IEVADS
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras biedru 8.saietā 1999.gada
nogalē šīs institūcijas prezidents Viktors Kulbergs paziņoja, ka Latvijas
ekonomika Krievijas krīzes rezultātā zaudējusi ap 1 miljardu latu. Pēc viņa
aplēsēm 1995.gada banku krīzē valsts zaudēja ap 300 miljoniem latu.
Latvijas uzņēmumi Krievijas krīzei bija sagatavoti vāji. Līdz ar to šīs
ārējās krīzes ietekmē Latvijas tautsaimniecība zaudēja vairāk kā banku krīzes
rezultātā. Pasaules finansiālā krīzes skāra Latvijas ekonomiku daudz dziļāk un
ilgstošāk, nekā tas tika prognozēts, uzskata Kulbergs.
Starptautiskā kredītreitinga aģentūra “Fitch IBCA” 1999.gada rudenī
novērtēja Krievijas finansu krīzes ietekmi uz Latvijas IKP kā samazinājumu par
5-8% (1997.gadā IKP – 3 275 500 000 lati, 5%-8% - 163 775 000 - 262 040 000
lati).
Ņemot vērā, ka finansu sistēmas Baltijas valstīs ir vairāk attīstītas nekā NVS valstīs, procentu likmju pieaugumam, kas Baltijas finansu tirgū sekoja rubļa sabrukumam Krievijā, bija lielāka ietekme uz investīciju un celtniecības finansējuma apjomu Baltijas valstīs nekā NVS valstīs.
Par būtiski faktoru analītiķi arī atzina faktu, ka Baltijas valstu eksporta
apjomi uz Krieviju dramatiski samazinājās kopš deviņdesmito gadu sākuma, lai
gan daži tautsaimniecības sektori, piemēram, pārtikas rūpniecība, vēl arvien ir
atkarīgi no Krievijas tirgus.
Analītiķi norādīja, ka savstarpējo tirdzniecības apjomu samazināšanās
Krievijas un Baltijas valstu robežrajonos, kā arī mazāki kravas autotransporta
apgrozījuma apjomi pēc Krievijas importa sabrukuma arī bija būtisks cēlonis
produkcijas apjoma samazinājumam.
Džeimstaunas fonda pozitīvi novērtēja Baltijas valstu ekonomiku piemērotību
ekonomiskai augsmei ilgākam laika posmam. Baltijas valstīm ir labas attiecības
ar starptautiskajām finansu institūcijām, un Baltijas valstu ciešās saites ar
ES ļauj piekļūt nepieciešamo finansējumu saņemšanai un atbalstam maksājumu
bilances līdzsvarošanai labāk nekā tas iespējams NVS valstīm.
Pasaules krīžu ietekme
Baltijas reģionā
1998.gada vidū Krievijas krīze apturēja Baltijas valstu, tai skaitā
Latvijas intensīvo izaugsmi, taču nemainīja izaugsmes tendenci kā tādu.
Baltijas valstis bija uz vienmērīgas izaugsmes ceļa, kaut arī makroekonomisko
rādītāju pasliktināšanās bija izraisījusi satraukumu.
Līdz pat 1998.gadam tika novērota relatīva ekonomiskas pieaugums Baltijas
valstīs. Tai par stimulu kalpoja pievienošanās mērķis ES. Ja inflācijas līmenis
un fiskālās pozīcijas būtiski uzlabojās, tad tekošo kontu situācija kļuva
aizvien sliktāka, sākot ar 1995.gadu.
Izaugsme 1996. un 1997.gados aizēnoja palikušās problēmas pārejas procesā
uz tirgus ekonomiku. Krievijas krīze kalpoja kā katalizators šo problēmu
atklāšanā. Krievijas krīze skāra ekonomiku tieši un netieši. 1998.gadā tekošā
konta deficīts Latvijā pacēlās no 6% līdz 11% no IKP.
Krievijas krīze izraisīja izaugsmes palēnināšanos. IKP pieaugums Latvijā
1998.gadā samazinājās līdz 3,6% no 8,6% 1997.gadā. Savukārt 1999.gada pirmajā
pusē IKP jau samazinājās par 2%. Ņemot vērā šo un Krievijas attīstības
tendences posmā pēc krīzes, aprēķini rāda uz turpinošos pieauguma tempu
krišanos un uz draudošu ekonomisko stagnāciju, arī ES, īpaši Vācijas,
nospiedošās darbības dēļ.
Krīze nekavējoties izraisīja arī eksporta apjomu samazināšanos un
rūpnieciskā ražošana Baltijas valstīs pakāpeniski krītas salīdzinoši ar
1998.gada sākumu.
Dažas pazīmes 1999.gadā gan liecina, ka ražošanas apjomi sākuši atgūties no
šoka.
Savukārt mazumtirdzniecības apjomu pieaugums Latvijā turpinājās, lai arī
mainīgiem tempiem.
Summējot, katras no Baltijas valstīm reakcija uz Krievijas krīzi, jānorāda
uz dažādiem pielāgošanās mehānismiem. Igaunijā tika novērots bankrota gadījumu
un uzņēmumu likvidācijas pieaugums. Tas, savukārt, tika atspoguļots reģistrētā
bezdarba līmeņa pieaugumā.
Latvijā netika novērota nozīmīga bankrota gadījumu palielināšanās, kas
varētu tikt saistīta ar Krievijas krīzi, taču bezdarbs ļoti būtiski
palielinājās no 7% 1998.gada vidū, līdz aptuveni 10% 1999.gada sākumā, liekot
domāt, ka darba tirgū novērojama relatīvi liela fleksibilitāte.
Lietuvā izaugsme turpinājās līdz 1998.gadam, kaut gan īslaicīgi bija
novērojama īstermiņa bezdarbnieku skaita palielināšanās.
Šāda notikumu attīstība parādīja strukturālās nepilnības. Līdz 1998.gadam
Baltijas valstu ekonomika bija lielā mērā atkarīga no tirdzniecības ar NVS un
īpaši Krieviju. NVS tirgum piekrita attiecīgi 21%, 19% un 35% no eksporta Igaunijai,
Latvijai un Lietuvai. Kamēr šī sakarība pati par sevi var tikt izskaidrota ar
veco sakaru darbošanos, ģeogrāfiskajiem un transporta infrastruktūras
faktoriem, kā arī tā var izrādīties par Baltijas valstu salīdzinošo
priekšrocību, šīs perspektīvas ir problemātiskas no efektīvas pārstrukturēšanas
viedokļa. Tas izraisīja šaubas par eksportētās preces kvalitāti: kā parādīja
nesenā krīze, vairumu no produktiem, ko eksportēja uz NVS, nevarēja eksportēt
uz attīstītajām valstīm. Tas izraisīja jautājumu par efektīvu transformācijas
un konkurētspējas pakāpi pasaules mērogā, ko Baltijas valstīm uz to brīdi bija
izdevies panākt.
Eksporta daļa uz NVS tirgiem bija būtiski samazinājusies līdz 1999.gada
vidum saistībā ar straujo kritumu NVS importā. Tas uzskatāms par statistikas
triku saistībā ar Baltijas valstu eksporta kopējo kritumu, un liek domāt par
tirdzniecības pārorientāciju.
Lielais kapitāla ieplūdums Igaunijā un procentu likmju kritums 1997.gada
pirmajā pusē izraisīja krasu naudas daudzuma un kredītu pieaugumu. Šī situācija
krasi mainījās otrajā 1997.gada pusē, kad Āzijas finansu krīzes rezultātā tika
kopumā pārvērtēta attieksme pret jaunattīstības brīvā tirgus valstu ekonomikām.
Kapitāla pieplūdums palēninājās un kredīttermiņi samazinājās. Likviditātes nosacījumi
šajā valstī kļuva stingrāki 1998.gada sākumā, pārsprāga biržas “burbulis” un
sākās procentu likmju celšanās.
Daudzsološā fiskālās politikas attīstība, kas parādījās Baltijas valstīs no
1993.gada līdz 1997.gadam, sāka izjukt 1998.gada augusta Krievijas rubļa krīzes
priekšnojautās. Sešu mēnešu laikā rublis devalvējās par vairāk nekā 70% pret
katru no Baltijas valstu valūtām un ASV dolāru. Krievijā kopējā produktivitāte
1998.gadā kritās par aptuveni 5%, pēc neliela kāpuma 1997.gadā. Tam bija
ārkārtīgi spēcīga ietekme uz ekonomisko situāciju visā reģionā un atklājās
atšķirības starp to, cik tālu izdevies īstenot strukturālo reformu procesu.
Krasais Krievijas pieauguma kritums ne tikai lika sevi just ietekmējot
maksājumu bilances. Notika vispārēja Krievijas tirgus potenciāla pārvērtēšana,
kas nelabvēlīgi ietekmēja uzticēšanos un paaugstināja riska prēmijas. Izaugsme
palēninājās. Reģiona valstis sāka 1999.gadu ar optimistiskiem pieņēmumiem par
IKP un, tātad, arī nodokļu ieņēmumiem, balstītu budžetu. Faktiski pēdējo divu
1998.gada ceturkšņu laikā fiskālie parametri jau bija jūtami pasliktinājušies.
Reģionā novērojamā reakcija uz šādu ārējo šoku bija atšķirīga. Gaidot
parlamenta vēlēšanas gan Igaunijā, gan Latvijā tika panākta vienošanās par
budžeta plānojuma pārskatīšanu saistībā ar sagaidāmā ekonomisko procesu
palēninājuma radītajām grūtībām. Rezultātā budžeti tika pieņemti ar pavisam
nelielām izmaiņām attiecībā uz ieņēmumu un izdevumu sadali, nevis uz to līmeni.
Konsolidētais deficīts krasi palielinājās 1999.gada pirmajā pusē abās valstīs.
Lietuvā pieticīgie budžeta ieņēmumi tika pilnīgi aizēnoti ar lielajiem
izdevumiem, galvenokārt Uzkrājumu restitūcijas plāna dēļ, kura ietvaros
iedzīvotājiem tika atmaksāti viņu skaidrās naudas iemaksas pēc dažiem liela mēroga
privatizācijas gadījumiem. Valdība arī tieši atbalstīja uzņēmumus, īpaši
lauksaimniecības sektoru, ko skārusi Krievijas krīze. Fiskālais deficīts bija
mazāks nekā 1998.gada beigās, taču lielāks nekā pirms gada tajā laika posmā.
Šādi fiskālie stimuli kompensēja patiesos Krievijas krīzes ietekmes apmērus un
faktiski izskaidro paradoksālo situāciju, ka valsti, kuras ekonomika bija
visciešāk saistīta ar Krieviju, šķita vismazāk ietekmējam eksporta tirgus
zaudēšana.
Fiskālo un tekošo kontu pasliktināšanās, kas bija novērojama Baltijas
valstīs, jāapskata tajās pastāvošā fiksēto maiņas kursu režīma kontekstā.
Galvenā aizsardzības metode ārēja negatīvā šoka gadījumā ir fiskālās politikas
nosacījumu iegrožošana, bez kā pastāv risks, ka šīs valstis būs vēl uzņēmīgākas
pret ārējiem satricinājumiem. Pēc zināmas vilcināšanās, patlaban valstu
valdības ir pieņēmušas fiskālus lēmumus. Taču fiskālās situācijas
pasliktināšanās anatomija arī atšķiras triju reģiona valstu starpā. Igaunijā to
izraisīja netiešo ieņēmumu samazināšanās 1999.gada pirmajā ceturksnī; tomēr
valdība ātri noreaģēja, samazinot izdevumus un 1999.gada otrajā ceturksnī
deficīts bija mazāks par 2% no IKP.
Gan Latvijā, gan Lietuvā situācijas pasliktināšanos izraisīja lielie
izdevumi. Īpaši Lietuvā to izraisīja vienreizējie pārskaitījumi īpašniekiem.
Latvijas finansu un banku sektora starptautiskā integrācija pēc 1995.gada
banku krīzes bija lēnāka kā Igaunijā. Tomēr pēc banku krīzes, finansu sektoram
atgūstot savu peļņas kapacitāti, notika finansu strukturizācija.
Latvijas bankas aktīvi laika posmā no 1995.gada līdz 1998.gadam dubultojās
un kopējais kredītportfelis trīskāršojās, tajā pašā laika posmā, kredītlikmēm
samazinoties un palielinoties konkurencei iekšzemes tirgū. Sektorā ienāca
ārvalstu investori – ārvalstu īpašniekiem piederošajām bankām piederēja vairāk
nekā 70% no kopējās banku sistēmas aktīviem uz 1997.gada beigām, un aptuveni
divas trešdaļas no aktīviem un pasīviem bija izsniegtas ārvalstu valūtā. Lielo
no ārvalstīm nākošo dalību gan uzņēmumu pamatkapitālā, gan kā resursu devēji,
galvenokārt veidoja neinstitucionālie investori, īpaši pirms 1998.gada.
Ārvalstu dalību daļēji izraisīja arī nodokļu sistēmas situācija, kura veicināja
iekšzemes investīciju veikšanu caur ārzonas firmām, kā arī tas, ka daudzas
Krievijas un NVS kompānijas uzskatīja Latvijas banku sektoru par drošu kanālu
savu galveno aktivitāšu veikšanai. Attiecīgi, arī daudzas Latvijas bankas bija
nodibinājušas plašu informācijas un sadarbības tīklu Krievijā un savā darbībā
izmantoja procentu likmju atšķirības iekšzemes un Krievijas tirgos.
Latvijā bija vērojama arī izteikta nebanku finansu starpniecības attīstība
un dažādu finansu tirgus segmentu paātrināta integrācija. Bankas tika aizvien
vairāk iesaistītas līzinga industrijā un tika plaši pārstāvētas vietējā biržā.
Āzijas krīzes ietekme
Situācijas attīstība pakļāva banku sektoru jauniem riskiem, īpaši
palielinot tā atkarību no izmaiņām investoru noskaņojumā pasaules tirgos. Ar
neierobežotu kapitāla kustību saistītie pārbaudījumi skaidri atklājās finansu
tirgu sabrukuma laikā Dienvidaustrumāzijā 1997.gada oktobrī, kad ekonomiskās
politikas konsekvence tika pārbaudīta daudzos attīstības sākumposmā esošajos
tirgos.
No Baltijas valstīm finansu infekcija vissmagāk skāra Igauniju, kur radās
sasprindzinājums attiecībā uz tās valūtas kursiem, un tika fiksētas būtiskas
aktīvu cenu izmaiņas, kas izraisīja vairākas apvienošanās banku sektorā.
Pretstatā tam Latvijas un Lietuvas finansu tirgus krīze ietekmēja visai
netieši.
Tūlītēja ietekme Igaunijā izpaudās uz īstermiņa procentu likmēm – trīs
mēnešu likmes dubultojās, sasniedzot 15 – 16%. Garākas atmaksas likmes faktiski
netika skartas lielākoties zināmā veidā segmentēto naudas un kredītu tirgus
dēļ, tādējādi vissmagāk ietekmi izjuta finansu iestādes un privātie
noguldītāji, kuriem nācās saskarties ar palielinātām procentu likmēm un
samazinātiem aizdevumu apjomiem; rūpnieciskais sektors tika skarts vismazāk.
Procentu likmes līdzsvarojās laika posmā līdz 1998.gada aprīlim.
Pavisam nelielu sasprindzinājumu pārcieta Latvijas lats, atspoguļojot
Latvijas labāku tekošo kontu stāvokli, un kredītu pieaugums saglabājās.
Rezultātā Latvijā procentu likmes arī saglabājās būtiski zemākas, nekā
Igaunijā. Kritums Tallinas fondu biržā atbalsojās arī Rīgā. Kopumā visu trīs
Baltijas valstu vērtspapīru tirgi šķita samērā sinhronizēti, un tos būtiski
ietekmēja situācijas attīstība Krievijā.
Āzijas šoka sākumā strauji kritās vērtspapīru tirgus. Tallinas birža
zaudēja gandrīz trīs ceturtdaļas no tās maksimālās vērtības 1997.gada augustā.
Kopš tā birža lielā mērā zaudējusi savu finansu starpnieka nozīmi, un to
faktiski neietekmēja rubļa krīze.
Igaunijā 1997.gada notikumi arī izraisīja tādu investīciju fondu
izveidošanu, kas pamatojās uz finansu instrumentiem garākiem par vienu gadu, un
tādu investīciju fondu likvidēšanas kuru akcijas tika tirgotas kā par naudu, tā
par privatizācijas sertifikātiem.
Tieša Āzijas krīzes ietekme uz Latvijas ekonomiku redzama ar Daugavpils
ķīmiskās šķiedras uzņēmuma AS “Tolaram Fibers” piemēru. “Tolaram Fibers” otrais
bankrots bijis cieši saistīts ar Āzijas krīzes iespaidu. Tomēr Daugavpils
rūpnīcas kādreizējie Singapūras īpašnieki Igaunijā un Lietuvā savu darbību
turpināja veiksmīgi.
Krievijas krīzes ietekme
1998.gada vasarā Igaunijā bija sajūtama pirmās Krievijas rubļa krīzes sekas
kā nākotnes darījumu un strapbanku naudas tirgu likmju pieaugums. Augusta
beigās nākotnes darījumu tirgus apgrozījums bija astoņas reizes lielāks nekā
parasti; starpbanku depozītu un aizdevumu likmes palielinājās līdz 16 – 17%.
Tomēr Krievijas krīzes tiešais iespaids uzskatāms par relatīvi ierobežotu.
Vidēji tikai 2% no kopējiem aktīviem tika pakļauti tiešam riskam Krievijā un
NVS, un tie bija koncentrēti divās nelielās bankās ar kopējo tirgus daļu 7% apmērā.
Vienā no šīm bankām Igaunijas banka uzsāka bankrota procedūru, otra atradās
sarunu procesā par apvienošanos ar vidēja izmēra banku un tika uzskatīts, ka
tai bija pozitīvs kapitāls un potenciāla nākotnes vērtība. Nolūkā novērst
jebkādu sistēmas risku Igaunijas Banka atbalstīja apvienošanās procesus, uz
laiku iegādājoties akciju kontrolpaketi jaunajā bankā, no kuras tā plāno
atbrīvoties. Igaunijas bankas arī guva labumu no iekšzemes noguldījumu līmeņa
palielināšanās.
Latvijas banku sektorā 1998.gadā Krievijas krīzei bija tieši pakļauti
vairāk kā 10% no kopējiem aktīviem. Tā kā iekšzemes peļņa bija samazinājusies,
Latvijas bankas bija uzkrājušas būtisku Krievijas valsts un uzņēmuma
parādinstrumentu jeb obligāciju apjomu. Ienesīguma samazināšanās atspoguļoja
Latvijas fiskālās pozīcijas uzlabošanos un konkurences palielināšanos iekšzemes
kredītu izsniegšanā. 1998.gada pirmajā pusē Krievijas vērtspapīri deva 30 gada
procentu peļņu, kas bija aptuveni sešas reizes vairāk, nekā investoriem deva
Latvijas valsts parādzīmes.
Pārlieku daudzskaitlīgā banku tirgus kapacitāte radīja papildus motivāciju
augsta riska darījumiem, kuru pārraudzība nemazināja riskus. Tādējādi rubļa
devalvācija un Krievijas valsts nespēja samaksāt par valsts parādzīmēm
Krievijas rubļos ievērojami nospriegoja Latvijas banku sektora likviditāti. Tā
kā starpbanku kredītu limiti tika samazināti un bankas izrādīja minimālu
aizdevumu izsniegšanas vēlmi, notika ieguldījumu masveida izņemšana no dažām
bankām, kuru ieguldījumi Krievijā bija kļuvuši zināmi.
Latvijas Bankai nācās veikt papildus likviditātes injekcijas tirgū.
Latvijas Bankas aizdevumi bankām pieauga no 7,6 miljoniem latu 1997.gada
beigās, līdz 52 miljoniem 1998.gada beigās, kur vairums šo aizdevumu tika
izsniegti gada pēdējā ceturkšņa beigās.
Dažas bankas bija pārmērīgi ieguldījušas Krievijas tirgū. Trīs mazākās
bankas tika slēgtas un tika paziņots par moratoriju attiecībā uz piekto lielāko
banku – Rīgas Komercbanku. Latvijas bankas cieta zaudējumus, kuru konsolidētais
apjoms 1998.gadā bija 53 miljoni latu un vidējā kapitāla pietiekamība kritās
līdz 17%, par aptuveni 3,5% zemāk nekā 1997.gadā.
Lietuvas finansu sektoru Krievijas krīze, šķiet, tieši skāra vismazāk.
Krīzes sākumā tikai 1,4% no banku kopējiem aktīviem bija ieguldīti Krievijā.
Krievijas krīzes ietekme
uz lauksaimniecības preču tirgu.
Tā kā Krievija bija galvenais Baltijas reģiona lauksaimniecības un pārtikas
produktu eksporta mērķis, tad finansu krīze būtiski sarāva tirdzniecības plūsmu
starp diviem reģioniem. Krievijas krīzes atstātā ietekme, īpaši trešo valstu
lauksaimniecības eksportu pārorientācija no Krievijas tirgus uz Baltijas
valstīm noveda pie cenu sabrukuma visā reģionā. Tas, savukārt, noveda pie
pakāpeniski pieaugoša spiediena visā Baltijas reģionā palielinātai iekšzemes
tirgus aizsardzībai pret konkrētiem produktiem, un eksporta subsīdiju
atkārtotai noteikšanai Latvijā vai to palielināšanai – Lietuvā – galvenajiem
lauksaimniecības produktiem.
Aprēķini norāda, ka lauksaimniecības un pārtikas eksports no Baltijas reģiona
samazinājās par vismaz 30% pēdējā 1998.gada ceturksnī, salīdzinājumā ar tādu
pašu laika posmu 1997.gadā. Kopējos rādītājos 1998.gadā, tomēr, šis kritums
lauksaimniecības produktiem nebija tik ļoti izteikts, kur kritums tika
aprēķināts 18% apmērā Latvijā un Lietuvā, un pat pieaugums Igaunijā.
Pirmajā 1999.gada pusē lauksaimniecības un pārtikas produktu eksports
turpināja kristies, kur daži rādītāji liecināja par eksporta apjoma kritumu par
vēl 20%, salīdzinājumā ar to pašu 1998.gada periodu.
No Baltijas valstīm Lietuva vēl joprojām ir visatkarīgākajā stāvoklī
attiecībā pret ekonomikas notikumu attīstību Krievijā. Krasais pieprasījuma
kritums Krievijā un NVS noveda pie lieliem finansiāliem zaudējumiem Lietuvas
lauksaimniecības – pārtikas sektorā. Tajā pašā laikā, samazinoties pārstrādāto
pārtikas preču ar lielu pievienoto vērtību eksportam, palielinājās
nepārstrādāto pārtikas preču eksports. Attiecībā uz lauksaimniecības un
pārtikas tirdzniecības plūsmu ģeogrāfisko struktūru, Lietuvas pārtikas eksports
uz NVS un ES samazinājās par attiecīgi 33% un 2%. Šis kritums tika daļēji
apturēts palielinoties lauksaimniecības – pārtikas preču eksportam uz Čehiju,
Ungāriju un Poliju.
Latvijā lauksaimniecības – pārtikas eksporta un importa kategorijas
saglabājās diezgan stabilas 1998.gadā, izņemot zivju produktu eksportu, kas
samazinājās par 36%. Latvijas eksporta kategorijas parādīja skaidru tendenci
par labu pārstrādātajiem produktiem. Neraugoties uz stingrākiem ES standartiem
kopš 1997.gada pret Centrālās un Austrumeiropas valstīm attiecībā uz veselības
un higiēnas nosacījumiem, ES tirgus loma Latvijas piena produktu eksportā
joprojām bija nozīmīga. Šādos apstākļos deviņas Latvijas pienotavas tika
apstiprinātas piena un piena produktu eksportam uz ES.
1999.gada rudenī Latvijas ekonomika atsāka lēnām augt pēc Krievijas un
Āzijas krīzēm. Šajā periodā bija uzlabojusies situācija arī Rietumeiropā.
Pēc SVF ekspertu vērtējuma, divas galvenās problēmas Latvijas ekonomikā ir
maksājumu bilances konta deficīta dinamika un strukturālo reformu norise.
Maksājumu bilances tekošā konta deficīts jau ilgstoši ir samērā liels, bet
strukturālās reformas, gan saistībā ar privatizācijas iekavēšanos, gan citiem
jautājumiem, nenoris gludi.
“Fitch IBCA” eksperti kā pozitīvus faktorus Latvijas ekonomikā nosauca
Latvijas uzaicināšanu uz iestāšanās sarunām ar ES, pensiju reformu, kura varot
kalpot kā paraugs citām pārejas posma ekonomikām.
Kā negatīvus jeb riska faktorus “Fitch IBCA” minēja zemo nacionālā
uzkrājuma līmeni. Nacionālā uzkrājuma palielināšanas nozīme ir īpaši būtiska
situācijā, kad samazinās ienākumi no valsts uzņēmumu privatizācijas tās beigu
posmā.
Kā riska faktoru eksperti arī nosauca nemainīgo atkarību no Krievijas banku
sektora. Vēl 1998.gada beigās aizdevumi institūcijā Krievijā sastādīja 64% no
banku kapitāla, neņemot vērā aptruēto “Rīgas Komercbanku”. Kā riskus arī var
minēt politisko nestabilitāti un saistībā ar Latvijas lomu tranzīta
tirdzniecībā – zemākas naftas cenas.
Pēc ekspertu domām, neskaidrības situācijā var paildzināt un pastiprināt
spiedienu uz latu. “Fitch IBCA” neuzskata, ka lata vērtība ir pārvērtēta
salīdzinājumā ar OECD valstu ekonomikām, kuras pašlaik aizņem vairāk nekā 70%
no eksportu tirgus, tomēr rezervju zaudējumu pagarināts periods un augstās
reālās procentu likmes pašas pasliktinās kredītu perspektīvu, un šis faktors
būs jānostāda pret lata fiksētās piesaistes saglabāšanas pārbaudītajām
priekšrocībām.
Krievijas krīzes
ietekmes uz Latvijas ekonomiku pozitīvie faktori
Daudzi eksperti, piemēram, bijušais Latvijas finansu ministrs Edmunds
Krastiņš uzskata, ka pateicoties Krievijas krīzei, vērojamas arī pozitīvas
valsts ekonomiskās attīstības tendences. 1998.gada notikumi Krievijā Latvijai
devuši labu mācību. Pateicoties tam, Latvijas banku sektors vairāk pievērsis
uzmanību vietējam tirgum, kā rezultātā pieaugusi konkurence šajā sektorā,
sevišķi starp lielajām bankām.
Neraugoties uz Krievijas krīzi, bankām ir izdevies piesaistīt investīcijas
no Rietumiem. Latvijas banku sistēma ir kļuvusi drošāka, kas dod papildus
impulsu ekonomikas attīstībai.
1998.gada notikumi ir mudinājuši uzņēmumus pārorientēties uz Rietumiem un
patlaban Latvijas eksporta bilancē NVS valstis veido nelielu daļu.
Tie ir krīzes veicinātie ilgtermiņa labumi, kas, iespējams, jau sen ir guvuši
pārsvaru pār radītajiem mīnusiem.
Krīze ļāva Latvijas finansu tirgū ienākt ārvalstu kapitālam – Zviedrijas un
Igaunijas bankas ieguva attiecīgi AS “Latvijas Unibanka” un AS “Hansabanka”
akcijas lētāk nekā pirmskrīzes periodā.
Gada laikā pēc krīzes finansu likmes, banku darbības rādītāji tuvojās
pirmskrīzes līmenim. Turklāt gan bankas, gan ražotāji savā darbībā palika
uzmanīgāki.
Pārorientācija no viena tirgus uz otru, tāpat kā pārorientācija no
komandekonomikas uz brīvā tirgus ekonomiku pēc Latvijas neatkarības atgūšanas,
varētu prasīt 3 – 5 gadus. Kaut gan Austrumu tirgu nevajadzētu aizmirst,
iemeslam, kāpēc šajā reģionā tiek pārdotas Latvijas preces, būtu jābūt nevis
tam, ka tās Rietumos nav konkurētspējīgas, bet gan tāpēc, ka Austrumu tirgus ir
izdevīgs vai lielāku peļņu tajā var iegūt.
Vairāki vadošie Latvijas ekonomisti pauda uzskata, ka Latvijas ekonomikas
stagnācijā, krīzē 1999.gadā nav vainojama Krievijas krīze. Latvijas
tautsaimniecības krīzes cēlonis ir iepriekšējos gados kultivētais uzskats, ka
Latvijas ekonomikai ir tendence uzlaboties, un tādējādi valsts nebija gatava
šāda veida Krievijas krīzei.
Krievijas krīze bija pirmā nopietnā ārvalstu ekonomikas krīze, ko izjuta
Latvijas tautsaimniecība. Ekonomika no samērā straujas izaugsmes nokļuva
depresijā, pirmais Krievijas krīzes sekas izjuta Latvijas banku sektors, bet
vislielāko negatīvo iespaidu tā atstāja uz ražošanu. Krīzei bija iespējams arī
otrreizējais efektas, ietekmējot sociālo sfēru. Pagaidām gan no tā ir izdevies
izvairīties, piemēram, nepārtraukti samazinoties bezdarba līmenim.
Pēc SVF ekspertu vērtējuma, Krievijas krīze ir parādījusi nepieciešamību
attīstīt tirdzniecības apgrozījumu un paātrināt strukturālās reformas. Kā
norāda SVF, 1998.gada beigās un 1999.gada sākumā Baltijas valstīs, kā arī citās
bijušajās PSRS republikās vērojamās tirgus tendences ir nozīmīgas krīžu
pārvarēšanai.
Tajā pašā laikā SVF atgādina, ka lēnas un strukturālas reformas, kā tas
bija Baltijas valstu gadījumā, var būt svarīgas finansu attīstībā.
SVF atzina, ka Krievijas krīze ir pierādījusi, ka tieši lēnās strukturālās
reformas ir radījušas atšķirības ES kritēriju pārņemšanā tajās pārejas tipa
valstīs, kuras kopumā sekmīgi virzījušās uz tirgus ekonomiku.
Secinājumi
Kā jau norādīts pēdējā darba nodaļā – ekonomiskās krīzes deva ne tikai negatīvu, bet arī pozitīvu efektu, kas, manuprāt, ir vairāk pieminēšanas vērts. Protams, jāatzīmē arī fakts, ka Krievijas krīzes rezultātā daudz cilvēku zaudēja darbu – visvairāk tas izpaudās zivju pārstrādē, jo lielākā daļa konservu ražotāju savu produkciju realizēja tieši NVS un Krievijā. Vēlreiz jāpiemin arī bēdīgi slavenā Daugavpils rūpnīca “Tolaram Fibers”, kuras īpašnieki nespēja orientēties notiekošajā un tādējādi rūpnīca nonāca “zem naža asmens” – tika runāts par tās likvidēšanu, esošie un bijušie īpašnieki nespēja savā starpā sadalīt rūpnīcas mantu, tika ierosinātas vairākas krimināllietas, kuru atskaņas jūtamas vēl tagad. Tikpat bēdīgi klājās arī Rēzeknes rūpnīcai “Rebir” un Liepājas “Lauma”, kura gan, pateicoties veiksmīgam mārketingam, ir atguvusi savu labo slavu un ražošanas apjomus.
Pie
negatīvajām parādībām jāmin arī “Latvijas Kapitālbankas”, “Lainbankas” un
“Rīgas Komercbankas” slēgšanas. Jāsaka gan, ka tikai viena no šīm bankām reāli
beidza pastāvēt – “Kapitālbanka”, jo “Lainbanka” apvienojās ar “Ventspils
Apvienoto Baltijas banku”, bet “Rīgas Komercbankā” tika izvests diezgan
veiksmīgs sanācijas plāns, kā rezultātā tika piesaistīts investors un banka
atsākusi darbību ar nosaukumu “Pirmā Latvijas komercbanka”. Pašlaik jau šai
bankai ir nomainījies īpašnieks un tagad tās kontrolpaketes īpašnieks ir
“Norddeutsche Landesbank”.
No subjektīvā viedokļa raugoties, šāda krīze, manuprāt, pat bija nepieciešama, lai izbeigtu ilūzijas
ar straujo Latvijas ekonomikas attīstību, kas pamatā tika balstīta uz “veciem
sakariem” – Krieviju un NVS. Nestabilā politiskā un ekonomiskā situācija
lielajā kaimiņvalstī nespēja ietekmēt uzņēmēju viedokli par nepieciešamību
uzlabot ražošanas iekārtas, tehnoloģijas, meklēt jaunas iespējas Rietumu tirgū.
Krievija bija kā liels, vilinošs caurums, kurā varēja “nogrūst” visu iespējamo,
jo šīs valsts tomēr krietni lēnāk spēja pārorientēties no PSRS komandekonomikas
un brīvā tirgus apstākļiem un pilnīgu konkurenci.
Galvenokārt Krievijas krīze parādīja, ka “vecie labie” laiki ir beigušies
un nepieciešams strādāt “pa jaunam”, uzlabojot darba un produkcijas kvalitāti,
lai cīnītos par vietu Eiropas un pasaules pārtikas tirgū.
Literatūras saraksts
1.
www.leta.lv - Ziņu aģentūras
"LETA" Interneta mājas lapa;
2.
OECD ekonomiskie pētījumi
1999-2000:-R.:OECD, 2000.
3.
Latvijas statistikas gada grāmata
1998.gadam;
4.
Ziņojums par Latvijas
tautsaimniecības attīstību, Latvijas Republikas Ekonomikas ministrija, 1999.;
5.
Ziņojums par Latvijas
tautsaimniecības attīstību. Latvijas Republikas Ekonomikas ministrija, 1998.g.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru