MŪZIKA INDIJĀ
Reiz karalis jautāja gudrajam,
kā darināt Dieva skulptūras. Gudrais atbildēja : “Tas, kas nezinās mākslas
likumus nekad nesapratīs skulptūras likumus. Tas, kam nav zināšanu par
instrumentālās mūzikas principiem, nezinās deju likumus. Tas, kas nesapratīs
vokālās mūzikas mākslu, nesapratīs arī instrumentālo mūziku.”
Šodien cilvēkiem ir dotas iespējas
gūt zināšanas par visu, kas vien to interesē. Mākslas valoda padara vieglāku
iespēju saprast vienam otru labāk. Rietumus interesē Austrumi un otrādāk.
Mūzika ir viens no spilgtākajiem mākslas veidiem. Apgūstot Austrumu mūziku, mēs
izprotam labāk arī pašus Austrumus. Tā mēs padaram sevi zinošākus un
saprotošākus.
Viena no savdabīgākajām Austrumu zemēm ir Indija. Tās
vēsture ir daudzveidīga un sarežģīta. Apgūstot kādas tautas vai valsts vēsturi,
mēs labāk izprotam šīs tautas vai valsts dziļāko būtību. Vēsture mums palīdz
orientēties arī mākslas, tai skaitā arī mūzikas, milzīgajā dažādībā.
Indija ir ļoti plaša zeme, tajā ir liela etnisko īpatnību
un valodu atšķirību. Šīs plašās zemes robežas daudzreiz ir mainījušās, tāpat
arī tās teritorijā ir mainījušās dažādas reliģiskās ticības, mainījušās arī
dažādas politiskās sistēmas. Tas kopā dod milzīgu daudzveidību arī mūzikas
attīstībā. Indijas mūzikas vēsture stiepjas jau no Harapu un Mohendžo Daro
civilizācijām – 3 tūkst.p.m.ē. Indijā mūzikas senie likumi palikuši pamatos
negrozīti un tos pārmantojuši mūsdienu indiešu mūziķi un teorētiķi. Tā ir
savdabīgu dziesmu, deju, sintētisku uzvedumu zeme, kurās senās tradīcijas
turpinās mūsu laikmetā, manāmi izceļot indiešu mūzikas kultūras savdabību pat
citu Āzijas tautu vidū. Indijas klasiskā mūzika iedibināta īpatnējā skaņu
sistēmā, kuras ietvaros izpaužas gan stingras kompozicionālas likumsakarības,
gan improvizatoriska brīvība.
Indijas mūzika ir ļoti tuva tās senajām tradīcijām, kuras
izveidojušās ļoti ilgā laika posmā un kļuvušas par daudzu gadsimtu mantojumu.
Indijas kultūra ir viena no vecākajām. Senās Indijas literatūras pieminekļi dod
iespēju spriest, ka mūzika izsenis bijusi kopienas dzīves sastāvdaļa, ka katrai
ciltij bijuši savi dziedoņi – himnu izpildītāji reliģiskos un maģiskos
rituālos. Rituālu dziedājumi - svēto
tekstu rečetācija atspoguļoti vienā no vissenākajiem Indijas rakstu
pieminekļiem – “Rigvēdā”, kas attiecināms uz II gadu tūkstoti pirms mūsu ēras,
kā arī Samavēdās minētā himnu dziedāšana. Vēlākie traktāti liecina par
nostabilizētu, attīstītu mūzikas sistēmu.
Instrumentālā mūzika Indijā bija cieši saistīta ar poēziju,
dziedāšanu un dejošanu. Šāda māksla tika apzīmēta ar vārdu sangits. Indijas mūzika ļoti spēcīgi ietekmēja arī tēlniecību un
glezniecību. Mākslinieki attēloja melodiju. Viņu darbos koncentrējās muzikālā
tēla satura un būtības atveidošana, melodijas formas un piesātinājuma
attēlojums. Pilnasinīgs atveidojums, kustīgas līnijas un dziļais saturs deva
katram darbam nozīmību. Tas raksturīgs arī indiešu muzikālajai melodijai, kas
iekļauj muzikālās formās milzīgu jēgpilnu simboliku.
Klasiskās mūzikas pamati Indijā tika likti jau 7.gs. Tā
veidojās no tradicionālā teātra kopā ar mūziku, kas tika izkopta augstdzimto
pilīs, kā arī to ietekmēja reliģisko kultu mūzikas tradīcijas. Lielu izplatību
guva dažādi žanri, kā balādes, kuras bieži tika izspēlētas kā priekšnesumi (povada un lavani - Maharaštrē, burrakatha - Andhrē, pabudži - Radžasthanē, pandavani - Madhja-Pradešā), dziesmu
dejojamās formas (garba – Gudžaratē, sua -
Madhja-Pradešā, kolattam – Keralā, čakri - Kašmirē), liriskās dziesmas (bhatiali – Bengālijā, dhola – Pendžabē, panihari – Radžashanē).
Indijas muzikālās tradīcijas var izprast tikai apskatot
mūziku indiešu dzīves un domāšanas tradīciju kontekstā. Šīs mūzikas teorija un
prakse ir harmoniskas attīstības loģisks rezultāts. Tas ir īpatnējs process,
kurā lielu daļu spēlē Indijas vēsture un kultŗa. Izskaidrot pilnībā indiešu
mūziku, izmantojot Rietumu mūzikas vai kādas citas mūzikas formas terminus,
praktiski nav iespējams izdarīt. Šajā milzīgajā kultūras slānī Rietumu
klausītājs var gūt vienīgi izpratni par harmoniju, krāsu toņu sajaukumu un
melodijas pamatiem : ragām – indiešu
mūzikas melodijas pamatelementu, un talām
– indiešu mūzikas ritma pamatelements.
Interesanta
ir filosofija, kas vienmēr pavada Indijas mūziku. Skaņa (nada) indiešu izpratnē ir kosmosa enerģija, kura deva sākumu visai
dzīvībai, bet ritms – Visuma attīstība, kurš varēja veidoties tikai ar
atsevišķu mūzikas skaņu savienojumu palīdzību. Uz kosmoloģisko priekšstatu
pamata mūzikā rodas analoģija ar 7 Saules sistēmas planētām kā 7 skaņām (ladām). Katrai muzikālai skaņai atbilst
arī sava krāsa, kurām var būt dažādu toņu nokrāsa. Tāpat arī katrai skaņai tiek
piedēvēta kāda īpaša emocionāla īpašība. Indijas mūzikas pamatā ir septiņas
skaņas, kas atbilst eiropeiskai gammai. Taču ar palīgskaņām – šrutti oktāva ietvēra 22 skaņas, kas
radīja plašas iespējas dažādu skaņkārtu veidošanā. Īpatnēji, ka Ziemeļindijā
muzikālā sistēma balstās uz 10 ladām (thats),
bet Dienvidindijā – uz 72 ladām (mela).
Katras melodijas elementa melodiskajai struktūrai ir kaut
kas radniecīgs personības dominējošajam noskaņojumam. Indijas mūzikas autori
attīstīja ideju par to, ka katrai ragai tika piešķirta kādas dievišķigas
īpašības statuss, kā arī piešķira katrai dažādu spēku vārdus, asociēja katru
ragu ar kautko konkrētu. Teorētiskajos darbos katra raga tka aprakstīta kā īsa
dzejiska formula, kura deva iespēju māksliniekam tās izpildījuma laikā
vizualizēt tās būtību. Tka izveidoti tehniski meditācijas paņēmieni, kur mūzika
tika apvienota ar Dieva pielūgsmes noskaņojumu.
Indijā izplatītā improvizācijas prakse sakņojās ragās. Ragas ir īpaši skaņkārtiski ritmiski
veidojumi ar improvizācijas struktūru un ar īpašu saturu. Tā nav ne gamma, ne
tonalitāte, tomēr raga ir meistarīga, zinātniska, precīza, smalka un estētiska
melodijas forma ar savu īpašo paaugstinājuma vai pazeminājuma kustību, kura
sastāv vai nu no pilnas oktāvas, vai arī no 5 vai 6 nošu rindas. Disonanse,
neskanīga nots, uzsvars uz īpašas nots vai nobīde no nots uz citu, kā arī
mikrotoņu lietošana atšķir vienu ragu no citas. Ragai ir savi principi, ka
piemēram, klusums, dievbijība, erotisms, vientulība, patoss, varonība u.c. Ar
ragām centās izraisīt klausītājos noteiktas jūtas un emocionālos stāvokļus.
Ragu izpilde tika attiecināta uz konkrētiem gadalaikiem un pat dienas stundām.
Improvizācija ir Indijas mūzikas svarīgākā puse, kas
atkarīga no mākslinieka iztēles un radošā gara. Liels mākslinieks ar ragas
starpniecību sarunājas un pakļauj savu klausītāju. Līdztekus ragām
improvizāciju regulēja arī ritmiskie varianti tala, kuru daudzveidība bija
sevišķi svarīga, ņemot vērā indiešu mūzikas vienbalsīgo dabu. Tala ir otrais
svarīgais faktors Indijas mūzikā. Tas ir ritmiskais cikls, kura amplitūda ir no
3 – 108 sitieni. Dalījums talās un uzsvars uz pirmo sitienu saucās sum.
Tas ir vissvarīgākais šajā ciklā. Bez sitienu nemainīgās uzbūves, bundzinieks
var improvizēt. Katram māksliniekam ir savs atšķirīgs veids kā nonākt pie
kopēja uzsvara un ritma, pieturoties uz pirmā sitiena bāzes. Tādā veidā sum
kļūst par vissvarīgāko uzsvara sitienu indiešu muzikālajā rečetācijā. Tas ir kā
patstāvīga atgriešanās pie agrāk gūtās pieredzes.
Katra raga tiek dalīta daļās, kurām katrai ir savs temps un
ritms :
alap – pirmais
ragas ritms. Tas ir lēns, kluss, mierīgs ritma tēlojums kā lūgšana. Tas pamazām
izvērš un attīsta ragu.
jor –
sākums ar dažādiem pievienotiem ritma elementiem, kuri kombinācijā ar
viļņveidīgiem neskaitāmiem melodiskiem rakstiem pakāpeniski sadalās tempā un
tuvina ragas beigu ritma kustību.
jhala
– fināla ritms un kulminācijas punkts. Tas tiek spēlēts ļoti ātrā tempā, kurš
tiek pavadīts ar rādītājpirksta kustībām.
gat –
nemainīga kompozīcija, kura var būt citā talā. Tā var izplesties no 2 – 16
ritmiskiem cikliem citā tempā – lēnā, vidējā vai ātrā. Gat ir divas daļas.
Pirmā – pallavi Dienvidindijas
termins) vai asthayi (Ziemeļindijas
termins) – iesāk kompozīciju un parasti tiek ierobežots zemākajās vai vidējās
oktāvās. Nākošā daļa – anupallavi vai
antara – parasti plešas no vidējām
līdz augšējām oktāvām.
Sākot ar 13.gs. Ziemeļindijas kultūra sastapās ar
Vidusāzijas kultūru, kā rezultātā tā guva spēcīgu citu kultūru iespaidu. Viena
no spēcīgākajām ietekmēm, kas iespaidoja Indijas mūzikas attīstību bija Islama
un Persijas kultūras ienākšana Indijā. Šī ietekme atstāja dziļas pēdas - tās rezltātā izveidojās divi atšķirīgi
Indijas klasiskās mūzikas virzieni : ziemeļu virziens – hindustani, kas tika pakļauts izmaiņām un kļuva par ārējās ietekmes
izvedotu mūzikas virzienu, kurā apvienojās Islama reliģiskie rituāli, musulmanisma
psiholoģiskā ietekme un persiešu galma tradīcijas, un dienvidu virziens – karnatik, kas saglabāja savu nacionālo
būtību. Tomēr savā dziļākajā būtībā šie stili savā pirmsaknē neatšķīrās. To
atšķirība vairāk vērojama tieši izpildījumā, kā arī pievēršanās dažādiem
žanriem un stiliem.
Ziemeļos vispazīstamākie ir :
- dhrupad. Šajā kompozīcijā ir 4 vārsmu
daļas : asthayi, antra, sanchari, un abhog.
Dhrupad pavada tikai 2 instrumenti tanpura
un pankhawaj. Tā tiek uzskatīta par
vecāko klasisko vokālo hindustani mūzikas veidu.
- hori dhamar – šī kompozīcija irradniecīga dhrupad žanram un ieguvusi identisku
statusu. Par spīti šīs kompozīcijas dažādajām tēmām, visas tēmas ir saistītas
ar Holi krāsu spēļu festivālu.
- khayal – dhrupad mūzikas stils aizvietots
ar romantisko khayal, kas burtiskā tulkojumā nozīmē “fantāzija, iztēle, ideja”.
Svarīgākā khayal pazīme ir tans –
skrienošā slīdēša pār notīm, un bol-tans
– kas nepārprotami atšķiras no dhrupad. Lēnais un ātrais khayal stils ir divi
atzītākie tipi šodien.
-
tappa – tas ir īpatnējs, atšķirīgs stils, kura
izcelsme meklējama Pujabā. Tās skaistums ir ātrajā un sarežģītajā dažādo nošu
maiņu un kombināciju maiņā. Šis stils ir populārs Bengālijā, Gvaliorē, Banarē
un citur.
-
thumri – šis stils cēlies Uttar Pradešas
austrumos. Tās izteiktākā pazīme ir erotiskā objekta satura attēlojums dažādās
dzīves epizodēs, kuras ņemtas no Krišnas un Radhas dzīves. Thumri skaistums ir
tā spējā izteikt dažādākās muzikālās nokrāsas un melodiju nozīmes.
Dienvidos
pazīstamākie stili ir :
-
varnam – kompozīcija, kuru parasti spēlē
rečetācijas sākumā. Tā atklāj galvenās ragas formas. Varnam sastāv no divām
daļām, kuru garums parasti ir vienāds.
-
kriti – kompozīciju dziesma, kura satur
noteiktu ragu un fiksētu tala ciklu. Tā ir augsti attīstīta muzikāla forma.
-
ragam, tanam – melodiska improvizācija brīvā
ritmā, kuru spēlē sitamo instrumentu pavadījumā.
-
pallavi – īsa iepriekš sastādīta melodiska
tēma ar vārdiem, kura izpildīta vienā tala ciklā. Solists improvizē jaunu
melodiju uz pallavi vārdu bāzes.
Atšķirībā no Dienvidindijas, ziemeļos instrumentālais
izpildījums attīstījās kā atsevišķs žanrs. Par svarīgākajiem Ziemeļindijas
žanriem kļuva svinīgais himnu izpildījums dhrupad,
kā arī vokālajā, bet vēlāk arī instrumentālajā formā kultivētais romantiski –
virtuozais khaijals. Khaijals
aktivizēja pilsētas mūzikas kultūru, radās dažādas lokālo izpildījumu skolas.
Vieglā klasiskā mūzika Ziemeļindijā izpaudās tādos vokālās mākslas žanros kā thumri, gazal, dadra, tappa, tarana.
Indijā pazina ap 300 mūzikas
instrumentu. Tos apvienoja arī orķestros. Pie visvairāk izplatītiem un senākiem
instrumentiem pieskaitāmi šādi :
strinkšķināmais stīgu instruments vina, ko saistīja ar gudrības un mūzikas
dievieti Sarasvati. Šim instrumentam ir divi rezonatori. Mandolīnu ar
pagarinātu grifu atgādina sitars; ar
lociņu spēlējama ir sārangi. Populāri
arī tādi stīgu instrumenti kā sarod,
tanpura, esraj un citi. Tāpat arī izplatīti sitamie instrumenti, kā
piemēram, dhols, dafs, tammataijs,
kandžira, un pūšamie – kombu, singh,
karna, bansuri, murali u.c.
Dienvidos pamatā paliek uz ragu pamata veidotā reliģisko
dziesmu dziedāšana kirtan un pada, kas savu pilnību sasniedza 16. -
17.gs. Kā vadošais vokālais žanrs karnatik tradīcijā ir kriti, kura izcilākie pārstāvji bija Šjama Šastri, Muttusvami
Dikšitara,Tjagaradži. Kā vieglais klasiskais žanrs, kurš attīstījās ciešā
saistībā ar folkloru, parādās tillana
(18.gs.) un džavali (19.gs.).
Ļoti raksturīgs indiešu mūzikai bija tās saplūšana ar deju.
Tas radīja īpašu indiešu tradīciju – muzikālo teātri, kura formas bija dažādas
(džatra, jakšagana, tamaša u.c.).
Muzikālā teātra veidi izpaudās arī kā klasiskas individuālas dejas stils – bharat natjam, kathakali, kathak, manipuri.
Šodien
Indijas kultūra ir daudzu rasu un kultūru mijiedarbījbas un sajaukuma iznākums.
Tajā ietilpst gan iezemiešu gan ienācēju tradīcijas. Indijas mūzika asociējas
ar ritmu un melodijas dažādību. To izpildītāji, apguvuši teorētiskos mūzikas
pamatus, tiek dēvēti par gudrajiem. To izpildījums nav nejaušība, bet grūts un
sarežģīts iepriekš rūpīgi gatavots
process.
“Ritms veido zvaigznājus.
Dejas un bungas.
Dejas eksistē visumā.
Vienmērīga radīsana un iznīcināšana laikā un kosmosā.
Mūzika, melodija un deja – vai tas nav visa sākums?”
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
1.
“Mūzikas literatūra” , R. 1987.,
1. un 2.daļa.
2.
“Музыкальный энциклопедический словарь”, M.1990
3.
“Sargam – An Introduction to Indian Classical
Music” by B.Chaianya Deva, 1991.
4. "Music in India: The Classical Tradition" by B. Wade, New
Delhi 1987
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru