Saturs
Ievads 2
Saistība ar ģeogrāfiju 2
Liepājas ostas vēsture 3
Progress 5
Liepājas ostu nelabvēlīgi ietekmējošie vēstures faktori 5
Liepājas ostu labvēlīgi ietekmējošie vēstures faktori 6
Mūsdienas… 6
Liepājas Speciālā Ekonomiskā Zona 8
Osta – gals un sakums… 11
Kanāla ūdens kvalitāte 12
Likums “Par vides aizsardzību” 12
Nobeigums 16
Ievads
Kādēļ
mēs izvēlējāmies tieši tēmu par Liepājas ostu un ar to saistīto tirdzniecības
kanālu? Par ostu rakstīt bija tiešām aizraujoši, kaut vai tādēļ, ka ir
interesanti uzzināt vēsturi tādai lietai, pateicoties kurai mēs dzīvojam tādā
pilsētā vārdā “Liepāja”. Jā, var droši teikt, ka pateicoties Liepājas ostai
gadu gaitā ir attīstījusies tāda pilsēta kā Liepāja. Ģeogrāfiskais stāvoklis
ļāva tai izveidoties no maza zvejnieku ciemata līdz pilsētai. Var teikt, ka
osta ir bijusi pilsētas uzmanības centrs jau kopš tās pirmajām pastāvēšanas
dienām. Tā kopā ar pilsētu ir pārcietusi karus, slimības un postošus
ugunsgrēkus. To atjaunoja, uzlaboja un šodien mēs to cenšamies izmantot cik
vien mēs to spējam. Kanāls neapšaubāmi ir saistīts ar pašu ostu un. Arī kanāla
ūdens kvalitātes problēma ir visai aktuāla. Aktuāla kaut vai tādēļ, ka šis
kanāls atrodas pašā pilsētas centrā un kurš liepājnieks varētu lepoties ar
kanālu, kurš ir tālu no statusa - nepiesārņots. Zinu, ka tas nav pārliecinošs
fakts jelkādu attīrīšanas darbu uzsākšanai, taču ir kāds ļoti pārliecinošs
fakts – Liepājas ezera straujā aizaugšana, kuru visvairāk veicina lielā ūdens
netīrība- pārmērīgs slāpekļa daudzums
ezerā. To ir veicinājis dažādu minerālmēslu un citu slāpekļa saturošu vielu
izmantošana lauksaimniecībā. Visiem zināms, ka Liepājas ezers nav dziļš.
Latvijā kopumā 70% no visiem ezeriem vidējais dziļums ir mazāks par 5 m. Kaut
gan līdz šim nekādas dzīvībai bīstamas vielas ūdenī nav atrastas es tomēr
piederu tai cilvēku grupai, kuri uzskata, ka kanāls ir piesārņots un tur
augušās zivis nevēlos ēst un domāju arī tuvākajos gados neēdīšu. Šā darba
galvenā tēma savīsies ar pašas Liepājas kā pilsētas vēsturi, jo to atdalīt,
stāstot par citām ar Liepāju saistītām tēmām, nav iespējams.
Pētījuma
objekts: Liepājas pilsētas tirdzniecības
kanāls
Pētījuma priekšmets: Tirdzniecības kanāla ūdens kvalitāte
Pētījuma mērķis: Ievākt informāciju par Tirdzniecības
kanāla ūdens kvalitātes pašreizējo
stāvokli., ievākt informāciju par
Liepājas ostas vēsturi, pašreizējo
stāvokli.
Pētniecības darbā
izmantotās metodes: Anketēšana, novērošana,
eksperimentēšana
Saistība ar ģeogrāfiju
Ūdens…Jūra…Kanāls…Osta… viss ir saistīts ar ģeogrāfiju.
Bet, protams, šo problēmu var apskatīt, gan no zooloģijas viedokļa, gan no
ģeogrāfijas, kā arī no ķīmiskā skatījuma. To varētu apskatīt arī piem., kā
vēstures objektu. Ģeogrāfija ir ļoti plašs jēdziens – tā sevī ietver visus šos
iepriekš minētos jēdzienus – pētniecības nozares. Mēs esam mācījušies,
piemēram, kā Kristofers Kolumbs atklāj Ameriku – vēstures skatījums, esam
mācījušies kādi dzīvnieki mīt kādā konkrētā kontinentā vai valstī – zooloģijas
skatījums, ķīmija ietver sevī visu, ko mēs redzam sev apkārt. Šajā darbā ir
ietverts nedaudz no šī visa. Kanālā mīt zivis, esam ieguvuši kanāla ūdens
kvalitātes testu, esam rakstījuši par kanāla, ostas vēsturi un to attīstības
gaitu.
Liepājas ostas vēsture
Līdzīgi Rīgai, Liepājā radusies un attīstījusies kā ostas
pilsēta, pateicoties ģeogrāfiskajam stāvoklim(Ģeogrāfiskās koordinātes: 56030’Z
platums, 210 00’A garums. Pilsēta aizņem šauru 2-4 km joslu starp jūru un
ezeru. Liepājas ezers ir izstiepts 2-3 km x 20 km zonā.), nevis apkaimes
bagātībai. Liepāja atrodas mērenajā jūras klimata joslā. Galvenais klimatu
veidojošais faktors - jūras gaisa izplūde, kas veido šiem platuma grādiem
neatbilstošas zemas vasaras un augstas ziemas gaisa temperatūras.
Vidējā
gaisa temperatūra
-februārī
- 3,1 C
-jūlijā +16,7 C
Absolūtais temperatūras minimums - 33 C
Absolūtais temperatūras maksimums + 34 C
Saulaino dienu daudzums gadā 196
Vidējais vēja ātrums 5,8 m/sek.
Raksturīgākais vēja virziens
ziemā D
vasarā R
Gada vidējais nokrišņu daudzums 692 mm
-jūlijā +16,7 C
Absolūtais temperatūras minimums - 33 C
Absolūtais temperatūras maksimums + 34 C
Saulaino dienu daudzums gadā 196
Vidējais vēja ātrums 5,8 m/sek.
Raksturīgākais vēja virziens
ziemā D
vasarā R
Gada vidējais nokrišņu daudzums 692 mm
Ļaudis tur pulcējušies, cēluši
mājas un uzkrājuši materiālās vērtības galvenokārt tādēļ, lai tieši vai netieši
piedalītos transporta un tirdzniecības darījumos, kuriem šai apkaimē bija ļoti
veselīga “augsne”. Pie Liepājas caur Liepājas ezeru bal6tijas jūrā ieplūst
Bārtas un citu upju ūdeņi no diezgan prāva gabala. Tādēļ grīvas vietā jau
dabiskā stāvoklī bijis ievērojams ierobs jūras krastā, kas jau no seniem
laikiem saistījis jūrnieku uzmanību kā dabiskā kuģu piestātnes vieta, jo citu
ierobu šai apkaimē Baltijas jūrā nav. Liepājas ezera noteka lietota par ostu
jau aizvēsturē, par ko liecina Vikingu kolonija Grobiņā (650 – 800). Tagadējās
Liepājas vietā jau 13. g.s. bijis Līvas zvejnieku un Jūrasbraucēju ciems, kurš
pirmoreiz vēstures avotos minēts 1253. gadā, un pēc desmit gadiem parādās ziņas
par Līvas ostu, kā bīskapa īpašumu. Bet tā kā upes, kas ietek Liepājas ezerā ir
sīkas (Lielākā Bārta) un to galotnes nebeidzas tālu kontinentā, tad pagājušos
gadsimtos, kad galvenie transporta ceļi starp kontinenta iekšieni un ostām
jūras piekrastēs bija upes, Liepāja kā osta nevarēja zelt tik strauji kā Rīga,
kurai satiksmi uz kontinenta iekšieni nodrošināja Daugava. Tas ir iemesls tam,
kādēļ Liepāja kā pilsēta ir jaunāka par Rīgu un visos laikos bijusi arī daudz
mazāka par to. Cauri visiem gadsimtiem Rīga centusies bremzēt tirdzniecības
attīstību Liepāja u.c. Kurzemes ostās. Kurzemes hercogvalsts laikā Rīga izteica
neapmierinātību, ka hercogi veicinot tirdzniecības attīstību Kurzemes ostās
(Ventspils, Pāvilosta, Šventaja), jo pazeminot ievedmuitas maksājumus un
novirzot preces uz savām ostām. 1509. Gadā Rīga sūdzas Polijas karalim, ka
Kurzemes muižnieki ierīkojot jaunas ostas. 1615. gadā rīdziniekiem izdodas
panākt, ka tiek aizliegts ievest Liepājas un Ventspils ostās labību un citus
produktus, kā arī Kurzemē ierīkot jaunas ostas. Laika gaitā šie Kurzemei
neizdevīgie līgumi tika atjaunoti. Tomēr Kurzemes ostas īpaši neievēroja šos
aizliegumus un turpināja tos pārkāpt, tirdzniecība veiksmīgi attīstījās tālāk
un Liepāja 1625. gada 17. martā saņēma pilsētas tiesības. Savu augtāko
uzplaukumu kuģniecība un tirdzniecība Kurzemē sasniedza hercoga Jēkaba
valdīšanas laikā 1642. – 1682. gados. Hercogs savā saimnieciskajā darbībā
centās realizēt tā laika ekonomiskās zinātnes jaunākās atziņas par kapitāla
uzkrāšanu, kuru pamatā bija doma, ka vairāk jāražo pašiem, jāaizved preces, bet
jāieved nauda. Tā bija tā saucamā merkantilisma politika. Visā hercogistē tika
izvērstas dažādas rūpnieciskās nozares, īpaši tās, kas bija saistītas ar
kuģniecību, kuģu būvi, dzelzs apstrādi, lielgabalu, enkuru darbnīcas, tauvu
vīšanas, buru aušanas manufaktūras, pulvera dzirnavas utt. Par galveno kuģu
būves centru kļuva Ventspils. Tur strādāja no Holandes uzaicinātie kuģu
būvmeistari, kokgriezēji, kas savā amatā apmācīja arī vietējos. Laikā no 1639.
līdz 1682. gadam tur uzbūvēja 44 kara, 60 lielus un 19 mazākus kuģus. Kurzemes
hercogistes ziedu laikā tās flotē bija ap 200 kuģu. Kuģus pārdeva pat uz
ārzemēm tādām jūras lielvalstīm kā Francijai un Anglijai u.c. Šai laikā
Kurzemes hercogistei bija pat aizjūras kolonijas: Gambija Āfrikā un Tobago sala
Karību jūras baseinā. Tomēr kuģu būves sākumi un tirdzniecības uzplaukums
Liepājā saistās ar hercoga Jēkaba dēla Fridriha Kazimira valdīšanas laiku 17.
g.s. pēdējā ceturksnī pēc hercoga Jēkaba nāves atcēla monopoltiesiskos
ierobežojumus par labu valdībai. Liepājas tirdzniecības interesēs ievada
pilsētai labvēlīgu muitu. Tika atzīts Lietuvas tranzīts caur Liepāju. Šīs
muitas tiesības tika dotas kā samaksa par parādiem, ko Hercogs F. Kazimirs sataisījis,
aizņemoties regulāri no Liepājas pilsētas. Šajā laikā pilsētas naudas apstākļi
bija spīdošā stāvoklī. 17. g.s. beigās Liepājas tirgotāji kļuva noteicēji savā
pilsētā. Radās ļoti bagāti tirgotāji. Ievērojamākie bija Joahims fon Horsts,
Elgelberts Grundts, kuru kapitāli bija 10 tūkst. guldeņu. 17. g.s. beigās un
18. g.s. sākumā Liepāja izvirzās par otro nozīmīgāko pilsētu aiz galvaspilsētas
Jelgavas. Liepājas rīcībā bija jauna mākslīgā osta, daudz mūra namu un diezgan
daudz labierīcību. Kuģniecība un tirdzniecība Liepājā turpināja attīstīties arī
18. g.s. Kuģniecībai smagu triecienu deva Ziemeļu karš (1700. – 1721. g.) un tā
līdzgaitnieks mēris. 1710. gada epidēmijas laikā pilsētā apmira lielākā daļa
iedzīvotāju. Tomēr pēc kara un mēra pilsētas dzīve samērā ātri atjaunojās un
sekmīgi attīstījās tālāk. 18. gadsimta sākumā Liepājas ostā vidēji gadā ienāca
ap 100 kuģu, tad laika posmā no 1739. – 1794. gadam – 200. Preces glabājās
daudzās ostas noliktavās. Šajā laikā uzbūvēja divas plašas noliktavas: “Lācis”
un “Bezdelīgu” (1697.g.). 18. gadsimta sākumā Liepājā jau bija pāri par 2000
pilsoņu (1625. gadā – 1000 cilvēku). Liepāja sāk izvirzīties par pirmo
tirdzniecības pilsētu Kurzemē. Diemžēl grūtības radās gadsimta beigās, kad
1783. gadā tika noslēgts Liepājai nelabvēlīgai tirdzniecības līgums par labu
Rīgai, kura tolaik jau atradās Krievijas impērijas sastāvā. Uz laiku Liepājai
aizliedza eksportu. Līgums paredzēja dažādas privilēģijas krievu tirgotājiem.
Pēc Kurzemes pievienošanas Krievijai (1795. gadā) atcēla arī muitu, ko iekasēja
Liepāja savā labā.
Kad
sākās karš starp Vāciju un PSRS , komunisti norakstīja gandrīz visus latviešu
jūrniekus no Latvijas kuģiem. Daudzus jūrniekus aizsūtīja uz PSRS iekšējiem
apgabaliem. Pieredzējušie tālbraucēju jūrnieki zvejoja zivis Arāla jūrā, Iskula
ezerā. Otrā pasaules kara pirmajās dienās Vācijā aizturēja piecus Latvijas
kuģus. Vāciešiem kopumā izdevās pārņemt 25 Latvijas kuģus. Kad sākās karš,
Liepājā atradās 10 tvaikoņi. Otrā pasaules kara sākumā Latvijas tirdzniecības flote
sastāvēja no 103 kuģiem (no tiem 89 tvaikoņi) ar kopējo tonnāžu 2’000’83 BRT.
No šiem 89 tvaikoņiem, kas bija Latvijā 1940. gada 1. janvārī, Otrā pasaules
kara laikā bojā aizgāja 41 tvaikonis.
Progress
No 1697. līdz 1703. gadam Liepājā tika ierīkota pirmā
mākslīgā osta. Līdz 19. gadsimta vidum Liepājas osta bija neliela provinces
osta, kurā ik gadu iebrauca ap 200 kuģu. Toties laikā no 1861. – 1904. gadam
Liepājas osta kļuva par vienu no piecām lielākajā Krievijas impērijā. 1906.
gadā tika atklāta tiešā kuģu satiksme Liepāja – Ņujorka un Liepājas osta kļuva
par vienu no lielākajām emigrantu izceļošanas vietām impērijā.
Hercoga Jēkaba valdīšanas laikā darbojās četras kuģu
būvētavas, kurās gada laikā uzbūvēja 4 – 5 kuģus, bet 1899. gadā šeit sāka
būvēt uz izmēģināt pirmās Krievu zemūdenes.
1997. gadā, salīdzinot ar
1996. gadu par 42% palielinājušies ostas attīstības tempi.
Liepājas ostu nelabvēlīgi ietekmējošie vēstures faktori
· Nelabvēlīgi Liepājas ostas
ekonomiku nelabvēlīgi ietekmēja 1812. gada Franču karš pret Krieviju un prūšu
korpusa iebrukums Liepājā, kuri uzlika lielu kontribūciju un izlaupīja pilsētu.
· Zviedru poļu – karš. 1659. gadā
zviedri ieņēma Liepāju, rekvizēja daudz labības un Hercoga kuģi uzlika Liepājai
lielu kontribūciju. Uz laiku no Liepājas Zviedrus padzina poļi. Zviedri,
atstājot pilsētu, to aizdedzināja. Zviedri atgriezās, bet tos atkal padzina
poļu un leišu apvienotie pulki, kuri Liepājai bija jāuztur.
· 17. un 18. g.s. mijā Liepājas
tirdzniecību nelabvēlīgi ietekmēja 1699. gada lielais ugunsgrēks, mēra
epidēmija un ziemeļu karš. Pilsētu ieņēma sakšu, poļu karaspēks, tam sekoja
zviedri, bet 1704. gadā – krievi.
· Nelabvēlīgi ostas attīstību
ietekmēja sliktie pievedceļi purvainajā apvidū un Līvas upes
aizsērēšana. 17. g.s. kuģi bija spiesti noenkuroties atklātā jūrā pie speciāli
sadzītiem pāļiem, preces pārvadāja laivās, tā izveidojās jauns laivinieka amats.
· Padomju armija 1967. gadā
pārtrauca tirdzniecības ostas darbību, pārvēršot to par militāru objektu.
Liepājas ostu labvēlīgi ietekmējošie vēstures faktori
· Salīdzinot kuģu satiksmi no 18.
g.s. vidus līdz 19. g.s. vidum, redzam, ka tā divkāršojas. 1841. gadā uzbūvēja
Liepājas – Grobiņas ceļu, tas atviegloja preču kustību.
· Ar ostas izbūvi un Liepājas –
Romnas Dzelzceļa atklāšanu 1871. gadā Liepāja kļuva par izdevīgu tranzīta
tirdzniecības ostu Ukrainas labībai. Strauji pieauga arī rūpniecība un
strādnieku skaits.
· Pēc 1621. Gada, kad Rīga nonāca
zviedru varā, apstiprinājās Polijas un Lietuvas tirdzniecība ar Kurzemes ostām.
· Ostas attīstību sekmēja zemais
muitas tarifs, kurš bija vairāk nekā uz pusi zemāks nekā Rīgā.
Mūsdienas…
Liepāja
– viena no trim lielākajām Latvijas ostām un otrs lielākais rūpniecības centrs
aiz Rīgas. Liepājas galvenā priekšrocība ir labais izvietojums pret Eiropas
tirgu. Pilsēta atrodas uz vistaisnākā tirdzniecības ceļa 1100 km attālumā no
Maskavas un vienlaikus ir vajadzīgas tikai 24 līdz 48 stundas, lai kravas no
Liepājas ostas sasniegtu Rietumeiropas valstis. Turklāt kuģu satiksme šajā
maršrutā var notikt nepārtraukti, jo osta ir neaizsalstoša un kuģojama visu
gadu.
Osta atrodas pilsētas rietumu daļā. Pieeja ostai, kā arī
ostas vārti ir nodrošināti ar stacionārām un peldošām navigācijas zīmēm, un
osta ir atvērta kuģu satiksmei 24 stundas diennaktī.
Ņemot vērā zviedru konsultantu firmas "SWECO"
izstrādātā Masterplāna analīzes, Liepājas ostas jaudas iespēj pārkraut
maksimāli līdz 14 milj. t kravu gadā tuvāko 10 gadu laikā, bet līdz 2005.gadam
līdz 7 milj. t gadā, investējot ievērojamus līdzekļus ostas infrastruktūrā.
Jūras
ostas pasažieru termināla ēka ir daļēji sagatavota līdz 300 pasažieru uzņemšanai,
1999.g. paredzēts pabeigt celtniecības 2.kārtu. Patreiz Liepājas ostā regulāras
pasažieru plūsmas apkalpošanai nav gatavas valsts kontroles struktūras - muita
un robežsardze. Pasažieru termināla kompleksa izveidošanai nepieciešams
papildus apgūt jaunas teritorijas un piestātnes papildus esošajiem Ro-Ro kravu
laukumiem un piestātnēm. Taču līdz ar Krievijas krīzes nopietno ietekmi, ostas
operatori neparedz ieguldīt finansu līdzekļus pasažieru termināla attīstībai,
jo piedāvājums pasažieru pārvadājumiem caur Liepājas ostu ir neliels, un
pilsētas kultūras un tūrisma serviss vēl ir nepietiekams regulāras pasažieru
plūsmas apkalpošanai tuvāko 5 gadu laikā.
Par Krievu armijas pamestajās dīzeļzemūdenes tika
uzbūvētas 60. gados un piederēja pie tā saucamās Viskai kategorijas,
taču jūrnieki tās dēvēja par viskiju. Zemūdeņu bruņojumā bija raķetes ar
kodolgalviņām, taču pēdējos gados tās jūrā negāja – kalpoja kā starta pozīcija.
Visa Karaosta bija slepena, bet tās sirds – zemūdeņu bāze – bija superslepena.
Ap ostu izvietoti mācību korpusi, kuros katrā bija dabiska lieluma zemūdeņu
nodalījumi: dīzeļu, torpēdu, glābšanas…
Vienu laivu pārbūves sākumā pārdeva dāņiem. Militāristi
uzzinājuši par šo ieceri, visādi pretojās, kamēr pats Gorbačovs deva rīkojumu
to pārdot. Dāņi ierēķināja šo pirkumu savā nodarbinātības programma –
bezdarbnieku, elektriķu spēkiem Zemūdene tika atjaunota un tagad iemantojusi
lielu popularitāti. Pārējās krievu armijas zemūdenes sena pārdotas vācu firmai,
kura nekādi nevar pabeigt tās sagriešanu metāllūžņos. Mums šādi muzeji nezin
kādēļ nav vajadzīgi.
1999.gada
1.ceturksnī uzsākta un līdz 1999.g. oktobrim tiks pabeigta centrālā kuģu kanāla
un Dienvidu vārtu ieejas padziļināšana līdz 11 m, kas atļaus ienākt kuģiem ar
maksimālo iegrimi 9,5m, kā arī varēs izmantot Brīvostas piestātņu esošos
dziļumus līdz 10,5m . Darbus veiks starptautiskā konkursā izvēlētā Beļģijas
kompānija "Dredging International", finansējot par aizņemtiem
līdzekļiem.
Kopš 1992.gada Liepājas osta attīstās kā daudzfunkciju
tirdzniecības osta. Salīdzinot ar citām Latvijas ostām, tai ir vairākas
priekšrocības:
· tā ir neaizsalstoša osta
· attālums no Liepājas līdz Skandināvijas ostām un kontinentālajai Eiropai ir mazāks nekā no citām Latvijas ostām
· tirdzniecības osta ir jauna un ostas darba organizācija ir elastīga
· ceļi un dzelzceļš nešķērso blīvi apdzīvotas teritorijas
· tā ir neaizsalstoša osta
· attālums no Liepājas līdz Skandināvijas ostām un kontinentālajai Eiropai ir mazāks nekā no citām Latvijas ostām
· tirdzniecības osta ir jauna un ostas darba organizācija ir elastīga
· ceļi un dzelzceļš nešķērso blīvi apdzīvotas teritorijas
Darbojas
3 regulāras prāmju līnijas: uz Rostoku Vācijā, Karlshamnu Zviedrijā un Orhusu
Dānijā.
Pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas Latvijas flotē bija
646 kuģi (1993. gada) ar koptonnāžu 1’342’836 BRT (bruto reģistra tonnas).
Kuģniecībā nodarbināto skaits – 31’000 cilvēki. Kuģniecība deva Latvijai 1993.
gadā 8 miljonus latu lielu ienākumu, kas sastādīja 1/5 daļu no visiem valsts
ienākumiem.
1904. gadā pabeidza Liepājas ostas izbūvi, un pamatos osta
saglabā arī tos pašus apveidus un lielumu arī mūsdienās. Kad 1994. gadā no osta
izbrauca Krievijas kara flote tā atzīta par trešo lielāko ostu Latvijā. Ostas
akvatorija 810 ha platībā iekļauj sevī Priekšostu, Brīvostu, Ziemas ostu,
Tirdzniecības kanālu, Karaostas kanālu ar Tosmares baseinu. Līdz 2.
Pasaules kara beigām Liepājā aktīvi darbojās tirdzniecības osta, bet bijušās
PSRS militāristi to pārvērta par slēgtu
jūras karabāzi. Strādāja tikai Zvejas osta. 1992. Gada 1. Janvārī
Liepājas ostā pēckara gados ienāca pirmais ārzemju tirdzniecības kuģis ar
Polijas karogu. Brīvosta 1997. gadā varēja pieņemt kuģus ar maksimālo iegrimi
8,5 m. Ostā tiek veikta terminālu rekonstrukcija, kā arī jaunu terminālu būve.
Padziļināts arī kuģu ceļš un veikta
hidrotehnisko būvju rekonstrukcija. 1997. gadā kopējais kravu apstrādes
daudzums pārsniedza 2 miljonus tonnu, bet 1998. gadā tas jau sasniedza 2,3
miljonus tonnu gadā. Pēc Liepājas ostas attīstības plāna 2010. gadā kravu
apgrozība palielināsies līdz 7 miljoniem tonnu gadā. Tā kā osta ir daudzprofilu
tranzītosta, tad galvenais akcents ir eksportam no austrumiem uz rietumiem. 90%
no gada kravu apgrozījuma ir tranzītkravas. Ostā darbojas vairāk nekā 10 dažādu
uzņēmumu. Paši lielākie ir firma ”Terrabalt”, “Trans Liepāja”, “Duna” un
“Laskana”. 1997. gada 3. Oktobrī tika svinēta ostas 300 gadu jubileja.
Liepājas Speciālā Ekonomiskā Zona
Liepājas
speciālā ekonomiskā zona ir izveidota 1997.gada martā ar mērķi attīstīt un
veicināt tirdzniecību un rūpniecību, kuģniecību un gaisa satiksmi, kā arī
starptautisko preču apmaiņu caur Latviju. Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas
uzdevums ir piesaistīt ieguldījumus ražošanas un infrastruktūras attīstībai un
jaunu darba vietu radīšanai Liepājā.
Liepājas
speciālā ekonomiskā zona (SEZ) aizņem gandrīz 65% pilsētas teritorijas. SEZ
teritorijā iekļauta pilsētas rūpnieciskā zona, svarīgākie transporta mezgli kā
dzelzceļš un lidosta, noliktavu saimniecības, kā arī attīstībai brīvās
teritorijas, bet tās centrā neapšaubāmi atrodas Liepājas osta. Kopējā Liepājas
SEZ teritorija ir 3739 ha; lielākā aktīvākā SEZ daļa ir Liepājas osta – 1197 ha
no kuriem 376,4 ha sauszemes teritorija. Liepājas starptautiskā lidosta, kas ir
2.lielākā lidosta Latvijā aizņem 251,1 ha, rūpnieciskās apbūves teritorijas -
542,7 ha. Liepājas SEZ teritorijā atrodas arī bijusī militārā bāze Karosta,
kuras piemērošana jaunām funkcijām un attīstība būtiski ietekmē Liepājas ostas
saimniecisko darbību. Patreiz no kopējās SEZ teritorijas ir nodoti ilgtermiņa
nomā (10 gadi un vairāk) 120,7 ha teritorijas.
Investori
Liepājas Speciālajā ekonomiskajā zonā var būt Latvijas vai ārzemju fiziskas vai
juridiskas personas. Saskaņā ar likumu par SEZ uzņēmējsabiedrībām iespējams
iegūt šādas galvenās nodokļu atlaides:
· 80% nekustamā īpašuma (zemes un īpašuma) nodokļa atlaide
· 80% atlaide no aprēķinātā uzņēmuma ienākuma nodokļa;
· uzņēmuma ienākuma nodokļa aprēķināšanā var piemērot divkāršo amortizācijas likmi līdz 100%
· 80% atlaide no aprēķinātā uzņēmuma ienākuma nodokļa;
· uzņēmuma ienākuma nodokļa aprēķināšanā var piemērot divkāršo amortizācijas likmi līdz 100%
· ar ienākuma nodokli apliekamo ienākumu var samazināt par infrastruktūras vai sociālās sfēras objektos ieguldītajām summām.
· atbrīvojums no PVN, muitas nodokļa, akcīzes nodokļa – pēc brīvās muitas nosacījumiem.
Liepājas SEZ izveidota uz 20
gadiem - no 1997.gada marta līdz 2017.gada martam. Tās darbības termiņu var
pagarināt likumā noteiktajā kārtībā.
LIEPĀJAS
SEZ PRIORITĀTES
· Kuģu ceļu un akvatorija padziļināšana;
· Maģistrālā autoceļa un pievedceļu izbūve;
· Karostas kanāla piesārņojuma likvidācija;
· Attīrīšanas iekārtu kompleksa būve ostā;
· 10 kV kabeļlīnijas un elektrosadales punkta izbūve;
· Dzelzceļa pievedceļu un šķirotavu izbūve;
· Lidostas termināla rekonstrukcija;
· Kalpaka izgriežamā tilta rekonstrukcija.
· Kuģu ceļu un akvatorija padziļināšana;
· Maģistrālā autoceļa un pievedceļu izbūve;
· Karostas kanāla piesārņojuma likvidācija;
· Attīrīšanas iekārtu kompleksa būve ostā;
· 10 kV kabeļlīnijas un elektrosadales punkta izbūve;
· Dzelzceļa pievedceļu un šķirotavu izbūve;
· Lidostas termināla rekonstrukcija;
· Kalpaka izgriežamā tilta rekonstrukcija.
Izraksts no:
Latvijas Republika
Saeima
likums pieņemts
17.02.1997
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likums
3. pants:
(1) Liepājas
speciālā ekonomiskā zona
izveidota ar mērķi attīstīt un veicināt tirdzniecību, rūpniecību,
kuģniecību un gaisa satiksmi, kā arī starptautisku preču apmaiņu
caur Latviju. Tās
uzdevums ir piesaistīt ieguldījumus ražošanas un
infrastruktūras attīstībai un jaunu darba vietu radīšanai Liepājā.
(2) Liepājas
speciālajai ekonomiskajai zonai
ir jāveicina Liepājas
reģiona attīstība.
Izraksts no:
Latvijas Republika
Saeima
likums pieņemts
17.02.1997
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likums
55. pants
(1)
Liepājas speciālā ekonomiskā
zona tiek izveidota uz divdesmit gadiem no 1997.gada 1.marta līdz 2017.gada
1.martam.
(2) Liepājas speciālās
ekonomiskās zonas darbības
termiņu likumā noteiktajā kārtībā var pagarināt.
Liepājas speciālās zonas teritoriju apraksts
Liepājas
speciālās ekonomiskās zonas teritorijas robežu apraksts
1. Robeža sākas
Baltijas jūras krastā pie Cietokšņa kanāla un iet pa
Cietokšņa kanālu, līdz krustojas ar Alsungas ielu.
2. Robeža iet pa
Alsungas ielu līdz dzelzceļa joslai.
3. Robeža iet pa
dzelzceļa joslu līdz 14.novembra bulvārim.
4. Robeža iet pa
14.novembra bulvāri līdz Liepājas pilsētas robežai.
5. Robeža iet pa
Liepājas pilsētas robežu līdz Liepājas ezera dambim.
6. Robeža iet
pa Liepājas ezera
dambi līdz Liepājas ezera ziemeļu
krastmalai.
7. Robeža iet pa
Liepājas
ezera ziemeļrietumu krastu līdz
dzelzceļa
tiltam.
8. Robeža šķērso
Tirdzniecības kanālu pa dzelzceļa tilta līniju.
9. Robeža iet
pa Veco ostmalu no dzelzceļa tilta līdz Liepājas
ezera
rietumu krastam.
10. Robeža iet
pa Liepājas ezera rietumu krastu līdz Jaunajai ielai.
11. Robeža iet
pa Jauno ielu līdz Bāriņu ielai.
12. Robeža iet
pa Bāriņu ielu līdz Vecajai ostmalai.
13. Robeža iet
pa Veco ostmalu līdz Jaunajam tiltam.
14. Robeža iet
pa Jauno tiltu līdz Jaunajai ostmalai.
15. Robeža iet
pa Jauno ostmalu līdz Brīvības ielai.
16. Robeža iet
pa Brīvības ielu līdz Spartaka ielai.
17. Robeža iet
pa Spartaka ielu līdz Zemnieku ielai.
18. Robeža iet
pa Zemnieku ielu līdz Brīvības ielai.
19. Robeža iet
pa Brīvības ielu līdz Drāšu ielai.
20. Robeža iet
pa Drāšu ielu
līdz "Liepājas
metalurga" teritorijas
dienvidrietumu robežai.
21. Robeža iet
pa "Liepājas metalurga" teritorijas dienvidrietumu robežu
līdz dzelzceļa joslai.
22. Robeža iet
pa dzelzceļa joslas dienvidu robežu līdz Raiņa ielai.
23. Robeža iet pa
Raiņa ielas pārbrauktuvi un dzelzceļa joslas ziemeļu
robežu līdz Saraiķu ielai.
24. Robeža iet
pa Saraiķu ielu līdz Ziemupes ielai.
25. Robeža iet
pa Ziemupes ielu līdz Ventspils ielai.
26. Robeža iet
pa Ventspils ielu līdz Ziemeļu ielai.
27. Robeža iet
pa Ziemeļu ielu
līdz a/s "Lauma" teritorijas rietumu
robežai.
28. Robeža iet pa
a/s "Lauma" teritorijas rietumu robežu līdz Liepājas
ostas robežai.
29. Robeža iet
pa Liepājas ostas robežu līdz Eļļas ekstrakcijas rūpnīcas
robežai.
30. Robeža iet
pa Eļļas ekstrakcijas
rūpnīcas ziemeļu robežu līdz
O.Kalpaka ielai.
31. Robeža iet
pa O.Kalpaka ielu
līdz Mašīnbūves rūpnīcas ziemeļu
robežai.
32. Robeža iet
pa Mašīnbūves rūpnīcas ziemeļu un
austrumu robežu līdz
Flotes ielai.
33. Robeža iet
pa Flotes ielu līdz Meža ielai.
34. Robeža iet
pa Meža ielu līdz krustojumam ar dzelzceļa joslu.
35. Robeža iet
pa dzelzceļa joslas ziemeļu robežu līdz O.Kalpaka ielai.
36. Robeža iet
pa O.Kalpaka ielu līdz Kapsētas ielai.
37. Robeža iet
pa Kapsētas ielu līdz Upmalas ielai.
38. Robeža iet
pa Upmalas ielu līdz O.Kalpaka ielai.
39. Robeža iet
pa O.Kalpaka ielu līdz Kaiju ielai.
40. Robeža iet pa Kaiju ielu līdz v/u Rietumu elektrisko
tīklu austrumu
robežai.
41. Robeža iet
pa v/u Rietumu
elektrisko tīklu austrumu robežu līdz
Liepājas ostas teritorijas robežai.
42. Robeža iet pa Liepājas ostas teritorijas robežu
abpus Tirdzniecības
kanālam līdz Baltijas jūrai.
43. Robeža iet
pa Liepājas ostas teritorijas rietumu robežu līdz ziemeļu
molam.
44. Robeža iet
pa Baltijas jūras krastu līdz Cietokšņa kanālam.
45. Robeža
sakrīt ar Liepājas lidostas robežu.
46. Robeža iet
pa Grīzupes ielu no Kapsēdes ielas līdz Liepājas pilsētas
robežai.
47. Robeža iet
pa Liepājas pilsētas
robežu līdz tās krustojumam ar
Liepājas - Ventspils dzelzceļu.
48. Robeža
iet pa Liepājas
- Ventspils dzelzceļu
līdz dzelzceļa
atzarojumam uz rūpniecības zonu "Kapsēde".
49. Robeža iet
pa dzelzceļa atzarojumu uz rūpniecības zonu
"Kapsēde"
līdz tās krustojumam ar Kapsēdes ielu.
50. Robeža iet
pa Kapsēdes ielu līdz tās krustojumam ar Grīzupes ielu.
Osta – gals un sakums…
19.
g.s. sākums un vidus Liepājas ekonomiskajai attīstībai bija neveiksmīgi.
Problēmas kā toreiz, tā tagad vienas un tās pašas – lielie ieguldījumi ne
visiem nesa cerēto pelņu, bet kreditēšana praktiski nebija attīstīta. Līdz ar
to daudzas firmas, kas nespēja ilgstoši ieguldīt līdzekļus, savu darbību īsā
laikā patrauca. Ostas un pilsētas uzplaukums nedeva cerēto viena dala lauku
iedzīvotāju pēc īsiem laimes meklējumiem pilsētā to atkal pameta.
Tomēr ostas darbība nostabilizējas – pieauga tranzīta
plūsma. Liepāju ar ārzemju ostam saistīja regulāra kuģu satiksme, kas notika
pateicoties tam, ka kopš 1860. gada Liepaja darbojas ķeizara, augsti
profesionāla ostas uzbūves komisija, kura ik gadu saņēma gandrīz 2 milj. rubļu
no valsts kases. 3 gadu laika osta tika ievērojami paplašināta un modernizēta,
arī atjaunota, tās krastu stiprinājumus. Padziļināja, iztīrija ieeju ostā un
izbūvēja divus jaunus molus, tāpat nobruģēja ostas krastus, uzbūvēja bāku.
1871. g. ostas krastu koka stiprinājumus nomainīja pret granīta. Šai laikā
atkal padziļināja ostu un nopietni ķērās pie tas paplašināšanas, uzbūvējot
Ziemas ostu. Tā ostas paplašināšana un modernizēšana turpinājās līdz pat 1890.
gadam. Liepāja jau varēja lepoties ar priekšostu ar nostiprinātiem krastiem,
viļņlauzi un pagarinātu dienvidu molu.
Jāatzīst, ka tomēr gadu
gaitā veiktie darbi nespēja tikt “līdzi laikam”. Gadsimta beigās izrādījās, ka
Liepājas uzplaukums Tirdzniecībā un kuģu kustība prasa jaunu modernāku un
plašāku ostu, kura būtu īpaši projektēta un būvēta atbilstoši laika garam un
jaunajiem tehnikas sasniegumiem. Lai gan politiski Liepaja bija guvusi valdības
labvēlību jaunu ostas plānu izstrādei, 1. Pasaules karš sagrāva liepājnieku
izredzes tikt pie šādas – īpaši modernas
- ostas. Tomēr Liepāja 1. Pasaules kara priekšvakarā Liepājas osta bija
jau kļuvusi par vienu no nozīmīgākajām Baltijas juras ostam. Pateicoties
pārbūvēm – paplašināšanas darbiem, kravu apgrozījums caur Liepājas ostu pieauga
tik tālu ka to minēja tūlīt aiz Pēterburgas un Rīgas. Galvenā eksporta prece
caur Liepājas ostu bija labība. Šīs preces eksportēšanai bija uzbūvēti 2 lieli
labības elevatori, kuros varēja sabērt ap 15 tūkst. tonnu labības. Savukārt
pārējo precu transportēšanas un pārvadāšanas vajadzībām ostā darbojas 2 milzīgi
celtņi. Tie palīdzēja arī tik populāro koku un citu precu pārkraušanā.
Importa
preču sarakstā ka pirmās minamas siļķes – no 500 – 600 tūkst. tonnu gadā. Tāpat
ieveda akmeņogles, sali, mašīnas un augļus. Jāteic, ka 100 gados nekas īpaši
nav mainījies eksporta precu sarakstos, ja nu vienīgi ar siļķu ēšanu
liepājnieki vairs tik ļoti neaizraujas.
Kanāla ūdens kvalitāte
Neapšaubāmi, ka Tirdzniecības kanāls ir viens no daudzajiem pilsētas simboliem, kurš tieši vai netieši ietekmē mūs visus – tātad Liepājniekus. Vistiešāk kanāls, protams, skar Liepājas ezerā un kanālā sazvejoto zivju ēdājus. Nav nekāds noslēpums, ka liepājā kā kārtīgā zvejnieku pilsētā jau no pašiem pamatiem to nav mazums. Kaut gan līdz šim nekādas dzīvībai bīstamas vielas ūdenī nav atrastas es tomēr piederu tai cilvēku grupai, kuri uzskata, ka kanāls ir piesārņots un tur augušās zivis nevēlos ēst un domāju arī tuvākajos gados neēdīšu. Neizbēgami kanāla ūdens, arī Liepājas ezera, kvalitāte ietekmē zivju mīlētājus. Daudzi pat diemžēl vienkārši spiesti atzīt zvejošanu vienīgo iztikas līdzekli. Skumji… Saprotams, ja piesārņojums ir ārkārtīgi augsts, bojā var aiziet arī dzīvā radība, taču kas tāds šobrīd un cerams arī tuvākajā nākotnē Liepājas Tirdzniecības kanālam nedraud.
Likums “Par vides aizsardzību”
Izraksts no:
Latvijas Republika Augstākā
Padome
likums pieņemts 06.08.1991
Par vides aizsardzību
----------------- Pase -----------------
Spēkā
no: 06.08.1991
Publikācijas
avots: ZIŅOTĀJS 29.08.1991 33nr.
Slepenība: bez
ierobežojumiem
Statuss: spēkā esošs
Pēdējā
korekcija: 06.10.1997 A.Andrejeva
Pēdējā statusa
maiņa: . .
----------------------------------------
--------------- Piezīmes ---------------
Ar grozījumiem,
kas izsludināti līdz 1997.gada 11.jūnijam.
Grozījums: 22.05.97. likums (L.V., 11.jūn., nr.141;
Ziņotājs,
1997, nr.13)
----------------------------------------
Likumā lietotie
termini
Antropogēnā vide
- cilvēka darbības rezultātā pārveidotā dabas vide.
Antropogēnās slodzes -
vielas, objekti un procesi, kas rada slodzes uz
dabas komponentiem
vai teritorijām un ir saistīti ar
cilvēka saimniecisko
un cita veida darbību. Antropogēnās slodzes var izmērīt
un aprēķināt.
Biotops - teritorija,
kuru raksturo relatīvi
viendabīgs dzīvās un
nedzīvās dabas kopums.
Dabas vide -
dabas faktoru kopums, kas tieši vai netieši ietekmē cilvēku
dzīvi un saimniecisko darbību.
Dabas aizsardzība
- dabas daudzveidības
un pašatjaunošanās spēju
saglabāšanai un dabas resursu aizsardzībai nepieciešamo
pasākumu komplekss.
Dabas resursu
izmantošanas limitēšana - dabas resursu izmantošanas normu
noteikšana,
pamatojoties uz zināšanām
par dabas resursu
atjaunošanās
iespējām, kā
arī uz apsvērumiem
par to saglabāšanas nepieciešamību kādā
laika posmā.
Dabas resursu
valsts kadastri -
sistematizētas ziņas par
dabas
resursiem, to
kvantitāti un kvalitāti;
arī to ekonomiskais novērtējums.
Kadastrā
ietilpst kartoshēmas un
statistiskie materiāli. Kadastri
ir
galvenais
dabas resursu izmantošanas,
to aizsardzības plānošanas
un
kontroles priekšnoteikums.
Dabas
genofonds - visu
dzīvo organismu sugu un to ģenētisko pazīmju
kopums.
Dabsaimniecība
- dabas
resursu racionāla izmantošana, atjaunošana un
aizsardzība; tā
apvieno visas attiecīgās
teritorijas saimniecības nozares
un ļauj sabalansēt
resursu lietošanu un vides aizsardzības prasības. Īpaša
dabsaimniecība
vajadzīga tajos apvidos
(vietās), kur dabas
vai
sociālekonomisko apstākļu
dēļ nepieciešami kādi
īpaši ierobežojumi un
pasākumi vai īpaša saimnieciskās darbības specializācija.
Ekoloģija -
kompleksa zinātne par
dzīvo organismu savstarpējām
attiecībām un viņu attiecībām ar dzīvesvietu.
Ekoloģiskā sertifikācija
- kompetentu valsts
institūciju dokumentu
izsniegšana,
apliecinot produkcijas atbilstību apstiprinātajiem
ekoloģiskajiem normatīviem un standartiem.
Ekoloģiskā riska
faktors - faktors,
kas nosaka vides
stāvokļa
pasliktināšanās un
negatīvo procesu attīstības iespējamību. Tāds faktors
var būt cilvēka
darbība, saimnieciskie objekti,
to ekspluatācija,
tehnoloģija u.tml.
Ekosistēma
- dzīvo organismu kopa un to eksistences
vide, kas, pastāvot
cēloņsakarību un mijiedarbības saitēm, veido vienotu
veselumu.
Kultūrvide
- vide,
kas veidojusies cilvēka saimnieciskās darbības un
dzīvesdarbības
rezultātā un glabā
šīs darbības pēdas
(materiālus
veidojumus, kultūras vērtības un garīgās vērtības).
Vide - dabas,
antropogēno un sociālo faktoru kopums.
Vides aizsardzība
- visas cilvēku
dzīves vides saglabāšanai
nepieciešamās darbības,
arī dabas resursu aizsardzība, dabas daudzveidības
un pašatjaunošanās spēju saglabāšana.
Vides
kvalitātes normatīvi un standarti -
normatīvi: kompetentas valsts
iestādes apstiprināti
noteikumi, kuri reglamentē
cilvēka saimnieciskās
darbības ierobežojumus
vai pieļaujamos apjomus
un kuru ievērošana
ir
obligāts dabsaimniecības
un vides aizsardzības priekšnoteikums; standarti:
kompetentas valsts iestādes apstiprināts tehnisko
normatīvu dokuments, kurā
noteikts kādas
produkcijas vai cita
standartizācijas objekta tehniskais
raksturojums (normas,
noteikumi, prasības u.tml.), kas
obligāti jāievēro,
lai saglabātu
vides kvalitāti, cilvēku veselību
un sabiedrības attīstības
priekšnoteikumus.
Vides
monitorings - sistemātiski
vides stāvokļa novērojumi (mērījumi,
aprēķini), kas
nepieciešami vides stāvokļa
vērtējumam, vides aizsardzības
pasākumu plānošanai un to efektivitātes kontrolei.
[<*>
- Ar
grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.05.97. likumu, kas stājas
spēkā no 25.06.97.]
I. nodaļa. Vispārīgie noteikumi
1. pants.
Likuma mērķis
Šā likuma
mērķis ir izveidot
tādu sabiedrības un dabas mijiedarbības
mehānismu,
kas garantē vides
aizsardzību, efektīvu dabsaimniecību un
Latvijas Republikas iedzīvotāju tiesības uz kvalitatīvu
dzīves vidi.
[<*>
- Ar
grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.05.97. likumu, kas stājas
spēkā no 25.06.97.]
2. pants.
Likuma galvenie uzdevumi un pamatprincipi
Likuma galvenie
uzdevumi ir nodrošināt:
- cilvēkiem
kvalitatīvu dzīves vidi;
- dabas
genofonda, biotopu un ainavu daudzveidības saglabāšanos;
- ekosistēmu
saglabāšanos un to harmonisku attīstību;
- kultūrvides
saglabāšanos un attīstību;
- dabas resursu
racionālu izmantošanu.
Likuma
pamatprincipi ir:
-
labvēlīgas dzīves vides
nodrošināšana tagadējās paaudzes un
nākamo
paaudžu dzīvei, darbam un atpūtai;
- sabiedrības
ekoloģisko un ekonomisko interešu saskaņošana;
-
teritoriālo, nacionālo, valsts un starptautisko interešu savienošana
vides aizsardzībā un dabas resursu izmantošanā;
- zinātniski
tehniskā progresa sasniegumu ieviešana vides aizsardzībā un
dabas resursu izmantošanā;
- vides
aizsardzības pasākumu stimulēšana;
- pilnīgas
un atklātas informācijas
nodrošināšana par ekoloģisko
stāvokli;
- vides aizsardzības likumdošanas aktos izvirzīto
prasību ievērošana un
atbildības nenovēršamība par izdarītajiem pārkāpumiem.
[<*>
- Ar
grozījumiem, kas izdarīti
ar 22.05.97. likumu, kas stājas
spēkā no 25.06.97.]
3. pants.
Likuma objekts
Likuma objekts
ir vide un tajā skaitā:
dabas
resursi: zeme, zemes
dzīles, augsne, ūdeņi, atmosfēras gaiss,
flora un fauna, īpaši aizsargājamie dabas objekti un
teritorijas.
Vēl jāatceras, ka tirdzniecības kanāls ieplūst Baltijas jūrā un tas arī spētu ietekmēt pludmales ūdens kvalitāti. Kā atzina Vides Veselības Centra (VVC) ārste Svetlana Jeņina tas tomēr īpaši ūdens kvalitāti Liepājas pludmalēs neietekmējot. Bet ja ietekmētu mums vēl nopietnāk būtu jādomā par kanāla attīrīšanas un aizsardzības pasākumiem. Kā nekā Liepājas pludmale nekad nav izcēlusies ar īpašu ūdens kvalitāti. Kanālu vistiešāk ietekmē Osta. Tā to pāris dienās varētu padarīt absolūti nelietojamu. Liepājas ostā tiek pieņemti visdažādākie kuģi ar visdažādāko sastāvu – sākot no pārtikas precēm un pasažieru pārvadājumiem, beidzot ar vieglajiem un smagajiem auto. Šādam kuģim Liepājas ostā vai tās tuvumā bez cietušajiem nogrimstot tā degvielas krājumi vien nodarītu ievērības cienīgu nodarījumu Baltijas jūras piekrastei Liepājā vai pat kanālam. Nerunājot par naftas produktiem.
Vairākus gadus kanāla
ūdeni ļoti nelabvēlīgi ietekmēja kanalizācijas ūdeņu iepludināšana
Tirdzniecības kanālā. Tas protams bija vislētāk, bet visvairāk cieta tieši
kanāls. Kā mums pastāstīja Vides
Veselības Centra (VVC) ārste Svetlana Jeņina absolūti visas kanalizācijas
iztekas Liepājas pilsētas Tirdzniecības kanālā jau ir slēgtas pirms diviem
gadiem. Ūdens kvalitāte Tirdzniecības kanālā šajā laika periodā ir ievērojami
uzlabojusies, un vēl tiek prognozēts, ka, ja tuvākajos gados nekas nemainīsies
ar kanalizācijas ūdeņu iepludināšanu kanālā, stāvoklis varētu uzlaboties vēl
vairāk.
Mēs aptaujājām 88 skolēnus un
skolotājus, lai uzzinātu viņu domas par Liepājas tirdzniecības kanāla ūdens
kvalitāti. Lūk, izrādījās, ļoti liela daļa uzskata, ka kanāla ūdens ir patiešām
nopietni piesārņots. Šādu viedokli izteica 72 skolēni. To, ka nav informēti,
vai atbildi uz šo jautājumu nezin izteica 13 skolēni. Atbildes bija gluži vai
automātiskas: “Protams, ka ir!”, kas liek secināt, ka šāds viedoklis ir gluži
vai “iesēdies galvā” un to mainīt būtu ļoti grūti, lai neteiktu
neiespējami. Galu galā no visiem 88
skolēniem tikai 3 domā ka ūdens būtu tīrs. Aptaujājot vairāk skolēnus šis
skaitlis, pēc manām domām, ievērojami nepalielinātos. Kāda skolotāja teica, ka pati
redzējusi lielus eļļas plankumus kanālā. Nav jau nekāds atklājums – tādi
parādās bieži. Tā kā zivis viegli pārvietojas no kanālu uz Liepājas ezeru un
otrādi, var secināt, ka zivis, kuras var sazvejot ezerā nav augušas īpaši tām
veselīgos apstākļos. Redzam, ka to pamanījuši visai daudzi. Jāatzīst, ka visas
skolotājas, kuras mēs aptaujājām atzina vienu un to pašu - ūdens ir piesārņots.
Nobeigums
Rietumos esot liela interese par Liepājas ostu,
tikai zināmu barjeru rada tas, ka tā bija kara osta. Ekonomiski brīvās ostas
statuss nozīmē tai strauju attīstību.
Liepājas osta – mūsu bagātība, cerība, un pilsētas
saimnieciskā uzplaukums pamats. 300 gadu ostas vēsturē nav pārāk liels cipars,
tāpēc atliek cerēt, ka viss labākais vēl tikai priekšā…
Kā jau minēju Liepājas kanāls ir viens no tās
daudzajiem simboliem. Tā kā esam sākuši domāt par tā kvalitātes aizsardzību
nekas traģisks TUVĀKAJĀ (uzsveru tuvākajā) nākotnē gaidāms nav. Jā mēs pēkšņi
nesāksim kanāla izliet visas pilsētas atkritumus, kas protams būtu
vislētāk, pie tam vēl ja nenogrimtu kāds ar dīzeļdegvielu un naftas produktiem
pilns kravas kuģis, gan jau viss būs kārtībā!
Kas gan būtu Liepāja ar nekam pilnīgi nederīgu kanālu, kurš pie tam vēl
atrodas pašā pilsētas centrā…?
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru