Ventspils augstskola
3.kursa
pārvaldības nodaļas studenta
Kristapa Grosbaha
Referāts publiskajās tiesībās
Ventspils
2000
Saturs________________________________________________________________________ 2
Ievads________________________________________________________________________ 3
Muitas dienesta uzdevumi:______________________________________________________ 4
Stratēģiskie mērķi:____________________________________________________________ 6
Latvijas Republikas noslēgtie līgumi par
administratīvu palīdzību muitas lietās:___________ 7
Muitas likums:_______________________________________________________________ 7
Funkcijas:___________________________________________________________________ 8
Piemēri muitas maksājumu apiešanai:___________________________________________ 10
Problēmas:_________________________________________________________________ 10
Literatūras saraksts____________________________________________________________ 11
Muita – valsts iestāde, kas kontrolē pār
valsts robežu vestās kravas, bagāžu un pasta sūtījumus, seko, lai tiktu
ievēroti valsts muitas likumi un noteikumi, iekasē muitas nodevas un cīnās ar
kontrabandu.[1]
Pēdējos gados Latvija veiksmīgi attīsta savu
ekonomiku atbilstoši brīvā tirgus principiem. Latvijai ir liela nozīme reģiona
tranzīta kravu kustībā, tā ir vārti ceļā starp Rietumiem un Austrumiem.
Efektīvas transporta infrastruktūras un tirdzniecības attīstība ievērojami
ietekmē biznesa aktivitātes. Tas savukārt nozīmē ārvalstu investīciju iesaisti,
ekonomiskus darījumus un valsts ieņēmumu pieaugumu. Valsts ekonomiskās
attīstības nosacījumus ietekmē arī Latvijas lēmums iestāties Eiropas Savienībā,
pieņemot tās prasības un principus.
Tādai attīstībai ir vajadzīga mūsdienīga un
labi strukturēta muitas organizācija, kas vienlaikus veicinātu tirdzniecību un
uzturētu efektīvu valsts ieņēmumu iekasēšanas sistēmu. Šajā nolūkā jābūt
skaidrai nākotnes perspektīvai un labi pārdomātam stratēģiskam plānam.
Šis dokuments nosaka Valsts ieņēmumu
dienesta (VID) muitas darbības stratēģiju turpmākajiem trim līdz pieciem
gadiem. Tajā analizēti muitas dienesta sasniedzamie mērķi un uzdevumi, kā arī
noteiktas tā vajadzības un paredzamo pārmaiņu prioritātes.
Latvijas Republikas normatīvajos aktos
noteikts, ka Valsts Ieņēmumu dienests (VID) ir valsts pārvaldes institūcija,
kas nodrošina valsts nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu
iekasēšanu Latvijas Republikas teritorijā un uz muitas robežas, kā arī realizē
valsts muitas politiku un kārto muitas lietas.
Muitas dienests sastāv no centrālā aparāta -
VID Galvenās muitas pārvaldes (Galvenā muitas pārvalde) - un VID reģionālajām
un teritoriālajām muitas iestādēm. Galveno muitas pārvaldi vada direktors, kas
vienlaikus ir arī VID ģenerāldirektora pirmais vietnieks. Galvenajai muitas
pārvaldei funkcionāli ir pakļautas VID reģionālās un teritoriālās iestādes –
juridiskās personas muitas lietās. Muitas dienests, ko vada Galvenā muitas
pārvalde, ir atbildīgs par muitas maksājumu iekasēšanu, kurus piemēro, preces
importējot un eksportējot, kā arī par to, lai pāri Latvijas Republikas robežām
netiktu nelegāli pārvietotas ievešanai vai izvešanai aizliegtas preces.
ü Valsts
ekonomiskās suverenitātes un iekšējā tirgus aizsardzība
Viens no Latvijas Republikas neatkarības
garantiem ir tautsaimniecība, kas atbilst Latvijas sabiedrības vajadzībām un
organiski iekļaujas pasaules tirgū. Tā ir jāaizsargā no negodīgas konkurences,
samazinot iespējas veikt nelikumīgas darbības preču apritē.
ü sabiedrības aizsardzība,
kontrolējot konvencionāli aizliegto preču pārvietošanu pāri Latvijas Republikas
robežai
Narkotiku, psihotropo vielu, stratēģiskās
nozīmes preču, kodolmateriālu, ieroču un radioaktīvo vielu kontrole, šīs vielas
pārvietojot pāri robežai, ir viena no muitas darbības prioritātēm. Tāpēc muitas
dienestam ir jāuzlabo to kontrole, izmantojot jaunākās riska analīzes metodes
un aprīkojumu.
ü Pāri Latvijas Republikas
robežai pārvietojamo preču un priekšmetu muitas kontroles nodrošināšana
Lai atbalstītu uzņēmējdarbību un samazinātu
robežšķērsošanas laiku, muitas kontrole vairāk jābalsta uz riska analīzi, kā
arī vairāk attīstāma pēcmuitošanas pārbaužu sistēma. Jābūt vienotai un korektai
attieksmei no muitas amatpersonu puses pret uzņēmējiem preču uzrādīšanas un
deklarēšanas brīdī.
ü Muitas maksājumu iekasēšana
Tuvākajā nākotnē šis ir īpaši svarīgs
uzdevums. Muitai piešķirtais finansējums jāizmanto tā, lai nodrošinātu visu
aprēķināto maksājumu iekasēšanu, kā arī jācenšas iekasēt pēc iespējas vairāk
attiecībā pret ieguldījumu muitas pamatdarbības finansējumā. Muitai jāpiedalās
Valsts Ieņēmumu dienestā esošās maksājumu uzskaites sistēmas uzlabošanā.
ü Preču pārvietošanas pāri
Latvijas Republikas robežai un muitas maksājumu iekasēšanas kārtības
nodrošināšana, lai veicinātu ārējās tirdzniecības un tranzīta attīstību
Muitas dienests ir atbildīgs, lai muitas
maksājumu iekasēšanas un muitas procedūru piemērošanas kārtība būtu viegli
saprotama, droša un ātra. Muitai jāvienkāršo procedūras un jāpilnveido muitas
atļauju sistēma. Jāstimulē arī godprātīga muitas maksājumu kārtošana.
ü Muitas lietās spēkā esošo
starptautisko saistību izpilde
Viens no muitas dienesta uzdevumiem ir
īstenot valsts ārējās tirdzniecības politikas saistības attiecībā uz
starptautiskajiem līgumiem un konvencijām, kā arī, realizējot valsts muitas
politiku, ievērot galvenās starptautiskās attīstības tendences ārējās
tirdzniecības normu un tiesību jomā.
ü sadarbība ar ārvalstu muitu
administrācijām muitas noteikumu pārkāpumu atklāšanā un profilaksē
Muitas dienesta pienākums ir gatavot jaunus
un pilnveidot jau esošos savstarpējās sadarbības līgumus un saprašanās
memorandus, kā arī ātri un precīzi apmainīties ar tajos paredzētajām izziņām un
informāciju, lai sekmīgi atklātu un novērstu muitas noteikumu pārkāpumus.
ü sadarbība ar VID
struktūrvienībām un citām Latvijas valsts institūcijām, lai novērstu muitas
noteikumu pārkāpumus un izvairīšanos no nodokļu nomaksas
Muitas dienesta, it īpaši Galvenās muitas
pārvaldes, pienākums ir nodrošināt, lai visas valsts institūcijas, kas
saistītas ar preču un personu plūsmu pāri robežām, būtu informētas par muitas
noteikumiem un atbildību par šo noteikumu neievērošanu. Svarīgi, lai muitas
dienests nodrošinātu informācijas pieejamību un sadarbotos ar šīm institūcijām,
garantējot vislielāko atdevi un kontroli.
ü Ārējās tirdzniecības un
muitas statistikas apkopošana
Deklarāciju apstrādes kārtība dod labu
iespēju importa un eksporta statistikas datu uzkrāšanai. Muitas dienests ir
atbildīgs par datu precizitāti un to ātru nodošanu LR Centrālajai statistikas
pārvaldei.
ü konsultācijas valsts
pārvaldes institūcijām un sabiedrībai
Galvenās muitas pārvaldes pienākums ir
nodrošināt valdības noteiktās muitas politikas realizēšanu. Galvenajai muitas
pārvaldei jāizstrādā ieteikumi muitas procedūru piemērošanā, kā arī jāsniedz
konsultācijas par šo procedūru iespējamo ietekmi uz uzņēmējdarbību. Tai jāziņo
arī par grūtībām, ko varētu radīt muitas un nodokļu likumu piemērošana, kā arī
jāsniedz ieteikumi par iespējamiem grozījumiem muitas normatīvajos aktos.
Galvenais mērķis turpmāko trīs līdz piecu
gadu laikā ir izveidot tādu muitas dienestu, kas atbilstu Eiropas Savienības
noteiktajiem standartiem, nodrošinātu valsts ekonomiskās politikas īstenošanu
muitas jomā, aizsargātu Latvijas Republikas muitas teritoriju, tautsaimniecības
un sabiedrības intereses, kā arī nodrošinātu kvalitatīvus pakalpojumus.
1.
Efektīva resursu izmantošana
Svarīgākais un arī dārgākais resurss ir
personāls. Lai nodrošinātu muitas dienesta efektivitāti, lietderību un spēju
īstenot valdības noteiktās prioritātes, tiks ieviesta efektīva personāla
vadības sistēma, kas nosaka tiesības un atbildību visos līmeņos. Tas nozīmē
resursu novirzīšanu uz augstākā riska pakāpes jomām, kā arī personāla mācīšanu
un nodrošināšanu ar tehnisko aprīkojumu, lai veiksmīgi darbotos šajās riska
sfērās. VID teritoriālo muitas iestāžu vadībai jāzina stratēģiskās prasības un
jāplāno to realizācija.[2]
ASV, Baltkrievija, Dānija, Igaunija,
Nīderlande, Norvēģija, Lielbritānija, Lietuva, Somija, Ukraina, Uzbekistāna un
Zviedrija. Visi ir ratificēti un spēkā esoši.[3]
Latvijas Republikas valsts robežas kopējais
garums ir 1847 km, no tiem 1351 km veido sauszemes robeža un 496 km jūras
robeža. Šads Latvijas ģeopolitiskais izvietojums Eiropā bija viens no
noteicošajiem faktoriem, kālab, tūlīt pēc valsts neatkarības atgūšanas, tika
izvirzīts uzdevums noteikt valsts robežu un nodrošināt to apsardzību. Muita
nosacīti ir kopā ar robežsardzi.
Latvijas valsts robežu gada laikā vidēji
šķērso aptuveni 7,4 miljoni personu, 2 miljoni automašīnu un 19 tūkstoši
lidmašīnu. Attīstoties Latvijas valsts ekonomikai un tūrisma industrijai, ar
katru gadu robežšķērsotāju skaits pakāpeniski palielinās. Latviju kā
tranzītvalsti ir atklājuši arī nelegālo imigrantu un kontrabandas pārvadātāji.
1999.gada 1.pusgadā Latvijas robežsargi ir atklājuši 55 dokumentu viltojumu gadījumus,
aizturējuši 59 meklēšanā esošas personas, 47 zagtas automašīnas, aizturētas 83
personas, kuras vedušas kontrabandas preces par kopējo vērtību 22 332 lati,
tāpat aizturēta arī 31 persona, kas mēģināja nelikumīgi pāri valsts robežai
pārvest ieročus.[4]
LR muitas darbību regulē “Muitas likums, kas
sāka darboties 1997.gada1.jūlijā. Tas tika izstrādāts saskaņā ar spēkā esošo
Eiropas savienības muitas likumdošanu, Starptautisko konvenciju par muitas
procedūru vienkāršošanu un harmonizēšanu, kā arī par Pasaules tirdzniecības
organizācijas(World trade Organisation) līguma normām.[5]
Termini:
1.
Muitas kontrole – pasākumu kopums,
kurus realizē muitas iestādes, lai nodrošinātu starpvalstu līgumu, muitas
likuma un citu muitas lietas regulējošo normatīvo aktu ievērošanu, un kuru
izpilde ir muitas iestāžu kompetencē;
2.
muitas kontroles zona – Latvijas
muitas teritorijas sastāvdaļa, kurā preču pārvietošana izdarāma tikai ar muitas
iestāžu atļauju un to kontrolē;
3.
muitas lietu joma – kārtība, kādā
preces tiek pārvietotas pāri muitas robežai, to aplikšana ar muitas
maksājumiem, muitošana, muitas kontrole, kā arī citi līdzekļi un darbības, ar
kuru palīdzību tiek realizēta muitas politika;
4.
muitošana – muitas likumā noteiktā
kārtība, kādā precēm tiek piemērota noteikta muitas procedūra;
5.
muitas procedūra – pasākumu un
saistību kopums, kas nosaka pāri Latvijas muitas robežai pārvietojamo preču
statusu(Latvijas preces vai ārvalstu preces).[6]
Cilvēkiem nav pilnīga priekštata, kas tā
muita ir. Vieni uzskata, ka muitnieks, uz robežas stāvot, izlemj, vai ielaist
mašīnu valstī vai nē, vai jāmaksā un par cik var sarunāt u.t.t.
ü fiskālā – pildīt valsts kasi. Muita iekasē muitas nodokli, dabas
resursu nodokli par iepakojumu, pievienotās vērtības nodokli un akcīzes nodokli.
Muita iekasē aptuveni 60% no valsts pamatbudžeta ieņēmumiem. Tas arī kalpo par
pamatu tam ka muita atrodas kopā ar nodokļu inspekciju vienā iestādē – Valsts
ieņēmumu dienestā;
ü aizsardzība pret negodīgu konkurenci. Muitā ir atsevišķa kontrabandas
daļa, kas nodarbojas intelektuālā īpašuma aizsardzību, t.i., “mēģina” novērst
nelegālu kompaktdisku, videokasešu, audiokasešu u.tml. litu izplatību, kā arī
ar preču zīmju un cita intelektuālā īpašuma aizsardzību(piem. par “Adidas”,
“Reebok” un citu slaveno preču zīmju aizsardzību). Patlaban muitas noliktavā ir
aizturētas šādas preces simtiem tūkstošu latu vērtībā;
ü legālās starptautiskās tirdzniecības veicināšana, kā arī aizsargāt
sabiedrību un tautsaimniecību pret neatļautu preču un narkotiku ievešanu.
Pasaulē muita ir galvenā, kas neļauj ievest narkotikas, ieročus u.c. Runājot
par narkotiku kontrabandu, muita nav pildījusi savas funkcijas. Patlaban ar šo
problēmu nodarbojas atsevišķa nodaļa. Šī problēma ir grūti risināma un lielā
mērā risinājums balstās uz starptautisko sadarbību;
ü palīdzēt uzņēmumiem un firmām, kas vēlas legāli attīstīt
uzņēmējdarbību;[7]
ü Latvijas Republikas sauszemes robežas apsardzība un kontrole;
ü Robežšķērsojošo personu robežkontrole un viņu ceļojuma dokumentu
pārbaude;
ü Robežu šķērsojošo transportlīdzekļu robežkontrole un to dokumentu
pārbaude;
ü Meklējamo transportlīdzekļu atklāšana un aizturēšana;
ü Radiācijas kontrole robežšķērsošanas vietās;
ü Nelegālo narkotisko vielu atklāšana un aizturēšana;
ü Aizliegto un ierobežojumiem pakļauto priekšmetu (ieroču, sprāgstvielu,
toksisko un psihotropo vielu) pārvietošanas pāri valsts robežai kontrole;
ü Radiostaciju pārvadāšanas vai lietošanas atļauju kontrole;
ü Valstī ieceļojošo personu epidemioloģiski - sanitārā kontrole;
ü Pierobežas, pierobežas joslas un robežkontroles punktu režīma
ievērošanas kontrole;
ü Kontrabandas apkarošana uz «zaļās» robežas un robežas pārejas punktos;
ü Ostu akvatorijas, iekšējo ūdeņu un teritoriālo ūdeņu novērošana, kā arī
ostu RKP režīma
ievērošanas kontrole, izmantojot robežsardzes peldošos līdzekļus;
ievērošanas kontrole, izmantojot robežsardzes peldošos līdzekļus;
ü Sauszemes transporta līdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības
obligātās
apdrošināšanas nosacījumu kontrole;
apdrošināšanas nosacījumu kontrole;
ü Komercpārvadājumu licenču kartiņu (vienreizējo atļauju) kontrole;
ü Uz «zaļās» robežas un RPP - muitas funkciju veikšana;
ü Administratīvo pārkāpumu, kas saistīti ar robežšķērsošanu, izskatīšana.[8]
Galvenās problēmas:
ü tehniskais nodrošinājums – nepieciešamība pēc svariem un rentgena
aparāta, lai varētu noteikt, vai nav kaut kas lieks kravā, neatverot tos, kā
arī aizzīmogotu konteineru pārbaudei. Nepieciešama arī videonovērošanas
sistēmas izveide visā Latvijas muitā un robežsardzē, pašreiz jau ir izveidots
projekts un sākta tā īstenošana;
ü informācijas nepietiekamība no uzņēmēju puses.
1.
Samazina muitas vērtību – ja kāds
ieved produkciju, kuras vērtība ir vairākas reizes mazāka nekā Latvijas
zemnieka ražotās produkcijas pašizmaksa, tad iespējami divi varianti:
ü bizness ir godīgs un tiešām ir atrasts partneris, kas lēti pārdod;
ü robežas otrā pusē atrodas tāds pats blēdis un zema muitas vērtība tiek
uztaisīta, lai nebūtu jāmaksā nodokļi. Kā rezultātā tiek izputināti vietējie
ražotāji. Tātad muitai ir vēl viens uzdevums – pārbaudīt muitas vērtību.
2.
Viens no iemīļotākajiem veidiem –
preces ievešana konteineros, kuri ir aizzīmogoti. Ja sāks vērt vaļā un
pārbaudīt katru kravu Latvija var mierīgi aizmirst, ka tā ir tranzīta valsts;
3.
Muitu mēģina šmaukt uz svaru;
4.
PVN “atsišana” – fiktīvs eksports
ar viltotiem zīmogiem. Garā ķēde ir izveidota sākot no pirkuma un pārdevuma
līguma un beidzot ar naudas pārvedumiem un viss izskatās pilnīgā kārtībā.
Uzņēmējs(vai “uzņēmējs”) apgalvo, ka viņš ir godīgs eksportētājs un ka blēdis
ir tas otrais, tātad preces saņēmējvalsts uzņēmējs uzpircis savas valsts muitu,
lai izvairītos no nodokļim.
5.
Pavadzīmē norādītā prece nemaz nav
konteinerā, bet gan kaut kas cits, piem.spirts;
Progress:
Dažas kravas sāk mainīt virzienus, apejot
Latviju. Tas nozīmē ka cilvēki sāk uztraukties “Vai varēs pārvest nelegālu
kravu?”, nevis to, ka samazinās tranzīta pajomi.[9]
Muitu lielākā problēma ir tā ka vēl joprojām
svarīgie muitas punkti ir bez vienotas informācijas apmaiņas, kas savukārt
apgrūtina cīņu ar kontrabandu. Pilnīgu muitu pieslēgšanu plānots pabeigt
2001.gadā, un kur jau ir pieslēgtas informācijas tehnoloģijas jau ir
novecojušas. Tas arī ietekmē nodokļu administrēšanas procesu, galvenokārt
pasliktinot nodokļu kontroles operativitāti, apgrūtinot tranzīta kontroli.[10]
“Diena” – 1999. – 26.08. – 4.lpp.
“Juridisko terminu vārdnīca”, R., 1998
http://www.rs.gov.lv
http://www.vid.gov.lv/user/show.asp?ID=18&CId=2
http://www.vid.gov.lv/user/show.asp?ID=133&CId=9
“Lauku avīze”, 2000 – 11.07. – 5.lpp.
M.Ankalniņš, Z.Tomsons “Muitas
procedūras”, R., 1997
Muitas likums
[1] “Juridisko terminu vārdnīca”, R., 1998
[2] http://www.vid.gov.lv/user/show.asp?ID=18&CId=2
[3] http://www.vid.gov.lv/user/show.asp?ID=133&CId=9
[4] http://www.rs.gov.lv
[5] M.Ankalniņš, Z.Tomsons “Muitas procedūras”, R., 1997
[6] Muitas likums
[7] “Lauku avīze”, 2000 – 11.07. – 5.lpp.
[8] http://www.rs.gov.lv
[9] “Lauku avīze”, 2000 – 11.07. – 5.lpp.
[10] “Diena” – 1999. – 26.08. – 4.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru