Jaunlatvieši
kā jauna laikmeta pārstāvji par savas dzīves galveno uzdevumu uzskatīja
darbošanos savas tautas labā un zināšanas atdevas savas tautas apgaismei.
Jaunlatviešu darbībai latviešu tautas
apgaismes, izglītības un nacionālās kultūras laukā bija ar plašu
vispārdemokrātisku raksturu un nozīmi. Viņi veica lielu tautas apgaismes darbu,
saprazdami, ka kapitālisma laikmets prasa augstāku visas sabiedrības izglītības
pakāpi, tāpēc jaunlatvieši sevišķi pievērsās skolu politikas jautājumam,
cenzdamies atbrīvoties tās no baltvācu aizbildniecības. Viņi vērsās pret vācu
muižnieku un mācītāju uzskatiem, ka izglītots latvietis vairs nepieder savai
tautai. Jaunlatvieši uzsvēra, ka arī zemniekam jāatīsta savs prāts, jāapgūst
zināšanas, kas vajadzīgas, lai kļutu par līdzvērtīgu sabiedrības locekli.
Savām prasībām, ka latviešu tautai ir
tiesības uz nacionālo kultūru, jaunltvieši argumentus meklēja gan tautas
vēsturē, gan domājot par tautas nākotni. Viņus spēcīgi ietekmēja G.Merķeļa
raksti. Uzstverot, ka latvieši ir tauta ar savu senu kultūru, jaunlatvieši senatni
idealizēja. Latviešu senatnes idealizācija vispirms parādijās publicistiskajos
rakstos "Mājas Viesī", pēc tam tie ieguva plašu gultni tautiskā
romantisma literatūrā. Senatnes idealizācija tika izmantota kā pretarguments
Baltijas vāciešu "kultūrtrēģerisma" teorijai, ka viņi t.i. vācieši,
bijuši vienīgie kultūras nesēji Baltijā. Tagadnes cīņā senatnes pretstatīšana
jaunlatviešiem bija antifeodālās cīņas līdzeklis.
Jaunlatvieši orientējās uz krievu tautu
un tās kultūru. Viņus vairāk ietekmēja krievu demokrātiskā kultūra (literatūrā,
valodniecībā, folkloristiskā, etnogrāfiskā), nekā oficiālā kroņa kultūra.
Jaunlatviesi lika pamatus latviešu
nacionālajai literatūrai, no vācu baroniem un mācītājiem neatkarīgajai presei
un daudzām zinātņu nozarēm Latvijā – valodniecībai, vēsturei, folkloristikai,
popularizēja filozofiju, dabaszinātnes, ģeogrāfiju, astronomiju, ekonomiskās
zinātnes, lauksaimniecības zinātnes, tehniku u.c. Viņi bija arī latviešu
nacionālās grāmatniecības nodibinātāji. Jaunlatvieši deva lielu iegūldījumu
latviešu nacionālās kultūras attīstība.
Ādolfs Alunāns un teātris.
(1848–1912)
Latviešu teātra vēsturē nozīmīga vieta ir
Ā.Alunāna rakstiem par teātri. Viņš rakstīja daudz un visos rakstos bijis
teātra mākslas entuziasts.
Uzsākdams
savas darbību Rīgas Latviešu teātros, Ā.Alunāns kļuva par dedzīgu teātra
mākslas propagandētāju un topošā latviešu teātra atbalstītāju. Viņš pievērsa
latviešu uzmanību teātrim:
"Teātera
apmeklēšana cilvēku apgaismo. Ik katrai tautai, kas ātri uz priekšu pie gaismas
grib tikt, vajag teātera. Teāteris spēj dažkārt pat vissliktāko cilvēku
pārlabot."
Dažos
rakstos Ā.Alunāns pievērsies ļoti smagajam latviešu teātra repertuāra
jautājumam. Pareiza bija Alunāna doma, ka skatītāji jāaudzina izprast teātra
mākslu.
Latviešu
teatra vēsturā nozīmīgas ir Ā.Alunāna atmiņas par teātri. Viņš stāsta par
pirmajiem soļiem uz skatuves, apraksta darbību teātrī, raksta par teātra
repertuāru, arī par savu lugu izrādēm uz skatuves. Tāpat stāstīja par toreizējo
aktieru sastāvu, par teātra dzīvi.
Romantisms un A.Pumpurs.
(1841–1902)
80. gadu literatūrā turpinājās progresīvā
romantisma attīstība. Tā raksturīgā forma – tautiskais romantisms – 80. gados
vispēcīgāk parādījās A.Pumpura daiļradē ("Lāčplēsis" 1888. gadā).
Kāpēc
eposam " Lāčuplēsis bija tik liela popularitāte? Tāpēc ka tajā paustās
idejas sakarā ar kapitālismam raksturīgo šķiru pretrunu padziļināšanos un
saasināšanos latviešu tautas masās vairāk zaudēja savas agrāko demokrātisko
saturu un nozīmi. Pret baltvācu muižniekiem vērstās cīņas aicinājums 80. gadu
šķiru cīņas apstākļos arvien atkāpās otrā plānā, kaut arī nacionālās pretrunas
un daļējās ekonomiskās pretšķirības starp visu latviešu tautu un Baltijas vāciešiem palika un turpinājās
nacionālās atbrīvošanās cīņa.
Auseklis un dzeja.
(1850-1879)
Izsekojot Ausekļa dzīves gaitām, viņa
personības veidošanās procesam, uzmanību piesaista divi galvenie faktori: pirmkārt,
intrese par latviešu tautas vēsturi un folkloru un, otrkārt, nebeidzami
konflilkti ar vācu garīdzniecību, nesamierināmā asā nostāja pret kristīgo
baznīcu. Šie divi Ausekļa personības izpausmes viedi zināmā mērā nosaka viņa
dzejas dīvējādo raksturu. Lielākajā savas dzejas daļā viņš ir romantiķis, kas
tautasdziesmai tuvā formā kaismīgi runā par savas tautas likteni, tās pagātni,
tagadni un nākotni. Tomēr daļā savas dzejas viņš ir tik kodolīgi satīrisks, tik
reālistiski tiešs, ka gribot negribot nāk prātā "Pēterburgu avīžu"
satīriskais pielikums "Zobugals", kas liekas esam Ausekļa satīriskās
dzejas pats tuvākāis radinieks.
Apsīšu Jēkabs.
(1858–1929)
Apsīšu Jēkabs ir latviešu realistiskā stāsta
īstais nodibinātājs. Viņam literārajiem
darbiem dzīvības veldzi dod divi galvenie avoti – ikdienas dzīve un folklora.
Ļoti nopietni viņš studēja bībeli. Daļeji tai ir negatīva ietekme Apsīšu Jēkaba
pasaules uzskatu tapšanā, taču ir arī sava pozitīvā nozīme no rakstnieku
daiļdarbu tēlainības un ritmiskā veidojuma viedokļa.
Pirmā latviešu stāstnieka
daiļradei raksturīgs episks plūdums, vienmērīgs un nesteidzīgs ritms. Viņš tēlo
tikai to, ko labi pazīst. Savos labākajos gados Apsīšu Jēkabs parāda, ka
reālajā dzīvē tieši sirdsskaidrība un labestības dēļ krietnajiem cilvēkiem šī
cīņa jāzaudē. Uzvaru viņi gūst morāli ētiskā plāksnē.
Brāļi Kaudzītes.
Reinis
(1839–1920), Matīss (1848–1926)
Kaudzīšu literārā un sabiedriskā darbība ir
daudzveidīga. Matīss rakstījis dzijoļus, prozas darbus, literatūrakritiskus
apcerējumus, atmiņas, tūlkojumis un atdzejojis no vācu un krievu literatūras
dzejoļus, poēmas, stāstus. Reinis rakstījis aforismus, prozas daiļdarbus. Visu
mūžu brāļi drbojušies publicistikā. Izcilākais kopīgi veiktais darbs – romāns
"Mērnieka laiki". Gadu desmitiem ilgi Kaudzītes strādāja skolā,
aktīvie piedalījās Vecpiebalgas sabiedriskajā dzīvē.
Zināšanu
apguve, enerģiska darbība skolā, sabiedrībā, literatūrā, saskarsme ar gudriem
cilvēkiem briedināja Kaudzīšu uzskatus. Pēc iedabas viņi ir prāta cilvēki,
racionālisti. Jaunlatviešu apgaismes sekmēja racionālisma pacelšanu filozofiskā
vispārinājumā. Uz racionālisma pamata izauga Kaudzīšu kritiskā attieksme pret
dzīvi. Viņi cenšas visos jautājumos atrast pastāvīgu spriedumu. Reini apšauba
reliģiskās dogmas, taču pilnīgi atbrīvoties no reliģijas ietekmes nespēj.
Sabiedriskajā dzīvē ar negatīvo vācu iebrucēju vērtējumu, ar māņticības un tās
izplatītāju kritiku, ar prasību pēc reformām, kas uzlabotu tautas dzīves
apstākļus, ar zinātniski pamatotas izglītības aizsāvēšanu Kaudzītes turpināja
jaunlatviešu tradīcijas.
Rakstnieka
darbā Kaudzītes par augstāko principu atzīst patiesības paušanu. Rakstniekam
jāatspoguļo dzīves notikumi nevis tā, "kā
tiem vajadzētu būt, bet tikai tā, kā tie ir". raksta Matīss. Tā ir
rakstnieka reālista pozīcija.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru