REFERāTS
Konstitucionālā
tiesa Lietuvā
Rīga, 1997
Lietuvas Republikas Konstitucionālās
tiesas darbību reglamentē Konstitucionālās tiesas likums, kurš tika pieņemts
Viïņā 1993.gada 3.februārī.
Lietuvas Republikas Konstitucionālā
tiesa ir tiesu varas institūcija, kura izskata lietas par likumu un citu
normatīvo aktu atbilstību Lietuvas Republikas Konstitūcijai. Gadījumos, ja ir
atklāta likumu neatbilstība Konstitūcijai, Konstitucionālā tiesa sniedz
slēdzienu par šo aktu neatbilstību Lietuvas Republikas Seimam un Valsts
prezidentam.
Konstitucionālā tiesa ir neatkarīga
tiesu varas institūcija, kura veic savu darbību atbilstoši Lietuvas Republikas
Konstitūcijai un likumam par
Konstitucionālo tiesu.
Iejaukšanās Konstitucionālās tiesas
darbībā ir aizliegta un par iejaukšanos personas saucamas pie atbildības. Par
iejaukšanos Konstitucionālās tiesas darbībā tiek paziņots atklātībai.
Konstitucionālās tiesas darbība,
uzdevumi, funkcijas tiek reglamentēti Lietuvas Republikas Konstitūcijā un šajā
likumā.
Konstitucionālajai tiesai ir savs
zīmogs, kurā ir attēlots Lietuvas Republikas ìerbonis un uzraksts “Lietuvas
Republikas Konstitucionālā tiesa”. Konstitucionālās tiesas ēka atrodas Viïņā,
tiesas sēdes tiek noturētas Konstitucionālās tiesas ēkā. Tiesnesis savus amata
pienākumus tiesas sēdēs pilda, tērpies mantijā, ko ir apstirpinājusi
Konstitucionālā tiesa.
Konstitucionālās tiesas iekšējās
kārtības jautājumus, aparāta struktūru, tiesvedību un citus jautājumus nosaka
Konstitucionālās tiesas reglaments, kuru apstiprina Konstitucionālā tiesa.
Konstitucionālās tiesas sastāvā ir 9
tiesneši, darbības laiks — 9 gadi. Konstitucionālās tiesas tiesneši tiek
iecelti tikai uz vienu laika periodu.
Par Konstitucionālās tiesas tiesnesi var
tikt ievēlēta persona, kas ir Lietuvas Republikas pilsonis, viņam ir
nevainojama reputācija, augstākā juridiskā izglītība, un vismaz desmit gadu
ilgs darba stāžs juridiskajā specialitātē vai zinātniski pedagoìiskajā darbā
tieslietu specialitātē zinātniskajā vai augstākajā mācību iestādē.
Konstitucionālās tiesas tiesnešu biogāfijas publicē presē. Ik pēc trijiem
gadiem mainās tiesnešu sastāvs.
Konstitucionālās tiesas tiesnešus, kā
arī atjaunotos tiesnešus, apstiprina Seims no kandidātu saraksta, kurus izvirza
Valsts prezidents, Lietuvas Republikas Saeima priekšsēdētājs un Augstākās
Tiesas priekšsēdētājs. Konstitucionālās tiesas priekšsēdētāju ieceï Seims pēc
Valsts prezidenta ieteikuma.
Pēc Konstitucionālās tiesas tiesneša
pilnvaru izbeigšanās, tiesnesim ir tiesības atgriezties savā iepriekšējā amatā.
Konstitucionālās tiesas likums nosaka
Konstitucionālās tiesas tiesnešu tiesības un pienākumus. Konstitucionālās
tiesas tiesnesis savas darbības laikā nedrīkst vienlaikus ieņemt jekādu citu
amatu vai strādāt citu algotu darbu, izņemot pedagoìisko in zinātnisko darbību.
Konstitucionālās tiesas tiesneša amats
nav savienojams ar piederību pie politiskajām organizācijām (partijām), viņš
nevar būt politisko partiju biedrs vai
citu politisko organizāciju biedrs. Tāpat Konstitucionālās tiesas tiesnesis
nedrīkst pārstāvēt kādu uzņēmumu, organizāciju, vai personu intereses.
Pēc apstiprināšanas Konstitucionālās
tiesas tiesnesis Seima sēdes laikā dod tiesneša zvērestu, ko pieņem Seima
priekšsēdētājs. Konstitucionālās tiesas tiesnesis sāk pildīt amata pienākumus
pēc zvēresta nodošanas.
Konstitucionālās tiesas tiesnesis ir
neaizskarams. Viņu nevar saukt pie kriminālatbildības, arestēt vai kādā citā
veidā ierobežot viņa brīvību. Saukt pie kriminālatbildības drīkst tikai ar
ìenerālprokurora sankciju.
Ja Konstitucionālās tiesas tiesnesis
tiek aizturēts tiesībaizsardzības iestādē bez dokumentiem, pēc viņa personības
noskaidrošanas, viņš nekavējoties jāatbrīvo.
Bez Konstitucionālās tiesas tiesneša
piekrišanas nevar pārbaudīt viņa darba vai dzīvojamās telpas.
Ja tiek ierosināta krimināllieta pret
Konstitucionālās tiesas tiesnesi apsūdzību izskata Augstākā tiesa.
Konstitucionālās tiesas tiesneša darbība
netiek pārtraukta ārkārtējā vai kara stāvoklī. Konstitucionālās tiesas
tiesnesim ir tiesības piedalīties Konstitucionālās tiesas sēdēs, iepazīties ar
visiem izskatāmajiem jautājumiem, dokumentiem. Konstitucionālās tiesas tiesneši
sagatavo jautājumus apspriešanai Konstitucionālās tiesas sēdēs, sniedz atbildes
uz jautājumiem. Konstitucionālās tiesas tiesnesis ir tiesīgs pieprasīt jebkuru
viņam nepieciešamo informāciju no institūcijām, organizācijām vai iestādēm.
Konstitucionālās tiesas tiesnesis nav
tiesīgs izteikt publiski savu subjektīvo viedokli par Konstitucionālās tiesas
sēdē izskatāmajiem jautājumiem.
Konstitucionālās tiesas tiesnešiem ir
tiesības piedalīties Lietuvas Republikas Seima sēdēs, valdības sēdēs, Lietuvas
tiesas Senāta, prokuratūras un citu tiesību institūciju sēdēs.
Konstitucionālās tiesas tiesnešiem tiek
izmaksāta mēneša alga, kura pārsniedz 30%
maksimālo Augstākās Tiesas tiesneša algu. Konstitucionālās tiesas
priekšsēdētāja alga pārsniedz 10% no Konstitucionālās tiesas tiesnešu algas.
Pašreiz
Konstitucionālās tiesas tiesneša alga ir aptuveni 1100 dolāru. (NRA,
11.09.96.)
Ja Konstitucionālās tiesas tiesnesis aiziet pensijā, vai izbeidz savu
darbību viņam tiek izmaksāta 6 mēnešu alga.
Konstitucionālās tiesas tiesneša
pilnvaras tiek apturētas:
1) ja tiek dota piekrišana Konstitucionālās
tiesas tiesnesi saukt pie kriminālatbildības;
2) pēc Seima izmeklēšanas komisijas slēdziena
var sākties impīèmenta process pret Konstitucionālās tiesas tiesnesi.
Gadījumos, ja spriedums par pilnvaru
apturēšanu nav spēkā, tiesneša pilnvaras tiek atjaunotas triju dienu laikā.
Konstitucionālās tiesas tiesneša darbība
tiek pārtraukta:
1) izbeidzoties termiņam,
2) nāves gadījumā,
3) ja nav iespējams veikt savus darba
pienākumus veselības stāvokïa dēï.
4) ja viņš ir notiesāts par noziegumu
izdarīšanu un spriedums stājies spēkā likumīgā spēkā.
Par savu pienākumu neveikšanu,
nepiedalīšanos Konstitucionālās tiesas sēdēs Konstitucionālās tiesas tiesnesim
var uzlikt naudas sodu — 50% no darba algas.
Konstitucionālās tiesas priekšsēdētāja
pienākumos ietilpst pildīt tiesneša pienākumus, kā arī:
1) sasaukt Konstitucionālās tiesas sēdes;
2) vadīt Konstitucionālās tiesas sēdes;
3) sēdes laikā var izraidīt personas no
tiesas zāles, kas traucē kārtību, izteikt aizrādījumus;
4) paziņot par sēdes pārtraukumu;
5) organizēt tiesas darbu;
6) sadalīt Konstitucionālās tiesas tiesnešu
darbu;
7) apstiprināt Konstitucionālās tiesas aparāta struktūru, štatu sarakstu, pieņemt
darbā darbiniekus, uzteikt darbu viņiem;
8) izdot pavēles.
Pavēles tiek izdotas sakarā ar iekšējās
kārtības noteikumiem.
Konstitucionālās tiesas priekšsēdētājs
regulē Konstitucionālās tiesas budžetu.
Konstitucionālās tiesas priekšsēdētāja
prombūtnes laikā viņa funkcijas pilda Konstitucionālās tiesas priekšsēdētāja
vietnieks.
Konstitucionālās tiesas atklātums.
Par Konstitucionālās tiesas sēdēm paziņo
Lietuvas telegrāfa aìentūra (ELTA)
Konstitucionālās tiesas sēdes notiek
atklāti, tās var novērot pilngadīgie pilsoņi, prese pārstāvji un citu masu
mediju pārstāvji. Personas, kuras atrodas Konstitucionālās tiesas sēdes telpās
drīkst izdarīt ierakstus, stenografēt, un pierakstīt Konstitucionālās tiesas
sēdes darbību. Konstitucionālās tiesas sēžu darbības fotografēšana,
videoieraksti un pārraidīšana televīzijā ir atïauta tikai ar Konstitucionālās
tiesas piekrišanu.
Konstitucionālā tiesa drīkst noteikt
slēgtās tiesas sēdes, kurās aizliegts piedalīties citām personām.
Konstitucionālajai tiesai ir tiesības izraidīt no zāles personas, kas traucē
Konstitucionālās tiesas darbu.
Konstitucionālās tiesas tiesvedība un
tiesas sēdes notiek lietuviešu valodā. Visi dokumenti, kuri ir tulkoti citās
valodās tiek apstiprināti pie notāra. Personām, kas nepārvalda lietuviešu valoda,
piedāvā tulku.
Konstitucionālās tiesas sēžu veidi mēdz
būt rīkojoši, organizējoši un tiesājoši.
Konstitucionālās tiesas organizējošajās
sēdēs tiek skatīti jautājumi, kuri ir saistīti ar Konstitucionālās tiesas
darbību, organizāciju un iekšējo kārtību. Visi jautājumi, kurus iesniedz
izskatīšanai Konstitucionālajā tiesā, iepriekš tiek pārbaudīti. Pēc jautājuma
pārbaudīšanas Konstitucionālās tiesa var
sākt lietas izskatīšanu:
Par pieņemto Konstitucionālās tiesas
lēmumu paziņo publiski un to publicē oficiālajā laikrakstā.
Par lietas izskatīšanu izlemj
Konstitucionālās tiesas priekšsēdētājs. Konstitucionālās tiesas priekšsēdētājs
norāda, kurš no tiesnešiem sagatavos un vadīs noteikto lietu.
Priekšsēdētājs paziņo par laiku, kādā
notiks tiesas sēdē un kāda lieta tiks izskatīta.
Lietu sagatavojot tiesnesis, ja
nepieciešams:
1) pieprasa papildus paskaidrojumus un
dokumentus no pieteikuma iesniedzēja, no institūcijas vai amatpersonas, kas
izdevusi aktu, kurš tiek apstrīdēts, kā arī no jebkuras valsts institūcijas,
iestādes vai amatpersonas;
2) izjautā ieinteresētās personas, uzklausa
viņu argumentus un pierādījumus;
3) izjautā lieciniekus un lemj par viņu
pieaicināšanu uz tiesu;
4) pieaicina lietpratējus (ekspertus)
slēdziena došanai.
Lietas sagatavošana noslēdzama ar
Konstitucionālās tiesas priekšsēdētāja lēmumu par lietas nodošanu izskatīšanai
un Konstitucionālās tiesas sēdes laiku un vietu.
Konstitucionālās tiesas rīkojuma sēdēs:
1) tiek nozīmētas lietas, kuras izskatīs;
2) tiek lemts par lietas otrreizēju caurlūkošanu;
3) par noraidījumu izskatīt lietu.
Konstitucionālajai tiesai ir jāsāk
iepazīties ar iesniegtajām prasībām vai
sūdzībām ne ilgā kā septiņas dienas no to iesniegšanas brīža. Prasībās vai
sūdzības ir jāizskata ne ilgāk par 4 mēnešiem.
Konstitucionālajā tiesā skata un lemj
jautājumus, kuri ir saistīti ar tiesībām. Jautājumi tiek skatīti pēc būtības.
Konstitucionālā tiesa izskatot lietu,
ņem vērā visus pierādījumus, ekspertu slēdzienus, iepazīstas ar rakstveida pierādījumiem un citiem pierādījumiem.
Kamēr nav pieņemts galīgais lēmums par
izskatāmo lietu Konstitucionālajai tiesai nav tiesības uzsākt izskatīt jaunu
lietu. Gadījumos, kad tiek iesniegtas vairākas prasības, Konstitucionālajai
tiesai ir tiesības šīs prasības apvienot vienā izskatāmajā lietā.Lēmumu
Konstitucionālās tiesa nolasa Lietuvas Republikas vārdā.
Lietas izskatīšana sākas ar tiesneša
uzstāšanos, kurā viņš izskaidro lietas būtību un iemeslus tā izskatīšanai. Pēc
tam tiesa uzklausa prasības iesniedzējus un atbildētājus. Pirms liecinieku
uzstāšanās, liecinieki tiek brīdināti par atbildību, kas gulstas par nepareizas
liecības sniegšanu. Eksperta slēdzieni tiek nolasīti skaïi.
Pēc visu pierādījumu uzklausīšanas tiek
uzklausīti dalībnieku lūgumi.
Tiesas sēde var piedalīties:
iesniedzējs — valsts institūcija,
Seima deputāti, un personas, kurām ir
likumā noteikta atïauja griezties Konstitucionālajā tiesā, kā arī to
pārstāvjiem, ieinteresētās personas.
Tiesā uzstāties ir tiesības tikai uz tiesas sēdi uzaicinātām personām, to
pārstāvjiem, lieciniekiem, ekspertiem, uzaicinātiem speciālistiem vai
amatpersonām.
Visām personām, kuras piedalās lietā ir
vienādas procesuālās tiesības. Viņām ir tiesības iepazīties ar materiāliem,
iesniegt pierādījumus, prasīt lūgumus, iesniegt savus argumentus.
Tiesas sēdes dalībnieki savu lietu
Konstitucionālajā tiesā var pārstāvēt personīgi vai ar pārstāvja palīdzību.
Pārstāvji drīkst būt tikai personas ar juridisko izglītību, advokāti un
personas kuriem ir darba pieredze juridiskajā darbībā.
Tiesu debates sastāv no visu tiesas
dalībnieku uzrunām. Tiesu debatēs pirmais uzstājas lietas iesniedzējs, pēc tam
ieinteresētās personas. Gadījumos, ja Konstitucionālā tiesa atzīst, ka
slēdziena izdarīšanai nav pietiekami pieradījumi, tiesa izlemj par jaunu
pierādījumu savākšanu un izskatīšanu.
Konstitucionālās tiesas tiesnesi var
atstādināt no lietas izskatīšanas, ja viņš ir radinieks personām, kuru
jautājumi tiek izskatīti lietā. Par
tiesneša atstādināšanu tiek izlemts apspriedes istabā.
Tiesas sekretāre sēdi protokolē. Protokolā
tiek ierakstīts:
·
sēdes
laiks un vieta;
·
priekšsēdētāja
vārds, uzvārds, tiesnešu vārdi, uzvārdi, kuri piedalās sēdē,
·
izskatāmais
jautājums,
·
dati
par personām, kuras piedalās sēdē, liecinieki, eksperti, oficiālās
amatpersonas;
·
ekspertu
slēdzieni un liecinieku liecības;
·
kārtība
kā tiek vadīta sēde un tās rezultāti;
·
Konstitucionālās
tiesas lēmums;
·
faktus,
kurus lūdz atzīmēt protokolā.
Tiesas procesa gaitai ir jābūt
ieprotokolētai visā pilnībā. Tiesas sēdi var stenografēt, bet stenogrammas
netiek pievienotas protokolam. Protokolam ir jābūt gatavam divu dienu laikā pēc
notikušās sēdes vai tās atlikšanas. Protokolu paraksta Konstitucionālās tiesas
priekšsēdētājs un sēdes sekretārs.
Pēc lietas izskatīšanas Konstitucionālās
tiesas tiesneši dodas uz apspriedes istabu, par to paziņodami klātesošajiem.
Apspriede un balsošana notiek aizklātā veidā. Lēmumus pieņem ar vairākumu balsu
pārsvaru.Pēc apspriešanās uz apspriedes istabu tiek uzaicināts tiesas
darbinieks, kas pieraksta tiesas lēmumu. Tiesnešu balsojumu ir aizliegts
izpaust. Lēmuma pieņemšanas laikā tiek noteikta Konstitucionālā norma vai
likums pēc kuras vadās, nosakot galīgo lēmumu. Lēmums ir jāpieņem mēneša laikā
pēc lietas izskatīšanas, to pieņem ar balsu vairākumu. Tiesnešiem nav tiesības
atteikties balsot vai atturēties. Pieņemto lēmumu paraksta visi tiesneši.
Lēmumā tiek norādīts:
·
lēmuma
saturs;
·
Konstitucionālās
tiesas sastāvs;
·
personas,
kuras piedalās tiesas sēdē;
·
izskatāmā
jautājuma būtība.
·
Konstitucionālā
norma, pēc kuras vadījās, pieņemot lēmumu;
·
norādījums,
ka lieta nav pārsūdzama.
Pēc pieņemtā lēmuma tiesa ierodas zālē
un priekšsēdētājs paziņo par pieņemto lēmumu. Visi klātesošie zālē tiesas
lēmumu uzklausa kājās stāvot. Lēmums tiek paziņots Lietuvas republikas vārdā.
Ja lietā ir atklātas neprecizitātes vai
redakcionāla rakstura kïūdas, Konstitucionālā tiesa pēc lēmuma paziņošanas ir
tiesīga ieviest labojumus pēc dalībnieku lūguma.
Konstitucionālās tiesas lēmums ir galīgs
un nav pārsūdzams. Pēc lēmuma pieņemšanas un paziņošanas divu dienu laikā tas
jānosūta:
·
Konstitucionālās
tiesas tiesnešiem;
·
personām,
kuras piedalījās tiesas procesā;
·
Seimam,
Valsts prezidentam, valdībai;
·
Augstākās
Tiesas priekšsēdētājam, Ìenerālprokuroram, Justīcijas ministram.
Konstitucionālās tiesas priekšsēdētājam
ir tiesības izlemt jautājumu par lēmuma nosūtīšanu arī citām institūcijām,
amatpersonām un pilsoņiem.
Konstitucionālās tiesas lēmumu oficiāli
skaidrot drīkst tikai Konstitucionālā tiesa. Par lēmuma skaidrojumu tiek
pieņemts atsevišís lēmums. Skaidrojot tiesas lēmumu, nav pieïaujamas izmaiņas
saturā.
Konstitucionālās tiesas lēmumu var
pārskatīt pēc pašas tiesas iniciatīvas, ja:
1) ir atklājušies jauni būtiski apstākïi,
kuri nebija iepriekš zināmi tiesai;
2) ir izmainīta Konstitucionālā norma vai
likums uz kura pamata tika pieņemts lēmums.
3) iepriekš pieņemtais lēmums neatbilst
saturam.
Par pierādījumiem Konstitucionālajā
tiesā tiek uzskatīti jebkuri fakti, uz kuru pamata Konstitucionālā tiesa
konstatē, ka prasība ir pierādāma. Ðie fakti tiek noteikti no lietā piedalošos
personu skaidrojumiem, no liecinieku liecībām, rakstveida pierādījumiem, ekspertu slēdzieniem. Tiesa
ņem vērā tikai tos pierādījumus, kuri ir cieši saistīti ar izskatāmo lietu. Konstitucionālajā tiesā
sniegtajiem pierādījumiem nav iepriekšēja spēka. Tiesa vadās pēc tiesnešu
objektīvā novērtējuma.
Liecinieks var būt jebkura persona,
kurai ir zināmi kādi pierādījumi, kuri attiecas uz lietu. Izsauktajam
lieciniekam ir jāierodas tiesā un jāsniedz
liecība.
Liecinieka neierašanās gadījumā, ja nav
attaisnojošs iemesls, var uzlikt sankciju — sodu, bet otrreizējās neierašanās
gadījumā, viņu var atvest ar policijas
palīdzību.
Par nepareizu liecības došanu liecinieku
Kriminālkodeksa noteiktajā kārtībā var saukt pie atbildības. Par atbildību, kas
gulstas par nepareizas liecības došanu, liecinieks tiek brīdināts, ko viņš
apstiprina ar parakstu.
Par ekspertu var tikt pieaicināta
personu, kas ir speciālists noteiktajā jautājumā. Nepieciešamības gadījumā var
tikt pieaicināti vairāki eksperti. Ekspertam ir tiesības iepazīties ar
materiāliem, piedalīties lietas izskatīšanā. Gadījumā, ja eksperts neierodas uz
tiesas sēdi viņam var uzlikt sodi. Par tīšu nepareizu slēdziena došanu ekspertu
var saukt pie atbildības pēc KK noteiktajām normām. Eksperta slēdziens tiek
iesniegts rakstveidā. Gadījumos, ja ir vairāki ekspertu slēdzieni, eksperti
vienojas savā starpā par galīgo slēdzienu.
Tiesas izdevumus, sedz institūcijas,
kuras piedalās tiesas procesā.
Konstitucionālajai tiesai ir tiesības
uzlikt sodus:
1) par Konstitucionālās tiesas pieprasīto
materiālu, dokumentu neiesniegšanu bez attaisnojoša iemesla, noteiktajā
termiņā;
2) par neierašanos uz Konstitucionālās tiesas
sēdi bez attaisnojoša iemesla;
3) ekspertam par atteikšanos sniegt
slēdzienu.
Konstitucionālajai tiesai ir tiesības
uzlikt naudas sodu privātpersonām un to pārstāvjiem līdz vienai vidējai mēnešalgai, amatpersonām— līdz
èetrām mēnešalgām.
Personas, kuras piedalīsies
Konstitucionālās tiesas sēdē tiek uzaicinātas uz tiesu. Tāpat tiesa uzaicina
arī ekspertus, lieciniekus. Tiesas pavēstes nogādā kurjers, vai tās tiek
izsūtītas pa pastu. Pavēstēm jābūt
izsūtītām ne vēlāk kā 7 dienas līdz tiesas sēdei. Ja personas, kuras ir
uzaicinātas uz tiesu, neierodas tas netraucē pieņemt lēmumu par tiesas sēdi.
Lietas izskatīšanu var atlikt, pēc
Konstitucionālās tiesas lēmuma, ja:
1) jautājums nav pietiekami sagatavots un tam
ir nepieciešama papildus izskatīšana;
2) nepieciešams pieprasīt jaunus
pierādījumus;
3) citu svarīgu iemeslu dēï.
Konstitucionālajai tiesai ir tiesības
nolikt citu laiku izskatāmajai lietai, un par to jāpaziņo visām personām, kuras
piedalās tiesas sēdē. Lietas izskatīšanas atlikšanas gadījumā, liecinieki, kuri
ir ieradušies uz tiesu, var sniegt liecību, tādējādi otrreiz uz tiesu viņi
netiek izsaukti.
Konstitucionālajai tiesai ir piekritīgas
lietas, kur ir jāizskata atbilstība Konstitūcijas normām un likumiem.
Konstitucionālā tiesa izskata lietas:
1) par pieņemto likumdošanas aktu atbilstību
Lietuvas Republikas Konstitūcijai
2) par Valsts prezidenta izdoto aktu
atbilstību Lietuvas Republikas Konstitūcijai un likumiem;
3) par valdības izdoto noteikumu atbilstību
Lietuvas Republikas Konstitūcijai un likumiem.
Pamatojums izskatīt lietu
Konstitucionālajā tiesā par tiesību akta atbilstību Konstitūcijai ir juridiski
motivētas šaubas vai tiesību norma ir pretrunā kopumā Konstitūcijai vai kādai
no tās daïām:
·
pēc
satura;
·
pēc
formas;
·
pēc
sastādīšanas kārtības,
·
pēc
realizācijas.
Iesniegt pieteikumu par lietas
ierosināšanu ir tiesības:
1) par Seimā pieņemto aktu atbilstību
Konstitūcijai
— valdībai, kuras sastāvā ir 1/5 no visiem Seima deputātiem un tiesas;
— valdībai, kuras sastāvā ir 1/5 no visiem Seima deputātiem un tiesas;
2) par Valsts prezidenta izdoto aktu
atbilstību Konstitūcijai — 1/5 Saeimas deputātiem un tiesas;
3) par valdības noteikumu atbilstību
Konstitūcijai — ne mazāk par 1/5 Saeima deputātiem un Valsts prezidentam.
Iesniegtajā prasībā ir jānorāda:
1) adresāts;
2) nosaukums un iesniedzēja adrese;
3) dati par iesniedzēju un tā pilnvarām;
4) Konstitūcijas norma vai likums uz kura
pamata tiek iesniegta sūdzība, un pamatojums;
5) klāt pievienoto dokumentu uzskaitījums.
Prasībai ir jābūt parakstītai ar valsts
institūcijas vadītāja parakstu. Prasību, kuru iesniedz Seima deputāti, ir jābūt
parakstītai visiem deputātiem, kas iesniedz prasību.
Prasībai ir jāpievieno:
1) apstrīdamās normas teksta kopija;
2) notariātā apstiprināts tulkojums, ja
dokuments ir tulkots.
Prasībai pievieno ekspertu slēdzienu,
liecinieku sarakstu, u.c. dokumentus.
Konstitucionālajā tiesā kā prasītājs var
griezties Augstākā Tiesa, apelācijas tiesa, apgabaltiesa, lai Konstitucionālā
tiesa izlemj strīdus jautājumu. Prasībai ir jāpievieno motivācija, kāpēc tiesa
ir nolēmusi, ka noteiktā norma neatbilst Konstitūcijai.
Atsaukt prasību ir tiesības
Konstitucionālās tiesas priekšsēdētājam, līdz brīdim kamēr lieta netiek
izskatīta.
Konstitucionālā tiesa izlemj prasību
neizskatīt, ja:
1) prasību ir iesniegusi juridiska vai
fiziska persona, kurai nav tiesības griezties Konstitucionālajā tiesā;
2) lietas izskatīšana nav piekritīga
Konstitucionālajai tiesai;
3) Konstitucionālā tiesa izskata vai ir
izskatījusi prasībā norādīto strīdu jautājumu.
Prasības neizskatīšanas gadījumā
Konstitucionālā tiesa nosūta savu lēmumu prasības iesniedzējam. Prasības
atgriešana neliedz tiesības vēlreiz griezties
Konstitucionālajā tiesā, ja prasības tekstā tiek novērstas nepilnības.
Konstitucionālā tiesa pēc lietas
izskatīšanas pieņem lēmumu par tiesiskās normas atbilstību vai neatbilstību
Konstitūcijai un likumiem.
Lietuvas Republikas likumi (vai tā daïa)
vai cits tiesību akts (vai tā daïa) nevar tikt piemēroti pēc oficiālas
Konstitucionālās tiesas lēmuma paziņošanas par šo tiesību normu neatbilstību
Konstitūcijai un likumiem.
Konstitucionālās tiesas pieņemtajiem
lēmumiem ir likuma spēks, tie ir saistoši visām valsts institūcijām, tiesām,
uzņēmumiem, organizācijām un iedzīvotājiem.
Konstitucionālās tiesas kompetencē
ietilpst dot slēdzienu par Valsts prezidenta vēlēšanu un Seima deputātu
vēlēšanu likumību, Starptautisko līgumu atbilstību Lietuvas Republikas
Konstitūcijai un likumiem. Izlemt jautājumu vai Valsts prezidenta veselības
stāvoklis ïauj pildīt viņam uzticētos pienākumus un vai Seima deputātiem ir
tiesības darboties Seimā.
Prasību Konstitucionālajā tiesā par
Valsts prezidenta vēlēšanu un Seima deputātu ievēlēšanu likumību var iesniegt
triju dienu laikā pēc Centrālās vēlēšanu komisijas oficiāla vēlēšanu rezultātu
paziņošanas.
Iesniegumu par Valsts prezidenta
veselības stāvokïa atbilstību pildīt amatu it tiesības iesniegt tikai Seimam.
Iesniegumam jābūt klāt pievienots medicīnas komisijas slēdziens, kurš
apstiprināts Seimā. Nepieciešamības gadījumā, var būt iesniegti citi
pierādījumi, kuri raksturo Valsts prezidenta veselības stāvokli.
Starptautisko līgumu atbilstība tiek
izvērtēta, pamatojoties uz Konstitūcijā noteikto kārtību.
Pēc jautājuma izlemšanas Konstitucionālā
tiesa dod slēdzienu, kurš nav pārsūdzams.
Konstitucionālās tiesas lēmumi,
slēdzieni tiek publicēti oficiālajā laikrakstā “Lietuvas Republikas Seima un
Valdības Ziņotājs”, un stājas spēkā pēc to publicēšanas.
Konstitucionālā tiesa ir valsts budžeta
iestāde un tiek finansēta no valsts budžeta. Konstitucionālā tiesa atrodas
Iekšlietu ministrijas apsardzē.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru