Edgars
Manuhins
Referāts
literatūrā
Krišjānis Barons -dzīve un
daiļrade
Rīga, 2000.
Krišjānis Barons
Krišjānis Barons ir izcilākais latviešu
folklorists – tautas dziesmu krājējs, pētītājs un publicists. “Pēterburgas
Avīžu” faktiskais redaktors, sarakstījis dzejoļus un stāstus. Latvju dainu tēvs
ir izcilākā personība latviešu kultūras vēsturē.
Biogrāfija. Krišjānis Barons dzimis
1835. gada 31. oktobrī Kurzemē Struteles muižā (tag. Tukuma raj.), kur viņa
tēvs bija vagars. Krišjānis ģimenē bija astotais bērns. Agrīnās bērnības dienas
viņš pavadīja Īles muižā (tag. Dobeles raj.), uz kurieni barons Herners pārcēla
viņa tēvu. Kad Krišjānim bija nepilni deviņi gadi, nomira viņa tēvs. Rūpes par
zēnu uzņēmās vecākā māsa Kristīne un svainis Kronbergs, kuri dzīvoja toreizējā
Dundegas pagastā Vālpenes muižā. Drīz
tur dzīvot pārnāca arī Krišjāņa māte. K. Barona skolas gaitā nozīmīga Kulbes
skola, kurā par skolotāju strādāja E. Dinsbergs un F. Mālbergs. Pēc tam
Krišjānis mācījās Ventspils elementārskolā un apriņķa skolā. Labu filoloģisku
izglītību viņš ieguva Jelgavas ģimnāzijā, kur viņš mācījās no 1852. līdz 1856.
No 1856. līdz 1860. gadam viņš studēja Tērbatas universitātē matemātiku un
astronomiju. Kopa ar K. Valdemāru viņš bija rosīgs Latviešu studentu pulciņa
dalībnieks. Šajā laika periodā sakās arī viņa publicistiska darbība “Mājas
Viesī”. Līdzekļu trūkuma dēļ Krišjānis
bija spiests pārtraukt un pusotru gadu nodzīvoja Dundegā.
1862. gadā K. Valdemārs aicina
Baronu uz Pēterburgu un Krišjānis vēlāk kļūst par “Pēterburgas Avīžu” faktisko
redaktoru. Viņš darbojās publicistika un daiļliteratūrā. Sakarā ar darbu
“Pēterburgas Avīzēs” viņš nonāk policijas uzraudzībā.
1867. gadā Krišjānis ierodas
Maskavā un viņam izdodas dabūt mājskolotāja vietu muižnieka Ivana Staņkeviča
ģimenē. K. Barons kopa ar Stankēviču ģimeni vasaras parasti dzīvoja viņu muižā Udervekā. Ziemā
dzīvoja un strādāja Maskava. Krišjānis, sadarbodamies ar K. Valdemāru, F.
Brīvzemnieku un citiem jaunlatviešiem, piedalījās Maskavas latviešu vakaros.
Turpmākais K. Barona mūža darbs bija latviešu tautasdziesmu vākšana,
sistematizēšana un publicēšana. No 1880. līdz 1890. gadam Krišjānis strādāja
Marijas sieviešu ģimnāzijā Maskavā. Šajā laikā ,tautas atbalstīts, viņš veic
lielo tautasdziesmu sistematizācijas darbu.
1881. gadā viņu ievēlēja par
Maskavas Dabaszinātņu, antropoloģijas, etnogrāfijas draugu biedrības
Etnogrāfijas nodalas īsteno biedru.
1893. gadā Krišjānis kopā ar
ģimeni pārcēlās uz Rīgu un turpmāko mūžu veltija tikai folklorai. No 1894. –
1915. gadam iznāca “Latvju dainu” pirmizdevums. No 1909. gada K. Barons kopā ar
dzīvesbiedri Dārtu dzīvoja un strādāja Vecmīlgrāvī.
Krišjānis Barons pēdējo vasaru sagaidīja Turaida, Dainās, mira sirmā vecumā 1923. gada 8. martā. Apglabats Rīgā, Lielajos kapos.
Publicistika.
K. Barons 50. un 60.gados daudz rakstījis par
dabaszinātņu, astronomijas, fizikas un ģeogrāfijas jautājumiem. Viņu interesēja
arī pedagoģija un filoloģija. Savos rakstos viņš polemizēja ar Baltijas vācu
ideologiem.
Dabaszinātne
un astronomija. Dabaszinātņu
popularizācijā K. Barons veicis vērā ņemamu darbu. Viņš sekoja līdzi jaunākajām
publikācijām un sasniegumiem šajā nozarē. Dažus gadus pēc Darvina darba par
sugu izcelšanos iznākšanas “Pēterburgas Avīzēs”
lasāms raksts “Mūžīgs kara lauks”. Šajā rakstā viņš popularizēja Darvina teoriju. K. Barons savos rakstos
izskaidroja dabas parādības, aprakstīja putnus, dzīvniekus un stādus. Kā arī
aprakstīja dažādas dabas un fizikālas parādības.
Studiju laikā K. Barons aktīvi rakstīja arī par
astronomijas jautājumiem. Viņa raksti bija skaidrojoši un populārā veidā
atspoguļoja sava laika astronomijas zinātnes līmenī. Svarīgākie raksti
“Zvaigznes”, “Saule”, “Planētas jeb gājējas zvaigznes” u.c. Šiem rakstiem bija
liela nozīme tautas izglītošanā, cīņā pret māņticību un kristīgās reliģijas
mācību.
Ģeogrāfija.
K.
Barons centās paplašināt latviešu lasītāja apvārsni arī ģeogrāfijā. Tam bija
liela nozīme, jo zemnieki parasti maz bijuši ārpus sava pagasta robežām. tikai
retais varēja pastāstīt par Krieviju vai citām zemēm. Arī pirmo latviešu valodā
iznākošo laikrakstu ziņas par ārzemēm un iekšzemi bija diezgan trūcīgas. Tāpēc
viens no pirmajiem K. Barona darbiem novadā bija 1859. gadā iznākusī grāmata
“Mūsu tēvzemes aprakstīšana un daži pielikumi īsumā saņemti”. Tā bija pirmā
nopietnā tā laika triju Baltijas guberņu fiziskā ģeogrāfija. Grāmatā reizē
ievietots arī apcerējums “Kurzemes un Vidzemes tautas, viņu būšana un valodas”.
Biogrāfs un literatūrvēsturnieks A. Apīnis izteica hipotēzi, ka šī plašā
polemiskā apcerējuma autors bijis J. Alunāns un tikai beigās to papildinājis K.
Valdemārs. Vēstures un ģeogrāfijas dati atrodami K. Barona sastādītajā bibliogrāfiskajā rādītājā par Baltijas
pamatiedzīvotājiem, kuru 1868.gadā izdeva Pēterburgas ģeogrāfijas biedrība. K.
Barons bija pirmais latviešu bibliogrāfs.
Nacionālā atbrīvošanas kustība Eiropas dienvidos
acīmredzot rosināja K. Baronu uzrakstīt romānu “Roma un Itālija”, “Grieķu
zeme”, “Jonijas salas”. Poļu dumpis pievērsa Krišjāņa uzmanību un tā radās “Poļu zeme”. K. Barons
rakstīja arī par Pēterburgu. Raksti saucās “Pēterburga”.
Pedagoģija. K. Barons lielu mūža
daļu strādāja pedagoga darbu. Tas nebija vienkāršs maizes darbs par to liecina
viņa jaunības gadu interese par pedagoģiju. K. Barona raksts “Ieaudzini bērniem
drošu prātu” pierāda, ka viņš izpratis, ka jaunais tautas dzīves laikmets prasa
arī jaunu no māņticības un reliģijas apmātības atbrīvotu cilvēku, kuram jābūt
drosmei un gribai.
Interese
par valodniecību.
K. Barona darbības plašumus apliecina arī viņa filoloģiska satura raksti.
Pirmais no latviešiem viņš popularizēja indoeiropiešu pirmvalodas teoriju.
“Pēterburgas Avīzēs” publicēts viņa raksts “Indoeiropiešu valodas famīlija un
īpaši leiši un latvieši. Rakstā izteikta doma par latviešu tuvību senajām slāvu
ciltīm. K. Barons nostājās pret latviešu valodas nievātājiem un kaunīgajiem
latviešiem.
Atzinumi
un darbība folkloristikā. Jau
50. gados K. Baronu interesēja folkloristika. “Mājas Viesī” bija publicēts viņa
raksts “Igauņu tautas dziesmas”. Viņš salīdzināja igauņu tautasdziesmas ar latviešu un saprata
cik svarīgi būtu pašiem latviešiem vākt un saglabāt savas tautasdziesmas.
Latviešu folkloristikā
sevišķi nozīmīgs ir K. Barona “Latvju dainu” ievads, kurā viņš aprakstīja
tautas dziesmu krāšanas un publicēšanas vēsturi, analizē iepriekšējos tautas
izdevumus. K. Barons šajā ziņā augstu vērtēja mācītāja Bitnera savāktās
“Latviešu ļaužu dziesmiņas”, kuras bija publicētas 1844. gadā.
60. gados K. Barons
uzsver :” Bija pienācis laiks, kur paši
latvieši ķērās pie šī sevišķi tautiskā darba”. Taču kā atzīmēja Barons :” Aiz dažiem skaudīgiem apstākļiem šis
nodoms novilcinājās”. Jaunlatvieši saprata, ka liela nozīme būtu
iepazīstināt krievu publiku un krievu zinātniekus ar skaistajām jau izdotajām
latviešu tautasdziesmām. 1868.
gadā Jānis Sproģis izdot latviešu tautasdziesmu krājumu, kurā tautasdziesmas
bija tulkotas krievu valodā un ar to varēja iepazīties arī krievu publika.
1873.gadālīdzīgu krājumu izdeva arī F. Brīvzemnieks.
70.gados valdīja īpašs
pacēlums tautas folkloras vākšanā.
70. gadu beigās K. Barons
sāka darboties kā zinātnieks folklorists. Tautas dziesmu krāšanas,
sistematizēšanas un publicēšanas darbs izvirzīja viņam daudz svarīgu problēmu.
Tās risinot, izveidojās K. Barona estētiskie uzskati un tautas dziesmu
vērtējumi. var teikt ka neviens cilvēks vēl nav tā iztaustījis katru
tautasdziesmu vārsmu kā mūsu dainu tēvs. Viņa galvenie atzinumi ir:
1.Tautas dziesma un
tautas dzīve ir vienotas, un tautasdziesmu krājēja uzdevums - atklāt dziesmu kā
šīs dzīves sastāvdaļu.
2.Sakarā ar dzīves un
dziesmas vienotību tautasdziesmām ir dramatisks raksturs un tās lietotas
precīzi noteiktā norises vietā un laikā.
3. K.
Barons, ievērodams šo dramatisko īpatnību skaidrojis arī problēmu par latviešu
tautas dziesmu īsumu un māksliniecisko spēku.
“…īsās
tautasdziesmas viena otrai sekojot, virzījās līdz ar dzīvi, līdz ar darbiem uz priekšu. Viņām nav vaļas
būt pļāpīgi garām. Bet īpaši savā stigrā
strupumā viņas rāda savu īsteno dzejas spēku.”
4. K.
Barons kategoriski nostājās pret tā
saucamo mitoloģisko sabrukuma teoriju folkloristikā, kura īsi tautas dziesmu
uzskatīja kā plašāku dziesmu fragmentus. Pat ja labs dziesmu teicējs grupē īsās
tautas dziesmas dziesmu virknēs, lai vieglāk paturēt prātā, lai par vienu domu
pateiktu iespējams vairāt, katra īsā dziesma tautā tiek uzskatīta kā nobeigta
vienība.
“Katara
no mūsu īsajām dziesmiņām stūrgalvīgi piepatur savu patstāvību, lai tā arī
diezin kā būtu savērpta kopā ar citām vienā virknē. Ikvienai no tām ir savs
pilnīgs vesels apaļš domu kodols, kas ietērpts arī glumi pieguļošā apaļā formā.
Katra ir gludena, apaļa dziesmu pērlīte.”
5.
Attieksmē pret garajām dziesmām K. Barons varbūtības formā pieņēmis vēsturisku
zuduma teoriju, atzīmēdams, ka sirmā senatnē ir bijušas garas dziesmas un tās
piederējušas vīriešiem, īpašai koklenieku kārtai. Sakarā ar tautas apspiestību
pazudusi arī episko dziesmu tradīcija.
6.
Izprazdams tautas dziesmas vēsturiski, K. Barons tautas dziesmu arvien mazāku
lietošanu tautas dzīvē skaidrojis ar jaunlaiku dzīves pārmaiņām, kā arī
mazvērtīgu rīmju un ziņģu iespaidošanos tautā.
“Latviešu
jaunākās paaudzes jo dienas, vairāk jo atsvešinās no savas daiļās tautas dzejas un tika barotas
pa lielākai daļai ar ļoti sekliem svešiem
paraugiem darinātiem tikpat sekliem sacerējumiem avīzēs un “rīmju” grāmatiņās. Tie varēja tikai tautas
garšu bojāt.”
7. K.
Barona bija pārliecināts, ka jāsākas tautas dziesmu renesansei. Tautasdziesmas
saturs lielas vispārcilvēcīgas ētikas un estētikas vērtības.
“Bet
izlobot mūsu tautas dziesmu īsto veselīgo kodolu mums atklājas viņās cilvēka
gara labākie ideālie centieni, cilvēka sirds un dvēseles daiļākās un tikumīgākās, dziļākās jūtas, kas
nekad nenovecējas, lai arī viss cits
ārišķs sava laika piederums pārgroza.”
Daudz rūpīga
darba prasīja K. Baronam tautas dziesmu sistematizēšana un kārtošana dainu
skapī. Šo skapi pēc K. Barona zīmējuma Maskavā izgatavoja kāds
galdniekmeistars. Ar apbrīnojamu precizitāti viņš sakārtojis dziesmas pa
tipiem, secīgi atzīmēdams variācijas un versijas. Ilga pētniecības darba
rezultātā radās oriģināls dziesmu sakārtojums, kurā liela vieta cilvēka mūža
ritumam. “Latvju dainas” ir lielākais latviešu priekšpadomju folkloristikas
sasniegums. Profesors Endzelīns tās novērtēja kā latviešu filoloģijas
stūrakmeni.
Mūža beigās
K. Barons sagatavoja “Latvju dainu izlasi” un strādāja pie latviešu
tautasdziesmu metrikas jautājumiem. Rezumējot viņa dzīvi ir jāteic, ka viņš nav
bijis tikai izcils zinātnieks , bet arī mākslinieks. “Latvju dainas” ir
vērtējams kā izcils viengabala mākslas darbs, un šī darba nozīme tautas kultūrā
ir neizsakāma, tā cēla tautas pašapziņu, tā pierādīja, ka latvju tauta ir
stipra un tā pastāvēs mūžīgi
Dzeja
un proza.
Jaunības
gados K. Barons rosīgi pievērsies
daiļliteratūrai. Viņš rakstīja vienkāršus, saturā nacionālās atmodas spēka
piesātinātus darbus. populārākie no tiem ir “Upe un cilvēka dzīve”, “Mūsu
manta”, “Divējādās kāpnes”. Dzejoļi publicēti “Pēterburgas Avīzēs”, un tiem ir
spēcīgs antifeodāls raksturs. Dzejolī “Upe un cilvēka dzīve”, kurā K. Barons
ievijis arī sabiedriski filozofiskus motīvus. Tanī ietvērts cilvēka, tautas
darbinieka jaunlatvieša tēls. Alegorija ir daudzšķautnaina, jo tajā iespējams
saskatīt arī mazās latviešu tautas spirgto atmodu. Laikmeta darbīgais možums
paša dzejnieka tautas nākamības ideāli atraduši atspulgu dzejoļos “Divējādās
kāpnes” un “Mūsu manta”. Pat zemnieka senči nāk saviem dēliem palīgā, kamēr
kungu kaulus sedz smagi akmens krāvumi.
K. Barona
dzejas tēli ņemti no konkrētas dzīves, tautai labi saprotami, reālistiski. K.
Barons savos rakstos un dzejā atspoguļoja sociālās problēmas - noziedzība,
nabadzība - kuras valdīja valstī. K. Barons rakstīja arī humoristiskus
stāstiņus - “Samaitātā tirgus braukšanu”.
Mūža beigās
K. Barons sarakstīja autobiogrāfisku grāmatu “Atmiņas”. kurā iepazīstina
lasītājus ar savu bagāto dzīvi.
K. Barons
bija arī tulkotājs. Viņš atdzejojis arī dažus Heines dzejoļus, tulkojis Gētes
aforismus un fragmentus no G. Merkeļa darba “Vanems Imanta”.
K. Barona
daudzpusīgais, bagātais mūža darbs ar dziļu cieņu tiek vērtēts latviešu tautā,
kura viņam devusi goda apzīmējumu - latvju Dainu tēvs.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru