Autors: Jānis Sprukulis
Kardānpārvadu uzdevums un darbība.
Kardānpārvads dod iespēju pārvadīt griezes momentu starp transmisijas divu mehānismu mainīgā leņķī novietotām vārpstām, kuru rotācijas asis neatrodas uz vienas taisnes vai arī kustības laikā maina savu savstarpējo novietojumu. Tā, piemēram, pārnesumkārbu un sadales kārbu piestiprina rāmim nekustīgi, bet dzenošo tiltu pievieno rāmim ar atsperu starpniecību, tāpēc tā attālums līdz rāmim ceļa nelīdzenumu ietekmē mainās.
Automobilī ar diviem vai trim dzenošajiem tiltiem kardānpārvadu papildus uzstāda arī starp pārnesumkārbu un sadales kārbu. Tas nepieciešams, lai pārvadmehānismi neuzņemtu palielinātos spriegumus, kas rodas automobiļa rāmja deformācijas dēļ, automobilim pārvietojoties pa nelīdzeniem ceļiem.
Kardānpārvads sastāv no kardāniem un kardānvārpstas.
Pēc darbības principa izšķir asinhronos kardānus un sinhronos kardānus. Sinhronos kardānus pēc to konstruktīvā izveidojuma iedala ložu un ieliktņu kardānos. Kardānpārvadā atkarībā no tā garuma iebūvē divus, trīs vai četrus kardānus. Ja dzenošo un dzenamo vārpstu rotācijas asis krustojas leņķī, tad starp tām nevar būt tikai viens krusteņa kardāns. Kaut arī dzenošā vārpsta rotē vienmērīgi, dzenamā vārpsta šādā pārvadā rotē nevienmērīgi, tās leņķātrumus nepārtraukti mainās pēc sinusa likuma. Līdz ar to transmisijā rodas ievērojama dinamiskā slodze. Tādēļ vienu krusteņa kardānu pārvadā var lietot tikai tad, ja leņķis starp dzenošās un dzenamās vārpstas asu līnijām nepārsniedz 60. Ja šis leņķis ir lielāks par 60, tad jālieto divi krusteņa kardāni , dubultkardāns vai sinhronais kardāns. Ja ir divi krusteņa kardāni, abu kardānu dakšām, kuras pievieno kardānvārpstai, jābūt novietotām vienā plaknē. Divu kardānu darbības rezultātā neviemērīgā rotācija izlīdzinās un dzenamā vārpsta griežas vienmērīgi.
Kardānpārvadā iebūvē teleskopisko savienojumu, lai varētu mainīties attālums starp kardāniem. Kardānvārpstu izgatavo no kalibrētas plānsienu tērauda caurules ar samērā lielu diametru. Šāda vārpsta nodrošina kardānpārvada stingrību, samazina vibrāciju, dod iespēju attīstīt lielu griešanās frekvenci, neiestājoties rezonansei.
Krusteņa kardāns ir visplašāk lietotais kardāna tips. To lieto praktiski visu automobiļu kardānpārvados, izņemot priekšpiedziņas automobiļus.
Krusteņa kardāns sastāv no
divām tērauda dakšām , ko krustenis ar adatrullīšu gultņiem savieno savā starpā.
Krusteņa rēdzes ieiet dakšu urbumos un balstās tur iepresētajos gultņos.
Gultnis sastāv no adatrullīšiem un
ietverēm . Ietveri iepresē dakšas urbumā un nostiprina tajā ar
atturpaplāksni un divām skrūvēm. Skrūves
nodrošina, pielokot sprostpaplāksnes
austiņas skrūvju galu šķautnēm. Kardāna gultņus eļļo caur
ziežvārstu pa kanāliem krustenī. Eļļas
normālu spiedienu gultņos uztur drošības vārsts . Eļļas iztecēšanu no gultņiem
un putekļu iekļūšanu tajos kavē blīvslēgs, kas sastāv no aptveres un blīvgredzeniem un . Citiem autombiļiem kardānu konstrukcija
ir līdzīga aplūkotajai, atšķiras tikai gultņu fiksācija, eļļošanas paņēmiens un
blīvslēgu kontrukcija. Trīs raksturīgi kardānu adatrullīšu gultņu fiksācijas un
blīvēšanas veidi parādīti.
Kardāna gultņa fiksāciju ar
sprostgredzenu 2 ietveres 3 galā lieto
automobiļiem vaz-2105, vaz-2121,u.cc pēc ietveres iepresēšanas dakšā 1 dakšas
urbuma rievā ievieto sprostgredzenu 2, izvēloties tā biezumu tādu, lai
samontētā stāvoklī krustenim būtu gultņos 0,01 …0,06 mm liela spēle.Gultņa
blīvslēgs sastāv no metāla aptveres , kas cieši uzpresēta rēdzei, un gumijas
blīvgredzena . Gultni eļļo tikai montāžas laikā, ko iepilda ietverē un krusteņa
rēdzes dobumā .
Gultņa fiksāciju ar sprostgredzenu ietveres sānu rievā. Šeit izmanto kombinēto blīvslēgu
, kas nodrošina gultņa blīvēšanu gan radiālā, gan arī aksiālā virzienā. Gultni
eļļo caur ziežvārstu un pa kanāliem krustenī. Drošības vārsta krustenī nav, jo
blīvslēga konstrukcija dod iespēju eļļai izplūst caur blīvslēgiem, spiedienam
pārsniedzot noteikto robežu.
Gultņa fiksāciju ar atturpaplāksni plaši lieto kravas automobiļiem.
Atturpaplāksni pieskrūvē dakšai ar divām skrūvēm, kuras fiksē, pieliecot
sprostpaplāksnes austiņas. Gultnis noblīvēts ar diviem blīvslēgiem: radiālā
virzienā – ar blīvslēgu , aksiālā virzienā – ar blīvslēgu . Gultni eļļo ar konsistento ziedi, ko montāžas laikā
iepilda ietverē un kardāna dobumā.
Ložu kardāns griezes momentu pārvada pat līdz 370
lielā leņķī. Turklāt abām ar šādu kardānu savienotām vārpstām ir vienāds
leņķātrums atšķirībā no krusteņa kardāna. Minēto iemelu dēļ šo kardānu uzstāda
priekšējā dzenošā tiltā priekšējo dzenošo un reizē arī stūrējamo riteņu
piedziņai.
Vieglo automobiļu ložu kardāni pārvada griezes momentu no priekšējā
dzenošā tilta diferenciāļa uz priekšējo dzenošo riteni un pieļauj riteņa
ievērojamu svārstīšanos gan vertikālā plaknē , gan arī horizontālā plaknē .
Pārvads sastāv no diviem īpašas konstrukcijas ložu kardāniem: ārējā un iekšējā ,kā arī no kardānvārpstas . Šī vārpsta ir monolīts tērauda stienis,
kura vienā galā ar sprostgredzeniem
un nostiprina ārējā kardāna rievuzmavu
, bet otrā galā ar sprostgredzeniem
un iekšējā kardāna rievuzmavu .
Iekšējā kardāna konstrukcija pieļauj kardānvārpstai arīaksiālu kustību,
turpretī ārējais kardāns – tikai leņķisku kustību.Ārējā kardāna korpusu izgatavo monolītu kopā ar riteņa grozāmasi,
bet iekšējā kardāna korpusu kopā ar
priekšējā tilta dzenošo pusasi. Katrā kardāna seperātorā ievieto sešas lodes , kuras balstās īpaša
profila rievās un nodrošina griezes momenta pārvadīšanu. Ārējam kardānam
korpusa iekšpusē un rievuzmavas ārpusē izveido pusapaļas lokveida rievas, kas
ļauj kardānam locīties, bet nepieļauj aksiālu brīvkustību.
Turpretī iekšējam kardānam gan korpusa
iekšpusē, gan arī rievuzmavai
izveido pusapaļas formas taisnas, gareniskas rievas, kas pieļauj ne
tikai kardāna locīšanu, bet arī aksiālu brīvkustību. Aksiālā brīvkustība
nepieciešama, lai kompensētu kardānpārvada garumu izmaiņu, riteņiem šūpojoties
vertikālā plaknē. Kardānvārpstas maksimālo aksiālo brīvkustību ierobežo no
vienas puses kardāna korpusa dobuma iekšējais
gals, bet no otras puses – sprostgredzens . Kardānos montāžas laikā iepilda
konsistento ziedi. Putekļu un dubļu iekļūšanu šarnīros novērš krokotas gumijas
aizsarguzmavas . Ārējā kardāna
aizsarguzmavu nostiprina uz
kardāna ar savilcējskavu , bet uz
kardāna vārpstas plastmasas
aizsargapvalka ar satvilcējskavu .
Aizsargapvalks pasargā krokoto gumijas aizsarguzmavu no mehāniskiem bojājumiem.
Ieliktņu kardāns sastāv no dakšām un
starp kurām ievieto puscilindriskus ieliktņus un ripu . Ripa ievietojas
ieliktņu gareniskajās taisnstūra formas rievās un pārvada griezes momentu no
dzenošās dakšas uz dzenamo. Vertikālajā plaknē dakšas pagriežas ap ieliktņiem,
bet horizontālajā – kopā ar ieliktņiem ap ripu. Ieliktņu kardāns darbojas
līdzīgi dubultajam krusteņa kardānam , pirmais kardāns rada nevienmērīgu
griešanos, bet otrais , to novērš. Ieliktņu tipa sinhrono kardānu iebūvē lielas
kravnesības automobiļu priekšējos dzenošajos tiltos, jo lielāku kontaktvirsmu
dēļ šis kardāns ir izturīgāks par ložu kardānu. Šāda tipa, tikai dažāda
konstruktīvā izveidojuma kardānus izmanto arī dažu vieglo automobiļu pakaļējo
dzenošo riteņu piedziņai.
Starpsavienojums un
kardānpārvads.
Starpsavienojums kopensē dzenošās vārpstas un dzenamās asu
nesakritību, kas rodas neprecīzas montāžas un karkasa deformācijas dēļ,
samazina dinamisko slodzi, troksni un vibrācijas transmisijā, kā arī atvieglo
spēkrata atsevišķu mezglu montāžu un demontāžu.
Atkarībā
no savienojošo elementu materiāla
starpsavienojumus iedala elastīgajos, cietajos un kombinētajos
starpsavienojumos. Elastīgā starpsavienojumā par savienotājelementu izmanto
gumijas ieliktņus vai gumijas ieliktņus vai gumijas segmentus, bet cietajā
starpsavienojumā – tērauda lodītes vai zobuzmavas.
Elastīgais
starpsavienojums ar gumijas segmentiem sastāv no divām dakšām 1 un 2 (14.3.
zīm. a), starp kurām iemontē četrus gumijas segmentus 3.
Auto VAZ-2121 elastīgo starpsavienojumu iemontē starp pārnesumkārbu un sadales kārbu, bet citiem “Žiguļu” modeļiem – starp pārnesumkārbu un kardānpārvadu. Šī starpsavienojuma elatīgais elements ir sešstūra formas gredzens, ko veido gumijas starpgabali , kas svulkanizēti kopā ar tērauda ieliktņiem. Elastīgajam elementam no vienas puses ar bultskrūvēm pieskrūvēts trejzars , bet no otras puses ar bultskrūvēm . Trejzars ar savu rievurbumu balstās uz pārnesumkārbas sekundārās vārpstas pakaļgala šlicēm un nostiprināts uz tās ar uzgriezni . Turpretī trejzara rievrubumā ieiet kardānpārvads priekšējais rievotais gals. Starp abu trejzaru rumbu iekšējiem galiem ievietots gumijas blīvggredzens , bet trejzara ārējais gals noblīvēts ar blīvgredzenu , kas nostiprināts ar tērauda gredzenu . Urbumu noslēdz aizgriznis .
Kardānpārvada tehniskā apkope.
Pie ikdienas apkopēm pārbaudīt KP. darbību auto kustības laikā – pie
tehniskām apkopēm:
1.Pārbaudīt, ja
nepieciešams nostiprināt kardānu.
2. Ieeļļot
kardānkrusteņus un starpbalsta gultņi.
3. Pārbaudīt vai
kardānam ir brīvgājiens.
4. Ieeļļot KP.
rievsavienojumus (pēc eļļošanas mēriem).
Kardānpārvadu montējot, dakšas vārpstai jāpievieno vienā plaknē,
pretējā gadījumā kardānpārvada dzenamā vārpsta griežas ar mainīgu ļeņķātrumu.
Lai teleskopisko savienojumu pareizi saliktu, uz rievcaurules un dakšas ir
bultiņas, kurām jāatrodas vienai pret otru.
Tehniskā
stāvokļa noteikšana.
Ārējā apskatē jāpārbauda vai KP. nav ārēji redzami bojājumi. Sevišķi rūpīgi jāpārbauda visas
nostiprināšanas detaļas, kā arī jāapskata vai eļļa neizplūst caur kardāna
krusteņa gultņu un vārpstu atbalstgultņu blīvslēgiem.
Ierievņu savienojumu gumijas aizsargapvalkiem un blīvslēgiem, jābūt
labā tehniskā stāvoklī. Kardāna krusteņa gultņu tehnisko stāvokli pārbauda
pkustinot kardāna vārpstu ar rokām. Kardāna krusteņa aksiālā un radiālā
virzienā.
Jūtama aksiālā spēle
norāda, ka vaļīgi ir adatgultņu nostiprinājumi, bet radiālā spēle norāda, ka ir
izdiluši adatgultņi.
Lai pārbaudītu KP.
rievsavienojumu jāatvieno KP. gals un jāpārbīda kardāns pa rievām aksiālā
virzienā. Kardānam jāpārvietojas brīvi bez iestrēgšanas un jūtamas radiālās spēles.
Par KP. tehnisko
stāvokli iespējams spriest pēc trokšņiem un vibrācijām. Ja darba laikā,
griešanās frekvencei strauji izmainoties, dzirdami klaudzieni kardānpārvadā,
tas liecina par kardānšarnīru izdilumu, kā arī izgriežot riteņus lielākā leņķī
un strauji uzsākot kustību būs dzirdami krakšķi, tas nozīmē, ka izdiluši
kardānšarnīri.
Kardānpārvada
. Defekti.
|
KP. iespējams gultņu, kardāna krusteņa un rievuzmavu nodilums kā arī
kardānvārpstas izliece un savērpe. Par KP. defektu liecina rāvieni un triecieni
auto iekustēšanās vai pārnesumu pārslēgšanas laikā. Rotējošas kardānvārpstas
mešanās liecina, ka vārpsta ir saliekta. KP. defektus likvidē atjaunojot vai
apmainot nodilušās detaļas saliekta (saliekta kardānvārpsta
jāiztaisno).
|
|
|
|
|
|
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru