|
VeA Pārvaldības nodaļas
1.kursa
studenta
Mārča Nēliusa
referāts pārvaldības teorijā.
|
Vārds
loģistika nāk no grieķu valodas. Grieķu valodā
logos - prāts, saprāts;
logismos - [ap]rēķins, pārdomāšana, plāns;
logistika – praktiskā reizināšanas māksla;
logistikos – tāds, kas aprēķina, loģiski domā;
logizomai – aprēķināt, pārdomāt;
logo – domāt.
Militārajā
sfērā jēdzienu loģistika lieto kopš 19. gadsimta vidus. Tur loģistika tiek
saprasta kā visas darbības un pakalpojumi, lai atbalstītu bruņotos spēkus.
Loģistikas uzdevums ir pareizi aprēķināt visu to, kas nepieciešams
militārajai grupai, kā arī vieta un laiks, lai tā uzvarētu iespējamo
pretinieku.
Loģistika
ir izgājusi trīs stadijas līdz tās mūsdienu izpratnei. 50-o gadu vidū tirgi
strauji izpletās. Tādēļ uzņēmumos liela nozīme bija realizācijai un ražošanai,
un loģistikai tika atvēlēta tikai otrā plāna loma. Priekšnosacījums loģistikas
attīstībai bija kopējo izmaksu daļas palielināšanās izmaksu un efektivitātes
aprēķinos. Paralēli norisinājās tirgus maiņa no pārdevēju uz pircēju tirgu.
Pircēju izturēšanās un attieksmes izmaiņu rezultātā lielāku uzmanību sāka
pievērst klientu apkalpošanas servisam. Šajā laikā loģistikas uzdevums bija
nodrošināt visaugstāko līmeni klientu servisā un nepārtrauktu tirgus apgādi.
Otrā
stadija sākās ar naftas krīzes izraisītajām grūtībām piegādē 70-o gadu sākumā. Šajā laikā bija raksturīga
loģistikas funkciju pārvietošana uz sagādes jomu. No tā laika loģistiku būtībā
veidoja materiālu vadība. Šajā laikā loģistika tika arvien vairāk institucionalizēta organizācijas struktūrā.
Loģistisko aktivitāšu koncentrācijas funkciju sfērās noveda pie atsevišķām
loģistikas daļām, kuras iezīmēja vienas no otras stipri atdalītas atbildības
sfēras (sagādes, ražošanas, realizācijas loģistikas.
Šodien tiek
tādas agrāk izolētas disciplīnas kā uzglabāšana, transports un iegāde
integrētas vienā kopējā loģistikas procesā. Rezultāts šai attīstībai ir
loģistikas konceptu izveide, kas aptver ne tikai uzņēmumu, bet sniedzas arī
ārpus tā robežām, saista to ar klientiem, galvenajiem piegādātājiem un
pakalpojumu sniedzējiem. Pēdējās loģistikas attīstības stadijas, kura protams
vēl turpinās, sākumā radās tādas loģistikas metodes kā Kanban, “Tieši laikā”
(Just-in-time) un sadarbībā ar citām disciplīnām koncepti “Kompjūteratbalstītā
ražošana” (“Computer Aided Industry”) un “Kompjūterintegrētā ražošana” (
“Computer Integrated Manufacturing”). Vēlāk pievienojās “Pilnīgās kvalitātes
menedžments” (“Total Quality Management”) un “Pārinženierēšana”
(“Reengineering”). Tagad loģistiku uzlūko kā šķērsgriezuma funkciju tāpat kā
kontrolingu, personālvadību un finansu vadību, un piešķir tai stratēģisku
nozīmi: Šodien loģistika ir tirgus panākumu faktors, kas palīdz konkurences cīņā.
Loģistika
ir zinātniska mācība par materiālu, personu, enerģijas un informācijas plūsmu
sistēmās plānošanu, vadīšanu un kontroli.
Uzņēmuma
loģistikas centrā ir visu uzņēmuma materiālu un preču plūsmu optimāla
pārvaldīšana- no iegādes tirgiem, cauri uzņēmumiem un iekšā noieta tirgū. Šādā
nozīmē loģistiku jāsaprot kā klientu un piegādātāju attiecību menedžmentu.
Skaidrības
labad loģistikas jēdziens tiek norobežots atkarībā no veida kādā to uzlūko vai
pielieto. Izšķir:
-institucionālo
loģistikas iedalījumu (att.);
-funkcionālo
loģistikas iedalījumu, ko lielākoties aplūko ražošanas uzņēmumā (att.);
-vadības
un izpild-sistēmu hierarhiskā uzbūvē (att.).
Loģistikas
priekšmeti var būt:
-
krājumi (materiāli, vielas),
-
personas (bioloģiski objekti),
-
informācija,
-
enerģija,
-
līdzekļi, kas nodrošina
materiālu plūsmas,
-
ražošanas līdzekļi,
-
līdzekļi, kas nodrošina
informācijas plūsmas,
-
infrastruktūra (ēkas, laukumi,
ceļi).
Loģistikas
procesā šie priekšmeti iedarbojas viens uz otru. Loģistikas procesi ir
pārveides procesi, kuros notiek loģistikas priekšmetu sistēmas stāvokļa
izmaiņas attiecībā uz laiku, vietu, daudzumu, sastāvu un kvalitāti.
Loģistikas
uzdevums ir piegādāt
-
īsto daudzumu,
-
īsto loģistikas priekšmetu
(preces, personas, enerģiju, informāciju),
-
īstajā vietā,
-
īstajā laika momentā,
-
īstajā kvalitātē.
Šie
seši “īstie” parāda loģistiskās domāšanas un darbības mērķus. Loģistikas
domāšanas un darbības orientējas uz pilnīguma, plūsmu-, tirgus- un laika
orientēšanās principiem. Cēlonis, iedarbība un rezultāts bieži loģistikas ķēdē
atrodas tālu viens no otra. Kādas darbības radītie augļi citreiz nemaz
neparādās tajā vietā, kur tā notiek. Tādēļ runa nevar būt par izmaksu
minimizēšanu, piemēram, vienam vienīgam transportēšanas procesam, bet par
aptverošu, pilnīgu sistēmu plānošanu,
vadīšanu un pārraudzīšanu, lai šīs sistēmas optimizētu.
Gribētu
uzsvērt informācijas lomu materiālu plūsmā. Katru materiālu kustību pavada
informācija. Tā var sekot vai pat aizsteigties priekšā, tikt izmantota vadīšanā
un regulēšanā, kā arī administrācijas uzdevumu veikšanai (faktūras jeb rēķina
sastādīšanai, iegrāmatošanai). Informācija datu formā atrodas uz stacionāriem
vai kustīgiem datu nesējiem, tiek savākta ar piemērotiem sensoriem un uzņēmuma
datu apkopošanas mašīnām, pārtransportēta pa informācijas tīkliem, apstrādāta
ar datoriem un izvadīta. Informācijas plūsmas arī bez materiālu plūsmas ir
daudzu loģistikas sistēmu sastāvdaļa.
Lielumi,
kurus ietekmē loģistikas darbības un no kuriem var spriest par tām ir piegādes
laiks, piegādes spēja, piegādes uzticamība, piegādes kvalitāte, elastīgums
(fleksibilitāte) un informācijas gatavība. Pie loģistikas izmaksām
pieskaita visas izmaksas, kam ir kaut kāds sakars ar loģistikas procesiem un
loģistikas lielumiem. Ziņas par loģistikas izmaksu lielumu dod organizāciju
visaptverošs loģistikas kontrolings. Pie loģistikas pieder izmaksas, kas
saistītas ar materiālu un preču plūsmu vadīšanu, preču ienākšanu un iziešanu,
transportu, uzglabāšanu, kā arī izmaksas par kapitāla piesaisti un risku. Nobeigumā
vēl gribētu piedāvāt A.T.Kērnija (A.T. Kearney) izveidotās pazīmes, kas
piemīt
uzņēmumam ar labu loģistiku. Tās ir:
·
uz sadarbību balstīta
orientēšanās uz klientiem;
·
integrēta un visaptveroša
stratēģiskā plānošana;
·
sadarbība, partnerība ar
piegādātājiem;
·
funkciju aptveroša un
saistoša operatīva plānošana;
·
nepārtraukti uzlabojumi;
·
atbildības pārnešana,
uzticēšana;
·
jaunu informācijas tehnoloģiju
izmantošana;
·
procesu pārraudzība un vadība.
Mārcis Nēliuss.
Izmantotā literatūra:
Ullrich Wegner “Einführung in das Logistik-Management”, Verlag Dr. Th. Gabler
GmbH, Wiesbaden, 1996
Reinhardt Jünemann „Materialfluß und Logistik“ ,
Springer-Verlag, Berlin Heidelberg, 1989
“Vahlens
großes Logistik Lexikon“, Verlag C.H.Beck, Verlag Vahlen
Hubert Böckmann “Hilfsunterlagen zur Logistik”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru