Saimnieciskās tiesības
Latvijas Republikas likums “Par nodokļiem un nodevām”
Rīga, 2000.g.
Satura rādītājs
Ievads.................................................................................................... 3
1. Nodokļu un nodevu sistēma........................................................... 4
2. Nodokļu maksātāji........................................................................ 10
3. Nodokļu (nodevu) administrācija............................................... 14
4. Nodokļu (nodevu) aprēķināšana,
iekasēšana un atmaksāšana 17
5. Atbildība par nodokļu likumu
pārkāpšanu................................ 22
6. Nodokļu un nodevu jautājumos
pieņemto lēmumu pārsūdzēšanas kārtība 27
Secinājumi.......................................................................................... 30
Izmantotas literatūras un avotu
saraksts....................................... 32
Ievads
Latvijas Republikas Saeima
1995.gada 2.februārī pieņēma un Valsts prezidents 1995.gada 18.februārī
izsludināja likumu “Par nodokļiem un nodevām”, kurš stājās spēkā ar 1995.gada
1.aprīli, un ir uzskatāms par nodokļu sistēmas pamatlikumu.
Lai nodrošinātu vienotu
kārtību nodokļu un nodevu sistēmā valstī pamatlikums:
1.
Nosaka nodokļu un nodevu veidus;
2.
Reglamentē nodokļu un nodevu noteikšanas
kārtību;
3.
Reglamentē nodokļu un nodevu
iekasēšanu un piedziņu;
4.
Nosaka nodokļu un nodevu maksātāju
tiesības, pienākumus un atbildību;
5.
Nosaka nodokļu un nodevu tiesības,
pienākumus un atbildību
6.
Nosaka nodokļu un nodevu
jautājumos pieņemto lēmumu pārsūdzēšanas kārtību.
Minētais likums attiecas uz visiem nodokļiem
un nodevām, izņemot atsevišķus nodokļu likumus, kuros nepieciešams norādīt
specifiskās īpatnības. Kā piemēru var minēt muitas nodokļa noteikšanas kārtību,
iekasēšanu un sankciju piemērošanu, kuru reglamentē likums “Par muitas nodokli
(tarifiem)” un “Muitas likums”.
Konkrēto nodokli vai nodevu uzliek saskaņā ar
konkrētā nodokļa vai nodevas likumu, kā arī likumā “Par nodokļiem un nodevām”
paredzētajos gadījumos saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem vai pašvaldības
domes (padomes) izdotiem saistošiem noteikumiem.
Latvijas Republikas nodokļu
sistēmu regulējošie tiesību akti:
1.
Starptautiskie līgumi (neattiecas
uz nodevām);
2.
Likums “Par nodokļiem un nodevām”;
3.
Konkrētie nodokļa vai nodevas
likumi;
4.
Ministru kabineta noteikumi;
5.
Pašvaldības domes (padomes)
izdotie saistošie noteikumi;
6.
Valsts ieņēmumu dienesta
metodikas.
Tas nozīme, ka kaut Latvijas
Republikas likums “Par nodokļiem un nodevām” ir svarīgākais tiesību akts
Latvijas Republikā nodokļu sistēmas regulējumā, bet ja Saeimas apstiprinātajos
starptautiskajos līgumos ir noteikta citāda nodokļu aprēķināšanas vai
maksāšanas kārtība nekā Latvijas Republikas nodokļu likumos, piemēro šo
starptautisko līgumu noteikumus. Likums “Par nodokļiem un nodevām” ir tā
sauktais “jumta” likums un attiecas uz visiem nodokļiem un nodevām Latvijas
Republikā, bet konkrēto nodokļi vai nodevu uzliek saskaņa ar tā sauktiem
“speciāliem” konkrētā nodokļa vai nodevas likumu, kā arī saskaņā ar Ministru
kabineta noteikumiem vai pašvaldības domes (padomes) izdotiem saistošiem
noteikumiem. Protams, ja tie nav pretrunā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām”.
Muitas nodokļa noteikšanas kārtību, iekasēšanu un sankciju piemērošanu
reglamentē arī likums “Par muitas nodokļiem (tarifiem)” un “Muitas likums”.
Nodokļu un nodevu likumu
piemērošanas kārtību nosaka tikai konkrētie likumi vai Ministru kabineta
noteikumi. Savukārt atbilstoši likumiem un Ministru kabineta noteikumiem Valsts
ieņēmumu dienests izstrādā un apstiprina metodiskos norādījumus, pēc kuriem
aprēķināmi nodokļi un grāmatvedībā atspoguļojamas ar nodokļu aprēķināšanu
saistītās darbības.
Konkrētā nodokļa likumā
pašvaldībām var dot tiesības piemērot atvieglojumus tiem maksājumiem, kuri
ieskaitāmi pašvaldību budžetos.
Likums “Par nodokļiem un
nodevām” nosaka, ka ārvalstu diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām,
kā arī to darbiniekiem un viņu ģimenes locekļiem, kuru pastāvīgā dzīvesvieta
nav Latvijas Republikā, nodokļu un nodevu maksājumi tiek noteikti atbilstoši
prasībām kādas izvirzītas 1961.gada 18.aprīļa Vīnes konvencijā par
diplomātiskajiem sakariem un 1963.gada 29.aprīļa Vīnes konvencijā par
konsulārajiem sakariem.
Latvijas
Republikas likums “Par nodokļiem un nodevām” (turpmāk - Likums) ir spēkā no
01.04.1995. līdz šīm brīdim. Likums sastāv no 8 nodaļām:
I.
Vispārīgie noteikumi;
II.
Nodokļi;
III.
Nodevas;
IV.
Nodokļu maksātāji;
V.
Nodokļu administrācija;
VI.
Nodokļu (nodevu) aprēķināšana,
iekasēšana un atmaksāšana;
VII.
Atbildība par nodokļu likumu
pārkāpšanu;
VIII. Nodokļu un nodevu jautājumos pieņemto lēmumu pārsūdzēšanas kārtība;
un Pārejas noteikumiem.
Ar Likuma spēkā stāšanos
spēku zaudēja 1991.gada likums “Par nodokļiem un nodevām Latvijas Republikā”.
1. Nodokļu un nodevu sistēma
Atbilstoši likumam “Par nodokļiem un
nodevām” Latvijas Republikas nodokļu un nodevu sistēmu veido:
1.
Valsts
nodokli, ar kuriem apliekamos objektus un kuru likmi nosaka Saeima;
2.
Valsts
nodevas, kuras tiek uzliktas saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām”,
citiem likumiem un Ministru kabineta noteikumiem;
3.
Pašvaldību
nodevas, kuras tiek uzliktas saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” un
pašvaldības domes (padomes) izdotiem saistošiem noteikumiem.
Ja Ministru Kabineta noteikumos vai pašvaldības
domes (padomes) pieņemtajos saistošajos noteikumos ir iekļautas normas, kas
paredz obligātus maksājumus, kuri atbilst terminiem “nodoklis”, “valsts nodeva”
vai “pašvaldības nodeva”, bet kuri nav paredzēti likumā “Par nodokļiem un
nodevām”, tad šādu normu piemērošana nav pieļaujama tikmēr, kamēr nav stājušies
spēkā atbilstoši grozījumi minētajā likumā.
Nodokli un nodevas maksājami latos un santīmos,
izņemot ārvalstīs esošās Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās
iestādes, kuras valsts nodevas var maksāt attiecīgās ārvalsts valūtā.
Nodokļus, valsts nodevas un citus obligātos maksājumus
veic, izmantojot bezskaidras naudas norēķinus, vai skaidrā naudā. Valsts
nodevas maksā arī valsts nodevas markās.
1.1. Nodokļi
Pēc likuma “Par nodokļiem un nodevām”
1.panta 1.daļas nodoklis ir “ar likumu noteikts obligāts maksājums valsts
budžetā vai pašvaldību budžetos, kas nav maksājums par noteiktas preces iegādi
vai pakalpojuma saņemšanu un nav soda naudas, pamatparāda palielinājuma naudas
un nokavējuma naudas maksājums, kā arī nav maksājums par valsts kapitāla vai tā
daļas izmantošanu. Minētais termins piemērojams arī sociālās apdrošināšanas
obligātajām iemaksām”. Nodokļu sistēma ietver šādus valsts nodokļus un tiem
atbilstošos likumus par nodokļu uzlikšanu:
1.
Iedzīvotāju
ienākuma nodoklis – “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”;
2.
Uzņēmumu
ienākumu nodoklis – “Par uzņēmumu ienākuma nodokli”;
3.
Nekustamā
īpašuma nodoklis – “Par nekustamā īpašuma nodokli”;
4.
Pievienotas
vērtības nodoklis – “Par pievienotās vērtības nodokli”;
5.
Akcīzes
nodoklis – “Par akcīzes nodokli”, “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”, “Par
akcīzes nodokli tabakas izstrādājumiem”, “Par akcīzes nodokli alkoholiskajiem
dzērieniem”, “Par akcīzes nodokli alum”;
6.
Muitas
nodoklis – “Par muitas nodokli (tarifiem)”;
7.
Dabas
resursu nodoklis – “Par dabas resursu nodokli”;
8.
Izložu
un azartspēļu nodoklis – “Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli”;
9.
Valsts
sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas – “Par valsts sociālo
apdrošināšanu”.
Nodokļu maksātāji valsts nodokļus iemaksā valsts
budžetā, vai arī pēc noteikta to sadalījuma – valsts budžetā un pašvaldību
budžetos atbilstoši konkrētā nodokļa likumam.
Arī budžetos ieskaitāmā nauda par nodokļu
pārkāpumiem, nokavējuma nauda un nodokļu maksājumi, saglabājot nodokļu sadales
proporciju, tiek iemaksāti tajos pašos budžetu kontos, kuros maksājams
konkrētais nodoklis.
1.1.1 .Ienākuma nodokļu sistēma
Atbilstoši likumam “Par nodokļiem un nodevām”
iedzīvotāju ienākuma nodoklis un uzņēmumu ienākuma nodoklis veido vienotu
ienākuma nodokļu sistēmu.
Jebkurai personai, kas gūst ienākumus mūsu valstī,
ir jābūt iedzīvotāju ienākuma nodokļa vai uzņēmumu ienākuma nodokļa maksātājai.
Tas nozīmē, ka jebkurš ienākums, ko gūst personas, kas ir Latvijas Republikas
rezidenti[1], ir apliekams ar
iedzīvotāju ienākuma nodokli vai uzņēmumu ienākuma nodokli.
Likums arī paredz, ka vienu un to pašu ienākumu
nevar aplikt vienlaikus ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un uzņēmumu ienākuma
nodokli.
Izņēmumi iespējami tikai tajos gadījumos, ja
minētajos nodokļu likumos tiek noteikta cita kārtība.
1.2. Nodevas
Atbilstoši likumam “Par nodokļiem un nodevām”
izšķir:
-
Valsts
nodevas, kuras tiek uzliktas saskaņā ar likumiem un Ministru kabineta
noteikumiem;
-
Pašvaldību
nodevas, kuras tiek uzliktas saskaņā ar pašvaldības domes (padomes) izdotiem
saistošiem noteikumiem.
1.2.1.Valsts nodevas
Atbilstoši likumam “Par nodokļiem un nodevām” valsts
nodeva ir “obligāts maksājums valsts budžetā (pamatbudžetā vai speciālajos
budžetos) vai atsevišķos gadījumos – pašvaldības budžetā kā atlīdzība par
nodrošinājumu, ko valsts institūcijas devušas uzņēmējdarbības, vai par
sniegtajiem pakalpojumiem, kā arī likumos paredzētiem speciāliem mērķiem (ceļu,
ostu un sakaru sistēmu uzturēšanai un attīstībai, iedzīvotāju un dabas
ekoloģiskajai aizsargāšanai, teritorijas labiekārtošanai un citiem mērķiem)”.
Valsts nodevas tiek uzliktas saskaņā ar likumiem un Ministru kabineta
noteikumiem. Ministru kabineta noteikumos par valsts nodevām jāparedz to
maksāšanas kārtība, likmes un atvieglojumi, ja konkrētajos likumos nav noteikts
citādi.
Valsts nodevu objekti
Šādas valsts nodevas tiek uzliktas tikai saskaņā ar
likumiem:
1. Transportlīdzekļu ikgadēja nodeva – likums
“Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu”;
2. Izložu un azartspēļu nodeva – likums “Par
izložu un azartspēļu nodevu un nodokli”;
3. Nodevas par darbību veikšanu tiesu iestādēs
– Civilprocesa likums;
4. Nodeva par uzvārda, vārda un tautības
ieraksta maiņu personu apliecinošos dokumentos – likums “Par vārda, uzvārda un
tautības ieraksta maiņu”;
5. Nodeva par zemes rezervēšanu lauku apvidos – likums "Par zemes
reformu Latvijas Republikas lauku apvidos";
6. Nodevas par apliecinājumiem un citu funkciju
pildīšanu bāriņtiesās un pagasttiesās – likums "Par bāriņtiesām un
pagasttiesām".
Valsts nodevas, kuras maksājamas par juridiskajiem un citiem
pakalpojumiem:
1. Par dokumentu izsniegšanu izbraukšanai uz pastāvīgu dzīvi ārvalstīs;
2. Par notariālo darbību izpildi;
3. Par civilstāvokļa aktu reģistrēšanu, grozīšanu un papildināšanu;
4. Par izdevējdarbības un masu informācijas līdzekļu reģistrēšanu;
5. Par uzņēmējdarbības reģistrēšanu;
6. Par informācijas sniegšanu no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra;
7. Par informācijas sniegšanu no Iedzīvotāju reģistra;
8. Par sabiedrisko organizāciju un to apvienību, reliģisko organizāciju un
to iestāžu, kā arī arodbiedrību reģistrāciju;
9. Par speciālu atļauju (licenču) izsniegšanu atsevišķiem uzņēmējdarbības
veidiem;
10. Par operācijām ar vekseļiem;
11. Par operācijām ar sertifikātiem;
12. Par uzturēšanās atļauju izsniegšanu un ar to saistītajiem
pakalpojumiem;
13. Par Latvijas Republikas ieceļošanas vīzu izsniegšanu un ar to
saistītajiem pakalpojumiem;
14. Par Latvijas Republikas pasu un citu personu apliecinošu un tiesību
apliecinošu dokumentu izsniegšanu;
15. Par iedzīvotāju reģistrāciju dzīvesvietā;
16. Par selekcionāru tiesību aizsardzību;
17. Par rūpnieciskā īpašuma (izgudrojumu, preču zīmju, dizainparaugu un
cita rūpnieciskā īpašuma) aizsardzību;
18. Par naturalizācijas iesniegumu iesniegšanu;
19. Par muitas iestāžu pakalpojumiem;
20. Par komercķīlas reģistrāciju, kā arī par komercķīlas pārjaunojuma,
grozījumu un dzēšanas reģistrāciju;
21. Par īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā;
22. Par vērtspapīru reģistrāciju un laišanu publiskajā apgrozībā;
23. Par būvprakses sertifikātu reģistrāciju;
24. Par sabiedrisko pakalpojumu regulēšanu;
25. Par naftas ieguvi;
26. Par visu veidu šaujamieroču un speciālo līdzekļu atļauju izsniegšanu un
to termiņa pagarināšanu (šīs atļaujas izsniedz Valsts policijas iestādes);
27. Par iekšējās drošības dienesta reģistrāciju;
28. Par azartspēļu iekārtu marķēšanu;
29. Par transportlīdzekļu, gaisa kuģu, kuģu, mazo kuģu un jahtu
reģistrāciju (transportlīdzekļu reģistra nodeva);
30. Par dzelzceļa infrastruktūras reģistrāciju;
31. Par pasažieru izlidošanu;
32. Par dārgmetālu izstrādājumu provēšanu un zīmogošanu;
33. Par dārgakmeņu provēšanu un kvalitātes apliecības izsniegšanu;
34. Par dārgmetālu izstrādājumu izgatavotāja personiskā zīmoga
reģistrāciju;
35. Par filmu reģistrācijas apliecību izsniegšanu;
36. Par izziņu izsniegšanu par nekustamo īpašumu piederību un sastāvu;
37. Par jūras navigācijas pakalpojumiem (bāku nodeva);
38. Par dokumentu īstuma apliecināšanu (legalizāciju);
39. Par atļaujas izsniegšanu veikt darbības, kuras nav uzņēmējdarbība, ar
jonizējošā starojuma avotiem vai arī iegūt īpašumā jonizējošā starojuma avotus;
40. Par atteikšanās no Latvijas pilsonības dokumentēšanu;
41. Par Latvijas pilsonības atjaunošanas dokumentēšanu;
42. Par valsts valodas prasmes atestāciju profesionālo un amata pienākumu
veikšanai[2].
Valsts nodevas iemaksājamas valsts budžetā,
ja konkrētās nodevas likumā vai Ministru kabineta noteikumos nav noteikts
citādi. Valsts nodevas, kuras iekasē pilsētu un pagastu pašvaldības vai to
izveidotas iestādes, iemaksājamas pašvaldību budžetos.
1.2.2. Pašvaldību nodevas
Atbilstoši likumam “Par nodokļiem un nodevām”
pašvaldības nodeva ir “pašvaldības (domes) noteikts obligāts maksājums
pašvaldības pamatbudžetā vai speciālajā budžetā atsevišķos gadījumos”.
Pašvaldību domju (padomju) iestāžu sniegtie
pakalpojumi fiziskām un juridiskām personām var tikt apmaksāti tikai pašvaldību
nodevu veidā.
Pašvaldību nodevas tiek uzliktas saskaņā ar
pašvaldības domes (padomes) izdotiem saistošiem noteikumiem. Pašvaldības domes
(padomes) izdotajos saistošajos noteikumos par pašvaldības nodevu uzlikšanu
paredz to maksāšanas kārtība, ar nodevām apliekamos objektus, likmes un
atvieglojumus, kā arī citas prasības, kuras paredz konkrētie likumi un Ministru
kabineta noteikumi.
Pašvaldību nodevu objekti
Pilsētas domei un pagasta padomei ir tiesības Ministru kabineta
noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt
pašvaldības nodevas:
1.
Par pašvaldības domes (padomes)
izstrādāto oficiālo dokumentu un apliecinātu to kopiju saņemšanu;
2.
Par izklaidējoša rakstura pasākumu
sarīkošanu publiskās vietās;
3.
Par atpūtnieku un tūristu
uzņemšanu;
4.
Par tirdzniecību publiskās vietās;
5.
Par visu veidu dzīvnieku turēšanu;
6.
Par transportlīdzekļu iebraukšanu
īpaša režīma zonās;
7.
Par reklāmas, afišu un sludinājumu
izvietošanu publiskās vietās;
8.
Par laivu, motorlaivu un jahtu
turēšanu;
9.
Par pašvaldību simbolikas
izmantošanu;
10.
Par būvatļaujas saņemšanu.
Rajona padomei ir tiesības Ministru
kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt
nodevu par:
1. Rajona padomes izstrādāto oficiālo dokumentu un apliecinātu to kopiju
saņemšanu;
2. Rajona pašvaldības simbolikas izmantošanu.
Pašvaldību nodevu veidā apmaksājami tikai tie
pašvaldību domju (padomju) vai to iestāžu sniegtie pakalpojumi, kas ir minēti
augstāk. Ja pašvaldības dome (padome) vai tās iestādes sniedz pakalpojumus, kas
saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” nav pašvaldības nodevas objekts,
un ja par šiem pakalpojumiem ir ņemama samaksa, tad ir jākārto atsevišķa
grāmatvedības uzskaite un jānodrošina nodokļu un citu obligāto maksājumu
veikšana par tiem saskaņā ar šo likumu un konkrēto nodokļu likumiem.
Republikas pilsētu domju un rajonu padomju pieņemtie
saistošie noteikumi par pašvaldību nodevām pēc to parakstīšanas piecu darbdienu
laikā nosūtāmi pašvaldību darbību pārraugošajai institūcijai reģistrēšanai
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un ne vēlāk kā nedēļu pēc to reģistrācijas
pašvaldību darbību pārraugošajā institūcijā publicējami laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis", un tie stājas spēkā ne ātrāk kā nākamajā dienā
pēc to publicēšanas.
Pašvaldību darbību pārraugošā institūcija veic
noteikumu reģistrāciju vai arī sniedz motivētu atteikumu to darīt ne vēlāk kā
30 dienu laikā pēc noteikumu reģistrācijas pieteikuma saņemšanas.
Rajona pilsētu domju un pagastu padomju pieņemtie
saistošie noteikumi par pašvaldību nodevām pēc to parakstīšanas piecu darbdienu
laikā nosūtāmi pašvaldību darbību pārraugošajai institūcijai reģistrēšanai
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un ne vēlāk kā nedēļu pēc to reģistrācijas
pašvaldību darbību pārraugošajā institūcijā izliekami redzamā vietā domes
(padomes) ēkā vai pie domes (padomes) ēkas, un tie stājas spēkā ne ātrāk kā
nākamajā dienā pēc to izlikšanas redzamā vietā. Pašvaldību darbību pārraugošā
institūcija veic noteikumu reģistrāciju vai arī sniedz motivētu atteikumu to
darīt ne vēlāk kā 30 dienu laikā pēc noteikumu reģistrācijas pieteikuma
saņemšanas.
Pašvaldību nodevas iemaksājamas attiecīgos
pašvaldību budžetos.
2. Nodokļu maksātāji
Atbilstoši likumam “Par nodokļiem un nodevām”
nodokļu maksātāji ir “Latvijas Republikas vai ārvalstu fiziskās un juridiskās
personas un uz līguma vai norunas pamata izveidotas šādu personu grupas vai to
pārstāvji, kas veic ar nodokli apliekamas darbības vai kam tiek garantēts
ienākums nākotnē. Konkrētā nodokļa objekts un maksātāju loks tiek noteikts
katra konkrētā nodokļa likumā. Šā likuma un konkrēto nodokļu likumu izpratnē
par nodokļu maksātājiem uzskatāmas arī ar pievienotās vērtības nodokli
apliekamās personas un personas, to grupas vai grupu pārstāvji, kuras ietur vai
kurām jāietur nodoklis no maksājumiem citām personām, to grupām vai grupu
pārstāvjiem”.
Atbilstoši likumam ‘Par nodokļiem un
nodevām” nodokļu maksātājus klasificē kā rezidentus un nerezidentus.
Rezidenti ir iekšzemes nodokļu maksātāji.
Fiziskā persona tiek uzskatīta par rezidentu, ja:
-
Šīs
personas pastāvīgā vieta ir Latvijas Republikā vai
-
Šī
persona uzturas Latvijas Republikā 183 dienas vai ilgāk jebkurā 12 mēnešu
periodā, kas sākas vai beidzas taksācijas gadā, vai
-
Šī
persona ir Latvijas pilsonis, ko ārzemēs nodarbina Latvijas Republikas valdība.
Attiecībā uz personām kuru atrašanās mūsu valstī
robežojas ar 183 dienām likumā noteikts:
1. fiziskā persona, kas nav atzīta par rezidentu pirmstaksācijas gadā,
tiks uzskatīta par rezidentu taksācijas gadā ar datumu, kad tā pirmoreiz
ieradās Latvijā;
2. fiziskā persona, kas netiks atzīta par rezidentu pēctaksācijas gadā,
netiks atzīta par rezidentu arī taksācijas gadā pēc datuma, kad tā atstāja
Latviju, ja laika posmā pēc šā datuma šai personai ir ciešākas attiecības ar
ārvalsti nekā ar Latviju (šai personai ārvalstīs pieder īpašums vai dzīvo
ģimene, vai tā veic ārvalstīs sociālās apdrošināšanas maksājumus).
Nodokļu likumos nodokļu maksātājs, kurš nav
fiziskā persona, tiks uzskatīts par rezidentu, ja tas ir izveidots un
reģistrēts vai tas bija jāizveido un jāreģistrē saskaņā ar mūsu valsts
likumiem.
Tie nodokļu maksātāji, kuri neatbilst
prasībām par rezidenta statusu, uzskatāmi par nerezidentu un ir ārvalstu
nodokļu maksātāji. Nerezidenti maksā nodokļus saskaņā ar Latvijas Republikas
likumiem par Latvijas Republikā, tās teritoriālajos ūdeņos un gaisa telpā gūto
ienākumu, kā arī citus nodokļus atbilstoši konkrēto nodokļu likumiem.
Nerezidenta pastāvīgā pārstāvniecība
Latvijā, ja tā ir izveidota un reģistrēta vai tā bija jāizveido un jāreģistrē
saskaņā ar Latvijas Republikas likumiem, visu nodokļu likumu piemērošanai tiks
uzskatīta par atsevišķu iekšzemes nodokļu maksātāju.
Par nerezidenta pastāvīgo pārstāvniecību
tiks uzskatīta tāda pārstāvniecība, kas atbilst vismaz vienam no šādiem
nosacījumiem:
Izmanto noteiktu vietu, kurā
uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) pilnīgi vai daļēji veic uzņēmējdarbību;
Izmanto būvlaukumus,
celtniecības, montāžas vai komplektēšanas objektus vai veic ar tiem saistīto
pārraudzības vai konsultatīvo darbību;
Izmanto dabas resursu
pētīšanai vai iegūšanai paredzēto aprīkojumu vai iekārtas, arī urbšanas
platformas un speciālos kuģus, vai veic ar tiem saistīto pārraudzības vai
konsultatīvo darbību;
Sniedz pakalpojumus, arī konsultatīvos, vadības un tehniskos
pakalpojumus, izmantojot ārvalstu uzņēmuma darbiniekus vai piesaistīto
personālu;
Izmanto fiziskās, juridiskās
vai citas personas darbību ārvalstu uzņēmuma labā, ja minētajai personai ir
piešķirtas un tā izmanto pilnvaras noslēgt līgumus ārvalstu uzņēmuma vārdā.
Nerezidenta pastāvīgā pārstāvniecība Latvijā
maksā nodokļus saskaņā ar Latvijas Republikas likumiem par Latvijas Republikā,
tās teritoriālajos ūdeņos un gaisa telpā gūto ienākumu, par ārvalstīs gūto
ienākumu, kas attiecināms uz šo pārstāvniecību, kā arī citus nodokļus
atbilstoši konkrēto nodokļu likumiem.
2.1. Nodokļu maksātāju pienākumi:
Nodokļu maksātāju vispārīgie pienākumi ir šādi:
1. Aprēķināt maksājamo nodokļu summas;
2. Noteiktajā termiņā un pilnā apmērā nomaksāt nodokļus un nodevas;
3. Deklarēt taksācijas perioda ienākumus un citus ar nodokļiem apliekamos
objektus;
4. Nodokļu aprēķinu pareizības pierādīšanai uzglabāt finansiālās un
saimnieciskās darbības ieņēmumus un izdevumus apliecinošus dokumentus vismaz
piecus gadus, bet gadījumos, kad nodokļu maksātājam saskaņā ar likumu tiek
piemērots īpašs nodokļu režīms uz laiku, kas pārsniedz piecus gadus, - visu
īpašā nodokļu režīma piemērošanas laiku.
5. Ziņot par visiem saviem ienākumiem, pamatot nodokļu, nodevu un citu
obligāto budžeta maksājumu summu atbilstību normatīvajiem aktiem par valstij un
pašvaldībām pienākošos summu aprēķināšanas un maksāšanas kārtību, uzrādot vai
iesniedzot nodokļu administrācijas ierēdņiem (darbiniekiem) viņu pieprasītos
dokumentus;
6. Atļaut nodokļu administrācijas ierēdņiem (darbiniekiem) likumā
noteiktajā kārtībā apskatīt uzņēmējdarbībai izmantojamās telpas;
7. Ieturēt konkrēto nodokļu likumos paredzētās maksājamo nodokļu summas.
Fiziskajām personām kā nodokļu maksātājiem
ir šādi papildu pienākumi:
1. Izņemt algas nodokļa grāmatiņu un algas nodokļa gada karti atbilstoši
likumam "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli";
2. Iesniegt algas nodokļa grāmatiņu un algas nodokļa gada karti pamata
darbavietā un papildu darbavietās vai ienākumu gūšanas vietās;
3. Uzglabāt savu ienākumu gūšanas vietas izsniegtu rakstveida izziņu par
to, kādus nodokļus darba devējs ir nomaksājis;
4. Uzrādīt personu apliecinošus dokumentus, ja to pieprasa nodokļu
administrācijas ierēdnis (darbinieks), pildot dienesta pienākumus;
5. Reģistrēt pašvaldībā savu individuālā darba veidu, izņemt reģistrācijas
apliecību (atļauju veikt individuālo darbu) un paziņot Valsts ieņēmumu
dienestam par ienākumu gūšanas sākumu;
6. Uzskaitīt individuālā darba ieņēmumus un izdevumus un aprēķināt
ienākuma nodokli.
Fiziskajām personām, ja tās ir darba devēji,
un juridiskajām personām kā nodokļu maksātājiem ir šādi papildu pienākumi:
1. Uzturēt noteiktā kārtībā grāmatvedību, sastādīt pārskatus par savu finansiālo
un saimniecisko darbību, aprēķināt nodokli par taksācijas periodu;
2. Uzrādīt savu nodokļu maksātāja kodu noteiktos uzskaites un pārskata
dokumentos;
3. Likumos noteiktajā kārtībā reģistrēties vietējā (pēc juridiskās
adreses) nodokļu administrācijas institūcijā;
4. Desmit dienu laikā paziņot vietējai (pēc juridiskās adreses) nodokļu
administrācijas institūcijai par adreses maiņu;
5. Ministru kabineta noteiktajā kārtībā iesniegt nodokļu administrācijai
deklarāciju par visiem iepriekšējā mēnesī atsevišķi veiktajiem darījumiem
skaidrā naudā (arī par pirkumiem), kuri pārsniedz vienu tūkstoti latu;
6. Nomaksāt nodokļus un citus maksājumus, arī nodokļu parādus, valsts
budžetā un pašvaldību budžetos pēc tam, kad apmierināti darbinieku prasījumi
atbilstoši darba tiesiskajām attiecībām un prasījumi atlīdzināt kaitējumu, kas
nodarīts sakropļojuma vai cita veselības bojājuma rezultātā, kā arī sakarā ar
apgādnieka zaudējumu;
7. Pēc lēmuma pieņemšanas par uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) likvidāciju,
reorganizāciju vai darbības pārtraukšanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
10 dienu laikā rakstveidā informēt par to attiecīgo nodokļu administrācijas
institūciju;
8.
Iesniegt Latvijas Republikas
Uzņēmumu reģistram attiecīgās nodokļu administrācijas institūcijas izsniegtu
izziņu par nodokļu maksājumu samaksu, ja likvidējamam uzņēmumam
(uzņēmējsabiedrībai) ir veikti visi normatīvajos aktos noteiktie pasākumi
kreditoru prasību apmierināšanai, šīs prasības ir apmierinātas un apstiprināta
slēguma (likvidācijas) bilance. Izziņa par nodokļu maksājumu samaksu
iesniedzama ne vēlāk kā 10 dienu laikā no šīs izziņas izsniegšanas dienas.
Izziņa, kura Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram iesniegta vēlāk, nav
derīga.
2.2. Nodokļu maksātāju tiesības
Nodokļu maksātājiem ir tiesības:
1. Izmantot likumos noteiktos nodokļu un nodevu atvieglojumus;
2. Izmantot likumos paredzētās nodokļu atlaides;
3. Nodokļu administrācijā bez maksas iepazīties ar normatīvajiem
dokumentiem, kas reglamentē nodokļu un nodevu aprēķināšanas un maksāšanas
kārtību;
4. Iepazīties ar nodokļu un nodevu aprēķinu pārbaudes aktiem un
pārskatiem, kas attiecas uz konkrēto nodokļu maksātāju;
5. Pārsūdzēt Likuma “Par nodokļiem un nodevām” VIII nodaļā noteiktajā
kārtībā nodokļu administrācijas lēmumus;
6. Iesniegt nodokļu administrācijā vai tiesā pieteikumus par nodokļu un
nodevu samaksas pārskatīšanu triju gadu laikā pēc likumā noteiktā maksāšanas
termiņa;
7. Saņemt pārmaksāto nodokļu summas saskaņā ar konkrēto nodokļu likumiem;
8. Saņemt nodokļu administrācijas nepareizi piedzīto maksājumu summas šā
likuma 28.pantā noteiktajā kārtībā;
9. Saņemt no savu ienākumu gūšanas vietas
rakstveida izziņu par to, kādus nodokļus darba devējs ir nomaksājis.
3. Nodokļu (nodevu) administrācija
Atbilstoši likumam “Par nodokļiem un
nodevām” nodokļu (nodevu) administrācija ir “Valsts ieņēmumu dienests un tā
izveidotas institūcijas, pašvaldības domes (padomes) ieceltas amatpersonas vai
izveidotas iestādes, kā arī citas valsts institūcijas, ja tās paredzētas
konkrētos likumos”.
Nodokļu (nodevu) administrācijas tiesības
nosaka likums “Par nodokļiem un nodevām”, likums “Par valsts ieņēmumu
dienestu”.
3.1. Nodokļu administrācijas pienākumi
Nodokļu
administrācijas pienākumi ir šādi:
1.
Nodrošināt, lai šo likumu un citu
nodokļu (nodevu) likumus ievēro gan nodokļu maksātāji, gan nodokļu
administrācija;
2.
Kontrolēt nodokļu (nodevu)
aprēķināšanas un maksāšanas pareizību;
3.
Kontrolēt nodokļu (nodevu)
maksājumu parādus;
4.
Piemērot sankcijas nodokļu
(nodevu) likumu pārkāpējiem, pamatojoties uz likumiem un Ministru kabineta
noteikumiem;
5.
Izskatīt un izlemt jautājumus par
nodokļu (nodevu) maksāšanas termiņu pagarināšanu;
6.
Kontrolēt nodokļu (nodevu)
atlaides piemērošanas pareizību;
7.
Rakstveidā darīt zināmu nodokļu
maksātājam deklarētā un pārrēķinātā maksājuma starpību;
8.
Nodrošināt nodokļu (nodevu)
iekasēšanas publiskumu, regulāri publicējot informāciju par atsevišķu nodokļu
(nodevu) kopieņēmumiem un par nodokļu maksātājiem, kuriem ir lielākie nodokļu
(nodevu) parādi;
9.
Publicēt ziņas par nodokļu un
nodevu likmju, soda naudas un nokavējuma naudas noteikšanas kārtības grozīšanu;
10. Veikt nodokļu (nodevu) kontroli (pārbaudi, revīziju), pamatojoties uz
nodokļu administrācijas tiešās vadības rakstveida lēmumu, kurā uzrādīts
kontroles (pārbaudes, revīzijas) termiņš;
11. Piedzīt bezstrīda kārtībā termiņā
nenomaksātos nodokļus, soda naudas un nokavējuma naudas no nodokļu maksātāja
finansu līdzekļiem vai no cita viņam piederoša īpašuma.
Nodokļu (nodevu) kontrole (pārbaude, revīzija)
veicama pamatojoties uz nodokļu administrācijas tiešās vadības rakstisku
lēmumu, kurā jābūt norādītām kontroles (pārbaudes, revīzijas) termiņam.
Nodokļu administrācija nevar atteikties no savām
prasījuma tiesībām par labu citai personai vai arī nodot jebkurai citai
personai savas tiesības attiecībā uz nodokļu, nodevu un ar tiem saistīto
maksājumu prasībām, izņemot nodokļu parādu piedziņai un citos nodokļu likumos
paredzētajos gadījumos konfiscētās un aprakstītās mantas pārdošanu.
3.2. Nodokļu administrācijas atbildība
Vienlaicīgi ar pienākumiem likums “Par nodokļiem un
nodevām” noteicis arī nodokļu administrācijas atbildību. Tā, piemēram,
zaudējumus, kas fiziskai vai juridiskai personai radušies nodokļu
administrācijas prettiesiskas rīcības vai kļūdas dēļ, atlīdzina attiecīgi no
valsts budžeta un pašvaldību budžetiem, turklāt atmaksājamā summa tiek
palielināta atbilstoši Latvijas Banka noteiktajai refinansēšanas likmei šajā
periodā. Nodokļu administrācijas ierēdnis (darbinieks), kurš pieļāvis
prettiesisku rīcību, zaudējumus atlīdzina likumos noteiktajā kārtībā.
3.3. Konkrētu nodokļus administrē šādas institūcijas:
1. Iedzīvotāju ienākuma nodokli - Valsts ieņēmumu dienests un pašvaldības
atbilstoši likumam "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli";
2. Uzņēmumu ienākuma nodokli - Valsts ieņēmumu dienests;
3. Nekustamā īpašuma nodokli - Valsts ieņēmumu dienests un pašvaldības
atbilstoši likumam "Par nekustamā īpašuma nodokli";
4. Akcīzes nodokli - Valsts ieņēmumu dienests;
5. Pievienotās vērtības nodokli - Valsts ieņēmumu dienests;
6. Dabas resursu nodokli - Valsts ieņēmumu dienests, Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrija un pašvaldības atbilstoši likumam "Par
dabas resursu nodokli".
7. Izložu un azartspēļu nodokli - Valsts ieņēmumu dienests;
8. Muitas nodokli - Valsts ieņēmumu dienests;
9. Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas - Valsts ieņēmumu
dienests.
Iejaukšanās nodokļu administrācijas kompetencē
ietilpstošajos finansu kontroles jautājumos ir aizliegta, izņemot likumos
paredzētos gadījumus.
3.4. Nodokļu administrācijas konfidencialitāte
Nodokļu administrācijas ierēdnim
(darbiniekam) aizliegts izpaust par nodokļu maksātāju jebkādu informāciju, kas
viņam kļuvusi zināma, pildot dienesta pienākumus, ja šā panta otrajā daļā nav
noteikts citādi. Par informācijas izpaušanu vainīgais ierēdnis (darbinieks)
tiek saukts pie likumos noteiktās atbildības. Nodokļu administrācijas ierēdnis
(darbinieks) jautājumos, kas attiecas uz nodokļu maksātāju, bez maksātāja
atļaujas drīkst informēt:
1. Finansu ministriju - jautājumos par valsts ieņēmumu nodrošināšanu;
2. citu nodokļu administrācijas pārstāvi - gadījumos, kad nepieciešams
izskatīt jautājumu par aplikšanu ar nodokli;
3. izmeklēšanas institūcijas un tiesu iestādes - likumdošanas aktos
noteiktajos gadījumos;
4. Valsts kontroli - jautājumos, kas saistīti ar revīziju veikšanu;
5. pašvaldības domi (padomi) - jautājumos par pašvaldības ieņēmumu
nodrošināšanu;
6. ārvalsts pilnvaroto pārstāvi - saskaņā ar starptautisko līgumu
noteikumiem, informējot par to nodokļu maksātāju. Ja nodokļu administrācijai ir
aizdomas par apliekamo objektu slēpšanu vai izvairīšanos no nodokļu maksāšanas,
tā nodokļu maksātāju var informēt 90 dienas pēc ārvalsts pilnvarotā pārstāvja
informēšanas;
7. citas personas gadījumos, kas saistās ar nodokļu maksātāja deklarētā un
pārrēķinātā maksājuma starpību, nodokļu nomaksas termiņa pagarināšanu, kā arī
nodokļu un nodevu parādu dzēšanu.
4. Nodokļu (nodevu) aprēķināšana, iekasēšana un atmaksāšana
4.1. Nodokļu iekasēšana
Nodokļu maksātājs iemaksā nodokļus budžetā
saskaņā ar nodokļu administrācijas norādītajiem budžeta kontiem. Nodokļa
samaksas diena ir diena, kad valsts budžets vai pašvaldības budžets ir saņēmis
attiecīgi tam piekritīgo nodokļa maksājumu. Ministru kabinets nosaka kārtību,
kādā saskaņā ar nodokļu likumiem tiek ieskaitīti budžetā kārtējie nodokļu
maksājumi un nokavētie nodokļu maksājumi.
4.2. Nodokļu samaksas termiņu pagarināšana un nodokļu parādu kapitalizācija
Nodokļu administrācijai, kura administrē konkrētos
nodokļus uz nodokļu maksātāja motivēta rakstveida iesnieguma pamata ir
tiesības:
1. pagarināt kārtējo nodokļu un citu budžetos ieskaitāmo maksājumu
samaksas termiņus līdz trijiem mēnešiem, neaprēķinot šajā likumā un konkrēto
nodokļu likumos noteikto nokavējuma naudu. Nodokļu maksātājam motivētais
iesniegums nodokļu administrācijai jāiesniedz ne vēlāk kā trīs dienas pirms
maksājuma termiņa iestāšanās;
2. atkārtoti pagarināt līdz trijiem mēnešiem nokavēto pašvaldības budžetos
ieskaitāmo nodokļu samaksas termiņu, neaprēķinot šajā likumā un konkrēto
nodokļu likumos noteikto nokavējuma naudu, ja iepriekšējā pagarinājuma laikā
samaksāti ne mazāk kā 20 procenti no nodokļu parāda summas. Nodokļu maksātājam
motivētais iesniegums nodokļu administrācijai jāiesniedz, pirms ir beidzies
nokavētā maksājuma pagarinājuma termiņš;[3]
3. sadalīt termiņos vai atlikt uz laiku līdz vienam gadam bezstrīda
kārtībā piedzenamo valsts budžetā ieskaitāmo maksājumu un soda naudas samaksu.
Minēto kārtējo un nokavēto nodokļu un citu budžetos
ieskaitāmo maksājumu samaksas termiņu pagarināšanu gadījumos, kad konkrētos
nodokļus administrē Valsts ieņēmumu dienests un pašvaldības, ir tiesīgs veikt
Valsts ieņēmumu dienests, pamatojoties uz nodokļu maksātāja motivētu rakstveida
iesniegumu, kas ir saskaņots ar attiecīgajām pašvaldībām.
Nodokļu parādus, kuri izveidojušies nodokļu
administrācijas pārbaužu rezultātā un bezstrīda kārtībā iekasējamo maksājumu
samaksas termiņus var atlikt uz laiku līdz vienam gadam.
Nokavēto nodokļu maksājumi veicami, maksājot
proporcionāli pamatparādu, pamatparāda palielinājuma naudu un nokavējuma naudu.
Ja, pagarinājuma termiņam beidzoties, nodokļu maksātājs nokavētos maksājumus
nav pilnā apmērā samaksājis vai samaksas termiņus pagarinājis šajā pantā
noteiktajā kārtībā, nokavējuma nauda par parāda nesamaksāto daļu visā kavējuma
periodā tiek aprēķināta vispārējā kārtībā un parāds tiek piedzīts bezstrīda
kārtībā.
Nokavēto nodokļu samaksas termiņu
pagarinājums neatbrīvo maksātāju no pienākuma veikt kārtējos nodokļu maksājumus
pilnā apmērā un nodokļu likumos noteiktajos termiņos. Nodokļa pamatparāds, arī
samaksas termiņa pagarināšanas gadījumā, visā kavējuma periodā tiek palielināts
atbilstoši Latvijas Bankas noteiktajai refinansēšanas likmei.
Atbilstoši likumam “Par nodokļiem un nodevām”
nodokļu parādu kapitalizācija ir ”uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) statūtu
kapitāla palielināšana par nodokļu parādu summu”.
Privatizācijas aģentūra vai cita
likumdošanas aktos paredzēta institūcija, kurai ir likumīgas tiesības veikt
privatizāciju, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā kapitalizē valsts budžetā
ieskaitāmo nodokļu maksājumu pamatparādus, vienlaikus norakstot nokavējuma un
soda naudu:
1. privatizējamiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) vai to daļām;
2. privatizētiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuriem valsts budžetā
ieskaitāmo nodokļu parāds bija izveidojies līdz privatizācijai un līdz šim
brīdim no maksātāja neatkarīgu apstākļu dēļ nav samaksāts.
Ieņēmumi, kas gūti, realizējot kapitalizētos
valsts budžetā ieskaitāmo nodokļu parādus, iemaksājami valsts pamatbudžetā un
speciālajā budžetā tā, kā to nosaka konkrēto nodokļu likumi par šo nodokļu
kārtējo maksājumu ieskaitīšanu valsts pamatbudžetā un speciālajā budžetā.
Privatizācijas aģentūra Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā var kapitalizēt īpašuma nodokļa un iedzīvotāju ienākuma
nodokļa maksājumu pamatparādus privatizētiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām),
kuriem īpašuma nodokļa un iedzīvotāju ienākuma nodokļa parāds bija izveidojies
līdz privatizācijai un līdz šim brīdim no maksātāja neatkarīgu apstākļu dēļ nav
samaksāts.
Ieņēmumi, kas gūti, realizējot īpašuma
nodokļa un iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājumu pamatparādu kapitalizācijas
rezultātā iegūtās kapitāla daļas (akcijas), ieskaitāmi valsts pamatbudžetā
speciāli šim mērķim norādītā kontā. Minētie līdzekļi Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā un apmērā tiek sadalīti pašvaldībām un valsts speciālajam
budžetam.
Pašvaldības Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā var kapitalizēt zemes nodokļa maksājumu pamatparādu privatizētiem uzņēmumiem
(uzņēmējsabiedrībām), kuriem zemes nodokļa parāds bija izveidojies līdz
privatizācijai un līdz šim brīdim no maksātāja neatkarīgu apstākļu dēļ nav
samaksāts.
Ieņēmumi, kas gūti, realizējot zemes nodokļa
maksājumu pamatparāda kapitalizācijas rezultātā iegūtās kapitāla daļas
(akcijas), ieskaitāmi attiecīgās pašvaldības budžetā.
4.3. Valsts budžeta ieskaitāmo nodokļu parādu dzēšanas noteikumi
Valsts budžetā ieskaitāmo nodokļu parādus,
kā arī ar tiem saistītās soda naudas, pamatparāda palielinājuma naudas un
nokavējuma naudas pēc nodokļu administrācijas priekšlikuma Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā dzēš Finansu ministrija šādos gadījumos:
1. uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) - ja ar tiesas nolēmumu ir pabeigta
bankrota procedūra un izbeigta maksātnespējas lieta;
2. individuālajam (ģimenes) uzņēmumam, arī zemnieku vai zvejnieku
saimniecībai, dibinātāja - īpašnieka nāves gadījumā, ja nav iespējams no
mantiniekiem piedzīt nodokļu parādus, kā arī ar tiem saistītās soda naudas,
pamatparāda palielinājuma naudas un nokavējuma naudas;
3. fiziskajai personai - nodokļu maksātājam - viņa nāves gadījumā, ja nav
iespējams no mantiniekiem piedzīt nodokļu parādus, kā arī ar tiem saistītās
soda naudas, pamatparāda palielinājuma naudas un nokavējuma naudas.
Kapitalizētos nodokļu maksājumu
pamatparādus, kā arī ar tiem saistītās soda naudas un nokavējuma naudas,
izņemot zemes nodokļa parādus, Finansu ministrija dzēš pēc kapitalizāciju
veicošās institūcijas priekšlikuma Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Pašvaldību budžetos ieskaitāmo nodokļu
parādus, kā arī ar tiem saistītās soda naudas, pamatparāda palielinājuma naudas
un nokavējuma naudas šā panta pirmajā daļā noteiktajos gadījumos dzēš
attiecīgās pašvaldības. Kapitalizēto zemes nodokļa maksājuma pamatparādu, kā
arī ar to saistīto soda naudu un nokavējuma naudu pašvaldības dzēš Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā.
Finansu ministrija vai attiecīgās
pašvaldības publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" informāciju par
nodokļu parādu dzēšanu, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram
nosūta:
1.
Finansu ministrija - Finansu
ministrijas rīkojumu par to uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) valsts budžetā
ieskaitāmo nodokļu parādu dzēšanu, kuriem ar tiesas nolēmumu ir pabeigta
bankrota procedūra un izbeigta maksātnespējas lieta;
2.
Pašvaldības - domes (padomes)
lēmumu par to uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) pašvaldību budžetā ieskaitāmo
nodokļu parādu dzēšanu, kuriem ar tiesas nolēmumu ir pabeigta bankrota
procedūra un izbeigta maksātnespējas lieta.
4.4. Termiņā nenomaksāto nodokļu iekasēšana
Noteiktajos
termiņos nenomaksātos nodokļus, soda naudas un nokavējuma naudas saskaņā ar
nodokļu administrācijas lēmumu piedzen bezstrīda kārtībā:
1. nodokļu administrācijas inkasācijas uzdevumā norakstot līdzekļus no
nodokļu maksātāja konta bankā, arī no valūtas konta bankā. Ja nodokļu maksātāja
kontā nav līdzekļu, bankas iestādēm jāpieņem nodokļu administrācijas
inkasācijas uzdevums un pēc tam, kad kontā saņemti līdzekļi, tas jāizpilda.
Kamēr nav izpildīts nodokļu administrācijas inkasācijas uzdevums, līdzekļi
citām vajadzībām, izņemot darba samaksu, kas nepārsniedz pēdējo sešu mēnešu
vidējās darba samaksas apmēru, netiek izsniegti;
2. no nodokļu maksātāja kontiem ārvalstu bankās starptautiskajos līgumos
noteiktajā kārtībā;
3. izņemot skaidro naudu no juridisko personu kases Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā;
4.
no nodokļu maksātāja pārējā
īpašuma ko realizē nodokļu administrācijas amatpersona. Ja nodokļu maksātājs
nav pārsūdzējis nodokļu administrācijas lēmumu par nodokļu piedziņu un nav
nomaksājis nodokli 30 dienu laikā no maksājuma prasības saņemšanas brīža,
nodokļu administrācijai ir tiesības iekasēt šo nodokli un piedziņas izdevumus,
piedzenot tos no maksātājam piederoša īpašuma tāpat, kā tas tiek darīts pēc
tiesas nolēmuma.
Uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) no dienas,
kad ierosināta maksātnespējas lieta, nodokļu administrācija nepiedzen bezstrīda
kārtībā termiņā nesamaksātos nodokļus un ar tiem saistītos maksājumus, kuri
izveidojušies līdz maksātnespējas pieteikuma iesniegšanas dienai. Tie
(augšminētie uzņēmumi) veic visus konkrēto nodokļu likumos noteiktos kārtējos
nodokļu maksājumus.
Ja nodokļu maksātājs likvidē savus īpašumus,
uzņēmumus, uzņēmējsabiedrības vai citus ienākumu avotus vai noslēpj savu mantu
vai nodokļu administrācijai ir citi pierādījumi par to, ka nodokļu maksātājs
pārtrauks savu darbību Latvijā, nodokļu administrācija ir tiesīga aprēķināt
nodokļus un veikt pasākumus, lai nodrošinātu aprēķinātās nodokļu summas
saņemšanu pirms taksācijas perioda beigām. Šādos gadījumos aplikšanai ar
nodokļiem vajadzīgās ziņas un deklarācijas, kā arī uzlikto nodokļu nomaksu
nodokļu administrācija var pieprasīt neatkarīgi no konkrētā nodokļa likumā
paredzētajiem termiņiem.
Nodokļu administrācijas pienākums ir
rakstveidā darīt zināmu nodokļu maksātājam aprēķināšanas vai precizēšanas
rezultātā noteiktā maksājuma lielumu, ja tas nesaskan ar maksātāja deklarēto
maksājuma lielumu.
4.4. Nepareizi piedzīto maksājumu atmaksāšana
Nodokļu administrācijas nepareizi piedzīto
maksājumu summas jāatmaksā atpakaļ nodokļu maksātājam 15 dienu laikā no tās
dienas, kad nodokļu administrācija vai tiesa pieņēmusi lēmumu, ka maksājums
piedzīts nepareizi. Atmaksājamās summas nosaka, ievērojot Latvijas Bankas
noteiktās refinansēšanas likmes laikā, kad summa nepareizi piedzīta. Ja
nepareizi piedzītās maksājumu summas netiek atmaksātas 15 dienu laikā, atpakaļ
atmaksājamās summas palielinās par 0,05 procentiem no nepareizi piedzītās
maksājumu summas par katru nokavēto dienu, un tās tiek izmaksātas no nodokļu
administrācijas speciālā budžeta līdzekļiem.
Pārmaksātās nodokļu summas pēc nodokļu
maksātāju pamatota pieprasījuma atmaksājamas 15 dienu laikā pēc pieprasījuma
iesniegšanas nodokļu administrācijai, ja konkrēto nodokļu likumi neparedz citu
atmaksāšanas laiku un kārtību.
Iepriekš minētie nosacījumi nav piemērojami
nodokļu maksātājiem, kuriem ir nokavētie nodokļu maksājumi nokavēto nodokļu un
ar tiem saistīto maksājumu apmērā. Nodokļu administrācijas pienākums ir nodokļu
maksātājiem, kuriem ir nokavētie budžetā ieskaitāmie nodokļu maksājumi un
kuriem ir izveidojušās nodokļu pārmaksās, šā panta pirmajā un otrajā daļā
minētajos gadījumos bez nodokļu maksātāja iesnieguma pārmaksātās nodokļu summas
novirzīt nodokļu parādu un ar tiem saistīto maksājumu segšanai, vienlaikus
proporcionāli sedzot pamatparādu, soda naudu, pamatparāda palielinājuma naudu
un nokavējuma naudu.
5. Atbildība par nodokļu likumu pārkāpšanu.
5.1. Pamatparāda palielinājuma naudas un nokavējuma naudas aprēķināšana
Nodokļu administrācijai ir tiesības papildus
aprēķināt nodokļus un uzlikt soda naudu, ja ir pārkāpti nodokļu likumi,
Ministru kabineta noteikumi par valsts nodevām un pašvaldības domes (padomes)
izdotie saistošie noteikumi par pašvaldības nodevām, kā arī samazināt nodokļu
(nodevu) maksājumus par pārmaksātajiem nodokļiem (nodevām) triju gadu laikā pēc
likumā noteiktā maksāšanas termiņa. Ja šajā laikā uzņēmumā notikusi nodokļu
administrācijas kontrole, tad tās atzinums ir galīgs un var tikt pārskatīts
vienīgi tad, ja atklājas fakti, kas liecina par dokumentu viltošanu, par
krāpšanu vai citām krimināli sodāmām darbībām.
Valsts ieņēmumu dienestam Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā ir tiesības uz aprēķinu pamata noteikt nodokļu maksājumu
lielumu nodokļu maksātājiem atbilstoši to īpašumā esošās mantas vai kapitāla
vērtības pieaugumam vai atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā esošajām vai
pārbaudes laikā iegūtajām ziņām. Aprēķinātie nodokļu maksājumi iekasējami
bezstrīda kārtībā ne agrāk kā pēc 30 dienām, ja nodokļu maksātājs nepierāda,
nodokļu uzlikšanas nepamatotību.
Nodokļu un nodevu nokavēto maksājumu (arī
soda naudu) summa (pamatparāds) tiek palielināta atbilstoši Latvijas Bankas
noteiktajai refinansēšanas likmei kavējuma periodā.
Par nodokļu un nodevu maksājuma (arī soda
naudas) samaksas termiņa nokavējumu maksātājam tiek aprēķināta nokavējuma nauda
- no laikā nenomaksātā pamatparāda 0,05 procenti par katru nokavēto dienu, ja
konkrētā nodokļa likumā nav noteikti citi nokavējuma naudas apmēri.
Pamatparāda palielinājuma naudu un
nokavējuma naudu neaprēķina, ja valsts budžets vai pašvaldības budžets tam
piekritīgo nodokļa maksājumu ir saņēmis piecu dienu laikā pēc maksājuma termiņa
iestāšanās. Ja minētais nosacījums netiek ievērots, pamatparāda palielinājumu
un nokavējuma naudu aprēķina, sākot ar nākamo dienu pēc konkrētā nodokļa likumā
noteiktā maksāšanas termiņa iestāšanās. Ja maksāšanas termiņš sakrīt ar
brīvdienu (svētku dienu), tad par maksāšanas dienu uzskatāma pirmā darbdiena
pēc brīvdienas (svētku dienas).
Pamatparāda palielinājuma naudas un
nokavējuma naudas aprēķināšana:
1.
tiek pārtraukta:
a) privatizējamiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) - no dienas, kad tie
nodoti privatizācijai, līdz dienai, kad saistības tiek nodotas ar pieņemšanas
un nodošanas aktu jaunajam īpašniekam, bet ne ilgāk kā uz 12 mēnešiem,
b) uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kurus tiesa pasludinājusi par maksātnespējīgiem,
- no tiesas nolēmuma pieņemšanas dienas,
c)
uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām),
kuriem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un termiņā tiek kapitalizēti
nodokļu maksājumu pamatparādi;
2.
tiek atjaunota, ja:
a) 1.punkta "a" vai "c" apakšpunktā noteiktajam
termiņam beidzoties, nokavētie nodokļu maksājumi nav samaksāti vai nav
kapitalizēti un ar kapitalizāciju saistītie grozījumi nav reģistrēti Latvijas
Republikas Uzņēmumu reģistrā. Pamatparāda palielinājuma nauda un nokavējuma
nauda tiek aprēķināta vispārējā kārtībā no dienas, kad tās aprēķināšana tika
pārtraukta;
b) 1.punkta "b" apakšpunktā minēto uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību)
maksātspēja ir atjaunota no dienas, kad tiesa pieņēmusi nolēmumu par
maksātnespējas procesa izbeigšanu.
Nodokļu maksātājiem, kuriem bankas
pieņēmušas izpildei maksājuma uzdevumus par nodokļu samaksu, tos neizpildot
sakarā ar bankas darbības apturēšanu, pamatparāda palielinājuma naudas un
nokavējuma naudas aprēķināšana tiek pārtraukta uz laiku, līdz tiek pieņemts
lēmums par kredītiestādes darbības atjaunošanu vai bankrotu.
Iepriekšminētajā gadījumā pamatparāda
palielinājuma naudas un nokavējuma naudas aprēķināšana tiek pārtraukta:
1. summām, kuras norādītas izpildei pieņemtajos maksājuma uzdevumos, no
dienas, kad banka tos pieņēmusi izpildei;
2. tikai tādā gadījumā, ja bankas kontos iesaldēto (aizturēto) naudas
līdzekļu īpašnieks - pārvaldītājs nav atteicies no savām prasījuma tiesībām par
labu citai personai vai arī savas tiesības nav nodevis jebkurai citai personai.
Nokavējuma naudas aprēķināšana tiek
pārtraukta, ja pamatparāda palielinājuma naudas un nokavējuma naudas summa
sasniedz nokavētā maksājuma (pamatparāda) apmēru.
5.2. Skaidrās naudas lietošanas ierobežojumi uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) savstarpējos norēķinos
Juridiskās personas vai ar līgumu saistīta
šādu personu grupa, vai šādu personu vai grupas pārstāvji katru mēnesi Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā deklarē visus mēneša laikā savstarpēji skaidrā
naudā veiktos darījumus (neatkarīgi no tā, vai darījums notiek vienā operācijā
vai vairākās operācijās), kuru summa pārsniedz 1000 latu. Ja nav deklarēti
skaidrā naudā veiktie darījumi, kuru summa pārsniedz 1000 latu, maksājama soda
nauda 5 procentu apmērā no nedeklarēto darījumu kopsummas.
Ja iepriekš minētie darījumi pārsniedz 3000
latu, maksājama soda nauda 10 procentu apmērā no šo darījumu kopsummas. Ja šie
darījumi nav deklarēti noteiktajā kārtībā, soda nauda 15 procentu apmērā no šo
darījumu kopsummas. Minētās prasības un normas neattiecas uz kredītiestāžu pakalpojumiem,
skaidras naudas iemaksām kredītiestādēs darījumu dalībnieku kontos.
Mazumtirdzniecībā veiktajos darījumos minētas prasības un normas ir
attiecināmas tikai uz preču pircēju.
5.3. Atbildība par nodokļu bāzes samazināšanu
Ja nodokļu maksātājs, pārkāpdams nodokļu
likumu prasības, nodokļu administrācijai iesniegtajās deklarācijās vai nodokļu
aprēķinos samazina nodokļu bāzi (ar nodokli apliekamo objektu) un no tās
aprēķināto nodokļa summu, nodokļu administrācija aprēķina un par labu budžetam
no nodokļu maksātāja piedzen samazināto nodokļa summu un soda naudu tās apmērā,
ja konkrēto nodokļu likumos nav paredzēts cits soda naudas apmērs.
Soda naudu nepiedzen, ja nodokļu maksātājs
termiņā iesniegtajai deklarācijai vai nodokļu aprēķinam pirms nodokļu administrācijas
pārbaudes sākuma iesniedzis deklarācijas labojumu vai nodokļa aprēķina
precizējumu un samaksājis samazināto nodokļa summu un ar to saistīto
pamatparāda palielinājumu un nokavējuma naudu.
Samazinātā nodokļa summa un soda nauda
attiecīgajā apmērā nodokļu maksātājam jāsamaksā 30 dienu laikā no dienas, kad
saņemts nodokļu administrācijas lēmums par aprēķināto nodokļa summu. Ja
maksājumi noteikto 30 dienu laikā netiek veikti, ar 31. dienu budžeta
ieskaitāmo nokavēto maksājumu summa tiek palielināta atbilstoši Latvijas Bankas
noteiktajai refinansēšanas likmei kavējuma periodā un no maksātāja tiek
piedzīta nokavējuma nauda – 0.05 procenti par katru nokavēto dienu.
Ja nodokļu maksātājs triju gadu laikā
atkārtoti pārkāpis nodokļu likumus (samazinājis nodokļu bāzi, neuzrādīdams
ienākumus vai uzrādīdams mazākus ienākumus, vai ar dokumentiem apliecinājis
nepamatotus izdevumus), nodokļu administrācija piedzen no nodokļu maksātāja
nesamaksātā (iztrūkstošā) nodokļa summu un soda naudu šīs summas divkāršā apmērā.
Ja triju mēnešu laikā nodokļu maksātājs
nenomaksā nodokļa, soda naudas vai nokavējuma naudas parādu budžetā un viņam
nav pagarināti nodokļu nomaksas termiņi, nodokļu administrācija ierosina tiesā
lietu par nodokļu maksātāja atzīšanu par maksātnespējīgu.
5.4. Atbildība par deklarācijas savlaicīgu neiesniegšanu
Ja nodokļu maksātājs iesniedz nodokļu
administrācijai konkrēto nodokļu likumos paredzētās deklarācijas, pārskatus vai
nodokļu aprēķinus (turpmāk - deklarācijas), neievērojot normatīvajos aktos noteiktos
iesniegšanas termiņus, viņam par deklarācijas iesniegšanu ar novēlošanos
atkarībā no novēlošanās ilguma tiek uzlikta soda nauda šādos apmēros, ja
konkrēto nodokļu likumos nav noteikts citādi:
1. līdz 15 kalendāra dienām - 0,1 procents no kopējās deklarācijā
uzrādītās nodokļa summas, bet ne vairāk kā 50 latu;
2. no 16 līdz 30 kalendāra dienām - 0,5 procenti no kopējās deklarācijā
uzrādītās nodokļa summas, bet ne vairāk kā 200 latu;
3. virs 30 kalendāra dienām - 1 procents no kopējās deklarācijā uzrādītās
nodokļa summas, bet ne vairāk kā 500 latu.
5.5. Nodokļu administrācijas tiesības samazināt uzlikto soda naudu
Nodokļu administrācijai, izvērtējot nodokļu
maksātāja izdarītā pārkāpuma būtību un raksturu, gadījumos, kad nodokļu
maksātājs ir pārsūdzējis nodokļu administrācijas lēmumu par šā likuma un
konkrēto nodokļu likumu pārkāpumiem, ir tiesības samazināt kontroles (pārbaužu,
revīziju) rezultātā uzlikto soda naudu, bet ne vairāk kā 70 procentu apmērā un
ne biežāk kā vienu reizi trijos gados.
Tiesības samazināt uzlikto soda naudu
saskaņā ar šā panta pirmo daļu ir šādām nodokļu administrācijas amatpersonām:
1. nodokļu administrācijas augstākās institūcijas vadītājam;
2. nodokļu administrācijas teritoriālo iestāžu vadītājiem, ja soda naudas
samazinājuma summa nepārsniedz 1000 latu, informējot par pieņemto lēmumu
nodokļu administrācijas augstākās institūcijas vadītāju piecu dienu laikā no
lēmuma pieņemšanas dienas.
Nodokļu administrācijas
augstākās institūcijas vadītājam ir tiesības atcelt nodokļu administrācijas
teritoriālo iestāžu vadītāju nepamatoti pieņemtos lēmumus par soda naudas
samazināšanu 30 dienu laikā no teritoriālās iestādes vadītāja paziņojuma vai
nodokļu maksātāja sūdzības saņemšanas dienas.
5.6. Atbildība par uzņēmējdarbības veikšanu, nereģistrējoties kā nodokļu maksātājam un citiem nodokļu likumu pārkāpumiem
Ja fiziskā vai juridiskā persona, kas veic
uzņēmējdarbību, nereģistrējas kā nodokļu maksātājs vai 30 dienu laikā pēc
noteiktā termiņa neiesniedz nodokļu likumos paredzētās deklarācijas vai nodokļu
aprēķinus, kā arī saimniecības un grāmatvedības dokumentus, bez kuriem nodokļu
administrācijas ierēdņi (darbinieki) nevar noteikt nodokļu bāzi, vai nerada
iespēju iekasēt nodokļus, vai neatļauj nodokļu administrācijas ierēdnim
(darbiniekam) ieiet nodokļu maksātāja telpās, kad šim ierēdnim (darbiniekam) ir
tādas tiesības, tad:
1. nodokļu administrācija piedzen no nodokļu maksātāja nesamaksātā nodokļa
summu un soda naudu šīs summas divkāršā apmērā, bet, ja nav iespējams noteikt
nodokļu lielumu, tos iekasē par iepriekšējo periodu aprēķināto nodokļu dubultā
apmērā, bet, ja tādu nav bijis, nodokļu lielumu nosaka, pamatojoties uz nodokļu
administrācijas rīcībā esošo informāciju par analogiem nodokļu maksātājiem un
piemērojot pārkāpējiem nodokļu maksājumus dubultā apmērā;
2. pēc nodokļu administrācijas pieprasījuma:
a)
ministrijām, pašvaldībām un citām
institūcijām jāatsauc nodokļu maksātājam izsniegtā atļauja (licence) veikt
uzņēmējdarbību,
b)
muitas iestādēm jāaptur nodokļu
maksātāja eksporta un importa operācijas,
c)
bankām jāpārtrauc līdzekļu
izsniegšana un pārskaitījumi no nodokļu maksātāja konta, līdz tiek saņemts
nodokļu administrācijas rakstveida atsaukums vai tiesas nolēmums;
3.
3) tiek piemēroti citos
likumdošanas aktos noteiktie sodi. Nodokļu administrācija ir tiesīga iesniegt
materiālus attiecīgajā valsts institūcijā krimināllietas ierosināšanai.
5.7. Saimnieciskās darbības apturēšana normatīvo aktu pārkāpumu gadījumos
Ja fiziskā vai juridiskā persona vai šādu
personu grupa, veicot saimniecisko darbību, pārkāpj normatīvajos aktos
paredzēto kārtību, kas nodrošina ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu
pareizu un pilnīgu uzskaiti, Valsts ieņēmumu dienests ir tiesīgs speciālas
pārbaudes veikšanai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā apturēt normatīvo aktu
pārkāpēja (vai tā struktūrvienības, kurā noticis pārkāpums) darbību uz laiku,
kas nav ilgāks par 10 dienām no Valsts ieņēmumu dienesta institūcijas lēmuma
(rīkojuma) pieņemšanas dienas. Attiecīgo lēmumu (rīkojumu) Valsts ieņēmumu
dienests pieņem triju darbadienu laikā pēc pārbaužu materiālu saņemšanas no
kontrolējošām institūcijām.
Iepriekš noteiktais speciālās pārbaudes
veikšanas laika ierobežojums nav piemērojams gadījumos, kad šādā pārbaudē ir
konstatēts, ka nepieciešams veikt speciālu nodokļu auditu, vai gadījumos, par
kuriem paredzēta kriminālatbildība, - saimnieciski finansiālās darbības
revīziju.
Ja šā panta pirmajā daļā paredzētā normatīvo
aktu pārkāpēja (vai tā struktūrvienības, kurā noticis pārkāpums) darbība apturēta
uz laiku, tad darbības apturēšanas rezultātā radušies materiālie zaudējumi tiek
segti no pārkāpēja (fiziskās vai juridiskās personas vai šādu personu grupas)
līdzekļiem.
5.8. Atbildība par smagiem nodokļu likumu pārkāpumiem
Ja nodokļu maksātājs sistemātiski neiesniedz
nodokļu administrācijai nodokļu likumos noteiktos pārskatus, deklarācijas vai
nodokļu aprēķinus un tai nav informācijas par šā maksātāja darbību vai ja tas
ļaunprātīgi izvairās no nodokļu un nodevu maksāšanas, pēc nodokļu
administrācijas priekšlikuma konkrētais uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) vai
organizācija tiek izslēgta no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra.
Visos gadījumos, kad nodokļu maksātājs ir
pieļāvis pārkāpumus, par kuriem paredzēta kriminālatbildība, nodokļu
administrācijas ierēdnim (darbiniekam), kurš tos atklājis, ir pienākums 10
dienu laikā iesniegt par tiem ziņojumu un materiālus attiecīgajai valsts
institūcijai krimināllietas ierosināšanai.
5.9. Ierobežojumi nodokļu atvieglojumu saņemšanā
Nodokļu maksātājiem, kuriem ir neattaisnoti
nokavētie maksājumi par pārskata gadu, nav tiesību saņemt nodokļu
atvieglojumus, izdarot ziedojumus vai dāvinājumus.
6. Nodokļu un nodevu jautājumos pieņemto lēmumu pārsūdzēšanas kārtība
Nodokļu maksātājam, kas saņēmis dokumentu
par nepilnīgi nomaksāto nodokli, ir tiesības 30 dienu laikā pēc šā dokumenta
saņemšanas rakstveidā pārsūdzēt nodokļu administrācijas lēmumus un rīkojumus
attiecīgās nodokļu administrācijas augstākās institūcijas vadītājam, izņemot
lēmumus par administratīvo sodu uzlikšanu, kas pārsūdzami tiesā likumā
noteiktajā kārtībā.
Sūdzību
saņēmušajam nodokļu administrācijas vadītājam šā panta pirmajā daļā minētā
sūdzība jāizskata un atbilde iesniedzējam jādod ne vēlāk kā 30 dienu laikā.
Finansu ministram ir tiesības atļaut Valsts ieņēmumu dienestam sūdzības
izskatīšanu pagarināt par 30 dienām.
Nodokļu maksātājam, kurš nepiekrīt lēmumam,
kuru pieņēmis nodokļu administrācijas vadītājs, ir tiesības 30 dienu laikā pēc
nodokļu administrācijas lēmuma saņemšanas pārsūdzēt to tiesā.
Ja nodokļu maksātājs nepiekrīt nodokļu
administrācijas aprēķinātajam nodokļu maksājumu lielumam, pierādījumus par
nodokļu maksājumu lielumu nodrošina nodokļu maksātājs.
6.1. Lēmumu pārsūdzēšana Darījumu novērtējuma komisijā
Ja nodokļu maksātājs nepiekrīt nodokļu
administrācijas lēmumam par tirgus cenas vai tirgus vērtības noteikšanu
konkrētam darījumam, viņam ir tiesības 10 dienu laikā pieprasīt Darījumu
novērtējuma komisijas atzinumu.
Darījumu novērtējuma komisiju izveido
Ministru kabinets no lietpratējiem, un tā darbojas un dod atzinumus saskaņā ar
Ministru kabineta noteikto kārtību.
Līdz Darījumu novērtējuma komisijas atzinuma
saņemšanai nodokļu administrācijai nav tiesību pielietot soda sankcijas pret
nodokļu maksātāju par apstrīdēto darījumu.
Pēc atzinuma saņemšanas gan nodokļu
administrācijai, gan nodokļu maksātājam ir tiesības to pārsūdzēt tiesā.
6.2. Nodokļu administrācijas un nodokļu maksātāja vienošanās līgums
Ja nodokļu administrācija pārbaudes
rezultātā aprēķinājusi papildu maksājumus budžetā sakarā ar nodokļu bāzes
samazināšanu un nodokļu maksātājs nepiekrīt nodokļu administrācijas
aprēķinātajam nodokļu maksājumu lielumam, nodokļu administrācijas vadītājs ir
tiesīgs Ministru kabineta noteiktajā kārtībā noslēgt vienošanās līgumu ar
nodokļu maksātāju par aprēķināto summu samazināšanu tikai tādos gadījumos, kad
piemērojamo normatīvo aktu normas ir pretrunīgas un dažādi skaidrojamas.
Nodokļu maksātājam, kurš nepiekrīt nodokļu
administrācijas aprēķinātajam nodokļu maksājumu lielumam, 30 dienu laikā pēc
nodokļu administrācijas lēmuma saņemšanas šajā sakarā ir jāiesniedz motivēts
rakstveida iesniegums nodokļu administrācijas augstākās institūcijas vadītājam
par iespējamo vienošanās līguma noslēgšanu.
Nodokļu administrācija noslēgto vienošanās
līgumu piecu dienu laikā pēc tā parakstīšanas dienas publicē laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis".
Nodokļu administrācijas un nodokļu maksātāja
noslēgtais vienošanās līgums ir galīgs, un neviena no līgumslēdzējām pusēm to
nevar apstrīdēt tiesā.
Secinājumi
Dažādu valstu
nodokļu sistēmām ir divas galvenās kopīgas raksturīgas īpašības:
1. Pastāvīgs valsts nodokļu ieņēmumu palielināšanas iespējas meklēšana;
2. Nodokļu sistēmas pamatā ir
vispārpieņemto ekonomiskas teorijas par vienlīdzību, taisnīgumu un nodokļu
aplikšanas efektivitātes principu bāze.
Dažādu valstu nodokļu sistēmas tiktu
veidotas pēc dažādiem ekonomiskiem, politiskiem un sociāliem nosacījumiem.
Protams, tas sistēmas nav optimālās, bet tas deva ekonomistiem un sociologiem
pamatu optimālo nodokļu sistēmas
noteikumus izstrādāšanai. Īpaši svarīgie starp tiem ir:
1. Nodokļu nastas sadalīšanai jābūt vienādai;
2. Nodokļiem pēc iespējas nedrīkst ietekmēt kādas personas ekonomisko
lēmumu pieņemšanu;
3. Izmantojot nodokļu politiku sociālo – ekonomisko mērķu sasniegšanai
vienādojuma un taisnīguma nodokļu aplikšanas principu pārkāpumiem jābūt
minimāliem;
4. Nodokļu struktūrai jāsekmē nodokļu politikas izmantošanu stabilizācijas
un valsts ekonomisko pieaugumu mērķiem;
5. Nodokļu sistēmai jābūt taisnīgai, nepieļaut patvaļīgus interpretējumus
un jābūt saprotamai nodokļu maksātājiem;
6. Administratīviem izmaksām nodokļu pārvaldei un nodokļu likumdošanas
ievērošanai jābūt minimālām.
Latvijas Republikas Saeima
1995.gada 2.februārī pieņēma un Valsts prezidents 1995.gada 18.februārī
izsludināja likumu “Par nodokļiem un nodevām”, kurš stājās spēkā ar 1995.gada
1.aprīli, un ir uzskatāms par nodokļu sistēmas pamatlikumu.
Likums nosaka nodokļu un
nodevu veidus, reglamentē to noteikšanas kārtību, iekasēšanu un atmaksāšanu,
nodokļu un nodevu maksātāju un nodokļu un nodevu administrācijas tiesības,
pienākumus un atbildību, un nodokļu un nodevu jautājumos pieņemto lēmumu
pārsūdzēšanas kārtību.
Latvijas Republikas likums “Par nodokļiem un
nodevām” ir svarīgākais tiesību akts Latvijas Republikā nodokļu sistēmas
regulējumā.
No PSRS laikiem mūsu valsts ir gājusi tālu
ceļu. Tas notika arī nodokļu likumdošanas jomā. Desmit gadu laikā tikai
radikāli izmainīta nodokļu sistēma kopumā. Tās izmaiņas ir acīmredzami uz
labāko pusi. Nevar teikt, ka mēs sasniedzam visus augšminētos optimālo nodokļu
sistēmas noteikumus, bet dažus esam gandrīz sasnieguši. Mūsu valsts vēl
attīstās un droši vien, netālā nākotnē sasniegsim visus.
Izmantotas literatūras un avotu saraksts
1.
Monogrāfijas
·
A.Zvejnieks “Nodokļi un nodevas”
mācību grāmata, RTU 1998.”.
·
Ieva Kodoliņa “Nodokļi”, Rīga,
1998.g.
·
Olga Lukašina “Nodokļu sistēma un
tās nianses”, Rīga, 2000.g., Merkūrijs LAT.
·
“Налоги и налогообложение”, Москва, “Финансы”, 1998.g.
2.
Tiesību akti
·
Par nodokļiem un nodevām. 02.02.1995. likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 18.02.95. Nr. 26.
Grozījumi:
-
06.06.1996. likums (L.V., 21.jūn.,
nr.108; Ziņotājs, 1996, nr.15);
-
13.11.1997. likums (L.V., 28.nov.,
nr.309/310; Ziņotājs, 1997, nr.24);
-
12.1997. likums (L.V., 18.dec.,
nr.333; Ziņotājs, 1998, nr.2);
-
18.06.1998. likums (L.V., 3.jūl.,
nr.196/197; Ziņotājs, 1998, nr.18);
-
14.10.1998. likums (L.V., 28.okt.,
nr.317/320; Ziņotājs, 1998, nr.22);
-
22.10.1998. likums (L.V., 5.nov.,
nr.333; Ziņotājs, 1998, nr.24);
-
25.11.1999. likums L.V., 8.dec.,
nr.406/407; Ziņotājs, 1999, nr.24);
-
13.04.2000. likums (L.V., 3.maijs,
nr.154/157; Ziņotājs, 2000, nr.11).
·
Latvijas Republikas Ministru kabineta
Noteikumi Nr.103 “Noteikumi par kārtību, kādā nodokļi, valsts nodevas un citi
obligātie maksājumi ieskaitāmi valsts budžetā”, 1995.g.18.aprīlis. Publicēts:
“Latvijas Republikas normatīvie akti. Par nodokļu maksāšanas kārtību ar nodokļu
parādiem”, Rīga, 1999.g. KIF “Biznesa komplekss”.
·
Latvijas Republikas Ministru
kabineta Noteikumi Nr.194 “Noteikumi par likuma “Par nodokļiem un nodevām”
23.panta otrās un trešās daļas piemērošanu””, 1995.g.11.jūlijs. Publicēts:
“Latvijas Republikas normatīvie akti. Par nodokļu maksāšanas kārtību ar nodokļu
parādiem”, Rīga, 1999.g. KIF “Biznesa komplekss”.
[1] Kas
ir rezidenti, tiks pastāstīts zemāk.
[2] Valsts nodevas piemērošana par valsts valodas prasmes atestāciju
profesionālo un amata pienākumu veikšanai stājas spēkā ar 01.01.2001. – likuma
“Par nodokļiem un nodevām” Pārejas noteikumi 29.punkts.
[3] Šos 2.punktā paredzētos atvieglojumus nedrīkst piemērot nodokļu
maksātājiem, kuri neveic kārtējos nodokļu maksājumus pilnā apmērā un nodokļu
likumos noteiktajos termiņos. Likums “Par nodokļiem un nodevām” 24.panta
9.punkts.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru