Māksla Mesopotāmijā (Divupē)




(6. – 1. g. tūkst. p. m. ē.)




Mesopotāmijas – šodien Irakas satāvdaļa – ir plaša ieleja starp Tigras un Eifratas upēm. Senos laikos šim novadam bijusi bagāta flora un šo žemi raksturoja kā ‘’ziedošu dārzu’’. Pēc romiešu vēsturnieka Amiana Marcelīna (m.ē IV gs.) apraksta, ielejas dienvidos auga varenas dateļu palmas, vīģes un mandeļkoki, papeles un tamariski, granātu koki un ābeles, rozes un lilijas. Taču pēc mongoļu iebrukuma XIII gs. Un pēc kolonizatoru saimniekošnas aina krasi mainījās. Mesopotāmija pērvērtās par tuksnesi, kur vietām redzami plakani, saplaisājuši uzkalni ar stāvām nogāzēm. Tie slēpj senas kultūras atliekas. Arheoloģiskie izrakumi tur tiek veikti kopš XIX gadsimta vidus līdz mūsu dienām.
Senos laikos daudzas tautas tīkoja pēc šis plašās un auglīgās zemes. Tā nebija norobežota ar tuksnešu kalnu joslu kā Ēģiptē, tāpēc tās vēsturi veido nepārtrauktu iebukumu virkne. Tās agrīnos iedzīvotājus pakļāva sumeri, kas izveidoja te augstu kultūru (3. g. tūkst. p. m. ē.). Tos nomainīja babilonieši, tad asīrieši, pēc tam persieši (1. g. tūkst. p. m. ē.), un beidzot zemi iekaroja Maķedonijas Aleksandrs, tā iekļļaujot to grieķu kultūras sfērā.
Arī Tigras un Eifratas pēkšņie uzplūdi, kas tikpat ātri pārgāja, kā bija sākušies, palielināja nedrošības izjūtu. Tāpēc pretēji ēģiptiešu pārliecībai par visa esošā stabilitāti mesopotāmiešiem bija raksturīga visa mainīguma apziņa. Dzīve ir postoša, barga, uz ilgstošu laimi nav ko cerēt. Sādos apstākļos despotija guva tirānisku un kareivīgu raksturu, dievi bija ienaida, atriebības , nevaldāmu kaislību simboli . Arī aizkapa dzīve netēlojās labāka. Pēc kāda sumeru dzejas izteiciena, ‘’mirušā liktenis ir sūrāks par pēdējā dzīva suņa litkeni’’. Tāpēc mesoptāmieši centās novēsties no domas par viņpasauli un pilnīgi izmantot šīszemes dzīvi.
Mesopotāmijas kultūras pētījumi sākās XIX gs. 40. gados ar franču konsula E. Bota izrakumiem ielejas ziemeļdaļā. Tā tika atkātas  Asīrijas celtņu atliekas (1. g. tūkst. p. m. ē.). Ielejas dienvidu daļā izrakumi sākās 1845. gadā Eifratas senās grīvas vietā, taču uzietās šā novada seno iedzīvotāju sumeru 3. g. tūkst. p. m. ē. Pilsētas Ūras atliekas toreiz tika ļoti pavirši izpētītas . Tikai laikā no 1922. Gada līdz 1934. gadam angļu arheologs L. Vullī šīs pilsētas sistemātisku izrakumu gaitā guva vispusīgu priekštatu par sumeru kultūru. Līdz 1941. gadam arheleogi paplašināja priekštatus  par Mesopotāmijas vētures agrīnajiem un vēlīnajiem periodiem , sevišķi par 4. gadu tūkstoša p. m. ē. kultūrām. Pēc otrā pasaules kara atklāja un izpētīja nezināmas pirmssumeru kultūras piminekļus (6. un  5. g. tūkst. p. m. ē. ), kā arī dažas paleolīta un neolīta mītnes .
Arī Mesopotāmijas vēstures hronoloģija, it īpaši agrīnjā periodā, ir ļoti nenoteikta. Līdz XXVII – XXV gadsimtam p. m. ē. tā balstās uz rakstu avotiem, senākus datus ļauj noteikt jaunākās periodizācijas metodes, piemēram, oglekļa radioaktīvā izotopa daudzuma konstatēšana izraktajos priekšmetos .
Mesopotāmijas vēstures posmi senākajos periodos nosaukti pēc nozīmīgākajām atradumu vietām, jaunākajos periodos – pēc svarīgākajām tautām, pilsētām vai dinastijām. Izsšķir sumeru periodu (VII – VI gs. p. m. ē. ) u. c.
Celtniecība. Mesoptāmijas arhitektūras īpatnības lielā mērā noteica dabas apstākļi: akmeņu trūkums šajā zemē un lielās māla nogulas. Neapdedzināti ķieģeļi bija Mesopotāmijas celtnieku pamatmateriāls. Par Mesopotāmijas arhitektūras attīstības sākumu var uzskatīt laiku, kad ciemata nelielo, no niedrēm celto dzīvojamo ēku vidū parādījās uzbērums ar lielāku māla ķieģeļu celtni – templi. ™am bija balsinātas sienas, nišas un inkrustācijas no spilgti krāsainām māla naglām. 3. gadu tūkstoša beigās templim blakus sāka celt milzu izmēra pakāpju torni – zikuratu, veltītu pilsētas sargātajiem dieviem. Par tā klasiskās formas raksturīgāko un hronoloģiski agrāko no pazīstamajiem piemēriem tiek uzskatīts Sumeru-Akadas galvaspilsētas Ūras zikurats, ko sāka celt ap 2000. gadu p. m. ē. III sumeru dinastijas valdnieka Urnnamu valdīšanas laikā un pabeidza VI gs. p. m. ē. Tā drupas un apraksti sengrieķu literatūrā ļāva zinātniekiem veikt rekonstukciju.Nesalīdzināmi sliktāk saglabājušies zikurati, kas arī celti Urnammu laikā Ūras kaimiņu pisētas Eridu, El Obeidā un Nipurā, - torekunstrukcija nav iespējama. Tāpat kā Ēģiptes piramīda, zikurats, it īpaši šīsdienas izskatā, kad nav vairs tā krāsainā ietērpa, iespaido galvenokārt ar savu masu. Zikurata pamatne ir kvadrātam tuvs taisnstūris. Ūrā tā dimensijas ir 56*52 m. Salīdzinājumā ar šādu varenu pamatni zikurata augstums, liekas, bijis neliels, piemēram, Ūrā tas pašriez ir 21,33 metri. Ūras zikurata pirmās terases sienas sedza 2,5 m bieza apdedzinātu ķieģeļu kārta. Mazliet ieslīpā, 15 m augstā terases siena bija ar nišām. Zikurats ir pilnīgi blīva celtne, iekštelpu vai eju tajā nav bijis. Tā raksutrīgākā īpatnība ir arhitektoniski labi pārdomātā kolosālo ārējo kāpņū sistēma, kas savienoja trīs terases ar zemi.
Pretēji Ēģiptei, kur piramīdas cēla tikai dažos attīstības posmos, Mesopotāmijas zikurats saglabāja savu nozīmi vizoz šis zemes kultūras attīstības periodos. Pēc franču pētnieka A. Paro ziņām, arheologi 23 pilsētās atraduši 33 zikuratus.
Sumeru pilsētas iespaidīgākās celtnes bija tempļi un zikurati, bet asīriešu un bailoniešu centros par tādām kļuva arī nocietinājumi un pilis. Šajās valstīs pati ieguva pārsteidzošas varenības veidolu. Spilgts piemērs tam ir Bābele (pareizāk Jaunbābēle) valdnieka Nebukadnecara II laikā (604.-562. g. m. ē.). TO apjoza trīs mūra loki. Pirmā siena (7 m bieza) bija celta no neapdedzinātiem ķieģeļiem, bet otrā (7,8 m ) un trešā (3,3 m) – no apdedzinātiem ķieģeļiem. Sienu garums bija 18 km. Ik pēc katriem 50 m tajās pacēlāš sargtorņi. Pie Arējās sienas, pēc seno autoru ziņām, bija 250 torņu. Pilsētā veda 9 grandiozi vārti. Vislabāk izpētīti ir dievietei Ištarai veltītie 4,5 m platie un ap 9 m augstie dubultvārti ar velvētu eju to starpā. Vārti (un sienas to tuvumā) Bija rotāti ar ziliem glazētiem ķieģeļiem un 13 rindās izvietotiem 575 fantastisku dzīvnieku cilņiem. Bargi, rēcoši lauvas, smagnēji, uzbtukumam gatavi, ietiepīgi vērši, pūķi ar vijīgiem kakliem šeit ir tikpat spilgti un izteiksmīgi kā dzīvnieku attēli no sumeru El Obeidas un citiem slaveniem Divupes senākajiem centriem. Pilsētu šķērsoja taisnas ielas, radot plašas perspektīvas. Tajā bija 33 tempļi 660 mazāki altāri un pasaulē vislielākais zikurats.
Sarežģītākā no ēkām bija Nebukadnecara pils komplekss pilsētas dienvidu daļā. Tas pacēlās uz 30 m augstas grandiozas ķieģeļu terases. Slavenākās šā kompleksa daļas bija valdnieces gaisa dārzi, kā arī valdnieka troņa zāle. Visur šeit ir sastopamas velves (arkas un velves Mesopotāmijas arhitektūrā pazīstamas jau kopš 3. g. tūkst. p. m. ē.), visur redzama pārdomāta telpu sistēma, visur izmantoti galētie ķieģeļi. Tādējādi lietderība sadzīvoja ar skaistumu, greznība – ar varenību, radot šo pasakaino pili.
Tēlotāja māksla Mesopotāmijas tēlniecībā visbiežāk izmantoja mālu, bet reizēm arī ziloņkaulu un metālu (izkaltas plāksnes uz koka pamata). Senākajos periodos, t. i. 3.-2. g. tūkst. p. m. ē., visvairāk attēloja cilvēkus, kas lūdz dievu, un dzīvniekus sargus. Dzīvniekus atveidoja satraukatus, spriegus, cilvēkus nekustīgus , vienveidīgus, nesamērīgi druknus, ar maskai līdzīgu seju. Mākslinieks vislielāko uzmanību pievērsa acīm. Tās, tāpat kā Ēģiptē, inkrustēja vai iekrāsoja, bet veidoja pāraspīlēti lielas, piemēram, sumeru augstmaņa Kurlila statuja 3. g. tūkst. p. m. ē. Visbiežāk sastopamas nelielu izmēru apaļskulptūras. Cilni senajā Mesopotāmijā izmantoja galvenokārt zīmogu cilindriem, reizēm arī nelielām piemiņas plāksnēm valdnieka karagājienu iemūžināšanai, piemēram, Kliju stēla ap XXV gs. p. m. ē.
Jaunākajā posmā, t. i., 1. g. tūkst. p. m. ē., Ziemeļmesopotāmijas ciltīm stabilizējot savu varu, mainījās tēlniecības raksurs un uzdevumi. Notikumus attēloja galvenokārt ciļņos un izmantoja piļu dekorēšanai. Šim nolūkam lietoja alabrastu, ko ieguva Asīrijā. Ar alabrasta plātnēm sedza pilstelpu sienas līdz 2,5 metru augstumam. Ciļņi stāstija par medībām, rituāliem, taču visbiežāk par karagājieniem, jo asīrieši bija karotāju tauta.
Cilvēku figūras šajās kompozīcijās bija slaidas. Atšķirībā no ēģiptiešiem tās attēloja pareizākā profilā un smagās drēbēs, kas krīt līdz kāju pirkstiem. Drēbes bija bagātīgi ornamentētas, un tas radīja greznības iespaidu. Valdnieku un galmnieku sejas arī šeit, tāpat kā sumeru laikā, bija vienveidīgas, taču skaistas, jo asīieši tiecās pēc zināma skaistuma un ideāla iemūžināšanas.
Lai gan asīriešu veidoto cilvēku tēli bija nesalīzināmi pareizāki par sumeru cilvēku atveidiem, tomēr tie nevarēja konkurēt ar asīriešu veidoto dzīvnieku tēlu patiesīgumu un izteiksmīgumu. Asīriešu tēlnieki prata atsegt gan ievainoto dzīvnieku sāpes, gan bailes, uzbrūkošo plēsoņu niknumu, t. i., emocijas, kuras kults neatļāva izpaust cilvēka tēlā (piemēram, Ašurnasirpala pils ciļņiVII gs. p. m. ē.)

Seno Austrumu arhitekūrai bija spēcīga emocionāla iedarbība. Tā apzināti pauda priesteru, valdnieku un galmnieku šķiriski kaujiniecisko ideoloģiju. Tempļa arhitektūras un dekora uzdevums bija izraisīt skatītājā godbijības, padevības, pazemības apziņu pret dieviem, priesteriem un valdniekiem, bieži pat modināt bailes no dievu dusmām, lai ar to piespiestu meklēt priesteru atbalstu. Tāpēc ir jāatzīst, ka šī māksla nav sasniegusi grieķu arhitektūras idejiski progresīvo līmeni.













Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru