Kaut arī Kurzeme izcietusi svešnieku jūgu
tāpat kā Vidzeme un Latgale, kādreiz tā bija maza valsts, kas godam pastāvēja
233 gadus. Neskatoties, ka valsts valdnieki bija vācieši un blakus tiem bija
vācu muižnieku šķira kā noteicēja visā sabiedriskajā dzīvē, tomēr latvju tauta,
kā šīs valsts iedzīvotāju vairākums, netieši dalījās ar saviem svešajiem
kungiem dzīves labumos, un ļaunās dienās pierādīja, ka prot savās robežās valstiski
domāt. No Kurzemes patstāvības laikiem sevišķi spožs bija valdnieka Jēkaba
laikmets. Šis hercogs nostādīja mazo Kurzemi Eiropas lielvalstu priekšā kā
politisku vienību, ar kuru Eiropas valstsvīriem bija nopietni jārēķinās,
sevišķi austrumos. Kurzemes valdnieks prata iegūt kolonijas Āfrikā un Amerikā,
viņa kara flote bija ievērojams faktors Baltijas jūrā, un viņa tirdzniecības
kuģi bija redzami ne tikai Baltijas piekrastēs, bet arī Islandes, Grenlandes,
Dienvidamerikas, Vidusjūras un Āfrikas ūdeņos. Kurzemē radās un uzplauka
diezgan plaša rūpniecība, kas vēlākajos gados pilnīgi iznīka un neatstāja
vēlākajās paaudzēs nekādas atmiņas par sevi.Hercoga Jēkaba laikmetā Kurzemē
bija pat latviešu pulki, kas dažu labu reizi izcīnīja uzvaru svešām valstīm. Šī
laikmeta labās puses bieži novērtē pārāk augsti, bet bieži tās noliedz un izceļ
tikai ļaunumus.
Tā kā visa saimnieciskā
dzīve un labklājība bija pamatotas uz zemnieka darbu, tad drīz muižnieku
vairākums saprata, ka darbaspēks ir jāsaudzē. Pret saviem latviešu zemniekiem
muižnieki tādēļ izturējās pēc tā laika uzskatiem ļoti humāni.Tomēr nav
jāaizmirst, ka zemnieki Kurzemē bija šejienes uzvarētā tauta un zemnieku un
muižnieku cīņa te izvērtās par latvju un vācu tautas savstarpēju cīņu. Visam
tam kā fons – tautu cīņas par Baltijas jūras piekrasti, cīņa starp rietumiem un
austrumiem.
Hercogs Jēkabs jau agri
saprata, ka valdīšana nav uzdzīve, bet ļoti nopietns darbs, un tomēr viņš jutās
aicināts šim darbam. Jau kā jauneklis viņš vingrinājās būt kungs, saimnieks,
tiesnesis, kareivis, un tomēr vajadzības gadījumā viņš varēja savaldīt šo gribu
valdīt, un varēja valdību mierīgi atdot atpakaļ savam audžutēvam. Kad viņš galu galā kļuva likumīgs kungs savā zemē,
viņš nesteidzās to pasvītrot vai arī uzvelt savai zemei pamatīgas reformas, bet
prata nogaidīt pienācīgu laiku un neko neiesākt bez pamata. Ja gribam hercogu
Jēkabu novērtēt pilnīgi, tad viņš ir jānovērtē : kā cilvēks, kā valdnieks, kā
darbinieks un kā audzinātājs. Ticības jautājumos hercogs bija plaša vēriena
cilvēks. Viņš bija kristīgs aiz pārliecības un kā tāds pieturējās pie
luterticības. Šī ticība viņam likās tā īstā. Ar visiem līdzekļiem viņš to
pabalstīja un izrādīja cienību tās sludinātājiem unpārstāvjiem. Kaut arī ar
1617. Gada valsts likumu luterticību atzina par Kurzemes hercogistes valsts
ticību, hercogs tomēr prata apvienot savu pārliecību ar diezgan tālejošo
pacietību pret citām ticībām.
Tāpat kā hercogs
pats bija vasals, tāpat viņš izdeva lēņus un bija lēņu kungs daudziem
muižniekiem. Šos lēņu turētājus viņš pārvaldīja ar sevišķiem noteikumiem, un
viņa tiesības pret pirmajiem bija plašākas un neatkarīgākas nekā pret pārējiem
muižniekiem. Viņa vasaļi bieži neizpildīja savus pienākumus, bet hercogs bija
diezgan saudzīgs kungs un ne labprāt atņēma lēņus. Bija pat daudz gadījumu, kur
hercogs kādam uzticīgam ierēdnim pārvērta lēni par personīgu dzimtīpašumu. Kā
valsts galva hercogs bija muižniecības augstākais pārstāvis. Muižnieki noteica
valsts iekšējo dzīvi. Hercogs atkal palika , kas viņš bija bijis – no muižniecības
atkarīgs valdnieks. Ja hercogam bija neveiksme politikā, tad saimniecības laukā
viņu atzina pat ienaidnieki un skauģi. Visas viņa spējas , visi viņa līdzekļi
bija veltīti saimniecībai un visa valsts piedalījās hercoga labklājībā. Cik
nesaudzīgi hercogs izturējās pret darbaspēku, tikpat nesaudzīgi viņš izpildīja
pats savus pienākumus pret darbaspēku, aizliedzot saviem muižu junkuriem
izmantot zemniekus, uzlikt viņiem virsklaušas, vai viņus piekrāpt. Saviem
zemniekiem hercogs bija labs aizstāvis, kas gadījumā palīdzēja tikt pie
personīgas brīvības. Hercoga attiecības ar saviem pavalstniekiem, sevišķi
saviem zemniekiem, atstāja dziļu ietekmi uz privātiem muižniekiem un pamudināja
tos apdomīgāk rīkoties savās muižās, ņemot arī tur par paraugu hercogu Jēkabu. Hercogs Jēkabs tiek pieminēts kā taisns,
laipns un godīgs cilvēks un īsts saimnieks, kas mazās Kurzemes vārdam aplika
slavas oreolu un latviešu zemnieku vienmēr uzklausīja un aizstāvēja pret
muižniecību.
HERCOGA JĒKABA VALSTS.
Kurzemes hercogistes robežas 1562.gada padošanās līgumā bija notiektas
šādas: Daugava, Žemaitiene un Krievija.
Faktiski hercogistei piederēja arī vēl tag.Mangaļu pagasts, Doles sala,
Aizkraukles novads, Roņu sala un arī Daugavpils.No otras puses Piltenes
apgabals ar 8 novadiem atkrita kā patstāvīga valsts vienība. Bet jau drīz poļi
atsavināja Daugavgrīvu un Daugavpili, zviedri Stumsdorfas miera līgumā
(1635.g.11.jūnijā) ar poļu piekrišanu no Kurzemes hercogistes saņēma Doli,
Mangaļus, Aizkraukli, dažas Baldones domēņu iecirkņa muižas un Spilves pļavas.
Olīvas miera diktātā pazaudēja vēl Roņu salu, Olaini un Babītes ezeru ar
apkārtni, visas tiesības uz Doles salu un uz Daugavas upes pusi līdz Ikšķilei.
Tajā laikā bija sekojošas valsts iestādes:
1) slepenā jeb augstākā hercoga padome,
2) virssekretariāts,
3) hercoga kanceleja,
4) tiesas iestādes,
5) rentes kambaris.
Līgums.
“Starp Anglijas
karali Kārli II. un Kurzemes hercogu Jēkabu,attiecībā uz Tobago, kādu Karību
salu, ko atklājuši, kultivējuši un nocietinājuši hercoga ļaudis, līdz kamēr tā
nonāca holandiešu rokās, pēc kam hercogs to nodeva karaļa Kārļa virskundzībā un
saņēma salu lēņa veidā no Anglijas valsts. Slēgts 1664.g.17.nov.
I.
Karalis atļauj hercogam, kā arī viņa pēcnācējiem pilnīgi
brīvi tirgoties ar tiem kuģiem,kas pieder viņam vai arī viņa mantiniekiem un
atrodas viņa Majestātes padoto zemju upēs vai ostās, kā arī Gvinejā, un tāpat
arī tirgoties ar precēm, kuru vērtība nepārsniedz 12.000 angļu mārciņu gadā
saskaņā ar to iepirkšanas cenu. Karalis atļauj hercogam arī tādās krastmalās,
no kurienes preces izvestas, ar pilnu brīvību uzcelt vienu vai vairākas krājumu
noliktavas, uzglabāt preces torņos un fortos,kas pieder viņa Majestātei vai arī
šīs krastmales pavalstniekiem, paturēt un baudīt minētās priekšrocības tik ilgi,
kamēr starp minēto karali un hercogu pastāv draudzība un laba saprašanās.
II.
Ievērojot augšā minēto koncesiju un atļauju, hercogs
pārnes uz Viņa Majestāti, viņa mantiniekiem un pēcnācējiem savas tiesības uz
Andreja fortu Gvinejā un uz visiem citiem tur esošajiem fortiem,
nocietinājumiem un skanstēm, kas pieder minētam hercogam, kopā ar visiem
lielgabaliem, lielgaballodēm un pulveri un citiem kara līdzekļiem.
III.
Hercogs un viņa mantinieki ir ar mieru maksāt 3% par
visām ievestām precēm, kā arī no Viņa Majestātes ostām Gvinejā izvestām precēm.
IV.
Tālāk Viņa Majestāte atļauj minētajam hercogam un viņa
mantiniekiem paturēt un lietot zem karaļa aizsardzības Tobago salu kopā ar
visām zemēm, ostām, strautiem, upēm un labumiem, kas Viņa Majestātei pieder, ar
pastāvīgu priekšnoteikumu, ka minētais hercogs nepielaidīs blakus saviem un
Viņa Majestātes pavalstniekiem nevienu citu apmesties uz dzīvi salā, kā arī
ierīkot tur plantācijas vai uzcelt mājas, un ka Karaļa pavalstniekiem būs tādas
pašas privilēģijas, kādas tiks dotas hercoga pavalstniekiem.
V.
Tālāk hercogs ir ar mieru un apsola, ka ne viņš, ne viņa
mantinieki un pavalstnieki, ne arī kāds cits sev par labu neizvedīs nekādas
preces vai pārtiku no minētās Tobago salas, kā arī neievedīs citādi, kā tikai caur
tām ostām, kas pieder vai nu Anglijai un Kurzemei, vai arī Dancigas pilsētai.
VI.
Bez tam, atzīstot, ka Kurzemes hercogs patur un lieto
minēto salu no Viņa Majestātes, tālāk ir nolemts un ir vienojušies, ka
gadījumā, ja Lielbritānijas Karalis vai viņa mantinieki pieprasīs, vai kad
viņš, vai viņi nejauši spiesti iet karā pret kādu citu karali, valdnieku vai
valsti, izņemot Polijas karali, Kurzemes hercogiem uz savu pašu lēses katrā
atsevišķā gadījumā jāpiegādā vai jāgādā, ka tiek piegādāts viens labs karakuģis
ar 40 lieliem dzelzs lielgabaliem uz tādām ostām, stacijām vai vietām, kuras
uzrādīs Viņa Majestāte. Kuģim Viņa Majestāte iecels kapteini un matrožus un
apgādās viņus ar pārtiku un algu savā vadībā un arī uz savas lēses uz tik ilgu
laiku, kamēr minētais kuģis paliks viņa jeb viņu dienestā, kas var ilgt ne
ilgāk kā vienu gadu katrā gadījumā.
Apliecinādami
un šo līgumu neapšaubāmi apstiprinādami, Kārlis II. Lielbritānijas karalis un
Jēkabs Kurzemes hercogs ir parakstījuši un apzīmogojuši augšā minēto līgumu
1664.g.17.nov.”
Tajā
laikā pastāvēja šādas karaspēka vienības:
1)
Lēņu rotas
2)
Vervēts karaspēks
3)
Klaušu rotas.
Kurzemes
hercogiste bija šķiru valsts,t.i. katrai zināmai ļaužu šķirai bija savas
tiesības, savi pienākumi.Hercoga valsts iedzīvotāji sadalījās četrās šķirās:
muižniekos, pilsoņos, brīvļaudīs un klaušu zemniekos.
BAZNĪCAS.
Hercogs
jau 1567.gada 28. Februārī panāca seima lēmumu, ar kuru tika atjaunotas vai
uzceltas Kurzemē un Zemgalē 70 baznīcas, 8 skolas un 8 nabagu patversmes.
Nolēma pat mācītājus ņemt tikai no latviešiem, jo mācītāji parasti
neinteresējās par latviešu valodu un runāja vācu valodā, ko tulkoja”tulks”
latviešu valodā. Bet lai izaudzinātu latviešu mācītājus, bija jāiesāk ar
latviešu bērnu skološanu, un muižniecība tam nolūkam nekad nedeva līdzekļus.
Ļoti ilgi baznīcai trūka piemērotu mācītāju, un diemžēl uz ļoti daudziem
hercoga Gotharda, hercoga Vilhelma un hercoga Frīdriha mācītājiem varēja
attiecināt seima 1570.g.22.jūnija atzinumu:
“Tāpat
mēs no ziņojuma saprotam, ka mācītāju vidū diemžēl ir arī tādas personas, kam
būtu jādod cūkas ganīt, bet ne cilvēkus tiem uzticēt un nodot. Tie savu amatu,
kurā tie iecelti un kas tiem uzticēts kā dārga manta, nepilda ar cītīgu
studēšanu, sludināšanu, lūgšanu un slimnieku apmeklēšanu, bet nododas citiem
amatiem, amatniecībai, tirdzniecībai, krodzniecībai, pat pārmērigai ēšanai,
dzeršanai, netiklībām un visam, kas pieder pie neķītra, nekārtīga dzīves veida
un pie citām vieglprātībām. Tam viņi nododas pilnīgi atklāti, tā ar ļaunu piemēru
saniknojot ne tikai nevāciešus un jaunos kristīgos, bet pamudina arī godīgos
zemes īpašniekus (muižniekus) atturēties no viņu pabalstīšanas, neizmaksājot
šādiem skopuļiem un rijējiem baznīcas nodevas.”
Hercoga
Jēkaba laikā aina krasi mainījās, un minētajiem līdzīgi tipi mācītāju starpā
kļuva par retiem izņēmumiem. Par to ev.lut. baznicas mācītāji Kurzemē
izvirzījās ar savu neiecietību un ar inkvizīcijas pabalstīšanu.
Vismaz
četrreiz gadā katram bija jāiet pie mācītāja baznīcā un bija jābiktē.Mācītājs
sēdēja aizklātā biktskrēslā un nolasīja biktsbērnam veselu grēku sarakstu pēc
zināmas formulas.Uz katru jautājumu biktsbērnam bija sīki jāatbild, pēc kam
mācītājs ar roku uzlikšanu pasludināja piedošanu. Svētdienas dievkalpojums ar
dievgaldniekiem atšķīrās no parastā dievkalpojuma ar to,ka pēc ievadliturģijas
ar zvaniņu deva zīmi, visi nometās ceļos, mācītājs iesvētīja maizi un vīnu,
draudze dziedāja ,pēc tam mācītājs visiem pie bikts bijušiem kopīgi pasludināja
grēku piedošanu, svētija tos un tad izdalīja sv.vakarēdienu.
Mācītājam
bija stingri noliegts nokavēt noteiktos dievvārdus, vai sludināt dievvārdus
tautas svētkos, gada tirgos, kapu svētkos un taml. Par bikti un dievgaldu
neviens nebija spiests maksāt, bet likumīgās nodevas tika iekasētas pat ar
rekvizīcijām. Kristību, laulību un svētā vakariņa ceremonijas varēja izdarīt
tikai baznīcā dievkalpojuma laikā, izņēmumus pielaižot ļoti reti. Minētās
ceremonijas izpildot, mācītājam bija stingri jāpieturas pie attiecīgi
izgatavota formulāra.Arī dievvārdi bija stingri noteikti visām dienām, un tam
lietoja Brīsmaņa Rīgas 16.gs. baznīcas kārtības rulli.
Kultūra.
Hercogistē
visu laiku kā neapvienojami pretstati pastāvēja divas kultūras strāvas viena
blakus otrai;no vienas puses- ievestā Rietumeiropas kultūra ar visām tās
labajām un ļaunajām pusēm; no otras- šejienes latviešu un lībiešu tautas
kultūra ar pagānisma uzskatiem un tradīcijām. Svešiniekam krita acīs tikai vācu
aprindās un pilsētās importētā kultūra, un tikai viens otrs ārzemju ceļinieks
iegriezās latviešu sētā un piegrieza vērību viņu tautiskai kultūrai.Eiropas
kultūra Kurzemē bija noteicošā un sastādījās no vācu, holandiešu, franču, poļu,
angļu un skandināviešu elementiem, kamēr nedaudzie austrumnieciskie kultūras
elementi bija noteikti ar grieķu katoļu un vecticībnieku draudžu robežām. Vācu
elements valdīja skolā, zinātnē, amatniecībā, pa daļai rūpniecībā, tieslietās,
mākslā un medicīnā; holandiešu-kuģniecībā, tirdzniecībā, tehnikā un
lauksaimniecībā; franču- kara mākslā, pedagoģijā,sabiedrībā; skandināviešu- pa
daļai tehnikā; angļu pa daļai tirdzniecībā; poļu- pa daļai kara mākslā,
politikā, tieslietās. Tā tad kultūras elementi bija dažādi un ietekmēja sevišķi
Kurzemes hercogistes nelatviešus. Turpretim īpatnējā latviešu kultūra bija
viengabalaināka un dažādos apgabalos radīja tikai kopējās kultūras variantus.
Liepājas pilsētas
skolas likumi,kas tur ievesti 1638.gada 20.janvārī publiskā vizitācijā.
1)Liepājas skolas skolotājiem, kā rektoram, tā
arī kantoram, jāpieder pie nereformētās Augsburgas ticības šķiras.
2)Skolotāji,
kurus pieņem cildenā rāts, galvenajam mācītājam cītīgi jāeksaminē, vai tie
derīgi jaunatnes audzināšanai.
3)Ja
viņi atzīti par derīgiem, tad viņus cildenās rāts klātbūtnē publiski ieved
amatā.
4)Pēc
ievešanas amatā viņiem uzcītigi jāizpilda amats un jaunatne ne tikai cītigi
jāapmāca, bet skolotājiem arī jārāda jaunatnei paraugs ar garīgo dzīvi un
darbiem.
5)Rektoram
kā galvenajam skolotājam ne tikai jāaudzina jaunatne ar uzcītīgām mācībām un
aizrādījumiem, bet arī jāpārrauga savs kolēga un tā darbi.
6)Skolotājiem
jādzīvo galvenā kārtā miermīlīgi un saticīgi, lai ar savu nesaticību, strīdiem
un ķengāšanos neatstātu sliktu ietekmi uz jaunatni.
7)Viņiem
jāuzdod jaunatnei tikai tādi uzdevumi, kurus attiecīgais mācītājs rakstījis
priekšā, un bez mācītāja ziņas viņi nedrīkst mācīt jaunatnei nekā jauna.
8)Mācītājam
kā skolas inspektoram reizi nedēļā jāapmeklē skola un jāpārbauda, kā skolotāji
izturas savā amatā. Ja mācītājs mana neticību un slinkumu, viņam tie jāuzaicina
būt cītīgākiem.
9)Mācītāja
kungam divreiz gadā ar cildenās rāts ziņu un piekrišanu rāts klātbūtnē
jāeksaminē visi bērni, lai pārliecinātos, kā viņus apmāca un kā viņu zināšanas
pieaug.
10)Skolotājiem
jāsastāda zēnu katalogs jeb saraksts, un kad kāds no zēniem kādreiz iztrūkst,
tūliņ jāsūta un jāpieprasa vecākiem, kamdēļ zēns nav nācis uz skolu. Vecākiem
ir jāuzdod likumīgi iemesli.
11)Ja
vecāki sūdzas, ka bērni skolā nekā neiemācas, tad tiem jāiet ar bērniem pie
mācītāja kunga, kurš arī ir inspektors. Mācītājs tad cītigi izmeklē, kā tas
nāk, ka bērni nav nekā iemācījušies. Ja nu tiešām izrādās, ka tas noticis aiz
skolotāja nevīžības un slinkuma, tad mācītājam jāpaziņo cildenai rātij, lai tā
skolotāju par to sodītu. Bet ja izrādās, ka paši vecāki ir vainīgi, ka viņi
bērnus izņēmuši no skolas uz pusgadu, vienu mēnesi, dažām nedēļām un atstājuši
tos mājā un atturējuši no skolas, tad mācītāja kungam jāaizstāv nevainīgie
skolotāji un jāpaziņo cildenai rātij lietas apstākļi, lai skolotājus aizsargātu
no tādām vecāku pārestībām.
12)Rektoru
vai kantoru ievedot amatā, mācītāja kungam valdības klātbūtnē publiski
jāpasniedz tam rīkste un nopietni jāpamāca, kā skolotājam ir jādzīvo, jāpavēl,
kā viņš rīksti lai lieto; lai bērnus soda ar rīksti, bet lai nesit ar rokām un
ar rungām. Ja skolotājs šo likumu pārkāpj un kādu sit līdz zilumiem un asinīm,
jeb sabojā ģīmi, tad skolotājs nesaudzīgi jāsoda.
13)Ne tikai
zēniem, bet arī vecākiem jādod skolotājiem viņiem pienācīgais gods, tāpat
jāiesniedz labprāt un bez atteikšanās, kas skolotājiem pienākas par viņiem
uzticētiem darbiem, jo darbinieks ir savas algas vērts.
14)Vecākiem,
kuru bērnus skolotāji būtu aituši un sodījuši, nebūs tamdēļ būt ar tiem naidā,
tos lamāt, zaimot, uzbrukt vai pat darudēt ar piekaušanu. Ja tas tomēr notiktu,
tad cildenai rātij tie katrā ziņā jāsoda.
15)Skolotājiem
ir jāprot valdīt pār savām jūtām, un kad viņiem ar vecākiem ir kādas darīšanas
vai viņi ar tiem ir naidā, lai netiktu nevainīgiem bērniem par to atmaksāts un
lai netiktu izgāztas uz tiem apslēptas dusmas, bet lai skolotāji vienmēr bez
naida un skaudības ar tēvišķīgu sirdi izturas pret bērniem, nesit tos bez
vainas un lai apdomā, ka tie ir nevainīgi zēni un ne vergi vai lopi.
16)Skolotājiem
cītīgi jāpārrauga zēnu tikumi, darbi un vārdi, sevišķi jāaizliedz lamāties, zvērēt,
lādēt vai kaut kā citādi neķītri un nekaunīgi runāt; ja skolotāji dzird tādas
lietas, viņiem par to bērni katrā ziņā jāsoda, lai zēni nepierastu jau no mazām
dienām pie ļaunumiem un lai nenotiktu ar viņiem tas, ko Kvinktilians nožēlo pie
viņiem. Viņš saka: cik daudz vārdu, tikpat daudz netikumu pauž savās runās šie
nelaimīgie, iekam viņi vēl netikumus pazīst.
17)Skolotājiem
jāizsargās pašiem no lamāšanās, zvērēšanas vai neķītriem vārdiem, lai tādi
vārdi zēniem nebūtu par piedauzību un lai zēni nebūtu disponēti uz tādiem
netikumiem; jo minētie vārdi samaitā visus sarunu tikumus.
18)Ja
kādu zēnu izņemtu no skolas, tad lai viņš neaiziet kā nepateicīgs dzeguzēns un
lai neaiziet zagšus, bet lai pienācīgā veidā svētī skolotāju kungus un viņiem
pateicas par uzticīgo mācīšanu un ar godbijību lai atvadās.
19)Šie
likumi ir cītīgi jāizpilda un jāpasniedz raksta veidā katram skolotājam ievedot
amatā.
Hermanis
Donhofs, Durbes kapitāns,
Paulus
Einhorns, Kurzemes hercogistes superintendants,
Alberts
Koškulis, kņaza maršals,
Johans
Groskurcs, Skrundas mācītājs un Grobiņas pāvests.”
Skolotājiem bija uzticēta uzraudzība par
skolnieku uzvešanos kā skolā, tā arī uz ielas, un šim nolūkam skolotāji no
skolnieku vidus noteica sev palīgus. Skolniekiem bija aizliegts apmeklēt publiskas
vietas, kā arī blandīties pa ielām nakts laikā. Kā sodus pielietoja: pērienu ar
skolas zizli un izslēgšanu no skolas par nelikumīgu iztrūkšnu pie dievgalda un
par netikumīgu dzīves veidu. Vēlāk ieveda arī ieslodzīšanu karcerī. Līdz
1639.gadam skolniekiem pašiem piespieda pērt vienam otru, bet pēc tam to
aizliedza. Pie skolas saimes pienākumiem piederēja arī kopēja dievvārdu un
dievgalda apmeklēšana. Četrreiz gadā skolotāji ar vecākajiem skolniekiem gāja
pie dievgalda, kamēr ar jaunākajiem skolniekiem tanīs dienās noturēja katķisma
stundas. Bez tam katru svētdienas rītu visi skolēni sapulcējas skolas telpās un
tad pa divi rindās, skolotāju pavadībā devās uz baznīcu, kur novietojās skolēnu
korī. Viņi parasti kantora vadībā piedalījās dievkalpojumā ar koru dziesmām.
Medicīna.
Ārsti
toreiz vēl sadalījās četrās grupās: divās cumftveidīgi organizētās un divās
brīvās. Cumftes bija: 1)pirtnieki, 2)ķirurgi jeb bārddziņi; brīvās grupas bija:
1)ārsti, medicīnas vai fizikas doktori un maģistri, un 2) ceļojošie ārsti jeb
okulisti, operātori, akmeņgrieži.
Īsto ārstu Kurzemē vienmēr bija maz. Dažreiz
visā hercogistē bija tikai viens vai divi tādi. Izvirzījās arī prakses vīri-
aptiekāri un medicīnas studenti. Tāpat tirgus dienās ceļojošie ārsti mēģina
iegūt tautas simpātijas. Viņi ar bungu rībināšanu, maskām, kumēdiņiem, farsiem
un nerimstošu mēļošanu slavēja visiem savu mākslu acu un akmeņu operācijās,
zobu raušanā un taml. Vispār ārstam Kurzemē neklājās pārāk labi, jo tauta bija
samērā veselīga un visādās vainās mēģināja iztikt ar pašu līdzekļiem, starp
kuriem pirts, rutku sula un darvūdens bija galvenie. Galvenā endēmiskā slimība
tai laikā bija skorbuts, un bieži arī ieradās briesmīgais viesis- mēris.
Skorbuts izviesās no tā laika, kad kurzemnieki no holandiešiem bija pārņēmuši
parašu lietot stipri sālītu, ieskābētu un pārrūgušu pārtiku, piem.siļķes, vecu
sieru un tabaku. Mēris un tamlīdzīgas sērgas šiem higiēnas nievātājiem
iedzīvotājiem uzbruka bieži, un tad vārda pilnā nozīmē trakoja. Tādos laikos
visi rīkojumi attiecās ne uz sērgas apkarošanu, bet uz miroņu apbedīšanu.
Apģērbs.
Apģērbi
Kurzemē hercoga Jēkaba laikā bija ļoti dažādi. Sastopam gan Rietumeiropas modes
apģērbus, gan pašu zemes tautas apģērbus. Zemnieki drēbes gatavoja
galvenokārt no pašu ražas vilnas un linu
audumiem, kamēr pilsētnieki un muižnieki savām vajadzībām ieveda diezgan plašā
apmērā ārzemju audumus. Hercogs Jēkabs ar savu tekstilrūpniecību ļoti
ierobežoja ārzemju manufaktūras ievedumus. Pats viņš arī izveda linu audumus uz
ārzemēm.
Latviešu
zemnieku tautas apģērbs bija: vīriešiem- gaiši pelēki vadmalas svārki līdz
ceļiem ar saitēm vai āķīšiem priekšpusē, virs svārkiem ādas josta ar
piekabinātu nazi un galodu; bikses no bieziem liniem vai no vadmalas, parasti
vienā gabalā, ar šauriem galiem pāri ikriem. Kājas un bikšu galus aptina ar
linu autiem un apāva ar vīzēm jeb pastalām. Vīzes bija pītas no lūkiem, bet
pastalas izgrieztas no teļu vai vēršu ādas un ar garām saitēm tika piesietas
pie kājām, līdz ikriem. Galvā uzlika tūbas platmali.
Sievietes
apjozās ar šauru vadmalas gabalu ap gurniem, pie vadmalas piestiprināja īsus
brunčus no nebalinātiem liniem. Virs brunčiem valkāja kreklu no tāda paša
materiāla, saspraužot galus ar saktu virs labā pleca un atstājot rokas un
kreiso plecu pilnīgi neapsegtus. Kājas aptina ar autiem līdz skrimšļiem, un
gāja basām kājām vai valkāja pastalas. Precētas sievas aptina ap galvu baltu,
smalku linu audumu; jaunavas uzlika galvā vainadziņu no krāsainām zīlēm. Bieži
sievietes apjoza misiņa jostu ar trijām vai četrām rindām baltu akmentiņu,
kurus sauca par čūsku galvām. Apmeklējot baznīcu, sievietes apmeta ap pleciem
baltas villaines vai linu audumus, saspraužot tos uz krūtīm ar platu apaļu
alvas, misiņa vai sudraba saktu. Villaiņu galos bija piestiprināti zvaniņi vai zvārgulīši.
Krāsas un drēbju formas katrā apgabalā bija īpatnējas, bet pamatelementi tie
paši.
Pilsoņu
apģērbus gatavoja pēc Rietumeiropas modes, un tai laikā sevišķi pēc Holandes
modes, kamēr muižnieku apģērbiem modi noteica Parīze. Šais aprindās uzskatīja
vispirms kā šķiru atšķirības pazīmi, un otrkārt, pastāvēja savāds, arī
garīdzniecības pabalstīts uzskats, ka cilvēka tikumība atkarājas no apģērba
gabalu daudzuma- nejēdzīgs mantojums no spāniešu galma modes noteicējiem, kas
prata netikumīgi dzīvot “tikumīgā” apģērbā. Un vēl kā savdabīgs aksesuārs
hercoga Jēkaba laikā uzpeldēja parūkas.
Dzīvoklis.
Mājas
bija galvenokārt koka, mūra mājas bija retums, un tikai pilis, dažas muižas,
baznīcas un visas rūpniecības krāsnis bija no akmeņiem un ķieģeļiem. Jumtu
sedza ar lubu, salmiem, skārdu ( reti) un vēlāk bieži ar mālu dakstiņiem.
Zemnieku istabas būvēja no kaltētiem priežu baļķiem, kurus ārpusē aptēsa, kamēr
iekšpusē atstāja apaļus. Koku savienojumi bija tik cieši pielaikoti, ka vējš un
aukstums iekšā netika. Dažreiz koku starpas aizbāza sūnām, kamēr jumtu sedza ar
salmiem vai koka skaidām. Kā aizsargu no vējiem salmu jumtu galiem uzlika
krusteniski sasistas koku latas. Skursteņa istabā nebija un no lielās, maziem
laukakmeņiem saliktās krāsns kurināšanas laikā istabā brīvi ieplūda dūmi, kurus
pēc tam vienkārši izlaida pa durvīm laukā. Istaba bija zemnieka saimes
dzīvojamās un guļamtelpas, pie kam gulēja uz grīdas, ar palagu apklātos salmos.
Gultas lauku mājās bija retums. Istaba, lopu kūts un staļļi bieži bija zem
viena jumta, un lopu daļa ieņēma prāvāko pusi. Blakus mājai atradās rija, kuru
cēla no aptēstiem kokiem. Rijā virs prāvas krāsns bija piestiprināti koka mietu
gadriņi, kur uzkrāva labības kūlīšus kaltēšanai, ar vārpām uz leju. Bieži to
darīja pat istabās. Istabu apgaismošanai lietoja skalus, un hercogs Jēkabs
savās domēnēs izdeva stingru rīkojumu griezt vienīgi bērza skalus. Rijas tuvumā
parasti atradās labības šķūnis, kur labību novietoja pirms kaltēšanas rijā. Bez
istabas, kūts, rijas un labības šķūņa zemnieks cēla vēl klēti. Klētis bija ar
cietu jumtu, un tam bieži izlietoja kūdru vai velēnas. Ar šķērssienām sadalīja
klēts iekštelpas trīs nodaļās. Pirti cēla pie upes vai strauta krastā, no koka,
ar akmens krāsni iekšpusē, koka vai kūdras jumtu, kuram virsū uzlika mālu
kārtu. Daudzās vietās pagrabus pabūvēja zem istabas, bet tikpat bieži pagrabus
cēla ārpus mājas.
Satiksme.
Salīdzinot mūsu laika satiksmes līdzekļus ar
hercoga Jēkaba laika ērtībām, jāsaka, ka toreizējās satiksmes līdzeklis bija
zirgs, vai arī vējš un ūdensspēks. Ceļa jautājums bija diezgan sarežģīts,
šosejas modernā uztverē vēl nebija ( pirmā būvēta tikai 1753.gadā Vācijā). Tā
laika ceļi vijas it kā bez mērķa.
SATURS.
1)
Kurzeme 17.gs.
2)
Hercoga Jēkaba valsts.
3)
Līgums starp Anglijas karali Kārli II un Kurzemes hercogu
Jēkabu.
4)
Baznīcas.
5)
Kultūra Kurzemē.
6)
Liepājas pilsētas skolas likumi.
7)
Medicīna.
8)
Apģērbs.
9)
Dzīvoklis.
10)
Satiksme.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru