




Latvijas Banka







Ventspils Augstskolas

Raimonda Aronieša
referāts
1999.gads
Latvijas banka
Latvijas Banka ir Latvijas Republikas centrālā banka. Tā ir viena no
svarīgākajām valsts institūcijām un veic likumā noteiktus tautsaimnieciskus
uzdevumus. Latvijas bankas darbību nosaka 1992.gadā pieņemtais likums “Par
Latvijas Banku”.
Latvijas Bankas darbības galvenais mērķis ir, īstenojot naudas
(monetāro) politiku, regulēt naudas daudzumu apgrozībā, lai saglabātu cenu
stabilitāti valstī. Latvijas Banka savā darbībā veicina brīvu konkurenci,
resursu efektīvu piešķiršanu un apriti, finanšu sistēmas stabilitāti,
koordināciju un uzraudzību.
Svarīgākie likumā noteiktie valsts centrālās bankas uzdevumi ir:
·
noteikt un īstenot monetāro politiku, lai
nodrošinātu cenu stabilitāti valstī
·
emitēt nacionālo valūtu
·
organizēt un nodrošināt norēķinu un maksājumu
sistēmas darbību valstī
·
veikt kredītiestāžu uzraudzību, lai nodrošinātu
banku sistēmas drošumu, stabilitāti un attīstību
·
izsniegt kredītiestādēm licences (atļaujas) bankas
operāciju (darījumu) veikšanai, kā arī licences ārvalstu valūtas pirkšanai un
pārdošanai
·
vākt, apstrādāt un publicēt finanšu statistikas
datus, kas raksturo banku sistēmas un makroekonomiskās vides attīstību
·
pārvaldīt ārējos aktīvus
·
darboties kā valdības finanšu aģentam
Latvijas Banka pārstāv Latvijas Republiku ārvalstu centrālajās bankās
un starptautiskajās valūtas institūcijās. Latvijas Banka arī konsultē Saeimu un
Ministru kabinetu naudas politikā un banku darbības politikā.
Latvijas Banka pilda savus uzdevumus saskaņā ar likumu "Par
Latvijas Banku" un "Kredītiestāžu likumu" un nav pakļauta
valdības vai tās institūciju lēmumiem un rīkojumiem. Latvijas Banka ir
neatkarīga savu lēmumu pieņemšanā un to praktiskajā īstenošanā.
Latvijas Bankas uzraudzību veic Saeima.
Likums "Par Latvijas Banku" valsts centrālajai bankai
neatļauj piedalīties uzņēmējdarbībā. Latvijas Banka savu darbību finansē no
ieņēmumiem, ko dod valūtas un kredītu operācijas tās uzdevumu izpildes
ietvaros.
Latvijas Bankas struktūra
Latvijas Banka kā valsts centrālā banka ir juridiska persona un
darbojas, pamatojoties uz 1992. gada 19. maijā pieņemto likumu "Par
Latvijas Banku".
![]() |
[RA1]Saskaņā ar šo likumu Latvijas Banku pārvalda bankas padome un valde. Bankas padomes sastāvā ir 8 cilvēki: Latvijas Bankas prezidents, viņa vietnieks un 6 padomes locekļi. Bankas padomi vada bankas prezidents. Latvijas Bankas padome pieņem lēmumus Latvijas Bankas vārdā. Latvijas Bankas padomes izveidotā valde 6 cilvēku sastāvā veic bankas praktiskā darba operatīvo vadīšanu. Latvijas Bankas prezidentu ieceļ amatā Latvijas Republikas Saeima. Bankas prezidents apstiprina Latvijas Bankas struktūru, pieņem darbā un atbrīvo no darba Latvijas Bankas darbiniekus. Latvijas Bankas prezidenta vietnieku un padomes locekļus pēc Latvijas Bankas prezidenta ierosinājuma ieceļ amatā Latvijas Republikas Saeima. Latvijas Bankas uzraudzību veic Latvijas Republikas Saeima.
Latvijas Bankas saimnieciskās darbības un dokumentu revīziju veic
revīzijas komisija, kuras personālsastāvu apstiprina Latvijas Republikas Valsts
kontrole.
Latvijas Bankas prezidents

E. Repše ir dzimis 1961. gada 9.
decembrī Jelgavā, latvietis. Pēc Rīgas 1. vidusskolas absolvēšanas viņš
studējis Latvijas Universitātes Fizikas un matemātikas fakultātē (1979-1986),
fiziķis. E. Repše strādājis Latvijas Zinātņu akadēmijas Zinātniskās aparātbūves
speciālajā konstruktoru birojā par inženieri konstruktoru (1986-1990).
E. Repše ievēlēts par Latvijas
Republikas Augstākās padomes deputātu (1990), bija Augstākās padomes Ekonomikas
komisijas Banku un finansu apakškomisijas vadītājs un Latvijas Republikas
Naudas reformas komitejas loceklis (1991-1993). Viņa vadībā veikta Latvijas
rubļa laišana apgrozībā (1992), ar šo pagaidu maksāšanas līdzekli aizstājot
Krievijas rubli, un īstenota naudas reforma, atjaunojot Latvijas Republikas
nacionālo valūtu - latu (1993).
1997. gadā E. Repše apbalvots ar Triju Zvaigžņu ordeni (III šķira;
komandieris).
Latvijas
Bankas monetārā politika
Pēc neatkarības atgūšanas 1991. gadā Latvijā tika uzsāktas reformas,
lai valstī izveidotu tirgus ekonomiku. Stabilizācijas un strukturālo reformu
programmas ietvēra strauju cenu liberalizāciju, subsīdiju atcelšanu, finansu
disciplīnas pastiprināšanu un liberālas tirdzniecības un maksājumu sistēmas
izveidošanu. Jau pašos reformu procesa pirmsākumos Latvijā tika ieviesta nacionālā
valūta, tādējādi Latvijas Bankai radot iespēju īstenot neatkarīgu monetāro
politiku. Latvijas Bankai ir nacionālās valūtas emisijas monopoltiesības.
Veidojot un īstenojot monetāro politiku, Latvijas Banka ir juridiski un
faktiski neatkarīga.
Svarīgākais Latvijas Bankas uzdevums ir nodrošināt cenu stabilitāti, tā
atbalstot tautsaimniecības pārstrukturēšanu. Šis uzdevums nav viegls, jo
Latvija ir maza valsts ar atvērtu tautsaimniecību, kurā turklāt notiek plašas
institucionālas un strukturālas pārmaiņas. Tā kā cenu liberalizācija un
tuvināšanās pasaules cenu līmenim ir neatņemama pārejas procesa sastāvdaļa,
centrālajai bankai jāierobežo inflācija, kuru monetārie faktori ietekmē tikai
daļēji.
Latvijas Bankas monetārā politika balstās uz tādu nacionālās valūtas
kursa noteikšanu un banku rezervju apjomu kontroli, kas ļauj ierobežot kredītu
pārmērīgu izsniegšanu. Latvijas Bankas valūtas kursa politika ir tuva t.s.
valūtas padomes (currency board)
politikai, un emitētās nacionālās valūtas apjoms ir segts ar zelta un ārvalstu
valūtas rezervēm.
Monetārās politikas pamatprincipi
·
Brīva nacionālās valūtas konvertējamība.
·
Kapitāla neierobežota plūsma.
·
Nacionālās valūtas ārējā stabilitāte.
·
Iekšējā stabilitāte, nodrošinot iespējami zemu
inflāciju.
·
Procentu likmju politika, kas sekmē likviditātes
papildu kontroli.
Nacionālās valūtas konvertējamība
Latvijā ir viens no liberālākajiem valūtu režīmiem pasaulē. Gan
Latvijas pilsoņiem, gan ārzemniekiem ir atļauts bez ierobežojumiem atvērt
kontus latos un ārvalstu valūtās, kā arī pirkt latus un tos pārdot par ārvalstu
valūtu. Lai nodrošinātu nacionālās valūtas brīvu konvertējamību, Latvijas Banka
neierobežotā daudzumā pērk un pārdod SDR (Speciālās aizņēmuma tiesības) groza
valūtas bankām pēc to pieprasījuma. Pat kapitāla kontu darījumi netiek
ierobežoti.
Kapitāla neierobežota kustība
Latvijas likumdošana un Latvijas Bankas politika sekmē brīvu kapitāla
plūsmu uz Latviju un no tās. Latvijā drīkst brīvi ievest un no tās izvest gan
ārvalstu valūtu, gan latus. Ārzemju ieguldītāji drīkst izvest savu peļņu no
Latvijas jebkurā valūtā bez ierobežojumiem.
Nacionālās valūtas ārējā stabilitāte
Jau kopš 1993. gada Latvijā tiek īstenota uz valūtas kursu balstīta
stabilizācijas programma. 1994. gada februāra vidū Latvijas Banka lata kursu
stabilizēja pret SDR valūtu grozu (1 SDR = 0.7997 LVL), tādējādi de facto īstenojot fiksētā nacionālās
valūtas maiņas kursa politiku. Šāda politika, ja vien tā ir ilgtermiņa un
uzticama, samazina nedrošību un maiņas risku, kā arī rada stabilu pamatu uzņēmējdarbības
plānošanai un cenu noteikšanai, tādējādi veicinot starptautiskās tirdzniecības
attīstību un investīciju piesaistīšanu. Stabils valūtas kurss stiprina finansu
disciplīnu un neļauj īstenot nesabalansētu finansu politiku.
Iekšējā stabilitāte
Veiksmīgo finansu politikas izvēli apliecina tas, ka Latvijā inflācijas
līmenis ir nepārtraukti samazinājies - no 958.7% 1992. gadā līdz 23.1% 1995.
gadā, 13.1% 1996. gadā, 7.0% 1997. gadā. 1998. gadā inflācijas līmenis bija
2.8% - viszemākais kopš Latvijas neatkarības atgūšanas.
Procentu likmju politika, kas sekmē likviditātes papildu
kontroli
Kopumā banku likviditāti visvairāk ietekmē ārvalstu valūtas
konvertēšanas darījumi. Latvijas Banka veic intervences valūtas tirgū, nosakot
valūtu maiņas kursus, tādējādi stabilizējot tirgu. Naudas plūsmas un
pieprasījuma un piedāvājuma attiecības finansu tirgū ir tie faktori, kas nosaka
procentu likmju lielumu. Tomēr Latvijas Bankai ir būtiska loma banku
likviditātes regulēšanā, kas vērsta uz procentu likmju svārstību ierobežošanu.
Latvijas Banka nosaka refinansēšanas likmi, kura kalpo par atskaites
punktu visai finansu sistēmai. Latvijas Bankas intervences starpbanku naudas
tirgū notiek divos veidos: nosakot valsts iekšējā aizņēmuma parādzīmju
pirkšanas un pārdošanas diskonta likmes, kā arī veicot repo un reverse repo
darījumus.
Nozīmīga ir arī lombarda kredītu likme, kura, atkarībā no kredīta
izmantošanas ilguma, pašlaik par 3 līdz 5 procentpunktiem pārsniedz
refinansēšanas likmi. Šī likme nosaka augšējo procentu likmju robežu starpbanku
tirgū.
Attīstības perspektīva
Latvijas Bankas līdzšinējā darbība ir bijusi sekmīga. Centrālā banka
izturēja 1995. gada finansu krīzes radītos valūtas tirgus destabilizācijas
centienus, un Latvijā atkal vērojama kapitāla ieplūde.
Lai efektīvāk īstenotu savu pamatuzdevumu - nodrošinātu cenu
stabilitāti valstī -, Latvijas Banka veic monetārās politikas instrumentu un
darījumu pilnveidošanu, pārejot uz aktīvāku banku īstermiņa likviditātes
kontroli.
Lai veiksmīgi pabeigtu pāreju no centralizēti plānotas ekonomikas uz
tirgus ekonomiku, nepieciešami šādi priekšnosacījumi: adekvāta monetārā
politika, droša un efektīva likumdošana un nodokļu sistēma, kā arī strukturālas
reformas, kas veicinātu efektīvāku un konkurētspējīgāku ražošanas organizāciju.
Latvijas Banka nodrošina nacionālās valūtas stabilitāti kā priekšnoteikumu
iepriekšminētajam, taču tā viena pati nespēj nodrošināt ekonomikas augšupeju.
Vienīgi Latvijas Bankas, Latvijas valdības un Saeimas kopīgs darbs var radīt
stabilu ekonomisko un politisko vidi.
Maksājumu un norēķinu sistēma
Saskaņā ar likumu "Par Latvijas Banku" norēķinu un maksājumu
darbība Latvijā jāorganizē un jānodrošina Latvijas Bankai.
Izveidot un uzturēt drošu un efektīvu maksājumu sistēmu ir viens no
centrālās bankas galvenajiem uzdevumiem. Šāda sistēma būtiski sekmē finanšu
sektora attīstību valstī, nodrošinot bezskaidras naudas līdzekļu norēķinus
starp bankām. Tikai ar efektīvas maksājumu sistēmas starpniecību centrālā banka
var veikt arī savu galveno uzdevumu - īstenot monetāro politiku.
Valsts maksājumu sistēmas galvenie elementi ir finanšu iestādes un
sistēmas infrastruktūra (maksājumu tehniskā un administratīvā pārvalde).
Latvijas Banka organizē un uztur šo infrastruktūru, izstrādā un apstiprina tās
darbību regulējošos noteikumus, analizē un prognozē notikumu attīstību, lai
padarītu maksājumu sistēmas darbību iespējami efektīvāku.
Pašlaik Latvijas Bankā darbojas divas sistēmas, ar kuru palīdzību tiek
nodrošināti starpbanku norēķini.
Elektroniskā klīringa sistēma (EKS) sāka darbu 1998. gada 17. novembrī,
aizstājot iepriekšējo, uz papīra dokumentu apstrādi balstīto klīringa sistēmu,
un tiek izmantota klientu maksājumiem (retail
payments). EKS ir uzskatāma par ACH (automated clearing house) sistēmu,
kurā maksājumu apstrādes process ir pilnībā automatizēts un kurā tiek pieņemti
un apstrādāti tikai elektroniskie dokumenti.
1999. gada 1. aprīlī divas Latvijas Bankas bruto norēķinu sistēmas (uz
papīra dokumentu apstrādi balstītā un elektroniskā bruto norēķinu sistēma) tika
apvienotas elektroniskā bruto norēķinu sistēmā. Tās ietvaros bez pārmaiņām
darbu turpina elektroniskā bruto norēķinu sistēma, kurā, tāpat kā iepriekš,
maksājumu nodrošināšanai tiek izmantota S.W.I.F.T. tehnoloģija. Savukārt bruto
dokumenti, kurus bankas iesniedz papīra dokumenta veidā, Latvijas Bankā tiek
pārveidoti elektroniskā veidā.
Pilna informācija (ieskaitot klientu datus un maksājuma detaļas) par
visiem maksājumiem, kuri tiek veikti Latvijas Bankas starpbanku norēķinu
sistēmās, saņēmēja bankai tiek nodota elektroniskā veidā. Pārraidāmā
informācija ir šifrēta un aizsargāta ar elektroniskajiem parakstiem, tātad
banku klienti var būt droši, ka tā nonāks tikai saņēmēja bankas rokās. Šāda
principa ieviešana pakāpeniski atbrīvos banku sistēmu no nevajadzīgas papīra
dokumentu plūsmas un pavērs iespēju starpbanku elektronisko norēķinu sistēmu
attīstībai līdz pat reālā laika norēķinu sistēmas izveidošanai nākotnē.
Latvijas Banka turpina īstenot starpbanku automatizētās maksājumu
sistēmas (SAMS) projektu.
SAMS ir lielākais un būtiskākais projekts maksājumu sistēmu jomā, kuru
Latvijas Banka veido ar Eiropas Savienības PHARE programmas atbalstu. SAMS ir
reālā laika bruto norēķinu sistēma (real-time gross settlement system). Šādas
sistēmas ieviešanu paredz Eiropas Savienības prasības. Šī sistēma nodrošina
uzlabotu risku kontroli un ir efektīvs līdzeklis monetārās politikas
īstenošanai. Tā pozitīvi ietekmē ekonomisko procesu norisi gan iekšzemes tirgū,
gan starp valstīm. SAMS paredzēta liela apjoma un steidzamiem maksājumiem, kuri
saistīti ar starpbanku tirgus darījumiem, Latvijas Bankas atklātā tirgus un
citām monetārās politikas operācijām, un tā aizstās pašreizējo elektronisko
bruto norēķinu sistēmu. Sistēmas izstrāde un ieviešana plānota 2000. gadā.
Pašlaik Latvijas Bankā starptautiskas izsoles ietvaros tiek novērtēti SAMS
sistēmas izstrādes piedāvājumi.
Izmantotā literatūra:
www.bank.lv
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru