LU Sociālo zinātņu fakultātes
Komunikācijas nodaļas
2. kursa studentes Dagnijas Jansones referāts
Vispārīgajā
psiholoģijā.
Komunikācijas problēmas Saskarsmes situācijā.
Prasme sarunāties ir prasme sniegt
informāciju pašam un iegūt infomāciju no partnera, uzmanīgi klausoties un
uzdodot jautājumus, bet ne jau katrs cilvēks, kuram adresēta informācija, vēlas
šīs pārmaiņas. Mūsu informācija var traumēt partneri, izjaukt viņa priekšstatu
pa sevi, pasauli, ietekmēt viņa domas un attiecības ar citiem cilvēkiem. No
tādas informācijas cilvēks aizsargājas un dara to stingri un noteikti.
Saskarsmes procesā, šajā specifiskajā cilvēku sadarbības formā, notiek
savstarpēja informācijas apmaiņa par priekšstatiem, idejām, jūtām utt.
Saskarsme izvirzās kā patstāvīga un specifiska subjekta aktivitātes forma.
Tās rezultātā veidojas attieksme pret konkrētu cilvēku, vai cilvēku grupu.
Sfēru, paņēmienus un saskarsmes dinamiku nosaka katra subjekta iekšējie
saskarsmes apstākļi:
-
Es koncepcija;
-
Temperaments, Raksturs;
-
Pašvērtējums;
-
Sociālās lomas;
-
Vērtības;
-
Vajadzības, Motīvi, Mērķi;
-
Pieredze.
(skatīt
referātam pievienoto shēmu)
Vai saskarsmes situācija veidosies tendēta
uz sapratni, ieinteresētību, nepieciešamību utt., tas būs atkarīgs no
saskarsmes situācijas ārējiem apstakļiem, kas savukārt veidosies no katra
atsevišķa subjekta normas motīviem un mērķiem.
Vispārīgajā psiholoģijā vislielākā nozīme
ir saskarsmes lomu attīstības dažādo lomu un līmeņu izpēte indivīda psihiskajā
attīstībā un individuālās apziņas formēšanās procesā. Saskarsmē nav svarīgs
tikai viens vai otrs subjekts, jo runa iet par saskarsmi, bet, lai būtu
saskarsmes situācija , nepieciešami vismaz divi cilvēki.
Nebūtu pareizi saskarsmes procesu uztvert
tikai kā procesu kurā piedalās, neatkarīgi viens no otra atsevišķas personības.
Gluži otrādi, tas determinē katru no dalībniekiem atsevišķi, tādējādi tas
veidojas kā svarīgs priekšnosacījums interindividuālo atšķirību rašanās pamatā
un attīstībā.
Tādēļ saskarsmes kategorija aptver īpašu
attieksmju klasi. Analizējot attieksmi, atklājas ne tikai viena vai otra
subjekta darbība, vai ietekme vienam uz otru. Galvenokārt atklājas saskarsmes
situācijas process, kurš parāda subjektu sadarbību (vai nevēlēšanos
sadarbotie), sapratni (vai neizpratni), līdzdzīvošanu (vai ignorēšanu)…utt.
Svarīgākais Sapranē ir Motīvs (vai Motīvs -
Mērķis). Pat tad, ja aplūkojam visvienkāršako, bet tajā pašā laikā reālu
saskarsmes variantu, visam pamatā ir Motīvs. Motīvi var būt atškirīgi, ja viens
no subjektiem nespēs ieinteresēt un pārliecināt, ka viņa Motīvs, veidojot
saskarsmes situāciju, var būt noderīgs arī otram. Šāda gadījumā saskarsmes
situācija var izrādīties neveiksmīga vai pat neiespējama.
Parasti divu komunikējošu cilveku Motīvi
nesakrīt, tieši tāpat kā var nesakrist to sākotnējie Mērķi. Tad rodas
jautājums: kurš no Motīviem būtu jāpieņem, lai saskarsmes situācija risinātos
veiksmīgi? Šajā gadījumā varbūt der atcerēties, ka komunikācijas procesā to
dalībnieku Motīvi un Mērķi var gan pietuvoties, vai arī kļūt mazāk līdzīgi.
Diezvai saskarsmes motivācijas sfēru ir iespejams saprast bez dalībnieku
savstarpējās ietekmes vienam uz otru . (piem: tās var būt dažādas sociālās
lomas, kas vieno vai atgrūž, jo var būt gan atšķirīgas gan līzvērtīgas).
Protams, ka var mēģināt analizēt katru
subjektu atsevišķi, tomēr tas nenovedīs pie vēlamā rezultāta, lai izprastu
Saskarsmes situāciju aktīvā darbībā, jo Saskarsme nav kā sistēma katram
dalībniekam atseviški, bet gan kā Sadarbības process. Tieši sadarbība veidos
(vai neveidos) saskarsmes situācijas attīstību, kur abi Partneri ir ka
dalībnieki.
Saskarsme – ta ir viena no cilveku dzīves
veida pusēm, kas ir ne mazāk svarīga ka pati Darbība.
Kad tiek runāts par kāda konkrēta cilvēka
dzīves veida pusem, tad netiek tunats tikai par vina Darbību (piem.
Profesionalitāti u.c.), bet gan par visu kopumā, par draugiem, paziņām,
cilvekiem ar kuriem konkrētā personība kontaktējas, par to kāda ir vina
attieksme pret vienu vai vairakiem cilvekiem. Prasme (vai neprasme) saskarsmes
situācijās veicināt (vai izvairīties) Sadarbību ar kādu Partneri vairakiem
parneriem), būs kā daļa no personības vizītkartes.
Dzīves veids sevi iekļauj arī citus
Personības raksturotājus, tajā skaitā ne tikai sociālos, bet arī bioloģiskos
indivīda kritērijus. Dzīves veids nav nemainīgs, tas ir process, kas
nepartraukti attīstās , notiekot determinatu maiņai.
Būtu nepareizi iedomāties Saskarsmi un
Darbību ka neatkarīgus paralela attīstībā esosus procesus. Gluži preteji – šīs
divas puses ir nesaraujami saistītas šajā dzīves procesā. Vel jo vairak, starp
šim abam pusēm pastav vairums pāreju un mainu attiecībās vienai pret otru.
Saskarsmes kategorijas ļauj atklāt
indivīdu, sadzīviskās puses, kas parādās tieši saskarsmē ar citiem. Tādējādi,
nav iespejams izprast indivīdu apziņas attīstību, neizpētot šī indivīda Iekšējo
un Ārejo Saskarsmes situācijas apstākļu
mijiedarbību ar Partneri.
Nepieciešamība komunikēt ar pārējiem
cilvēkiem ir viena no galvenajam cilvēka nepieciešamībam. Ta diktē cilvēka
uzvedību ar ne mazāku valdonīgumu ka piemēram vitālas nepieciešamības.
Runājot par saskarsmes problēmām,
galvenokārt mēs iedomājamies divu cilveku sarunas attīstības gaitā. Bet
nedrīkst aizmirst, ka šaja procesā tiek izmantotas arī mīmika, žesti. Viss
organisms kļūst par saskarsmes situācijas līdzdalībnieku. Verbālā un neverbālā
saskaņa saskarsmē var veidoties dažādi. Dažos gadījumos tie sakrīt un
pastiprina viens otru, bet citos var arī nesakrist, vai būt pat pretrunā. Tas
ka viens Partneris uztver otra partnera sūtītos verbalos un neverbalos kodus ,
ir par priekšnosacījumu tālākajai saskarsmes situācijas attīstībai, kas var
virz.īties uz sadarbību un ieinteresētību, vai gluži pretēji –intereses zudumu
un atstumšanos.
Starp problēmām, kuru pamatīgā un vispusīgā
izpētē ieinteresētas gan teorētiskās zinatnes gan prakse par cilvēku, nozīmīgu
vietu ieņem partneru dažādu darbības
veidu atgriezeniskā saikne.
Iepazīšana un savstarpējā ietekme vienam uz
otru ir obligāts elements jebkurā kopējā darbības procesā, pat tajos gadījumos
kad par mērķi netiek uzstādīts tiešs audzināšanas lēmums un tas pilnībā tiek
virzīts uz kādu konkrētu materiālu rezultātu. No tā, cik ļoti cilvēki ir
spējīgi atspoguļot un interpretēt telu, kāda ir to uzvedība un spējas vienam
otru novērtēt, daudzējādā ziņā tas atkarīgs no savstarpējās sadarbības rakstura
un rezultāta pie kura var nonākt kopējā sadarbības procesā.
Saskarsmes situācijā tiek panakta savstarpēja
sapratne, palielinās spējas prognozet Partnera uzvedību uz priekšu vienā vai
citā situācijā. Tomēr iespejama arī citādāka saskarsmes situācijas attīstības
gaita : rodas konflikti, morālās pretrunas, nesaskaņas darbā, zūd spēja
prognozēt uz priekšu Partnera uzvedību. Saskarsmes procesa pozitīvais rezultāts
kā likums, ir saistīts ar adekvātu partneru jūtu atspoguļojumu, palielinās
informācijas apjoms vienam par otru. Savukārt komunikēšanās negatīvais
rezultāts. (Viens no partneriem nesaprot teiktā nozīmi, līdz ar to zaudē
interesi vai nu par Partneri kā informācijas sniedzēju vai pašu informāciju.
Ļoti liela nozīme tela atspoguļouma integrācijā ir citu cilveku uzvedībai un,
lai to spētu izmantot pozitīvas sarunas vai darbības turpināšanai, ir svarīga cilvēka pieredze (priekšzināšanas), kas krājas mūsos
gadu gaitā. Tā ir pieredze, kas katram cilvēkam vienmēr ir individuāli
atšķirīga un komunikējošie vienmēr, mazāk vai vairāk savstarpēji atšķiras ka
personības. Bez tā, saskarsmes procesā , partneri, kas sadarbojas, var pat
sekot vienam un tam pašam (vai atšķirīgam) Mērķim. Tādēļ saskarsme ir pati
sarežģītākā Partneru attiecību mijiedarbībā, kas spilgti pierāda prasmi (vai
neprasmi) vienam otru attiecīgi novētrēt.
Saskarsme ir kā likumsakarīgs process, un cilvēku
savstarpejā sadarbībā izkristalizējas konkrētu sabiedrisko attiecību sistēma.
Sociālais un personīgais ir sasitīti gan saskarsmes pašā struktūrā, gan
saskarsmes procesa dinamikā vistiešākajā veidā. Šajā procesā indivīdi
savstarpēji ietekmējas, kur katrs indivīds kā personība izpaužas gan ar savām
priekšzināšanām, gan spēju precīzi (vai neprecīzi) izteikties. Šajā gadījumā
svarīgākais indivīdu izpausmes veids ir valoda, kurai palīdz mīmika un
pantomīmika.
Cilvēka vieta sabiedrībā, viņa piederība
kādai konkrētai sociālajai klasei, materiālo vērtīvu veidošana un to rezultātā
gūtie sakari, līdz ar to arī morāli estētiskās normas, kas vienmēr izpaužas
cilvēka objektīvā izpratnē un citu cilvēku novērtēšanā.
Savstarpējā cilvēku sadarbības procesā, ja
mēs papūlēsimies uz to paraudzīties, izmantojot kibernētiku. Norberts Vinners
tieši no kibernētikas viedokļa apluko šo cilvēku savstarpējo sadarbības procesu
: “Dibinot kontaktu ar citu cilvēku es viņam sūtu signālu, bet savukārt, kad
otrs cilvēks dibina kontaktu ar mani, viņš atgriež līdzīgu signalu, kas satur
informāciju, pirmsākumā pieejamu tkai viņam nevis ma. Vadot otru personu ar
darbību, es viņam pavēstu signālu, un, kaut arī signāls tiek dots imperatīvā
formā, šajā gadījumā komunikācijas tehnikas neatšķiras no komunikācijas
tehnikas signala vēstīšnas faktā. Vēl jo vairāk, lai mana vadība būtu
iedarbīga, man jāseko līdzi jebkuram pretim nākošam signalam, kas varētu
norādīt vai pavēle ie raprasta un tiek izpildīta.” Tādējādi viens no
būtiskākajiem nosacījumiem cilvekiem sadarbojoties savstarpējā saskarsmē ir
nepārtraukta informācijas saņemšana katram no dalībniekiem.
Īpašības, kas tiek uztvertas pēc ārējā
izskata un cilvēka uzvedības ir ļoti daudzveidīgas un tās visas priekš citiem
cilvēkiem var būt kā noteikta informācija un sēlēt signalu lomu. Pēc vienas
īpašības, pēc cilvēka izskata var noteikt fizisko piederību un kultūras
attīstības līmeni. Katra cilvēka ārējā izskatā un viņa uzvedības kultūrā ir
pazīmes, kuras vērtējot mēs izdaram secinājumus par rakstura īpašībām otrā
cilvēkā, par viņa spējām. Un visbeidzot pēc noteiktajām īpašībām mēs varam
spriest ar ko šis cilvēks nodarbojas un kā viņš veic pienākumus.
Analīze parāda, ka signāli – īpašības, no
kurām veidojas priekšstats par ārējo veidolu un cilvēka uzvedību, spēj būt
informācija, kas veic regulatīvu un pragmatiksu funkciju.
Jo oragniskāka ir indivīda saskarsmes
pieredze, ja mazāk iespeju uztevrt signālus, kas nes regulatīvo informāciju par
cilvēku ar kuru sadarbojas. Raugoties no otras puses, signālu nozīme var augt
kopīgā sadarbības procesā, bet tas nenotiek uzreiz, vai nenotiek vispār.Fakti
liecina, ka normālā saskarsmes situācijā, realizējoties mērķiem, kurus indivīds
vēlētos sasniegt, signālu daļa, kas tiek iegūta no ārējā tēla atspoguļojuma un
uzvedības, ir tīri informatīva rakstura. Cilvēku stāvoklis un attieksme vienam
pret otru Saksarmes situācijā, viņu tiesības un pienākumi var būt gan
līdzvērtīgi gan atšķirīgi. Gadījumos, kad dalībnieku mērķi sakrīt, var
nesakrist viņu rakstura īpatnības, kas traucēs vai paildzinās mērķa
sasniegšanas realizāciju, jo katrs ceļu uz izvēlēto mērķi redzēs citādāk ( no
savu raksturu īpatnību puses), kā to redzēs partneris. Piemēram : divi cilvēki
zāģē malku. Viens no viņiem ir straujas dabas, otrs lēnas. Mērķis abiem viens,
tomēr, lai nokļūtu līdz mērķa galapunktam viņiem nāksies pieskaņoties
(sadarboties), jo pretējā gadījumā alka netiks sazāģēta, neskatoties uz to, ka
abiem patneriem ir kopīgs mērķis.Sadarbības procesu, kur mērķis ir viens abiem
partneriem, palēninās arī partneru sūtīto signālu ignorēšana.
Aplūkojot kaut vai gadījumu ar malkas
zāģēšanu, partneriem vajadzētu novērtēt vienam otra spējas, ja tas nenotiek,
tad var teikt, ka ārējā veidola un uzvedības normas, kas šajā gadījumā bija kā
informācija, tika ignorēta.
Signālu raksturs , kas pienāk vienam no
otra, var izrādīties spēji negaidīts priekš informācijas saņēmēja, tādā
gadījumā atbildes signālu agriešanās prasīs ilgāku laiku kā tas notiku
izprotamā signālu sūtīšanas procesā. Šādos gadījumos regulējošās informācijas
pāŗstrāde notiek jauna signāla parādīšanās analīzes rezultātā.
Kad viens cilvēks uztver otru, skatās uz
viņā seju, figūru, dzird valodu, vēro viņu darbībā, tad tā ir liela daļa no
visiem tiem otra cilvēka ārējā veidola komponentiem, kas konkrētā situācijā
iedarbojas uz jūtu orgāniem un savukārt caur tiem uz subjekta smadzenēm
(zemapziņu). Ja indivīdam nav izstrādājusies spēju uztvert partnera ārējo
veidolu kā informāciju, tad nākot klāt informācijai valodas vbeidā, var rasties
probēmas, jo informācija būs nepilnīga un grūti uztevrama. Tā būs daļēja. Ja
indivīds ir vairāk pieredzējis kā psihologs, viņam sūtītā informācija tiek
uztveta ar daudz attīstītāku interpretācijas struktūru. Šāda informācija kalpo
adekvātam vērtējumam un darbības izvēles principiem.
Izsakot otram cilvēkam savu viedokli un
paspilgtinot to ar izteiksmīgu mīmiku, žestikulāciju, dodot otram uzdevumus,
kopā lemjot par kādu paraktisku uzdevumu, indivīds nepārtraukti saņem signālus
par to, kā viņš pats darbojas un kādus rezultātus viņš sasniedz saskarsmes
procesā (sapratni vai neizpratni). Būdams veiksmīgs vērotājs, indivīds spēj
koriģēt pats savu tālāko uzvedību un rīcību, lai pēc iespējas veiksmīgāk
sasniegtu vēlamo mērķi.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru