Ekonomikas un
pārvaldības
nodaļas
1.kursa
1.1.grupas studenti
Ivars Jukāms
Salvis Roga
Rudīte Ivinska
Kaspars Legzdiņš
2000.gada aprīlis
Lēmumu pieņemšanas definīcija
Pēc būtības lēmums
ir labākās alternatīvas izvēle.
Lēmums ir darbinieku
grupas vai atsevišķa darbinieka darbības rezultāts. To raksturo savlaicīgums,
pilnīgums, pamatotība un citi kvantitatīvi un kvalitatīvi parametri. Menedžeri
visos organizatoriskajos līmeņos pēc alternatīvu analīzes pieņem dažnedažādus
lēmumus. Šo lēmumu tehnoloģiskā, ekonomiskā un sociālā nozīme palielinās, jo
lielākas kļūst ražotnes, dārgākas izejvielas, materiāli un darbaspēks. To
neracionāla izmantošana rada ievērojamus zaudējumus. Tāpēc ļoti svarīgi
attīstīt menedžera lēmumu pieņemšanas prasmi, par kuru var spriest pēc pieņemto
lēmumu efektivitātes un nozīmīguma organizācijas mērogā. Arī menedžera
atalgojums parasti lielā mērā atkarīgs no viņa pieņemto lēmumu nozīmīguma,
skaita un rezultātiem.
Lēmumu pieņemšana ir vienas vai vairāku iespējamo alternatīvu izvēles
process.
Būtu nepareizi jaukt
lēmumu pieņemšanu kā aktu ar lēmumu pieņemšanas procesu, kas aptver daudzus
posmus: problēmu risināšanu, informācijas vākšanu un apkopošanu utt. Lēmuma
pieņemšana ir visa procesa galvenais, izšķirošais posms.
Lēmumu pieņemšanu un
problēmu risināšanu dažreiz uzskata par sinonīmiem. Un tiešām, lēmumu
pieņemšana nozīmē nepārtrauktu problēmu risināšanu.
Lēmuma pieņemšanas procesa galvenie soļi (posmi).
Lēmumu pieņemšanas process ietver savstarpēji
saistītus posmus. Kopumā var izdalīt 8 secīgus posmus:
Problēmu atklāšana un
definēšana. Atklāt problēmu un definēt to nav nemaz tik
viegli. Par pamatu problēmas atklāšanai var kalpot ļoti dažādas lietas vai
parādības: ārējā kritika, novirzes konstatēšana utt. Ļoti svarīgi ir savlaicīgi
atklāt radušos problēmu, kamēr tā nav izvērsusies neglābjami plaši.
Situācijas analīze, informācijas vākšana un apstrāde. Ja problēmas esamība ir atklāta,
jāatrod tās cēloņus, jāizanalizē situācija un jāsavāc visa iespējamā noderīgā
informācija. Izeja dati ir “jāfiksē”, atmetot to, kas neattiecas uz konkrēto
problēmu, atstājot tikai nepieciešamākās ziņas, kuras varēs izmantot lēmumu
pieņemšanas procesā.
Problēmas precīza formulēšana. Pamatojoties uz savākto informāciju, problēma jāformulē precīzi un reāli.
Tas nozīmē, ka menedžera vai organizācijas rīcībā ir ierobežoti resursi, taču
daudzu problēmu cēloņi meklējami ārpus organizācijas. Līdz ar to lēmuma
pieņemšanas iespējas ir ierobežotas.
Alternatīvu izstrāde. Pieņemot, ka mērķis ir zināms un problēma ir precīzi formulēta, var
uzsākt alternatīvu izstrādi, tās var atrast gandrīz katram darbības virzienam.
Spēja izstrādāt alternatīvas bieži vien ir tikpat svarīga, kā noteikt
efektīvāko no tām. No otras puses, radoša izdoma, pētījumi un veselais nsaprāts
bieži vien var atklāt tik daudz alternatīvu, ka visas nevar pat adekvāti
novērtēt. Menedžerim ir lietderīgi izstrādāt alternatīvās darbības programmu.
Šī programma ir atsevišķu, stingri noteiktas secības darbības kopums, kam jānodrošina
izvirzītā mērķa sasniegšanu.
Alternatīvu novērtēšana. Ja piemērotas alternatīvas ir atrastas, tās jānovērtē un jāizvēlas viena
vispiemērotākā. Tas ir galīgā lēmuma pieņemšanas svarīgs posms. Kad salīdzina
alternatīvos plānus, parasti vadās pēc kvantitātes faktoriem, kurus var izmērīt
ar skaitliskiem lielumiem, taču jāievēro arī kvalitātes faktori, kurus grūti
noteikt skaitliski ( darba attiecību kvalitāte, starptautiskais stāvoklis utt.)
Optimālās alternatīvas izvēle. Izvēloties alternatīvu, menedžeris var lietot trīs pamatpieejas:
pieredze, eksperiments, pētījumi un analīze.
Lēmumu īstenošana. Lai visi iepriekš minētie lēmumu pieņemšanas posmi nebūtu tikai
atrakcija, pieņemtais lēmums ir arī sekmīgi jārealizē. Labs lēmums zaudē savu
vērtību, ja to slikti realizē. Lēmuma īsto vērtību var noteikt pēc tā
realizācijas.
Lēmumu izpildes novērtēšana un
kontrole. Efektīvai menedžmenta darbībai ir jāietver sevī
rezultātu periodiska novērtēšana. Iegūtie rezultāti jāsalīdzina ar plānotajiem.
Ja jūtamas novirzes, tas ir brīdinājums, ka darbība ir strauji jāmaina,
jākoriģē. Ja sasniegtie rezultāti atpaliek no plānotajiem, ir jāizvēlas cits
alternatīvas risinājums vai pat jāmaina mērķis, ja jau izvirzītais nav
sasniedzams. Vadītājam jāpanāk, lai iespējami lielāks skaits ražošanas
organizētāju un izpildītāju pilnīgi izprastu lēmumu, atzītu to par pareizu un
būtu gatavi praktiski rīkoties. To panāk konsultējoties, apmainoties ar domām,
vienojoties par rīcību.
Uzņēmuma pārvaldības lēmumu saturs un veidi.
Var būt vairāka veida lēmumi:
·
Intuitīvi lēmumi, kas balstās
uz nojautu, pēkšņu atskārtu, neapzinātu pieredzi;
·
Uz veselā saprāta dibināti
lēmumi – vadītājs lemj loģiski un secīgi, pamatojot lēmumu, kas balstās uz
zināšanām un pieredzi.
Lēmuma
sagatavošanas process ir informācijas savākšanas un sagatavošanas process,
tātad svarīga ir informācija:
·
Direktīvā – likumi, ministru
kabineta noteikumi, rīkojumi;
·
Juridiskā – skaidrojumi,
komentāri, kas nepieciešami, lai saprastu direktīvo informāciju;
·
Zinātnes dati;
·
Praktiskā pieredze;
·
Ziņas par citiem uzņēmumiem,
tirgus informācija.
Lēmumi var būt gan veiksmīgi,
gan neveiksmīgi.
Neveiksmīgo
lēmumu cēloņi varētu būt:
·
Tie ir pieņemti pamatojoties uz
nepilnīgiem datiem vai novecojušu informāciju;
·
Lēmumi pamatojas uz pareiziem
datiem, bet tie aplami saprasti vai izskaidroti;
·
Notikumi risinās citādāk nekā tas
bija domāts lemšanas brīdī.
Lemšana saistās ar noteiktu risku, kas mūsdienās palielinās sakarā ar
to, ka ir par daudz informācijas (parasti nevajadzīgās).
Lēmumi top ne tikai vadības augstākajā posmā, bet arī citur, tāpēc ir
jāpārdomā, lai augstākā vadība zinātu, kas notiek zemākajā līmenī un otrādi.
Labam lēmumam ir jābūt:
·
Nopamatotam;
·
Izdevīgam, optimālam;
·
Tiesiski korektam;
·
Īsam, kodolīgam un skaidri
saprotamam;
·
Ar noteiktu izpildes termiņu;
·
Lēmumā jābūt noteikts objekts, kam
lēmums adresēts;
·
Reālam, lai to varētu izpildīt.
Lēmumu veidi:
·
Vienpersonīgie – pavēles,
rīkojumi;
·
Vadītājgrupas lēmumi (- valdes
lēmumi);
·
Rutīnas lēmumi – standartlēmumi;
OPA …, kas atkārtoti ir vienādi;
·
Vienreizēji lēmumi – unikāli
lēmumi – jauna produkcija, pārtraukti vecie piegādes ceļi, jāmeklē citi …
·
Ikdienas lēmumi;
·
Lēmumi par darbības mērķiem;
·
Lēmumi par instrumentiem, kas
nepieciešami mērķu sasniegšanai – kapitāla palielināšanai, finansu intereses
utt;
·
Deleģējamie un nedeleģējamie
lēmumi – uzticēšanās citiem.
Deleģēšana – pilnvaru uzticēšana citai personai vai organizācijai.
Deleģēšana – pilnvaru uzticēšana citai personai vai organizācijai.
Pārvaldības tehnoloģija –
lemšana:
·
Izlemšanas vispārējā vadība;
·
Lemšanas noteikumi – kā jālemj, kā
lēmumus sagatavot;
·
Tiek piemērotas hierarhijas
kāpnes, pakļautības kārtība;
·
Katrs darbojas kontaktējoties ar
tuvāko priekšnieku;
·
Lemšanas noteikumi – slepens
dokuments, ko izstrādā uzņēmuma vadība; iesaka kādas darbības nepieciešamas,
lai pieņemtu lēmumus;
·
Operatīvie dokumenti –
instrukcijas uzņēmuma vidējā vadības posmā;
·
Stratēģiskie noteikumi
(uzņēmējdarbības politika) – preču un pakalpojumu veidu, pasūtītāju un cenu
kalkulācijas shēmas;
·
Noieta nosacījumu un preču
garantiju noteikšana;
·
Lemšanas plānos ir fiksēti
resursi, kas ir nepieciešami, lai izpildītu lēmumus.
Lēmumu koks
Lēmumu koks ir ar lēmumu secību papildināta maksājumu matrica.
Tāpat kā maksājumu
matrica, lēmumu koks dod iespēju menedžeriem ņemt vērā dažādas alternatīvas,
saistīt tās ar finansu rezultātiem, noteikt notikumu varbūtību un pēc tam
salīdzināt alternatīvas. Kāda tomēr ir starpība starp šīm divām metodēm? Lēmuma
koks paredz shematisku lēmumu pieņemšanas procesa attēlojumu un ņemt vērā to
secību.
Lēmuma koka pieeja
ļauj saskatīt galvenās alternatīvas un faktu, ka sekojošie lēmumi var būt
atkarīgi no notikumiem nākotnē. Ievietojot lēmumu kokā dažādu notikumu
varbūtības, var izprast patieso lēmumu iespēju, kas nodrošina vēlamos
rezultātus. Labākajos novērtējumos tīrais risks reāli var izpalikt.
Lēmumu koks un
līdzīgas lēmumu pieņemšanas metodes plašus spriedumus aizstāj ar svarīgiem
lēmumu elementiem. Tiek atklāti priekšnoteikumi, kas bieži vien ir apslēpti, un
tiek lietots domāšanas process, kas nodrošina lēmumu pieņemšanas iespēju
nenoteiktos apstākļos. Labākajos novērtējumos tīrais risks reāli var izpalikt.
Lēmumu koks ietver
sevī lēmumu posmus, iespējamos notikumus un varbūtības.
Problēma, kas rodas
uzņēmumos, ja tiek ieviests jauns produkcijas veids, ir kopēja. Menedžeriem ir
jāizšķiras vai uzstādīt jaunu iekārtu, lai nodrošinātu mazākās produkcijas
izmaksas, vai uzstādīt lētāku pagaidu iekārtu, kas paaugstinātu ražošanas
izmaksas, bet prasītu mazāku kapitālieguldījumus, līdz ar to mazāki būtu arī
zaudējumi gadījumā, ja produkcija netiks tik veiksmīgi pārdota, kā iecerēts.
Lēmumu
pieņemšanas efektivitātes paaugstināšana
Apzinoties grūtības,
kas saistītas ar lēmumu izstrādi, tā ir veiksme, ka jau ir izstrādātas dažādas
metodes, kas atvieglo lēmumu veidošanas procesu. Šajā sadaļa apskatīta laika
plānošana un lēmumu pieņemšana pēc kritērijiem.
Laika plānošana
Laika plānošanas
galvenais paņēmiens ir izveidot prioritātes un vadīties pēc tām. Šādas sistēmas
izveidošana rosina darbinieku atšķirt svarīgas aktivitātes no nesvarīgām. Ja
menedžeris to nedara, tad viņš vispirms centīsies paveikt vieglākos uzdevumus,
pakļaujot riskam svarīgākos. Viens laba veids, kā paveikt šo uzdevumu, ir
izveidot “kas jādara” sarakstu, ko īsi pārskata katru dienu vai nu agri no
rīta, vai vakarā. Katra darba prioritātes pakāpe jānovērtē trīs punktu sistēmā:
3 – neatliekams, jāpadara pēc iespējas ātrāk; 2 – svarīgs, bet izpildīšanu var
nedaudz atlikt; 1 – svarīgs, bet tomēr ne tik svarīgs, kā citi.
Lai plānotu savu
laiku efektīvi, menedžerim jāizvirza sev specifiski mērķi un jānosaka to
izpildes laiks. Ja menedžerim ir grūtības uzsākt darbu pie kāda projekta, tas
var noteikt laiku, kad darbs vismaz jāuzsāk. Tādā veidā projekts būs iesākts,
tad pat var izrādīties, ka šo projektu var ātri pabeigt.
Daudzi menedžeri
uzlabo laiku plānošanu, organizējot savas darba vietas. Labs ieteikums, kā tikt
galā ar papīriem, ir vienreiz tos izskatīt, pieņemt lēmumu, ko ar tiem darīt,
un ātri novākt dokumentus prom no galda.
Kā pēdējais, un pats
svarīgākais, menedžerim ir jāiemācās pateikt nē lūgumiem, kam ir zema
prioritāte. Pretējā gadījumā menedžeris var tikt pārslogots ar tik ļoti
daudziem darbiem, ka kļūst grūti identificēt tiešām prioritārus projektus, vēl
jo vairāk paveikt tos.
Lēmumu pieņemšana
pēc kritērijiem
Lai uzlabotu lēmumu
izstrādi, ir lietojamas arī dažas papildu metodes. Ļoti efektīvs paņēmiens ir
sadalīt problēmu mazākās daļiņās. Tādā veidā lēmuma veidotājs nav pārslogots ar
informācijas daudzumu, kas ir jāatrisina.
Kā tika teikts
lēmumu izstrādes kritēriju sarakstā, menedžeris var novērtēt dažādas
alternatīvas, izveidojot katras alternatīvas pozitīvo un negatīvo kritēriju
sarakstu. Indivīdam ir jānovērtē katrs
kritērijs, jo daži var izrādīties svarīgāki par citiem.
Veidojot lēmumus, ir
svarīgi noteikt visas izmaksas un labumus pašam menedžerim un arī citiem tuviem
cilvēkiem. Bieži gadās, ka citu vēlmes tiek nomāktas un neievērotas.
Lēmumu veidošanu var
arī uzlabot, ja izlemjot relatīvo alternatīvu pievilcību, izvirza kritēriju. Ja
laiks ļauj, iespējamās alternatīvas vajadzētu izanalizēt rakstiski. No sākuma
jāuzraksta alternatīvu priekšrocības un trūkumi. Tad uz pāris dienām jāatliek
šie pieraksti malā un jāmeklē citas alternatīvas. Šādu paņēmienu jau 40 gadus
lietoja General Motors prezidents
Alfrēds Slouns.
Lēmumu pieņemšanas kritēriji
nosaka procesu, ar kura palīdzību apkopotas alternatīvas. Ar kritēriju saprot
lēmēja attieksmi pret lēmumu, kā arī
drošības pakāpi, kas tajā atspoguļojas.
Viens no lēmumu
kritēriju lietošanas piemēriem ir izmaksu
tabulas, kuras var lietot apkopojot un organizējot informāciju.
Pēc šī kritērija
lēmums tiek pieņemts, ņemot vērā izmaksu tabulu. Menedžeri izvērtē
alternatīvas, kurām nepieciešamas vismazākās izmaksas pie dažādiem iespējamiem
notikumiem nākotnē.
Pieņemot lēmumu pēc
pilnīgas nejaušības principa, var apsvērt četras pieejas:
û lēmumu kritērijs,
pēc kura izvēlas alternatīvu ar vislabākajām kopējām izmaksām;
û lēmumu kritērijs,
pēc kura izvēlas labāko alternatīvu ar viszemākajām izmaksām;
û lēmumu kritērijs,
pēc kura atmet alternatīvas, kam ir iespēja zaudēt;
û nepietiekamais
iemesls
Pēc nepietiekamā
iemeslu principa tiek piedāvāta metode, kas ļauj sevī vairāk informācijas. Tā
saskaras ar iespējamām alternatīvām un pievērš uzmanību vislielākajām vai
vismazākajām izmaksām, jo tas sastopas ar visām iespējamām izmaksām.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru