Jevgēnija
Kuzņecova 8.klase
Rīgas
99.vidusskola
2001.gada maijā
Latviešu
lielā revolūcija
1905. – 1907.gadam
1904.gadā izceļas krievu un
japāņu karš. Daudzus Latvijas zemniekus un strādniekus iesauc armijā. Lai gan
cara virsnieki lielīgi solās, ka tie “japāņus ar cepurēm nomētās”, krievu
armija un flote piedzīvo smagu neveiksmi. Tas sekmēja nemierus Krievijā.
1905.gada 22.janvārī
Pēterpils strādnieki ar sievām un bērniem priestera Gapona vadībā iet uz Ziemas
pili, lai iesniegtu valdniekam savus lūgumus. Ļaudis ticēja, ka cars ir labs,
noteikti uzklausīs savu tautu un palīdzēs trūkumā nonākušajiem. Karaspēks uz
tiem atklāja uguni. Kritušo un ievainoto skaits pārsniedz 400. Šo dienu vēlāk
dēvēja “melnā svētdiena”. Visās lielākās pilsētās izsludina streiku, kam seko
nemieri. Tā sākās 1905.gada revolūcija Krievijā. Visvairāk un visplašāk tā
norisinās Latvijā.
24.janvārī LSDSP pasludina
Rīgā vispārēju streiku – visas rūpnīcas pārtrauc darbus. 26.janvārī (pēc vecā
stila 13.janvārī) 50 000 latviešu strādnieku iziet protesta demonstrācijā Rīgas
ielās. Pie Daugavas tiltiem sadursmē ar karaspēku krīt 80 vīru un ap 200 tiek
ievainoti. Latvijas valsts laikā šo notikuma vietu nosauca par “13.janvāra
ielu”.
Augstā valdība izsludina kara
stāvokli Kurzemē un dažus mēnešus vēlāk arī Vidzemē. To panāk muižnieki un
mācītāji ar lūgumiem caram sūtīt karaspēku un sodīt revolucionārus.
Tomēr cara karaspēks un
muižnieku spēki Latvijā izrādījās par vājiem, lai sacelšanos apspiestu. Arī
pašā Krievijā stāvoklis ir bīstams.
Tikai Latvijā (atskaitot
Latgali) samērā izplatītas bija baznīcu demonstrācijas. Šādai kustības nebija
reliģisks, bet gan politisks raksturs. Baznīca šīm demonstrācijām tika
izraudzīta tāpēc, ka tā bija vislielākā ļaužu pulcēšanās vieta, kas noderēja
sociāldemokrātiskiem propagandas un aģitācijas runu teikšanai. Ja demonstrācija
notika baznīcā, tad parasti tā sākās dievkalpojuma laikā – kad mācītājs nonāca
līdz aizlūgumam par caru, aģitatori viņu pārtrauca ar saucieniem “Nost ķeizaru!
Nost ar patvaldību!”. Mācītājs tika padzīts no kanceles vai pats to pameta,
labi saprazdams, ka aizlūgšana par caru šai brīdī nav vietā. Pēc tam kancelē
kāpa aģitators. Citkārt mītiņš notika laukumā baznīcas priekšā, dievlūdzējiem
atstājot baznīcu.
Mītiņam nereti sekoja
demonstrācija – gājiens uz pasta valdi, kur tika iznīcinātas cara ģīmetnes. Pēc
tam demonstranti devās uz mācītājmuižu, prasot samazināt tās zemniekiem renti,
un arī uz tuvējo pili, kur zemnieki izvirzīja savas prasības baronam. Šīs
akcijas notika pacilātā gaisotnē, taču nereti tika pieļauti dažādi
izkropļojumi, pat huligānisms, piemēram, vietām mācītājam lika nest sarkano
karogu, tā pazemojot viņu.
Ķeizars piekāpjas. 1905.gada
30.oktobrī Nikolajs II izdod manifestu (vēstījumu) tautai: turpmāk atļauta
vārda un sapulču brīvība, pavalstnieki varēs izvēlēt pārstāvjus Valsts domei,
kas piedalīsies likumu un valsts apspriešanā…
Pēc 30.oktobra vēstījuma LSP
iznāk no “pagrīdes”. Atklāti izplata viņu laikrakstu “Cīņa”, Rīgā notiek
milzīgas tautas sapulces, kurās piedalās 50 000 – 100 000 cilvēku.
Vadoņi aicina turpināt cīņu
un neticēt cara solījumiem. Galvenie mērķi tagad ir – gāzt cara patvaldību,
ievēlēt satversmes sapulci un ķeizarvalsts vietā nodibināt republiku.
Sakarā ar to norisinās
daudzas asiņainas cīņas. 1905.gadā Latvijā notiek ap 1000 bruņotu sadursmju.
Karaspēka nodaļas atstāj muižas un atkāpjas uz pilsētām.
23.novembrī 400 latviešu
skolotāji sapulcējas uz kongresu Rīgā. Nolemj, ka skolās jāmāca latviešu valodā
un visā zemē jānodibina tautas vēlēta pārvalde.
2.decembrī Rīgā sanāk ap 1000
ievēlētu delegātu no Vidzemes un Kurzemes pagastiem. Šo sanāksmi ierosināja
Jānis Kroders. Tā pasludina varas pārņemšanu tautas rokās. Nolemj: atcelt
līdzšinējās pagastu valdes un to vietā ievēlēt pagastu rīcības komitejas,
neatzīt cara valdības iestādes un nemaksāt tām nodokļus. Bez tam paziņo, ka
vācu muižnieku privilēģijas tiek atceltas, Latvijai prasāma pašvaldība un
Krievijā jāsasauc vēlēta satversmes sapulce.
Arī daudzas latviešu
sievietes iet līdzi un upurējas 1905.gada cīņā. Revolūcijas laikā viņas
piedalās visās vēlēšanās līdzīgi vīriešiem. Tādā kārtā Latvija ir pirmā zeme
Eiropā, kur sievietes iegūst vēlēšanu tiesības un arī pašas tiek ievēlētas par
tautas pārstāvjiem.
Latviešu lielā revolūcija
parāda, cik nedrošas patiesībā ir vācu muižnieku un krievu cara pozīcijas
Latvijā.
1905.gada beigās no divām
pusēm (Pēterpils un Viļņas) uz Latviju virzās krievu bruņotie spēki – tā
sauktās “soda ekspedīcijas”. Revolucionāriem nav īstas armijas, ko sūtīt pretī,
bet tautas milicija ir par vāju apbruņota. Lielākā tautas milicijas vienība
bija Rūjienas – Mazsalacas – 1300 vīru, Saldū – 500, Smiltenē – 500 vīru.
Vairāk kā 2000 cilvēku nošauj
bez tiesas un izmeklēšanas. Ziņojumos par to vienkārši paskaidro: “Bēgot
nošauts”. Nodedzināja ap 300 latviešu zemnieku māju (3miljonu rubļu vērtībā),
vairākas skolas un biedrību namus. Cilvēkiem piespieda simtiem nāves sodu,
spaidu darbus un cietumu. Uz Sibīriju izsūtīja ap 3000 cilvēku.
1906.gada sākumā revolūcija
Latvijā ir satriekta. Daudzi tomēr negrib padoties un, sabēguši mežos, turpina
pretoties. Tomēr viņi nespēj grozīt cīņas iznākumu. Šim drūmajam laikmetam
veltīta V. Plūdoņa balāde “Tīreļa noslēpums”:
“… Dēls, pajemi pelēku
akmeni
Un par zīmi uz kapa man
uzstādi,
Lai zina, lai uziet ļautiņi,
Kur trūd mani salauztie
kauliņi.”
Lai izbēgt vajāšanu ne mazāk
kā 4000 latviešu atstāj savu zemi.
Tikai 1908.gada septembrī
krievu valdība paziņo, ka beidzies kara stāvoklis Latvijā.
Lielajā latviešu revolūcijā
tauta zaudē vairākus tūkstošus kritušu, daudziem jāmeklē patvērums svešumā. Bet
cīņa stiprina tautas pašapziņu, lepnumu un ticību nākotnei.
Gluži citādi jūtas vācu
muižnieki un cara valdība. Revolūciju tiem gan šoreiz izdevies asiņaini
apspiest, bet viņu pašpaļāvība ir smagi iedragāta. Tas, kas noticis 1905.gadā
var atkal atkārtoties. Un kas tad var galvot par iznākumu?
1905.gada revolūcija pamudina
krievu valdību izdarīt dažus uzlabojumus. Skolās latviešu valoda iegūst
lielākas tiesības, var nodibināties arī vairākas privātas latviešu mācības
iestādes.
Notiek Krievijas valsts domes
vēlēšanas un tur ievēl 6.latviešu pārstāvjus. Starp tiem ir Latgales atmodas
darbinieks un vēlākais Latvijas valsts prezidents Jānis Čakste.
Pēcrevolūcija periodā
ekonomika strauji attīstījās. Salīdzinājumā ar 1900.g. 1910.g. rūpniecības
uzņēmumu tajos strādājošo skaits pieauga par 30%. Pārmaiņas skāra arī
lauksaimniecību. Izveidojās divas lauksaimniecības sabiedrības, kuras nodibināja
savas lauksaimniecības skolas. Saimnieciskās labklājības pieaugums sekmēja
izglītības un kultūras attīstību. Tika nodibinātas vidusskolas un arodskolas.
Pieauga jaunatnes izglītības līmenis.
Latvijas pilsētu pārvaldes
sāk viena pēc otras pāriet latviešu rokās.
Pēc 1905.gada sākās arī
Latgales atmoda. Radās ļaudis, kas iedami peļņā vai arī nodarbodamies ar
tirdzniecību, tika pie lielākas turības. Latgalē radās “kārklu poļi”, latvieši,
kas sadraudzējās ar poļu kungu kārtu un centās runāt poliski. 1904.gadā tika
atcelts latīņu rakstības aizliegums Latgalē, tas sekmēja latgaliešu literatūras
attīstību. 1905.gadā sāka iznākt pirmais latgaliešu raksts “Gaisma”. Šis raksts
centās modināt latgaliešos pašapziņu un cīnījās pret viņu pārpoļošanu.
Latgalieši uzņēma šo rakstu ar sajūsmu, bet tas pastāvēja tikai 6.mēnešus.
Garāks mūžs – 10 gadi – bija lemts laikrakstam “Druva”, kas sāka iznākt no
1908.gadā un ko vadīja baznīckungs Skrinda. Ieturēts kristīgā un nacionālā
garā, šis laikraksts patstāvīgi atgādināja, ka latgalieši, vidzemnieki un
kurzemnieki ir vienas tautas locekļi, kam jāturas kopā. Reizē ar rakstniecību
pēc 1905.gada atdzima Latgales saimnieciskā, sabiedriskā un kulturālā dzīve.
Latgales zemnieku saimnieciskā stāvokļa uzlabošanos stipri ietekmēja jau agrāk
pieminētā izdalīšanās no ciemiem viensētās. Kļuva rosīgāka arī sabiedriskākā
dzīve, nodibinoties dažādām biedrībām, visbiežāk zemkopības un pārtikas, kā arī
krājaizdevu sabiedrībām. Sāka izrādīt arī teātri un pulcēties uz kora
dziedāšanu. Visos šais pasākumos ļoti dedzīgi piedalījās sevišķi latgaliešu
vairāk izglītotā jaunatne. Šis bija Latgales “atmodas laikmets”, kas dažā ziņā
atgādināja 60-tos un 70-tos gadus Vidzemē un Kurzemē.
Izmantotā literatūra:
1.Uldis Ģērmanis
“Latviešu tautas piedzīvojumi”
Rīga, Jāņa sēta, 1990.g.
2.G.Kurlovičs
A.Tomašūns
“Latvijas vēsture” pamatskolām
Zvaigzne ABC, 1996.g.
3.Fr. Zālīris
“Latvijas vēsture” vidusskolām
Zvaigzne ABC, 1996.g.
4.I.Baumurts
G.Kurlovičs
A.Tomašūns
“Latvijas vēsture” pamatjautājumi
Zvaigzne ABC, 1998.g.
5.Indulis
Ķēniņš
“Latvijas vēsture” 20.gadsimts I daļa
Zvaigzne ABC, 1997.g.
6.”20.gadsimta Latvijas vēsture”
I
Latvija no gadsimta sākuma līdz neatkarības
pasludināšanai
1900 – 1918
Rīga, Latvijas
vēstures institūta apgāds, 2000.g.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru