Pusaudžu periods veido pāreju no bērnības uz
jauniešu periodu. Pusaudžu periods ir no 11 līdz 15 gadiem.
Šī
perioda īpašā nozīme ir saistāma ar bērna pubertāti un sociālo attīstību, kā
arī ar identitātes vai pašvērtējuma nostiprināšanos vai meklēšanu. Šajā periodā izveidojas bērna personības
pamatiezīmes un kvalitātes, kā arī atklājas visos iepriekšējos periodos
izveidojušās ietekmes emocionālajā, kognitīvajā, sociālajā sfērā.
BŪTISKĀKĀS
PUSAUDŽU PERIODA PSIHISKĀS ATTĪSTĪBAS PAZĪMES.
Pusaudžu periodu vispirms iezīmē apziņas
maiņa par sevi, kas sakrīt ar fizioloģiskajām izmaiņām pusaudža ķermenī. Šīm
fizioloģiskajām izmaiņām bieži ir cēloņa
nozīme pusaudža uzvedībā – no garastāvokļa maiņām līdz histērijai vai
depresijai. Pusaudžiem raksturīga nevienmērīga dažādu organisma sistēmu
attīstība. Attīstības sākumā var nereti novērot koordinācijas traucējumus, zūd
kustību plastiskums un harmonija, pusaudzim pastiprinās prasības pēc sakābekļa
un barības.
Tākā pusaudzim būtiski mainās fizioloģija, fizioloģiskie
procesi, viņā sāk koncenrtēties uz savu ķermeni, uz ārējo izskatu.Ārējais
izskats kļūst par dažādu pārdzīvojumu cēloni un pašvērtējuma ietekmētāju.
Sākumā pusaudzis ir apjucis, kaunīgs, nedrošs
par sevi, vēlāk arvien vairāk izjūt sevu kā pieaugušu, ko var apzīmēt ar atslēgvārdu emancipācija. Tas
nozīmē , ka pusaudzis vēlas būt pieaudzis, vēlas pats izlemt un darīt, vēlas
būt līdzvērtīgs pieaugušajiem, lai viņu neuztver kā bērnu. Emancipācija ir
saistīta arī ar negatīvismu, opozīcijas tendenci, tā nereti var izpausties arī
ārējā izskatā, ģērbšanās manierē, frizūrā, kosmētikas pārspīlētā lietošanā.
Emancipācijas tieksme ir saistīta ar
autoritāšu maiņu – no pieaugušā kā etalona, kā autoritātes līdz vienaudžiem kā
etalonam un autoritātēm. Jo mazāka autoritāte pusaudzim ir vecāki un skolotāji,
jo lielāka ir iespēja, ka par autoritāti kļūs vienaudži. Tāpēc pusaudžus dēvē
arī par konformistiem, kas nozīmē
ka pusaudži saskarsmē var vadīties nevis pēc tā, ko saka veselais saprāts, ko
saka kādas morāles normas vai vispārējās pieklājības noteikumu, bet pēc tā, ko
saka vienaudžu grupa.
Pašapārliecināšanās ir vēl viens
nozīmīgs pusaudžu psihiskās attīstības perioda jaunveidojums. Tas saistīts ar
nozīmīgo identificēšanās procesu. Identificēšanās un pašpārliecināšanās ir
saistīta ar ES koncepciju, kas ieņem nozīmīgu vietu pusaudžu periodā psihiskās
attīstības sistēmās pēc daudzu psihologu atzinumiem.
Šajā periodā pieaug sava nozīmīguma apziņa.
Neskaidrība par sevi un savu vietu dzīvē vēl vairāk pastiprina nemieru, tāpēc
vecākiem un skolotājiem neuzbāzīgi būtu jāvirza berni uz kādu iespēju
pašapārliecināties.
Identificēšanos psihologi saista ar
kompensācijas reākciju, kad cilvēks savu nemieru un nedrošību izjūtu samazina,
atrodot objektu, ar ko iztēlē identificēties, saplūst – tādējādi samazinās
trauksmainība, nemiers un pusaudzis jūtās drošāk.
Pusaudži ārēji noliedz kontroli, tomēr bez
kontroles un ierobežojumiem nevar dzīvot. Lai saskarsme nepārvērstos nemitīgos
konfliktos, psihologi iesaka,
ierobežojoši noteikumi un to nepieciešamība ir jāprrunā kopā ar pusaudžiem, tātad jāiesaista paši bērni to
jautājunu apspriešanā, kuri viņus skar.
Ž. Piažē pusaudžus nosaucis par morālajiem
relatīvistiem, jo pusaudžu periodā vecās patiesības sāk šķist butaforiskas,
relatīvas. Jo vairāk pusaudzis viļas pieaugušajos, jo lielāks morālais
relatīvists viņā var kļūt.
Tas veicina arī pārmaiņas intelektuālajā jomā
– pusaudži sāk izprast dažādus viedokļus un redzes lenķus. Lai pusaudzis
pakļautos kādām normām, jābūt motivācijai, kāpēc viņš pakļaujas.
Pusaudžu vecumā turpina formēties personisko
vērtību sistēmas, cilvēks meklē un atrod vai neatrod savu identitāti, apzināti
vai neapzināti sevi salīdzina ar citiem,
ar dažādajām sociālajām lomām.
PUSAUDZIS SKOLĀ
1.
Kognitīvā attīstība.
Galvenais jaunveidojums izziņas procesu attīstībā
ir prasmes un iemaņas veidot pašam savas hipotēzes, jaunu, abstraktu
jēdzienu apguve, to lietošana uzdevumu
risināšanā, teorētiskās domāšanas izveide. Pieaug pašizziņas, paškontroles
nozīme, spēja izvēlēties no vairākiem variantiem pēc noteiktām pazīmēm, spējas
pašam improvizēt, spēja plānot savu darbību, eksperimentēt.
1.1. Atmiņa.
Atmiņas procesos arvien lielāka nozīme ir
loģikai un gribai – tīšās iegaumēšanas un tīšās reproducēšanas pastiprināšanās.
Taču pusaudžiem vēl dominē mehāniskā atmiņa.
Šajā vecumā pusaudži var sūdzēties par atmiņu, bet tas ir saistīts ar
informācijas apjoma palielināšanos
1.2. Domāšana.
Pusaudžu vecumā pieaug intelektuālo domāšanas
operāciju nozīme. Bērni šajā vecumā nespēj iegaumēt, ja neizmanto loģiskās
domāšanas operācijas – salīdzināt, analizēt, sintezēt, abstrahēt u. c.
1.3. Īpašo spēju veidošanās.
Jaunveidojumi:
·
attīstās vispārīgās intelektuālās
spējas;
·
tendence eksperimentēt;
·
vēlme skaļi apliecināt savus
sasniegumus , gūt novērtējumu par katru cenu;
·
var spriest par sarežģītām,
abstraktām idejām, salīdzināt alternatīvas;
·
patstāvīgi meklēt jauno, neparasto
– pašizglītojas;
·
tendence vispārināt.
2.
Skolēnu savstarpējās
attiecības.
Vienaudžu
grupas kļūst par uzvedības, vispārīgo noteikumu etalonu un avotu. Parādās
nesaskaņas starp pieaugušo un vienaudžu
kodeksiem. Pusaudzis vairāk pakļaujas vienaudžu grupas kodeksiem, tas saustīts
ar savas neatkarības apliecināšanu. Tāpēc noteikumi būtu jaizstrādā kopā ar
pusaudžu grupu uz kuru šie noteikumi attiecas.
Pusaudžus loti interesē, ko par
viņiem domā citi, šajā vecumā bērni intensīvi meklē draugus, domubiedrus,
pieaug labāko draugu kā uzticības personu loma. Vecāku nozīme samazinās.
Pusaudži savās attiecībās ar vienaudžiem ir konformisti, viens no pamatojumiem varētu bēt pusaudžu
akūtā nepieciešamība identificēties ar kādu, kas savukārt ir saistīta ar savas
identitātes un drošības meklējumiem.
3.Attiecības ar skolotājiem.
Pusaudži vēlas, lai skolotāji izturētos pret
viņiem kā līdzīgs pret līdzīgu. Lielākas
grūtības ir ar tiem pusaudžiem, kuriem ir vai nu paaugstināts, vai pazemināts
pašvērtējums. Visagresīvākie vai depresīvākie skolēni ir tad, ja viņiem ir
maldīgi priekštati par sevi.
Pieaugušo kompetencē ir mēģināt izmainīt
pusaudža domas par sevi.
Skolotāju kļūdas:
·
liberālisms – skolotājs pieļauj
brīvību bez jebkādas kārtības, tādējādi zaudējot cieņu skolēnu acīs. Viņš
skolēniem liekas nevarīgs, nav spējīgs dot padomus, un skolotājam nav vērts
līdzināties.
·
autoritārisms – skolotājs liedz
skolēniem jebkādas izvēles tiesības,
pusaudžu atbildes reākcija – apātija, rupja izturēšanās, nepaklausība.
PUSAUDZIS ĢIMENĒ
Pēc psiholoģijas atziņām, lielākai daļai
pusaudžu šķiet, ka ģimenei ir mazāka nozīme nekā draugiem, jo vienaudži kļūst par uzticības personām.
Jo mazāk kļūdu vecāki ir pieļāvuši bērnībā,
jo lielāka iespēja, ka attiecībās ar vecākiem būs mazāk problēmu. Iespējamās
kļūdas, kuras būtu jāzin vecākiem, lai
no tām izvairītos:
·
vecāki pietiekami nenovērtē
ģimenes nozīmi, audzināšanas tradīcijas un noteikumus pusaudžu dzīvē;
·
vecākiem piemīt dubulta morāle;
·
vecāki tikai formāli rūpējas par
bērnu audzināšanu;
·
ir pārāk sīkumaina kontrole un
uzraudzība;
·
lutināšana;
·
pārspīlē bērna slimības;
·
nav emocionāli siltu savstarpējo
attiecību;
·
audzina pārspīlētas morālās
atbildības garā;
·
ģimenē valda rupjas un brutālas
attiecības;
·
starp vecākiem ir nesaskaņota
rīcība;
·
bērns aug ārpus ģimenes utt.
Svarīgi lai ģimenē veidojas savi rituāli un
tradīcijas, kopīgi pasākumi un svētku svinēšanas, kuros iesaista bērnus. Ģimenē
jāpārrunā galvenie jautājumi, jāuztic katram kādi pienākumi, jātbild par
padarīto. Vislielākā atbildība vecākiem ir par savu vārdu un darbu saskaņu, lai
neveidotos dubultās morāles principi.
Neīstenumu attiecībās veicina arī tādi vecāki,
kuri audzina bērnu tikai formāli, bez sirds siltuma un patiesas
ieinteresētības. Attiecībās ar tādiem vecākiem pusaudži kļūst noslēgti,
izvairās apspriest savas problēmas, atsvešinās.
Pie pārāk lielas aizbildniecības, sīkumainas
kontroles pusaudzī neveidojas atbildības jūtas par sevi un citiem.
Emocionāli aukstā ģimēnē pusaudža personība
var veidoties dažādi:
·
stiprā līdzsvarotā tipa pārstāvji
agri kļūst patstāvīgi, emancipēti un neatkarīgi;
·
stiprā nelīdzsavarotā tipa
pārstāvji kļūst par izteiktiem opozicionāriem, izvēlas dažādus “izlēcienus”,
lai pievērstu vecāku uzmanību;
·
vājās nervu sistēmas tipa
pārstāvji centīsies meklēt emocionālo siltumu citur – pie vecvecākiem, draugiem
vai citur.
Pusaudžu vecumā parādās iepriekšējos periodos
iegūtās ievirzes, emocionālās ietekmes, pašvērtējums, audzināšsanas sekas.
Pusaudža vecumā audzināšanas grūtības ietekmē gan personības individuālās
īpatnības, gan pašapliecināšanās iespējas, gan ģimēnes tradīcijas un cieņa pret
vecākiem.
Tieši pusaudžu vecumā patiesā personības
identitāte jab pātība piesaka sevi. Izvēles situācijās, saskarsmē ar
dažādiem cilvēkiem arvienbiežāk ie saistīta ar personības attieksmju sistēmām,
kuras veidojošās iepriekšējos personības attīstības periodos bērnībā.
Izmantotā literatūra:
Guna Svence “Attīstības psiholoģija” Zvaigzne ABC
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru