BIZNESA AUGSTSKOLA TURĪBA
TIESĪBU ZINĀTŅU KATEDRA
KONSTITUCIONĀLAJĀS TIESĪBAS
Daudzpartiju sistēmas
attīstība
Latvijā 90.gadu otrajā pusē.
Neklātienes nodaļas
2.kursa
1. grupas students
EDUARDS BUKOVSKIS
Studentu karte ISIC 700200160333
Lektore
G.Saule
2
Ievads
Politiska partija –
politiska organizācija, kurai ir izstrādāta sava sabiedrības uzbūves un
funkcionēšanas koncepcija un kura pauž vai cenšas paust kādu sabiedrības
aprindu (sociālās grupas, slāņa) intereses sabiedrības pārvaldīšanā, kā arī
organizē to interešu praktisko īstenošanu.
Sabiedrībā partijas funkcionē
mijiedarbībā cita ar citu, jo vienlaikus pastāv dažādu sociālo grupu intereses.
Viss politisko partiju kopums un to programmu spektrs nodrošina tautas dažādo
sociālo grupu kā politikas subjektu regulāru un organizēto mijiedarbību.1
Politiskās partijas saviem biedriem rada iespēju organizēti piedalīties
politikā, kas ir, sabiedrības pašvaldīšana vai tās ietekmēšanā.
Mūsdienu sabiedrības
politiskā dzīve ir ļoti sarežģīta un daudz pusīga. Tajā piedalās daudz
dalībnieku, kuru vidū būtiska vieta ir politiskajām partijām, kuras ieņem
centrālo vietu valsts politiskajā dzīvē, jo tās veic noteiktus uzdevumus, kādus
citas organizācijas vai nu nav spējīgas, vai arī nevēlās veikt.
Lielākā daļa pašreizējo politisko partiju Latvijā sāka veidoties
90.g.sākumā. Mēģināsim pasekot līdz. Daudzpartiju sistēmas attīstība Latvijā,
kādas īpatnības piemīt šai daudzpartiju sistēmai mūsu valstī? Kādi bija
būtiskie priekšnoteikumi daudzpartiju sistēmas izveidošanā? Un kā šī sistēma
darbojās Latvijas Republikā? Ar dažādu laikrakstu un grāmatu (Ievads Politikā,
Politika Latvijā), palīdzību mēģināsim atbildēt uz augšminētiem jautājumiem.
______________________________
1. Juridisko terminu
vārdnīca – autoru kolektīvs Nirdik Rīga 98.
189.lpp.
3
Mūsdienīgo politisko partiju rašanās bija cieši saistīta ar
konstitucionālisma un parlamentārisma attīstību. Tās izveidojās kā mehānisms,
kas saista valsts institūtus ar sabiedrību
Par partijām var runāt kopš tā brīža, kad politika kļuva par
profesionālās darbības veidu, laika gaitā vienīgi mainījušās partiju funkcijas
un sabiedrības attieksme pret tām. Pirmās politiskās partijas mūsdienu izpratnē
izveidojās 19.gs. otrajā pusē uz dažādu politisko klubu un vēlēšanu komiteju
bāzes. Sākotnēji partijas varēja veidot tikai politiski un ekonomiski
priviliģētas grupas (piemēram, vēlēšanās varēja piedalīties tikai dažas
sabiedrības kārtas, bet mantas cenzs vēlētāju loku ierobežoja pēc viņa mantiskā
stāvokļa).1
Partiju loma īpaši pieauga
līdz ar tautas masu iesaistīšanos pārvaldē. Tādējādi politisko partiju tapšanas
process ir cieši saistīts ar aristokrātijas varas tradicionālo struktūru
sabrukumu un tās aizstāvēšanu.2
Latvijā vārds "partija" kļuva pazīstams 19.gs. 60.gados
nacionālās kustības sākumpunktā. Pirmā politiskā partija Latvijā ir 1904.gadā
nelegāli izveidotā Latviešu Sociāldemokrātiskā strādnieku partija. Tikai pēc
Nikolaja II 1905.g. 17.oktobra manifesta kļuva iespējams veidot legālas
politiskās partijas. Pēc patvaldības gāšanas 1917.g. Februāra revolūcijas
notika straujš jaunu politisku partiju veidošanās process.
Ja mēs runājam par
daudzpartiju sistēmu Latvijas Republikā, te protams būtu jāattiecas, kā jau
Latvijas pagaidu parlamentā – Latvijas Tautas padomē - 1918.gadā jau bija pārstāvētas Politiskās
partijas un turpmāk politisko partiju skaits strauji pieauga.
Satversmes sapulces vēlēšanās 1920.g. bija iesniegti 57 kandidātu
saraksti ( ar 24 nosaukumiem). 1 Saeimas vēlēšanās 1922.g. – 88 saraksti, bet
2. Saeimas vēlēšanās 1925.gadā – pat 141 saraksts. Pirms 3. Saeimas vēlēšanām
1928.g. tika pieņemti vairāki ierobežojumi, kā piemēram 1000 latu drošības
nauda, noliegums apvienot neizlietotās balsu skaita daļas utt. Tomēr arī tās
būtiski nemazināja dažādu politisko partiju skaitu šajās vēlēšanās tika
pieteikti 120 saraksti, bet pēdējās demokrātiskajās vēlēšanās pirms kara, 1931
gadā – 103 saraksti.
___________________________________________
1.2.3. Ievads
Politikā – Žaneta Ozoliņa Zvaigzne ABC 1998.g. 65 – 71.lpp.
4
te mēs varam runāt vismaz par četrām lielākajām partiju kopām Latvijas
politiskajā dzīvē pirms 1934.gada.partiju skaits bija daudz lielāks. Frakciju
skaits Saeimā nekad nebija mazāks par 20, turklāt daudzās no tām bija tikai
viens vai divi deputāti.
Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanās 1991.gadā partiju sistēma mūsu
valstī ir krietni mainījusies. Divas nozīmīgākās konfliktu jomas mūsdienu
Latvija ir saimnieciskā politika un etniskā politika. Etniskā politikā
galvenais konflikta iemesls izpaudās konfliktā par nepilsoņu( kuru lielākais
vairums nav latvieši) turpmāko likteni Latvijā. Šo problēmu risināšanai tiek
piedāvāti atšķirīgi paņēmieni, kaut vairākums Saeimā pārstāvēto partiju sakās
atbalstām tirgus ekonomikas principus.1 Pastāv visai liela
vienprātība par svarīgākajiem darbības virzieniem, taču domas šķiras par
konkrētajiem uzdevumiem šo mērķu sasniegšanai. Piemēram, vairākums partiju
atbalsta valsts lomas samazināšanu saimnieciskajā dzīvē un uzņēmumu
pārstrukturēšanu. Taču diskusijas raisās par privatizācijas tempiem un
paņēmieniem.2
Kā atzīmējām, partiju sistēmas veidošanos ietekmē sociālie un
politiskie konflikti sabiedrībā, kā arī proporcionālā velēšanu sistēma, kāda ir
arī Latvijā.
Būtisks stimuls jaunu partiju veidošanai bija 80.gadu otrās puses
plurālisms un kā pirmsākums partiju veidošanās procesam ir jāatzīmē Latvijas
Tautas frontes (LTF) dibināšanu 1988.g. oktobrī. LTF kā pretstats šajā laikā
bija Latvijas Komunistiskā partija (LKP). LKP un LTF ideoloģiskā konkurence noveda
pie jaunu partiju tapšanas.3 Kā
nākošo stimulu jaunu politisko partiju izveidošanai atzīmēsim 5.Saeimas
vēlēšanas.
Te varam atcerēties izplatīto deviņdesmito gadu sākumā, sakāmvārdu –
cik latviešu, tik partiju.4
Līdz 1995.gada vasarai Latvijā bija reģistrēta 41 politiska
organizācija un partija. Lai gan mūslaiku Latvijas politisko partiju pirmie
aizmetņi radās jau astoņdesmito gadu beigās, taču saistošo tiesisko statūtu tās
iegūst kopš 1993.gada, reģistrējoties Tieslietu ministrijas Politisko organizāciju
reģistrā (ko nosaka likums 'Par sabiedriskajām organizācijām un to
apvienībām"10.p.1 d.).5
_______________________________________________
1,2. Politika Latvijā – autoru grupa Apgāds
"Rasa ABC"1999.g.113.lpp.
3. Ievads Politikā – Žaneta Ozoliņa Zvaigzne
ABC 1998.g. 572.lpp.
4. Avīze "Fokuss" – "Partiju
dzīve un nāve Latvijā" 27.01.99.
5. Likums" Par
sab. organizācijām un to apvienībām" – Ziņotājs 14.01.93.
5
Jāatzīmē ka šajā reģistrā pēdējo gadu laikā ir parādījušās krietni
vecākas politiskās organizācijas, un ir tādas kas līdz reģistrēšanas kārtības
ieviešanai jau paspējušas likvidēties vai apvienoties ar citām. Te minēsim
vienu piemēru: 1986 gadā dibinātie Helsinki 86 no sabiedriskās organizācijas
par politisko partiju Tieslietu Ministrijā reģistrētas tikai 1998.g. Latvijas
Atdzimšanas partijas nosaukumu reģistrēts 1998.g.aprīlī
(vadītājs-dermatovenerologs Andris Rubins), kaut gan agrākai helsinkietis un
tagadējais tēvzemietis 7.Saeimas deputāts Juris Galerijs Vidiņš ar šādu
nosaukumu nodibināja, pēc daudzu vēsturnieku domām, pirmo politisko partiju
Latvijā jau 1989.g. 2.aprīlī1, kā tas ir uzreiz pēc gada kā
izveidojās divas politiskās kustības – Latvijas Tautas fronte un Latvijas
Nacionālā neatkarības kustība. Kā redzam, Latvijas vēlēšanu sistēma un likumu
"Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām, veicināja daudzu sīku
partiju veidošanos. Latvijā oficiāli ir reģistrētas 45 politiskās partijas.
Droši vien partiju skaits būtu ievērojami lielāks, ja 1995 gadā Latvijas likumā
par sabiedriskajām organizācijām nebūtu veiktas izmaiņas, kas nosaka, ka
politiskās organizācijas var dibināt ne mazāk kā 200 Latvijas pilsoņi. Agrāk
pietika tikai ar desmit personu parakstiem statūtos, lai Tieslietu Ministrija
reģistrētu jaunu partiju.2
Latvijā reģistrēto politisko partiju un apvienību
dinamika (dati uz 1998.g. beigām).3
Gadi Skaits No tām eksistē šobrīd
1993 26 13
1994 17 10
1995 3 2
1996 4 3
1997 8 8
1998 12 11
Kopā 70 47 |
_____________________
1,3. Avīze Fokuss "Partiju dzīve un nāve
Latvijā" 27.01.99.
2. Vakara Ziņas "Sīkās partijas gatavas radikāli
pārveidot Latviju" 16.09.99.
6
"Latvijas ceļš" un apvienība TB/LNNK ir vienas no vecākajām
labēji orientētājām politiskajām partijām, kas Saeimas darbā piedalās jau kopš
1993.g.
7.Saeimā ir plaši pārstāvēta vēl viena labēji centriska organizācija,
kas tika izveidota tikai 1998 gadā – Tautas partija. Šīs trīs partijas atbalsta
tirgus saimniecības ieviešanu, ekonomisko reformu turpināšanu un ātru
privatizācijas procesu pabeigšanu valstī.1
Bet te jāatzīmē, ka šo partiju programmas nacionālās politikas
jomā nav tik vienprātīgas. "Tēvzemei un Brīvībai"/LNNK un Tautas
partija ir par stingrāko etnisko politiku, "Latvijas ceļa" nostāja
šajā jautājumā nedaudz elastīgāka. Pilnīgi pretējs šīm partijām etniskās
politikas ziņā ir Latvijas Sociālistiskā partija (LSP), kas itin cieši saistīta
ar mūsu valsts aizliegto Komunistisko partiju un Tautas saskaņas partija.
Šobrīd abas partijas apvienojušās frakcijā "Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā".
Latvijas Sociāldemokrātiskā apvienība izveidota arī no divām partijām,
Latvijas Sociāldemokrātiskās strādnieku partijas un Latvijas
Sociāldemokrātiskās partijas, kura ir kreisi orientēta, un atbalsta
piesardzīgas saimnieciskas reformas īstenošanu, nepalielinot sociālo spriedzi
mūsu sabiedrībā un apjomīgu sociālās aizsardzības politiku.
"Jaunā partija" nesaistās ne ar kreisajiem, ne ar labējiem
politiskajiem spēkiem. Savā izveidotā programmā cenšas atrast kompromisu un
līdzsvaru starp kreiso un labējo bloku, piemēram starp TB/LNNK nacionālismu un
TSP/LSP kosmopolītismu.2
Pēdējos gadus nopietnas izmaiņas notiek politiskā spektra kreisajā
spārnā. Veidojas jaunas kreisi orientētas partijas, kas protams grib pārvarēt
barjeru un iegūt savu pārstāvniecību Saeimā. Kā atceramies 1997. gada vietējo
pašvaldību vēlēšanās nopietnus panākumus guva sociāldemokrāti. Tas nozīmē, ka
pamazām tiek pārvarēti negatīvie uzskati, kas kreisos politiskos spēkus
saistīja ar Latvijas neatkarības pieminekļiem un komunistisko partiju. Kreisās
orientācijas partijas paredz saglabāt vai pastiprināt valsts regulējošo lomu
tautsaimniecība, iejaukšanos makroekonomiskajos procesos. Bet, piemēram, šobrīd
Sociāldemokrātiskai strādnieku partijai piemīt ne tikai ekonomiskais kreisums,
kas ir raksturīgi šā bloka partijām, bet tā saucamā labējā politika sociālajā jomā.
Šāda politika tuvina partiju radikāliem nacionālistiem un attālina no
sociāldemokrātiskās ideoloģijas. Te rodas iespaids ka sociāldemokrātus var
sagaidīt šķelšanās.
___________________________
1,2. Politika Latvijā
– Apgāds "Rasa ABC" 1999.g. 113-115 lpp.
7
Kā redzam no mūsu pašu
prakses, ka ļoti grūti veidot valdību no daudzām partijām, īpaši kad partijas
ir spilgti ideoloģiski pretējas. Piemērs tam Viļa Krištopāna vadība un tā
sauktā varavīksnes valdība, kurā bija pārstāvētas četras partijas Latvijas
Ceļš, Tēvzemei un Brīvībai/LNNK, Jaunā partija un Latvijas Sociāldemokrātiskā
partijas, kurām bija ļoti lielas
domstarpības un diezgan dziļas ideoloģiskas pretrunas. Šo pretrunu iespaidā
1999.gada 5.jūlijā V.Krištopāna valdība demisionēja. Jauno valdību, izveidoja
Tautas partija, Latvijas Ceļš un TB/LNNK. Valdība veidota, saskaņojot lielas
daļas Latvijas politiķu intereses un pamatojoties uz samērojamu ideoloģisko
bāzi. Tā kā valdība sastāv no labēja spārna partijām, varam atzīmēt ka Latvijas
politikā šis labējais spārns izskatās diezgan stabili, ko nevaram pagaidām
teikt par partiju kreiso spārnu, kurš izskatās vairāk nestabils. Bet lai
nodrošinātu stabilu politisko vidi Latvijā, nepieciešamas spēcīgas gan labējās,
gan kreisās politiskās organizācijas.
Kā jau minējām iepriekš, jau
kopš Latvijas neatkarības atjaunošanās ir bijuši centieni samazināt parlamentā
pārstāvēto partiju skaitu. Tāpēc ir minēts minimālais balsu skaits, kas
nepieciešams katrai partijai, lai iegūtu deputātu mandātu Saeimā. Kā atceramies
šis skaits bija palielināts pirms 6.Saeimas vēlēšanām. Un te jāatzīmē, pavisam
nesen Saeimas deputātu atbalstītos grozījumus likumā "Par sabiedriskajām
organizācijām un to apvienībām", kas paredz, kā turpmāk politiskās
partijas varēs dibināt ne mazāk kā 1000 biedru. Bet kā mēs redzam, pēc mūsu
daudzpartiju sistēmas attīstības vēstures šie visi ierobežojumi devuši ļoti
ierobežotus panākumus. No tā varam secināt, ka ar likumu vien partiju skaitu
demokrātiskā sabiedrība ierobežot nevar, partiju veidošanos nosaka dziļākie
sociālie cēloņi.1
Pēc politologa J.Peniķa domām :" Latvijā šobrīd ir samērā
"normāls" partiju spektrs, apmēram tāds kā citur Eiropā. Ir
"labais spārns" – Tautas Partija, Latvijas Ceļš un nosacīti TB/LNNK.
Ir "kreisais spārns" – sociāldemokrāti un Jurkāna – Rubika partija.
Kaut kur pa vidu Jaunā partija. Pašreizējā TP-LC-TB/LNNK koalīcija ir tieši
tāda labēji centriska valdība, kādu varētu sagaidīt arī citās Eiropas
parlamentārās valstīs, kur ir daudzpartiju sistēma."2
_________________________
1. Politika Latvijā – Apgāds "Rasa
ABC" 1999.g. 113-115 lpp.
2. Lauku Avīze – "Partijas no savām
vietām tik viegli neizstrīpot" 19.10.99.
8
Mūsu valstī ir
reģistrētas, kā jau atzīmējām 45 politiskās partijas un lielākā daļa no tām ir
pārstāvētas Saeimā. Partiju sistēma Latvijā ir veidošanās stadijā un tai ir
raksturīgs liels skaits nelielu partiju. Dažādu politisko organizāciju
apvienošanās liecina par partiju konsolidāciju, to mēs arī redzam no 1998.gada
skaitļiem, kuri neliecina par ievērojamu Saeimas sastāva saskaldību, kas bija
raksturīga pirmajām četrām Saeimām. Partiju konsolidācija, nozīmē partiju
tuvināšanās procesu, pēc kura parlamenta pārstāvēto partiju skaits būs krietni
mazāks.
Bet pastāv arī tāds
viedoklis, ka Latvijas politiskajai kultūrai raksturīga liela uzticēšanās
atsevišķām personībām.1 Tas, savukārt, veicinājis nelielu, relatīvi
vāju partiju veidošanos ap vienu sabiedrībā labi pazīstamu līderi, kurš tomēr
nav spējīgs piedāvāt pietiekami izvērstu un plašākiem sabiedrības slāņiem pievilcīgu
rīcības programmu. Vairākas partijas radušās klasiskā ceļā – parlamenta
deputātiem meklējot sabiedrības atbalstu atkārtotai ievēlēšanai. Piemērs šai
ziņā ir savienība Latvijas Ceļš, kura tika izveidota uz ietekmīga "Kluba
21" bāzes, lai panāktu tā saucamo mēreno tautfrontiešu deputātu ievēlēšanu
5.Saeimā.2
Piedevām jaunās partijas nereti sevi uzlūko kā jaunās nacionālās valsts
daļu, līdz ar to tām ir grūti ne tikai paust sabiedrības viedokli un intereses,
bet arī pievērsties valsts institūtu darbības kontrolei un uzlabošanai.
Rezultātā sabiedrības uzticēšanās līmenis politiskajām partijām ir diezgan
zems. Pēc tā kā iedzīvotāji piedalās politiskajā dzīvē, var spriest vai viņi
politisko sistēmu atbalsta vai noliedz. Pilsoņu līdzdalība var būtiski ietekmēt
valsts sociālos un politiskos mērķus. Piemēram, Partiju ieteikumi no vienas
puses, palīdz valdībai izvirzīt tādus darbības mērķus un izmantot tādus šo
mērķu sasniegšanas līdzekļus, kuri maksimāli atbilst iedzīvotāju interesēm.
Savukārt no otras puses, pilsoņu līdzdalība tādu lēmumu pieņemšanā, kuri
ietekmē viņu dzīvi, attīsta atbildības izjūtu. Pilsoņu politiskā līdzdalība nav
uzskatāma par pašmērķi, bet gan par līdzekli ar ko sasniegt citus mērķus –
tādus kā sociālekonomiskā vienlīdzība un nacionālā neatkarība.
_______________________________
1,2. Politika Latvijā
– Apgāds "Rasa ABC" 1999.g. 112-115 lpp
9
Mēģinājumi radīt jaunas partijas būs vienmēr, kamēr Latvijā būs
pašreizējā proporcionālās reprezentācijas vēlēšanu iekārta. Un kā raksta politologs
J. Peniķis "Vienmēr jau ir kādi uzņēmīgi cilvēki, kam nezūd cerības uz
piecu procentu vēlētāju atbalstu".1
___________________________
1. Lauku Avīze - "Partijas no savām vietām tik viegli
neizstrīpot" 19.10.99.
10
Secinājumi
Zinot partiju skaitu
kādas valsts partiju sistēmā var izdarīt diezgan drošus secinājumus par
attiecīgajā valstī valdošo politisko režīmu. Vienpartijas sistēma liecina par
nedemokrātisku režīmu (bijusī PSRS, Kuba). Ja ir zināms ne tikai partiju
skaits, bet arī to ideoloģiskās atšķirības, tad var spriest par demokrātiska
režīma dzīvotspēju.1 Ja valstī pastāv tikai dažas politiskas
partijas un to idejiskās domstarpības ir nelielas, šādos apstākļos demokrātija
stāv droši uz kājām, piemēram Vācija kur pastāv 3-4 ietekmīgas partijas ar
mērenu programmu.
Ja politiskie spēki sadalīti starp daudzām partijām, kuras šķir
nopietnas, dziļas ideoloģiskās pretrunas (piem.Itālija), tad demokrātiskais
režīms ir nestabils un var sabrukt.
No augšminētā gribētu atzīmēt, ka LR daudzpartiju sistēmas attīstība
90.gadu beigās jau atrodas tuvāk Vācu paraugam, piemēram, kad parlaments sastāv
no 3-4 ietekmīgākajām partijām.
1. Pēdējos gados
Latvijā varam vērot zināmu partiju tuvināšanās procesu, kas nozīmē, ka starp
partijām nav tik dziļu ideoloģisko pretrunu.
2.Būtisks faktors partiju izveidošanā
būs proporcionāla reprezentācijas vēlēšanu iekārta, kura pastāv Latvijā, bet
tas ir manuprāt tikai pastāvošas demokrātijas nostiprināšanas pazīme, kura
veicina jaunu domu reformu ieviešanu mūsu dzīvē.
3.Vissvarīgākais un visnozīmīgākais faktors
partiju izveidē ir, un es domāju paliks, katras sabiedrības sociāla struktūra
un nozīmīgākie idejiskie konflikti, kuri cerams Latvijā būs tuvākos 5-10 gados
tiks risināti. Kā arī no pilsoniskās sabiedrības aktivitātēm valsts politiskajā
dzīvē.
Tad mēs varēsim pateikt, ka Latvijā demokrātija ne tikai dzīvotspējīga,
bet arī stāv droši uz kājām.
_________________________
1. Politika Latvijā –
104.lpp
11
Izmantoto
avotu saraksts
1. Juridisko terminu vārdnīca.
Autoru kolektīvs Nordik Rīga-98
2. Ievads Politikā. Ž.Ozoliņa Zvaigzne ABC 1998.g.
3. Politika Latvijā. Autoru grupa Apgāds "Rasa ABC"1999.g.
4. Avīze Fokuss. "Partiju dzīve un nāve Latvijā" 27.01.99.
5. Avīze Vakara Ziņas. "Sīkās partijas gatavas radikāli pārveidot
Latviju"
16.09.99.
6. Lauku Avīze. "Partijas no savām vietām tik viegli
neizstrīpot" 19.10.99.
Cityfinances aizdevums biznesam https://www.cityfinances.lv/precizu-datu-sagatavosana-investori/
AtbildētDzēst