Mārtiņš Beriņš 11.A
Referāts.
Leonardo da Vinči dzīve un
daiļrade.
XIV un XV
gadsimtā, Agrās Renesanses laikā, Eiropas kultūrā veidojās tas pamats, uz kura
balstās turpmāko gadsimtu māksla. Tajā laikā cilvēki centās atbrīvoties no
viduslaiku baznīcas sludinātās ticības debesu labumiem un, arvien vairāk
interesējoties par šīs zemes dzīvi, centās ielūkoties dabā un cilvēkos ap sevi,
arī paši sevī. Cilvēks, viņa dzīve un izjūtas kļuva par mākslinieku galveno
pētīšanas un attēlošanas objektu. Arī tad, ja baznīckungi māksliniekam pasūtīja
Dieva un svēto attēlojumus, par paraugu tika izmantoti tie cilvēki, ko
mākslinieks diendienā redzēja ap sevi. Vērodami un pētīdami īstenību sev apkārt
un cenzdamies arvien precīzāk un pārliecinošāk attēlot to uz audekla,
Renesanses gleznotāji raisījās vaļā no viduslaiku mākslas nosacītības, meklēja
un atrada arvien jaunus un jaunus mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus- līniju
un krāsu perspektīvu, gaismēnu, kompozīcijas paņēmienus, krāsu saskaņošanas
likumības utt.
Renesanses
mākslinieciskās kultūras veidošanās bija ilgstošs un sarežģīts process, kurā
vadošo vietu jau kopš XIII gadsimta ieņem Itālija. Renesanses attīstības
visaugstākā virsotne te bija XVI gadsimta pirmā trešdaļa- Dižrenesanse. Šai
laikā Florencē un citās Itālijas pilsētās darbojās daudz izcilu mākslinieku, no
kuriem par ģeniāliem dēvējam trīs- Leonardo da Vinči, Mikelandželo Buonaroti un
Rafaēlu Santi.
Leonardo da Vinči
(1452- 1519) ir dzimis kādā Toskānas ciemā. Viņš nesekoja tēva dzimtas
tradīcijām un neizvēlējās jurista karjeru, bet uzsāka mācības pie viena no
pazīstamākajiem florenciešu gleznotājiem, tēlniekiem un juvelieriem Andrea del
Verrokjo (1435- 1488). Verrokjo slava bija tik liela, ka Venēcijas pilsēta
pasūtīja viņam pieminekli Bartolommeo Kolleoni- karavadonim, kuram venēcieši
bija vairāk patiesības parādā par labdarības iestāžu dibināšanu nekā par
uzvarām kaujas laukā. Verrokjo darinātā bronzas jātnieka statuja apliecina, ka
viņš ir Donatello cienīgs pēctecis. Verrokjo detalizēti izpētījis zirga ķermeņa
uzbūvi, un mēs redzam, cik skaidri viņš iezīmē Kolleoni sejas un kakla
muskuļus. Taču vislabāk tēlniekam padevusies karavadoņa poza- izaicinoši
paceltu galvu viņš liekas jājam savam karapulkam pa priekšu. Vēlākos laikos šo
bronzas jātnieku- vairāk vai mazāk slavenu imperatoru, karaļu, prinču un
karavadoņu- pilsētu ielās un laukumos saradās tik daudz, ka jāpaiet kādam
laikam, lai mēs pilnībā spētu novērtēt Verrokjo darba dižumu un vienkāršību,
kas izpaužas viņa skulpturālās grupas stingrajā siluetā gandrīz no visiem
skatpunktiem un bruņotā jātnieka un zirga spraigas enerģijas pilnajos stāvos.
Darbnīcā, kurā
radīja tik apbrīnojamas skulptūras, jaunajam Leonardo, bez šaubām, bija daudz
ko mācīties. Viņu iepazīstināja ar metāla apstrādes noslēpumiem, un viņš
iemācījās rūpīgi sagatavot savu gleznu un skulptūru tapšanu, zīmējot gan
apģērbtu, gan kailu cilvēku skices. Viņš iemācījās rūpīgi aplūkot neparastus
augus un dzīvniekus, lai vēlāk attēlotu savos darbos, un ieguva labas
priekšzināšanas perspektīvā un krāsu izmantošanā. Jebkuram citam apdāvinātam
zēnam ar šādu mācību vien pietiktu, lai viņš kļūtu par iecienītu mākslinieku,
un Verrokjo plaukstošā darbnīca tik tiešām deva pasaulei daudz labu gleznotāju
un tēlnieku. Taču Leonardo bija ne tikai apdāvināts, bet ģeniāls zēns, kura
varenais prāts mūžam paliks vienkāršo mirstīgo apbrīnas objekts. Mazliet vairāk
par Leonardo prāta spējām un darba ražīgumu mēs zinām tāpēc, ka viņa skolnieki
un apbrīnotāji cītīgi uzglabāja viņa skices un piezīmju grāmatiņas- tūkstošiem
lappušu, izraibinātu ar pierakstiem un zīmējumiem, kā arī izvilkumiem no
grāmatām, kuras viņš bija lasījis, un uzmetumiem grāmatām, kuras bija nodomājis
uzrakstīt. Leonardo da Vinči jau savu mācību laikā sāka interesēties par
dabaszinātnēm un tehniskām iekārtām. Viņu interesēja arī pilsētplānošana: viņš
bija iecerējis uzcelt jauna tipa pilsētas, kurās atšķirīgām darbībām būtu
paredzēts katrai savs līmenis. Zemākajā līmenī būtu staļļi un kanalizācija, kas
novadītu notekūdeņus upēs. Vidējais līmenis būtu paredzēts vienkāršajai tautai
un tirdzniecībai. Aristokrāti varētu pastaigāties trešajā līmenī. Jo ilgāk mēs
kavējamies pie šīm piezīmēm, jo vairāk brīnāmies, kā viens cilvēks varējis
apgūt tik daudzas zinātņu nozares un gandrīz ikkatrā no tām dot savu
ieguldījumu. Viens no izskaidrojumiem varbūt ir tas, ka Leonardo bija nevis
izglītots zinātnieks, bet florenciešu mākslinieks. Viņš uzskatīja, ka
mākslinieka pienākums ir izpētīt apkārtējo pasauli tieši tāpat, kā to darījuši
viņa priekšteči, tikai vēl enerģiskāk un pamatīgāk. Zinātnieku akadēmiskā
izglītība viņu neinteresēja. Tāpat kā Šekspīrs, viņš droši vien prata “mazliet
latīniski un vēl mazāk- grieķiski” *. Laikā,
kad universitāšu mācībspēki paļāvās uz savu apbrīnoto antīko rakstnieku
autoritāti, Leonardo, gleznotājs, neticēja nekam, kamēr nebija to redzējis pats
savām acīm. Sastapies ar problēmu, viņš nepaļāvās uz autoritātēm, bet mēģināja
to atrisināt eksperimentos. Dabā nebija nekā, kas nemodinātu Leonardo ziņkāri
un neizaicinātu viņa izdomas spējas. Ja šodien no piecsimt gadu distances
mēģinātu analizēt šīs neparastās personības veikumu cilvēces kultūrā, mēģinātu
saskatīt, kur slēpjas Leonardo da Vinči lielums, man gribētos teikt, ka liels
Leonardo ir vispirms ar savu uzdrīkstēšanos. Renesanses radošajiem gariem, kas
nerimtīgi pētīja un analizēja apkārtējo pasauli, vispār raksturīga šī
jaunatklāsmei nepieciešamā īpašība, bet Leonardo tā piemita tikreiz vairāk, cik
viņš gadsimtu gaitā cilvēces apziņā ir kā izcila personība izvirzījies priekšā
saviem laikabiedriem. Viņš uzdrīkstējās vairāk nekā citi. Cilvēka ķermeņa
noslēpumus viņš pētīja, izdarot vairāk nekā 30 līķu sekciju. Viņš naktīs
slepeni preparēja līķus, lai pētītu cilvēka ķermeņa uzbūvi, dzīves un nāves
noslēpumus, tajā laikā, kad par to draudēja nāvessods un kad viscaur Eiropā vēl
sārtos tika dedzināti par brīvdomību ar baznīckungu lāstiem apkrautie ķeceri.
Viņš bija arī viens no pirmajiem, kas iedziļinājās cilvēka embrionālās
attīstības noslēpumos; viņš pētīja viļņu un straumju kustības likumsakarības
viņš pavadīja ilgus gadus, novērojot un analizējot kukaiņu un putnu lidojumu,
kas viņam palīdzēja izstrādāt lidaparāta projektu, kuram, pēc viņa pārliecības,
kādudien netiekti vajadzēja pārtapt īstenībā, kaut gan zināja, ka par šādu
patvarību var nonākt inkvizīcijas tiesas priekšā. Bet Leonardo iedrošinājās
eksperimentēt. “Viņam māksla vienmēr bija zinātne. Viena no otras tās Leonardo
apziņā nebija šķiramas. Nodarboties ar mākslu šim vispusīgajam cilvēkam
nozīmēja veikt zinātniskus aprēķinus, novērojumus, eksperimentus, kuru mērķis
bija pilnveidot mākslinieka darbu, un jebkurš gleznotāja vai tēlnieka darba
posms varēja noderēt par izejas punktu zinātnisku problēmu izvirzīšanai,” par
Leonardo da Vinči saka Aleksejs Dživeļegovs, viens no visiejūtīgākajiem šī
dižgara biogrāfiem. Klinšu un mākoņu forma, atmosfēras ietekme uz attālu
priekšmetu krāsu, koku un zāles augšanas likumības, mūzikas skaņu harmonija-
tas viss tika pakļauts nerimtīgiem pētījumiem, kas veidoja Leonardo da Vinči
mākslas pamatus. 1482. gadā trīsdesmitgadīgais florencietis ieradās Milānā, kur
nodzīvoja 17 gadus. Mūsdienīgu celtņu ieskauta, lielpilsētas satiksmes drūzmas
apņemta un tūristu pārpludināta, pašā Milānas centrā pacelās Sforcu pils. Tagad
tās varenie torņi un dzeguļiem vainagotie mūri ietver muzeju, kura zāles glabā
daudz viduslaiku un Renesanses mākslas pieminekļu. Ja mēģinām iedomāties, kā
tur izskatījās pirms 500 gadiem, piemēram, zālē, kuras sienas klāj gleznoti
koku stumbri, bet griestos to zari un lapotne veido it kā zaļu, kuplu velvi.
Šai telpā tūristi pieklust, uzzinot, ka neparastais zāles rotājums ir Leonardo
da Vinči radošās domas un meistarīgās rokas darbs. Milānas hercoga Lodoviko
Sforcas jeb, kā viņu dēvēja, Lodoviko Moro pilī bieži svinēja greznas dzīres.
Dega vaska sveces, pa gludajām grīdām slidēja dejotāji, skanēja dziesmas un
mūzika. XV gadsimta beigās Milānā pulcējās daudz šīs pasaules vareno, lai
patīkamās izpriecās pavadītu laiku. Diezgan ievērojama loma šajās izpriecās
bija no Florences šurp ataicinātajam provinces notāra ārlaulības dēlam,
lepnajam, iznesīgajam Leonardo da Vinči. Viņš prata visu- ir dziedāt, ir dejot,
ir muzicēt, ir asprātīgi vadīt sarunu. Bet galvenais- viņš prata izgudrot
sarežģītus tehniskos paņēmienus un mašīnas krāšņu izrāžu veidošanai dažādiem
galma svētkiem. Vēstulē Milānas valdniekam viņš bija sīki jo sīki izklāstījis
visas savas spējas un talantus tehnikas, īpaši militārās tehnikas jomā.
Leonardo piedāvājās celt vieglus, stiprus, bez grūtībām pārvietojamus tiltus,
aplenkšanas mašīnas, lielgabalus, slēgtus, šāviņu necaurlaidīgus ratus, kas, ar
savu artilēriju ietriekdamies ienaidnieku pulkā, spētu pārraut viņu ierindu.
Tālāk Leonardo rakstīja: “Miera laikā, manuprāt, varēšu ne sliktāk kā jebkurš
cits būt derīgs sabiedrisku un privātu ēku celšanā un ūdens novadīšanā no
vienas vietas uz citu.” Un šodien šķiet dīvaini, ka cilvēks, kura vārdu minot,
mēs vispirms domājam par glezniecības vēsturē atstāto ģeniālo mantojumu, tikai
vienā no pēdējiem teikumiem savā garajā piedāvājumu vēstulē it kā starpcitu
raksta: “Tāpat es varu veidot skulptūras no marmora, bronzas vai māla un arī,
strādādams par gleznotāju, varu veikt jebkuru pasūtījumu tikpat labi kā kurš
katrs cits.” Tikai 1489. gadā Milānas hercogs uzdeva Leonardo to darbu, ko
Leonardo bija viņam iepriekš pieminējis vēstulē- pieminekli Sforcu dzimtai.
Viņš skulptūru bija iecerējis kā 20 metrus augstu jātnieka skulptūru.
Piemineklim būtu nepieciešamas 50 tonnas bronzas, kamēr parastai skulptūrai
pietiktu tikai ar vienu tonnu. Projekts tā arī netika tālāk par koka un ģipša
modeli, jo mākslinieks sāka šaubīties, vai bronzas zirgs, kas uzslējies
pakaļkājās, būs pietiekami izturīgs. Leonardo samazināja iecerēto skulptūras
augstumu līdz 8 metriem, priekškāju atbalstam novietoja zemē noslīdējuša
ienaidnieka figūru. Beigu beigās projektēšanas darbi, kas bija ilguši desmit
gadu, beidzās ar to, ka skulptūrai paredzēto bronzu izlietoja lielgabalu
izgatavošanai. Pieminekļa iecere tomēr padarīja Leonardo slavenu.
Laikabiedri
uzskatīja Leonardo par dīvainu, bezmaz pārdabisku būtni. Valdnieki un
karavadoņi gribēja, lai šis apbīnojamais burvis projektē nocietinājumus un
kanālus, izgudro ieročus un citas tehniskas ierīces. Miera laikā viņš tos
izklaidēja ar pašizgudrotām mehāniskām rotaļlietām un teātra dekorāciju
efektiem. Leonardo tika apbrīnots kā izcils mākslinieks un bija ļoti iecienīts
kā brīnišķīgs mūziķis, taču, neraugoties uz to, tikai daži cilvēki nojauta viņa
ideju patieso nozīmi un zināšanu plašumu. Tas tāpēc, ka Leonardo savus
rokrakstus nekad nepublicēja un par to pastāvēšanu zināja pavisam nedaudzi.
Viņš bija kreilis un bija pasācis rakstīt no labās uz kreiso pusi, tā ka viņa
piezīmes lasāmas tikai spogulī. Pastāv varbūtība, ka savus atklājumus Leonardo
slēpis aiz bailēm, ka tiks noturēts par ķeceri. Tā, piemēram, viņa piezīmēs
atrodami vārdi: “Saule nekustas,”- kas apliecina, ka viņš apsteidzis Kopernika
mācību, kuras dēļ vēlāk nācās ciest Galilejam. Otra iespēja ir tāda, ka pie
pētījumiem un eksperimentiem viņš ķēries tikai savas neremdināmās ziņkāres dēļ
un ka, atrisinājis kādu problēmu, tūdaļ zaudējis par to interesi, jo viņu
gaidījuši vēl tik daudzi neatklāti noslēpumi.
Tomēr visticamāk
šķiet, ka Leonardo nemaz nevēlējās, lai viņu uzskatītu par zinātnieku. Dabas
pētījumi viņam galvenokārt bija veids kā iegūt savai mākslai nepieciešamās
zināšanas par apkārtējo pasauli. Viņš domāja, ka, dibinot to uz zinātniskiem
pamatiem, varēs pārveidot savu iecienīto gleznošanu no necilas amatniecības
nozares godājamu cilvēku cienīgā nodarbē. Mums varbūt ir grūti izprast viņa
raizes par mākslinieku sociālo stāvokli, taču cik svarīgs tas likās tālaika
cilvēkiem. Aristotelis bija atšifrējis antīkās pasaules snobismu, kas izpaudās
vairāku ar humanitāro izglītību saistīto zinātnes nozaru (tā dēvētās
humanitārās zinātnes, kā gramatika, loģika, retorika vai ģeometrija) nošķiršanā
no amatniecības, kas bija saistīta ar roku darbu, tātad nebija augstākās
sabiedrības aprindu cienīga. Leonardo un viņa domubiedru mērķis bija pierādīt,
ka glezniecība arī pieder pie humanitārajām zinātnēm un ka tajā iesaistītais
roku darbs ne ar ko neatšķiras no rakstīšanas, bez kuras savā darbā nevar
iztikt dzejnieks. Iespējams, ka šis viedoklis bieži ietekmējis Leonardo
attiecības ar darba devējiem. Varbūt viņš nevēlējās, ka viņu uzlūko tikai par
darbnīcas īpašnieku, kam ikviens var likt uzgleznot gleznu pēc pasūtījuma. Lai
nu kā, mēs zinām, ka saņemtos pasūtījumus viņš bieži vien neizpildīja. Ķērās
pie kādas gleznas un, par spīti darba devēju neatlaidīgajiem lūgumiem, tā arī
nepabeidza. Vēl vairāk, Leonardo acīmredzot uzstāja, ka viņš vienīgais var
noteikt, vai glezna uzskatāma par pabeigtu vai ne, un atteicās atdot savu darbu
pasūtītājam, kamēr pats nebūs ar to pilnīgi apmierināts. Tāpēc nav ko
brīnīties, ka tikai dažas no Leonardo gleznām ir pabeigtas un ka laikabiedri
nožēloja šā ģēnija šķietami bezjēdzīgi pavadīto laiku, svaidoties starp
Florenci un Milānu, iestājoties bēdīgi slavenā avantūrista Čezāres Bordžas
dienestā, tad aizbraucot uz Romu un beidzot uz Franciju, uz karaļa Fransuā I
galmu Klū pilī, kur traģiskā vientulībā svešumā tālu no dzimtenes pagāja
Leonardo da Vinči dzīves pēdējais posms. Pats viņš no šī laika atstājis ar
sangvinu zīmētu pašportretu. Sirmas bārdas ieskauta, sāpju rievu izvagota veca
vīra seja, bet zem kuplajām uzacīm vērīgas acis. Nekā no tām nenoslēpsi. Un
gudras, visu saprotošas ir šīs acis. 1519. gadā viņš beidz šīs zemes gaitas,
būdams vairāk apbrīnots nekā saprasts. Un tad gribas domāt, ka laikam taču
kādreiz kaut ko saprātīgu spēj pateikt arī karaļi, jo Benvenuto Čellīni
atstājis liecību, ka Fransuā reiz esot teicis: “Nedomāju, ka pasaulē kādreiz ir
bijis cilvēks, kas būtu zinājis tik daudz, cik Leonardo. Un ne vien
tēlniecības, glezniecības un arhitektūras jomā. Viņš bija arī liels filozofs.”
Leonardo darbi.
Savos darbos
Leonardo meklē gleznas kompozīcijas pilnīgu pakļautību harmonijas principam-
izkopj kompozīciju trīsstūrī vai piramīdā. Kā īsts dižrenesanses pārstāvis
Leonardo meklēja arī cēlas cilvēcības ideālu. Viens no veiksmīgākajiem šāda
tēla risinājumiem ir viņa altārglezna “Madonna klintīs” (Luvrā). Madonna ar
daiļu, apgarotu seju ir maiga, sievišķīga, trausla, gracioza būtne. Liekas,
šajā tēlā meistars ir sasniedzis ideālu atainošanas pilnību. Un tomēr Leonardo
ar to neapmierinās. Viņš tiecas radīt sievietes tēlu ar augsta saprātīguma un
smalkas emocionalitātes iezīmēm (vēlāk aprakstītā Mona Liza).
Nelaimīgā kārtā
tie nedaudzie darbi, kurus Leonardo brieduma gados tomēr pabeidza, ir ļoti
slikti saglabājušies. Tādēļ, skatoties uz viņa slaveno sienu gleznojumu Svētais
vakarēdiens (1495- 1498), mums jācenšas iztēloties, kādu šo darbu
ieraudzīja mūki, pēc kuru pasūtījuma tas tapis. Gleznojums klāj Milānas Santa
Maria delle Grazie klostera ēdamzāles gala sienu. Leonardo da Vinči pat
uzrakstīja vārdisku skici gleznai: “Viens ir iedzēris, liek nost glāzi un
pagriež galvu pret runātāju. Cits, rokas lauzot un pieri grumbās savilcis,
pagriežas pret savu kaimiņu. Kaimiņš brīnīdamies izpleš rokas, rāda plaukstas,
uzrauj plecus un atver muti. Kāds čukst kaimiņam ausī, tas pagriežas, turēdams
nazi vienā rokā un pusnogrieztu maizi otrā.” Mums jācenšas iedomāties gleznas
atklāšanu, kad mūku acu priekšā blakus garajiem ēdamgaldiem parādījās arī
Kristus un viņa mācekļu galds. Vēl ne reizi šī Bībeles aina nebija likusies tik
tuva un patiesa. Iespaids bija tāds, it kā klostera ēdamzāli papildinātu vēl
viena telpa, kurā patlaban tiktu ieturēts Svētais vakarēdiens. No loga krītošā
gaisma padarīja cilvēku figūras vēl taustāmākas. Mūkus, iespējams, pārsteidza
arī ikvienas detaļas- trauku un apģērba kroku- dabiskums. Tolaik, tāpat kā
tagad, nespeciālisti mākslas darbus vērtēja pēc to līdzības apkārtējai
pasaulei. Taču tas droši vien būs bijis tikai pirmais iespaids. Pienacīgi
apbrīnojuši gleznojuma pārsteidzošo dabiskumu, mūki acīmredzot pievērsās
Bībeles sižeta atainojumam. Leonardo darbs itin nemaz nelīdzinājās senākajiem
šīs pašas tēmas atspoguļojumiem mākslā. Tajos Kristus mācekļi pēc tradīcijas
rāmi sēdēja cits citam blakus, tikai Jūda mazliet atstatu, un Kristus dalīja
viņiem Svēto vakarēdienu. Leonardo glezna no šiem darbiem ļoti atšķīrās. Tajā
bija spraigums un dinamisms. Leonardo, tāpat kā Džoto pirms viņa, bija
atgriezies pie Svēto rakstu teksta un centies iztēloties mācekļu izjūtas, kad
Kristus viņus uzrunā: ““Patiesi, es jums saku, viens no jums mani nodos.” Un tie
noskuma un iesāka viens pēc otra viņam sacīt: “Taču ne es, Kungs?”” Jāņa
evaņģēlijā vēl ir piebilde: “Viens no Jēzus mācekļiem sēdēja viņam pie krūtīm,
to Jēzus mīlēja. Tam Sīmanis Pēteris pamāj un saka viņam: “Vaicā, kurš tas ir,
par ko viņš runā!”” Tieši šī rokas kustība un šis jautājums iedveš dzīvību
Leonardo gleznā. Kristus tikko izteicis savu apsūdzību, un Viņam blakussēdošie
mācekļi, to dzirdot, šausmās saraujas. Vieni, šķiet, apliecina Jēzum savu
mīlestību un nevainību, citi nopietni apspriež, kuru gan tas kungs varētu būt
domājis, vēl citi, it kā paskaidrojumu lūdzot, vaicājoši noraugās Viņā.
Pēteris, pats karstgalvīgākais no visiem, piesteidzies pie Jāņa, kas sēž pa
labi no Jēzus, un, netīšām atbīdījis Jūdu pie malas, kaut ko čukst Jānim ausī. Jūda
sēž turpat blakus pārējiem, tomēr šķiet ierāvies sevī. Viņš vienīgais neplātās
rokām un neko nejautā. Uz priekšu paliecies, viņš nolūkojas pārējos ar dusmām
vai aizdomām, veidojot dramatisku pretstatu Kristum, kas šajā kņadā sēž mierīgs
un rezignēts. Gribētos zināt, cik ilgs laiks bija vajadzīgs, lai pirmie
skatītāji novērtētu līdz pilnībai izkopto mākslu, sacelto satraukumu, tajā nav
ne vēsts no haosa. Divpadsmit apustuļi it kā paši no sevis sadalās ar žestiem
un kustībām savstarpēji saistītās četrās triju cilvēku grupiņās. Šajā
daudzveidībā valda tāda kārtība un harmonisko mijiedarbību nemaz nav iespējams
visos sīkumos iztirzāt. Uz mirkli piemirstot Bībeles sižetu, mēs joprojām varam
priecāties par cilvēku augumu veidoto skaisto rakstu. Gleznas kompozīcijai
piemīt tikpat viegli panākts un harmonisks līdzsvars, kāds vērojams gotikas
mākslas darbos un kuru katrs savā veidā centās sasniegt tādi mākslinieki kā
Rogīrs van der Veidens un Botičelli. Taču Leonardo neuzskatīja par nepieciešamu
atteikties no pareiza zīmējuma vai precīziem dabas novērojumiem, lai tādējādi
sasniegtu apmierinošu rezultātu. Nedomājot par kompozīcijas skaistumu, mēs
piepeši attopamies, ka redzam apkārtējās pasaules fragmentu, kas ir tikpat
pārsteidzošs un pārliecinošs kā tie, kurus vērojām Mazačo vai Donatello darbos.
Un pat šis sasniegums gandrīz neietekmē Leonardo darba patieso dižumu. Vēl
vairāk par tādiem tehniskas dabas jautājumiem kā kompozīcija un prasme rīkoties
ar otu mums jāapbrīno Leonardo smalkā cilvēku rakstura izpratne un spēcīgā
iztēle, kas viņam ļāvusi atdzīvināt šo Bībeles ainu. Kāds aculiecinieks stāsta,
ka esot bieži novērojis Leonardo darbā pie Svētā Vakarēdiena. Nereti
viņš sakrustotām rokām stāvējis uz sastatnēm un augu dienu kritiski pētījis
iepriekšpaveikto, pirms ķēries pie otas. Leonardo uzdrošinājās eksperimentēt,
kaut arī dažkārt bija jāpārdzīvo neveiksmju rūgtums. Vai viegli bija redzēt, ka
jau pāris gadus pēc darba pabeigšanas sāka no sienas lobīties nost viņa
garadarbs? Meklēdams jaunus daiļrades paņēmienus, mākslinieks nebija ņēmis vērā
apstākli, ka ēka, uz kuras sienas freska tika uzgleznota, atradās strauta malā
un siena nebija izolēta no gruntsūdeņa radītā mitruma. Un tomēr Leonardo darbs
cauri gadsimtiem, cauri zemestrīcēm un kariem ir saglabājies līdz mūsdienām. Un
speciālisti restrauratori it kā turpina Leonardo iesākto. Izmantojot
visjaunākās tehnikas un ķīmijas iespējas, freskā tiek izpētīts, nostiprināts un
attīrīts no gadsimtu kvēpiem ik kvadrātmilimetrs Leonardo oriģinālgleznojuma.
Tas ir Leonardo pārdomu auglis, ko viņš mums atstājis mantojumā, un, pat laika
zoba skarts, Svētais Vakarēdiens joprojām ir viens no lielākajiem
ģeniāla cilvēka paveiktajiem brīnumiem.
Kāds cits
Leonardo darbs ir varbūt vēl slavenāks par šo. Tas ir kādas augstdzimušas florencietes
Lizas portrets Mona Liza. Tik liela slava kā tā, kas apvij šo portretu,
mākslas darbam ne vienmēr ir nedalīta svētība. Mēs tik ļoti esam pieraduši
redzēt tā reprodukcijas atklātnēs un pat rekāmas plakātos, ka mums ir grūti
paraudzīties tajā ar svaigu skatu kā uz dzīva cilvēka darinātu gleznu, kurā
attēlta dzīva sieviete no miesas un asinīm. Taču ir vērts aizmirst visu, ko
zinām- vai domājamies zinām-, un ielūkoties šajā darbā tik vērīgi, it kā mēs
būtu pirmie cilvēki, kuriem lemts tam pievērsties. Pirmais, kas mūs pārsteidz,
ir Lizas apbrīnojamais dzīvīgums. Šķiet, ka viņa patiešām noraugās mūsos un ka
viņai ir pašai savas domas par mums. Gluži kā dzīva, viņa šķiet maināmies mūsu
acu priekšā un ikreiz, kad mēs pie viņas atgriežamies, izskatās mazliet citāda.
Pat reprodukcijās mēs jūtam šo neparasto iespaidu, bet Luvras oriģinālā tas
izpaužas bezmaz ar pārdabisku spēku. Reizēm liekas, Liza mūs izsmej, bet
citkārt viņas smaidā pavīd skumīgums. Tas viss izklausās diezgan neizprotami,
un tā patiešām arī ir; izcili mākslas darbi bieži vien atstāj šādu iespaidu.
Tomēr Leonardo noteikti ir zinājis, kā un ar kādiem līdzekļiem viņš šo iespaidu
panācis. Šis dižais dabas novērotājs labāk par visiem saviem priekštečiem
zināja, kādām acīm cilvēki mēdz skatīties uz apkārtējo pasauli. Viņš skaidri
saredzēja problēmu, kādu dabas pakļaušana bija izvirzījusi māksliniekiem,-
problēmu, kas bija ne mazāk sarežģīta kā pareiza zīmējuma un harmoniskas
kompozīcijas apvienošana vienotā veselumā. Mazačo pēdās sekojošo itāļu kvatročento
mākslinieku dižajiem darbiem ir viens kopīgas trūkums: cilvēku figūras tajos
izskatās diezgan stīvas, bezmaz kokainas. Un visdīvainākais ir tas, ka šajā
iespaidā nav vainojams nedz pieredzes, nedz zināšanu trūkums. Dabas
atdarināšanas precizitātē neviens nevar pārspēt van Eiku vai pareiza zīmējuma
un perspektīvas mākslā- Mantenju. Un tomēr viņu figūras vairāk līdzinās
statujām, nevis dzīvām būtnēm. Izskaidrojums varētu būt tāds, ka, jo apzinīgāk
detaļu pēc detaļas un līniju pēc līnijas mēs kopējam kāda cilvēka izskatu, jo
mazāk spējam iedomāties, ka šis cilvēks reiz tiešām staigājis un elpojis. Tā
vien liekas, it kā mākslinieks būtu viņu nobūris un licis sastingt uz vietas.
Mākslinieki ir ķērušies pie dažādiem paņēmieniem, lai izvairītos no šāda veida
sarežģījumiem. Tā, piemēram, Botičelli savās gleznās tiecās izcelt viļņojošus
matus vai plīvojošas drānas, lai augumi neliktos tik stingi. Taču šīs problēmas
atrisinājumu izdevās atrast tikai Leonardo. Gleznotājam savā darbā kaut kas
jāatstāj līdz galam nepateikts, lai skatītājiem rastos viela pārdomām. Ja
auguma kontūras nav tik stingri iezīmētas un liekas mazliet izplūdušas, it kā
ēnu apņemtas, tad stīvuma iespaids nerodas. Tas ir slavenais Leonardo
izgudrojums, ko itāļi dēvē par sfumato; neskaidrās kontūras un krāsu
pārejas ļauj formām saplūst un aizvien atstāj vietu iztēlei.
Tagad, vēlreiz
atgriezušies pie Monas Lizas, mēs varbūt labāk izpratīsim, kā izskaidrojama
viņas noslēpumainība. Mēs redzam, ka Leonardo savu sfumato lietojis
ārkārtīgi mērķtiecīgi. Ikviens, kurš kaut reizi mūžā mēģinājis uzzīmēt vai
vismaz šā tā uzvilkt cilvēka seju, zina, ka tas, ko mēs dēvējam par sejas
izteiksmi, ir atkarīgs galvenokārt no diviem faktoriem- no lūpu un acu
kaktiņiem. Un tieši šīs abas detaļas Leonardo nav skaidri izcēlis, bet gan
ieslēpis vieglās ēnās. Tāpēc arī mēs nekad īsti nezinām, kādā noskaņā Liza uz
mums noraugās. Viņas sejas izteiksme ir mūžam mainīga un izvairīga. Protams, šo
iespaidu rada ne tikai izplūdušās līnijas, bet gan vēl kāds cits efekts. Leonardo
ir pārdroši īstenojis ieceri, kas varbūt ir pa spēkam vienīgi tik nobriedušam
meistaram kā viņš. Uzmanīgi ielūkojušies gleznā, mēs pamanīsim, ka tās abas
puses nav pilnīgi simetriskas. Sevišķi skaidri tas redzams fantastiskajā
dibenplāna ainavā. Apvārsnis gleznas kreisajā pusē šķiet nedaudz zemāks nekā
labajā. Tādējādi sievietes augums, raugoties no kreisās puses, liekas slaidāk-
vai staltāk izslējies- nekā no labās. Un arī viņas vaibsti šķiet maināmies
atkarībā no novērošanas punkta, jo abas sejas puses tāpat nav pilnīgi vienādas.
Taču pat ar šo izsmalcināto paņēmienu Leonardo būtu radījis tikai spožu efektu,
nevis dižu mākslas darbu, ja skaidri nezinātu, ko drīkst atļauties un ko ne, un
ja savu pārdrošo atkāpi no realitātes nebūtu līdzsvarojis ar apbrīnojami
dabisku dzīvas miesas faktūru. Paskatieties, cik smalki viņš modelējis Lizas
roku vai sīkās krociņas tērpa piedurknēs! Vislielāko atturību apliecina arī
krāsu risinājums. Tērps ir brūngans, fons pelēcīgi zaļš, bet figūra apgaismota
ar to dīvaino, neparasto, vienmērīgo gaismu, kas raksturo Leonardo darbus. Tā
nav spilgta un apgaismo tēlu, ko meistars beidzot atradis kā humānisma ideāla
glezniecisko ekvivalentu. Par Leonardo gleznu “Mona Liza” ir sarakstīts simtiem
grāmatu, kuru autori katrs no sava viedokļa ir centušies analizēt gan gleznas
mākslinieciskās kvalitātes, gan mēģinājuši pierādīt, kas īsti ir bijusi šī
sieviete, ko nozīmē viņas noslēpumainais, tikko jaušamais smaids, kas atsevišķi
nav īsti uztverams ne acu skatienā, ne lūpās, bet ar kuru gleznas kopējā
kompozīcijā mākslinieks ļoti izteiksmīgi raksturojis modeļa psiholoģisko
noskaņu. Kad “Mona Liza” bija Maskavā, tūkstoši padomju skatītāju traucās to
redzēt. Neliegsimies, dažiem tā bija tikai mode, instinktīva bara tieksme
neatšķirties no citiem, sak, kaimiņš jau redzējis, kā tad es vēl ne! Šādi
ļaudis nosoļoja gleznai garām, tā arī īsti nesapratuši, kāpēc bija te jānāk.
Bet daudzi šo skatītāju tūkstošu skaitā pie gleznas devās runāties par pašu
svarīgāko, par pašu būtiskāko dzīves saturu un atmuguriski virzījās uz izeju
pāri visai telpai, lai kaut mirkli varētu paildzināt dialogu ar šo svešo un
reizē tik tuvo sievieti, kuras tēlu Renesanses laikmeta ģēnijs Leonardo da
Vinči ir no sava laikmeta nodevis visiem laikiem. Šodien, manuprāt, ir gluži vienalga,
kas īsti bija šī sieviete- Florences tirgoņa Džokondo sieva, kāda no
dižciltīgajām pasūtītājām vai arī pašam Leonardo dziļi tuvs cilvēks.
Leonardo tālāko
meklējumu rezultātā radās glezna “Svētā Anna” (Luvrā). Tajā visas Leonardo
izvirzītās problēmas atrod savu visspilgtāko izpausmi. Unikāla ir darba
kompozīcija- Leonardo iecienītais konuss veidojas daudzo diagonāļu un
pretvirzienu mijiedarbībā. Sižets jau pirms Leonardo iedvesmoja Itālijas
meistarus, piemēram, Mazačo. Mazačo izvietojis Annu, viņas meitu Mariju un
Kristus bērnu uz gleznas centrālās vertikāles. Marija ar bērnu klēpī sēž, Anna
stāv aiz Marijas. Marijas sejā redzamas sirsnīgas rūpes par bērnu, Annas
vaibstos atspoguļojas vecmāmiņas gudrā gādība. Mazačo gleznā iespaido krāsu
kontrasts starp Marijas zilo un Annas sarkano apmetni. Leonardo šā paša sižeta
radītā kompozīcija ir pilnīgs pretstats Mazačo darbam. Gleznotājs licis Marijai
apsēsties Annai klēpī. Anna parādīta pretskatā, Marija ir stipri pieliekusies,
lai uztvertu bērnu, kas cenšas uzkāpt jēram mugurā. Šo triju figūru pozas
spēcīgi kontrastē savā starpā, bet emocionālie pārdzīvojumi ir radniecīgi. Ar
neizsakāmu mīlestību Marijas maigā seja pievērsta bērnam. Un vēl maigāka ir
Annas sejas izteiksme kā kāpinātas mātes mīlestības izpaudums. Ar sfumato
paņēmienu autors panācis ļoti smalku plastisko modelējumu. Figūru grupa redzama
it kā caur vieglas rīta miglas plīvuru saules apgaismojumā. Attēloto sejas un
skatieni ir tikpat saulaini.
Dabas novērojumos
Leonardo izrādīja tādu pašu pacietību kā jebkurš viņa priekštecis, tikai viņš
vairs verdziski nekalpoja tai. Sirmā pagātnē cilvēki portretus bija uzlūkojuši
ar bijību, ticēdami, ka, iemūžinot aizgājēja vaibstus, mākslinieks iemūžina arī
tā dvēseli. Tagad izcilais zinātnieks Leonardo daudzus seno tēlnieku sapņus un
bažas bija pārvērtis īstenībā. Likās, it kā viņam būtu zināmi burvju vārdi, kas
atdzīvina viņa otas triepienus.
Neveiksmīga,
piemēram, bija pasūtījuma pieņemšana Florences valdības nama- Palazzo Vecchio
izgreznošanai. Florences republikas galva Pjero Soderīni 1503. gadā uzaicināja
divus izcilos Itālijas māksliniekus- Leonardo da Vinči un Mikelandželo
Buonaroti- izgreznot freskām par florenciešu militāro uzvaru tēmām pils sēžu
telpu- Piecsimt padomes zāli. Leonardo šajā laikā bija jau pāri piecdesmit
gadiem, Mikelandželo bija divdesmit astoņus gadus vecs. Starp abiem
māksliniekiem izveidojās savdabīga sacensība. To saasināja abu meistaru
atšķirīgie raksturi. Leonardo bija labi audzināts, asprātīgs, elegants,
temperamentīgs, atsaucīgs cilvēks, īsta sabiedrības dvēsele, ap kuru vienmēr
pulcējās daudz draugu. Mikelandželo turpretim bija ar ļoti smagu, noslēgtu
raksturu. Viņš vairījās no ļaudīm un neprata sev iemantot draugus. Tam vienmēr
likās, ka kāds par viņu zobojas un smejas, tāpēc Mikelandželo bieži pats asi
uzbruka saviem patiesajiem un arī iedomātajiem pretiniekiem. Par vienu no
tādiem viņš uzskatīja Leonardo, jo tas reiz nejauši bija aizvainojis jūtīgo
jauno tēlnieku. Leonardo Piecsimtu padomes zālē gatavojās gleznot ainu no kaujas
pie Angjāri, kurā 1440. gadā florencieši bija atņēmuši karogu Milānas hercoga
armijai. Mākslinieks attēloja kaujas mutulī ierautus jātniekus cīnāmies uz
dzīvību un nāvi. Taču līdz mūsdienām šis varenais sienas gleznojums nav
nonācis. Saglabājusies tikai XVII gadsimta flāmu mākslinieka Pītera Paula
Rubensa darināta kopija no darba zīmējuma (kartona) centrālās daļas “Cīņa par
karogu”, jo Piecsimtu padomes zālē gleznotājs smagi cieta no izgudrotāja
neveiksmes. Leonardo bija nolēmis gleznojumu darināt ar vaska krāsām un,
gribēdams pēc darba pabeigšanas ātrāk nožāvēt sienu, pavēlēja telpā lielos
metāla traukos dedzināt uguni. No tās siena pārāk sasila, vasks sāka kust, un
gleznojums notecēja. Arī Mikelandželo nenoveda sacensību līdz galam. Ir
saglabājusies tikai kopija no viņa zīmētā kartona- “Kauja pie Kašinas”. Būdams
vairāk tēlnieks nekā gleznotājs, Mikelandželo savos darbos vienmēr centās
parādīt cilvēka ķermeņa izteiksmīgumu. Arī šoreiz viņš bija izvēlējies ne tieši
kaujas tēlojumu, bet mirkli, kad sāk skanēt trauksmes signāls un karavīri pēc
peldes Arno upē steidzīgi kārtojas kaujai. Mikelandželo darbu Florencē
pārtrauca pāvests Jūlijs II, izsaukdams viņu uz Romu. Tā Florences valdības
pasūtījums palika neizpildīts. Bet mākslas vēsturē uz laiku laikiem palikusi
vēsts par šo divu Renesanses dižgaru radošo sacensību, ko vārda vistiešākajā
nozīmē var nosaukt par uzdrīkstēšanos, par sava spēka apzināšanos.
Par daudziem
Dižrenesanses meistariem mēdz teikt, ka viņu lielums neesot tik daudz
jaunatradumos, cik prasmē savos darbos apkopot iepriekšējo laikmetu mākslinieku
sasniegumus. Tas sevišķi attiecas uz mākslas tēla formas uzbūves principiem, uz
mākslas darbu tehnoloģiju un izteiksmes paņēmieniem. Ar glezniecībai
specifiskiem līdzekļiem itāļu Renesanses mākslinieki centās izzināt un atveidot
pasauli, radīt uz gleznas plaknes telpiskuma un priekšmetu apjomīguma ilūziju.
Jau Džoto XIII gadsimtā sāka lauzt gleznas plakni, Mazočo simt gadu pēc viņa
pielietoja gaismēnu kā apjomu modelēšanas līdzekli, bet Leonardo glezniecībā
tiek radīta ilūzija par trīsdimensiju telpu. Vēl šodien mākslinieki apbrīno
viņa sfumato- dūmaku, ar ko uz gleznas plaknes radīta pilnīga telpiskuma
un priekšmetu apjomīguma izjūta. Taču Leonardo daiļradē meistarība nekur nav
pašmērķis. Tā ir tikai līdzeklis mērķa sasniegšanai. Bet viņa mērķis mākslā ir-
atklāt īsto, patieso cilvēku cilvēciskā, patiesā vidē.
Izmantotā literatūra:
“Mākslas Vēsture”, E.H. Gombrich, tulkota,
Zvaigzne 1997. gads;
“Eiropas Kultūras Vēsture vidusskolai”, Jouni Ekonens, Vilho Kulju,
Tertu Matsinena, Hanness Sārinens, tulkota, Zvaigzne 1998. gads;
“Mākslas Vēstures pamati I”, T. Kačalova, Zvaigzne 1976. gads Rīga;
“No Leonardo līdz Pikaso”, Zvaigzne 1991. gads Rīga;
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru