Pirms daudziem gadiem Mārgareta Tečere un citi neoliberāļi
paziņoja, ka tirgus ekonomika guvusi pārliecinošu uzvaru cīņā pret kolektīvisma
jēdzienu. Kā neveiksmīgi izteicās Tečeres kundze: “Sabiedrība kā tāda nemaz
nepastāv”. Taču pat tiem britu konservatīvajiem, kuri atbalstīja Tečeres
kundzi, kļuva acīm redzams, ka neoliberāļi pilnīgi aizmirsuši par tirgus
atkarību no citām, ar tirgiem nesaistītām institūcijām. Tas atkarīgs arī no
ģimenes un kopienām, kurās veidojas uzticēšanās un cilvēciskais kapitāls. Kā
apstiprina aizvien lielākais darbu skaits mūsdienu ekonomikas jomā, ja tirgus
ekonomika gatavojas gūt panākumus, investīcijas sabiedriskajā kapitālā ir
tikpat svarīgas, cik kapitālieguldījumi vērtspapīros.
Jaunajā ekonomikā sabiedriskās bagātības veidošana aizvien
vairāk ir atkarīga no cilvēciskā kapitāla. Taču cilvēciskais kapitāls vispirms
veidojas ģimenē, lielākoties pirms mēs nonākam saskarsmē ar plašākiem sabiedrības
institūtiem. Tāpēc, ja mums ir nopietna attieksme pret cilvēcisko kapitālu un
ja mēs nopietni izturamies pret mūsu pienākumiem attiecībā pret sabiedriskajām
institūcijām, mums ir vajadzīga tāda politika, kas ļauj pat visnelabvēlīgākajām
ģimenēm dot saviem bērniem labus dzīves sākuma apstākļus. Mums ir vajadzīga
mūsdienīga sabiedrības aizsardzības sistēma, kuras galvenais mērķis nav
pamatvajadzību apmierināšana, nodrošinot atbalstu ārpus tirgus ekonomikas
ietvariem, bet kura katrā izdevīgā gadījumā palielina cilvēku spēju gūt
panākumus un izdzīvot tirgus ekonomikas apstākļos.
Latvijā
brīvā tirgus ekonomika sāka ienākt tikai pēc brīvības atjaunošanas, jo pirms
tam veikalos varēja nopirkt tikai Krievijas vai pašu ražotās preces, kuru cenas
nevarēja mainīt, jo tās jau tika noteiktas rūpnīcā. Netika atļauts ievest
ārvalstu preces. To drīkstēja darīt tikai tad, ja šī valsts atradās bijušajā
Padomju Savienības teritorijā.
Patreiz viss
ir mainījies. Mēs drīkstam preces ievest, izvest, pārdot par sev izdevīgām
cenām un tamlīdzīgi. Protams, pastāv daži ierobežojumi, kuri ir jāievēro.
Ja runājam
par pārmaiņām, tad jāatzīst, ka šogad attiecībā uz iekšzemes kopproduktu arī ir
notikušas dažas izmaiņas.
Centrālās
statistikas pārvaldes publiskotie dati par iekšzemes kopprodukta kritumu šā
gada pirmajā pusgadā 2% apmērā bija negaidīti gan finansu ekspertiem, gan arī
pašiem statistiķiem – visi atzīst, ka cerēja uz labākiem rezultātiem. Tomēr
starp trim Baltijas valstīm šā gada pirmajā ceturksnī vismazākais iekšzemes kopprodukta
kritums bija tieši Latvijā. Finanšu eksperti šogad Latvijā tomēr prognozē
nelielu iekšzemes kopprodukta pieaugumu.
Galvenie
iekšzemes kopprodukta krituma iemesli, pēc Zojas Medvedevskihas (Latvijas
Bankas monetārās politikas pārvaldes vadītāja) domām, bija krīze Krievijā un
arī ar to saistītajās NVS reģiona valstīs. “Ja nebūtu šī šoka, ekonomikas
pieaugums būtu 1997. gada un 1998. gada sākuma līmenī,” teica Latvijas Bankas
speciāliste. Savukārt finansu ministrijas Tautsaimniecības analīzes departamenta
direktore Daiga Gulbe uzskata, ka iekšzemes kopprodukta izmaiņas trešajā
ceturksnī varētu būt tuvu nullei.
Unibankas resursu pārvaldes fondu tirgus analīzes nodaļas
vadītājs Andris Vilks uzskata, ka labvēlīga scenārija gadījumā, tas ir,
atgūstoties apstrādes rūpniecībai, nesamazinoties naftas tranzītam un ostu
apgrozījumam, palielinoties finansu starpniecības apjomiem, pieaugums varētu
būt aptuveni 1%.
|
|

|
|
|

|

![]() |
Protams, ka
nekāda iekšzemes kopprodukta vispār nebūtu, ja valstī nedarbotos dažādi
uzņēmumi un firmas. Šoreiz mēģināšu analizēt divu valsts uzņēmumu darbību, ap
kuriem pašlaik tiek vērptas dažādas intrigas un bieži vien celta neslava. Šie
uzņēmumi ir Lattelekom un Latvijas dzelzceļš.
Uzņēmuma
Lattelekom peļņa pirmajā pusgadā bijusi 10,2 miljoni latu, bet kopējie ieņēmumi
– apgrozījums pārsniedzis 61,8 miljonus latu. Lai arī šie finansu rādītāji esot
mazāki, nekā iepriekš ticis prognozēts, kopš pērnā gada rudens vērojamās
Latvijas ekonomikas lejupslīdes apstākļos tie esot vērtējami kā apmierinoši.
Gada kopumā “Lattelekom” plānojot sasniegt 120 miljonu latu apgrozījumu un
aptuveni 20 – 21 miljona latu peļņu, kas būtu 1998. gada līmenī, presei teica
“Lattelekom” izpilddirektors Juhani Vienola.
Vairāk nekā
62,8% Lattelekom kopējā apgrozījuma gada pirmajā pusē veidojuši ieņēmumi no
iekšzemes telefonsarunām, kas ir vairāk nekā pērn, kad tie bija 58,9%
“Lattelekom” kopējā apgrozījuma. Kompānijas vadība lēš, ka jūnijā veiktais
telefontarifu palielinājums būtiski nav ietekmējis pusgada rādītājus un kopumā
tarifu maiņas dēļ ieņēmumi pieauguši aptuveni par 3%.
Pēc J.
Vienolas vārdiem, 1999. gada ieņēmumu un peļņas apjomu prognozes bijušas “daudz
lielākas”, jo telekomunikāciju nozare pasaulē kopumā šobrīd esot viena no
visstraujāk augošajām un ienesīgākajām. Kopumā Lattelekom neesot prognozējusi,
ka valsts ekonomikas lejupslīde būs tik liela. “Mēs nebijām gatavi tik
pieticīgam ieņēmumu pieaugumam,” atzina J. Vienola.

Ar Latvijas
dzelzceļu saistītās cenu palielināšanās pasažieru vilcienos ir vēl
interesantākas. Andris Zorgevics visās nelaimēs vaino Krieviju. Šāda situācija
ir izveidojusies tikai tāpēc, ka Latvijas valdība negrib vai nevar panākt, ka
Krievija atceļ diskriminējošo lēmumu, kas kravu pārvadājumiem Latvijas virzienā
neparedz tarifu atlaides.
Lai arī augstas Krievijas amatpersonas šogad jau vairākkārt
solījušas, ka šis lēmums tiks atcelts, reāla rīcība nav sekojusi. Tā vietā arī
gada pēdējā ceturksnī kaimiņvalsts noteikusi paaugstinātos pārvadājumu tarifus
kravām, kas tiek vestas Latvijas virzienā.
A. Zorgevics lēsa, ka kopumā kravu pārvadājumu apjoms šogad
būs samazinājies par 20%, bet uzņēmuma zaudējumi pārsniegšot vairākus miljonus
latu. Viņš gan pauda cerību, ka nākamgad situācija mainīsies, Krievijas
diskriminējošais lēmums, ko A. Zorgevics dēvēja par “politisko reketu”, tiks
atcelts un LDz varēs strauji palielināt kravu pārvadājumu apjomus.
Tāpat viņš
norādīja, ka valdībai beidzot esot jāizlemj pasažieru pārvadājumu dotēšanu, kā
to prasa likums. Bez Albānijas Latvija esot vienīgā valsts Eiropā, kur
pasažieru pārvadājumi netiek dotēti, uzsvēra LDz vadītājs un lieku reizi
atgādināja, ka uzņēmumam tie radot vairāk nekā 16 miljonu latu zaudējumus gadā.

Šie skaitļi
un prognozes protams ir vērā ņemamas, bet pirms izdarām secinājumus vajadzētu
vēlreiz ieskatīties grafikos un paanalizēt skaitļus. Vai tiešām bija
jāpaaugstina tarifi par telefona sarunām, lai palielinātu ienākumus tikai par
3%. Lattelekom apgalvo, ka šī summa neesot liela, bet priekš iedzīvotājiem šie
santīmi kaut ko nozīmē. Vai LDz bija jāpaceļ cenas pasažieru pārvadājumiem?
Grafikā skaidri redzams, ka 1999. gada 1. pusē ir aptuveni tikpat lieli
ienākumi, kā 1998. gada pirmajā pusē. Pašlaik cilvēki vēl brauc ar vilcienu un
maksā šīs pārmērīgi augstās cenas. Tiek domāts par vēl vienu cenu
paaugstināšanu līdz autobusu cenu līmenim, bet cenas jau tagad ir augstākas
nekā autobusos. Dzelzceļi ir veci un netiek remontēti. Pasažieriem ir jābrauc
vecos, netīros vagonos, bet pasažieri maksā. Mans uzskats par šiem uzņēmumiem
ir tāds: tie apzinās, ka ir vienīgie savā sfērā, tas nozīmē, ka var veidot savu
monopolu. Ir skaidrs, ka pa telefoniem zvanīja un zvanīs līdz tam brīdim, kamēr
maksa par sarunu no parastā telefona aparāta nepārsniegs maksu par sarunu no
mobilā tālruņa. Brauks arī ar vilcienu, jo ne vienmēr ir pieejama automašīna
vai autobuss un ne vienmēr autobusi kursē vajadzīgajā laikā.
Tā mēs
varētu diskutēt par šo tēmu ilgi, bet ir vēl viena problēma, kas pašlaik ir
skārusi Latviju samērā nopietni un izsitusi no sliedēm daudzus Latvijas
lauksaimniekus. Šī problēma ir ievestie lauksaimniecības produkti. Šoreiz runa
ies par cūkgaļu un piena produktiem.
Kā jau
visiem zināms, šā gada sākumā Latvijā ieplūda liels daudzums cūkgaļas no
Igaunijas, kas izsauca Latvijas lauksaimnieku sašutumu. Iemesls
neapmierinātībai bija gaļas zemās cenas. Pašlaik situācija ir uzlabojusies, jo
valsts ir sākusi nopietni domāt par cūkgaļas tirgus aizsardzību.
Zemkopības
ministrs Aigars Kalvītis uzsvēra, ka cūkgaļas tirgu vajadzētu aizsargāt vismaz
2 gadus, un tas ļautu palielināt arī lauksaimnieku ienākumus. Vietējie cūkgaļas
audzētāji uzskata, ka tirgus vēl nav kļuvis stabils un tam nepieciešams ilgāks
laiks, savukārt gaļas pārstrādātāji uzskata, ka turpmāk saglabāt ievedmuitu
nebūtu nepieciešams.
Šā gada 1.
jūnijā uz 200 dienām tika ieviesti ārkārtas cūkgaļas tirgus aizsardzības
pasākumi – tika noteikta papildu ievedmuita cūkgaļai 70% apmērā, bet ne mazāk
kā 34 santīmi par kilogramu. Patlaban valsts iekšējā tirgus aizsardzības
komisija sākusi pārbaudi, un tai līdz 17. decembrim, kad beigsies noteiktie
ārkārtas pasākumi, ir jādod slēdziens – vai ieviestie pasākumi bija pamatoti,
vai tie devuši rezultātu un vai nepieciešams cūkgaļas ražotājus aizsargāt arī
turpmāk.
Ja VITAK
nespēs pierādīt ārkārtas pasākumu pamatotību, saskaņā ar likumu “Par iekšējā
tirgus aizsardzību” Latvijai būs jāatmaksā šajā laikā iekasētais papildu
nodoklis tām valstīm, no kurām tika importēta cūkgaļa. Likums arī paredz – ja
tomēr netiks pagarināti tirgus aizsardzības pasākumi, jaunus tirgus
aizsardzības mehānismus atkārtoti drīkst ieviest tikai pēc 2 gadiem.
Neskatoties
uz visiem šiem pasākumiem VITAK tomēr konstatēja būtiskus zaudējumus, ko
cūkgaļas imports radījis Latvijas vietējiem ražotājiem, un, lai arī situācija
ir uzlabojusies, ministrija iesaka pagarināt tirgus aizsardzības pasākumus.
Tāpat tika konstatēts, ka cūkgaļas imports pēc ārkārtas pasākumu ieviešanas ir
samazinājies aptuveni četrkārt un aptuveni 2 reizes palielinājies iepirkums no
vietējiem ražotājiem.



Arī pienu
Latvijas uzņēmumi iepērk no Igaunijas, taču tas nenozīmē, ka kaimiņos iepirktā
piena daudzumam būtu tendence būtiski palielināties, atzina Latvijas
piensaimnieku centrālās savienības prezidents Jānis Skvarnovičs. Savukārt
Igaunijas lauksaimnieku savienības priekšsēdētājs Ago Soaseps izteicies, ka
Latvijas uzņēmumi drīzumā plāno iegādāties pienu Igaunijā lielos daudzumos, jo
tas ir lētāks, ziņo LETA.

Domājams, ka
piens Igaunijā lielos apjomos netiks iepirkts. Ir jāņem vērā, ka, tuvojoties
ziemai, arī tur piena iepirkuma cenas ceļas. Igaunijā varētu tikt iepirkts
tikai tas apjoms, kas ziemā Latvijā pietrūks. Importa apjomi ir atkarīgi no
tirgus pieprasījuma. Savukārt Limbažu piena valdes priekšsēdētājs Dzintars
Jaundžeikars atzina, ka uzņēmums uz gadu ir noslēdzis līgumu ar piena
ražotājiem Igaunijā. “Vasarā Igaunijā nebija kur pienu likt, tad arī noslēdzām
līgumu par piena piegādēm. Tagad Igaunijas pārstrādātājiem pašiem sāk pietrūkt
piena un notiek asa konkurences cīņa,” teica Dz. Jaundžeikars. Viņš arī atzina,
ka vasarā piena iepirkuma cena Igaunijā patiesi bijusi zemāka nekā Latvijā. Ja
Latvijā par augstākā labuma pienu uzņēmums maksāja 9 santīmus litrā, tad
Igaunijas ražotājiem par litru piena maksāti 7,8 santīmi. Tagad cenas gandrīz
izlīdzinājušās – Latvijā par augstākā labuma pienu uzņēmums maksā 10,5
santīmus, Igaunijā – ap 10 santīmiem par litru.
Dz.
Jaundžeikars uzsvēra, ka vietējiem piena ražotājiem netiek atteikts, un piens
tiek iepirkts no visiem.
Ja
jāsalīdzina importēto un eksportēto piena un piena produktu daudzumu, tad ir
pamanāmas samērā lielas atšķirības tieši eksportētā daudzuma apjomā no 1998.
gada 1. pusgada līdz 1999. gada 1. pusgada. Nedaudz krities ir arī importa
apjoms. Tas izskaidrojams ar to, ka Latvija Eiropas tirgū var ieiet tikai ar tā
sauktajiem industriālajiem piena produktiem – sviestu, sieru un sauso vājpienu.
Taču, tā kā Latvija nav šo produktu ražotājvalsts, nākotnē no šo produktu
tirgus mūs var izspiest ārā valstis, kur ražošana ir lētāka un kuras var
piedāvāt lielākus produkcijas apjomus.


No visa
iepriekš minētā var likties, ka Latvijai nemaz tik slikti neiet, bet ja
padomājam nedaudz uz priekšu? Ja šī lejupslīde turpināsies, ja arī turpmāk
uzņēmumi, kas vēlas veidot savu monopolu, turpinās pacelt cenas saviem
pakalpojumiem?
Viss ir pavisam vienkārši. Latvija zaudēs savu vērtību
pasaulē. Zaudēs tirgu ārpus citām valstīm un cilvēki sāks meklēt labāku dzīvi
citur pasaulē.
Šobrīd Latvijas ekonomikā ir krīzes situācija, iekšējais
tirgus netiek aizsargāts, valstī ieplūst lēti un nekvalitatīvi importa
produkti. Līdz ar to pašmāju ražotāji paliek bez normālām iespējām savu
produkciju realizēt. Latvijas laukos iestājies milzīgs pagrimums, tiek
likvidētas saimniecības, aizaug lauki, jo Latvijas zemnieks nespēj konkurēt ar
lētajiem importa lauksaimniecības produktiem. Tiek sagrautas mazās zemnieku
saimniecības, lielas neveidojas un lauki aiziet postā. Meži tiek izcirsti, par
lētu naudu pārdoti ārzemju firmām, jo laukos ir bezdarbs, un cilvēkiem trūkst
eksistences līdzekļu.
Manuprāt, arī gan vieglajā rūpniecībā, gan citās
rūpniecības nozarēs situācija nav sevišķi spīdoša. Rūpnīcas un fabrikas tiek
slēgtas, palielinās bezdarbs un Latvijā ieplūst ārzemju investori. Valsts
subsidē neveiksmīgus kopuzņēmumus, nevis pašmāju ražotnes, piemēram, lauksaimniecību.
Nav sakārtota ne nodokļu maksājumu sistēma, ne
kredītsistēma. Mūsu valstī ir viszemākā darba samaksa Baltijā un, manuprāt, arī
Eiropā.
Viens šokējošs piemērs:

Latvija ir vienīgā valsts pasaulē, kurā pensijas vecums tiek
attālināts par septiņiem gadiem. Būs nepieciešamas 35 tūkstoši jaunas darba
vietas, lai saglabātu darbu tiem, kam tiek attālināta pensija. Līdz ar to
jaunie cilvēki netiks pie darba, jo valsts ir domājusi, ka radīs
priekšnoteikumus tikai 10 tūkstoš darbavietu radīšanai, nevis nodrošināšanai.
Vēl vairāk mazināsies iedzīvotāju pirktspēja (šobrīd valsts noteiktais iztikas
minimums ir Ls 50, bet jābūt Ls 83, reāli cilvēki par darbu saņem pat mazāku
samaksu nekā valsts noteikto iztikas minimumu). Kā tad Latvijas ekonomika varēs
attīstīties, ja cilvēki nebūs spējīgi nopirkt saražoto?
Vilnis Dreimanis 11a. klase.
Izmantotā
literatūra:
* Laikraksts Diena: 01.10.1999.
02.10.1999.
05.10.1999.
12.10.1999.
19.10.1999.
* Autoru kolektīvs. Biznesa pamati. Junior Achievement –
Latvija, 1998.
* LBAS priekšsēdētāja vietnieka Andra Kravaļa runa Ogrē
28.09.99. AK seminārā.
* LIZDA un Lararforbundet (Zviedrijas skolotāju
arodbiedrība) sadarbības projekta ietvaros organizētā arodbiedrības biedru
apmācības semināra materiāli.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru