J
|
urisprudence
(latīniski – jurisprudentia, no ius “likums” un prudentia “zināšanas” ),
zināšanas par likumu un tā interpretācija vai arī zinātne un filozofija par
likumu. 1
Protams – šī termina
dziļākā jēga tiek izprasta atšķirīgi dažādās valstīs un arī autoriem bieži vien
šī izpratne ir atšķirīga. Tā piemēram Kontinentālie autori tagad to sauc par
“likuma teoriju vai zinātni”. Turpretim britu vai ASV jurisprudences traktējums
saka ka būtiskākā likuma koncepcija ir attiecības, ko likums dod radnieciskajām
sociālajām zinātnēm, politikai, ētikai un ekonomikai. Kā arī veids kā likums
rodas no tautas paražām, no tiesas un likumdošanas un kādā veidā tas pārstāj
eksistēt, jo netiek pielietots, vai arī mainās tā pielietošanas veids, vai kā
tas tiek atcelts vai anulēts; tā lietojums attiecībā uz personu, laiku un vietu
un veidu kādā tas tiek ieviests. Manuprāt jurisprudence formulē tiesiskas
attiecības, tiesības un pienākumus, Tā var “uzņemties” likuma klasifikāciju un
veidot sistēmu, kurā katrs likums atrodas “pareizajā” vietā. Kā arī mēģināt
klasificēt visas attiecības ko likums apzinās vai rada un kuras tas regulē un
kārto, kas savā būtībā ir valsts un valdības attiecības ar indivīdu un grupām,
un arī indivīda savstarpējās attiecības ar grupām. Tā protams analizē arī
ģimenes, īpašuma un mantošanas pamatprincipus.
1
Augšminētais
skaidrojums attiecas tikai uz ļoti vispārīgu jēdziena izpratni. Interesanti ir
tas, ka daudzi autori rakstot par vieniem un tiem pašiem tiesību teorijas
jautājumiem dažādi traktē gan šī jēdziena skaidrojumu, gan arī jurisprudences
skolas. Apskatot amerikāņu autoru darbus, var sastapt moderno tiesību skolu
iedalījumu, tādu kā - dabisko,
analītisko, vēsturisko, salīdzinošo un socioloģisko skolu. 3
(22-32 lpp) Pirmās trīs no minētajām -
dabiskā, analītiskā un vēsturiskā, atšķiras galvenokārt to uzskatos par likuma
izcelsmi un dabu, un tā attiecībām ar ētiku. Esmu sastapusies arī ar šādu
sadalījumu – dabisko tiesību skola, pozitīvo tiesību skola, socioloģiskā,
amerikāņu reālisma skola, kritiskās tieslietu studijas, feministu skola un
likuma un ekonomikas skola 3 (22-32
lpp).
Mans viedoklis sasaucas ar to autoru atziņām, kas postulē,
ka socioloģiskā tiesību teorija un skola, lai gan radusies salīdzinoši
nesen - 19 gs. beigās, 20 gs sākumā, ir
viena no progresīvākajām moderno tiesību teorijām. Iepazīstoties ar dažādu
literatūru, var spriest, ka lielākā loma šai teorijas attīstībai ir tieši
amerikāņu sociologiem un zinātniekiem – “tādiem kā R. Poundam, O. Holmam, D.
Frenkam, T. Arnoldam, K. Levellinam, H. Olofentam uc. , kuri izveidoja “dzīvo
tiesību” koncepciju un pamatoja mācību par tiesībām kā sociālās kontroles
instrumentu.” 4 Jāpiezīmē, ka amerikāņu
sociālā tiesību skola mūsu gadsimta pirmo trīs dekāžu laikā pakāpeniski ir
pārvērtusies daudz radikālākā paveidā – reālistiskā tiesību teorijā. Šajā
periodā reālisms pārspēja socioloģisko jurisprudenci un kļuva par dominējošo
amerikāņu juridisko domāšanu. Lai gan daži amerikāņu autori skaidro, ka kā
“socioloģiskā jurisprudence ir analoga progresīvismam,” tā reālisms bieži tiek
skaidrots kā “tas būtībā nav evolucionārs process, lai gan dažreiz tas tiek tā
aprakstīts” 3 (65 lpp) Es piekrītu
autoriem, kas dēvē socioloģisko jurisprudenci par progresīvo jurisprudenci. Tās
filozofiskais pamatojums – izmaiņu neizbēgamība, ultimatīva paļāvība valdības
mehānismam, kuram ir jāreaģē uz jebkurām
izmaiņām, vēlēšanās uzturēt noteiktas tradicionālas vērtības, tai pašā laikā
mainoties, ticība sabiedriskajiem sociālajiem mērķiem un dalītām morālajām
vērtībām, kā arī cīņa par to, lai morālās un ētiskās “tiesības” tiktu apzinātas
un ievērotas atšķirībā no “sliktajām”. 3
(65-68 lpp) Protams, ja mēs paskatāmies
uz Latviju – situācija ir diezgan sarežģīta. Skatoties no vēsturiskā aspekta –
daudziem likumdevējiem un zinātniekiem, kā arī tieslietu speciālistiem, kas
ilgus gadus ir strādājuši pavisam citādā sistēmā, būtu grūti lauzt vecos
pieradumus, kas ir cilvēcīgi. Socioloģiskā pieeja prasa nemitīgu koncentrētu
uzmanību visai valsts dzīvei, jo “ tiesību izpratnei nevar pieiet formāli –
juridiski, bet gan no reālās dzīves pozīcijām. Tas nozīmē, ka tiesību avots ir
sabiedrības dzīve” 4 (34 lpp). Šāda pieeja
prasa no juristiem un tienešiem zināmu piepūli -nemitīgu pašizglītošanos,
personības attīstību, sekošanu visiem notikumiem ne tikai valsts, bet arī visu
sabiedrības grupu dzīvei. Sabiedrības dzīve ir jāizprot tīri praktiski – kā tā
atspoguļo kārtību sabiedrībā, paražu un ieradumu ievērošanu, un izpēti.
Manuprāt, ļoti svarīgs aspekts ir arī jaunrades raksturs,
ko var izskaidrot kā socioloģiskas pieejas pielietošanas sekas, jo teorētiskais
uzskats ir “ja oficiālie likumi atšķiras no faktiskās dzīves attiecībām, tad
jādarbojas pēc sava uzskata t.i. jāpiemēro “dzīvās tiesības” 4 (35 lpp) Protams, šeit es redzu lielu
subjektīvisma iespēju, kas var rasties katrā konkrētā gadījumā atkarībā no
pielietotāja personības, zināšanām par valsti, ekonomiku un socioloģiju, tai
skaitā cilvēktiesību izpratni un galvenokārt – par reālo situāciju sabiedrībā,
sapratni par patreizējām attiecībām starp “likumu un sabiedrību” 3 (52 lpp). Daudzas ētiskās filozofijas
problēmas jebkurā viņu izteiksmes veidā būs šo attiecību pamatā un katra
indivīda attieksme pret tām pamatā izpaudīsies kā nosliece “likuma” vai
“sabiedrības” labā. Protams šāda veida noslieces ir diezgan ekstrēmas un tāpēc
vienkārši izskaidrojamas. Tā viena no tām saka, ka “likums var būt aptverts kā
aktīvs princips, kas darbojas, lai veidotu inerto elementu – “sabiedrību”, un
otrs – kuru atbalsta arī jau minētais amerikāņu sociologs un jurists Levellins,
- “sabiedrība” ir aktīvais princips un “likums” ir vienkārša šī principa
funkcija 3
(52 lpp). Mans viedoklis ir, ka šīs abas pieejas ir viena otru papildinošas
katrā konkrētā gadījumā un atkarībā no katras individuālas situācijas var
sliekties uz vienu vai otru pusi, tāpēc vajadzētu apzināt, ka šīs pieejas
savstarpēji “sadarbojas un reaģē”. Attiecībās ar likumu un sabiedrību neviens
no elementiem nav pilnībā noteicošs kā arī nav pilnībā noteikts. Šāds
starpuzskats attēlo jau minētā Pounda teoriju
4 (32 lpp) Vēl viens subjektīvs faktors
kas ietekmē lēmumu pieņemšanu, ir tas, ka “tiesisku nozīmi pievērš intuīcijai,
jūtām, minējumiem uc. faktoriem, ko tiesnesis lieto savu lēmumu pamatošanā” 4 (35 lpp). Šajā gadījumā, manuprāt,
socioloģiskā pieeja neizbēgami var tikt pielietota augsti attīstītā sabiedrībā,
jo lēmums lielā mērā ir atkarīgs no tā, cik augsti morāli attīstīta personība
ir tiesnesis, cik liela atbildības sajūta indivīdam piemīt, arī tik triviālas
lietas kā ticība, audzināšana, ģimenes stāvoklis var spēlēt lielu lomu lēmuma
pieņemšanā, un pat garastāvoklis. Tiesnesim jāņem vērā viss sociālās atbildības
spektrs – filantropiskais, ētiskais, tiesiskais, ekonomiskais, kam jāpamatojas
uz dziļām zināšanām un personas attīstības līmenim. Jo tiesības ir tās “ko
tiesnesis rada ar saviem darbiem”. 4
(35 lpp) No otras puses nekādā gadījumā nedrīkst aizmirst, ka likums ir
praktisks jautājums, kā arī tiesnešiem un juristiem jābūt dziļai izpratnei par
to, ka likumi nav uzrakstīti viņiem un neatrodas viņu pārvaldībā, tie ir domāti
sociālajām vajadzībām un tie ir domāti sabiedrībai. Ir jāapzina, kā likumu var
vislabāk pielietot tā, lai tas sasniegtu vēlamāko rezultātu un kādas
koncepcijas ir pielietojamas, lai sekmētu šī mērķa sasniegšanas visefektīvāko
ceļu.
Zināmā mērā pamatots ir arī skaidrojums, ko
var lasīt krievu autoru tēzēs par socioloģiskās pieejas vājajām pusēm. Manuprāt
tās sasaucas jau ar augšminēto domu, ka šādu pieeju ir grūti, un varbūt pat
bīstami realizēt neattīstītā vai nestabilā valsts struktūrā. Tā tiek minētas
trīs negatīvas iezīmes “1) pamatīga juridiska pamata iztrūkums darbībā un
pārliecība par tās rezultātiem; 2) juridisko lietu izskatīšana ekonomiski un
politiski stiprāko labā, kas kaitētu vājākiem, maznodrošinātiem, tiem, kas nav
tuvi politiskajiem spēkiem; 3) nekompetentu lēmumu pieņemšanas iespējas un
amatpersonu patvaļas” 2 (92
lpp) . Zināmā mērā varētu piekrist šādam uzskaitījumam, bet man šķiet, ka
uzreiz prezumēt šādu negatīvu iznākumu ir diezgan pārsteidzīgi – pie kam šādi
minētie korupcijas gadījumi ir tikai atsevišķi ekscesi, un tāpēc šajā gadījumā
vajadzētu fokusēt uzmanību uz tālejošām interesēm un ilgtermiņa valsts
attīstību. Protams, ņemot vērā mūsu konkrēto vairāk kā 50 gadu padomju valsts
pieredzi, jāsaprot, ka Krievijā sabiedrība dzīvo lielā mērā pēc “vecajiem
likumiem”, kur arī personības un indivīdi netiek vērtēti kā augsti attīstītas
pilnvērtīgas personības. Kā spilgts piemērs tam kalpo citāts “mums (domāts
Krievijā) ir ļoti maz materiālu, politisku, juridisku (galvenokārt procesuālo)
un morālo (kultūras) garantiju pret tiesnešu, prokuroru un administrācijas
patvaļu. Attiecībā uz visām amatpersonām, milicijas darbiniekiem, pats labākais
princips, ko var vispār piedāvāt ir “atļauts ir tikai tas, kas tieši un
konkrēti ir rakstīts likumā” 2 (91-93
lpp) Lasot šādus izteikumus, rodas
sajūta, ka esam nonākuši kādā citā laikmetā. Manuprāt, šāda pieeja likumdošanai
un valsts attīstībai ir pilnīgs regress un izpaužas ļoti šaurs domāšanas
apvārsnis. Protams, no otras puses ļoti
svarīgi ir sajust attiecīgās sabiedrības īsteno brīvības un taisnīguma izjūtu,
un tās attīstības pakāpi, kura attiecīgajā sabiedrībā tiek aizstāvēta, kā arī
gatavību pieņemt jaunas idejas un principus, respektējot tos.
Socioloģiskā jurisprudence
atšķiras no citām skolām ar to, ka tā neņem vērā tik daudz likuma rašanos un to
dabu, kā to faktiskās funkcijas un rezultātus. Likums tiek apskatīts plašā
sociālā kontekstā. Galvenais mērķis no socioloģiskās jurisprudences puses ir –
attīstīt likumdošanu un tieslietu sistēmu, un tas var tikt sasniegts, ja
jurisprudencē un tiesas lēmumu pieņemšanā tiek ņemti vērā citu sociālo zinātņu
pētījumu rezultāti. 1
Progresīvā pieeja likumdošanai parādās faktos, ka tiek
ņemti vērā gan cilvēciskais, gan ekonomiskais faktors, valsts un vieta,
konkrētās paražas, sociālie uzskati, brīvības izjūta un sabiedrības attīstības
pakāpe. No starptautiskā viedokļa – tiek novērtēti vispārējie cilvēktiesību
principi un cilvēku atbildības pakāpe. Visi šie uzskaitījumi rada reālu iespēju
savienot un konglomerēt teoriju un objektīvo realitāti, radīt ”dzīvās
tiesības”.
Protams, realitāte ir tāda, ka likums vienmēr kaut kādā
veidā ir nepilnīgs, tas prasa dažādas izmaiņas un transformācijas, atkarībā no
vietas un laika, kā arī attīstības tendencēm. Tāpēc likumam ir jāpieiet no
dažādiem skatu punktiem, un dažādiem veidiem, tomēr es kā mērķi šiem centieniem saskatu šādu
galarezultātu – radīt tādu sintēzi, kas iekļautos vienotā un kopīgā jēdzienā.
Kā kopsavilkumu un secinājumu es varētu teikt, ka pēc
manām domām, socioloģiskais tiesību teorijas loks ir īstenais ceļš uz ko
tiekties un pēc kura vadīties, lai attīstītu progresīvu, stipru un brīvu
sabiedrību, kuras dzīve balstītos uz vispārējiem cilvēktiesību principiem.
LITERATŪRAS SARAKSTS
1. Raksti, William O. Douglas, M.A., LL.B.,LL.D., Late Associate Justice
of the US Supreme Court, 1998
2. Теория права и государства, В.В. Лазарева, Право и закон, 1996
3. Jurisprudence
Contemporary readings, problems and normatives, Robert L. Hayman, Jr. Nancy
Levit, St. Paul, Miner, West Publishing Co., 1994
4. Socioloģiskā tiesību teorija, Dr.
jur. doc. I. Krastiņš
1 raksti,
William O. Douglas, M.A., LL.B.,LL.D., Late Associate Justice of the US Supreme
Court
3 Jurisprudence Contemporary readings,
problems and normatives, Robert L. Hayman, Jr. Nancy Levit
3 Jurisprudence Contemporary readings,
problems and normatives, Robert L. Hayman, Jr. Nancy Levit
4
Socioloģiskā tiesību teorija, Dr. jur. doc. I. Krastiņš
4
Socioloģiskā tiesību teorija, Dr. jur. doc. I. Krastiņš
3 Jurisprudence Contemporary readings,
problems and normatives, Robert L. Hayman, Jr. Nancy Levit
4
Socioloģiskā tiesību teorija, Dr. jur. doc. I. Krastiņš
2 Теория права и государства, В.В. Лазарева,
Право и закон, 1996
2 Теория права и государства, В.В. Лазарева,
Право и закон, 1996
1 raksti,
William O. Douglas, M.A., LL.B.,LL.D., Late Associate Justice of the US Supreme
Court
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru