Latvijas Universitāte
Juridiskā fakultāte
Tiesību teorijas un politikas
zinātņu katedra
Neklātienes nodaļas
1.kursa studenta
Daiņa Gulbja
Stud.apl.num. JurP 990460
KONTROLDARBS
LATVIJAS TIESĪBU VĒSTURĒ
LATVIJAS REPUBLIKĀ NOTIKUŠĀ 1934.GADA 15.MAIJA APVĒRSUMA JURIDISKS RAKSTUROJUMS
Zinātniskais konsultants
Lekt. Jānis Lazdiņš
2000
Rīga
“Tā būs demokrātiska taisnīga valsts, kura
nedrīkst būt vietas ne apspiešanai, ne netaisnībai,” nobeidzot savu runu,
svinīgi pasludināja jaunieceltais Latvijas Republikas Ministru prezidents
Kārlis Ulmanis Latvijas valsts neatkarības proklamēšanas aktā Latviešu operas
namā (tag. Nacionālajā teātrī) 1918.gada
18.novembī.[1] Šī Kārļa Ulmaņa runa izpelnījās jūsmīgus
aplausus.
Vēsturnieki un
politiķi ļoti pretrunīgi skaidro 1934.gada maija notikumus Latvijā. Kārlis
Ulmanis ļoti labi apzinājās tiesiskas valsts pamatprincipus, taču viņš pats
nespēja un nevēlējās atbalstīt šo paša deklarēto principu 1934.gada 15.maijā,
kad izšķīrās par demokrātijas likvidēšanu.[2]
Līdz 15.maija
valsts apvērsumam Latvijā pastāvēja demokrātiska valsts pārvaldes iekārta. Tā
bija parlamentāra republika, kas balstījās uz demokrātisku 1922.gada 15.februārī pieņemto Satversmi. Tā stājās spēkā 1922.gada
7.novembrī 12. dienā.[3]
Šī darba
mērķis ir noskaidrot, vai Kārlis Ulmanis bija tiesīgs pārņemt varu valstī savās
rokās 1934.gada naktī no 15.uz 16.maiju un kas varēja viņam draudēt par veikto
valsts apvērsumu.
Jebkurš
apvērsums ir pastāvošās valsts pārvaldes iekārtas vai pārvaldes gāšanas fakts.
Saskaņā ar definīcju – apvērsums ir politiskās varas pāreja no viena politskā
spēka (šķiras, sociālā slāņa, politiskā grupējuma vai partijas) rokām cita
politiska spēka rokās.[4]
Valsts
apvērsuma juridiskie pamati un pirmssākumi ir meklējami Latvijas ministru
prezidenta Kārļa Ulmaņa, kas vienlaicīgi bija arī Zemnieku savienības vadītājs,
iesniegtajos Satversmes grozījumos Saeimai 1933.gada 3.novembrī.
Grozījumi skāra
valstij un demokrātijai ļoti nozīmīgus Satversmes pantus. Pavisam K.Ulmanis
bija paredzējis grozīt 19 valsts pamatlikuma pantus, 15 no kuriem attiecās
tieši uz Valsts prezidentu. Nozīmīgākie no tiem bija:
-
5.pants. Saeima
sastāv no 50 tautas priekšstāvjiem.
-
35.pants. Valsts
prezidentu ievēl tauta uz 5 gadiem vispārīgās, vienlīdzīgās, tiešās un
aizklātās vēlēšanās.
-
39.pants. Viena
un tā pati persona nevar būt par Valsts prezidentu ilgāk kā 10 gadus no vietas.[5]
Izdarot
grozījumus 5.pantā K.Ulmanis būtu panācis likumdošanas varas – Saeimas
skaitliskā sastāva samazināšanu par 50 %, respektīvi uz pusi, līdz ar to
ierbežojot citu politisko partiju un savu idejisko pretinieku pārstāvniecību
Saeimā. Valsts prezidenta pilnvaru pagarināšanu uz 5. gadiem (35.pants) būtu kā
juridiskais garants viņa ilgākai valdīšanai valstī.
K.Ulmaņa
iesniegtos Satversmes grozījumus Saeima
noraidīja.[6]
Bija divi lasījumi un bija paredzēts vēl trešais, kuram vajadzēja dot galīgo
akceptu. Taču, tam nebija lemts notikt, jo parlamenta likumīgo darbību
pārtrauca valsts apvērsums.
Vai
Kārlis Ulmanis bija tiesīgs izsludināt valstī izņēmuma stāvokli?
Ministru
kabineta pirnvaras nosaka Satversmes 4.nodaļa. Saskaņā ar 62.pantu, Ministru
kabinets ir tiesīgs izsludināt izņēmuma stāvokli valstī gadījumā, ja:
1.
Valsti apdraud ārējs ienaidnieks.
2.
Valstī vai tās daļā ir izcēlies vai draud izcelties
iekšējs nemiers, kurš apdraud pastāvošo valsts iekārtu.
Saimā politisko partiju
starpā valdīja nesaskaņas un bija grūti pieņemt svarīgus lēmumus, taču, to
nevar uzskatīt par ‘iekšēju nemieru, kurš apdraud pastāvošo valsts iekārtu’ [7].
Par tā izsludināšanu 24 stundu
laikā ir jāpaziņo Saimas prezidijam, kuram šāds Ministru kabineta lēmums
nekavējoši jāceļ priekšā Saeimai.
-
K.Ulmanis to nedarīja, bet rīkojās gluži pretēji –
atlaida Saiemu, kas ir definējams kā Saeimas darba traucēšana;
-
K.Ulmanim, par Saimas atlaišanu draudēja arī tāds soda
veids kā ‘pārmācības nams’ (Soda likuma Ceturtās nodaļas – par Saiemas darbības
traucēšanu, 76.pants), jo izmantojot dienesta pilnvarojumu viņš nepamatoti
atlaida Saeimu 1934.gada 15-16.maijā.
-
Karaspēka un aizsargu izmantošana apvērsumā – ieņemot
visas valdības svarīgākās ēkas – 112.pants , par izdarītu dumpīgu vai nodevīgu
nodarījumu un musinājis karavīrus pārkāpt kara dienesta pienākumus un kur
musinājuma sekas ir bijušas smaga nozieguma izdarīšana – K.Ulmanim draudēja spaidu
darbi uz laiku, ne ilgāku par astoņiem gadiem.
Kārlim Ulmanim nebija
tiesīas izmantot Satversmes 62.panta aizsegu un izņēmuma stāvokļa
izsludināšanas noteikumus, lai veiktu valsts apvērsumu. Viņš izsludināja valstī
izņēmuma stāvokli visā Latvijā uz 6.mēnešiem. Vēlāk sekoja šī izsludinātā
stāvokļa grozījumu un pārgrozījumi. Valstī tika izsludināti “Pārgrozījumi
noteikmos par Kara stāvokli”. Tie noteica, ka “ar kara un iekšlietu ministru
lēmumu var nodot Kara tiesai, iztiesāšanai pēc kara laika likumiem lietas par
noziedzīgiem nodarījumiem un to mēģīnājumiem, kas paredzēti Sodu likma 69-74.,
78., 81., 87 –98., 105.u.c.pantos.[8] Šajos pantos bija runa par valsts nodevību un noziedzīgu nodarījumu
pret valsts mieru. Kara sodu likums paredzēja par tādiem nodarījumiem arī nāves
sodu.
K.Ulmanis valsts apvērsumu izdarīja laikā, kad bija spēkā
1933.gada 8.jūnijā pieņemtais ‘Sodu likums’. Šā likuma otrās nodaļas ‘Dumpis’
69.pants ir izteikts šādā redakcijā:
‘Kas lietojis varas
darbus ar nolūku:
1)
grozīt Latvijā pastāvošo valsts iekārtu;
2)
gāzt Valsts prezidentu, Saimu vai Ministru kabinetu vai
atņemt viņiem ar Latvijas Republikas Satversmi piešķirtās funkcijas;
3)
atraut no Latvijas kādu viņas teritorijas daļu,
sodāms:
ar spaidu darbiem uz visu mūžu vai uz
noteiktu laiku. [9]
Kārlis Ulmanis ir
pārkāpis šā panta 1.un 2.daļu, tāpēc viņam pienācās attiecīgais sods – spaidu
darbi uz visu mūžu vai uz noteiktu laiku. Saskaņā ar Sodu likuma
Vispārīgiem noteikumiem, spaidu darbi ir kā augstākais sods un tos sauc par
smagiem noziegumiem.
Par likumu grozījumiem
pēc valsts apvērsuma: 81.pants paredz, ka laikā
starp Saeimas sesijām Ministru kabinetam ir tiesība, ja neatliekama vajadzība
to prasa, izdot noteikumus, kuriem ir likuma spēks. Tā pat šis punkts paredz,
ka šie likumi zaudē spēku, ja trīs dienas pēc nākošās Saeimas sesijas
atklāšanas nav iesniegti Saeimā. Saeima bija atlaista, likumus nebija kur iesniegt,
tātad jebkuri likumu grozījumi bija nelikumīgi.
Parlamentārāri demokrātiska valsts bija
beigusi pastāvēt, tās vietā bija izveidota autoritāra vadonības valsts.
1934.gada 16.maija rītā K.Ulmanis valdības manifestā Rīgas radiofonā paziņoja,
ka “apvērsuma rīkotāju rīcība nav vērsta pret Latvijas demokrātiju, viņa grib
panākt, lai partiju cīņas nenomāktu tautas veselīgo garu un tautas gribu, kas
radīs drošus pamatus īstai tautvaldībai.”[10] Tas noteica “visiem
iedzīvotājiem, kara, administrācijas un pašvaldības iestādēm bez ierunas
jāizpilda visi pienākumi, kādus viņiem uzliek noteikumi par kara stāvokli.”
Savā runā izsludinot izņēmuma stāvokli valstī K.Ulmanis faktiski nonievāja pastāvošo
valsts iekārtu (saskaņā ar Sodu likuma 110.pantu – sodāms ar cietumu).
Juridiski un arī faktiski Ministru kabinets vairs nebija
tikai izpildu orgāns, bet reizē arī likumdošanas orgāns, kas bija pārņēmis
Saeimas funkcijas. Ar īpašu likumu valdība bija pārņēmusi likumdošanas varu
valstī un atsaucoties uz tā pamatlikuma (Satversmes) 81.pantu, kurš noteica, ka
valdībai Saeimas sesiju starplaikā ir tiesības pieņemt lēmumus ar likuma spēku,
sāka realizēt savas ieceres lai palielinātu kontroli valstī.
“Valsts prezidents
Alberts Kviesis notikušo akceptēja un palika savā amatā līdz Valsts prezidenta
pilnvaru beigām – 1936.gada aprīlim. Pēc viņa Valsts prezidenta amatu uzņēmās
Ministru kabineta vadītājs Kārlis Ulmanis, apvienodams gan Valsts, gan Ministru
prezidenta amatus.” [11] Juridiski beigusi
pastāvēt Latvijas Republika ar republikai raksturīgo valsts varas sadales un
pārvaldes veidu. Faktiski K.Ulmanis likvidēja demokrātiju.
Par
autoritatīvās vadības pieņemto likumu pareizību runāja arī tā laika iekšlietu
ministra biedrs A.Bērziņš, kurš pārliecināja pilsoņus ar vārdiem: “Ja kāds
likums izdots, tad valdība to pārdomājusi ne stundu, ne dienu, bet pārdomājusi
visas iespējamības, un tāpēc likumi, kas nāk no valdības ir labi likumi. ”[12]
K.Ulmanis bija
panācis varas monopolizāciju ar miermīlīgiem līdzekļiem. 1922.gada Satversme
gan netika atcelta, gan netika arī ievērota. [13]
Kā uzsver Latvijas vēsturnieki, ‘maija diktatūra’ dažam šķiet pat īstena
recepte, lai atrisinātu mūsdienu (šeit - 30.gadu) Latvijas problēmas –
bezdarbu, zemo dzīves līmeni, rūpniecības un lauksaimniecības pacelšanu, nacionālās
valodas un kultūras attīstības un aizsardzības nostiprināšanu.[14]
KOPSAVILKUMS:
1.
Kārlis Ulmanis organizēja valstī DUMPI, kā rezultātā tika
mainīta valsts iekārta (beidza pastāvēt Republika).
2.
Saskaņā ar 1933.gada Sodu likuma 69.pantu viņam draudēja
augstākais soda mērs – spaidu darbi uz mūžu.
3.
Sakarā ar to, ka K.Ulmanis bija nodrošinājis karaspēka un
aizsargu atbalsu, valstī faktiski nebija spēka, kas varēja stāties pretī viņa
dumpim un valsts apvērsumam.
4.
Sarežģītais posms
pēc 1929.gada pasaules lielās saimnieciskās krīzes Latvijā sekmēja iedzīvotāju
uzticēšanos vienai spēcīgai personībai valsts priekšgalā - “valsts saimniekam”
un līdz ar to arī likumdošanas un izpildvaras koncentrēšanos vienās rokās.
[1]
Dokumenti stāsta. Latvijas buržuāzijas nākšana pie varas.- R., 1988., 64.
[2]
Bluzma V. Latvijas Vēsture., Tiesiskas valsts pirmsākumi Latvijā.- R., 1998.,
20.
[3]
Kurlovičs G. Konsultants Latvijas vēstures civilzinībās.- R., Zvaigzne ABC,
1997.,54.
[4]
Ašmanis M. Politisko terminu vārdnīca.- R., LU, 1992., 9-10.
[5]
Šilde Ā. Latvijas vēsture 1914 – 1940.- Stokholma, Daugava, 1976., 572.
[6]
Baumerts I. Latvijas vēstures pamatjautājumi. - R., Zvaigzne ABC, 1998., 88-90.
[7]
Kurlovičs G. Konsultants Latvijas vēstures civilzinībās.- R., Zvaigzne ABC,
1997.,59.
[8]
Turpat., 591.
[9]
Likumu un Ministru kabinera noeikumu krājums. 7.burtnīca.- R., 1933, 176-177.
[10]
Šilde Ā. Latvijas vēsture 1914 – 1940.- Stokholma, Daugava, 1976., 604.
[11]
Baumerts I. Latvijas vēstures pamatjautājumi. - R., Zvaigzne ABC, 1998., 89.
[12]
Turpat., 604.
[13]
Baumerts I. Latvijas vēstures pamatjautājumi. - R., Zvaigzne ABC, 1998., 90.
[14]
Bluzma V. Latvijas Vēsture., Tiesiskas valsts pirmsākumi Latvijā.- R., 1998.,
20.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru