IEVADS
Apkārtējās dabas saglabāšana ir viena no
aktuālākām problēmām. Cilvēku iejaukšanās dabā sākās jau ļoti sen. Cilvēku
iedarbība uz dabu rada daudzus dabas procesa traucējumus un izmaiņas.
Strauja enerģētikas, rūpniecības,
transporta, lauksaimniecības attīstība pēdējos 100 – 150 gadus ir radījusi
lielu planētās piesārņojumu ar kaitīgām vielām kas savukārt izsauca
neatgriezeniskas sekas uz apkārtējo vidi .
Rūpnīcas, fabrikas, automobiļi,
kuģi, lidmašīnas, siltumelektrostacijas nepārtraukti piesārņo atmosfēru ar
ogļskābo gāzi, oglekļa ūdeņradi u.c. ASV zinātnieki ir izpētījuši, ja atmosfēra
tiks piesārņota ar tādu tendenci kā līdz šim, tad pēc 2000. gada draud ļoti
nopietnas sekas, kuras var novest pie tā saucamā siltumnīcas efekta, tas ir
paaugstinoties temperatūrai uz zemes, tas palielina iztvaikošanu un līdz ar to
var mainīties planētas klimats.
Lauksaimniecībā intensīvi tiek
izmantoti dažādi hlora savienojumi, tādi kā pesticīdi un gerbicīdi, kuri rada
lielas briesmas cilvēcei. Ir izskaitļots, ka katru gadu no upēm ietek okeānā
25% šo preperātu.
Vēl nesen cilvēki jūras baseinu
varēja izmantot kā kanalizācijas ūdeņu izgāšanas rezervuāru un bija
pārliecināts, ka tie ātri izšķīdīs jūras vidē.
Intensīvs cilvēku pieaugums,
tehnikas attīstība neļauj pasaules okeānam veikt tā saucamo “pašattīrīšanos”. .
Tā ir fizikāli, ķīmiski mikrobioloģiski un hidrobioloģiski dabas procesi, kas
kalpo kā piesārņoto vielu neitralizācija un atjauno jūras vidi. Jūras un okeāni
klāj 79% no visas mūsu planētas virsmas, kuri darbojās kā akumulators un
siltuma avots , regulējot mūsu planētas klimatu.
Pasaules okeāns ietver lielus
bioloģiskus, enerģētiskus un minerālu resursus. Tas ir lielākais skābekļa
ražotājs un ogļskābās gāzes neitralizētājs uz zemes.
Pasaules okeāna ir uzskaitīts vairāk
nekā 10 tūkstošu dažādu augu un 180 tūkstošu ūdens dzīvnieku. Okeāns ietver
sevī ļoti daudz resursus, kuri ir nepieciešami cilvēkiem , tādi kā ogles, sērs,
magnijs, broms, gāze, nafta, dzelzs rūda u.c. Trešā daļa naftas tiek iegūta no okeāna.
Eksistē ļoti daudz jūras
piesārņotāji no naftas :krasta rūpnīcas, naftas pārstrādes rūpnīcas, bāzes,
naftas cauruļvadi, naftas ieguves stacijas krastā un atklātā jūrā, nevar
nepieminēt arī dabas katastrofas – zemestrīces. Kā arī liels piesārņotājs ir
naftas transportēšana pa jūru.
RAKSTURĪGĀKIE JŪRAS PIESĀRŅOMJUMA VEIDI
Mūsdienīgi kuģi ir aprīkoti ar dažādām jaudīgām enerģētiskajām iekārtām un
palīgmehānismiem, kuri darba procesa laikā rada dažādu veidu atkritumus.
Izmantojot naftas produktus kā degvielu un eļļošanā, rodas dažādas noplūdes no
sistēmām, sīkas noplūdes veicot remontu darbus, mainot eļļu, tīrot filtrus.
Naftas atkritumi sakrājas mašīntelpas sateču ūdeņos, kur tie samaisās kopā ar
ūdeni. Sateču ūdeņi periodiski tiek izsūknēti no kuģa. Neattīrītie sateču ūdeņi
ir viens no jūras piesārņojuma avotiem. Jūras ūdens tiek izmantots un kuģa
priekš kravas un darba telpu mehānismu un iekāru mazgāšanas. Šajā gadījumā arī
ir iespējama jūras piesārņošana, jo šāda veida ūdens satur kaitīgas vielas.
Aizborta ūdens bieži vien tiek izmantots arī kā balasts, lai nodrošinātu
kuģa stabilitāti. Jūras ūdens izmantošana priekš balasta un kravas tilpņu
mazgāšanas rada īpaši lielus piesārņojumus. Jūras ūdeni izmanto arī
saimniecības un ekipāžas sanitāri higiēniskajām vajadzībām. Šajā gadījumā jūras
piesārņošana notiek no saimniecības mazgājamo līdzekļu atkritumiem, kuri izjauc
skābekļa balansu jūras vidē. Šie atkritumi var saturēt dažādus kaitīgus
mikroorganismus. Šie ķīmiskie mazgāšanas līdzekļi ir kaitīgi kā cilvēkam, tā
arī jūras iemītniekiem.
Jūras piesārņošana ar transporta kuģiem notiek arī ārkārtējās situācijās
(avārijas rezultātā). Šādos gadījumos notiek piesārņošana, kas izdara
katastrofālas sekas priekš jūras vides iemītniekiem un augiem, kā arī izsauc ekonomiskus
zaudējumus valstīm, pie kurām ir notikusi šāda veida avārija.
Pētījumu rezultātā, ko vadījusi IMD tika pieņemts, ka par vispārējiem
piesārņojuma vielu veidiem, kuri nokļūst jūras vidē no transporta kuģiem tiek
uzskatīti: nafta un nafta produkti; kaitīgās šķidrās vielas, kuras tiek
pārvadātas iepakojumos, kravas konteineros, noņemamajos tankos, auto vai
dzelzceļa sistēmās; notekūdeņi; cietas atkritumvielas.
Atkritumu izveidošanās kuģa ekspluatācijas laikā parādīta sekojošā shēmā:
Kā arī naftas noplūdes iemesli varētu būt šādi:
-
uzskriešana uz sēkļa,
-
kuģu sadursmes,
-
ugunsgrēki,
-
eksplozijas,
-
iekraušana,
-
izkraušana,
-
bunkerēšana,
-
kuģa korpusa bojājumi,
-
u.c.
Naftas noplūdes bunkurēšana un iekraušanas - izkraušanas laikā notiek
apkalpojošā personāla kļūdu dēļ; tanku pārpildīšana; kravas vai bunkerēšanas
cauruļvadu atvienošanas pirms to iztukšošanas; cisternu bojājums.
Nopietnas sekas izsauc arī zemūdens naftas cauruļvadu plīsumi.
Kamēr nafta tiek pārvadāta pa jūru, būs iespējama arī naftas noplūdes. To
arī apraksts statistika nākošajā pielikumā.
Naftas tankkuģu avārija atkarīga no
:
-
kuģošanas intensitātes,
-
kuģošanas zonas platuma,
-
laika apstākļiem un redzamības,
-
navigācijas informācijas
pieejamības,
-
hidrogrāfiskas informācijas
esamības .
NAFTAS SAUTUROŠO VIELU ,
T.I. SATEČU ŪDEŅU NOPLUDINĀŠANA NO MAŠĪNTELPĀM
Sateču ūdeņi daudzums, kuri uzkrājas
mašīntelpā ir atkarīgs no daudziem faktoriem: no kuģa ūdens ,,,,,,,,,, galvenās
enerģētiskās iekārtas tipa, mehānismu tehniskā stāvokļa, kā arī no ekipāžas kvalifikācijas.
Naftas saturs sateču ūdeņos svārstās
ļoti lielās robežās un, kas ir atkarīgs no daudziem faktoriem. Parasti sateču
ūdeņos naftas saturs pārsniedz pieļaujamās normas.
Izpētot naftas saturu sateču ūdeņos, kuri tiek pārvadāti ar transporta kuģiem,
tika atklāts, ka vidējais naftas saturs sateču ūdeņos sastāda 2%. Ar IMO
ekspertu palīdzību tika noteikts sateču ūdeņu nopludināšana vidējais daudzums
diennaktī: uz tankkuģiem tas sastāda 57 litri.
Kopējais vidējais gada sateču ūdeņu nopludināšanas daudzums sastāda 125
tūkstošus tonnas.
Ostās parastu apgrozās daudz dažādi ūdens transporti, tādi kā ostas
dienesta kuģi un kuteri, motorlaivas u.c., no kuriem sateču ūdeņu nopludināšana
var radīt nopietnus piesārņojumus.
Pie naftas sateču atkritumiem pieder audumi jeb lupatas, kuras izmanto
mehānismu tīrīšanai, koka skaidas, kuras lieto noplūdes seku likvidēšanai uz
klāja bunkerēšanas vai kravas operāciju laikā, nosēdumi no degvielas un eļļas
filtriem, seperēšanas pārpalikumi. Vajadzētu pievērst lielu uzmanību uz
degvielas un eļļas seperēšanas pārpalikumiem, kuri izveido šlamu un ūdeni. Uz
mūsdienu kuģa, kurš diennakts laikā patērē 50-70 t smagās degvielas seperācijas
pārpalikumi sastāda 0,3 –0,4 t. Vidējais šlama saturs smagā degvielā sastāda
0,5%. No šī daudzuma 20 – 25 %sastāda ūdens un mehāniskie piemaisījumi, bet
pārējie 75 – 80% sastāda naftas pārpalikumi. Tādā veidā viena mēneša laikā tiek
savākti 12 m3 atkritumu, kurus nevar utilizēt uz kuģa.
STARPTAUTISKĀS UN
NACIONĀLĀS PRASĪBAS PAR JŪRU VIDES AIZSARDZĪBU
1959.g. izveidojās IMO –
starptautiskās organizācijas, kas nodarbojās ar vides aizsardzības jautājumiem.
1969.g. Londonā ar IMO tika pieņemti sekojoši punkti:
1.
Naftas nopludināšana jūrā tiek
atzīta par jebkādu naftas noplūdi neatkarīgi no noplūdes iemesla. Ar vārdu
nafta tiek saprasts kā: nepārstrādāta nafta, mazuts, smagā degviela,
dīzeļdegviela un eļļa.
2.
Aizliegts nopludināt naftu un
naftu un naftas – ūdens maisījumus tuvāk par 50 jūdzēm no krasta. Dažās vietās
šī zonas robeža atrodas 70 – 100 un pat 150 jūdzes no krasta.
3.
Kuģi, kuri nav tankkuģi,
atļauts nopludināt naftas – ūdens maisījumus ievērojot sekojošas prasības
-
kuģis atrodas kustībā,
-
nopludināšanas intensitāte
nepārsniedz ne vairāk kā 30 litrus uz 1 jūdzi, naftas saturs maisījumā sastāda
ne vairāk kā 15 miljonās daļiņas un nopludināšana notiek cik iespējams tālāk no
krasta,
4.
Tankkuģiem augstāk minētie divi
punkti paliek tādi paši, bet pārējie izmainās sekojoši .
-
kopējais naftas daudzuma, kurš
tiek nopludināts, balastu reisā, nepārsniedz 1/15000 no tankkuģa pilnas kravas
ietilpības,
-
tankkuģis atrodas50 jūdzes no
tuvākā krasta
5.
Balasts nopludināšana aiz borta
jebkurā vietā no attīrītiem kravas tankiem ir atļauts, ja nopludinot šo ūdeni,
uz ūdens virsmas nepaliek eļļaini plankumi.
6.
Aizliegts nopludināt jūrā
degvielas un eļļas seperēšanas pārpalikums.
7.
Vajadzētu izbeigt cik tas ir
iespējams no balasta ūdens pieņemšanas kravas tankos.
8.
Uz visiem kuģiem tiek ieviests
“Naftas operācijas žurnāls”, kurā tiek veikti ieraksti: vieta, laiks, apstākļi,
balasta un tanku mazgāšanas operācijas.
Naftas saturošu vielu nopludināšana
notiek caur automātisko sistēmu, reģistrāciju un nopludināšanas vadību.
Sistēmai jāieslēdzas pie jebkuras nopludināšanas jūrā un automātisku
nopludināšanas pārtraukšanu, kad nopludināšanas intensitāte pārsniedz
pieļaujamo normu.
Naftas nopludināšana no visu lielumu
tankkuģiem un no citiem kuģiem, kuri nepārvadā naftu, kā kravu, kuru kravnesība
ir 400 reg. tonnas un vairāk, notiek, ja tiek ievērotas sekojošas prasības:
1.
Sevišķos rajonos:
-
kuģis ir kustībā ,
-
Naftas koncentrācija šķīdumā,
bet iepriekšējās tās atšķaidīšanas, nedrīkst pārsniegt15 milj. daļiņu,
-
Uz kuģa ir darbībā iekārtota,
kas automātiski pārtrauc naftas noplūdi, ja koncentrācija pārsniedz pieļaujamo,
-
Sateču ūdeņi nav sajaukti ar
kravas pārpalikumiem vai ar sūkņu telpas sateču ūdeņiem (uz naftas tankkuģiem).
2.
Ārpus atsevišķiem reģioniem :
-
kuģis ir kustībā,
-
Naftas koncentrācija šķīdumā
nepārsniedz vai ir mazāka par 15 milj. daļiņām,
-
Uz kuģa ir darba filtrēšanas
iekārtas, ar visu aprīkojumu saskaņā ar MARPOL 73/78 1.pielikumā 16 . likumu,
-
Sateču ūdeņi nav sajaukti ar
jebkādiem kravas pārpalikumiem, vai ar sūkņu sateču ūdeņiem (uz naftas
tankkuģiem).
3.
Īpašos rajonos, t.i.
:Vidusjūra, Melnā jūra, Baltijas jūra, sarkanā jūra, Ziemeļu jūra, Karības
jūras rajons un līči Antarktīda. Šajos rajonos nav atļauta nekāda veida
noplūšana.
Lai samazinātu uz tankkuģiem naftas
– ūdens maisījuma daudzumu, tiek izveidoti izolētie balasti ar atsevišķiem
sūkņiem un cauruļvadu sistēmu.
JŪRAS PIESĀRŅOJUMA
NOVĒRŠANAS SISTĒMA UN IEKĀRTAS
Pēdējos desmit gadus projektējot kuģus, tiek veikta ūdens un naftas
saturošu vielu atdalīšana noplūdes gadījumos no kuģa enerģētiskajām iekārtām.
Šim nolūkam visi eļļas un degvielas sistēmu sūkņi un filtri tiek uzstādīti uz
speciālām savācēju platformām, no kuras naftas saturošas vielas tiek novadītas
un cisternu. Savukārt ūdens noplūdes no cirkulācijas sūkņu dzesēšanas sistēmas
blīvslēģiem tiek novadīts speciālās akās vai cisternās, no kuriem tie var būt
novadīti aiz borta bez attīrīšanas.
Šādā veidā ir iespējams 7 - 10 reizes samazināt sateču ūdeņu daudzumu, kuru
jāattīra un samazināt tajos naftas saturu.
Sakarā ar MARPOL 73/78 prasībām par jūras piesārņojuma novēršanu no kuģa
enerģētiskajām iekārtām, tika izstrādāti dažādi tehniski papildinājumi.
Viens no tādiem izstrādājumiem ir dažādu atsevišķu iekārtu apvienošana
pirms naftu saturošu vielu atkritumu savākšanas un separācijas no enerģētiskām
iekārtām, kuras sastāvā ir viena pastāvīga sistēma (ar savu sākumu, kurš savienots
ar mašīntelpas atsūknēšanas sistēmu), ietverot sevī: sateču ūdens tilpnes,
speciālas akas, cisternas priekš naftas saturošu vielu glabāšanas, kad kuģi ir
gaitā vai stāvot rajonos, kur ir aizliegts nopludināt aiz borta atseparētus
ūdeņus, separēšanas iekārtu ar pārsūknēšanas līdzekļiem, tilpnes priekš
atseperētu naftas produktu glabāšanas, ierīce ar kuru var vadīt sistēmas
darbību (tajā skaitā ierīces priekš automātiskas naftas satura mērīšanas
nopludināšanas ūdeņos, ierīces priekš parauga ņemšanas, izmēģinot separēšanas
iekārtu.
Visizplatītākā naftas saturošo ūdeņu glabāšanas, separēšanas un
nopludināšanas sistēmas shēma ir attēlota shēmā Nr. 3 .
Naftu saturošie ūdeņi tiek savākti mašīntelpas savācēj – akās 12, no
kurienes ar sūkni 15 pārsūknē uz separatoru 13, kur tiek attīrīts no naftas
produktiem un nopludināti aiz borta. Naftas saturu attīrītajā ūdenī pārbauda ar
ODME 4,9. Ja naftas saturs ūdenī pārsniedz pieļaujamo, tad ODME padod signālu
uz vārstu pārslēgšanu, lai novērstu šo ūdeņu nopludināšanu un sūknē tos uz
cisternu 18. No ūdens atdalīto naftu sūknē uz cisternu 14. Lai veiktu vizuālo
kontroli ir paredzēts lodziņš 8.
Uz kuģiem ar augstu
automatizācijas pakāpi naftas saturošo ūdeņu separēšanas sistēmas ieslēgšanās
tajās savācēj - akās, kurš padod signālu
ODME – oil
discharge monitoring equipement (naftas nopludināšanas kontrolsistēma) sūkņu ieslēgšanai . Sūkņa apstādināšana pēc savācēj - akas iztukšošanas
notiek ar spiediena izmaiņas releja 10. palīdzību . Kuģim atrodoties vietās,
kur nedrīkst veikt nopludināšanu, naftu saturošos ūdeņus ar sūkni 3. sūknē uz
savākšanas cisternu.
Sistēmā ir paredzēta ūdens padošana no šīs cisternas uz naftas seperatoru
un attīrīto ūdeņu nopludināšanu aiz borta, izejot kuģim no aizliegtās zonas,
kas izslēdz nepieciešamību nodot šos naftu saturošos ūdeņus ostās un ļauj
samazināt savācēj – cisternas tilpumu.
Šlams no degvielas un eļļas separatoriem 1 un 2 tiek novadīts šlama
savākšanas cisternā 19. Savāktais šlams un naftas nosēdumi tiek nodoti krasta
pieņemšanas iekārtām par cauruļvadu, kurš izvests uz abiem kuģa bortiem un ir
aprīkoti ar Starptautiskā standarta atlokiem 5. zem kuriem novietotas vannas
(savācēj – platformas) 7. noplūdes savākšanai uz klāja ir izveidota poga 6.,
kura nodrošina ātru sūkņu apstādināšanu naftas noplūdes gadījumā.
Stūres mājās atsūknēšanu tiek
nodrošināta ar rokas sūkņa vai elektroskaņas palīdzību.
Sistēmai jābūt konstruētai tā, lai
veicot separēšanu un filtrēšanas iekārtas izmēģinājums, nevajadzētu veikt ilgus
sagatavošanas darbus. Tādējādi uz sūkņa ieejas (iesūknēšanas) cauruļvada tiek
izmantotas papildcaurulītes 17., lai padotu izmēģinājuma iekārtas 100% naftu
vai naftas maisījumu . Uz šīm papildus caurulēm ir uzmontēts vārsts priekš
naftas daudzuma maisīšanas.
Uz cauruļvada pirms un pēc separēšanas
jābūt uzstādītam paraugu noņemšanas iekārtām 11. Aizborta vārstiem caur kuriem
var nopludināt neattīrītos ūdeņus , jābūt noplombētiem aizvērtā stāvoklī.
Lai samazinātu naftas saturošo ūdeņu daudzumu, kuri sakrājas mašīntelpas
savācēj – akās, zem visiem mehānismiem, kur ir iespējama degvielas, eļļas un
naftas sateču ūdeņu sūce, jeb noplūde, tiek uzstādītas savācēj – platformas
(vanniņas) ar cauruļvadiem, kuri novada uz savācēj – cisternām.
Priekš tankeriem visracionālākais paņēmiens ir naftas saturošu ūdeņu
uzkrāšana kravas mazgājamo tanku sistēmas nostādināšanas tankos (sloptanki),
kas ir parādīta shēmā N4.
Naftas saturošie ūdeņi no mašīntelpas, kravas sūkņu un priekšgala sūkņu
telpām ar sūkņu palīdzību 1,3,6, tiek sūknēti uz nostādināšanas tanku
(sloptanku) 2.
Lai izslēgtu gāzu iekļūšanu no sūkņu telpas un nostādināšanas tanka
mašīntelpās uz cauruļvadiem, kuri savieno šīs telpas uz sienām no sūkņu telpas
puses tiek uzstādīti hidraulisks slēdzis4., bet no mašīntelpas puses – pārveida
neatgriezeniskais un drošības vārsts 7,5.
Drošības vārstu vajadzētu regulēt pie atvēršanas spiediena, nepārsniedzot
0,1 MPa.
Pirms cauruļvada ieejas un nostādināšanas tankam tiek uzstādīts
neatgriezeniskais vārsts, bet notekcaurules gals tiek novirzīts tankā pret sienu,
lai izslēgtu brīvu ūdens strūklu krišanu.
Naftu saturošos ūdeņus, kuri savākti nostādināšanas tankā, tiek atsūknēti
krasta pieņemšanas stacijās vai peldošās stacijās.
NAFTAS SATUROŠU
VIELU SAPARĒŠANA UN FILTRĒŠANA
Vidējais mehānisku piemaisījumu skaits sateču ūdeņos ir 0.006%. Sateču
ūdeņi sajaucas ar naftas saturošām vielām, kuru saturā ir noteikts mehānisku
piemaisījumu daudzums, kurš sastāv no krāsas daļiņām, no vibrācijas nobirušās
izolācijas, dažādu apdares materiāliem, korozijas produktiem, citiem naftas
produktiem.
Sateču ūdeņi slikti attīrās no naftas gravitācijas nostādināšanas procesa
iespaidā. Bieži vien separatoru iekārtās, kuras ir izturējušas visas pārbaudes,
ir nepietiekoši drošas ekspluatācijas laikā. Izejot no dažādām MARPOL 73/78 prasībām
par sateču ūdeņu attīrīšanas pakāpi, seperatoru iekārtas tiek iedalītas 2
klasēs – līdz 100 milj.-1 un līdz 15 milj.-1 (naftas
produktu daudzums, kurš izšķīdis ūdenī).
Pēc darbības principa kuģu naftas – ūdens separatoru iekārtas var iedalīt
uz sekojošiem tipiem: nostādināšanas (gravitācijas), kvalestirācijas,
nostādināšanas – kvalestirācijas, centrbēdzes, ar attīrīšanas filtriem.
Separācijas iekārtas var būt vienpakāpes, div un trīs pakāpes. Div- un
trīspakāpju iekārtas darbība notiek dažādās attiecībās, piemēram:”
nostādināšanas separators – kvalestirācijas filtrs”, “nostādināšanas separators
– attīrīšanas filtrs”.
Vienpakāpes nostādināšanas tipa separatora iekārtas izvada atsevišķu naftas
masu, mehāniskas un augstas viskozitātes piemaisījumus, kuri negatīvi
iedarbojas uz filtru un citu ierīču darba efektivitāti, kalpošanas laiku,
tādējādi šīs konstrukcijas separatoru iekārtas ir ļoti drošas un efektīvas un
pēc konstrukcijas vienkāršas, kas ļauj viegli veikt apkalpošanu.
Lielu iespaidu uz separatoru iekārtas (īpaši nostādināšanas un
kovalestirācijas tipa separatoru iekārtas) darba kvalitāti rada pārstrādājamo
vielu izvēle. Nafta, kura nokļūst sateču ūdeņos, rezultātā samaisās ar ūdeni
kuģa šūpošanās iespaidā un tiek sūknēta caur neatgriezeniskiem un citiem
vārstiem, un turbolentes kustības iespaidā caurulēs nafta ātri atdziest. Naftas
– ūdens maisījums plūstot caur sūkni, naftas pilītes sadalās un saberžas,
izveidojot visai biezu emulsiju. Šādu emulsiju, kura rodas ātrgaitas tipa sūkņu
iespaidā, atdalīt gravitācijas nostādināšanas procesā neizdodas.
Vislabvēlīgākie darba apstākļi priekš gravitācijas tipa separatoru iekārtām
ir vakuuma daba režīms, kad sūknis “velk” ūdeni caur separatoru. Šajā režīmā
pilnīgi tiek izslēgta emulsijas veidošanās, tādējādi pateicoties tam, naftas
saturs pie izejas samazinās 1,5 – 2 reizes, salīdzinot ar ūdens padošanu
separatorā no virzuļu sūkņa spiediena puses.
Uzstādinot sūkni pirms separatora (spiediena režīms) parasti pielieto
lēngaitas divskrūvju sūkni, kurš izsauc ļoti mazu emulsijas veidošanos.
Jo lielāks separatora darba tilpums, jo vieglāk sasniegt pieprasīto ūdens
attīrīšanas kvalitāti. Tomēr kuģu būvē tiek samazināti iekārtu izmēri un masa,
kas ierobežo separatoru apjomus. Naftas – ūdens maisījumu uzsildīšana pirms separatora,
palielina blīvuma attiecības starp naftu un ūdeni un uzlabo nostādināšanas
kvalitāti, tā kā paaugstinot temperatūru, naftas tilpuma palielināšanās notiek
straujāk nekā ūdeni.
Kā nostādināšanas – kvalestirācijas tipa separēšanas iekārtas piemēru varētu
minēt separācijas iekārtu (Shēma Nr5.) ar separatoru CKM (Shēma Nr7), kuras
attīrīšanas spējas sasniedz līdz 15 milj.-1
Vispārējie separēšanas iekārtas elementi ir mehāniskais filtrs 3,
separators1, pārsūknēšanas sūknis 2, naftas saturošo vielu pārpalikumu cisterna
4.
Naftu saturošs ūdens ar pārsūknēšanas sūkņa palīdzību, tiek sūknēts uz
mehānisku filtru (shēma Nr6). Caur sadales blīvslēga spraugu 1, ūdens nokļūst
vertikālā stāvoklī izvietotajās čaulās 2, kur ūdens tiek attīrīts no
mehāniskiem piemaisījumiem. Izplūstot naftu saturošajam ūdenim no filtrēšanas
čaulām tas ieplūst caur sildītāju 8 separatorā (shēma Nr7). Nostādināšanas
līmenī 1 lielās naftas produktu piles uzpeld uz naftas savācēju 4. Attīrītais
ūdens tiek nopludināts no separatora aiz borta. Uzkrātie naftas produkti naftas
savācējos automātiski pēc uztvērēja 3 signāla tiek novadīti naftas saturošo
vielu pārpalikumu uzkrāšanas cisternā.
Separatori CKM tiek izgatavoti ar caurlaidības spēju: 1; 1,6; 2,5; 4 un 10
m3 /h.
Samazinot separēšanas iekārtu gabarītu izmērus konstruktori ir izstrādājuši
naftas atdalīšanu no ūdens izmantojot centrbēdzes spēkus.
Ja izmantojamā gravitācijas - nostādināšanas procesā naftas saturošu ūdeņu
piļu uzpeldēšanas spēki, kuri atdala naftu no ūdens, ir atkarīgi no ūdens un
naftas blīvumu dažādības pirmajā pakāpē, tad centrbēdzes tipa separatoros šie
spēki ir proporcionāli leņķa ātruma kvadrātam, pateicoties tam, nelielu
centrbēdzes spēku, iedarbības ceļā uz naftas – ūdens emulsiju, tiek panākta
mardispersijas fāžu dziļāka separēšana un ātrāka fāžu sadalīšana.
SEPARĒŠANAS
SISTĒMU AUTOMATIZĀCIJA
Saskaņā ar IMO prasībām
separēšanas iekārtu darbības jābūt automatizētām. Lai nodrošinātu šo prasību
izpildi automatizācijai jāpakļauj sekojoši procesi:
-
separēšanas iekārtas sūkņa
palaišanu pēc savācēj – akas piepildīšanas;
-
sūkņu apstādināšanu pēc savācēj
– aku iztukšošanas;
-
attīrītu produktu
nopludināšanu.
Jānodrošina arī skaņas,
gaismas signalizāciju un avārijas apstādināšanas sistēmu, ja parametri
pārsniedz pieļaujamos .
Dažās separēšanas iekārtās tiek automatizēts separatora mazgāšanas process
un uzdoto sildīšanas temperatūru uzturēšana.
Visos gadījumos jābūt pieejamai iekārtas darbībai ar rokas vadības režīmu,
gadījumos, kad sabojājas automatizācijas process.
Shēmā Nr.8 ir attēlota mašīntelpas automātiskā atsūknēšanas sistēma. Naftu
saturošie ūdeņi tiek savākti savācēj – akās 1, kuras ir aprīkotas ar augšējā un
apakšējā līmeņa uztvērējiem 2 un 3. Aizpildoties vienai no savācēj – akām
atveras elektromagnētiskais vārsts 4 un ieslēdzas sūknis 6, kurš sūknē sateču
ūdeņus uz separatoru 5. Attīrītais ūdens pēc separatora tiek nopludināts aiz
borta.
Pēc akas ūdens līmeņa nokrišanas līdz zemākajam – 26 rājam
elektromagnētiskais vārsts aiztaisās, bet sūknis apstājas.
Analoģiski un apakšējā līmeņa uztvērējus var aizstāt ar vienu pludiņtipa
uztvērēju, bet elektromagnētiskos vārstus ar pneimatiskiem. Šīs sistēmas
nepietiekamība ir sarežģīta pneimo – automātikas sistēma. Pēdējā laikā tiek
pielietota vienkāršota automatizācijas sistēma bez elektromagnētisko vārstu
pielietošanas.
Ja tiek izmantota sistēma bez elektromagnētiskiem vārstiem, tad uz
iesūknēšanas cauruļvadiem jāizvieto neatgriezeniskus vārstus, kuri vienmēr
atrodas atvērtā stāvoklī. Katrā savācēj – akā tiek uzstādīta speciāla pieņemšanas
iekārta. Tādas sistēma attēlota shēmā Nr9.
Vienā vai divās visbiežāk piepildāmās savācēj – akās (parasti tās ir kuģa
mašīntelpas pakaļgalā) tiek uzstādīts augšējā līmeņa uztvērējs 5. Aizpildoties
savācēj – akai, pieņemšanas iekārtas 4 pludiņš nosēžas un nosedz pieņemšanas
atveri, bet sūknis turpina ūdens atsūknēšanu no pārējām savācēj – akām.
Kad pludiņš nosegs visas pieņemšanas caurulītes, sistēmā samazināsies
spiediens un spiediena izmaiņas uztvērējs 2 apstādinās sūkni .
Pie savācēj – akas piepildīšanās pieņemšanas iekārtu pludiņi uzpeld.
Gaisa iesūknēšana sistēmā nenotiek pat ja pludiņš slikti nosēžas uz
sēdvietas, pateicoties speciālai pieņemšanas iekārtas konstrukcijai.(shēma
Nr.10).
Kad aka ir piepildīta, tad pludiņš 4 atrodas pieņemšanas iekārtas augšējā
daļā. Pazeminoties šķidruma līmenim līdz šim komingsam pludiņš ātri nolaižas
lejā, nosēžoties uz sēdvietas 1 un aiztaisa pieņemšanas spraugu. Pie tam akā
zemāk par komingsu paliek ūdens. Ja zem pludiņa nokļuva kaut kādi mehāniski
piemaisījumi un pludiņš slikti nosēdās uz sēdvietas, tad caur izveidojušos
spraugu ūdens, kas ir virs pludiņa plūst.
Pateicoties tam, ka komingsa apakšā ir izveidota sprauga 2, ūdens plūst pie
pludiņa no akas, kas izslēdz gaisa iesūknēšanu. Sūkņa padeve ievērojami pārsniedz
ūdens patēriņu caur izveidojušos spraugu un sistēmas spiediens nepalielinās,
kas ļauj turpināt aku atsūknēšanu un nenostrādā spiedienu maiņu relejs. Lai
šāda sistēma droši darbotos, nepieciešams, lai pieņemšanas cauruļvads būtu
hermētisks.
Lai vienkāršotu mašīntelpas automātikas atsūknēšanas sistēmu visas sūces
tiek uzkrātas vienā uzkrāšanas telpā, kura ir izvietota mašīntelpas pakaļgalā.
Šādā gadījumā sistēmas automatizācijai ir vajadzīgs minimāli automātisko vārstu
daudzums.
Uz daudziem mūsdienīgiem kuģiem separatoru automātiska naftas produktu
nopludināšana (uzkrājoties separēšanas laikā separatoru savācējos) notiek ar
uztvērēju palīdzību, kuri reaģē uz līmeni ūdens – nafta.
ŠLAMA UZKRĀŠANA,
APSTRĀDĀŠANA UN IZNĪCINĀŠANA
Kuģu dzinēju smagā degviela
tiek pakļauta separēšanai un novadītu ūdeni un mehāniskus piemaisījumus, t.i.
šlamu.
Vidējais mehānisko piemaisījumu saturs degvielā ir apmēram 0.5%. Atkarībā
no kuģu un tā enerģētiskās iekārtas tipa var izmantot dažādus šlama savākšanas
un iznīcināšanas paņēmienus:
1.
naftas tankkuģi var saglabāt
šlamu nostādināšanas un kravas tankos, lai vēlāk, tos varētu nodot krasta
pieņemšanas stacijās.
2.
tankkuģi, kuriem ir atbilstošas
iekārtas, šlamu var sadedzināt insineratorā vai pēc homogenizācijas sadedzināt
palīgkatlos.
3.
visos pārējos gadījumos šlamu
jāglabā uz kuģa speciālā cisternā, lai vēlāk nodotu krastā.
No tehniskā viedokļa šis paņēmiens ir visvienkāršākais.
Tā trūkumi ir liela tilpuma cisternas nepieciešamība, jo šajā cisternā kopā ar
šlamu novada arī separatoru mazgājamos ūdeņus. Racionālāka sistēma ir attēlota
shēmā Nr.11, kur šlams un ūdens no degvielas, eļļas separatoriem 14, 15 tiek
novadīts starpcisternā 13. No šīs cisternas šlamu un ūdeni periodiski ar sūkni
11 caur filtru 12 sūknē uz šlama savākšanas cisternu 3, kur līmeņa kontrole
notiek ar uztvērēja 2 palīdzību. Cisterna tiek aprīkota ar gaisa cauruli 5.
Savāktos nosēdumus nostādina 10 – 15 stundas, pēc kā ūdeni un naftas
produktus pa cauruļvadu 6 nolej naftu saturošo ūdeņu savācēj – cisternā. Lai
uzlabotu šlama nostādināšanu, cisterna ir aprīkota ar apsildes caurulēm 7.
Nosēdušo mehānisko piemaisījumu un degvielas smago komponentu slānis
pakāpeniski palielinās. Kuģim atrodoties ostā šlamu nodod krastā pa cauruli 10
ar sūkņa 11 palīdzību.
Pirms pārpalikumu atdošanas keratam cisterna tiek uzsildīta līdz 70 – 80 C0
temperatūrai.
Mehāniskie piemaisījumi sakrājas cisternas apakšā un tādējādi caurule 9
bieži aizsērē. Lai periodiski šo cauruli varētu izskalot, tajā tek uzstādīta
speciāla ierīce 8 caurskalošanai, kura pieslēgta pie ugunsdzēšamās caurules 1.
Lai no cisternas dibena noskalotu nosēdumus, tā ir aprīkota ar kolektoru 4,
kurš ir pieslēgts ugunsdzēšanas cauruļvadam.
Tomēr visizplatītākais atkritumu iznīcināšanas veids ir to sadedzināšana
speciālā iekārtā – insineratorā. Šis paņēmiens ļauj ievērojami samazināt šalma
savākšanas cisternas tilpumu un novērš nepieciešamību izmatot krasta
pieņemšanas iekārtu pakalpojumus, kas ļauj ieekonomēt finansu līdzekļus.
Cisternas var būt kā iekārtas, tā arī konstrukcijā iebūvētas.
Tām jābūt aprīkotām:
-
ar tanku lūkām, lai varētu
iekļūt iekšā un tīrīšanai,
-
ar gaisa caurulēm,
-
ar cauruļvada sildītājiem,
-
ar gaismas un skaņas
signalizāciju, kurai jānostrādā pie cisternas aizpildīšanās uz 80%.
Cisternās, priekš naftas saturošiem ūdeņiem, nopludina:
-
naftas saturošus ūdeņus, kuri
uzkrājās savācēj – akās kuģa stāvēšanas laikā ostā vai atrodoties aizliegtajās
zonās, kur nopludināšana aizliegta,
-
nostādināšanas ūdens no
degvielas un eļļas tankiem,
-
ūdeni un degvielu, no cisternām,
kur tiek uzkrāts šlams, pēc mehānisku piemaisījumu un degvielas smagās
frakcijas, nosēdināšanas tajā, un eļļa.
Cisternā, kur tiek uzkrāti naftas atkritumi, tiek
uzkrāti:
-
nafta, kur tiek atdalīta naftas
separēšanas iekārtā,
-
eļļas un degvielas sūces no mehānismu
un iekārtu vanniņām,
-
eļļas un degvielas sūces
bunkerēšanās operāciju laikā,
-
sūces un noplūdes no degvielas
un eļļas sistēmu caurulēm un aizmatūrām,
-
lietotie naftas produkti pēc
mehānismu mazgāšanas,
Cisternās , kurās tiek uzkrāts šlams un naftas atkritumi, iekšējo dibenu
virsmai un vertikālām sienām jābūt gludām. Dibenam jābūt leņķī pret pieņemšanas
cauruli.
KUĢU NAFTAS
SEPARĒŠANAS UN FILTRĒŠANAS IEKĀRTU PĀRBAUDE
IMO ir starptautisks
standarts, pēc kura tiek pārbaudītas separēšanas iekārtas ievērojot Maropola
73/78 prasības. Lai veiktu šādas pārbaudes apkalpes personālam jābūt īpaši
sagatavotam.
Pārbaudes iekārtai jābūt izturīgai , drošai un uz tās normālo darbības
režīmu nedrīkst ietekmēt kuģa šūpošanās un vibrācija. Šāda pārbaude tiek veikta
ekspluatācijas laikā. Visas elektroniskās signalizācijas un vadības sistēmas
tiek pārbaudītas un stenda, tādējādi lai pārbaudītu tās iespēju ilgstoši
darboties vibrācijas iespaidā: - frekvencē no 2 – 13,2 Hz un pie amplitūdas
paātrinājuma plus, mīnus 1 mm
-
frakvencē 12,2 – 80 Hz un pie
amplitūdas plus, mīnus 0,7
Uz kuģa iekārts tiek ekspluatētas šūpošanās un diferenta ietekmē. Tādēļ
stenda pārbaudēs atsevišķi pārbaudes režīmi saskaņā ar reģistru, tiek veiktu
sasverot iekārtu līmenī 22,50 no iekārtas darba apstākļiem.
Īpaši šāda veida pārbaudes jāveic iekārtām, kurām ir šķidruma brīvas
virsmas, pludiņi un pārlejamie sliekšņi.
Iekārtām jābūt projektētām priekš automātiska darba režīma. Tomēr jābūt arī
avārijas rokas vadīšanas sistēma. Automātiskā darba režīmā ietilpst automātiskā
iekārtas ieslēgšanās un atslēgšanās un visu tehnoloģisko operāciju automātiskā
izpilde (atseparētās naftas nopludināšana, filtrējošo un kvalescirējošo
elementu mazgāšana).
Visu kuģu tilpņu automātiska atsūknēšana caur separēšanas iekārtu ir
apgrūtināta, tādēļ atsūknēšana pie automātiskas ieslēgšanas un atslēgšanas tiek
nodrošināta īpaši ātri mašīntelpas savācēj – akām. Vienlaicīgi arī tiek
atsūknētas arī pārējās savācēj – akas, netkarīgi no aizpildīšanas pakāpes.
Ja tāda iekārta tiek uzstādīta mašīntelpā, kur ir bezsardzes apkalpošana,
tad iekārtai jādarbojas bez uzraudzības 24 h diennaktī.
Iekārtām jābūt pārbaudītām pēc vienkāršas programmas tikko tās uzstādot uz
kuģa. Kuģu iekārtu pārbaudes mērķis ir funkciju pildīšanas pārbaude saskaņā ar
citām kuģu sistēmām un vai nav kādi bijājumi transportēšanas dēļ.
Pārbaude tiek veikta sekojošā veidā:
a)
iekārtā tiek padota tīra nafta
(galvenā dzinēja degviela) 5 minūšu laikā pēc pirmās naftas nopludināšanas
automātiskās nostrādāšanas, pēc kuras 15 minūtes padod tīru ūdeni.
b)
iekārtā padod naftas saturošu
ūdeni, kura saturā ir 5000 - 10000 milj-1 naftas . (75 % galvenā
dzinēja degviela un 25% eļļas).
c)
iekārtā padod naftas saturošu ūdeni, ar naftas
saturu 25% (galvenā dzinēja degviela)
Izpildot šādu režīmu tiek kontrolēta visu automātikas
elementu darba drošība.
Priekš separatora izmēģinājuma veikšanas padeves kuru 2 rajonā, tiek
uzstādīta padeves iekārta 10 un 11 (shēma Nr.12) .
Pie padeves vārsta ar mazāku cauriešanas plūsmu tiek pievienota
palīgcaurule 9, kura tiek nolaista padeves iekārtā 10, lai padotu 5’000-10’000
milj.-1 naftas. Pie padeves vārsta ar lielāku cauriešanas plūsmu
pievieno palīgcauruli12 no lilās padeves iekārtas 11, kura savienota ar cauruli
8 kopā ar degvielas cauruļvadu 7 .
Pēc 100% degvielas padošanas iekārtā, palīcaurule tiek atvienota no padeves
vārsta un turpmāk to izmato priekš naftas padošanas padeves iekārtā, bet pie
vārsta tiek pievienota cita palīgcaurule, kuru nolaiž padeves iekārtā, lai
padotu 25% naftas.
Priekš 100% degvielas padošanas un padeves iekārtas piepildīšanas var
izmatot palīgcauruli, kuras savienota ar augstu aizvākotu degvielas cisternu.
Priekš tīrā ūdens pārbaudes, to padod ar sūkņa 3 palīdzību, vai pa
atsūknēšanas cauruļvadu 1 no savācēj – akas, kura ir vistālāk ievietota no
pārbaudāmās iekārtas, vai arī pa cauruļvadu 13 no Kingstona maģistrāles.
Savācējakas aizpildīšanu ar ūdeni var panākt no ugunsdzēšanas maģistrāles vai
no aizborat ūdens sistēmas. Vārsti 5 ir domāti priekš ūdens parauga ņemšanas
pirms un pēc separatora.
Pārbaudes tiek veiktas, stāvot kuģim ostā, tāpēc attīrīto ūdeni padod
naftas saturošo ūdeņu cisternu caur cauruļvadu 4. Ja uz kuģa nav pārbaudes
iekārtas, tās vietā var izmantot jebkādas tilpnes ar pastāvīgu horizontālu
plūsmu, kurām ir ierīces priekš degvielas līmeņa mērīšanas.
NAFTAS SAUTRUŠO
VIELU NOPLUDINĀSĀAS KONTROLE
a)
Vispārējas prasības un kontroles metodes .
Viena no svarīgākajām
problēmām kā samazināt piesārņojumu no naftas, ir kuģu aprīkošana ar
iekārtām, kas automātiski kontrolē naftas saturu nopludināmā ūdenī.
Saskaņā ar MARPOL 73/78
1. pielikums 15 noteikumu uz kuģa jābūt uzstādītai ODME (naftas
nopludināšanas kontroles iekārtai). Iekārtai jāpieraksta nopludināšanas
intensitāte uz vienu jūras jūdzi un kopējo nopludināšanas daudzumu. ODME
jāievada darbībā veicot nopludināšanu un tai automātiski jāpārtrauc sateču
ūdeņu nopludināšanu, ja naftas saturs pārsniedz pieļaujamās normas. Šīs
prasības nosaka sekojošu iekārtu izgatavošanu:
-
ODME, lai kontrolētu tanku mazgājamo ūdeņu
nopludināšanu;
-
ierīces, lai kontrolētu sateču ūdeņu nopludināšanu
pēc to attīrīšanas filtrējošos ūdeņus līdz 15 ppm;
-
ierīces, lai noteiktu “nafta – ūdens” līmeni pēc
nostādināšanas.
Pirmās divās sistēmās
galvenā ierīce ir koncentratormērs. Ir vairāki paņēmieni kā noteikt naftas
saturu ūdenī:
1. turbīdimetriskā
metode, kura balstās uz naftas produktu spēju uzņemt gaismu. Iekārta reģistrē
caur naftas – ūdens emulsiju izejošas gaismas plūsmas intensitāti,
2. luminiscējošā
metode, kas balstās uz dažādu naftas frakciju spēju luminiscēt ultravioletā
starojuma ietekmē.
3. metode, kura balstās
uz atsevišķu naftas komponentu uzņemt ultravioleto starojumu. Ierīcē notiek
automātiska naftas ekstra – reaģēšana no ūdens un ekstra fotokalorimetrēšanas
ultravioleto rajonu spektrā.
4. infrasarkanā
starojuma uzņemšanas metode, kura balstās uz oglekļa ūdeņraža savienojumiem
neatkarībā no tā darba, savienojumu spēja uzņemt infrasarkano starojumu ar
viļņu garumu 3,4 – 3.5mkm.
Visām iekārtām,
kuras kontrolē naftas saturu ūdenī uzstāda sekojošas prasības: jābūt izturīgām,
drošām, spēja pretoties korozijai un droši jādarbojas kuģa šūpošanās un
vibrācijas ietekmē. Mērījumu precizitāte nedrīkst būt atkarīga no mehānisko
piemaisījumu daudzuma kontrolējamā šķidrumā, tā krāsas un sāļuma.
b)
automātiskās nopludināšanas sistēmas apkalpošana.
Sateču ūdeņi pēc
separēšanas nopludinot tiek veikta naftas koncentrāciju mērīšana un
reģistrēšana, kā arī tiek fiksēts laiks un datums, un pārsniedzot naftas
saturošo ūdeņu pieļaujamo koncentrāciju ir jānostrādā gaismas, skaņas un
signāliem , kuri pārtrauc nopludināšanas procesu.
Tie sastāv no
koncentrācijas un reģistrēšanas ierīces. Iekārtas pozitīva īpašība ir spēja
automātiski attīrīt mērīšanas kameru. Iekārta sastāv no virzuļa, kurš ar savu
kustību attīra kameras stikla līmeņus. Komplektā ar iekārtu var būt trīsgaitas
vārsts ar distanciālo vadību ar kura palīdzību parauga ņemšanas sistēmā un
iekārtā tiek padots tīrs ūdens priekš sistēmas mazgāšanas un ierīces
uzstādīšana uz nulli. Uz vadības paneļa ir izvietots tumblers, kuru var
izmantot kā maksimālo naftas satura signalizatoru. Šie signalizatori ir
aprīkoti ar separatoriem un filtru, kura attīrīšanas spēja ir līdz 15 ppm.
Pozitīvās īpašības:
-
pēc ūdens filtrēšanas, nopludināt to aiz borta,
ūdenim nav mehānisku piemaisījumu;
-
signalizatoriem nav nepieciešams nepārtraukta tekošā
šķidruma naftas konstrukcijas indicēšana un reģistrēšana, bet vajadzīga ir
tikai signalizācijas par 15 ppm koncentrācijas pārsniegšanu;
-
mērīšanas ierīces cauruļu, parauga ņemšanas ierīces
un cauruļvadu nepiesārņošanās pateicoties šķidruma augstas tīrīšanas pakāpes.
Kā signalizatora piemērs
varētu kalpot CHC – 201 tipa signalizators (shēma Nr13), ar vājākas gaismas
plūsmas intensitātes reģistrēšanu, kura iet caur naftas emulsiju ūdenī
(turbidimetrisks princips).
Naftu saturošais ūdens pēc
separēšanas un filtrēšanas caur parauga ņemšanas ierīci 1 tiek padots uz
mērīšanas un salīdzināšanas kanāliem3, kur izejot caur tām tiek nolaisti sateču
ūdeņos.
Mērīšanas kanālu kanāliem
bāze ir 40 mm, bet salīdzināšanas – 10 mm. Gaismas plūsma no gaismas
avota 2, kur tiek izmatota speciāla lampa, iet caur mērīšanas un salīdzināšanas
kanāliem. Tā kā kanālu bāzes ir dažādas, tad gaismas plūsmas intensitāte pēc
kanāliem , kuri aizpildīt ar naftas saturošo ūdeni , būs dažādas. Gaismas
plūsmas pārveidojas elektriskajos signālos fotouzņēmējos 4, kuri tiek padoti uz
elektriskajām ierīcēm 5, kur šie signāli paliek spēcīgāki, pārveidojas,
logaritmējas un tiek izskaitļoti. Signāls kurš proporcionāls naftas
koncentrācijai ūdenī, tiek padots uz šķēršlveida ierīces 6 ieeju. Šī ierīce
tiek uzregulēta tā, lai pie 15 ppm naftas koncentrācijas nostādinātu
izejas relejs 7, kuru kontakti tiek pieslēgti iekšējās signalizācijas shēmā un
pie nepieciešamības arī pie nopludināšanas vadības shēmas. Releja
nostrādināšana notiek arī, ja iekārta sabojājas. Konstruktīvi iekārta sastāv no
diviem blokiem; fotometrijas un stabilizatora bloka 8.
c)
iekārta , kura nosaka “naftas – ūdens” līmeni.
Šīs iekārtas var būt
stacionāras un pārnēsājamas, izmantojot stacionārās iekārtas, tās jānovieto
katrā nostādināšanas tankā, bet vadības orgānus – kravas operāciju vadības
telpā. Iekārtas precizitātei jābūt tādai, lai tā spētu atšķirt “naftas - ūdens”
līmeni ar precizitāti plus, mīnus 25 mm no faktiskā līmeņa .
Vides izmaiņas releja (shēma
Nr.14) sastāvā ietilpst jūtīgs elements 1, mērlenta 3, milivoltmetrs 5, korpuss
8, vāks 6. Viens lentes gals piestiprināts pie rotora 4, bet otra pie jūtīgā
elementa 1, kuru ievieto metāliskajā kolbā2. Pirms nolaišanas tankā kolbu piepilda
ar ūdeni, kas novērš jūtīgā elementa piesārņošanos, izejot naftas produktiem.
Darbības princips pamatojas uz galvanisko efektu t.i. notiek strāvas
reģistrācija elektrodam, pārejot no naftas maisījuma, kurš nevada strāvu, bet
ūdenī vada . Vizuāli to var noteikt pēc milivoltimetra bultiņas svārstības.
NOBEIGUMS
Pasaules okeāna aizsardzība
no piesārņojuma ir ļoti būtiska problēma gan mūsdienās, gan arī nākotnē. Ir
nepieciešams kontrolēt jūras piesārņojumu. Attīstoties kuģniecībai un
palielinoties jūras piesārņojuma līmenim un tādējādi pieaug prasības par
piesārņojuma samazināšanu, t.i. dažādas iekārtas uz kuģiem, negadījuma
novēršanas pasākumi.
Daudzās valstīs cilvēki ar
vien vairāk izprot piesārņojuma problēmas un izjūt nepieciešamību maksimāli
racionāli izmantot pasaules okeāna resursus. Mēs esam ieinteresēti aizsargāt
apkārtējo vidi, lai saglabātu visu dzīvo uz planētas.
Pasaules okeāna mērogā ir
grūti noteikt, kad šā piesārņojuma rezultātā sāksies globāla krīze. Kaitīgā
viela, nokļūstot ūdeni, izplatās nevienmērīgi. Piesārņojumu spēja izplatīties
okeānā ir ierobežota, tāpēc to koncentrācija piekrastes zonā aug un pārsniedz
to, ja piesārņojums pasaules okeānā izplatītos vienmērīgi. Piesārņotāju augsta
koncentrācija izmešanas vietā izskaidrojama ar to, ka pati okeāna struktūra
traucē piesārņotāja samazināšanos ar visu ūdens tilpumu.
SATURS
Ievads
1. Raksturīgākie jūras
piesārņojuma veidi.
2. Naftas saturošu
vielu, t.i. sateču ūdeņu nopludināšana no mašīntelpām.
3. Starptautiskās un
nacionālās prasības par jūras vides aizsardzību.
4. Jūras piesārņojuma
novēršanas sistēmas.
5. Naftas saturošo
vielu separēšana un filtrēšana.
6. Separēšanas sistēmu
automatizācija.
7. Šlama uzkrāšana,
apstrādāšana un iznīcināšana.
8. Naftas separēšanas
un filtrēšanas iekārtu pārbaude.
9. Naftas saturošo
vielu nopludināšanas kontrole:
a)
vispārējās prasības un nopludināšanas kontrole,
b)
automātiskas noplūdināšanas sistēmas apkalpošana,
c)
iekārtas, kuras nosaka “naftas – ūdens” līmeni.
Nobeigums
Izmantotā literatūra
1.С.М.НУНУМАРОВ
– “Jūras
piesārņojuma novēršana no kuģiem”.
Maskava, 1985.g.
2. ДЖ.УИЛИЯМС
– “Vispārējā
jūras piesārņojuma kontrole” .
3.
В.М.ВОЛОШИН – “Jūras vides aizsardzība”.
LATVIJAS JŪRAS AKADĒMIJA
KURSA DARBS
VIDES AIZSARDZĪBĀ
Naftas piesārņojuma samazināšana no mašīntelpām
1999-05-14
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru