Satura rādītājs
Ievads
Nomas un īres jēdziens
Līguma līdzēji
Darījuma forma
Īres līguma priekšmets un cena
Gribas izteikums
Īres līguma dabiskās un nejaušās sastāvdaļas
Līdzēju civiltiesiskās attiecības
Iznomājamo autotransporta līdzekļu
apdrošināšana
Nobeigums
Izmantotā literatūra un normatīvie akti
Ievads
Dažādu priekšmetu, telpu un tiesību lietošanas iespējas
nodrošina ne tikai to iegāde īpašumā. Ir gadījumi, kad noteikta lieta ir vajadzīga tikai uz laiku, tad
to izdevīgāk ir iznomāt.
Latvijā tāpat kā daudzās
citās valstīs juridiskas normas par īri un nomu atrodamas vairākos likumdošanas
aktos. Centrālo vietu šo aktu vidū ieņem Civillikums. Ir speciālas normas, kas
regulē dzīvojamo un nedzīvojamo telpu īri. Tā 1993. gada 16. februārī
tika pieņemts likums "Par dzīvojamo
telpu īri". Neapdzīvojamo telpu nomā jāvadās no neapdzīvojamo telpu nomas
tipveida līguma. 1993. gada 1. martā ir apstiprināts Nolikums par
valsts uzņēmumu, iestāžu un organizāciju nekustamās mantas un atsevišķu ražotņu (uzņēmumu daļu) nomas
līgumu reģistrācijas un uzskaites kārtību. Arī zemes noma atšķiras no kustamu
lietu nomas. Lielais normatīvo aktu daudzums var radīt iespaidu, ka viss līdz sīkumam ir noregulēts. Tomēr tā
nav. Likumi paredz svarīgākos jautājumus, bet pārējo izlemj līdzēji, pusēm
vienojoties, tādējādi līdzējiem (pusēm) ir atstāta diezgan liela izvēles un
lemšanas brīvība. Tādēļ šeit liela nozīme ir pareiza līguma noslēgšanai. No
juridiskā viedokļa viena vai otra
noteikuma neiekļaušana atbilstoši likuma prasībām nepadarīs līgumu par
spēkā neesošu. Civillikums dod atbildes uz daudziem jautājumiem, ja puses tos
nav izlēmušas līgumā. Tomēr ir labāk, ja līgums detalizētāks un pilnīgāks,
un, protams, likumīgs.
Arvien
nozīmīgāki Latvijā kļūst starptautiska rakstura darījumi, kur viena no pusēm ir
ārvalstnieki vai ārvalstu organizācijas. Gandrīz visi ārvalstnieki jebkuru
līgumu vēlas sastādīt un tulkot atbilstoši savas valsts tiesiskajām kategorijām
un konstrukcijām. Tādēļ arī savā darbā esmu pievērsies nomas un īres līguma
sīkākai analīzei. Tā kā darbojos starptautiskā autonomas uzņēmumā, tad, pētot
nomas un īres pamataspektus, pievērsīšu
īpašu uzmanību tieši autonomas līgumu problēmām.
Kursa
darba tēmas apjoms ļauj sniegt vispārēju pārskatu par šo jautājumu civiltiesībās. Ir svarīgi pasacīt,
kāda nozīme īres līgumā ir sastāvdaļām, gribas izteikumam un formai. Tas bija
noteicošais, izvēloties kursa darba struktūru.
Pirmajā nodaļā tiks sniegts apskats par nomas un īres jēdzieniem,
kā arī aplūkots patapinājums. Nākamajās nodaļās šādi jautājumi: autotransporta
īres līguma līdzēji - darījuma dalībnieki, līdzēju vienošanās par priekšmetu un
cenu, īres līguma forma un darījuma nejaušās sastāvdaļas - kritēriji, kādi ir
nepieciešami darījuma darītājiem un
pilnvarotiem vadītājiem (izīrēto automašīnu šoferiem). Lietderīgi būtu
atsevišķā nodaļā aplūkot līdzēju tiesiskās attiecības izīrētā autotransporta
līdzekļa bojājumu un zādzības gadījumā, kā arī veltīt atsevišķu nodaļu
izīrējamo autotransporta līdzekļu apdrošināšanai. Kursa darba nobeigumā mēģināts rezumēt autoīres (nomas) 1 līguma lietderības pielietošanas
iespējas.
Nomas
un īres jēdziens
Latvijas 1937. gada
Civillikumā, kura darbība tagad atjaunota, nomas un īres līguma definīcija ir
vienota, bet tūliņ seko paskaidrojums par to, ar ko atšķiras noma no īres. Tā
Civillikuma 2112. pants nosaka: "Noma vai īre ir līgums, ar ko viena
puse piešķir vai apsola otrai pusei par zināmu nomas vai īres maksu kādas
lietas lietošanu. Līgums, ar kuru
piešķir vai apsola augļu nesēja lietas lietošanu augļu ievākšanai no tās ir noma, bet ikviens cits lietošanas
piešķīruma līgums - īre."
Piezīme: Jāņem
vērā, ka jēdziens "augļu nesēja lieta" ir visai ietilpīgs. Pēc
Civillikuma 855. panta auglis šā vārda plašākā nozīmē ir katrs labums, ko var
iegūt, galveno lietu lietojot. Auglis
šaurākā nozīmē ir viss tas, ko no lietas dabū vai nu kā tās dabiskos ražojumus,
vai kā ienākumus, ko tā nes sakarā ar sevišķām tiesiskām attiecībām; pirmā
gadījumā augļus sauc par dabiskiem, otrā par civiliem. Licences izdošana par
tiesībam izmantot kādu literāru darbu, izgudrojumu, zinātniski tehnisko
sasniegumu pēc savas būtības ir ar patentu aizsargāto tiesību nodošana
lietošanā uz laiku. Praksē šādos gadījumos noslēgto līgumu pieņemts saukt par licences līgumu nevis nomas vai
īres līgumu.
Īre un noma ir saistību
tiesību institūti, kas rodas uz līgumu
pamata. Lietu lietošanas pamati var balstīties uz lietiskiem pamatiem:
īpašniekam pieder, bet pēc viņa gribas arī citai personai var piederēt
lietošanas tiesības kā absolūtas lietu tiesības (1190.p.). Svešas lietas
absolūta lietošana ir personālservitūts, kas var izpausties 2 formās: tikai
lietošanā (usus)1
vai lietošanā ar augļu ievākšanu (usus
fructus)2 .
Īres galvenai rezultāts ir
iespēja lietot svešu lietu, kas pēc līguma izbeigšanās ir jāatdod atpakaļ
izīrētājam. Tāpēc izīrējamas ir tikai nepatērējamas lietas. Lietas, ko nevar
lietot citādi kā patērējot, nav izīrējamas. Bez tam par nomu var saukt tikai
tādu līgumu, kas patiešām paredz objekta lietojumu. Savukārt mantas nodošanu
lietojumā sauc par patapinājumu.
Patapinājums (commondatum) 3 jeb lietas aizdevums, līgums, ar kuru viena puse (commondatarius) 4 nodod otrai pusei (commondatarius)5 kādu lietu neatlīdzināmai, bet
noteiktai lietošanai, atdodot to pašu lietu. Par patapinājuma priekšmetu var
būt kā kustamas, tā nekustamas lietas, arī nekustama īpašuma daļa, piem.,
pagrabs, vieta garāžā.
Patapinājums ir
bezatlīdzības līgums: "ja maksa paredzēta, tad lietas lietošana uzskatāma
kā izīrējums: jo patapinājumam ir jābūt bez atlīdzības".
Patapinājuma ņēmējs var
lietot patapināmo lietu, autonomā - automašīnu, tikai saskaņā ar norunu līgumā,
bet, ja nav tādas norunas, tad atbilstoši lietas raksturam un apstākļiem.
Patapinājuma ņēmējam jārūpējas par patapinātās lietas uzturēšanu un
uzglabāšanu, un viņš atbild par katru vainas pakāpi līdz gadījumam.
Patapinājuma devējs atbild
tikai par ļaunu nolūku (dolus)1 un par
rupju neuzmanību (culpa lata)2, ja viņa
dēļ lieta pasliktinās vai iet bojā.
Piemērs: Autonomas kompānija nodevusi patapinājuma
ņēmējam lietošanā bojātu automašīnu, ko skaidri zinājusi.
Tāpat
arī patapinājuma devējam jāatlīdzina patapinājuma ņēmējam izdevumi, kas viņam
radušies lietas labā (ciktāl tie bijuši nepieciešami).
Patapinājums
kā īres veids autonomas biznesā ir sastopams samērā reti, bet tomēr ir.
Piemērs: Starptautiskā autonoma EuroDollar International, kas ir pārstāvēta 63 pasaules valstīs, nesen ir uzsākusi savu darbību
Latvijā un nodevusi Latvijas Futbola federācijai vienu automašinu Renault
Megane bez atlīdzības, atrunājot līgumā,
ka minētā organizācija var lietot automašīnu Latvijas Republikā. Jāmin, ka
minētā atruna līgumā gan neizslēdz iespēju Latvijas Futbola federācijai braukt
ārpus Latvijas Republikas, bet iepriekš informējot autonomas kompāniju.
Patapinājuma
līgumu noslēdz ar lietas nodošanu. Tikai
tad var secināt, ka patapinājums pēc Latvijas Civillikuma ir reāllīgums.
Civillikums nosaka, ka īres
līgums var rasties divos veidos. Viens no tiem izriet no lietas
piešķiršanas (nodošanas), otrs izriet no
apsolījuma. Tādējādi īres līgums var veidoties pēc reāllīguma (vienpusēja
līguma) vai konsesuāla (divpusēja) līguma modeļa. Civillikuma 2124. panta
prasība tomēr ir līguma noslēgšana, kurā galvenās sastāvdaļas ir līguma
priekšmets un maksa.
Piezīme: Civillikuma 2125.
pants paredz, ka vienošanās var notikt arī klusējot. Tomēr labāka no tiesību
aizsardzības viedokļa ir līguma noslēgšana, jo cilvēki mēdz aizmirst, par ko
vienojušies.
Likums ir devis plašas
tiesības pusēm izvēlēties kādu no variantiem. Vēlams, lai puse izmantotu
Civillikuma 2127. pantā paredzētās iespējas papildināt līguma būtiskās
sastāvdaļas ar blakus noteikumiem, kur
tad būtu jāpiesaista arī tie noteikumi par pirkuma līguma blakus līgumiem, ko
nosaka Civillikuma 2047. pants. Izstrādājot līgumu, nav nepieciešams atkārtot
tajā noteikumus, kas viennozīmīgi paredzēti likumā.
Līguma
līdzēji
Aplūkojot darījuma dalībniekus, ir
svarīgi minēt, kas ir tiesīgs slēgt autotransporta līdzekļa nomas-īres līgumu.
Latvijas Civillikuma 1405. pants nosaka: "lai darījumam būtu tiesisks
spēks, ir vajadzīgs, lai tā dalībniekiem būtu tiesību un rīcības spējas;
darījumi, ko kārtojušas tiesību vai rīcības nespējīgas personas, nav
spēkā". Tātad darījumus var slēgt fiziskas un juridiskas personas. Kā to
nosaka Latvijas Civillikums, tām ir jābūt tiesībspējīgām. Tiesībspēja ir spēja
būt par civilo tiesību nesēju (subjektu). Fiziskai personai tā piemīt no
dzimšanas.
Rīcībspēja
ir spēja ar savām darbībām iegūt tiesības un uzņemties pienākumus. Civillikuma
1408. pants nosaka, kādām personām nav rīcības spējas. Savukārt katra iestāde
var rīkoties pēc pašu izstrādātiem noteikumiem.
Gandrīz visās
starptautiskajās autonomās ir savi nosacījumi, kam var izīrēt automašīnu. Šie
noteikumi var tikt variēti atkarībā no valsts un izriet no apdrošināšanas
kompānijas noteikumiem, no kuriem varam secināt, kādi ir konkrētie
ierobežojumi.
Piemērs: 1992. gadā starptautiskā autonoma Europcar Interrent neīzīrēja automašīnas bijušajiem PSRS un austrumu bloka valstu1 pilsoņiem. Iemesls tam bija vietējo
apdrošināšanas kompāniju2
noteikumi - automašīnas, kas izīrēta bijušajiem PSRS un austrumu bloka valstu
pilsoņiem, apdrošināšanas polises darbība
tiek apturēta.
Tātad varam secināt, ka ne vienmēr personas, kam piemīt gan
tiesībspēja, gan rīcībspēja, likuma noteiktajā kārtībā var slēgt līgumus par
automašīnas īri. Var pilnīgi droši apgalvot, ka viens no galvenajiem
nosacījumiem, kas ir spēkā visās autonomās, ir vecuma ierobežojums - minimālais
vecums - 21 gads, maksimālais - 70 gadi, bet pilnvarotajam automašīnas
vadītājam - autovadītāja stāžs viens gads. Nepieciešams paskaidrojums, ko
nozīmē pilnvarots automašīnas vadītājs (šoferis).
Piemērs: Personai, kas slēdz ligumu par automašīnas
īri ir 72 gadi, pēc noteikumiem šī persona nav tiesīga vadīt (braukt) izīrēto automašīnu, bet, noslēdzot īres
līgumu ar autonomas kompāniju, viņš var pilnvarot savu mazdēlu (bet ne jaunāku
par divdesmit vienu gadu un ar autovadītāja stāžu ne mazāku kā viens gads) braukt ar izīrēto automašīnu.
Pastāv vēl vesela virkne
nosacījumu, kādiem ir jāatbilst personai, lai izīrētu automašīnu. Minēšu tikai
galvenos:
1)
personai ir jābūt derīgai pasei;
2) personai ir jābūt
autovadītāja tiesībām vadīt attiecīgās klases automašīnu;
3) persona nedrīkst būt
alkohola reibuma stāvoklī;
4) personai ir jābūt
attiecīgam vecumam (variē atkarībā no valsts).
Tātad varam secināt, ka
vecuma cenzs ir tikai viens no noteikumiem, kas ierobežo īrētāja tiesībspēju
(šie ierobežojumi ir attiecināmi tikai uz noteiktu sfēru - automašīnas īri - un
var būt dažādi dažādās valstīs, piem., var attiekties uz dažādām automašīnu
grupām).
Daudzās valstīs, kurās lieto
izīrēšanai Mercedes Benz un BMW klases automašīnas, ierobežojumi attiecas gan uz īrētāju, gan
uz pilnvaroto automašīnas vadītāju.
Piemērs: Anglijā 1 ir iespējams izīrēt BMW
un Mercedes Benz klases automašīnas
tikai personām, kam ir banku izdotās
starptautiskās norēķinu kartes 2,
izīrētājam jābūt pilniem 30 gadiem, kā arī transporta līdzekli var lietot tikai
noteiktā teritorijā -galvenokārt ir aizliegts izbraukt no Eiropas Savienības
valstīm.
Tātad esam noskaidrojuši, ka
personai, kas vēlas īrēt automašīnu, ir jāatbilst ne vien likumā noteiktajām
normām, bet arī atsevišķām prasībām, kuras izvirza katra autonoma individuāli.
Tā kā Civillikuma 1406. pantā ir noteikts, ka darījumus, tātad arī automašīnas
īres līgumus var slēgt arī juridiskas personas, nedaudz aplūkosim tās kā darījuma dalībniekus.
Īres līgumā darījuma
dalībnieks var būt arī juridiska persona. Latvijas Civillikumā nav dots juridiskas personas jēdziens, ir
tikai uzskaitījums, ko var atzīt par juridisku personu un kam var piešķirt
juridisku personību.
Latvijas
Civillikuma 1410. pantā norādīts, ka juridiskas personas vārdā darījumus kārto
tās likumīgie pārstāvji. Pārstāvis parasti ir kāds subjekts - fiziska persona,
viņam jāpārzin juridiskās personas vēlēšanās
un tās jārealizē. Taču šeit jāpiebilst, ka juridiskās personas pārstāvim
- fiziskai personai - ir jāatbilst visām tām prasībām, kas attiecināmas uz
fizisku personu. Jo rastos absurda situācija, piemērojot vecuma ierobežojumu
juridiskai personai tāpat kā fiziskai personai.
Darījuma
forma
Slēdzot īres līgumus,
jāievēro vispārējie noteikumi par darījuma formu. Civillikumā uz darījuma
būtiskajām sastāvdaļām attiecas samērā daudz pantu (1427., 1470., 1485., 1533.,
1554. utt.). Civillikums ir visai liberāls attiecībā uz darījuma formu kā
darījuma sastāvdaļu. Nav īpašu
norādījumu par rakstveida formu
(sastopamas pretrunas). Tā Civillikuma 1482. pants paredz, ka likums prasa
rakstisku formu:
1) kā likuma zināmu
sastāvdaļu;
2) kārtojot darījumu 1474.
panta minētās iestādēs vai turpat minētām amatpersonām;
3)
kad tas jāieraksta zemesgrāmatās;
4) kā nosacījumu prasības
tiesībām uz darījuma pamata.
Ja darījumu apskatām kā tiesisku
attiecību, tad būtisks ir tā saturs. Jautājumos, kur pēc likuma pusēm ir
tiesības izvēlēties kādu no variantiem,
jāvadās no likuma. Tiesiskas attiecības var izveidot arī pavisam īss līgums.
Līdz ar to, izlemjot jautājumu par līguma satura izpausmi rakstiskā vai citādā
formā, ir jālemj par satura un formas mijiedarbību, tomēr priekšplānā jāliek
uzsvars uz saturu - vienošanās būtību. Kad Latvijas Civillikums prasa
rakstveida formu kā darījuma sastāvdaļu,
darījums pirms attiecīga rakstveida akta
nav spēkā, bet puse var tomēr prasīt no otras sagatavot atbilstošu dokumentu.
Piemērs: Persona var veikt automašīnas rezervāciju,
atrodoties citā valstī, un prasīt no kompānijas pesonāla, kas veikusi
rezervāciju, rezervācijas apstiprinājumu. Tātad persona, kas veikusi automašīnas rezervāciju ir
pārliecināta, ka, ierodoties attiecīgajā valstī, kur tika veikta rezervācija,
šī persona to (automašīnu) saņems, pretējā gadijumā, tā ir tiesīga prasīt no nenoslēgta darījuma (īres līguma) radušos
zaudējumu atlīdzināšanu .
Tātad
no nemateriālo (neprocesiālo) tiesību viedokļa valsts neuzskata par vajadzīgu
iejaukties un piespiest puses atdot atpakaļ pēc darījuma iegūto tādēļ vien, ka
līgums nav noslēgts rakstiski vai citā prasītā formā. Toties no procesuālā
viedokļa Civillikums ir visai bargs: rakstiska forma ir nosacījums prasības
tiesībai uz darījuma pamata. Taču arī šādā aspektā rakstveida formas
neievērošana ne vienmēr rada bezcerīgu stāvokli - ja puses labprātīgi izpilda
nolīgto, tad tam ir tādas paša sekas, kā rakstiski noslēgtam darījumam. Bet, ja darījums izpildīts daļēji, sekas ir
citādas un ja ne viena no pusēm neko nav izpildījusi, tad darījums nav spēkā,
un katrs tā dalībnieks var no tā vienpusēji atteikties.
Piemērs: Ja persona ir veikusi rezervāciju un nav
ieradusies, tad darījums nav spēkā. Šeit gan būtu jāmin, ka starptautiskajās
autonomās rezervētā automašīna jātur vēl četras stundas pēc rezervācijā
uzrādītā laika. Tas ir saistīts ar to, ka vairums personu, kas izmanto
starptautisko autonomu pakalpojumus, nav rezidenti valstīs, kur tiek rezervēta
automašīna (pastāv iespēja, ka attiecīgā persona var aizkavēties - viens no iemesliem: lidmašīnu reisu
izlidošanas, ielidošanas laiki. Ja
persona ir ieradusies vēlāk nekā četras stundas pēc laika, uz kuru tika veikta
rezervācija, kompānijas personāls, kas apkalpo personu, ir tiesīgs vienpusēji
atteikties no darījuma izpildes.
Tātad varam secināt, ka
autotransporta īres līguma forma ir rakstveida.
Svarīgi uzsvērt, ka vairums starptautisko, kā arī vietējo autonomu
kompāniju izmanto tipveida īres līgumus. Galvenokārt tas ir saistīts ar nepieciešamību ātri un ērti
noformēt rakstveida īres līgumus.
Izskaidrojums varētu būt šāds -
izīrējamo automašīnu materiālā vērtība 1
un riska faktors 2 mūsu
valstī ir ir samērā augsts.
Īres
līguma priekšmets un cena 1
Protams, īres līguma
priekšmetu daudzveidība ir visai ievērojama,
taču, ņemot vērā aplūkojamo tēmu, uzmanības centrā ir autotransporta
līdzeklis (automašīna). Šeit būtu jāmin, ka pusēm ir iespējas vienoties par
dažādām automašīnu grupām. Svarīgs ir
automašīnas lielums, dzinēja jauda, pasažieru skaits, luksusa
aprīkojums, no kā savukārt izriet cena, kas ir būtiska īres līguma sastāvdaļa.
Piemērs: Romiešu tiesībās "īres līgums atzīstams
par nolīgtu, tiklīdz vienojušies par īres maksu".2
Pusēm, gatavojoties noslēgt
autotransporta īres līgumu, protams, ir jāzina darījuma priekšmets un maksa par
to. Šajos jautājumos līguma slēdzējiem
jāpanāk vienošanās. Svarīgi minēt, ka personai, kas vēlas īrēt automašīnu
Latvijā, bet pati atrodas ASV, protams, gan automašīnas marka, gan īres
izcenojumi būs atšķirīgi. Starptautiskās
autonomas kompānijas šādos jautājumos ir kompetentas.
Piemērs: Ja persona atrodas ASV un vēlas veikt rezervāciju ar attiecīgās
kompānijas partneriem Latvijā, piem., EuroDollar partneris ASV ir Dollar Rent
a Car 3 , tad viņš tiek informēts par noteikumiem
un cenām konkrētajā valstī. Ja persona ir veikusi rezervāciju, var uzskatīt, ka tā ir piekritusi cenai un ka
īres līgums tiks noslēgts tiklīdz persona
ieradīsies Latvijā. Šajā gadījumā vienošanās par darījuma priekšmetu un cenu
jau ir notikusi.
Jāmin, ka vairumam autonomas
kompāniju ir samērā elastīga cenu politika, kas pamatojas uz vienu vienīgu
likumu "Jo ilgāku laiku īre ilgs, jo lētāk tā maksās" un
"Zemākās cenas piemērošana".
Piemērs: Puses,
noslēdzot īres līgumu, vienojas
par vienu cenu, kas ir atkarīga no īres ilguma un automašīnas klases - kā jau
iepriekš minēts, autonomas kompānijas piemēro zemāko cenu, t.i. cena par īri, kas ilgst no 1 līdz 3 dienām ir 50.00
Ls dienā, bet ja nomnieks īrē automašīnu
ilgāk, tad tā tiek samazināta līdz 35.00 Ls, un līgums tiek pagarināts uz
periodu, par kuru nomnieks informē iznomātāju, ar iepriekšējiem notiekumiem.
Jāuzsver, ka minētajā
piemērā vienošanās starp nomnieku un
izīrētāju var notikt klusējot. Latvijas
Civillikuma 2125. pantā šāda iespēja ir minēta: "Savstarpēja vienošanās var notikt arī
klusējot, ja cena pieņemama kā pusēm jau zināma". Lai gan nomniekam ir
jāinformē iznomātājs par laika periodu, uz kādu tiek pagarināta automašīnas
īre. Tas lielākā vai mazākā mērā ir saistīts ar to, ka autonomas uzņēmums plāno savu ekonomisko darbību, un
uzņēmumam ir nepieciešama informācija par automašīnu noslogojumu.
Tātad, ja puses ir
vienojušās, par līguma priekšmetu t.i.
automašīnas grupu un īres līguma ilgumu,
atliek vienīgi aizpildīt īres-nomas līgumu.
Gribas
izteikums
Jautājums par gribas
izteikumu - kādam tam katrā īpašā gadījumā ir
jābūt un kā to nosaka Civillikuma 1427. pants: "kamēr griba nav vēl
izteikta, tai nav nekāda tiesiska spēka" un 1437. pants: "gribas
izteikumam jābūt nopietnam; izteikumam, kas izdarīts tikai pa jokam, nav nekādu
tiesisku seku". Kā teiks Civillikuma 1428. pantā: "gribu var izteikt
vai nu noteikti, vai klusējot. Noteikti gribu var izteikt vai nu vārdiem -
mutiski vai rakstiski, vai ar zīmēm, kam ir vārdiska nozīme".
Piemērs: Rezervējot automašīnu, gribu var izteikt
tikai noteikti, mutiski - tieši vai
telefoniski, rakstiski - vēstule, fakss, telekss. Grūti būtu iedomāties gribas
izteikumu, rezervējot automašīnu, ar zīmēm, kam ir vārdiska nozīme. Bet,
slēdzot līgumu, gribas izteikums ir pieļaujams, ja persona ir mēma un tai nav
citas iespējas izteikt gribu, bet darbībai, kas uzskatāma par klusējot izdarītu
gribas izteikumu, jābūt tādai, lai no tās varētu droši secināt tādas gribas
esamību.
Gribai ir jābūt īstai, lai
tiesisks darījums būtu spēkā. Nepietiek ar to vien, ka tā dalībnieki izsaka
gribu, bet ir nepieciešams, lai šī griba būtu radusies brīvi - bez maldības,
viltus vai spaidiem. Grūti būtu runāt, slēdzot automašīnas īres līgumu, par
viltu vai spaidiem, bet šeit varētu minēt piemēru par maldiem.
Maldība ir darījuma
dalībnieka nepareizs, īstenībai neatbilstošs priekšstats par apstākļiem, kas
saistīti ar darījuma priekšnoteikumiem, saturu, tiesiskajām sekām. Tas var
sakņoties gan informācijas trūkumā, gan tās kļūdainā izpratnē. Autonomas jomā
maldība varētu rasties īres izcenojumos, jo personai piedāvāto īres cenu un
automašīnu klāsts ir samērā plašs. Īres
izcenojumi mainās atkarībā no īres ilguma un kilometru ierobežojuma.
Galvenokārt maldība rodas autonomu sadarbības partneru - viesnīcu, tūrisma
aģentūru - personāla pieļauto kļūdu rezultātā, izskaidrojot īres izcenojumus.
Piemērs: Dažu autonomas kompāniju izcenojumu bukletos
izcenojumi ir uzrādīti bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN) 1 un ar ierobežotu kilometru nobraukumu -
100 km. Gadījumā, ja persona nav nobraukusi vairāk kā 100 km, īres maksa būs tāda, kāda tā bija nolīgta,
bet, ja persona ir pārsniegusi šo ierobežojumu,
tiek piemērota samaksa par katru kilometru, kas pārsniedz ierobežoto
kilometru daudzumu. Dažos gadījumos maksa par automašīnas īri norādīta bez
apdrošināšanas izdevumiem (par to tiks runāts vēlāk), bet cenā, kura personai
(klientam) jāmaksā īres beigās, ir
ietverti augstāk minētie maksājumi.
Līdz ar to rodas jautājums,
kas ir atbildigs par maldību un zaudējumiem, kas radušies no tās? Tad vispirms būtu jānoskaidro, vai maldība
atzīstama par svarīgu un atvainojamu. Civillikuma 1442. pants nosaka :"
faktiska maldība darbības izdarītājam nekaitē, ja vien tā nav notikusi viņa
paša neuzmanības dēļ". No sekojošā varam secināt, ka ir svarīgi
noskaidrot, vai maldība ir atvainojama. Atvainojama maldība ietekmē darījuma
spēku dažādi, raugoties pēc tam, vai tā ir svarīga, vai nē. Civillikums sniedz
visai šauru to gadījumu uzskaitījumu, kad maldība atzīstama par svarīgu un
tāpēc iznīcina darījuma spēku. Bet vairumā gadījumu, kā to rāda prakse, ir
nesvarīga maldība. Tādēļ pats darījums paliek spēkā, bet tam, kas maldījies, ir
tiesības tikai prasīt atvietojamu vai samērīgu atlīdzību par zaudējumiem, ko
viņš cietis savas maldības dēļ.
Jāmin, ka vairumā gadījumu liela nozīme ir kļūdaino
pieņēmumu izcelsmes noskaidrošanai. Labākais līdzeklis pret vilšanos ir konkrēti
un detalizēti izstrādāts līgums. Ja izīrētājs vēlas slēgt līgumu ar kompāniju -
kaut vai tā arī ir starptautiska un ar labu reputāciju, tad pārliecīga kautrība
līguma slēgšanas procesā nav attaisnojama un vēlākām žēlabām: "es ticēju,
es biju pārliecināts ..., esmu
maldījies" nav nozīmes.
Civillikums nedod tiešas
atbildes uz visiem iespējamiem jautājumiem, un
pusēm atbildes ir jāmēģina rast pēc iepējas labāk izstrādātā, detalizētā
īres (nomas) 1 līgumā. Ar šo varētu
izskaidrot Latvijas autonomas uzņēmumos izmantotos tipveida līgumus, kas ir
pārņemti no sadarbības partneriem ārzemēs. Jāakcentē, ka tipveida līgumi ir
aizgūti no ārzemju partneriem, lai atvieglotu īres līguma noslēgšanas
(parakstīšanas) procedūru.
Īres
līguma dabiskās un nejaušās sastāvdaļas
Par autotransporta īres
līguma sastāvdaļām var teikt, ka tās ir - kā jebkurā darījumā - vai nu
būtiskas, vai dabiskas, vai nejaušas. Būtiskās sastāvdaļas - darījuma
priekšmets, šajā gadījumā - izīrējamā automašīna, un cena (īres maksa apskatīta
iepriekšējās nodaļās). Autotransporta
īres līgumā pie dabiskajām sastāvdaļām
ir pieskaitāmas (pie vienošanās par būtiskajām sastāvdaļām kļūst par šīs
vienošanās papildinājumiem) izīrētās
automašīnas nodošana: izīrētājam ir jānodod un īrētājam ir jāpieņem automašīna.
Uzmanība pievēršama faktam,
ka par dabiskām sastāvdaļām Civillikuma 1471. pants sauc sekas, kas izriet no
likuma, tādas sastāvdaļas, kas saprotamas pašas par sevi, bet ko puses var
grozīt vai atcelt, īpaši vienojoties. Tā
par īres līguma dabisku sastāvdaļu var uzskatīt izīrētās automašīnas nodošanu
īrētājam. Par to nav nepieciešamības
īpaši vienoties, bet iespējams līgt, ka izīrētājs nodos izīrēto
automašīnu īrētāja norādītajai trešajai personai.
Piemērs: Gadījumā, ja autotransporta līdzekļa īri slēdz
autonomas kompānija un cita juridiska persona, tad pēc īrētāja lūguma izīrētā
automašīna var tikt nodota īrētāja norādītajai trešajai personai 1.
Jāpiebilst, ka vienošanās
par līguma būtiskajām sastāvdaļām nebūt nenozīmē līguma noslēgšanu, ja kāda no
pusēm paziņojusi, ka viņai ir svarīgi vienoties par kādu nejaušu sastāvdaļu
(1453.p.). Šādā gadījumā nejauša sastāvdaļa ir ne mazāk svarīga kā būtiska.
Piemērs:
Ilgtermiņa īres līgumā, kas noslēgts par vienu automašīnu Volvo S40,
no vienas puses EuroDollar kā
izīrētājs un no otras ziņu aģentūra Reuters Latvija, līgumā bija
atrunātas šādas nejaušas sastāvdaļas:
a) izīrētājs ieturēs soda naudu (0,25 Ls par dienu)
par nesavlaicīgu maksājumu veikšanu;
b) īrētājam par automašīnas īri maksājumi jāveic
vienu reizi mēnesī, ne vēlāk kā 10 dienu laikā no piestādītā rēķina.
No minētā piemēra izriet, ka nejaušās
sastāvdaļas, ja tās ietvertas līgumā, ir ne mazāk svarīgas kā būtiskās.
Līdzēju
civiltiesiskās attiecības
Izīrētāja pienākums ir nodot
lietu iznomātājam, dodot iespēju to lietot, bet nomniekam ievākt augļus. Lietas
nodošana, kā jau minēts, var notikt gan pirms līguma slēgšanas, gan pēc tās.
Izīrētājs (iznomātājs), paliekot lietas juridiskais valdītājs, pats ar līgumu
ierobežo savas tiesības. Viņš nedrīkst traucēt
lietas lietošanu vai atļaut kādam citam traucēt īrnieku viņa tiesību
realizācijā. Tas neizslēdz kontroli no izīrētāja puses.
Abām pusēm jāvelta savām
saistībām vislielākā rūpība un jāatbild par katru neuzmanību; tām nav jāatbild
tikai par nejaušību.
Ja līgums tiek lauzts vai būtiski
tiek izmainīti līguma noteikumi, iznomātājam ir pienākums atlīdzināt
zaudējumus, ja tādi izīrētājam radušies (2132.pants). Tikai gadījumā, ja pats nomnieks ir bijis ļaunticīgs, viņam
nav tiesību prasīt zaudējumu atlīdzību.
a) īres priekšmets
(automašīna) jānodod nomniekam ar visiem
piederumiem un pienācīgā stāvoklī
(tīra un uzpildīta ar degvielu) ;
Piemērs: Starptautiskās autonomas 2 Franchise
līgumā ir noteikts, ka automašīnas nedrīkst
būt vecākas par vienu gadu un ar nobraukumu lielāku par 60'000 km, kā arī
nedrīkst lietot izīrēšanai jaunas, bet vecu modeļu automašīnas (vairāk attiecas
uz ekonomiski attīstītām valstīm) .
b) jāpilda īres priekšmetam
uzliktā atbildība, piem., autotransporta ikgadējais ceļa nodoklis 1 ;
c) jāatlīdzina nomnieka
lietas labā radušies izdevumi, piem., ja nomnieks ir veicis ikmēneša
automašīnas tehnisko apkopi, tad radušies izdevumi nomniekam ir jāatlīdzina;
d) izīrētas automašīnas
avārijas vai bojājumu gadījumā veikt automašīnas nomaiņu ar citu (Car breakdown policy)2
a) nomniekam-īrniekam
jāmaksā norunātā īres maksa atkarībā no automašīnas klases (grupas) 4 un īres ilguma (parasti persona veic
priekšapmaksu + klienta pašrisku 5 );
b) līguma priekšmets
nomniekam-īrniekam jālieto saskaņā ar tā uzdevumu kārtīgi un saimnieciski;
Piemērs: Nomnieks-īrnieks ar izīrēto automašīnu
nedrīkst piedalīties autosacīkstēs vai vilkt piekabi, kā arī citu motorizētu transporta līdzekli.
c) nomnieka atbildība
(pašrisks1 ) ir samazināta lidz 300
ASV dolāriem, lidz ar to nomnieks - īrnieks ir atbildīgs par visiem izīrētajai
automašīnai izdarītajiem bojājumiem ;
Piemērs: Nomnieks - īrnieks ir izraisījis ceļu
satiksmes negadījumu, kā rezultātā bojāta izīrētāja automašīna, piem., ja
bojājumi ir aprēķināti par 1000 Ls, tad nomniekam- īrniekam jāsedz zaudējumi līdz 300
Ls , pārējo summu sedz izīrētājs.
d) nomniekam- īrniekam par
jebkuru satiksmes negadījumu ir nekavējoties jāziņo izīrētājam, policijai,
izīrētāja apdrošināšanas kompānijai;
e) pēc īres līguma
izbeigšanās nomniekam-īrniekam ir jāatdod lieta kopā ar tās piederumiem2. Par parasto nolietošanos nekāda īpaša
samaksa vai atlīdzība nevar tikt prasīta;
f) nomniekam-īrniekam nodotā
manta ir jālieto kārtīgi un saimnieciski;
Būtu
grūti uzskaitīt visus īrnieka- nomnieka pienākumus un saistības - nejaušās
sastāvdaļas, kuras var ietvert līgumā; daudz vieglāk ir uzskaitīt gadījumus,
kad personas pašrisks3 būs
pilnā zaudējumu apmērā.
1) persona vadījusi
automašīnu alkohola reibuma stāvoklī;
2) pārgalvīga braukšana 1 , piem., ceļu policija, noskaidrojot apstākļus, konstatē, ka
atļautais braukšanas ātrums attiecīgajā ceļa posmā ir 50 km/h, bet persona
braukusi ar ātrumu 150 km/h, t.i. pārsniegusi atļauto braukšanas ātrumu trīs
reizes;
3) ja pēc ceļu satiksmes
negadījuma persona nav izsaukusi ceļu policiju, lai piereģistrētu ceļu
satiksmes negadījumu;
4) ja pēc ceļu satiksmes
negadījuma persona, nesagaidot ceļu policiju, ir aizbraukusi no ceļa satiksmes
negadījuma vietas;
5) ja ir pārsniegtas īres
līguma pilnvaras, t.i. automašīna lietota ārpus teritorijas, kur to pilnvarojis
izīrētājs (Latvijā īrētās automašīnas var lietot Baltijas valstīs2 )
6) ja nomnieks nodevis
automašīnu trešajai personai, nesaskaņojot to ar izīrētāju;
Tātad noskaidrojām,
kādos gadījumos persona būs atbildīga par visiem zaudējumiem, kas radīti
izīrētāja automašīnai. Katrs īrētājs
pirms īres līguma slēgšanas tiek
informēts par nosacījumiem, kas viņam jāpilda, ja iestājas apdrošināšanas
gadījums, kas tiks apskatīts nākamajā nodaļā.
Iznomājamu
autotransporta līdzekļu apdrošināšana
Kā
minēts iepriekšējās nodaļās, nodokļi, obligātās apdrošināšanas maksājumi un
citi uz izīrēto lietu1
attiecināmi pienākumi parasti jāpilda izīrētājam (īpašniekam).
Aplūkojot
izīrējamo automašīnu apdrošināšanu, jāuzsver, ka tieši autonomas kompānija
(īpašnieks) maksā gan par apdrošināšanu, gan gadskārtējo ceļa nodokli. Tomēr
būtu jāmin, ka automašīnas īres maksā ir ietverta apdrošināšana:
1)
apdrošināšana pret bojājumiem;
2)
apdrošināšana pret zādzību;
3)
nomnieka civiltiesiskā apdrošināšana.
4)
personas apdrošināšana 2
Nomnieks var izvēlēties īrēt
automašīnu ar apdrošināšanu vai bez tās.
Piemērs: Starptautiskajā autonomā Eurodollar klientiem tiek piedāvāta iespēja īrēt
automašīnas bez apdrošināšanas, samazinot īres maksu, bet palielinot pašrisku,
t.i., ja klients izvēlas īrēt automašīnu bez apdrošināšanas, īres maksa tiek
samazināta par 10-15 Ls/dienā, bet klients tādā gadījumā būs atbildīgs par
visiem bojājumiem (pilnā apmērā), kas radušies izīrētajai automašīnai.
Jāakcentē, ka nomniekam nav
izdevīgi izvēlēties automašīnas īri bez apdrošināšanas (tā kā vairums ārzemju
klientu norēķinus veic ar starptautiski atzītām kredītkartēm, izīrētājam
nesagādātu grūtības automašīnas bojājumu gadījumā piedzīt summu, kas
nepieciešama automašīnas remontam - procedūra ir samērā vienkārša: autonomas
kompānija piestāda rēkinu kredītkartes izdevējbankai un banka veic norēķinus ar
autonomu, bet tikai pēc tam kārto attiecības ar klientu).
Kā papildu pakalpojumu
autonomas piedāvā personas apdrošināšanu.
Piemērs: Vairums Latvijas iedzīvotāju nav apdrošināti
pret negadījumiem1. Par
papildu samaksu nomnieks var apdrošināt personas, kas brauc ar izīrēto automašīnu
(ne vairāk kā 5 personas) līdz 10 000 Ls.
No minētā piemēra
varam secināt, ka autonomas nodarbojas arī ar apdrošināšanu, bet tikai daļēji.
Noteikumi par
apdrošināšanu Latvijas Republikā tiek regulēti ar likumu par apdrošināšanu,
pieņemts 12.01.93 ar grozījumiem 13.01.94., 24.08.95. un 19.09.96.
Nobeigums
Tā
kā autonomas bizness Baltijas valstīs ir samērā jauns un daudzkas vēl ir
neskaidrs, Civillikums nesniedz atbildes uz visiem jautājumiem, kas saistīti ar
autotransporta īri un tās līgumu. Šeit kā svarīgs aspekts jāmin sīki un
detalizēti izstrādāts īres līgums. Autonomas kompānijas gan Latvijā, gan
Baltijā saskaras ar daudzām problēmām, un tas ir saistīts galvenokārt ar
vietējo klientu neizpratni par autonomas biznesu. Ārzemēs šis bizness pastāv
jau vairāk nekā 45 gadus un, nonākot sakarsmē ar ārzemju klientiem, autonomu
darbinieki nesastopas ar problēmām,
izskaidrojot autoīres noteikumus un pušu atbildību. Turpretī saskarsmē ar
vietējo klientūru, kam šāds pakalpojuma veids nav bijis pieejams, autoīres
kompāniju ierēdņiem jāliek lietā visas
savas profesionālās iemaņas, lai pareizi un pārliecinoši izskaidrotu klientu
interesējošos jautājumus, kas attiecas uz automašīnas īri.
Kursa
darbā tika aplūkoti galvenokārt teorētiskie jautājumi, kas saistīti ar autoīres
līgumu kā subjektu no vienas un personu (īrētāju) no otras puses, tika minēti
piemēri no prakses.
Kursa
darba autora nodoms ir šajā darbā aizsākto tēmu turpināt kursa darbos un diplomdarbā, pievēršot uzmanību konkrēti
katrai šajā kursa darbā izstrādātajai tēmai atsevišķi.
Izmantotā
literatūra
1. V.Sinaiskis. Latvijas Civiltiesību
apskats. Lietu tesības. Saistību tiesības - Rīgā., 1996.g
2. Darījums.// Latviešu konversācijas
vārdnīca. - Rīgā: A. Gulbja apgādā, 1935.g.
3. Griba.// Latviešu konversācijas vārdnīca.
- Rīgā: A. Gulbja apgādā, 1935.g.
4. Likums.// Latviešu konversācijas vārdnīca.
- Rīgā: A. Gulbja apgādā, 1935.g.
5. Īre un noma.// Latviešu konversācijas
vārdnīca. - Rīgā: A. Gulbja apgādā, 1935.g.
6. K.Torgāns. Komentāri pie Civillikuma
Saistību tiesību daļas nodaļām. - Rīgā., 1996.g.
7. J.Vēbers. Vispārīgā red. Latvijas PSR
Civillkodeksa komentāri - Rīgā., 1979.g.
8. K.Torgāns. Īre un noma. Rīgā., 1993.g.
9.V.Kalniņš. Romiešu Civilltiesību pamati.
Izdevniecība"Zvaigzne"
Rīgā.,1977.g
10.Building contract law. John Murdoch, Will
Huges. Hobbs the printers ltd., Southampton, 1992.g.
Normatīvie
akti
1. LR Likumi, līgumi un pārējie normatīvie
akti.-//Rīgā.,1996.g.
2. Par dzīvojamo nomu un dzīvokļu
privatizāciju.-//, KIF"Biznesa komplekss"., Rīgā.,1996.g.
3.LR Civillikums 4.daļa Saistibu tiesības-//
Ziņotājs.Nr.1/2,1993.g.
1 Latviešu valodā: noma - termins zemes objektiem, īre - telpām, dzīvokļiem, atsevišķai
lietai; romiešu tiesībās viens salikts termins locatio conductio rei
2 Lat.val.- lietošanas
tiesības + augļu ievākšana
3
Lat.val.- patapinājums
4 Lat.val.-
patapinājuma devējs
5 Lat.val.-
patapinājuma ņēmējs
1 Lat.val.- viltus, šeit domāts viltus ļaunā nozīmē-dolus malus; var būt viltus labā nozīmē-dolus bonus.
2 Lat.val.- rupja
neuzmanība; var būt arī viegla neuzmanība-culpa
levis
1 SEPP
Valstis
2 Vietējie apdrošinātāji ir adrošināšanas
sabiedrības, kas reģistrētas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā /Likums par
apdrošināšanu 12.01.97 ar grozījumiem 13.01.94.; 24.08.95.; 19.09.97./
2 Starptautiski atzītas kredītkartes- Visa, Eurocard/Mastercard, American Express,
Diners Club.
1 cena ir atkarīga no īres
ilguma (termiņa, kad automašīna ir jāatgriež izīrētājam, tātad no līguma
nejaušas sastāvdaļas )
2 Gaius D. 19,2 ,2
3 EuroDollar
partneris ASV ir Dollar Sistems Inc. (Dollar Rent a Car)
1 Latviešu valodā: noma - termins zemes objektiem, īre - telpām, dzīvokļiem, atsevišķai
lietai; romiešu tiesībās viens salikts termins locatio conductio rei
1 Personai, kas atbilst
attiecīgās autonomas noteikumiem (sk.10
lpp.)
1 Šeit galvenokārt ir domāti iznomātāja-īzīrētāja
pienākumi autotransporta īres līgumā
2 EuroDollar,
Europcar Interrent, Avis, Hertz (minētās autonomas darbojas Latvijā)
2 Automašīnas bojājumu polise tiek noteikta
katrā autonomā atsevišķi, par ko netiek ņemta samaksa
3 Šeit galvenokārt ir domāti nomnieka - īrnieka
pienākumi autotransporta īres līgumā
4
Autonomās automašīnas iedala grupās (A, B, C,
D, E, F.)
5 Summa
noteikta tādā apmērā, ko kā frašīzi ietur apdrošināšanas kompānija no
izīrētāja, vairums gadījumos 300 Ls
2 Ja
automašīmā ir atradusies sekojoši piederumi: ugunsdzēšamais balons, aptieciņa,
instrumenti.
3 Summa
noteikta tādā apmērā, ko kā frašīzi ietur apdrošināšanas kompānija no izīrētāja
vairums gadījumos 300 Ls
1 Latviešu valodā šis
termins grūti definējams, angliski- Violent
driving
2 Latvija,
Lietuva, Igaunija
2 Klients var izvēlēties kā papildu pakalpojumu
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru