Rīgas Pedagoģijas un izglītības
vadības augstskola
Ventspils vakara un neklātienes nodaļa.
Mazā uzņēmuma vadītāja kurss
Pirmais
kurss
Aivars Šmidebergs
Referāts
kultūras vēsturē
Tēma: Kultūras dzīve Latvijā pirmās Latvijas
brīvvalsts laikā
Kultūras dzīve Latvijā pirmās Latvijas brīvvalsts laikā.
Izglītība.
Latvijas Republikas neatkarības
pirmajos gados valsts iestādes lielu vērību pievērsa tautas izglītošanai.
Aptuveni 15%-ti no visiem valsts ienākumiem tika izlietoti izglītības
vajadzībām, kas ir pilnīgi pretēji mūsu mūsdienu valdības darbībai, kas
izglītībai atvēl minimālu finansējumu. Tas priekš tā laika bija samērā daudz,
jo tā laika Eiropas valstīs caurmērā šim mērķim izlietoja aptuveni 12%-tus no
valsts ienākumiem. Latvijas Republikā 20 gados uzcēla 373 jaunas un pārbūvēja
587 skolas ēkas. Visiem bērniem no 7 līdz 14 gadu vecumam bija obligāti
jāapmeklē skolas, pamatskolā bez mācību maksas skolēni mācījās sešus gadus.
Otro izglītības pakāpi veidoja četrgadīgās
vidusskolas - dažādu ieviržu ģimnāzijas, tehnikumi un citas mācību iestādes.
Vidusskolās bija neliela mācību samaksa , bet trūcīgu vecāku bērniem tā tika tā
tika samazināta vai no tās viņus vispār atbrīvoja. Arodizglītību nodrošināja
lauksaimniecības, dārzkopības, amatniecības un citu arodu skolas.
Augstāko izglītību varēja iegūt
Latvijas universitātē, Mākslas akadēmijā un Latvijas konservatorijā, mācības
notika latviešu valodā. Studentu skaita ziņā Latvija ieņēma pirmo vietu Eiropā ar 30 studentiem uz katriem 10 000 iedzīvotājiem. Latvijā darbojās
arī vairākas studentu organizācijas un daudzām no tām piederēja savi nami un bibliotēkas.
Izglītoties varēja arī vairākās tautas
universitātēs un privātajās augstskolās.
Pēc 1934.gada 15.maija valsts apvērsuma Latvijas valdība pieņēma jaunu
izglītības likumu, kas paredzēja pamatskolās ieviest septiņu klašu, bet
vidusskolās - piecu klašu izglītības programmu. Šajā laikā plašāk izvērsa
izglītību arodskolās, piecos gados arodskolu skaits pieauga trīs reizes.
Zinātne.
Latvijas valsts izveidošanās bija
galvenais priekšnosacījums straujai zinātnes attīstībai Latvijā. Par vadošajiem
zinātnes centriem kļuva augstskolas, Latvijas universitātē tika veikti pētījumi
daudzās nozarēs un tieši šajā augstskolā sāka piešķirt arī zinātniskos grādus.
Sevišķi lielu uzplaukumu piedzīvoja latviešu valodas un folkloras pētījumi, kā
arī tautas vēstures un kultūras apzināšana, tautai kļuva pieejami arī
valodnieku veiktie pētījumi un jaunākie tautas folkloras izdevumi. Senlaiku
pilskalnos un senajos apbedījumos gandrīz katru gadu notika arheoloģiskie
izrakumi.
Ievērojami pētījumi tika veikti arī
dabas un tehniskajās zinātnēs, kā arī
notika svarīgi atklājumi mikrobioloģijā, kur lielus atklājumus veica
zinātnieks Augusts Kirhenšteins. Plaša praktiska nozīme bija Paula Stradiņa
pētījumiem un panākumiem medicīnā.
Zinātnes, kultūras un mākslas
attīstību lielā mērā sekmēja 1920.gadā nodibinātais Kultūras fonds, šī fonda finansējumu ieguva no 3%-tu piemaksas pie
alkoholisko un tabakas izstrādājumu uzcenojuma cenām, kā arī nodoklis par
ievestajām ārzemju kinofilmām. Šī fonda līdzekļi tika izmantoti pieminekļu
celtniecībai, zinātnisko rakstu iespiešanai, Latvijas senatnes pētīšanai,
kultūras pieminekļu aizsardzībai un citu pētījumu veikšanai. Šī fonda līdzekļi
deva milzīgu atbalstu zinātnei, kas mūsdienās tik ļoti ir nepieciešams zinātnes
attīstībai, bet kā tagad mēs redzam mūsu valdību zinātnes attīstība īpaši
neuztrauc. 1936. gadā izveidojās patstāvīga zinātniska iestāde - Latvijas
Vēstures institūts, kā arī tika izveidoti daudzi muzeji tādi kā - Valsts
vēstures muzejs, Brīvdabas muzejs, Kara un Rīgas vēstures muzeji, tika arī
sākti priekšdarbi muzeja izveidē Rundāles pilī.
Literatūra.
Latviešu literatūra šajā laikā galvenokārt balstījās uz iepriekšējo gadu
tradīcijām. Valstiskā neatkarība
nodrošināja rakstniekiem, dzejniekiem un dramaturgiem lielākas iespējas savas
daiļrades attīstībai un profesionālajai izaugsmei. Visiecienītākais dzejnieks
protams bija Rainis. Viņa radošo darbību nespēja ierobežot pat iesaistīšanās
valsts politiskajā dzīvē, jo viņš tika ievēlēts trijās Saeimās.
Jauni dzejoļu krājumi iznāca arī jau
agrāk pazīstamiem rakstniekiem, tādiem kā Kārlim Skalbem, Vilim Plūdonim,
Aspazijai un arī citiem. Atzinību guva arī tādi dzejnieki kā Edvarts Virza,
Aleksandrs Čaks un daudzi citi. Bērnu un pieaugušo vidū bija iecienītas Kārļa
Skalbes un Annas Brigaderes pasakas un bērnības tēlojumi.
Kārļa Ulmaņa autoritatīvā vara atstāja
savu iespaidu arī uz literāro darbību, jo daudzi dzejnieki un rakstnieki, kuri
bija mazāk pazīstami sacerēja veltījumus K. Ulmanim. Kārlim Skalbem tika
aizliegts iespiest savus darbus sešus mēnešus, sakarā ar viņa demokrātisko
domāšanas stilu. Kārlis Ulmanis pats noraidīja K. Skalbes kandidatūru Tēvzemes balvai.
Latvijas neatkarības periodā daudzi
latviešu literātu darbi kļuva pieejami arī ārzemēs, kur tie tika pārtulkoti gan
franču, gan itāliešu, gan japāņu un daudzās citās valodās.
Grāmatniecība.
Šajā laikā izveidojās daudzi jaunu
grāmatu apgādi, divdesmit gados iznāca ap 22
000 dažādu grāmatu 60 miljonos
eksemplāru. Izdoto grāmatu daudzuma ziņā Latvija uz 100 000 iedzīvotājiem ieņēma otro vietu Eiropā, tūlīt aiz Dānijas.
Lielāko izdevniecību vidū redzamu vietu
ieņēma Anša Gulbja apgāds, kurš izdeva visdažādāko literatūras lāstu. Grāmatu
apgādā "Valters un Rapa" iznāca
daiļliteratūra, mācību grāmatas un nopietni zinātniskie darbi. Helmāra Rudzīša
apgāds "Grāmatu draugs"
specializējās lētu grāmatu izdošanā, kas būtu pieejamas katram lasīt
gribētājam. Tieši šajā apgādā iznāca daudzu rakstnieku kopotie raksti. Dārgas
un augstas kvalitātes grāmatas tika izdotas Miķeļa Goppera apgādā "Zelta ābele".
Tēlotāja
māksla.
Pēc daudzajiem kara gadiem Latvijas
Republikā varēja arī sākt attīstīties
un uzplaukt arī tēlotājas mākslas nozares. 1921.gadā kā pirmā Rīgā darbu
uzsāka Mākslas akadēmija. Vislielākie
nopelni šīs augstskolas tapšanā bija vecmeistaram Vilhelmam Purvītim, kura
meistardarbnīcā gleznošanas iemaņas apguva daudzi jauni latviešu mākslinieki,
tādi kā Konrāds Ubāns, Kārlis Miesnieks, Uga Skulme un daudzi citi talantīgi
mākslinieki.
Vēl ievērojamāka izaugsme nekā
glezniecībā bija vērojama tēlniecībā. Tikai neatkarīgā Latvijā radās iespēja
veidot un uzstādīt iespaidīgus latviešu mākslinieku pieminekļus. Varenākie un
katram pazīstamākie no tiem ir Brīvības piemineklis un Brāļu kapi, šo abu darbu
autors bija tēlnieks Kārlis Zāle. Visā Latvijas teritorijā tika izveidoti jauni
pieminekļi, kas tika veltīti latviešu strēlniekiem un Brīvības cīņu
dalībniekiem. Arī pēc 1934.gada 15.maija apvērsuma turpinājās mākslinieciski
augstvērtīgu darbu tapšana. Vairāki gleznotāji savos darbos sāka attēlot Kārli
Ulmani kopā ar tautas pārstāvjiem un kareivjiem. Valsts vadītāja attēli
parādījās uz Latvijas pastmarkām un naudaszīmēm.
Latviešu mākslinieku darbus sāka
iepazīt arī ārvalstīs, kur tika rīkotas latviešu mākslinieku izstādes. Šīs
valsti bija Dānija, Somija, Ungārija, Lielbritānija un arī Francija. Sevišķi
nozīmīga bija 1939.gada izstāde Parīzē, kurā piedalījās 32 latviešu gleznotāju un 7 tēlnieki ar saviem darbiem, no kuriem
daudzus darbus nopirka pazīstamākie Eiropas muzeji.
Teātris un
mūzika.
Ar valsts izveidošanos arī teātriem
pavērās jaunas attīstības iespējas. Neatkarības gados par teātriem sāka
rūpēties valsts iestādes, pašvaldības un Kultūras
fonds. Rīga kļuva par īstu teātru pilsētu, kur nozīmīgāko vietu ieņēma Nacionālais teātris. Tas godā turēja
agrāko gadu tradīcijas. Eduarda Smiļģes vadītais Dailes teātris pievērsās
modernās skatuves mākslas meklējumiem. Rīgas teātrus katru gadu apmeklēja
apmēram miljons skatītāju. Visiecienītākās bija A.Brigaderes, Raiņa un
R.Blaumaņa lugas.
Latvijas Nacionālā opera īsā laikā guva plašu atzinību gan Latvijā, gan
ārvalstīs. Operā viesojās daudzi tolaik slaveni ārzemju diriģenti un
dziedātāji. Arī ārzemju publikai bija pazīstami vairāki latviešu operdziedātāji
kā Herta Lūse, Mariss Vētra un citi. Teātru un operu izrādes bija pieejamas
katram, jo biļešu cenas bija mērenas.
Arī mūziķiem neatkarības laikā bija
savs centrs - Latvijas konservatorija.
To daudzus gadus vadīja agrāk pazīstamais komponists Jāzeps Vītols. Emīla
Melngaiļa apdarinātās tautasdziesmu melodijas iznāca kora dziesmu krājumos. No
plašākiem muzikāliem darbiem ievērību izpelnījās Jāņa Mediņa simfoniskais
tēlojums "IMANTA".
Latviešu vispārējie dziesmu svētki
bija valsts nozīmes notikumi. 1938.gada
astotajos vispārējos dziesmu svētkos piedalījās
ap 400 koru ar 17 000 dziedātājiem. Skatītāju skaits
sniedzās simttūkstošos. Koru mūzika guva arī lielu popularitāti arī ārzemēs.
Kino.
Par vienu no iecienītākajiem atpūtas
veidiem kļuva kinoteātru apmeklēšana. 1925.gadā Rīgas kinoteātrus apmeklēja
vairāk nekā trīs miljoni apmeklētāju. 1936.gadā Latvijas galvaspilsētā darbojās
43 kinoteātri. Arī citās pilsētās
varēja regulāri noskatīties vairākas kinofilmas.
Latvijas pirmā kinofilma bija bez
skaņas, bet ar 1933.gadu radās iespēja veidot skaņu filmas. Visvairāk Latvijā
veidoja dokumentālās filmas un īsmetrāžas filmas par Latvijas dabu un pilsētām.
Valsts neatkarības pēdējos gados uzņēma pilnmetrāžas skaņu filmu "Zvejnieka dēls" pēc Viļa Lāča romāna motīviem. Šīs mākslas filmas
pirmizrāde kļuva par nozīmīgu notikumu toreizējā kultūras dzīvē.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru