NODOTS ZURNĀLISTOS 2000. JANVARI
IEVADS
POLITOLOĢIJĀ
Kursu vada - Ilze Nagla,
Starptautisko attiecību maģistre
Referāts
''Liberālisms un neoliberālisms''
Politoloģija ir zinātnes nozare, normatīva
disciplīna, kas iztirzā un analizē valstu iekšpolitiku un ārpolitiku. Tā pētī
sabiedrības institucionālo iekārtu, piemērotākos kritērijus, pēc kuriem
jāspriež par šīm sociālajām institūcijām un vērtē kā darbojas novērtējuma
kritēriji, kad jāizvēlas un jāapstiprina atbalstāmā institucionālā iekārta.
Piedāvāju ielūkoties institucionālajā iekārtā, ko
veido sabiedriski politiskā kustība - liberālisms.
LIBERĀLISMS
Liberālisms ir politiskā un sabiedriskā kustība, kas
pārstāv un atbalsta valdību, preses, vārda, darba brīvību, atceļ šķiru
privilēģijas, aizstāv indivīda labklājību un starptautisko tirgus brīvību.
Vēsturiski liberālisms, kā politiskā filozofija ir veidojies no Apvienotās
Karalistes liberālās partijas un Amerikas demokrātiskās partijas apvienošanās.
Liberālisms attīstījies laika periodā no 17 - 19 gadsimtam, kā radikāli
atšķirīga kustība no pastāvošajām, kā cīņa pret monarhiju, baznīcu un verdzību.
Liberālisma klasiskie principi atrodami Britu filozofa J.S.Milla darbos,
grāmatā ''On Liberty''.
Liberālisms tiecās atbrīvot sabiedrību no valsts
uzraudzības un kontroles sistēmas, kas tolaik bija raksturīga Rietumu pasaulei.
Tā ievirzi kopsavilkumā izteica slavenais lozungs ''laissez faire'', kas
tulkojumā no franču valodas nozīmē -
atstājiet cilvēku vienu, respektīvi, lieciet viņu mierā ekonomiskajā darbībā,
reliģiskajā jomā, domāšanā un kultūrā, visā darbībā, kas ir viņa paša dzīves
piepildījums. Kā galvenā bija prasība pēc valsts neiejaukšanās indivīda
darīšanās. Un tā par klasiskā
liberālisma devīzi kļuva Lielās Franču revolūcijas lozungs "Brīvība, vienlīdzība,
kopība".
Klasiskā liberālisma filozofijas sākumi Eiropas
sabiedriskajā domā ir meklējami Renesanses laikmetā, bet pirmie elementi
atrodami jau antīkajā pasaulē un agrīnajās kristietības mācībās. XVIII
gadsimts, kas iegājis vēsturē ar "filozofiskā gadsimta", nosaukumu
kļūst par klasiskā liberālisma ziedu laiku. Voltērs, Š.L.Monteskjē, Ā.Smits,
D.Rikardo, T.Džefersons, lūk, tikai dažu slavenu cilvēku vārdi, kas nodrošināja
liberālisma uzvaras gājienu un stagnācijas sagrāvi Rietumu pasaulē, cilvēku
atbrīvošanu no verdzības važām.
XIX gadsimtā klasiskais liberālisms kļuva par
valdošo sabiedriskās domas virzienu Rietumeiropā un Amerikā, taču jau gadsimta
beigās to sāka apdraudēt dažādu virzienu kolektīvisma idejas, kuru galējas
izpausmes guva iemiesojumu XX gadsimta totalitārajās
diktatūrās.
Klasiskā liberālisma pamatprincipi:
-
katrs indivīds ir unikāla, neatkārtojama personība
-
katram indivīdam ir tiesības dzīvot savu dzīvi bez iejaukšanās no
ārienes
-
katram indivīdam pieder neatņemamas dabiskās tiesības, kuras aizsargā
tādi vēsturiski institūti kā privātīpašums, brīvs līgums, likuma vara
-
ģimene un privātīpašums veido sabiedrības stabilus pamatus
-
visām attiecībām indivīdu starpā jābūt pilnīgi brīvprātīgām
-
sabiedrības uzplaukumu nodrošina brīvs tirgus uz pašregulēšanas
pamatiem, brīva tirdzniecība, brīva cilvēka pārvietošanās un miers.
Liberāļu galvenais mērķis bija visu sabiedrības
šķiru, bet it īpaši laukstrādnieku un rūpnīcas strādnieku, kas sastādīja
vairākumu, materiālo apstākļu uzlabošanu. Liberāļi ticēja, ka šo mērķi var
sasniegt ar ekonomiskās brīvības palīdzību, kura varētu, viņu skatījumā,
veicināt vēl nepieredzētu augšupeju.
Tradicionālās institūcijas tika lielākā vai mazākā
mērā pārveidotas liberālo ideju iespaida rezultātā:
-
atcelta verdzība un dzimtbūšana
-
nodrošināta darba brīvība, kur visas nodarbošanās ir plaši pieejamas
atbilstoši nopelniem un talantiem,
-
likuma valdīšana un policijas varas ierobežošana,
-
īpašuma tiesības, kas garantētas pret patvaļīgu iejaukšanos tajās,
-
preses, vārda un ticības brīvības,
-
sieviešu tiesiskās vienlīdzības pieaugošā atzīšana,
-
neierobežota iekšējā un starptautiskā tirdzniecība:
Tādas bija dažas no liberālisma izraisītajām
pārmaiņām. Tur, kur tās norisinājās, pieauga noraidoša attieksme pret karu un
cerība uz mieru, kas balstītos uz brīvās tirdzniecības pamata, pastiprinājās
cieņas sajūta pret tiem, kas nebija dzimuši varai un privilēģijām, visiem
pavērās necerētu iespēju pasaule, un pirmo reizi cilvēces vēsturē lielais ļaužu
vairums sasniedza uzplaukumu vai arī ieguva izredzes to sasniegt. Saskaņā ar
terminoloģiju, ko lietoja daudzi liberālie domātāji, sabiedrība virzījās no
statusa režīma, kas balstījās uz piespiešanu, uz līguma režīmu, kura pamats ir
indivīda griba.
Klasiskā liberālisma kustības institucionālie pamati
turpina attīstīties. Izveidojušos organizāciju vidū minams Brīvības Fonds,
veiksmīgs neatkarīgā biznesmeņa Pjēra Gudriča ideju un devības rezultāts, kas
tika dibināts 1960.gadā Indianapolē. Brīvības Fonds katru gadu organizē desmitiem
augsta līmeņa semināru un simpoziju, kuros pētnieki un biznesa ļaudis, kā arī
citi intelektuāļi analizē, bagātina un attīsta brīvības ideju. Fonda apgāds
"Liberty" izdod liberālās domas klasikas izdevumus.
Saskaņā ar definīciju liberālis ir ''cilvēks, kas
tic brīvībai''. Taču iemesli, kāpēc liberāļi tic brīvībai, un veidi, kā viņi to
pārvērš politiskajā mācībā un rīcībā ir atšķirīgi. Liberālisma politiskajā
domāšanā valda trīs tradīcijas:
1) Tiek uzskatīts, ka brīvību
aizsargā to atbalstošā prezumpcija. Liberālisma doktrīna atspoguļo brīvības
specifisko nozīmi politiskos kontekstos. Taču joprojām nav pārliecinoša
skaidrojuma par vispārējās brīvības salīdzinošo spriedumu pamatu un robežām.
2) Lielāka uzmanība tiek
pievērsta absolūtām tiesībām uz dažādām galvenajām brīvībām, piemēram, uz
sirdsapziņas un uzskatu paušanas brīvību, kuras uzskata par neatņemamu brīvības
sastāvdaļu. Šādi uzskati ignorē brīvības reālo vērtību.
3) Brīvības aizstāvība tiek
balstīta uz kādu politisku ierobežojumu principu. Šis princips apgalvo, ka ir
iemesli, kas spēj pamatot privātpersonas rīcību, bet nav pieņemami politikā un
nav izmantojami dažu politisku darbību pamatojumam. Praksē šie principi var
dažas darbības sfēras aizsargāt no valdības iejaukšanās.
Līdz pagājuša gadsimta beigām liberālajai
koncepcijai par tirgus ekonomiku un konstitucionālo demokrātiju nebija nopietnu
sāncenšu. Liberālā demokrātija, gluži tā pat kā citas politiskās kustības, bija
kritikas objekts, un lielo pārmaiņu periodā pēc Pirmā pasaules kara tika
apstrīdēta tās dzīvotspēja. Taču nedz labējie, nedz kreisie kritiķi nedeva
nozīmīgu ieguldījumu sistemātiskā politiskā teorijā. Labējie sekoja klaji
iracionālai ideoloģijai, toties kreisie, balstoties uz marksismu, vai nu
izteica viedokļus kā empīriskas sabiedriskās zinātnes prognozes, vai arī
augstāka līmeņa un skeptiskāku autoru personā aprobežojās ar kritisku
teorizēšanu par kapitālismu, patērēšanu un atsvešināšanos. Nav pārsteidzoši, ka
paši liberālās demokrātijas aizstāvji nejuta izaicinājumu no labējo vai kreiso
kritiķu puses, lai pārskatītu politiskās teorijas seno pamatsistēmu. Tā vietā
viņi par savu pienākumu uzskatīja liberālās tradīcijas aizsargāšanu no
uzbrukumiem un totalitārās domāšanas cēloņu noskaidrošanu, uzlūkodami to par
šīs tradīcijas deformāciju. Džona Rolsa grāmata ''Taisnīguma teorija''
atspoguļoja cīņas liberālās tradīcijas ietvaros un viņš pievērsās liberālās
politiskās filosofijas rekonstruēšanai atbilstoši izmaiņām ASV politikā. Rolss
apgalvo, ka sabiedrība ir sadarbošanās pasākums. Koordinējot darbību, indivīdi
rada virsproduktu salīdzinājumā ar to, ko viņi sasniegtu nesadarbojoties. Šajā
virsproduktā var ietilpt ļoti dažādi labumi: miers un drošība, brīvības formas,
ienākumi un bagātība utt. Tad taisnīguma problēma attiecas uz sadarbības rezultātu
sadali sabiedrības locekļiem tā, lai nevienam nebūtu pamatotu iebildumu, ka
izturēšanās pret viņu bijusi negodīga. Jāpiebilst, ka augstākās vērtības
piešķiršana cilvēkiem kā autonomām personām ir galvenā ētiskā ideja klasiskajā
apgaismības liberālismā un ka Rolss piedāvā, viņaprāt, atbilstošu mūsdienu
skaidrojumu par liberālās tradīcijas būtību. Taisnīguma teorija nav iecerēta
vienkārši kā jebkāda taisnīguma teorija, tās nolūks ir dot loģiskāko un
atraktīvāko liberālās politiskās tradīcijas izklāstu.
Rietumu liberāļi uzskata, ja individuālā brīvība ir
cilvēku galīgais mērķis, tad nevienam to nedrīkst atņemt citi, un vismazāk to
kādam vajadzētu baudīt uz citu rēķina. Brīvības vienlīdzība - neizturēties pret
citiem tā, kā es negribētu, lai citi izturas pret mani. Taisnīgums ir liberālās
morāles sistēmas pamats.
Mūsdienās lielākā daļa sabiedrības, gan Eiropā, gan
Amerikā, ir vienisprātis, ka liberālā demokrātija ir vienīgā pieņemamā
pārvaldes forma. Jo liberālā demokrātija nozīmē brīvību un pašpārvaldi
vienlīdzības apstākļos. Un tās jaunie izpausmes veidi jaunajām Austrumeiropas
demokrātijām varētu būt piemērotāki nekā vecās metodes. Arī Latvijā sabiedrība pilnā mērā ir pārliecinājusies par
kolektīvisma ideju (to komunistiskajā paveidā) nespēju nodrošināt Latvijas
tautas uzplaukumu un tās iekļaušanos Eiropas civilizācijā. Ir pieaudzis
pieprasījums pēc jaunām idejām, sevišķi pēc tām, kas nodrošinājušas
pārsteidzoši straujo Rietumeiropas un Ziemeļamerikas progresu.
Parasti pāreju uz demokrātisku režīmu iedala divos
posmos - liberalizācijā un demokratizācijā. Laika ziņā tie var vairāk vai mazāk
pārklāties, taču parasti pirmais posms ievada otro. Liberalizācija ir pilsoņu
tiesību paplašināšana, no kuras lielā mērā atkarīgs pašas pārejas plašums un
dziļums, kā arī demokratizācijas iespējas. Faktiski tiek iedibinātas vai
atjaunotas klasiskās liberālās tiesības un garantijas, kas gan pilsoņus
aizsargā no patvaļīgām un prettiesiskām valsts akcijām. Otrais posms -
demokratizācija - ir visu to procedurālo noteikumu iedibināšana politiskajā
praksē, par kuriem mēs runājam, analizējot demokrātisko režīmu. Demokrātiskā
režīma pilsoniskā sabiedrība kontrolē valsti, savukārt valsts, garantēdama
pilsoniskās sabiedrības suverenitāti, nodrošina pilsoniskās sabiedrības iekšējo
pretrunu risināšanas atklātumu un tiesiskumu.
Termini ''liberālisms'' un ''demokrātija'' neizsaka
vienu un to pašu. Liberālā demokrātija ir mēģinājums savienot liberālisma un
demokrātijas pamatvērtības. Liberālisms priekšplānā izvirza indivīda brīvību un
autonomiju, brīvību no valsts un sabiedrības iejaukšanās ''personiskajā'' telpā
un akcentē indivīda iniciatīvu un atbildību. Liberālisms ir pret egalitārajām
tieksmēm sabiedrības sociālajā un ekonomiskajā dzīvē, pret valsts lomas
absolutizāciju sabiedrisko un ekonomisko procesu regulācijā.
Septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados klasiskā
liberālisma auglīgais raksturs guva pierādījumu to patstāvīgi pielietojot
humanitārajās zinātnēs. Filozofijā Roberta Nocika "Anarhija, valsts un
utopija"(1974), balvu ieguvušais pētījums aplūkoja jautājumu, kas izriet
no premisas, ka "indivīdiem ir tiesības, bet ir lietas, kuras (nepārkāpjot
viņu tiesības) viņiem nevar darīt ne atsevišķas personas, ne grupas".
Savukārt, demokrātija aizstāv principu, ka politikā
jāiesaista plaši iedzīvotāju slāņi, tātad nepieciešama reāla politiskā
vienlīdzība, kas ir demokrātijas centrālā vērtība. Tas sabiedrībā mazinātu
sociālo diferencētību un tuvinātu to sociālajam taisnīgumam. Pārejas laikā
polistiskos spēkus iedala:
-
konservatoros
-
oportūnistos
-
reformatoros
Konservatori cīnās par to, lai līdzšinējais režīms saglabātos,
bieži vien nonākdami līdz galējiem līdzekļiem (represijām, militārām akcijām,
valsts apvērsumiem). To pierādījusi arī nesenā bijušo PSRS valstu pieredze, tai
skaitā, Latvijas.
Oportūnisti ir par vecā režīma liberalizāciju un to tālākās
perspektīvas variējas plašā diapozonā.
Reformatori ir par to, ka pārejas periodā jasasniedz
maksimālais, liberalizāciju uzskatīdami tikai par priekšspēli un visus spēkus
koncentrē demokratizācijas virzienā.
Minēto politisko spēku iedalījums var mainīties
atkarībā no pārejas perioda fāzes. Arī paši politiķi samērā bieži pārgrupējas.
No astoņdesmito gadu beigām visur attīstītajā (un
pat attīstības ceļu ejošajā) pasaulē atdzimušais un intelektuāli bagātinātais
klasiskais liberālisms ir kļuvis par atzītu spēku gan ideju, gan praktiskās
darbības jomā. Pat tā pretiniekus, kas kādreiz triumfējot izsmēja to kā
vecmodīgu un mirstošu mācību, diskusija un notikumu gaita piespieda atzīt
vismaz dažu liberālisma principu īpašo nozīmīgumu.
Tādējādi divdesmitā gadsimta pēdējos gados ir
notikusi revolūcija klasiskā liberālisma likteņos. Šī mācība piedāvā arvien
pieaugošam domājošu cilvēku skaitam taisnīgu un saprātīgu ideālu: sabiedrības
modeli, kas balstās uz privātīpašuma un netraucēta tirgus, likuma valdīšanas un
miera pamatiem, kur nevienam cilvēkam nav varas pār otra tiesībām un brīvībām,
kur ikviens indivīds var brīvi sekot paša izvirzītajām vērtībām un ''dzīves
ietvars "nodrošina, ka viņš nepārkāpj neviena cita cilvēka analogu brīvību
Taču ticība, ka liberālā demokrātija ir vienīgā
pieņemamā pārvaldes forma, tomēr varētu modināt aizdomas par to, ka visas
zināmās pretrunas tagad ir paslēptas zem vienas etiķetes. Lielā vienprātība
attiecībā uz liberālās demokrātijas pārākumu varētu slēpt dziļu nesaprašanos
par to, kas īsti ir liberālā demokrātija. Starp šodienas liberāļiem pastāv
lielas domstarpības par to, ko nozīmē brīvība vai pašpārvalde un kāda veida
vienlīdzība ir piemērota. Liberālā opozīcija ir nogurusi apgalvodama, cik ļoti
mainījusies. Cilvēki, kas dēvē sevi par ''mērenajiem'' vai ''jaunajiem''
liberāļiem, apgalvo, ka esot atteikušies no vecā, vēlētāju noraidītā
liberālisma. Bet viņi tā arī nepasaka, ko īsti likuši vecā vietā. Un tas viss tiek
pasludināts par politisko reālismu. Bet reālisms nav princips, un līdz šim
reālisms nav izdarījis neko, lai apturētu nemitīgi pieaugošo nevienlīdzību un
pastiprināto kopības izjūtas sairšanu. Šķietamais konflikts starp brīvību,
vienlīdzību un kopību ir nozīmīgs. Šāda konfliktu neizbēgamība ir bīstama, it
īpaši Austrumeiropā. Tas bīstams visupirms tāpēc, ka ir radīta plaši izplatīta
pārliecība, ka patiesa brīvība ir sasniedzama tikai noraidot vienlīdzību kā
sociālu mērķi. Šo pārliecību stiprinājis komunisma apgalvojums, ka tas esot
egalitārs. Austrumeiropas sabiedrība vēl joprojām ir pārliecināta, ka
vienlīdzības ideja ir postoša. Patiesai demokrātijai jāprasa, lai konstitūcijā
ierakstītās garantijas pasargātu minoritātes no vairākuma gribas. Demokrātiju var
uzlabot, ierobežojot vairākuma gribu, un, lai vismaz daži ierobežojumi
aizsargātu brīvību un rūpju vienlīdzību - tā ir liberālās koncepcijas centrālā
iezīme.
NEOLIBERĀLISMS
Viena no mūsdienu liberālisma modifikācijām, kas no
tradicionālā liberālisma atšķiras ar priekšstatiem par bīvību un vienlīdzību,
indivīda, sabiedrības un valsts attiecībām ir neoliberālisms. Neoliberālisms
saglabā uzticību demokrātijas principiem, brīvai konkurencei un privātai
iniciatīvai, taču pie nosacījuma, ka valstij pastāvīgi jāiejaucās indivīda
ekonomiskajā un sociālajā dzīvē. Dažkārt par neoliberālismu dēvē arī
neokonservatīvisma teorijas. Jo neokonservatīvisms ir pieņēmis daudzus klasiskā
liberālisma principus un ir izteikti politiski orientēts, sarežģīts un iekšēji
diferencēts ideoloģiskais strāvojums, kas veidojies konservatīvo un liberālo
vērtību un ideju pārvērtēšanas procesā. Principā neokonservatīvisms ir
konservatīvo un liberāļu kustību sintēze. Neokonservatīvisms pastāv kā
kultūfilozofisks strāvojums un partiju politiskā orientācija.
Liberālisma pretmets ir totalitārisms. Tas ir politisks režīms,
kurā valsts maksimāli reglamentē sabiedrības ekonomisko, politisko un garīgo
dzīvi. Šajā režīmā notiek pilsoniskās sabiedrības demontāža un likvidācija.
Formāli totalitārisms sabiedrības locekļus iekļauj politiskajā procesā, kurā
viņiem jāspēlē reglamentētas lomas, tomēr reāli viņi ir pilnīgi atsvešināti no
politiskās dzīves. Pilnībā tiek iznīcināta vairākuma un mazākuma problēma - no
visiem tiek pieprasīta pilnīga vienprātība, jebkura nevienprātība tiek
valstiski represēta. Varas sadale notiek pa slēgtiem birokrātiskās hierarhijas
kanāliem. Būtiska totalitārā režīma iezīme ir ''totāls terors'' un ''vienotās
gribas'' ideoloģija, vienpartijas sistēma un slepeno dienestu valdošā loma.
Argumenti un notikumi gājuši kopsolī, diskreditējot
klasiskā liberālisma idejiskos pretiniekus, un klasiskais liberālisms arvien
lielākam skaitam neatkarīgu prātu šķiet vislabāk atbilstošs divdesmit pirmā
gadsimta pasaulei.
Izmantotā literatūra:
1. Demokrātijas pamati,
Zinātne, Rīga 1993
2. Ievads politikā, Zvaigzne
ABC, Rīga 1998
3. Mūsdienu politiskā
filosofija, Zvaigzne ABC, Rīga 1998
4. Hutchinson Encyclopedia,
Helicon, UK 1999
5. Svešvārdu vārdnīca, Jumava,
Rīga 1999
Internets
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru