Kontroldarbs vēsturē


KRISTS MEŽGALS                                                                         
N-V-1
1.kontroldarbs
Latvija un Baltija

           
Ar XII gs. beigām ziņas par seno Latviju kļūst pilnīgākas, jo citiem vēstures ziņu avotiem tagad pievienojas arī sīkākas rakstu ziņas. Šeit pieminamas divas hronikas- "Latviešu Indriķa" un ''Rīmju hronika"(Kas ir "Latviešu Indriķa" hronikas turpinājums un papildinājums, jo aptver arī vēlāko laiku notikumus. Taču jārēķinās ar to, ka tagadējās Latvijas robežas stipri atšķiras no bijušajām- liela daļa senlatviešu mītņu sniedzās tālāk uz dienvidiem - Lietuvā.
            Kurši dzīvoja tagadējās Latvijas rietumos - Bārtas un Ventas - Abavas upju apvidos. Kuršu mītnes toreiz sniedzās gar jūras piekrasti daudz tālāk uz dienvidiem - tagadējā Lietuvā, līdz par Kuršu jomai un Klaipēdas apgabalam. Turpretim uz Ziemeļiem tās ilgu laiku sniedzās tikai līdz Ventai un Abavai, un Ziemeļkurzemi kurši, pēc dažu pētnieku domām, ieņēmuši tikai IX g. simtenī. Kursa zināmā mērā sakrīt ar to Latvijas daļu, kur daudzi pētnieki jau jaunajā akmens laikmetā konstatējuši baltu tautu pēdas. Dzīvi sakari pastāvējuši starp Austrumprūsiju un Kursu, jo kurši it kā ienākuši no Austrumprūsijas. IX g simtenī kuršiem izdevies ieņemt Ziemeļkurzemes lībiešu apgabalus.
            Senā Kursa ir dalījusies vairākos novados. Galvenie no tiem bija: Vanēnija [Vanema] (atradusies Kursas ziemeļos), Ventava (ap Ventas lejteku), Bandava (uz dienvidiem no Ventavas, starp Skrundu un Zemgali), Piemare ( tagadējās Liepājas un Grobiņas apg.), Duvzare ( uz dienvidiem no Piemares), Ceklis (atradās tagadējā Lietuvas teritorijā un rietumos robežojās ar Pilsātu, Megavu un Duvzari, ziemeļos ar Bandavu un Zemi starp Skrundu un Zemgali), Megava un Pilsāts (Pēdējie trīs novadi bija tagadējā Lietuvā) un Miera Kursa. Livonijas ordeņa un Kurzemes bīskapa līgumā tā sauktajā Kursas dalāmajā grāmatā (1253) pieminētas šādas vietas: Valtaiķi, Sermite, Vepele (pie Vaipes upes), Lipaiķi, Libiņi, Skrunda, Jernieki, Turlava, Alsunga, Arsene, Asene, Ursuļi, Urāle (Planīcas pag.), Ardone, Pakare, Nikte, Šķēde, Snēpele, Vilgale, Kormale, Ķimale, Īvande, Tigve, Karitanke, Velži, Manestute un Nabas ezers.
            Lībieši apdzīvoja tagadējo Vidzemes rietumu daļu, vēlāk arī tālāk uz ziemeļiem - apgabalā starp Rīgas līci un Burtnieku ezeru. Šo apgabalu kādreiz dēvēja par Metsepoli.Tas bijis mežains, mazapdzīvots apgabals, tomēr tā nozīmi cēla nozīmīgais ceļš gar jūru uz Igauniju. Nozīmīgākie centri, kur atradās pilskalni, bija Skulte, Liepupe un Limbaži. Nav zināms, kur atradies galvenais centrs, domājams, ka tam vajadzēja būt jūrmalas ceļa tuvumā. Vienā no centriem atradusies arī Metsepoles pils (castrum Mezepol), kas Indriķa hronikā minēta 1226.g.
            12.–13.gs. iespējams noteikt 4 Vidzemes lībiešu apdzīvotās teritorijas – Daugavas, Turaidas (Gaujas), Metsepoles un Idumejas zemes. Lībieši dzīvojuši arī Ziemeļkurzemē un citur (Aizkraukles pilskalns; Daugmales pilskalns). 12.–13.gs. Ziemeļkurzemē notikusi vietējo lībiešu pārkursošanās jeb kuronizācija.
            Lībieši dzīvoja kopā ar latgaļiem tagadējā Lielvārdes un Aizkraukles apgabalā, kā arī Straupes draudzē ( senajā Idumā [Idumejā] ). Bez tam lībieši apdzīvoja daļu no tagadējās Kurzemes ziemeļu piekrastes, kur vēl tagad sastopami viņu pēcnācēji.
            Uz austrumiem , ap Lielupi un tās pietekām, dzīvoja zemgaļi. Arī zemgaļu mītnes toreiz, salīdzinot ar pašreizējās Zemgales robežām, ir sniegušās daudz tālāk uz Dienvidiem - tagadējās Lietuvas teritorijā. Zemgaļi Latvijas teritorijā ienākuši kopā ar Latgaļiem pirmajos gadsimtos pēc Kr.dz. Zemgaļi arī bijuši tie paši Latgaļi, bet sastopoties ups līdzenumā ar turienes kuršu kolonistiem un nonākot kuršu kultūras ietekmē, izveidojušies par īpašu cilti.
            Arī Zemgale dalījusies vairākos novados- Upmale, Dobele, Spērnene, Dobe, Tērvete, Silene un Žagare.
            Sēļi apdzīvoja Daugavas piekrastes joslu no Jaunjelgavas līdz Daugavpilij un vēl tālāk. Daļa kādreizējo sēļu mītņu atradušās Lietuvas teritorija, tāpēc vēlāk daļa sēļu pārgājuši leišos to stiprās ietekmes dēļ.
            Latgaļi (jeb letgaļi) apdzīvoja tagadējo Austrumvidzemi un visu Latgali. Pēc pētnieku domām latgaļi ienākuši jaunajā dzimtenē pirmajos gadsimtos  pēc Kr.dz.latgaļi sasniedza tagadējās Latvijas ziemeļu robeža tikai IX.gs., jo tiem pretī stājās somugru lībieši un igauņi. Arī austrumos latgaļiem bija jācīnās pret krieviem, taču beigās tiem bija jāatdod dažus zemes gabalus. Latgaļi bija vislielākā senlatviešu cilts. Arī viņu  plašās teritorijas tika sadalītas pa atsevišķiem novadiem ar īpašiem nosaukumiem. Tolaik arī radušies latgaļu agrīnie valstiskie veidojumi (Jersika, Tālava, Atzele un Koknese).Tālava bija seno latgaļu valsts 12.–13.gs., kas aizņēma daļu tagadējās Ziemeļvidzemes un Ziemeļlatgales teritorijas – Gaujas baseina vidus un augšdaļā, tagadējo Valkas, Gulbenes, daļēji arī Cēsu, Valmieras un Madonas rajonu. Rietumos Tālava robežojās ar Idumeju un Imeru, ziemeļos – ar igauņu Sakalu un Ugauniju, austrumos – ar Pleskavas zemēm, bet dienvidos saskārās ar Jersiku. Pirmoreiz minēta Indriķa hronikā, aprakstot 1208.g. notikumus. Tās politiskais un saimnieciskais centrs atradies hronikā minētajā Beverīnas pilskalnā (iespējams, tagadējā Trikātā). Latgales ziemeļu daļā atradās nelielais Imeras novads, kura atrašanās vietu pētnieki vēl nav galīgi noskaidrojuši. Tam blakus atradās Idumeja, kura Indriķa hronikā minētais novads ar etniski jauktu iedzīvotāju sastāvu, atradies starp Metsepoli, Imeru, Tālavu, Jersiku un Turaidas lībiešu zemēm un aptvēris aptuveni Auciema, Raiskuma, Stalbes un Straupes novadus. Spriežot pēc vietvārdiem (Ikulda, Ikvalde, Kūdums, Raiskums, Orele), tās pamatiedzīvotāji bijuši lībieši, kuru zemē pamazām iespiedušies latgaļi. Domā, ka novada iedzīvotāji runājuši abās valodās). Tagadējās Vidzemes ziemeļaustrumu daļā atradās Tālava, bet tai blakus - Gaujienas novads. Toreizējās Latgales, uz robežām ar lībiešu mītnēm, atradās Kokneses novads, bet dienvidos - plašais Jersikas novads (latgaļu valsts, kas 12.–13.gs. aizņēma plašu teritoriju Daugavas vidusteces baseinā un ziemeļos robežojās ar Idumeju).
            Latviešu Indriķa hronikā pieminēti vendi kā vieni no Senlatvijas iedzīvotājiem. Sākumā vendi dzīvojuši ap Ventas lejas galu, bet no šejienes kurši viņus padzinuši. Tie nonākuši pie tagadējām Cēsīm, kur dibinājuši "Vendu ciemu". Tur vendi vēl dzīvojuši XIII gs. Sākumā. Daži pētnieki vendus uzskata par slāviem, citi - par somugriem, vēl citi - par baltiem.
            12 gs. Beigās vācu tirgotāji atbrauca ar vairākiem kuģiem uz Daugavas grīvu un sāka tirgoties ar lībiešiem. Taču ar katru reizi viņi brauca arvien tālāk pa Daugavu uz augšu. Ikšķilē tie uzbūvēja preču noliktavu, lai varētu tirgoties cauru gadu. 1180.g. vācu tirgotājiem pievienojās mūks Meinards. Viņš izlūdzās atļauju Polockas kņazam, lai varētu sludināt kristīgo ticību  Daugavas lībiešiem un citām Senlatvijas tautām. 1184.g. viņš uzcēla Ikšķilē koka baznīcu, tādā veidā “iesējot” Latvijā kristietību, kura šeit paliks uz ilgiem gadiem. No šī gada var sākt skaitīt vācu laikus. Latvija palika par Vācijas novadu. Jau pie pirmajiem panākumiem Meinards tika iecelts par bīskapu. Lībieši tātad bija pirmie, kurus pakļāva  kristietībai. Menards to mēģināja darīt ar mieru. Taču lībieši kristījās maz, un arī nokristītie bieži atkrita no ticības. 1196.g. Meinards, pēc desmit gadu ilgas darbības starp lībiešiem, mira.
            Vēlāk Meinarda darbu pārņēma bīskaps Bertolds. Viņa mēģinājumi kristīt lībiešus ar labu, cieta neveiksmes. Tādēļ Bertolds  devās atpakaļ uz Vāciju un atgriezās jau ar bruņotu vācu spēku. Cīņa starp krustnešiem un lībiešiem norisinājās līdzenumā, kur pašlaik atrodas Rīga. Pats Bertolds kaujā krita, taču krustneši tomēr uzvarēja. Divu pirmo bīskapu darbība palika bez ievērojamiem panākumiem.
            Bīskaps Alberts bija divu minētu bīskapu darbu turpinātājs. Taču viņš rīkojās ar viltu.  Ikšķili viņš novērtēja kā vāciešiem neizdevīgu tirdzniecības vietu, tādēļ viņs ķērās pie jaunas nometnes celšanas- pie Rīdziņas upītes ietekas Daugavā. 1201.g. bīskaps Alberts dibināja Rīgas Pilsētu. Jau nākamajos gados no Vācijas un Gotzemes ieradās tirgotāji un amatnieki. Vācieši uzcēla mūrus apkārt pilsētai, lai vēlāk varētu pasargāties no latviešu tautu uzbrukumiem.
Taču krustneši bija slikti karavīri, jo viņi necīnījās par brīvību un taisnību, bet par personīgo labumu. Starp tiem bija liels vairums noziedznieku, kuri tādā veidā vēlējās izpirkt savu vainu vai iegūt kaut ko savā īpašumā.
1202.g. bīskaps Alberts nodibināja “ Kristus kareivju brālību”. Bīskaps alberts uzskatāms par galveno vācu varas pamatu licēju tagadējā Latvijā un Igaunijā. Pāvests Inocents III deva brālībai templieša ordeņa statūtus un atļāva tās locekļiem nēsāt kā ordeņa tērpu baltu mēteli, kam kreisā pusē bija iešūts sarkans krusts virs sarkana zobena. Tāpēc jauno brālību dēvēja par Zobenbrāļu ordeni.  Šis ordenis pastāvēja tikai 35 gadus (1202 – 1237). Pēc Zobenbrāļu ordeņa sakāves Saules kaujā (1236) Vācu ordenis pievienoja tā atliekas sev un izveidoja jaunu atzaru – Livonijas ordeni.
Tas  (1237–1562) bija  Vācu ordeņa atzars, kas tika izveidots pēc Zobenbrāļu ordeņa sagrāves Saules kaujā (1236). Tā uzdevums bija Baltijas iekarošana un katoļticības izplatīšana. Ordeņa priekšgalā atradās uz mūžu ievēlēts ordeņa mestrs; tā vietnieks bija ordeņa maršals. Mestra varu ierobežoja ordeņa kapituls. Ordeņa kodolu veidoja ordeņa brāļi. Stingrā disciplīna, kas valdīja ordenī, 13–14.gs. palīdzēja ordenim izveidot vienu no spēcīgākajām armijām Austrumeiropā.
1205.g bīskaps  Alberts sarīko kara gājienu pret lībiešiem, lai tos piespiestu kristīties –Lielvārdes un Aizkraukles pilis tika nodedzinātas, paši lībieši patvērumu meklēja mežos. Daugavmalas lībieši apsolīja kristīties. 1206.g. lībieši saceļas pret vāciešiem, jo Polockas kņazs apsola palīdzēt. Vācieši uzvar un, lai kā arī Polockas krievi cenšas to atņemt, patur Salaspili. Tajā pašā gadā vācieši uzbrūk Turaidas lībiešiem. Vienu no vāciešu karapulkiem vada lībiešu kungs Kaupo, kas jau senāk ticis izdzīts no savas pils. Šoreiz viņš vērās pret saviem brāļiem un radiniekiem, ar lielu niknumu uzbrūkot pats savai Turaidas pilij un beigās to nodedzinot. Otrais vācu karapulks devās iekarot Dabreļa pili Sateseli (pie Siguldas). Pils aizstāvji cīnās varonīgi, taču pili beigās ieņem.
Tādēļ jau 1206. gadā gan Daugavas, gan Gaujas lībieši gandrīz pilnīgi atrodas vācu varā.
Lai varētu nostiprināt tirdzniecības sakarus ar Krieviju, vāciešiem bija jāiegūst savā varā Daugavas lejtekas piekrastes. Vācieši cenšas savai varai pakļaut Koknesi, taču pats pils valdnieks pili aizdedzina un aizmūk uz Krieviju.
Pēc tam vācieši pakļauj arī Jersikas valdnieku Visvaldi, sakaujot viņa kara pulkus un ieņemot, nodedzinot Jersikas pilsētu. Visvaldis mēģina slēgt līgumus ar vāciešiem par savas zemes sadalīšanu, taču vēlāk visa zeme pāriet vāciešu rokās.  
Tajā laikā citi vācu karapulki centās nostiprināties arī Daugavas kreisajā krastā – sēļu zemē. Iegansts bija sēļu “biedrošanās” ar leišiem. Kādreiz leiši bija izlaupījuši Turaidas apgabalu. Vēlāk vācieši tos panākuši un atņēmuši laupījumu. Tāpēc pakļaujot Sēliju, sēļi bija spiesti nostāties vācu pusē, t.i. karot pret leišiem. Arī Sēlija nonāca vācu varā (1208).
Lai vācieši pilnībā varētu tirgoties ar krieviem, tiem bija jāizlauž ceļš cauri visai Latgalei līdz pat  Pleskavai. Un tas bija viens no viņu galvenajiem uzdevumiem. Un tas viņiem izdevās ļoti viegli. Pirmkārt, kristietība šejienes latgaļiem nebija sveša, jo ar to viņus iepazīstināja krievi, viņiem atlika tikai apmainīt pareizticību pret katolicismu. Otrkārt, no visām pusēm latgaļiem uzglūnēja laupītāji un sirotāji – leiši bija kā bieds šejienes tautām, arī lībieši regulāri siroja pa Latgali, vēl arī krievu piedzina meslus.. Vācieši, izmantojot šīs priekšrocības, apsolīja latgaļiem savu palīdzību un aizsardzību, tādā veidā tos pakļaujot. Vāciešiem izdevās pirmos nokristīt Idumas latgaļus, kur viņi dzīvoja kopā ar lībiešiem. Vēlāk (1208) kristījās imerieši
Cīņās ar igauņiem ,bez vāciešiem,  vēl arī piedalījās latgaļu kungi. Notika laupīšanas un dedzināšanas. No igauņu uzbrukumiem visvairāk cieta Tālava. Taču vācieši to darīja ar nodomu: pēc iespējas vairāk novājināt abas tautas, lai vēlāk tās pakļautu pilnībā. Abām pusēm bija nepieciešami papildspēki. Igauņi  vērsās pie Pleskavas un Novgorodas krieviem, taču bīskaps Alberts vērsās pie Dānijas ķēniņa Valdemāra II, kurš bija ieinteresēts nostiprināties Baltijas jūras austrumu piekrastē. Igauņi tika sakauti – dāņu nostiprinājās Igaunijas ziemeļos, turklāt vācieši tās dienvidos. Vācieši pakļāva arvien vairāk  latgaļu kungus. Latgaļi un Igauņi reizē zaudē savu brīvību.
Tajā pašā laikā bija izcēlušies strīdi starp dāņiem un vāciešiem, tāpat arī starp pašiem vāciešiem – starp bīskapu, ordeni un Rīgas pilsētu. Pāvests uz Latviju nosūtīja
savu legātu Modenas Viļumu, lai tas ieviestu Latvijā un Igaunijā mieru un saticību. Viņš sevišķi gādāja par to, lai jaunkristītajiem neviens nedarītu pārestības un varmācības.
Jau kopš XII gs. 90. Gadu vidus notika atsevišķas sadursmes kuršiem ar krustnešiem un bruņiniekiem, kad vācu un zviedru feodāļi organizēja kopīgu krusta karu pret kuršiem. 1210. Gadā Irbes jūras šaurumā kurši uzbruka krustnešu kuģiem un bruņiniekus smagi sakāva. Kurši devās palīgā lībiešiem ar kuģiem uz Daugavas grīvu. Kurši bija aicinājuši palīgā igauņus, lietuviešus, zemgaļus un krievus. Taču kuršiem nebija pilsētas apcietinājuma ieņemšanai nepieciešamie ieroču, turklāt sabiedrotie arī nerādījās. Uzbrukums Rīgai nebija veiksmīgs, tāpēc tie aizbrauca atpakaļ. Otrreiz kurši apdraudēja Rīgu 1228.gadā. Viņi uzbruka Daugavgrīvas apcietinātajam klosterim  kopā ar zemgaļiem, un to izpostīja.
1229.g., kuršu Lielskungs Lamekins noslēdza divus padošanās līgumus ar pāvesta legātu Alnas Balduīnu. Tādēļ 1230.-1231.  gadam vācieši iebruka Kursā, un daļa kuršu jau bija spiesti pakļauties un pieņemt kristīgo ticību. Alnas Balduīns pāvesta vārdā apsolās kuršiem dāvāt “Mūžīgo brīvību”. Ar šo izlīgumu bija neapmierināti vācieši, pareizāk sakot, Zobenbrāļu ordenis. Tika apstiprināti bargāki līguma noteikumi, un vēlāk visa Kursa tika sadalīta un izdāvāta vācu starpā. Kurši negribēja samierināties ar netaisnību, tādēļ glābiņu viņi meklēja pie leišiem, jo arī tie negribēja sadzīvot ar vāciešiem.. Vāciešu interesēs bija pakļaut Lietuvu, lai nodibinātu ciešus sauszemes sakarus ar Vāciju. Tie iebruka Lietuvā un dedzināja un laupīja. Taču atgriežoties atpakaļ leiši viņiem aizsprostoja ceļu pie Saules. Šeit arī notika Saules kauja. Saules kauja  (1236.22.IX)  visticamāk, notika Šauļu novadā, Lietuvā (pēc citu vēsturnieku domām, Vecsaules apkaimē) starp Zobenbrāļu ordeņa brāļiem un lietuviešu karaspēku. Purvainajā vietā bruņinieki bija spiesti cīnīties kā kājnieki un cieta smagu sakāvi – krita ordeņa mestrs Folkvīns, 48 ordeņa brāļi bruņinieki un daudzi karakalpi. Dzīvus palikušos ordeņa brāļus 1237.g. iekļāva Vācu ordenī, kas Baltijā izveidoja atzaru – Livonijas ordeni. Paļaudamies uz vācu spēku novājināšanos, kurši atmeta kristietību un atteicās maksāt nodokļus. Taču vāci ar jauniem spēkiem atkal kuršu pakļāva. Pēc dažiem gadiem kurši mēģināja otrreiz nokratīt vācu jūgu. Kursā ieradās leišu ķēniņš Mindaugs ar savu karaspēku, lai palīdzētu kuršiem, taču kurši baidījās tiem pievienoties. Kaujā pie Embūtes leiši tika sakauti un tie atkāpās. Kurši centās atgūt brīvību trešo reizi pēc vāciem nelaimīgās Durbes kaujas (1260), kur vāci ar leišiem sastapās pie Durbes ezera. Kurši, kuri sākumā bija vācu pusē, pieprasīja  , lai tie atdod viņiem viņu leišu nozagtās sievas un bērnus. Vācieši to neapsolīja un niknie kurši pārgāja leišu pusē. Vācieši cieta smagu sakāvi. Pret vāciešiem sacēlās arī prūši un zemgaļi. Ar jaunu karaspēku palīdzību viņi atkal nomāca kuršus. 1267g. vācieši apsolīja kuršiem atvieglināt līdzšinējos pienākumus – apsolīja ievērot īpašuma tiesības uz zemi., samazināja nodevas un noteica klaušu lielumu.
            1264.gadā Livonijas ordenis atsāka karagājienus pret zemgaļiem, taču pirmais karagājiens cieta neveiksmi. 1265.gadā vāci uzcēla Jelgavas pili, kas kalpoja kā karabāze cīņā pret zemgaļiem. Vāci uzbruka plānveidīgi, un  jau 1271.gadā tiem izdevās ieņemt Tērvetes un Mežotnes pili, un 1272.gadā zemgaļi bija spiesti piekrist miera līguma slēgšanai.1279.gadā, kad Livonijas ordeni bija vēlreiz smagi sakāvuši lietuvieši, Zemgalē notika vispārējā sacelšanās  un zemgaļi sāka iznīcināt vācu garnizonus. Vāci  nokristīja Mežotni, jo zemgaļi cerēja sagaidīt  vācu atbalstu pret leišu sirotājiem. Ar to bija apdraudēta visa Zemgales patstāvība. Tāpēc Tērvetes kungs un Zemgales lielskungs Viestarts uzbruka Mežotnei. Viestartam neizdevās ieņemt pili, taču viņš sakāva vācu papildu karaspēku, kas devās uz Mežotni. To dzirdot, Mežotnes vācieši steigšus atstāja pili. Zemgaļu spēki nostiprinājās Mežotnē. Jau 1220 vācieši ar ļoti lieliem spēkiem uzbruka Mežotnei. Viestarts ieradās kopā ar leišu karaspēku, taču, vāci tos atrunāja piedalīties kaujā, tādēļ vāci ieņēma Mežotni vēlreiz.1225.gadā Modenas Viļums gribēja pierunāt Viesturu kristīties, taču tas nepiekrita, bet atļāva kristīt visu zemgali. Taču visu šo laiku zemgaļu un vācu starpā valdīja pretrunas. Sabiedrojušies ar Kuršiem, zemgaļi 1228.g. izpostīja jau minēto Daugavgrīvas cietoksni. Par to vācieši iebruka Zemgalē un to pamatīgi izpostīja. Varonīgais Viestarts mirst ap 1230.gadu.
            1236.g. zemgaļi palīdzēja leišiem Saules kaujā uzvarēt vāciešus. 1259.g. leiši sakāva vāciešus kaujā pie Skodas. Leišu  uzvara iedrošināja zemgaļus. Ar varonīgu vīru Šabi  priekšgalā, tie padzina no Zemgales vācu garīdzniekus un tiesnešus, tādā veidā atsvabinājās no vācu virskundzības. Dažus gadus vēlāk vācieši trīs reizes  iebruka Zemgalē, ieņemot Tērvetes, Mežotnes un Raktes pilis. 1272.g. vācieši noslēdza miera līgumu. Zemgaļu klaušas bija samazinātas, taču viņiem bija jāuzņem vāciešus savās pilīs.
            1279.g. notika kauja starp vāciešiem un leišiem. Vācu karaspēki tika iznīcināti. Tas iedrošināja zemgaļus ieņemt  Tērvetes pili sava kunga Nameiša  vadīti. Zemgale atkal bija brīva, tomēr drīz atsākās vācu uzbrukumi. Viņi ielauzās Zemgalē un nodedzināja Dobeles pilsētu. Nameisis mēģināja iekarot Rīgu, taču vācieši to uzzināja un neatļāva to izdarīt. Zemgaļi sakāva vācu karaspēkus, kas dzinās tiem pakaļ. Jau 1281.g. vācieši ielauzās Zemgalē un aplenca Tērveti. Vācu pārspēka dēļ Nameisis slēdza ar vāciešiem līgumu, apsolot  tiem maksāt nodevas un neaiztikt “kristīgos”. Vācu vara bija nepilnīga, tādēļ Nameisis devās uz Prūsiju, tur iznīcinot vairākus vācu ordeņus. Ordeņa brāļi izdarīja viltību – tie salūdza uz it kā “miera sarunām” zemgaļu kungus un pēc tam tos nogalināja. 1286g. ziemā vācieši uzcēla Svētkalna pili blakus Tērvetes pilij. Kopā ar leišiem zemgaļi centās ieņemt šo pili, taču tas neizdevās. Tad zemgaļi spēra izmisuma soli: nodedzināja paši savu Tērvetes pili, un devās uz attālākiem Zemgales novadiem. 1287.g. zemgaļi naktī uzbruka Rīgai, tie sakāva vācu karaspēka nodaļu, taču pašu Rīgu neieņēma.. Pēc tam zemgaļi izpostīja Ikšķile novadu, taču vācieši tiem dzinās pakaļ. Pie Garozas upes notika kauja – zemgaļiem tā bija viena no visveiksmīgākajām uzvarām. Lai atriebtos zemgaļiem, vācieši nodedzināja Dobeles, Raktes un Sidrabenes pilsētas. Lielāko daļu iedzīvotāju apkāva.
            Beidzot vācieši kā ieroci izmantoja badu – tie plānveidīgi iznīcināja visus Zemgales pārtikas krājumu. Visa Zemgale bija badā. Daudzi no Dobeles un Raktes iedzīvotājiem devās dzīvot uz Lietuvu.
            Par atbalstpunktu izmantodams Jelgavas pili, Livonijas ordenis pēc kārtas vērsa savus triecienus pret visiem zemgaļu nocietinājumiem. 1290.gadā tika izpostīta Sidrabenes pils – pēdējais zemgaļu atbalstpunkts. Beidzot arī Zemgale , izpostīta un izlaupīta, nāca vācu rokās  Līdz ar to vācu feodāļi Latvijas teritorijas iekarošanu bija pabeiguši. 

Izmantotā literatūra:
            A.Švābe “Latvijas vēsture”
            Fr.Zālītis “Latvijas vēsture”
            “Larvijas PSR vēsture” 1.sējums  

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru