atainota absolūti labajā un absolūti ļaunajā. Turklāt
"labais" un "ļaunais" nenozīmēja vis ētiskas kategorijas,
bet gan sabiedriskas. Tā personības piederība kādam sociālam slānim noteica
viņas ētisko novērtējumu. Piemēram, rakstot par gadsimtu mijas lauku dzīvi,
bagātu zemnieku nekādā gadījumā nedrīkstēja attēlot kā "pozitīvo
varoni" - viņam noteikti bija jābūt vai nu "darbaļaužu
izsūcējam", vai, labākajā gadījumā, reti skopam un mantrausīgam. Vēl
negatīvajā polā ietilpa visu veidu privātīpašnieki, muižnieki, cariskās
Krievijas un neatkarīgās Latvijas ierēdņi, policisti un politiķi, vācieši, bet
pats ļaunuma kalngals bija garīdznieki. Savukārt pozitīvo polu veidoja trūcīgie
zemnieki, pilsētas proletariāts [ļaužu šķira, kuru galvenais iztikas avots
ir algots darbs], bezdarbnieki, revolucionāri, komunisti un komjaunieši.
Raksturīgi, ka gandrīz visiem socreālisma romāniem ir laimīgas beigas - to
prasīja ideoloģija.
Socreālisma laika
literatūras principi neizgaisa līdz ar klasiskā socreālisma iziršanu
piecdesmito gadu vidū - tie neizdzēšami ieaudās kultūras atmiņā, jo kultūra
tiecās saglabāt visu, kas ar to noticis. Turklāt socreālisma principi, gan
mazāk dogmatiskā veidā, tika nepārtraukti izcelti arī turpmāk. Visa turpmākā
literatūras attīstība aptuveni trīsdesmit gadu garumā ir dažkārt pat izmisīgi
mēģinājumi atbrīvoties un pārvarēt šo mantojumu.
Piecdesmito gadu vidū
klasiskā socreālisma stabilā sistēma sāka brukt. Romāni sāka atkārtot cits
citu, dzejā nemitīgi atkārtojās vieni un tie paši izteiksmes līdzekļi. 1952. un
1954. gadā neiznāca neviena latviešu autora oriģināldzejas grāmata! Tas
nozīmēja, ka klasiskais socreālisms bija izsmēlis visus savus diezgan
ierobežotos radošās izteiksmes līdzekļus. Tomēr atsacīšanās no stingri noteiktā
literatūras kanona kļuva iespējama tikai pēc Staļina nāves, kad ideoloģijā
iestājās tā saucamais "atkusnis". Literatūra gan guva iespēju
atbrīvoties no staļiniskās ideoloģijas žņaugiem, tomēr tai nācās pakļauties
jaunajai "atkušņa" ideoloģijai: socreālisms pazuda kā kanons (likumu
sistēma), bet turpināja pastāvēt kā ideja. Tomēr dzejā pamazām veidojās
atsacīšanās no "kolektīvās apziņas", aizvien vairāk parādījās dabas
un mīlas lirika, no ideoloģijas izzuda Staļina slavināšana. Jaunie dzejnieki
atsacījās no mierīgās pasaules un mūžīgās kārtības apdziedāšanas. Par to
liecina jau piecdesmito gadu beigu posma dzejoļu krājumu virsraksti: "Visu
ziemu šogad pavasaris" (Vizma Belševica, 1955), "Diena aust" (A.
Krūklis, 1955), "Tālu ceļu vējš" (O. Vācietis, 1956), "Cīruļu
putenis" (B. Saulītis, 1956), "Saule kāpj augstāk" (A. Vējāns, 1957).
Līdzīgas pārmaiņas norisa
arī prozā. Aizvien retāk iznāca milzīgās epopejas. Maz rakstīja pārliecinātie
socreālisti - Vilis Lācis, Anna Sakse, Anna Brodele. Sāka publicēties prozisti,
kuriem bija lemts veidot vesela laikmeta literatūru, - Visvaldis Lāms, Regīna
Ezera, Zigmunds Skujiņš, Miervaldis Birze, Ēvalds Vilks u. c. Diemžēl liela
daļa šo rakstnieku darbu netika publicēti vai arī tika pakļauti nesaudzīgai
kritikai kā padomju cilvēkiem sveši un kaitīgi.
Grāmatniecība. Pēckara periodā Latvijā daudz tika iznīcinātas agrākos gados izdotās
grāmatas. Tāpat pilnībā tika iznīcināta 50000 sējumu lielā Aglonas klostera
bibliotēka, kurā atradās daudzi viduslaiku izdevumi un dokumentu krājumi.
Okupanti zem savām kājām sabradāja visu, kas vien viņiem nelikās vērtīgs, un
diemžēl šīs sekas ir neatgriezeniskas.
Padomju varas periodā
darbojās piecas valsts izdevniecības, kuru darbību ļoti rūpīgi kontrolēja LKP
(Latvijas Komunistiskā partija). Milzīgos metienos joprojām izdeva K. Marksa,
F. Engelsa un Ļeņina darbus, kā arī komunistu partijas kongresu materiālus un daudzas
komunisma ideju izplatīšanas brošūras. Latviešu literatūras klasiķu kopoto
rakstu sērijas iespieda daudz mazākos metienos, ko arī ātri izpirka. Grāmatnīcu
plauktos ilgi neturējās arī cittautu rakstnieku darbi un jauno latviešu
dzejnieku krājumi. Nelielā skaitā izdeva populārzinātniskus rakstus un
nopietnus pētījumus par Latvijas vēsturi. Ļoti daudz dažāda satura grāmatas
izdeva krievu valodā.
Preses izdevumi. Padomju Latvijā arī visi laikraksti un žurnāli iznāca stingrā
Komunistiskās partijas kontrolē. LKP galvenie preses izdevumi bija avīze
"Cīņa" un žurnāls "Padomju Latvijas Komunists".
Komjauniešiem bija paredzēts laikraksts "Padomju Jaunatne", bet
pionieriem - "Pionieris". Šajos un visos citos izdevumos obligāti
tika paustas komunistiskas idejas, tomēr šad un tad kādam žurnālistam izdevās
nopublicēt kādu rakstu, kas nesaskanēja ar KP (Komunistu partija) viedokli.
Lasītāji bija iecienījuši žurnālus "Zvaigzne", "Liesma",
"Lauku Dzīve" un "Padomju Latvijas Sieviete". Humora
cienītāji labprāt iegādājās žurnālu "Dadzis".
Tēlotāja māksla. Diemžēl arī mākslinieki neiztika bez obligātas Padomju varas
slavināšanas. Māksliniekiem vajadzēja iemūžināt sociālisma sasniegumus un
attēlot komunistu valstsvīrus. No pēckara gados radītajiem Ļeņina portretiem un
pieminekļiem vien varētu izveidot iespaidīgu mākslas galeriju. Lielākie
tēlniecības darbi pēc valdības pasūtījuma tika izgatavoti Salaspils
koncentrācijas nometnes memoriālajam ansamblim un sarkanarmiešu brāļu kapiem.
Kā īpatns pieminekļu veids bija vairākās Latvijas vietās uz speciāliem
postamentiem novietotie padomju tanki. Komunistu vara nekad un nekur neļāva
aizmirst par savu uzvaru. Tajā pašā laikā pēc okupācijas varas iestāžu rīkojuma
daudzās vietās tika iznīcināti neatkarīgās Latvijas laika pieminekļi.
No agrāk pazīstamajiem
māksliniekiem, kas kara gados nebija pametuši tēvzemi, Latvijā palika Kārlis
Miesnieks, Leo Svemps, Konrāds Ubāns, Uga Skulme, Jūlijs Madernieks, Emīls
Melderis, Kārlis Zemdega, Kārlis Jansons, Teodors Zaļkalns un citi. Padomju
varas pārstāvji vajāja Jāni Plēpi, Hildu Vīku un citus, kas nespēja pakļauties
Padomju varai. Latviešu tēlotāja māksla joprojām balstījās uz brīvvalsts laika
tradīcijām un saglabāja augstu profesionālo līmeni. Mākslas baudītājus priecēja
jauno mākslinieku Džemmas Skulmes, Induļa Zariņa, Miervalža Poļa, Maijas
Tabakas, Kurta Fridrihsona, Ausekļa Baušķenieka, Daces Lielās, Ievas Iltneres
un citu mākslinieku darbi. Ievērojamākos pēckara laika tēlniecības darbus
veidojuši Lūcija Žurgina, Indulis Ranka, Lea Davidova - Medene, Arta Dumpe,
Mārtiņš Zaurs. Tekstilmākslā panākumus guva Rūdolfs Heimrāts un Edīte Vīgnere -
Paula, grafikā - Gunārs Krollis. Ivars Poikāns, Ilze Lībiete, keramikā -
Pēteris Martinsons, plakātu mākslā - Juris Dimiters, medaļu mākslā - Jānis
Strupulis, scenogrāfijā - Ilmārs Blumbergs, fotomākslā - Gunārs Binde, Leons
Balodis, Uldis Briedis.
Arhitektūra. Padomju laika arhitektūrā vērojama liela nosliece uz vienveidību.
Lielā cittautību cilvēku pieplūduma dēļ Latvijas galvaspilsētā, citās Latvijas
pilsētās un pat lauku centros tika uzceltas simtiem vienveidīgas un
nekvalitatīvas daudzdzīvokļu blokmājas. Tajā pašā laikā liels daudzums
arhitektūras pieminekļu vienkārši gāja bojā. Daudzas skaistas muižas tika
pārbūvētas par iebraucēju kopmītnēm, kādreiz tik staltās baznīcas pamazām grima
postā un vientulībā, jo baznīcā iešana tika aizliegta. Daudzi dievnami sagruva
vai arī tika pārvērsti par noliktavām. Arhitektūras pieminekļus no nežēlīgā
laika zoba un vandāļu rīcības sargāja tik vien kā sarūsējušas metāla plāksnītes
ar uzrakstu: "LPSR arhitektūras piemineklis. Atrodas valsts
aizsardzībā". Vai tas nav paradoksāli?
Sekojot Padomju Savienības
arhitektūrā valdošajai gigantomānijai, piecdesmitajos gados Rīgā tika uzcelts
milzīgais Kolhoznieku nams (Zinātņu akadēmijas augstceltne) un VEF Kultūras
pils. Gandrīz katrā rajonā tika uzceltas iespaidīgas LKP rajonu komiteju ēkas,
bet Rīgā - Politiskās izglītības nams. Neskatoties uz lielo darbaspēku, Padomju
laika celtniecības objektos darbi ritēja gausi, piemēram, viesnīcu
"Latvija" un Dailes teātri cēla vairāk nekā desmit gadus! No
savdabīgākajām Padomju laika celtnēm minamas TV centrs Zaķusalā, Gaiļezera
slimnīcu komplekss un Vanšu tilts Rīgā.
Teātris. Padomju okupācijas laikā teātriem skatītāju netrūka, tomēr pēckara periodā
likvidēja Daugavpils latviešu teātri, Latgalē vairs nebija profesionālu
dramatisko kolektīvu. No dramaturgiem, pats par sevi saprotams, prasīja
izrādes, kurās tiktu cildināta padomju vara, bet skatītāji labprātāk apmeklēja
latviešu klasiķu (Raiņa un R. Blaumaņa), kā arī cittautu ievērojamāko
dramaturgu (V. Šekspīra, H. Ibsena, A. Čehova u. c.) lugu izrādes. Teātros
zāles vienmēr bija pārpildītas, jo cilvēki meklēja patiesību, ko režisori un
aktieri daudzkārt mēģināja pateikt ar mākslinieciskiem līdzekļiem. Teātris
būtībā audzināja tautu, gatavoja to atmodai un pretestībai pret apspiedēju
varu. Latviešu vidū iemīļoti aktieri bija Ēvalds Valters, Velta Līne, Elza
Radziņa, Lidija Freimane, Dina Kuple, Antra Liedskalniņa, Vija Artmane, Lilita
Bērziņa, Lilita Ozoliņa, Kārlis Sebris, Valentīns Skulme, Uldis Dumpis, Ģirts
Jakovļevs, Juris Strenga, Eduards Pāvuls un daudzi citi. No jauno autoru
darbiem atzinību izpelnījās Gunāra Priedes, Paula Putniņa, Pētera Pētersona
lugas. Visapmeklētākie bija Dailes, Drāmas, Jaunatnes, Valmieras, Liepājas
teātru iestudējumi. Skatītāju netrūka arī Operetes, Operas un baleta teātru
izrādēs. Dailes teātrī Eduarda Smiļģa režijā veidotā Raiņa luga "Spēlēju,
dancoju", Arnolda Liniņa iestudētais H. Ibsena "Brands" tika
spēlēts daudzas sezonas pārpildītā zālē. Kā uz svētkiem Drāmas teātrī (Par
Nacionālo teātri to neļāva saukt) vienmēr pulcējās simtiem ļaužu, lai
noskatītos Rūdolfa Bblaumaņa "Skroderdienas Silmačos", ko tikai
negrībīgi atļāva izrādīt komunistiskās partijas ideoloģiskie vadoņi.
Mūzika. Pēckara periodā Latvijā tālāk attīstījās tradicionālā koru mūzika.
Regulāri notika Dziesmu svētki. Ar 1955. gadu Dziesmu svētki notika speciāli
būvētā estrādē Mežaparkā. 1973. gadā plaši atzīmēja Dziesmu svētku simtgadi.
Jubilejas sarīkojumā piedalījās 15000 dziedātāju, 1500 muzikantu un 1200
dejotāju. Obligāta Dziesmu svētku piedeva bija dziesmas ar padomju varas
slavināšanu, tomēr tautas apziņā Dziesmu svētki joprojām palika īsti latviešu
tautas svētki. Šajā laikā pasaulē pazīstams kļuva kamerkoris "Ave
Sol", vīru koris "Dziedonis" un sieviešu koris
"Dzintars". Latvisko pašapziņu kopa folkloras un etnogrāfiskie
ansambļi "Skandinieki", "Suitu sievas", "Iļģi",
"Budēļi", "Dandari" un citi.
Latviešu komponisti
sarakstīja daudzus nozīmīgus simfoniskās, instrumentālās un kamermūzikas
darbus. Tauta atzinīgi novērtēja Jāņa Ķepīša un Arvīda Žilinska operas.
Kopš sešdesmito gadu beigām
Latvijā lielu popularitāti ieguva estrādes mūzika. Popularitāti ieguva
komponisti Imants Kalniņš, Zigmārs Liepiņš, Mārtiņš Brauns, Juris Kulakovs,
Ēriks Ķiģelis, bet visatzītākais estrādes mūzikas komponists septiņdesmitajos
gados un astoņdesmito gadu sākumā neapšaubāmi bija Raimonds Pauls. Tolaik
jauniešu vidū populārākie dziedātāji bija Margarita Vilcāne, Ojārs Grīnbergs,
Nora Bumbiere, Viktors Lapčenoks, Aija Kukule, Mirdza Zīvere, Rodrigo Fomins un
grupas "Menuets", "Modo", "Eolika",
"Līvi", "Credo", "Dālderi", "Sīpoli',
"Pērkons".
Kino. Karam beidzoties, latviešu kinomāksla turpināja pilnveidoties un
attīstīties, plašu vērienu iegūstot tieši padomju varas apstākļos. Šajā laikā
bez aktierfilmām ļoti daudz uzņēma arī dokumentālās filmas, kuru galvenā
tematika pirmajos pēckara gados bija - jaunās dzīves apliecinājums (Vēlēšanu
diena, Lielais Oktobris), rūpniecības, lauksaimniecības, zvejniecības un citu
tautsaimniecības nozaru panākumu atainošana (Padomju Latvijas lopkopība,
Zvejnieku ciematā, Rīgas zīds u. c.). Dokumentālajā kino spilgti izcēlās jaunā
režisora Jura Podnieka darbi.
Pirmā patstāvīgā Rīgas
kinostudijas pēckara gadu aktierfilma bija "Mājup ar uzvaru" (V. Lāča
luga "Uzvara"; lomās - A. Dimiters, L. Špīlberga, V. Līne, L.
Leimanis u. c.). 1950. gadā kopā ar kinostudijas "Mosfiļm" režisoru
J. Raizmanu tapa biogrāfiska filma "Rainis". Par latviešu kinoklasikas
darbu kļuva R. Blaumaņa noveļu ekranizējums "Salna pavasarī".
Piecdesmito gadu vidū Rīgas
kinostudijā pēc Vissavienības Valsts Kinematogrāfijas Institūta beigšanas sāka
strādāt absolventi - režisori V. Krūmiņš, A. Neretniece, operators M. Rudzītis.
Sešdesmito gadu sākumā viņiem pievienojās režisori G. Piesis, I. Krauklītis,
operatori M. Zvirbulis, U. Brauns. Ar šo jauno talantīgo mākslinieku palīdzību
piecdesmito gadu beigās un sešdesmito gadu sākumā tika uzņemtas nu jau klasikā
iegājušas filmas: "Zvejnieka dēls" (V. Lāča romāns, otrais
ekranizējums), "Rita", "Atbalss" (pēc J. Jaunsudrabiņa
romāna "Aija"), "Kārkli pelēkie zied". Tāpat kā
literatūrai, arī uzņemtajām filmām bija jāiziet cauri aizdomīgās cenzūras
vērtēšanai. Vairākas uzņemtās kinofilmas varasvīri atzina par kaitīgām, un tās
nerādīja, piemēram, filmu par latviešu leģionāriem "Es visu atceros,
Ričard". Lai filmu varētu ekranizēt, pat tika sagrozīta Latvijas vēsture,
kā tas redzams filmā "Ilgais ceļš kāpās". Sešdesmito gadu beigās un
septiņdesmitajos gados tika uzņemtas nozīmīgas literatūras klasikas filmas:
"Purva bridējs" (pēc R. Blaumaņa darbu motīviem), "Pie bagātās
kundzes" (pēc A. Upīša romāna "Smaidošā lapa"), "Nāves
ēnā" (R. Blaumaņa novele), "Pūt vējiņi" (Raiņa luga),
"Ceplis" (pēc P. Rozīša romāna) u. c. Tika uzņemtas arī filmas kā
veltījums Lielajam Tēvijas karam. Darba un sadzīves tematikas risinājumi,
aktuālu ētikas problēmu izcelšana un raksturu psiholoģiskā analīze vērojama
filmās "Klāvs - Mārtiņa dēls", "Tauriņdeja", "Pirmā
vasara", "Mans draugs - nenopietns cilvēks", "Ezera
sonāte" u. c.
Kopš 1966. gada Latvijā
attīstījās jauns kinomākslas veids - multiplikācijas filmas.
Latvijas kinomākslā
darbojušies visu Latvijas teātru aktieri. Īpašu popularitāti guvuši V. Artmane,
G. Cilinskis, J. Grantiņš, Ģ. Jakovļevs, H. Liepiņš, J. Osis, E. Pāvuls, V.
Pūcītis, E. Radziņa, K. Sebris, Dz. Ritenberga. Tāpat arī ar Rīgas kinostudijas
redakcijas kolēģiju sadarbojušies daudzi latviešu rakstnieki: A. Bels, V.
Belševica, M. Birze, L. Brīdaka, A. Brodele, G. Cīrulis, A. Dripe, R. Ezera, J.
Grants un daudzi citi.
Sports. Pēckara gados daudzi latviešu sportisti guva labus panākumus gan PSRS,
gan pasaules meistarsacīkstēs. Daudzas olimpisko spēļu medaļas Padomju
Savienībai ieguva Latvijas sportisti. Padomju Savienības mērogā ievērību
izpelnījās Latvijas basketbola, hokeja un rokasbumbas komandas. Augstus
apbalvojumus vispasaules mēroga sacensībās guva šahists Mihails Tāls,
šķēpmetēji Inese Jaunzeme, Jānis Lūsis un Dainis Kūla, kamaniņu braucējas Vera
Zozuļa un Ingrīda Amantova, ātrslidotāja Lāsma Kauniste, basketboliste Uļjana
Semjonova un daudzi citi.
Kultūra Latvijā pēc neatkarības atjaunošanas
Jau kopš 1987. gada Latvijā
uzplauka neatkarības ideja, kuras galvenais balsts - tautas
pašnoteikšanās tiesības. Arvien brīvāk un atklātāk sāk runāt par staļinisma
laika represijām un latviskās identitātes apspiešanu. Tautā briest brīvības
ideja, kura teju teju izlauzīsies uz āru. Laika posmu no 1987. līdz 1991. gadam
Latvijā sauc par Trešo atmodu. Tad seko Neatkarības
deklarācijas pieņemšana 1990. gada 4. maijā. Tomēr jau 1991. gada augustā sākas
dažādi nemierīgi notikumi Latvijas valsts teritorijā - Rīgā iebrauc krievu
tanki, bet latviešos briest neapmierinātība. 20. augustā desantnieki ieņem
telefona un telegrāfa centrāli, bet Latvijas valdība aicina tautu sākt streiku
un nevardarbīgu pretestību. 21. augusta naktī tiek sasaukta Latvijas Parlamenta
Augstākās Padomes ārkārtas sēde, kurā tiek pieņemts Konstitucionālais likums,
kura galvenais punkts ir par Latvijas statusu kā neatkarīgai un demokrātiskai
republikai. Šo likumu paraksta Anatolijs Gorbunovs un Imants Daudišs. Pēc šiem
notikumiem tanki no Latvijas teritorijas izbrauca, jo arī Maskavā pučs bija
izgāzies. Latvijā par pretvalstisku rīcību tika apcietināts Alfrēds Rubiks.
Arī latviešu garīgo kultūru
ietekmējusi politiskās varas maiņa Latvijā 80-to un 90-to gadu mijā, kas
norisēja trīs posmos;
1.
jaunā nacionāli demokrātiskā spēka
veidošanās sākums un padomju varas krīzes iestāšanās;
2.
divvaldības posms (cīņas starp
leģitimēto un neleģitimēto politisko varu);
3.
jaunās neatkarīgās valsts varas
faktiskā tapšana un nostiprināšanās, tās starptautiskā atzīšana, sabiedrisko
attiecību liberalizācija, jaunu ekonomisko un sociālo struktūru veidošanās
sākums.
1990. gada vasarā saskaņā ar
valdības lēmumu radošās savienības kļūst par patstāvīgām sabiedriskām
organizācijām. Nodokļu atlaides pilnā apjomā tiek noteiktas tikai 1990. gadam,
bet pēc tam tās tika reducētas. Visas nevalstiskās radošās
organizācijas pašas vāc informāciju par mākslinieku problēmu
risināšanu citās valstīs, pie kam liela uzmanība tiek veltīta starptautiskiem
dokumentiem un informatīvajiem materiāliem no Eiropas Padomes Kultūras
komitejas, Eiropas Mākslinieku padomes, Starptautiskās Mākslas asociācijas
IAA/AIAP (UNESCO). Zināmu atbalstu šīm organizācijām sniedz arī 1994. gadā
izveidotais Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departaments.
1989. gadā nolēma dibināt Latvijas
Kultūras fondu (LKF), jo radās nopietnas nesaskaņas ar Padomju
Kultūras fondu. 1989. gada 27. maijā Dailes teātrī vairāk nekā 600 delegātu
vienbalsīgi pieņēma Latvijas Kultūras fonda statūtus. Par priekšsēdētāju tika
ievēlēts Imants Ziedonis, bet par viņa pirmo vietnieci - Ramona Umblija.
Kultūras fondā darbojas vēl daudzi Latvijā pazīstami cilvēki, bet kongresā
piedalījās arī delegāti no ārzemēm - Austrālijas un ASV LKF kopu pārstāvji.
Svarīgākie LKF projekti ir:
1.
Daugavas programma - Daugavas
dabas, vēstures un kultūras mantojuma saglabāšana. Ir iecere iezīmēt Daugavu kā
tautas likteņupi. Šī programma virzīta uz kultūrvides sakopšanu un
kultūrvēsturiskās ainavas atjaunošanu. Vēl programma paredz populārzinātnisku
grāmatu (sērijā "Daugavas raksti") sagatavošanu, Daugavas karšu,
atlanta izveidošanu, Daugavas svētku (dienu) iedibināšanu, gada darba noslēguma
pārskatu - izstāžu organizēšanu.
2.
Reģionālās attīstības programma -
galvenais uzdevums ir kultūrvēsturiskās ainavas saglabāšana, kā arī tautas
mākslas un amatu veicināšana.
3.
Rīgas 800-gades programma -
sagatavot visu šīs jubilejas svinībām 2001. gadā. Piemēram, jau izdota astoņu
jubilejas monētu sērija, kā arī vairākas grāmatas (piemēram, B. Plīnija
"Slavas dziesma Rīgai").
4.
Likteņarhīva programma - galvenais
uzdevums ir vākt cilvēku personiskās vēstures liecības un vēlāk izdot grāmatu
sērijā "Likteņarhīvs".
Latvijā darbojas Kultūrkapitāla
fonds (KKF), kurš nodarbojas ar dažādu Latvijas kultūras projektu
atbalstīšanu un sponsorēšanu. 2000. gada budžets Kultūrkapitāla fondam ir
apstiprināts 2,4 miljoni latu, tomēr tas ir par maz, lai realizētu visas
ieceres; kā galveno ieceri gada sākumā fonda direktors Māris Bērziņš min
Latvijas novadu programmu finansēšanu (nepieciešami vismaz 800000 latu). KKF
pēdējo divu gadu laikā ir kļuvis par ļoti nozīmīgu organizāciju Latvijas kultūras
dzīvē.
Vēl pie radošajām savienībām
jāmin Jaunrades fonds, kas dibināts 1993. gada beigās; tā
mērķis ir sekmēt sponsoru un mecenātu darbību un finansiālo atbalstu kultūrai
(stipendijas, kultūrizdevumu - laikrakstu un žurnālu - finansiāls atbalsts,
diskusiju un konferenču atbalsts, mūzikas festivālu un teātra izrāžu atbalsts
utt.).
Svarīga nozīme ir Sorosa
fonda - Latvijai darbība. Šis fonds ir dibināts 1992. gadā ar mērķi
palīdzēt veidot demokrātisku domāšanu Latvijas sabiedrībā. Fonds sniedz
finansiālu atbalstu radošo profesiju pārstāvjiem, kuri mēģina iekļauties
starptautiskajos kultūras pasākumos. Kopš 1996. gada šajā fondā tika iekļauts
Sorosa Mūsdienu mākslas centrs, kurš īpaši atbalsts latviešu avangarda mākslas
virzienu.
Latvijā darbojas daudzas privātās
galerijas, kurās mākslinieki pēc vienošanās ar to īpašniekiem izstāda
savus mākslas darbus. Kā slavenākās var minēt: Agijas Sūnas galerija, Bastejs,
Rīgas galerija, Arka, Daugava, Čiris, Ivonnas Veihertes galerija u.c. Arī izdevniecības
Latvijā pārsvarā ir nevalstiskas, populārākās ir: apgāds Jāņa Sēta,
Pētergailis, Tapals un Nordik. Organizatoriskā ziņā grāmatniecība ir izdevēju
un nevalstisku asociāciju pārziņā, valsts piešķir dotācijas un atvieglojumus
tika:
1.
mācību literatūrai;
2.
latviešu oriģinālliteratūras
pirmizdevumiem;
3.
latviešu bērnu literatūras un
pasaules bērnu literatūras klasikas izdevumiem;
4.
enciklopēdijām un enciklopēdiskiem
izdevumiem par Latviju, tās vēsturi un kultūru. Valsts arī sekmē grāmatu
izdošanai nepieciešamo materiālo resursu nodrošināšanu un nosaka muitas
atvieglojumus to poligrāfisko materiālu un iespiedtehnikas ievešanai no
ārzemēm, ko Latvijā neražo.
Par etniskajām
mazākumtautībām Latvijā atbild Sabiedrisko un reliģisko lietu
departamenta Nacionālo lietu nodaļa (darbojas Tieslietu ministrijas
pakļautībā). 1991. gadā Latvijā tiek pieņemts likums, kas nosaka tiesības iegūt
izglītību dzimtajā valodā: vispārējo un vidējo izglītību iespējams iegūt
latviešu, krievu, poļu, ebreju, igauņu, lietuviešu, baltkrievu un ukraiņu
valodās, kā arī pastāv Svētdienas skolas armēņiem gruzīniem, azerbaidžāņiem un
dažu citu tautību pārstāvjiem. Vēl Latvijā pastāv iespēja atvērt privātskolu,
piemēram, kā Rīgas Japāņu valodas un kultūras vidusskola. Lai gan augstāko
izglītību Latvijā var iegūt tikai latviešu valodā, tomēr pastāv iespēja atvērt
privātu augstskolu, piemēram, Baltijas krievu institūts.
Īpašu vietu starp
nacionālajām minoritātēm ieņem lībieši. Lai gan to skaits 1998. gadā bija tikai
188, tomēr viņi ieņem nozīmīgu vietu mūsu kultūrā un vēsturē. Lībieši runā retā
somugru cilmes valodā, tādēļ šīs etniskās grupas saglabāšana ir svarīga ne
tikai Latvijas, bet visas Eiropas kultūras mērogā.
1988. gadā sāka veidoties
nacionālo mazākumtautību kultūras biedrības, kā pirmās izveidojās Latvijas
Ebreju kultūras biedrība un Latvijas Poļu savienība. Nodibinājās Latvijas
Nacionālo Kultūras biedrību asociācija (LNKBA), kurai bija koordinatora loma.
Tagad LKNBA sastāvā ietilpst 20 nacionālās kultūras biedrības, kā arī ir dažas
ārpus tās. Ir dažas organizācijas, kurām ir īpaša politiskā nostāja pret
Latvijas valsti. Mazākumtautību pārstāvjiem ir savi teātri, muzikālās kopas,
mākslas apvienības utt. 1996. gadā pirmo reizi notika mazākumtautību kultūras
festivāls "Latvijas vainags".
Starptautiskie
kultūras sakari ir ļoti svarīgi Latvijas tēla
nešanai pasaulē, pie kam šobrīd visaktuālāk ir virzīties uz Eiropas Savienību
un iekļauties Eiropas kultūras programmās, bet tomēr neaizmirstot par savu
nacionālo identitāti.1990. gadā arvien straujāk sāk paplašināties kultūras
sakari starp Latviju un citām valstīm, to atbalsta gan valsts institūcijas, gan
nevalstiskās organizācijas, sabiedriskie fondi un privātpersonas. Latvijai ir
noslēgti sadarbības līgumi ar Vāciju, Izraēlu, Ukrainu, Ķīnu, Somiju, Uzbekiju,
Vjetnamu, Lielbritāniju, Indiju, Itāliju, Franciju, Slovēniju un Ungāriju, bet
starp Kultūras ministrijām sadarbības līgumi ir noslēgti ar Igauniju, Lietuvu
un Krieviju, kā arī projektā ir līgumi ar Bulgāriju, Horvātiju, Ēģipti, Spāniju
un Turciju. Ļoti cieši ir kultūras sakari ar Skandināvijas valstīm, bet šīs
valstis vispār neslēdz šādus līgumus. Deviņdesmitajos gados aktivizējās
Baltijas jūras valstu kultūras sakari, piemēram, tika nodibināts kultūras
forums Ars Baltica. 1988. gadā E. Melngaiļa Tautas mākslas centrs organizēja
pirmo starptautisko folkloras festivālu "Baltica", bet 1989. gadā jau
tika nodibināta Folkloras asociācija Baltica. 1993. gadā notika pasākums
"Baltijas teātra pavasaris", bet 1995., 1997. un 1999. gadā - starptautiskais
jaunā teātra festivāls Homo Novus.
1998. gada 29. septembrī ar
Ministru Kabineta lēmumu tiek dibināts Latvijas institūts,
kura galvenais mērķis ir Latvijas tēla popularizēšana gan pašā Latvijā, gan arī
ārzemēs. Institūta darbības virzieni ir plaši - ārzemnieku iepazīstināšana ar
Latvijas valsti, Latvijas kultūras dzīves sasniegumu popularizēšana ārzemēs, kā
arī izglītošanas process Latvijas augstskolās (veicinot interesi par Latvijas
zinātni, valodu un literatūru).
Nobeigums
Latvijai ir ļoti svarīgi
saglabāt savas kultūras tradīcijas arī nākotnē, jo tikai tā mēs varēsim
saglabāt savu nacionālo identitāti starp citām valstīm. Tādēļ gribas pieminēt
2000. gada jūlija Dziesmu svētkus. Ir svarīgi veicināt un atbalstīt dažādu
folkloras grupu un kopu veidošanos, kā arī neaizmirst mūsu tautas senās paražas
un svētkus, jo tas ļauj sajust piederību tieši šai valstij - sajust savas
saknes Latvijas zemē.
Izmantotās literatūras
saraksts
1.
Ansulis V. Baltijas dzintars.-
Rīga : Liesma, 1979.
2.
Berelis G. Latviešu literatūras
vēsture.- Rīga : Zvaigzne ABC, 1999.
3.
Latviešu rakstnieku portreti
70.-80.gadi / M. Ābola, B. Dombrovska, R. Goldšteina, u.c.- Rīga : Zinātne,
1994.
4.
Mūsdienu glezniecība, grafika,
tekstils, vitrāža 1985.-1995. / Starptautiskā mākslas asociācija B13.- Rīga :
Jāņa Sēta, 1996.
5.
Silkalns E. Latvieši trimdā.- Rīga
: Izglītība, 1997.
Hello Sir Mēs atrodamies Francijā
AtbildētDzēstNepieciešams aizdevums, lai finansētu savu projektu, ko vēlaties.
Mēs esam šeit, lai palīdzētu cilvēkiem ar projektu, bet ir grūtības tuvojas bankām par aizdevumu. Ielieciet šo aizdevumu, viņš palīdzēja organizēt cilvēkus, kuri ir finanšu grūtības projekta summa, ko jūs nepieciešams, un maksāt procentus par zemu likmi 2%, saskaņā ar nosacījumiem, būtu dzīvi vieglāku. Ilgums: 1 un 240 mēneši Aizdevuma summa: $ 5000 līdz $ 5000,000
Tiem, kuri vēlas delas 3000 000 $ investīcijas nākt uz Franciju.
var palīdzēt vairākās jomās, tostarp finanšu lapām * Gatavs Jaungada * Home Loan * Investīciju kredīts * Auto Loan * Bankas kredīts parādu konsolidācijai * Otrais Hipotēku * Iegāde kredīta * Personal Loan
Kontaktpersona: lopezricardo071@gmail.com