Andris Prikņa
12.b
Apģērbs kā
materiālās kultūras sastāvdaļa atspoguļo ne vien ģeogrāfiskos, klimatiskos un
sociālekonomiskos apstākļus, kādos dzīvo tauta, bet liecina arī par dažādu
tautu kultūras sakariem. Tāpēc, aplūkojot
kultūras attīstību uz vietas, nedrīkstam ignorēt arī kultūras vērtību
aizguvumus. Kultūras vērtību aizgūšana, protams, nav jāsaprot kā migrācijas
rezultāts. Šie aizguvumi meklējami katras tautas vēsturē un saistāmi ar tiem
cēloņiem, kas tos noteikuši. Apģērbā, bet jo sevišķi apģērba rotājumā,
saglabājas ļoti senu tradīciju atblāzma, kuru pamatā ir apģērba darināšanas un
vajadzību specifika. Ja apģērbs kā ķermeņa aizsegs pret nelabvēlīgiem
klimatiskiem apstākļiem ir saistīts ar sociālekonomisko bāzi, tad turpretim
apģērba rotājums ne katrreiz būs saistīts ar to.
Salīdzinot
latviešu tautas tērpu ar kaimiņu lietuviešu, igauņu un slāvu tērpiem, vērojama
lielā līdzība gan senākās apģērba formās un daļās, gan arī jaunākās tautas
tērpu sastāvdaļās. Līdzība latviešu un lietuviešu tautas apģērbā vislabāk
novērtējama Latvijas un Lietuvas pierobežas rajonos, kur abu tautu kontakts,
dabiski, bija ciešāks.
Latviešiem
un lietuviešiem kopējs gan apģerba matriāls, piegriezums un apģerba daļas, gan
arī krāsu salikums un ornamenta izvietojums. Tiklab latviešu, kā lietuviešu
krekls ir tunikveida, ar virsū šūtiem uzplečiem. Minētais krekla piegriszums
izplatīts visā Lietuvā, izņemot Klaipēdas novadu, kur sastopams krekls ar
piešūtiem uzplečiem.
Latviešu
tunikveida krekls ar virsū šūtiem uzplečiem pēc rotājuma veida un novietojuma
tomēr atšķiras no lietuviešu krekla. Lietuviešu sievietes ar spilgti sarkaniem
izšuvumiem rotā krekla apkakli, aproces un uzplečus. Latvietes turpretim rotā
piedurkņu augšējo daļu balto darbu tehnikā, vienīgi Latgalē, Rucavā un Augšzemē
sastopams spilgti sarkans izšuvums. Klaipēdas rajonā izplatītais krekla tips,
kas atšķiras no latviešu krekliem pēc sava piegriezuma, ir tuvs latviešu
tunikveida krekliem bez uzplečiem pēc rotājuma novietojuma veida. Rucavas
kreklam ir pat vienāds oraments ar Klaipēdas kreklu.
Arī brunču audums gan pēc krāsām, gan auduma
tehnikas latviešiem un lietuviešiem ir
līdzīgs. Abu tautu tērpā plaši izplatīti
vertikāli un horizontāli svītrainie, kā arī rūtaini brunči. Vienāds ir arī
brunču piegriezums.
Zemgalē
vāl 19. gs. sākumā bija izplatīti brunči ar ielasīto rakstu. Šādi audumi
raksturīgi arī Lietuvas Žemaitijas daļai, bet tur no šī auduma gatavoti kā
brunči, tā arī priekšauti. Zemgalē un Žemaitijā daudz ilgāk saglabājās nešutie
brunči, kamēr pārējā Latvijā tie izzuda jau 18. gs.
Kopīgas
iezīmes vērojamas arī jostās. Latviešiem un
Lietuviešiem raksturīgas ir austās un pītās jostas. Vienīgi Latvijā
pītās jostas parasti valkā vīieši, bet austās- sievietes, turpretim Lietuvā
šādas atšķirības nav novērojamas. Latviešu jostām raksturīgā trīsdaļu
kompazīcija, kur ornoments neatkārtojas, nav raksturīga iezīme lietuviešu
jostām, jo pēdējās parasti atkārtojas viens un tas pats raksts vai arī mainās
divi raksta varianti.
Lietuviešu
sieviešu apģērba neatņemama sastāvdaļa ir priekšauts, kamēr latviešu sievietes(
izņemot Augšzemi) apģērbā tas nav obligāta sastāvdaļa. Spriežot pēc avotiem,
arī Vidzemē 18. gs. ir valkāti priekšauti. Tas vedina domāt, ka priekšauts
agrāk Latvijas teritorijā valkāts daudz plašāk nekā 19. gs., bet izzudis ātrāk
nekā Igaunijā un Lietuvā.
Ņieburs,
liekas, ir samērā jauna sieviešu apģērba daļa, kuru valkāja kā Lietuvā, tā
Latvijā. Atšķirība bijusi tikai tā, ka latvietes valkāja vienkrāsainu( zilu,
melnu, sarkanbrūnu) ņieburu ar raibiem brunčiem( izņemot Rucavas novadu), tur
pretim lietuvietes ņieburus darināja no krāsaina rotāta auduma, tā ka brunči un
ņieburs ir dažādi orientēti.
Lietuviešu
un latviešu sieviešu virsjakas atāķiras pēc griezuma. Latvietes valkāja īsas
jakas, kas stipri līdzīgas ņieburam, bet
lietuviešu jakas bija garas un sniedzās gandrīz līdz ceļiem. Krāsas ziņā tās
līdzīgas vīriešu svārkiem.
Tāda
sena neatņemama latviešu sievietes apģērba sastāvdaļa kā villaine, kas apģērbā
saglabājusies līdz pat 20. gs., nav raksturīga lietuvietes apģērba daļa:
Laituvā villaine sastopama vienīgi Augštaitijā un Žemaitijā.
Lietuviešu
nešūtto brunču nosaukums” margina” Latvijā sastopams tikai Rucavas apkārtnē:
turklāt te ar mārģeni apzīmē nevis brunčus, bet gan īpašu villaini. Tomēr
jāpiebilst, ka arī dažos Lietuvas rajonos ar” marginu” apzīmē villaini, kuru
apliek ap gurniem, bet brīvos galus pārliek pāri kreisajai rokai un piesprauž
pie piedurknes ar saktām. Liekas, ka tāds villaines valkāšanas veids saistāms
ar nešūto brunču nēsāšanu šajā rajonā.
Tāpat kā Latvijā, arī Lietuvā
sievietes galvas rotu noteica nēsātajas vecums un ģimenes stāvoklis. Latviešu
jaunavas galvas rota ir auduma vainags, kas izšūts raibām zīlītēm: tikai dažos
Latvijas novados( Rucavā un Ziemeļvidzemē) sastopamas zīda un vilnas lentes,
bet Ziemeļrietumkurzemē- metāla vainagi.
Lietuviešu
jaunavas nēsāja raibas pašaustas vai zīda lentes, sasienot tās visdažādākā
veidā. Jāatzīmē, ka Rucavas jaunavas galvas rotas nosaukums kaspine ir analogs
lietuviešu vārdam” kaspina “, kas apzīmē jebkuru lenti.
Vecākajai
latviešu sievas galvassegai- nāmatam- ir daudz kopēja ar lietuviešu galvassegu”
noumetas”. Šāda veida galvassega raksturīga arī austrumslāviem.
Latvijā namāts 19. gs. sākumā sastopams
Latgalē, Augšzemē un Rucavā. Bez nāmata kā latviešu, tā lietuviešu sievietes
valkāja aubes, cepures, kā arī lakatus, ko Latgalē, Rucavā un Augšzemgalē sauca
par skustiem, Lietuvā- par skepetiem.
Cimdus
un zeķes kā latvietes, tā lietuvietes adīja no vilnas dzijas( ziemai), bet no
linu diegiem mežģiņadījumā- vasarai. Lietuviešu cimdos parsvarā ir spilgtie
toņi un dominē augu ornaments: tas pats novērojams Latgalē, Augšzemē un Rucavas
apkārtnē.
Senākos
materiālus par latviešu un lietuviešu apģērbu radniecību dod arheoloģiskais,
lingvistiskais un antropoloģiskais materiāls, kas saista augštaišus ar
augšzemniekiem, zemgaliešus ar žemaišiem un kurzemniekus ar Klaipēdas novada
iedzīvotājiem. Daudzie kopējie apģērba gabalu nosaukumi, kuru pirmsākumi
meklējami kopējā valodā, liecina par to senumu. Sniedzu šādus kopēju apģērba
gabalu nosaukumu piemērus:
lietuviešu valodā
latviešu valodā
drabužiai drēbes
prijuostė priekšauts
pirštinės pirkstaiņi
juostos jostas
rinktinės juostos
rakstainās jostas
printinės juostos
pītās jostas
apavas apavs
vyžos vīzes
nuometas nāmats
marginė mārģene
Zemgales un lietuviešu kultūras
sakari visciešāk saistīti ar tirdzniecības ceļiem, kas gāja cauri Zemgalei uz
Rīgu, ka arī ar amatnieku speciālistu darbību, jo citādi nav izskaidrojama
Zemgales rakstaino brunču un lietuviešu priekšautu audumu līdzība, kas jo
sevišķi spilgti izpaužas to senākajos veidos. Noteikt šo radniecības vecumu
droši nav iespējams bet liekas, ka tās sākumi meklējami 17. gs., kad Kurzemes
hercogistē strauji uzplauka manufaktūras un no tām arī vietējie amatnieki
iemācījās sarežģītāku tehniku. 19. gs. no latviešu tērpa Zemgalē sāk
izplatīties caurumotajā( broderejas) tehnikā izšūtie krekli, kas Lietuvas
muzejos( Viļņā, Kauņā) savākti vairākos variantos.
Varbūt ka no Francijas karaļa
Luija XVIII galminiekiem, kas Jelgavā cara varasvīru paspārnē meklēja glābiņu no franču tautas
dusmām, Zemgales amatnieki noskatījušies sudraba kurpju sprādzes un pagatavoja
tās vietējiem pasūtītājiem.
Lietuviešu un slāvu ietekme
vērojama Augšzemes un Dienvidkurzemes apģērbā. Senākie sakari, kas vērojami vēl
19. gs. apģērbos, atspoguļojas it īpaši Rucavas un Klaipēdas apvidus tērpos un
skaidrojami ar kursiskajiem elementiem Klaipēdas apgabalā( Kuršu kāpās) un
Rucavā. Asimilējušies kurši atstāja savas iezīmes gan Rucavas, gan Klaipēdas
apgabala iedzīvotāju apģērbā. Ar to arī izskaidrojama radniecība abu novadu
apģērbos.
Ņemot vērā valodniecības un
arheoloģiskos datus, kā arī antropoloģisko materiālu, samanāma Liepājas
apkārtnes seno iedzīvotāju tuvība ar Pomerānijas un Meklenburgas 9.- 12. gs.
apdzīvotājiem. Zināmā mērā iespējams izskaidrot arī Rucavas tērpu radniecību ar
Rietumukrainas tautas tērpiem. Seno lužiču aizņemtā teritorija Oderas un Vislas
baseina ziemeļos sniedzās līdz Baltijas jūrai, bet dienvidos- līdz Karpatu
kalnu piekājei. Radniecība Rucavas un Rietumukrainas tērpos, šķiet, ir tāla
atblāzma no senās lužiču kultūras: lužičiem bija cieši sakari ar baltu ciltīm,
tai skaitā arī ar kuršiem.
Antropoloģijas pētījumi sniedz
vēl tālākas ziņas. Tie Liepājas un Ventspils apkārtnes antropoloģiskās
īpatnības uzskata par pamatojumu hipotēzei par vendu slāvisko izcelšanos. Rodas
jautājums, kāpēc īpatnības, kas atspoguļojas antropoloģiskajā materiālā un
uzrāda Ventspils un Rucavas novadu līdzību, nav manāmas 18. gs. apģērbā?
Liekas, ka izšķirīga nozīme te bijusi novadu atrašanās vietām- ja Ventspils
apkārtne nepārtraukti saistīta ar lībiešiem, tad Rucava tikpat cieši ir
saistīta ar lietuviešiem, bez tam vēl zināms, ka 13.- 14. gs. Kurzemes
dienvidos ieplūda zemgaļi, līdz ar to atdalot Ventspili no Rucavas. Arī
Latviešu Indriķis min vendu pārcelšanos uz Vidzemi. To visu ievērojot, liekas
saprotama arī vēlākā atšķirība apģērbā. 17. gs. Ventspils bija nozīmīga osta,
un šai laikā tur apmetās daudz kuldīdznieku, kas te atrada nodarbošanos. Acīm
redzot ar to izskaidrojami vienādie elementi Ventspils un Kuldīgas tērpos, lai
gan daži apģērba gabali, kā, piemēram, Ventspils brunču audums, ir līdzīgi
Rietumukrainas tērpam raksturīgajiem plisēto priekšautu un zapasku( nešūto
brunču) audumiem. Arī viens no Ventspils villaines, t.s. zilāma variantiem ar
krūma rakstu stūros atšķiras no pārējām villainēm. Tās rotājuma veids
radniecīgs Rietumukrainas un Austrumpolijas tērpu rotājumiem.
Diemžēl, vēl nav iespējams droši
apgalvot, kad izveidojusies Rucavas, Klaipēdas apgabala un Rietumukrainas tērpu
radniecība, kas saskatāma vēl 19. gs. sākuma apģērbos. Vienādais kreklu
piegriezums, rotājuma tehnika, nešūto brunču- mārģenes un Rietumukrainas”
zapaskas” krāsu kolorīts un valkāšanas veids liek domāt par zināmu etnisku
specifiku. Gorodenkas rajona tumši zilie brunči- spidnica ar zelta brokāta
lenti un sarkanu apmalojumu pat ir pilnīgi vienādi ar Ruvavas brunčiem. Rucavas
kreklam izmantotā izšuvumu tehnika- grieztais raksts- ļoti plaši sastopama
rietumukraiņu kreklos. Stilizētais dzīvnieku ornaments kreklu izšuvumā, kas,
izņemot Rucavu, nav sastopams nevienā citā Latvijas novadā, arī ir zināma
slāviska iezīme.
Īpatnējais villaines valkāšanas
veids Rucavas apkaimē norāda, ka te agrāk valkāti nešūtie brunči, kas ir
raksturīga sieviešu apģērba sastāvdaļa visām slāvu tautām. Galvassega- nāmats
pēc sava veida( un arī nosaukuma) radniecīga ukraiņu namitkai un citām slāvu
dvieļveidīgām galvassegām.
Gorodenkas krekliem ir piešūts
uzplecis, sarkana ielasītā raksta rotājums un ļoti savdabīgs piedurkņu
piegriezums trīsstūraina gabala veidā. Kreklam nav apkakles, bet pie kakla
izgriezuma krokās savilktais krekla stāvs un uzplecis rotāts ar nelielu sarkanu
rakstu. Kā piedurkņu īpatnējā forma ar vaļējiem dūrgaliem, tā kā krekla
izgriezuma apdarinājums liecina par šā krekla tipa senumu. Rietumukrainā
izplatīti vēl arī sīki krokotie- “ plisētie” brunči, kuriem, tāpat kā dažiem
senākajiem Rucavas un Ventspils brunčiem, pirekšējā daļa atstāta gluda, bez
krokojuma. Rietumvolīnijā šādi brunči šūti no pelēka vilnas auduma ar sarkanu
vai zaļu apmalojumu.
Zināmu radniecību ar Nīcu un
Bārtu vēl parāda Ļvovas apgabala Sokalas rajona tērpa variants,- tā krekli
rotāti ar melnu rakstu krustdūrienu tehnikā, jakas baltas, veltas, ar tumši
zila samta un auklu rotājumu tāpat kā Nīcas ņieburam.
Kultūras sakari ar lietuviešiem
un slāvu tautām- poļiem, baltkrieviem un krieviem vislabāk atspoguļojas
Augšzemes tērpos. Augšzemē- Sēlpilī, Jēkabpilī, Ilūkstē, Subatā u.c. Kurzemes
hercogistes laikā nepārtraikti ieplūda poļu, baltkrievu un krievu iedzīvotāji,
apmetoties te uz pastāvīgi dzīvi. Tā hercogistes austrumu un dienvidu kaimiņu
iedzīvotāju piesaistīšanai Jēkabpilī 17. gs. beigās bija stingri noteikts, ka
neviens vācietis nedrīkst apmesties vai iegūt pilsoņu tiesības šai jaunajā
pilsētā, to drīkstēja darīt tikai krievi, poļi vai lietuvieši. Arī amatpersonas
bija poļu un krievu tautības. 1636. g. katoļticībā pārgājušais grāfs Zībergs
arī veicināja katoļticīgo poļu, baltkrievu un latgaliešu ieplūšanu Augšzemē.
Poļu tērpu ietekme vislabāk
novērojama Augšzemes novadā, sevišķi tā centrālajā un rietumu daļā, ko šķērsoja
satiksmes ceļi uz Rīgu. J. Broces materiālos ne vienreiz vien minēti poļi, kas
tirgojas vai arī strādā Rīgā. Par poļu ietekmi liecina jau teiciens- apsiet
galvu poliski, poļu lāstaugi, tāpat arī īpatnējais rotājuma veids- izšujot uz
savilktām krokām u. c.
Baltkrievu ietekme vairāk jūtama
Augšzemes austrumu daļā. Tā izpaužas krekla piegriezumā( ar piešūtiem
uzplečiem) un ieaustā raksta rotājumā( Gārsenes krekls).
It īpaši latviešu materiālo un
garīgo kultūru ietekmējuši krievi. Arī laikā, kad Latvijas teritorija bija poļu
un zviedru atkarībā, krievu tautas kultūras ietekme joprojām turpinājās.
Kultūras sakari ar krievu tautu bija iespējami pa dažādiem ceļiem. Vispirms
jāatzīmē tirdznieciskie sakari. Krievu tirgotāji ar savām precēm tirgojās kā
Latgalē, tā arī Vidzemē. Krievu ietekme sevišķi pieauga 18.gs., kad Vidzeme ar
Rīgu, bet beidzot arī Latgale un Kurzemes hercogiste nonāca krievu impērijas
sastāvā. J. Broces materiāli liecina, ka 18.gs. Rīgā var satikt daudzus krievu
tirgotājus, ierēdņus, amatniekus un strādniekus. No Rīgas krievu ietekme
izplatījās arī lauku apkārtnē.
Krievu tautas ietekmē veidojās
arī Latgales tērpu komplekss( sarkanais rotājums krekliem ar virsū šūtiem
uzplečiem, ielasītais raksts kreklu rotājumā u. tml.).
Arī 17. gs. uz Latgali
pārcēlušies vecticībnieki, neraugoties uz noslēgto dzīves veidu, atstāja savu
ietekmi latviešu tērpā. Šai sakarā minams, ka vecticībnieču ietekmē Latgales
sievas sāka ap galvu siet īsos autus.
Ziemeļlatgales tērpos manāma
liela radniecība ar igauņu- setuku un baltkrievu apģērbu( baltie brunči ar
nelielo rotājumu apakšmalā, sarkanais ielasītais raksts kreklu rotājumā un
galvas auti). Rodas jautājums, kādēļ skari ar baltkrieviem atspoguļojas tieši
Ziemeļlatgales tērpos un nevis Dienvidlatgalē, kas robežojas ar Baltkrieviju?
Ziemeļlatgales tērps kopš 18.gs. saglabājies līdz mūsu dienām nemainīts,
turpretim Dienvidlatgalē sakarā ar iedzīvotāju plašu peļņās iešanu senais
apģērbs, kas droši vien bijis līdzīgs baltkrievu tērpiem, nomainīts daudz
agrāk. Dienvidlatgalē spēcīgāk saglabājušies sēliskie elementi, kas līdz ar to
šā apvidus tērpu vairāk saista ar Augšzemes nekā ar Ziemeļlatgales tērpiem.
Liekas, ka tāpēc arī no starpjoslas, kas saista Baltiju ar Krieviju, apģērbu
ziņā izdalās Dienvidlatgales tērps un kļūst saprotama baltkrievu un
Ziemeļlatgales tērpu tuvā radniecība.
Līdzība ar igauņu apģērbu
vērojama Vidzemes ziemeļu daļā, kas robežojas ar Igauniju. Šī līdzība
novērojama arī Kurzemes ziemeļrietumu daļā, kur spilgti izpaužas lībiešu
ietekme. No otras puses, igauņu pētnieki konstatē daudz vidzemniecisku iezīmju
Dienvidigaunijas tērpos. Tāpat valodniecības materiāls dod liecību par to, ka
igauņiem ir bijusi sava nozīme Vidzemes etniskajā vēsturē. Zināms skaits igauņu
pieder pie Vidzemes senajiem iedzīvotājiem. Igauņu ienācēji konstatējami pat
līdz mūsu dienām.
Igauņu kreklam, tāpat kā
latviešu un lietuviešu kreklam, raksturīgs tunikveida piegriezums. Igauņu
krekls līdzīgs latviešu kreklam arī pēc ornamenta un izšuvuma tehnikas- baltā izšuvuma
un spodršuvuma. Vidzemes un Ziemeļkurzemes krekliem, sastopama arī senākajos
igauņu kreklos( Hallistes).
Pēc ziliem diegiem šūtā
ornamenta un izšuvuma tehnikas līdzīgi ir Kuldīgas un Igaunijas Jāni apvidus
krekli. Igaunijā Helmes, Reuges un Vastselīnas apkārtnē valkātajiem krekliem
līdzīgs pēc piegriezuma un rotājuma ir Ziemeļlatgales krekls. Šie krekli rotāti
ar sarkaniem diegiem ielasītā rakstā. Tomēr, ja latviešu un igauņu krekli ir
līdzīgi pēc ornamenta izvietojuma, tad ne vienmēr pēc tā veida, jo Igaunijā
pārsvarā izplatīts augu ornaments, kmēr latviešu kreklos dominē ģeometriskais
raksts.
Īpatnēja igauņu apģerba daļa ir
kaisets- īsa blūze, kas nesniedzas līdz jostas vietai, ar garām piedurknēm. Tā
rotājums līdzīgs latviešu krekla rotājumam, piemēram, Kihnu kaiseta ornaments
līdzīgs Rucavas krekla rotājumam grieztajā rakstā.
Kā pēc krāsu salikuma, tā arī
pēc piegriezuma visumā līdzīgi ir latviešu un igauņu brunči. Līdzība sevišķi
manāma pierobežas rajonos. Igauņu vienkrāsainie brunči ar sarkanām lentēm vai
svītrām apakšmalā ir līdzīgi Kurzemes brunčiem. Krasi no latviešu brunčien
atšķiras horizontāli svītrotie Muhu un Sāmsalas brunči.
Pēc krāsām un raksta novietojuma
atšķirīgas ir latviešu un igauņu jostas, lai gan tās pagatavotas vienādā tehnikā.
Igauņu jostās ne vienmēr ievērota latviešu jostās parastā trīsdaļīgā
kompozīcija, tomēr ornaments variē visumā tāpat kā latviešu jostām. Igauņu
jostu raksturīga iezīme ir tā, ka centrālo ornamentu parāda kontrastainas
krāsas svītra, kas latviešu jostās ir reta parādība( atskaitot Alsungas un
Zemgales jostas). Igauņiem pazīstamas arī metāla jostas, bet tās izplatītas
tikai atsevišķos Igaunijas rajonos, galvenokārt Igaunijas rietumu daļā un
salās. Latvijā metāla jostas pazīstamas ap Ventspili, Kuldīgu, Alsungu. Tātad
metāla jostas uzskatāmas par zināmu lībiešu un igauņu iezīmi.
Igauņi vēlāk nekā latvieši
sākuši valkāt jakas un ņieburus, kas pēc sava piegriezuma un materiāla līdzīgi
latviešu jakām un ņieburiem. Tā kā
daudzos Igaunujas rajonos bija izplatīts īsais kaisets, tad šeit jakas un
ņieburi izplatījās sevišķi plaši.
Villaines Igaunijā, tāpat kā
Lietuvā, 19.gs. vidū vairs nav sastopamas. Senākie igauņu villaiņu varianti pēc
sava rotājuma līdzīgi Kurzemes villainēm, apģērba komplektā plaši ieviesās mēteļi
un kažoki. Bagātigi rotātie garie igauņu sieviešu svārki radniecīgi
Ziemeļvidzemes vīriešu svārkiem.
Igauņu sieviešu galvas rotas ir
daudzveidīgākas nekā latviešu. Līdzīgas latviešu sieviešu galvassegām ir tikai
igauņu sieviešu ziemas cepures ar iešūtām kažokādu un sapāna veida galvas auts.
Jāpiezīmē, ka par sapānu igauņi sauc no lentām darinātu jaunavas galvas rotu.
Arī Igaunijas austrumu daļā lietotais sievu galvas auts- “linik” ir līdzīgs
Alsungas līgavas rotai linkainim.
Diemžēl, vēl nav iespējams
precizēt, ka ir Alsungas un setuku tērpu zināmu radniecības pazīmju pamatā. Jau
minētais linkainis, zeķu raksti un arī kāds ļoti sens Alsungas krekls( Liepājas
novadpētniecības muzejā) ar stipri pagarinātām un šaurām piedurknēm
nenoliedzami parāda šo līdzību. Arī citos setuku ornamentos( adījumu rakstos)
jaušama Alsungai raksturīga kompozīcija. Iespējams, ka radniecīgās iezīmes
Alsungas un setuku tērpos runā par labu M. Stepermaņa izvirzītajai hipotēzei,
ka lībieši dzīvojuši līdz Peipusa ezeram.
Igauņu jaunavas parasti nēsāja
paplatināta vainaga veida cepures, kam ciets pamats. Šāda veida vainags, tikai
daudz vienkāršāks, sastopams arī Kurzemē. Tā nav nejaušība, jo arī šādas
vainagveida cepures izplatītas tieši Igaunijas rietumu daļā un salās. 18.gs. tādas
valkātas arī Igaunijas ziemeļaustrumu daļā.
Liekas, ka par ļoti seniem
kultūras un etniskiem sakariem liecina jaunavu lentveida vainags no Paistu
apkārtnes, kas pēc savas formas un lentu saišķa mugurpusē atgādina latgaļu 12.
gs. šauros auduma vainagus, kā arī Ziemeļ- un Rietumvidzemes matauklas no 19.
gs. Vienīgi pēdējo rotājums ir citāds- tās rotā izšuvumi. Lībiešu elementu
ietekmi apstiprina arī antropoloģiskais materiāls un daži Kurzemes celtņu tipi,
kādi sastopami arī Sāmsalā.
Latviešu tautas tērpa izveidē
zināma nozīme pieder arī zviedru tautas tērpiem. Agrākos publicējumus šī nozīme
bieži vien ir pārspīlēta, sevišķi attiecībā uz Vidzemes tērpu kompleksu.”
Zviedru laikos” vidzemniekiem nebija tiešas saskarsmes ar zviedru zemniekiem,
jo zviedru civiliedzīvotāju Vidzemē bija ļoti maz. Vienīgi Vidzemē ne pārāk
plaši izplatītas adītās cepures ar pušķi galā varētu uzskatīt par zviedriskām,
bet tikpat labi tās vidzemnieki varēja būt redzējuši kaimiņiem igauņiem.
Kurzemes tērpos zviedru iezīmes varam konstatēt tikai senākos apģērba gabalos-
jau minētajā Kuldīgas, Alsungas un Ventspils sarafānveida brunču piegriezumā un
kniepķena nosaukumā.
Lai gan ilgus gadsimtus latvieši
atradās vācu jūgā, latviešu tautas tērpā vācu ietekme gandrīz nav saskatāma.
Vācieši Latvijā piederēja pie valdošās šķiras un latviešus uzskatīja par
nicināmiem. Vācu muižnieki kā valdošās šķiras pārstāvji dzīvoja savā noslēgtā
pasaulē, kas latviešu tautības cilvēkiem bija nepieejama. Vācu tautas tērpu
latvieši tikpat kā neredzēja, tāpēc arī latviešu apģērba attīstībā tam nebija
kaut cik būtiskas nozīmes.
Bez tam vācieši ar dažādiem
aizliegumiem centās latviešus saistīt pie viņu” zemnieku apģērba”, jo feodālajā
sabiedrībā, kur pastāvēja stingra kārtu atšķirība, valdošā šķira rūpējās par to,
lai apģērbs būtu viena no barjerām, kas neļautu pārkāpt kārtu robežas. Apģērbs
noderēja arī par pazīšanas zīmi, kas viegli ļāva atrast un noķert no muižām
izbēgušos zemniekus. Par to liecina simtiem sludinājumu, kas meklēja” zemnieku
apģērbos” tērpušos izbēgušos zemniekus.
Nobeigumā jasaka, ka visas
minētās kaimiņtautu īpatnības latviešu tautas tērpā, pārnākot diezgan
pārveidotā veidā, kļuvušas par tā neatņemamu sastāvdaļu. Tāpēc citu tautu
kultūras ietekme konstatējama, tikai sīki analizējot latvišu tautas tērpu.Šāda
analīze rādītu tās kopējas iezīmes, kas raksturīgas visām tautām neatkarīgi no
to etniskās piederības, kā arī tos elementus, kas kopēju vēsturisku apstākļu
ietekmē izveidojušies līdzīgi radniecīgām tautām.
Es personīgi uzskatu, ka
Latviešu tautas tērpi tomēr bija, ir un paliks neatkarīgi no citu tautu
tērpiem. Latvijas tautu tērpos ir citu tautu iezīmes, bet tomēr tautu tērpi ir
krasi atkarīgi. Gan latvieši ņēma idejas no citām tautām, gan citas tautas no
mums. Šī tautas tērpu līdzība pierāda tuvās attiecības ar kaimiņvalstīm
(izņemot Krieviju). Bet tas pierāda arī to, ka lai cīk apspiesti latvieši būtu
viņi nenodeva savu senču tērpus. Latvieši necentās nokopēt citu tautu
ornamentus ar to pierādot savu neatkarību.
23.11.2000.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru