LIVONIJAS
VALSTISKĀ ORGANIZĀCIJA
UN
VALSTISKĀ ORGANIZĀCIJA
UN
TIESĪBAS
XIII – XVI gs.
Pēc A.Kalniņa “Valsts un tiesību vēsture” 1972g.
LIVONIJAS VALSTISKĀ ORGANIZĀCIJA
UN TIESĪBAS.
XIII- XVI gs.
XIII gadu simtenī vācu tirgotājiem un feodāļiem
ar katoļu baznīcas aktīvu līdzdalību izdevās pakļaut Igaunijas un Latvijas
teritoriju, kuru apdzīvoja vietējie iedzīvotāji- lībieši, kurši, igauņi,
zemgaļi, latgaļi un sēļi. Vācu okupanti, iebrūkot Baltijas zemēs, realizēja
ekspansijas politiku- traukšanos uz austrumiem. Šīs kustības mērķis bija
sagrābt tirdzniecības ceļus Eiropas austrumos, iegūt Baltijas un Krievijas
zemes feodālo muižu ierīkošanai, tādējādi iedzīvojoties bagātībās uz svešu
tautu rēķina.
ZOBEŅBRĀĻU
ORDEŅA VARAS STRUKTŪRA.
Zobeņbrāļu ordeņa darbības laiks 1202.-1237.
Sākot ar 11gs. Krusta kari uz Jeralazemi, piedalās
Hospitālieši, Templieši un Teitoņi. 1202.gadā garīdznieks Teodorehs dibina
Zobeņbrāļu ordeni ar mērķi, sludinot
dieva vārdu, iekarot teritorijas, zemi arī Baltijā.
Zobeņbrāļu ordenis- patstāvīga klerikāla militāra
organizācija.
Zobeņbrāļu ordeņa statūti pēc
Templiešu ordeņa statūtu parauga ar atšķirību:
Templieši –
pakļauti tieši pāvestam;
Zobeņbrāļi- nav
tieši pakļauti pāvestam, bet gan Rīgas bīskapam.
Zobeņbrāļu ordeņa ārējās pazīmes- uz balta mēteļa kreisās
piedurknes sarkans krusts virs sarkana zobena.
Zobeņbrāļu ordeņa bruņinieki paši sevi sauca – Kristus
bruņinieku brāļu ordenis un “Dieva bruņinieki” ar uzdevumu – azsargāt
jaundibināto katoļu baznīcu Livonijā, apkarot tās ienaidniekus.
Zobeņbrāļu
ordeņa solījumi.
Stājoties ordenī tika doti 4 solījumi:
1.
paklausības solījums
- izpildīt priekšnieka pavēles bez ierunām,
piem. bez mestra atļaujas brāļi nedrīkstēja atstāt ordeņa pili, sūtīt vēstules
utt.
2.
atteikšnās no mantas par labu ordenim
3.
solījums dzīvot celibātā
- neprecēties un
vispār neuzturēt sakarus ar sievieti
4. cīnīties ar neticīgajiem ,t.sk.arī citā
ticībā esošajiem, visu mūžu
Zobeņbrāļu ordeņa brāļiem pilī- kopējs galds, kopējs
dzīvoklis. Ordenis arī deva apģērbu, veļu, ieročus.
Zobeņbrāļu
ordeņa grupējumi.
Brāļi – bruņinieki.
Lai par tādiem kļūtu jādod zvērests, ka:
-
dzimis likumīgā laulībā,
-
neprecējies,
-
nav nesamaksājamu parādu,
-
fiziski vesels.
Ordeņa kopsapulcē uzņem par brāli – bruņinieku un
piešķir:
-
trīs zirgus,
-
vairogu, zobenu, šķēpu un kaujas vāli,
-
brāli apkalpotāju.
Brāļi – priesteri.
-
pilda garīdznieku funkcijas,
-
Ordenī īpaša cieņa,
-
pie galda sēž blakus ordeņa priekšniekam (mestram).
Brāļi – priesteri bija gērbti baltos svārkos ar sarkanu
krustu uz krūtīm.
Brāļi – kalpotāji (“saime”,
“familia”).
-
dod tos pašus solījumus,
-
nedrīkstēja būt cēlušies no bruņinieku kārtas,
-
iestājoties zvērests, ka ir brīvi t.i. nav cita
dzimtļaudis.
Brāļi
kalpotāji dalījās:
Brāļi- strēlnieki:
-
piedalās kara operācijās,
-
viens zirgs un viegls apbruņojums,
-
pēc nozīmes līdzinās brāļiem bruņiniekiem (sēž tiem
līdzās pie galda
|
Brāļi –
amatnieki:
-
kalēji, kurpnieki, maiznieki, mājkalpotāji,
-
tika izmantoti aizmugures dienestā.
|
Brāļi- kalpotāji bija ģērbti melnos un rudos svārkos.
Brāļi - veicinātāji.
Šeit netika prasīta augstdzimuša kārta un stāvoklis, nebija jādod arī 4 zvēresti,
varēja būt precēti.
Zobeņbrāļu
ordeņa pārvalde.
Mestrs
-
priekšnieks,
-
ievēl no brāļu – bruņinieku vidus,
-
rezidence- Ordeņa pils Rīgā (celta 1204.-1205.)
-
personiskā rīcībā:
~ bruņinieku
kārtas puisis,
~ 1 brālis priesteris, kas
izpilda arī kancelejas sekretāra pienākumus un glabāja ~ ordeņa zīmogu,
~ četri zirgi.
Pirmais Mestrs Venno, pieminēts 1208.g.
Komturi
-
atsevišķu novadu priekšnieki,
-
dzīvo provincē, kādā ordeņa pilī,
-
savā novadā tādas pašas funkcijas, kā mestram visos
ordeņa novados,
-
savas pils ordeņu brāļu komandieris.
Gādnieks
-
mazāku komtureju priekšnieks
Zobenbrāļu
ordeņa sapulces.
“konvents” jeb “kapituls”- pēc vajadzības sasaukta ordeņa
brāļu sapulce.
“ģenerālkapituls” - visu brāļu kopsapulce
-
lēma par jaunu brāļu uzņemšanu,
-
ievēlēja mestru un citas amatpersonas,
-
apsprieda kara un miera jautājumus.
1236.gadda 22.septembrī
lietuvieši kopā zemgaļiem Saules kaujā Zobeņbrāļu ordeni smagi sakāva.
Zaudējumi bija tik lieli, ka ordenis vairs nevarēja pastāvēt.
1237.gada 12.maijā Zobenbrāļu ordeņa pāri palikušos
bruņiniekus uzņēma Vācu (Teitoņu) ordenis. Turpmāk Livonijā darbojās Vācu
ordeņa Baltijas nozarojums t.i.- Livonijas ordenis.
LIVONIJAS
ORDEŅA VALSTS VARAS ORGANIZĀCIJA.
1237.gadā pēc Zobenbrāļu ordeņa iekļaušanas Vācu
(Teitoņu) ordenī Baltijā darbojās Vācu ordeņa austrumu nozarojums, ko sauca par
Livonijas ordeni. Tā militārā struktūra bija izveidota pamatojoties uz Vācu
ordeņa statūtiem. Baltijas apstākļos 13 gs. izveidojās Livonijas ordeņa valsts.
Livonijas
ordeņa galva.
Mestrs
-
rezidence 13 gs. Rīgā, bet no 14.- 16.gs. galvenokārt
Cēsīs,
-
atkarīgs no virsmestra (vācu ordeņa galva, “uz mūžu”
ievēlēts),
-
ieceļ virsmestrs ar ģenerālkapitula piekrišanu.
Livonijas
ordeņa padomnieki un administratori.
Zemes maršals
-
augstākā amatpersona aiz mestra,
-
kara lietu pārzinātājs (ja mestra nebija klāt, komandēja
karaspēku),
-
ieceļ ordeņa kapituls no komturu vai fogtu vidus,
-
rezidence atradās Siguldā,
-
savs zemes maršala zīmogs.
Komturi
-
ordeņa novadu (komandatūru jeb komtureju) priekšnieki,
-
novada centrā militāri nocietināta ordeņa pils, kas
daļēji bija arī klosteris (pēc statūtiem šādā pilī vajadzēja dzīvot vismaz 12
brāļiem (konvents),
-
ieceļ un atceļ amatā mestrs ar kapitula piekrišanu,
-
gādā par savas pils ordeņa brāļu apbruņojumu, apģērbu un
pārtiku,
-
vadīja savas pils brāļu sapulces-konventus, kas notika
katru svētdienu,
-
kara laikā komturs veda savas pils militāros spēkus cīņā,
-
ik gadu iesniedz pārskatu kapitulā par ienākumiem un
izdevumiem,
-
dokumentus komturs apstiprināja ar savu zīmogu.
Ievērojamākās komturejas Livonijā bija Vīlandē, Tallinā,
Kuldīgā, Alūksnē.
Fogti
-
augstas ordeņa amatpersonas, reizām pārvaldīja īpašus novadus-
fogtejas.
Livonijas ordeņa valstī bija 11 fogtejas.
Fogtu amati ordeņa statūtos nav minēti, bet domājams,
izveidoti paražu ceļā pēc bīskapiju parauga. Viena no galvenajām funkcijām –
tiesas spriešana.
Livonijas
valsts sākumā fogts savas tiesas sesijas savienoja ar pagasta (vakas) nodevu
ievākšanas periodiem. Vēstures avoti liecina, ka zemnieki ļoti neieredzēja
fogtus.
Dažos novados (Kuldīgā, Cēsīs)
fogts valdīja kopā ar komturu, tomēr šo amatpersonu funkcijas nesakrita,
komturam bija darīšana tieši ar savas pils ordeņa brāļiem (“lai viņš tur brāļus
pārzinātu”), bet fogts pārvaldīja sava novada zemniekus (“lai kuršu zemi
pārzinātu”).
Fogts kopā ar komturu
piedalījās kara gaitās, domājams, ar palīgspēku ko organizēja no vietējiem
nevācu iedzīvotājiem.
Padome
Mestra padomdevējs orgāns -
svarīgākos jautājumos mestram jāapspriežas ar padomi (it sevišķi pēc
1438.g.Ordeņa statūtu papildinājumu izdošanas).
Sastāvēja no 7 locekļiem -
mestrs
- 6
līdzpadomnieki :
3 iekšējā padome – zemes
maršals, Vīlandes komturs, Kuldīgas komturs,
3 ārējā padome – Rēveles un
Alūksnes komturi, Jervzemes fogts.
Visu
ordeņbrāļu kopsapulce.
Livonijas kapituls
- ik gadu
sasauc mestrs,
- parasti
sāk ar dievkalpojumu,
- prezidē mestrs.
Apsprieda:
-
saimnieciskos pārskatus,
-
atsevišķu ordeņa amatpersonu darbu.
Arī virsmestram no Vācijas bija tiesība ierasties
Livonijas kapitulā un kontrolēt ordeņa darbu.
Livonijas
ordenis bija Vācu (Teitoņu) ordeņa nozarojums un tāpēc organiski saistīts ar
to. Tai pasā laikā tas kā Zobenbrāļu ordeņa sukcesors bija pakļauts Rīgas
arhibīskapam. Bez tam, par Baltijas iekarošanu Livonijas ordenis saņēma lēņos
no Livonijas bīskapiem attiecīgu daļu zemju. Rezultātā izveidojās liela
Livonijas ordeņvalsts. Būdama ekonomiski un militāri spēcīgāka par Bīskapijām,
Livonijas ordeņvalsts pretendēja uz vadošo lomu Livonijas feodālo valstiņu
starpā. Šīs vadošās vietas dēļ ordenis bieži karoja ar bīskapijām.
RĪGAS
ARHIBĪSKAPIJAS VALSTS VARAS STRUKTŪRA.
Krusta karos iegūtās zemes Romas pāvests uzskatīja par
savu īpašumu, Palestīnā- “Dieva dēla zeme”, Prūsijā- “Sv.Pētera zeme”, Livoniju
Romas pāvests 1215.g. nosauca par “Dievmātes zemi”.
Parasti Bīskapi un misionāri Livonijā bija vācieši, tādēļ
vienas un tās pašas personas bieži vien bija gan katoļu baznīcas pārstāvji, gan
vācu feodāļi – agresori.
1207.gads
Bīskaps Alberts saņem tiesības un augstāko varu uz
Livoniju, kura tika uzskatīta par feodālās Vācijas valsts sastāvdaļu. Bīskaps
tiek pilnvarots daļu no iekarotajām zemēm nodot tālāk, kā lēni Zobeņbrāļu
ordenim par tā pakalpojumiem. Rīgas arhibīskapi juridiski skaitījās Vācijas
valsts novadu flirsti.
1225.gads
Rīga dabūja savus statūtus un pilsētas tiesības, bet tā
vēl nebija brīvpilsēta, bet gan tikai arhibīskapam pakļauta teritorija.
Arhibīskapa un Ordeņa strīdi par Rīgas virskundzību
sekmēja šīs pilsētas patstāvības attīstību. Pārējās bīskapijas (Limbaži,
Koknese)skaitījās tieši pakļautas Rīgas arhibīskapijai.
Rīgas
arhibīskapijas valsts varas organizācija.
Bīskaps
vēlāk
arhibīskaps - augstākais katoļu
garīdznieks novadā, reizē arī laicīgs feodāls valdnieks bīskapijas zemēs.
Rīgas
arhibīskapijā bijuši 24 bīskapi (arhibīskapi).
Bīskapa amata zīmes:
Rīgas arhibīskapu vēlēja:
Bīskapa galvenā kompetence:
|
-
dārgakmeņiem rotāts gredzens,
-
draudzes gana zizlis,
-
zelta krusts uz krūtīm,
-
virspriestera cepure.
-
pēc noteikumiem Domkapituls, bet faktiski iecēla
pāvests.
-
izdarīt visus baznīcas kulta aktus (arhibīskaps var
iecelt un ordinēt priesterus),
-
izdot likumdošanas aktus,
-
spriest tiesu,
-
pārraudzīt visus bīskapijas garīdzniekus,
-
ievākt nodokļus un pārraudzīt īpašumus,
-
dibināt baznīcas un valstiskas iestādes.
|
Sakarā ar augstākās varas saņemšanu no Vācijas ķeizara
Rīgas bīskapa vara kļuva vēl lielāka; tas varēja celt pilis, dibināt pilsētas,
iecelt fogtus, izlēņot zemes.
Domkapituls
-
augstāko garīdznieku kolēģija pie Bīskapa vai
arhibīskapa,
-
sava veida padomdevējorgāns,
-
izveidots pēc Hamburgas un Brēmenes domkapitulu parauga,
-
vecāko sauca par “prioru”, vēlāk “dekānu”,
-
locekļu skaits 12, katram savi uzdevumi- liturģijas
dziesmu pārzinis, baznīcas skolu pārzinis, mantzinis, pagrabu pārzinis u.c.
Bīskapam bija nepieciešma domkapitula piekrišana
jautājumos :
1.
Atsavinot bīskapijas īpašumus.
2.
Piešķirot vai atņemot lēņus.
3.
Ieceļot jaunus garīdzniekus.
Tādējādi šādos apstākļos Domkapituls ierobežoja Bīskapu,
bet citos jautājumos piem. ieceļot, atceļot valsts amatpersonas, grozot novada
pārvaldi u.c. Bīskaps varēja tikai uzklausīt , bet nepiekrist.
Domkapitula sēdes
-
vadīja pats Bīskaps,
-
lēmumi ar balsu vairākumu, izņemot gadījumus, kad vēlēja
amatpersonas.
Arhibīskapijas padome.
-
vasaļu tiesas un augstākās pārvaldes orgāns,
-
padomes 12 locekļus iecēla arhibīskaps no vecākajiem bruņiniekiem.
Administratīvais dalījums – “fogtejas”, Ap 1540.g.
pastāvēja Limbažu, Raunas, Kokneses fogtejas.
Fogtejas -
katrā iecelts īpašs administrators – fogts.
Fogts -
ievāc nodevas, spriež tiesu utt.
Fogtejas dalās -
amatu iecirkņos jeb “kostelatūrās”, ko izveidoja galvenokārt nodevu ievākšanas
nolūkos.
Rīgas arhibīskaps savu zemju
lielāko daļu izlēņoja vasaļiem.
Tie ieguva tiesības -
pārvaldīt savas lēņu zemes,
- ievākt
nodevas un spriest tiesu.
Vasaļi
jeb lēņu vīri - pulcējās īpašās sanāksmēs – mantāgos, tās
bija vasaļu sanāksmes kādā teritoriālā novadā.
Vasaļu pienākums -
vajadzības gadījumā dot militārus formējumus bīskapijas aizsardzībai.
Rīgas arhibīskapijai patstāvīga karaspēka nebija.
Rīgas
arhibīskapijas daļu no Gaujas uz Ziemeļiem sauca par Lībiešu galu, bet uz
Dienvidiem- Latviešu gals. Robeža bija Ordeņa zemju Gaujas koridors. Arī
mantāgi sanāca pēc šiem diviem teritoriāliem iedalījumiem Limbažos un Raunā.
Mantāgos sprieda tiesu, kā arī pārrunāja saimnieciskus, politiskus jautājumus.
LIVONIJAS
PILSĒTAS – HANZAS SAVIENĪBAS LOCEKLES.
Vācu tirdzniecības pilsētas gar
Ziemeļjūras un Baltijas jūras krastiem jau 13.gs.sāka apvienoties, lai sekmētu
savstarpējos tirdzniecības sakarus.
1241.gada līgums
Hamburga
+ Ķelne
+ Minstere
+
Dortmunda
|
Lībeka
+ Rostoka
+ Vismara
|
Tā pamazām veidojās vācu tirdzniecības pilsētu apvienība-
Hanzas savienība. Ar to bija saistīta Visbija un citas Gotlandes pilsētas. Par
Hanzas savienības loceklēm kļuva arī Livonijas pilsētas: Rīga, Tallina, Tartu,
Cēsis, Valmiera, Limbaži, Koknese. Hanzas savienībā pavisam kopā 90 pilsētas.
1367.gads
-
ar Ķelnes konfederācijas noslēgšanu Hanzas savienība
ieguva organizācijas formu.
Hanzas sanāksmes
-
ik pēc 3 gadiem Lībekā, kur pieņēma saistošus lēmumus
savienībai.
Galvenais mērķis
-
uzturēt Ziemeļeiropas tirdzniecības monopolstāvokli.
Hanzas savienība ne vien ievērojams saimniecisks faktors,
bet arī militāri politisks spēks.
Katra Hanzas pilsēta
-
maksāja savienībai biedru maksas,
-
deva noteiktu skaitu karavīru un kuģu.
Hanzas savienība zaudē savu lomu
-
sakarā ar konkurences rašanos (Anglijas, Nīderlandes
tirdzniecība),
-
tirdzniecības ceļu pārvietošanās (Amerikas atklāšana,
Jūras ceļs uz Indiju).
1669.gadā pēdējā Hanzas savienības sanāksme.
Katrai
Hanzas oilsētai bija savs statūts- iekārtas reglaments, kurā bija noteikta
pilsētas pašvaldība, tiesas un citas privilēģijas. Statūtus Hanzas pilsētām
sastādīja pēc kāda no vadošo pilsētu (Lībekas, Hamburgas) statūtu parauga. Tā
arī izveidojās pilsētas- mātes un pilsētas- meitas.
Livonijā
vadošās pilētas bija Rīga, pieņēma pārstrādātu Hamburgas statūtu, un Rēvele,
pieņēma pārstrādātu Lībekas statūtu. Pārājās Hanzas pilsētas Livonijās pieņēma
statūtus pēc Rīgas un Rēveles statūtu parauga.
Hanzas
pilsētu galvenais pašvaldības orgāns.
Rāte
sauca arī par “maģistrātu” - atradās pilsētas bagātāko virsslāņu (patriciāta) rokās,
Rātes galvenās funkcijas -
ievēlēt, iecelt pilsētas amatpersonas, ierēdņus,
-
pārzināt ģildes un cunftes,
-
uzņemt jaunus birģerus,
-
vadīt pilsētas ārlietas un kara lietas,
-
izdot likumus un rīkojumus,
-
vēlāk Rāte sāka spriest arī tiesu.
Rāti vadīja viens vai vairāki birģermeistari, bet pārējos
Rātes locekļus sauca par Rātes kungiem.
Pilsētas fogts
Galvenā funkcija -
tiesas spriešana.
Tādējādi
Hanzas pilsētas Livonijā bija ieguvušas zināmu administratīvu patstāvību, ko
atzinā Livonijas feodāļi- Ordenis, un bīskapi. Livonijas Hanzas pilsētu saites
ar Vācijas pilsētām netraucēja Livonijas valstiņu konfederācijas iekšējo dzīvi,
jo Ordenis un Bīskapijas arī bija saistātas ar feodālo Vācijas valsti.
Bīskaps Alberts piešķīra Rīgai Visbijas pilsētas statūta
parauga tiesības, vēlāk, iestājoties Hanzas savienībā, Rīga ieguva statūtu pēc
Hamburgas pilsētas statūta parauga. Rīgas statūts vēlāk tika grožits un
papildināts.
LANDTĀGS –
STRUKTŪRA UN KOMPETENCE.
Livonijas
mērogā tika radīts visām feodālām valstīm kopīgs kārtu pārstāvniecības orgāns-
landtāgs.
Landtāgs -
visas Livonijas valdošo kārtu pārstāvju sanāksme.
Landtāga darbība - 1421.- 1561.
Pirmo reizi sasauc - 1421.gadā Valkā pēc Rīgas arhibīskapa
iniciatīvas.
Landtāga sastāvā nogrupējās šādas kūrijas (kārtas):
-
visi Livonijas bīskapi, domkapitulu locekļi un klosteru
priekšnieki,
-
Livonijas Ordeņa augstākās amatpersonas,
-
visu Livonijas feodālo valstu vasaļi (skaita ziņā
pārsvars Ziemeļigaunijas vasaļiem),
-
Livonijas pilsētu pārstāvji.
Lai tiktu pieņemti lēmumi bija nepieciešama visu četru
kārtu vienbalsīga piekrišana.
Landtāgs
bija visu Livonijas feodālo valstu valdošo šķiru pārstāvniecības orgāns
un kā jau visos tamlīdzīgos orgānos, zemnieku kārta Landtāgā netika pārstāvēta.
Pastāvēja uzskats, ka zemniekus pārstāv viņu kungi- muižnieki. Tōmēr Livonijas
kungiem bija lielas interešu sadursmes un strīdi, pilnīgi saprasties viņi
varēja samērā reti.
Landtāga sapulcēšanās vieta
-
sākumā Valka, vēlāk Valmiera,
-
izņēmuma gadījumos Landtāgi sanāca Rīgā, Tartu, Cēsīs, Vīlandē.
Landtāga sesijas
-
ilga īsu laiku, parasti 1-3 dienas,
- 1516.g. Valkas Landtāgs
nolēma sesijas turpināt vismaz 10 dienas, bet to ne vienmēr ievēroja.
Landtāga kompetence
-
zemes jautājumu apspriešana, kara pieteikšana/miera
noslēgšana un vajadzīgo naudas līdzekļu atvēlēšana,
-
likumdošanas aktu pieņemšana, piem.1422.g.- Valkā
Landtāgs izdeva visai Livonijai zemes likumu grāmatu, kurā galvenokārt bija
baznīcu tiesību normas; 1422.g.- Cēsīs Landtāgs izdeva svarīgus nodokļu likumus
(ieviesa jauna kaluma marku),
-
tiesas spriešana apelācijas kārtībā (dižciltīgo kārtu
augstākā tiesa Livonijā).
Livonijas landtāga darba kārtība nekur nebija sīki
precizēta un noteikta, tādēļ darba kārtībā varēja būt visdažādākie jautājumi,
piem.: par Livonijas vergiem (dreļļiem), par aizbēgušo zemnieku atdošanu
atpakaļ viņu kungiem (Valkas landtāgs 1424.g.).
Landtāga darba kārtību nosaka - landtāga sasaucēji, bet sesijas laikā pats landtāgs.
Landtāgu
atklāj -
arhibīskaps : uzrunas sākumā minot landtāga sasaukšanas, iemeslu un aicināja
kūrijas apspriesties atsevišķi un tikai nākamajā kopsēdē visas kūrijas balsoja
kopā.
Ja
kūriju lēmumi bija dažādi un nesaskanēja, sākās debates un apspriedes kopsēdē.
Livonijas
landtāgā sēžu dienas pagāja strīdos un tāpēc daudzi
jautājumi palika neizšķirti. Kūriju labvēlīgas vienošnās gadījumā tika pieņemts
lēmums.
Visumā
landtāgam bija īpatnēja juridiska nozīme, jo tas bija vienīgais visas Livonijas
feodālo valstu kopīgais orgāns.
BRUŅINIEKU
TIESĪBU AVOTI.
Vācu
iekarotāji Livonijā izveidoja sarežģītu feodālo valsts iekārtu un ne mazāk
sarežģītu feodālo tiesību sistēmu. Viņi ieviesa Vācijas un citu Rietumeiropas
zemju juridiskos institūtus (galvenokārt vācu lēņu tiesību pamatus),
nostiprinot sev dažādas privilēģijas. Šie juridiskie institūti Livonijā
pārveidojās un attīstījās atbilstoši Baltijas apstākļiem. Valdošās vācu
aprindas tos uzrakstīja kodificēja atbilstoši dažādām Livonijas iedzīvotāju
kārtām.
LIVONIJAS
IEVĒROJAMĀKIE TIESĪBU KRĀJUMI.
Voldemāra un
Ērika lēņu tiesības.
1315.g. -
nosaukumu devis minētajam krājumam Tartu profesors Fr Bunge 19 gs.;
-
krājuma nosaukums norāda, ka šo tiesību kodifikātori
bijuši Dānijas karaļi Voldemārs II (1202.-1241.) un Ēriks VI (1286.-1319.). Ir
saglabājies krājuma priekšvārds, kur abi šie karaļi minēti;
-
Voldemāra un Ērika lēņu tiešibas bija rakstītas
Ziemeļigaunijas (Harijas, Virijas) vasaļiem, kuru vairākums bija vācieši;
-
kodekss satur vācu (sakšu) lēņu tiesību principus;
-
sastādot krājumu, kodifikatori ņēmuši par paraugu “Sagšu
spoguli”;
-
Dānijas karaļi, ieviešot Ziemeļigaunijā vācu lēņu tiesību
sistēmu, gribēja iztapt vācu vasaļiem ar kuriem kopā šo zemi bija iekarojuši;
-
kodekss iedalīts 60 pantos un satur lēņu tiesības, tiesu
iekārtas noteikumus un procesuālās tiesības.
1315.gadā Dānijas rigsrads piešķīra šai kodifikācijai
oficiālu likuma spēku.
Livonijas
senākās bruņinieku tiesības.
Voldemāra
un Ērika lēņu tiesību pārstrādājums Livonijas bīskapu vajadzībām.
Saglabājušās 3 redakcijās:
1. - rakstīta 1315.-1322. lejasvācu valodā;
-
lietota Sāmsalas- Ljanemā bīskapijā;
-
gandrīz burtisks Voldemāra un Ērika lēņu tiesību
norakstījums, tikai nosaukuma ziņā pielāgots bīskapijai (Dānijas karaļa vietā
rakstīts – bīskaps);
-
teksts dažās vietās papildināts ar “Sagšu spoguļa”
normām.
2.
- tiesību redakcija
uzrakstīta 14.gs. viduslejasvācu valodā;
-
lietota Tartu bīskapijā;
-
daudz papildinājumu;
-
teksta apjons- 67 panti.
3.
- tiesību
redakcija ir otrās redakcijas variants;
-
saglabājusies augšvācu valodā.
Livonijas
vidējās vai paplašinātās bruņinieku tiesības.
Sastādītas 15.gs. Rīgas
arhibīskapijai, iespiestas 1537.g.lejasvācu valodā. Tiesību grāmatā 249 panti
un tā ir uzskatāma par Livonijas vecāko bruņinieku tiesību, “Sagšu spoguļa”
u.c. tiesību avotu pārstrādājumu.
Zviedru valdība vēl 17.gs.
Livonijas vidējās bruņinieku tiesības apstiprināja par Vidzemes likumu krājumu.
Sistemātiskās
jeb pārstrādātās bruņinieku tiesības.
Vidējo bruņinieku tiesību sistemātisks
pārstrādājums, iedalot izkaisītās normas 3 grāmatās, pa 33, 40 un 28 pantiem
katrā.
-
sastādītas 15 gs.;
-
sakārtojot materiālu nav ievērotas tiesību nozares,
piem.: krimināltiesības izvietotas 2 un 3 grāmatā, mantošanas tiesības- 1 un 2
grāmatā;
-
tiesību krājums uzglabājies augšvācu valodā, kaut gan
oriģināls bijis lejasvācu valodā;
-
ir arī vēlāks tulkojums latīņu valodā;
-
Limbažu mantāgs tās izsludināja par Rīgas arhibīskapijas
likumu.
Visi 4 bruņinieku tiesību
krājumi ir savstarpēji radniecīgi gan pēc izcelšanās, gan satura un daudzējādā
ziņā līdzīgi. Izsekojot to attīstībai, ir redzams, kā Livonijas valdošās
aprindas nostiprinājušas savu stāvokli un privilēģijas.
15.gs. vidū Livonija sasniedza
feodālās valsts attīstības otro stadiju – kārtu pārstāvniecību, parādījās mantāgi un landtāgi, pārveidojās
Livonijas tiesības, baznīcas atcēla pārbaudījumu ar sakarsētu dzelzi u.c.
1475.g. Rīgas arhibīskaps
paplašināja lēņu mantošanas tiesības nodibināja “arkla tiesneša” amatu.
Šie likumdošanas akti papildināja četras minētās
bruņinieku tiesību kodifikācijas.
BRUŅINIEKU
FEODĀLĀS ZEMES ĪPAŠUMA TIESĪBAS.
Galvenais
ekonomiskais pamats vācu feodāļiem Livonijā bija viņu muižas. Bīskapu un Ordeņa
vasaļi dažādos veidos ieguva savā rīcībā lielus zemes īpašumus, ko juridiski
nostiprināja ar lēņu aktiem, privilēģiju rakstiem un paražām. Noformējoties
īpašai bruņinieku kārtai, Livonijā tieka oficiāli izdotas bruņinieku tiesību
kodifikācijas, kuru galvenais saturs bija feodālo zemes īpašumu tiesiskā
nostiprināšana.
Livonijas bruņinieku tiesībās
skaidri izteikta feodālā īpašuma
konstrukcija, kas paredz, ka zeme var piederēt reizē vairākiem feodāļiem
dažādās lēņu pakļautības pakāpēs.
Parasti izšķīra
-
virsīpašumu,
-
apakšīpašumu.
Virsīpašnieki
-
Rīgas arhibīskaps,
-
pārējie bīskapi,
-
daļēji arī ordeņa mestrs.
Feodālo īpašumu bija atļauts
iegūt tikai dižciltīgas kārtas cilvēkiem un Livonijā tādi bija vācu
bruņinieki. Viņi no bīskapa vai Ordeņa mestra saņēma
lēņos muižas un kā apakšīrnieki (vasaļi, lēņu vīri) un izmantoja visus
saimnieciskos labumus- muižas ienākumus. Livonijas bruņiniekiem kā lēņu vīriem
bija jāpilda zemes aizsardzības pienākumi- ar savu bruņojumu jāpiedalās karos.
Muižu iegūšana, lēņu vīru juridiskais stāvoklis
aprakstīts Livonijas senākās bruņinieku tiesībās.
Lēņu vīru tiesības un pienākumi
Turpretī bīskaps dod
|
-
bruņiniekam ar saviem paša līdzekļiem jāaizsargā
šī
bīskapija;
-
krītot gūstā pašam sevi jāizpērk;
-
zaudējot mantu pašam jācieš zaudējumi.
-
lēņos muižu ar visām brīvībām;
-
desmito tiesu, kunga tiesu ar visiem augļiem un
tiesībām- sodīt ar nāvi, saņemt ienākumus, ievākt nodevas;
-
varu valdīt pār ciemiem, laukiem, mežiem, ūdeņiem, cik
tālu vien sniedzas lēņu vīra novads.
|
No noteikumiem redzams, bīskaps juridiski palika izlēņotās
zemes feodālais virsīpašnieks, bet bruņinieki- juridiski kļuva par feodāliem
apakšīpašniekiem.
Livonijas
pēdējā posmā, kad attīstījās vispārējā dzimtbūšana, zemnieki tika piesaistīti
zemei un muižnieki ieguva tiesības atprasīt aizbēgušos zemniekus. Muižnieku kā
feodālās apakšīpašnieku tiesības paplašinājās vēlākajos Livonijas attīstības
posmos.
Apakšīpašnieku
ierobežojumi - izpaudās lēņu
muižas atsavināšanas gadījumā, to nevarēja pārdot bez virsīpašnieka ziņas un
piekrišanas.
Izveidojās
īpaša veida pārdošanas atļaujas izprasījums
- lēņu vīra piedāvājums bīskapam-
virsīpašniekam pirkt savu izlēņoto muižu (ja bīskaps nepērk, tad ir tiesība par
to pašu cenu pārdot citam, nākošajam apakšīpašniekam, lēņu vīram).
Bruņinieku tiesības izšķir 2 zemes īpašumus (muižas):
1. No tēva
mantotās muižas.
Muižu nevarēja pārdot bez mantinieku piekrišanas vai arī
jāpierāda galīga nepieciešamība- augsts mantas apķīlājums, nabadzība.
2. Pirktās vai
citādi iegūtās muižas.
Pilnīga rīcības brīvība.
Visumā Livonijas
bruņinieku ( īpašuma) tiesības cenšas saglabāt feodālās muižas noteiktām
dižciltīgām ģimenēm, lai pārdošanas gadījumā tās nenonāktu svešu feodāļu rokās
un tas ir raksturīgs princips visām feodālām tiesību sistēmām.
PILSĒTU
TIESĪBAS.
PĀRSTRĀDĀTIE
RĪGAS STATŪTI.
Pārstrādātie
Rīgas statūti sastādīti ap 1293.g. un vairākus gadsimtus ir Rīgas pilsētas
tiesību pamats.
Statūti
11 nodaļās:
1.
Rātes grāmata (Rīgas pašvaldības orgāns).
2.
Fogta grāmata (pilsētas tiesnesis).
3.
Par lieciniekiem.
4.
Grāmata par mantojamiem īpašumiem.
5.
Par ģimenes dzīvi.
6.
Par laulības pārkāpšanu.
7.
Par aizbildnību un testamentiem.
8.
Par viltojumiem.
9.
Par slepkavībām, miesas bojājumiem un apvainojumiem.
10.
Par laupītājiem un zagļiem.
11.
Par kuģniecības tiesībām.
Agrāk Rātes locekļus vēlēja
birģeru sapulce, tagad pārtstrādātajos Rīgas statūtos noteikts, ka Rāti
vēlē pati Rāte. Rātes locekļu skaits – 16 rātskungi,
ievēlami uz gadu, iztrūkstošos locekļus varēja pieaicināt (kooptēt) no
lieltirgotāju aprindām. Lēmumi – ar balsu vairākumu, par izpildīšanu gādā
birģermeistars.
Fogts un tā funkcijas
Galvenā -
tiesas spriešana
Amatā ieceļ -
Rāte, agrāk vēlēja visi birģeri
Rāte
varēja dot fogtam vispārējus norādījumus tiesu lietās, iecelt par piesēdētājiem
rātslocekļus. Ar laiku Rāte kļuva par pārsūdzības tiesu fogta spriedumiem t.i.
otrā tiesas instance.
Statūtu
nodaļās civiltiesību institūti: mantojami īpašumi, mantošana, mantošana saskaņā
ar testamentu. Minēts arī par birģeru ģimenes dzīvi- laulības pārkāpšanu,
izvarošanu (sods no 10 sudraba markas,3 saņem pilsēta tiesības, līdz galvas
nociršanai). Bāriņu pārstāvēšanai- aizbildņi, pilngadība vīriešiem- 18,
sievietēm- 14 gadi.
Vispār tie ir vācu tiesību noteikumi, pārņemti un
pielāgoti Rīgas vietējiem apstākļiem.
Dažas
statūtu nodaļas veltītas kriminālltiesībām:
par
naudas viltošanu -
sods no 1 sudraba markas līdz rokas nociršanai, bet ja viltotās naudas daudzums
vairāk kā vērdiņš- noziedznieku “cepināja uz pannas”;
viltojumi
tirdzniecībā - par
mēru vai svaru viltošanu vai krāpšanu, smagākos gadījumos draudēja nāves sods
(galvas nociršana, izpirkuma maksa 5- 10 markas);
par
slepkavību -
ja vainīgai uz vietas noķerts- galvas nociršana, ja vēlāk- sadauzīšana uz rata;
par
uzbrukumu -
uzbrukums, kam iemeslu devis pats cietušais- rezultātā pēdejais ievainots, tad,
ja viņš 14 dienu laikā mirst vai izveseļojās- uzbrucēju soda par slepkavību,
bet ja pēc 14 dienām mirst vai izveseļojās- uzbrucāju soda par miesas bojājumu
nodarīšanu. Varēja arī vainu izpirkt- 10 sudraba markas;
laupīšana
un zagšana -
baznīcas aplaupītājus sodīja ar nāvi uz rata;
-
ja zaglis nozadzis vairāk par vērdiņu- to pakāra; ja par pusvērdiņu-
iededzināja zīmi, nogrieza ausi un izraidīja no pilsētas; par mazāku vainu-
pēra; aizbēgušu zagļu vārdus ierakstīja pilsētas “Melnajā grāmatā”.
par
buršanu vai
indes
sagatavošanu -
sods ar nāvi uz sārta.
Pārtstrādātos
Rīgas statūtos minētie noziegumi un sodi daļēji aizgūti no Hamburgas statūtiem,
taču Rīgas statūtos ir samērā daudz atšķirīgu normu, kas radušās atbilstoši
Rīgas saimnieciskai un politiskai dzīvei.
KANONISKĀS
TIESĪBAS.
Kanoniskās tiesības- katoļu baznīcas tiesību normas.
Spēkā -
līdz 16.gs.
Tām pakļauti -
ordinētie katoļu garīdznieki,
-
Ordeņa brāļi,
-
katoļu draudzes piederīgie.
Tās regulēja -
laulību,
-
liecību došanu tiesā,
-
procentu ņemšanu utt.
Kaninisko tiesību sistēma dibināsu uz:
-
katoļu baznīcas likumiem,
-
paražām,
-
pāvestu reskriptiem,
-
koncila lēmumiem,
-
citiem aktiem, kas bija sakopoti īpašā krājumā “Corpus
iuris canonici”.
Par kanonisko tiesību pielietojumu Livonijā
liecina speciāli kanonisko tiesību statūti, kas bija
izdoti Rīgas arhibīskapijā. Tie ir baznīcas provinces
statūti, kurus visām Livonijas bīskapijām bija izdevis Rīgas arhibīskaps Heniņš
Šarfenbergs (1424.- 1448.). Šis likumdošanas akts, bija kanonisko tiesību
konkretizējums Livonijas apstākļos. Šajā aktā skarti daudzi tīri laicīga
rakstura jautājumi, piem.: par testamentiem, par laulību un saderināšanos, par
radniecību un svainību, par pirkumu-pārdevumu u.c..
ROMIEŠU
TIESĪBU RECEPCIJA.
Viens no Livonijas tiesību avotiem- romiešu tiesību
sistēma.
Romiešu
tiesības šai laikā sāka pārņemt un pielietot praksē Rietumeiropas valstis, tas
bija roniešu tiesību recepcijas process, kas savu augstāko pakāpi sasniedza
feodālajā Vācijā un Livonija vismaz formāli bija Vācijas valsts viena
sastāvdaļa. Tāpēc juridiski var uzskatīt, ka Livonijā bija spēkā romiešu
tiesību normas, kas recipētas Vācijā un to apstiprināja arī tiesu prakse.
1211.gads bīskaps Alberts, privilēģijā Gotlandes
tirgotājiem, citē Corpus iuris civilis (Digesta 1,2 );
1232.gads bīskaps Nikolajs Rīgas birģeru un ārzemju
tirgotāju strīdu lietā.
Romiešu tiesību noteikumi atrodami arī Rēveles pilsētas
tiesību 1282.gada redakcijā.
Plašāka
romiešu tiesību recepcija Vācijā un Livonijā sākās pēc Vācijas valsts augstākās
tiesas nodibināšanas 1495.gadā. Šī tiesu instance tiesāja pilnīgi pēc romiešu tiesībām (Corpus iuris
civilis) vai impērijai kopīgām tiesībām. Šajā pat laikā jau bija sastopami
Vācijā studējuši tiesību doktori, kas mācīti romiešu tiesību garā, piem.
J.Meilofs (1454.-1502.)- romiešu tiesību mācībspēks Greifvaldes universitātē,
vēlāk Livonijas ordeņa un Rīgas arhibīskapijas juriskonsults.
Saglabājušies vairāki
dokumenti, kas liecina, ka Livonijas muižnieku civiltiesiskie strīdi izspriesti
pēc romiešu tiesībām.
Strauja
romiešu tiesību recepcija ievērojama arī Rīgas pilsētas tiesībās, par to
liecina , kāda 16.gs. Rīgas statūtu grāmata, kurā civiltiesību jautājumos
pievienotas papildus lapas ar izvilkumiem no romiešu tiesību tekstiem
atbilstoši tiesu prakses vajadzībām.
ZEMNIEKU
TIESĪBU AVOTI.
Vācu varas orgāni Livonijā
sastādījuši 3 tiesību krājumus arī vietējiem iedzīvotājiem. Tie uzrakstīti
13.gs. un 14.gs., lejasvācu valodā, līdz mūsdienām saglabājušies vēlākie
noraksti no 16.,17.gs. Minētie tiesību krājumi izdoti atsevišķiem novadiem, bet
ne visai Livonijas teritorijai.
Rīgas
arhibīskapijas zemnieku tiesības.
Izdeva -
Livonijas bīskapi,
-
dieva bruņinieki,
-
vācieši un Livonijas vecākie.
Sastādītas pēc -
vietējo iedzīvotāju paražu tiesībām,
-
vācu agrīno feodālo tiesību normām,
Apjoms -
45 panti
Krājumā ietvertas krimināltiesību normas, nedaudz
civiltiesību un procesuālo tiesību normas. Naudas sodi un atlīdzināmie
maksājumi izteikti vācu naudas vienībās- markās.
Jaunlaiku
vācu tiesību vēsturnieki Fr.Bunge un L.Arbuzovs nosaukuši šo krājumu par
“zemnieku tiesībām”, bet tas ir pareizi tikai par tik, par cik toreiz visi
vietējie iedzīvotāji tika nospiesti zemnieku kārtā.
Lībiešu un
igauņu zemnieku tiesības.
Teksta
priekšvārdā teikts: “Šīs ir tās laicīgās tiesības, kuras deva kāds Livonijas
bīskaps un dieva bruņinieki un lībiešu vecākie, kā zemnieku tiesības pie kurām
parasti turas Livonijā.”
Šo tiesību pantu kopskaits – 45, naudas vienība – marka,
saturā galvenokārt – krimināltiesības un procesa tiesības. Parādās sods par 10
kunga tiesas nemaksāšanu- nāves sods. Jaunākas par iepriekšējām,
assinsatriebības paliekas ir izzudušas.
Likums pats nosauc šīs tiesības par “zemnieku tiesībām”.
Kuršu
zemnieku tiesības.
Tiesību
krājuma priekšrakstā rakstīts:”Šīs ir tās vispārējās normas, kuras bija spēkā
Lībiešu, Kuršu zemēs un Zemgalē.”
Vācu feodāļi kuršu zemi
pakļāva vienu no pēdējām, tādēļ Kuršu zemnieku tiesības ir visjaunākās
no trim tiesību krājumiem.
1267.g. Vācu ordenis apspiedis
kuršu sacelšanos “vienojās” ar kuršiem, ka tie pieņems visas lībiešu tiesības,
tāpēc kuršu zemnieku tiesības kļuva vairāk vai mazāk kopīgas visiem Kursas
novadiem. Šī tiesību redakcija bieži vien sakrita ar Rīgas arhibīskapijas
zemnieku tiesībām. Kā avotu, tā sistēmas ziņā ļoti līdzīgas citām Livonijas
zemnieku tiesībām. Sākumā tiekai Kursas novados , vēlāk arī Zemgalē un Sēlijā.
Saglabājusies tikai viena zemnieku tiesību redakcija, 17.gs.noraksts lejasvācu
valodā ar labojumiem un papildinājumiem augšvācu valodā. Šajā krājumā naudas
vienība – ozerings.
ZEMNIEKU
KRIMINĀLTIESĪBU NORMAS.
Lai
turētu paklausībā vietējos iedzīvotājus, vēcu feodāļi izstrādāja tiem īpašas
normas par noziegumiem un sodiem. Šajās zemnieku krimināltiesībās daļēji bija
ietvertas vācu, kā arī vietējo paražu tiesību normas.
Raksturīgākie
noziegumu veidi.
Kunga pavēles neizpildīšana - sods – pēršana ar rīkstēm.
Nostiprinoties vācu feodāļu varai šis nozieguma veids
izplatījās arvien plašāk.
“Desmitās tiesas” nodevas nedošana.
Savas varas sākumā baznīca un feodāļi dažreiz
samierinājās ar mazākām nodevām, bet vēlāk stingri prasīja “desmito tiesu”,
piedraudot pat ar nāves sodu: “Kas zog zavam kungam desmito tiesu, kaklu nost”.
Slepkavība.
Visas trīs zemnieku tiesības to kvalificēja par vienu no
smagākiem noziegumiem.
“Kas otru noslepkavo, sodāms ar ratu”, arī izpirkums-
vīra nauda “par nonāvēšanu… 40 markas”.
Domājams, ka soda smagumu noteica atkarībā no slepkavības nozīmes un
svarīguma.
Īstā nozīmē par slepkavību saprata tādu, kas izdarīta ar
nodomu (tīši). Neuzmanības gadījumos likums pieļāva soda samazināšanu,
mīkstināšanu vai pat izlīgšanu.
Likumā par slepkavību minēta arī deklaratīva frāze
kristiānisma garā:”Dievs aizliedz nokaut” (Kuršu z.t. 1.).
Miesas bojājumi.
Visas trīs zemnieku tiesību redakcijas ļoti sīki regulē
dažādus sakropļojumus un miesas bijājumus. Varētu secināt, ka šī norma bija
iesakņojusies vietējos apstākļos kā paražu tiesība un vācu iekarotāji to
uzrakstījuši.
Sievietes izvarošana.
Laupīšana.
Siena zādzība.
Livonijas zemnieku tiesībās zādzība regulēta kazuistiski.
Dedzināšana. Sava kunga vai cita mantas
iznīcināšana ar uguni.
Robežu zīmju pārgrozīšana.
Svešu tīrumu uzaršana.
Priekšlaicīga apiņu ievākšana.
Livonija bija pazīstama kā plaša alus ražošanas un
žūpošanas zeme, tādēļ vācu feodāļi bija ieienterešeti apiņu kultūras pareizā
kopšanā.
Nepatiess apmelojums.
Ķecerība.
Buršana.
Sodu veidi.
Livonijas
zemnieku tiesībās galvenokārt dominē vācu feodālo sodu sistēma, tomēr tai
līdzās vērojamas arī vietējo sodu elementu paliekas (asinsatriebības paliekas,
izpirkšanas maksas paliekas u.c.).
Asinsatriebība.
Livonijas zemnieku tiesībās tīrā veidā vairs nepastāv,
taču šī institūta princips bija vēl saglabājies. Asinsatriebības- gandarījuma
forma.
Izpirkšanas maksa jeb vīra
nauda.
Galvenokārt normēta pēc vācu tiesību paraugiem un
aprēķināt vācu naudas vienībās (markās un peniņos; Kuršu z.t.- ozeringos un
artogās).
Nāves sods.
Atšķirībā no asinsatriebības nāves sodu izpildīja valsts
vara. Livonijas zemnieku tiesībā bija noteikti dažāda nāves soda izpildīšana:
pakarot, nocērtot kaklu, sadauzot uz rata, sadedzinot.
Rīkstes.
Šis miesas sods
galvenokārt tika pielietots zemniekiem.
Naudas sods.
Speciāla naudas summa, kas noziedzniekam bija jāmaksā par
savu noeziegumu valstij (valdniekam). Ar to naudas sods atšķīrās no izpirkšanas
maksas, ko saņēma cietušā persona vai tās radinieki.
No
pārskata redzams, ka Livonijas zemnieku krimināltiesību pamatos bija vietējās
paražu tiesību normas, kas tika pārstrādātas un papildinātas ar jauniem
noteikumiem vācu feodāļu interesās. Vācu vara ieviesa virkni iebaidīšanas sodu-
galvas nociršanu, sadauzīšanu uz rata, sadedzināšanu u.c. Lai turētu savus
dzimtļaudis paklausībā, vācu feodāļi nebija aizmirsuši noteikt miesas sodu-
rīkstes.
Zemnieku
procesuālo tiesību normas.
Zvērests.
Cerot noskaidrot tiesā “taisnību”, vācu iekarotāji
ieviesa kristīgās reliģijas zvērestu, kā tiesa pierādījumu. Tomēr zvēresta
došana bija sarežģīta, jo vācieši neprata vietējo, bet zemnieki – vācu valodu.
Tāpēc tiesa zvērestu varēja noklausīties tikai ar zemnieku vecāko starpniecību.
Liecienieku liecības.
Pārbaudījums ar sakarsētu dzelzi – sens
(dieva tiesas) pārbaudījuma veids. Pazina visas senās tautības.
Tiesāšanas
īpatnības.
Vieta.
Parasti zemniekiem tiesu sprieda pagastu (vaku) nodevu
ievākšanas vietās un laikos. Pēc iespējas tiesu sprieda tajā ciemā, kur
noziedznieks bija notverts.
Prāvnieki tiesā - sūdzētāji un atbildētāji
Pārsūdzības neiespējamība zemnieku prāvās.
Spriedumi zemnieku lietās bija galīgi un nepārsūdzami.
Tos izpildīja nekavējoties. Tai pašā tiesā, kur lieta jau bija izspriesta
griezties vairs nevarēja.
Livonijas
tiesu patvarības zemnieku prāvās.
Kaut gan zemniekiem kā Livonijas iedzīvotāju pamatmasai
vācu feodāļi bija uzrakstījuši īpaša zemnieku tiesības un pakļāvuši tos
juridiski noorganizētai tiesas varai, toemēr faktiski visas šīs tiesību normas
tika maz ievērotas. Kad vācu feodāļi Livonijas zemēs bija nostiprinājušies,
tiesu patvarība vēl pieauga.
Livonijas valstiskā organizācija un tiesību institūti
bija veidoti pēc tā laika feodālās Vācijas paraugiem, kas nodrošināja Baltijas
iekarotājiem- vācu feodāļiem un pilsētu birģeriem- suverēno varu
un visāda veida privilēģijas. Turpretī vietējo pamatiedzīvotāju masa-
latvieši un igauņi- pakāpeniski tika iesaistīti dzimtbūšanā, kļūdami par
mantojamiem dzimtļaudīm vai pie zemes piederīgiem dzimtzemniekiem. Arī
Livonijas pilsētas vietējos nevšcus tikpat kā neuzņēma savās birģeru
organizācijās ( ģildēs un cunftēs).
Pēc Livonijas sagrāves karā (XVI gs.) vācu muižnieki un
pilsētu birģeri gan zaudēja zemes suverēno varu, kas turpmāk piederēja Polijas
un Zviedrijas karaļiem un beidzot Krievijas cariem, bet Livonijas laikā iegūtās
privilēģijas un varu pār zemes pamatiedzīvotājiem viņi saglabāja un tālāk
paplašināja līdz pat XIX gadsimtam.
Liels paldies!!!
AtbildētDzēst