Latvijas
Universitāte
Vēstures
un filozofijas fakultāte
Filozofijas
vēstures katedra
Referāts
Filozofijā
Latvijā
Paula
Jureviča
marksisma
vispārīga analīze
Dienas nodaļas
filozofijas
2. kursa
studente
Jeļena Feskova
Rīga
1998
I E V A
D S.
Pauls
Jurevičs 1931. gadā izdevumā “Burtnieks” Nr. 12 laida klajā darbu ar nosaukumu
“Marksisma paradoksi”, kas bija veltīts Georga Vilhelma Frīdriha Hēgeļa nāves
dienas simts gadu piemiņai. Šajā darbā latviešu filozofs apcerēja Kārļa Marksa
filozofijas pamatprincipus un deva kritisku vērtējumu tās teorētiskai bāzei un
praktiskajam izpausmes veidam, kas bija ieguvis diezgan plašu izplatību tā
laika Eiropā, it sevišķi Padomju Krievijā.
Dotā
referāta mērķis ir dot ieskatu šajā darbā un parādīt Paula Jureviča skatījumu
uz it kā pagājuši posmu mūsu un daudzu citu valstu vēsturē, tomēr vēl joprojām
aktuālu priekš daudziem cilvēkiem. Šis referāts var kalpot kā līdzeklis
elementārākā priekštata iegūšanai par hēgelismu un marksismu kā 19. gs.
ietekmīgākajiem filozofijas virzieniem, kuri savu aktualitāti nav zaudējuši vēl
šobaltdien.
1. Hēgeļa
un Marksa tēzes.
Hēgeļa
filozofija ir labs paraugs tam, ka zināmos apstākļos pat visabstraktākie
filozofiskās domas gājieni var iegūt visai praktisku nozīmi un ka vispār maldās
tie, kas domā, ka filozofisku “teoriju” konstruēšana ir pavisam nevainīga lieta,
kas nekādi nevar iespaidot reālo notikumu gaitu. Tiešām, abstraktāku un grūtāk
saprotamu filozofiju kā Hēgeļa filozofiju nemaz nevar iedomāties: neskatoties
uz to, tā tomēr ir viņa, kas - vismaz šķietami - ir pamatā visplašāk izplatītajam pasaules uzskatam,
pie kura turamies taisni prāta ziņā vismazāk attīstītās masas.
Ko tad
īsti Hēgelis mācīja? Īsos vārdos to varētu izteikt, sakot, ka tas mācīja, ka
visas pasaules notikumu gaita ir stingri padota prāta likumībai, ka īstenībā šī
gaita pat nav nekas cits, kā prāta likumības izpaušanās. Visa pasaules īstenība
Hēgelim atspoguļo tikai loģisku attiecību attīstības pakāpes, kas saplūst ar
laicīgo pasaules tapšanas procesu. No šejienes tad izriet konsekvence, ka šis
tapšanas process ir prātam pilnīgi izzināms, ka tas pat spēj to zināmā mērā it
kā imitēt, neprasot pie tam nekādu padomu no pieredzes. Metodi, kas te jālieto,
Hēgelis sauc par dialektisko, atšķirībā no refleksīvā prāta analītiskās
metodes. Dialektiskā metode dibinās uz tā, ka nevienu atsevišķu pasaules
momentu mēs nespējam domāt kā pilnīgi patstāvīgu, neatkarīgu ne no kā cita.
Tiklīdz ir dots kāds kaut cik noteikts jēdziens, mums tas tūliņ ir jādomā kā
saistīts ar citiem jēdzieniem, it kā tas prasītu tos. Itsevišķi ikviens
jēdziens prasa savu pretstatu, kas ar to ir pretrunas attiecībā. Vispārīgi
pretruna ir tas spēks, kas iekustina pasauli un tās attīstības gaitu. Viss
galīgais, ierobežotais nemitīgi tiecas pārspēt sevi, tapt par kaut ko citu,
pretēju sev. Loģiskā formulējumā tas nozīmē, ka ikviens jēdziens pāriet savā
pretstatā, ka tēze prasa antitēzi, lai beidzot samierinātos ar šo antitēzi
augstākā, pilnīgākā jēdzienā - sintēzē. No tēzes un antitēzi un tad uz sintēzi
- lūk, absolūtās idejas atklāšanās ceļš, un tādam jābūt arī filozofiskās domas
ceļam, kas it kā imitē absolūto tapšanas gaitu. Izejas punkts, no kura jāiziet
- it kā pirmā viselementārākā doma, ko domā absolūtais prāts - ir esamības
jēdziens. Tā ir pirmā tēze. Tā ir tik abstrakta un saturā tukša, ka ir
indentiska ar neesamību. Tomēr, no otras puses, tā ir pretstats neesamībai, kas
tādā kārtā kļūst par pirmo antitēzi. Šī īpatnējā attiecība starp esamību un
neesamību ved pie augstākā jēdziena, kas apvieno tās abas, proti pie tapšanas,
kas tad arī ir pirmā sintēze. No šīs sintēzes tālāk tiek atkal atvasināta jauna
tēze, tā atkal ved pie antitēzes un tad pie sintēzes, kas atkal kļūst par tēzi
utt. Hēgelis domā, ka tādā kārtā iespējams parādīt, kā pamazām, tiklīdz dota
kaut visabstraktākā esamības ēna, nepieciešami rodas vienmēr noteiktākas un
speciālākas determinācijas, tā ka beidzot mūsu priekšā ir visas pasaules ideālā
struktūra un visas tās attīstības pakāpes nepieciešamā racionālā sakarība viena
ar otru.
Šīs Hēgeļa
filozofijas pamatdomas lielā mērā savaldzināja viņa laikabiedrus un aizraušanās
ar viņa filozofiju bija liela. Viņa imponēja it sevišķi arī tā laika
revolucionāri noskaņotai sabiedrības daļai. Tiešām, ja no vienas puses, Hēgeļa
filozofija šķita attaisnojam visu pastāvošo kārtību, tā ka tā varēja tapt par
īstu prūšu valsts filozofiju, tad no otras puses, rādīdama, ka viss
nepieciešamā kārtā vienmēr pārgrozās, pārmainās uz augšu, uz kaut ko pilnīgāku,
tā ar to deva pieturas punktu un attaisnojumu revolucionāriem centieniem, un tā
radās tā saucamais kreisais hēgelisma novirziens. Šis virziens paturēja Hēgeļa
dialektiskās metodes principu, bet visai radikāli pārgrozīja elementus, ar
kuriem šī metode operēja, uz ko jau arī vilinājums bija liels. Tiešām, ja prāts
valda pār pasauli, ja prāta likumi nosaka visa gaitu, tad tas nozīmē, ka prāta
likumi ir tie paši dabas likumi. Bet dabas likumi mums ir labi zināmi - tie ir
mehānikas, matērijas likumi. Runāt par prāta likumiem tādēļ ir neskaidri un
nenoteikti, vienkāršāk un skaidrāk ir indentificēt tas ar matērijas likumiem.
Hēgeļa filozofija tādā kārtā tika apgriezta ačgārni, tika no gara filozofijas
pārvērsta par materiālismu. Šo pārvēršanu it sevišķi veica L. Feierbahs.
K. Markss
- kas arī pieslējās kreisam hēgelisma virzienam - gāja vēl soli tālāk,
sašaurinādams vispārēko materiālistisko bāzi, tiešā atkarībā no tā, ka viņš
savai spekulācijai izvēlējās ne pasauli tās visumā, bet cilvēku sabiedrības
saimniecisko dzīvi un tās attīstību. Uzstādīdams jautājumu par šīs
saimnieciskās dzīves likumiem un dodams arī atbildi uz to, viņš visumā uzglabāja
Hēgeļa metodi: šo attīstību pēc viņa domām nosaka stingra likumība, kas
atgādina zināmu dialektiku, antiētisku pāreju no vienas saimnieciskas formas uz
otru. Pārejot šādā loģiskā demonstrējamā veidā, no vienas formas uz otru,
vispārējā saimnieciskās evolūcija nonākusi līdz kapitālistiskai iekārtai. Vai
tā lai būtu visas cilvēces ekonomiskās attīstības noslēgums? Nekādā ziņā.
Kapitālisms gan ir nepieciešams moments saimnieciskajā dzīves dialektikā, bet
attīstības iekšējās loģikas dēļ tas tiks gluži tāpat pārvarēts, kā visas
iepriekšējās pakāpes, lai dotu vietu sociālistiskajai iekārtai, kuras
realizēšanos tā tad garantē šie materiālie saimnieciskās dzīves likumi. Šie
likumi ir pilnīgi neatvairāmi un tie nosaka ne tikai tieši pašas saimnieciskās
iekārtas, bet arī atsevišķo šķiru pārstāvju “ideoloģijas”, t. i., viņu
reliģiskos, filozofiskos, tikumiskos, tiesiskos utt. Uzskatus, kas visi iziet
uz to, lai attaisnotu zināmu sociālu iekārtu. Cilvēkiem pašiem gan šķiet, ka
viņi turas pie saviem uzskatiem tādēļ, ka tie ir vai nu patiesi, vai taisnīgi,
bet šis šķitums ir maldi, jo nav nekādas objektīvas patiesības un taisnības,
bet ir tikai šķiru patiesība un taisnība. Ideoloģiju iespaidošana no
ekonomiskiem apstākļiem jo neatvairamāka tādēļ, ka tā pa lielai daļai nenotiek
tieši, bet tādā kārtā, ka ekonomiskie apstākļi vispirms izveido īpatnēju šķiru
psiholoģiju un tā atkal savukārt nosaka domu saturu un domāšanas loģiku.
Šinī īsumā skicētajā marksisma mācībā,
kā redzams, ir divas tēzes: viena no tām attiecas uz sabiedriskās iekārtas
evolūciju, otra atkal apgalvo visu cilvēku pārliecību atkarību no materiāliem
faktoriem. Pirmo tēzi šeit neaizskarsim, jo tās novērtēšana ir speciālistu
tautsaimnieku uzdevums, kas jau arī pietiekoši bieži to ir aplūkojuši un pa laikam
nonākuši pie negatīviem rezultātiem. Tādēļ šeit aplūkosim no marksistiskās
mācības tikai to pusi, kas attiecas un t. s. gara zinātnēm, kuru patstāvības un
patiesības pretenzijas tiek noliegtas. Šī tēze marksistiem nav tikai vispārējs
viedoklis, bet tie mēģina realizēt to arī sīkumos un izvest praksē. Nerunājot
nemaz par daudziem marksistiskā virziena apcerējumiem, kas uzstāda sev par
uzdevumu izskaidrot visu pēc aizrādītā fundamentālā priekšraksta, marksisti arī
savās skolās uzstāda par uzdevumu izskaidrot ikvienu filozofiju, pat tās visai
speciālos domu gājienus un atsevišķās tēzes, ar īpatnējiem vispārējiem dzīves
laika ekonomiskajiem apstākļiem un piederību pie zināmas šķiras. Nav šaubu, ka
šadi uzskati un paņēmieni ikvienam no nekādas teorijas iepriekš neieņemtam
cilvēkam šķiet visai paradoksāli, bet tikpat droši ir ka daudziem tie šķiet
pati augstākās patiesības un gudrības atklāšanās. Lai noskaidrotu šos
paradoksus, iepriekš jāaplūko mazliet marksistisko ideju attīstības un
izplatīšanās apstākļi.
2.
Marksisma mesiāniskais raksturs.
Ja jautā, ar ko izskaidrojama Marksa
ideju lieliskā karjera, tad vispirms jātzīmē, ka tā gan ne tik daudz bija
atkarīga no viņu pašu kvalitātes, kā no tā, ka tajā laikā, kad šīs idejas
parādījās, bija jau izveidojusies strādnieku šķira, kurai gāj grūti un kas
nekādi nebija apmierināta ar savu stāvokli. Šī šķira, skaitā jau liela, bija
pilnīgi nespēcīga, kamēr tai nebija vadoņu u n vadoņi atkal nespēcīgi kamēr
tiem nebija vadošu ideju. Marksa mācība te nāca kā evaņģēlijs: vai tā bija
pareiza vai nepareiza, tā vienoja, tā deva ideoloģiju un šī ideoloģija,
jāatzīst, bija visai pielāgota tā laika proletariāta stāvoklim. Strādnieki bija
neapmierināti, bet bija nespēcīgi kaut ko darīt savā labā, un arī sabiedrotie nekur
nebija. Marksa mācības lielākais nopelns šeit bija tas, ka tā, no vienas puses,
pasludinādama, ka proletārieši ir izredzētā šķira, kas sīvā cīņā atpestīs
pasauli no kapitālisma grēkiem, no otras puses, deva šai cīņai sabiedroto, un
pie tam visvarenāko, kādu vien iespējams, proti - pašus materiālās dabas un
ekonomiskās attīstības likumus, vārdu sakot - paši Fātumu. Šo marksisma
mesiānisko raksturu - kas bez šaubām stāv sakarā ar to, ka viņa autors
piederēja pie ēbrejiem, kuros mesiānisma tendences ir neizdzēšami iesakņojušās
- nedrīkst aizmirst, ja to grib kaut cik saprast. Tāpat kā pirmiem kristiešiem
visās vajāšanās un ciešanās bija viens sāpju remdinājums - apziņa, ka Dievs ir
ar tiem un agri vai vēlu viņu lieta uzvarēs un tie gūs atmaksu, - tāpat arī proletārietim
Markss deva apziņu, ka ar viņu ir Fātums, ka viņa lieta ir pašas dabiskās
attīstības lieta un tādēļ uzvara ir droša un neapšaubāma. Šis evaņģēlija, šis
jaunās ticības raksturs tad arī bija tas, kas nodrošināja marksismam
piekrišanu, jo tas veldzēja pagurušos un desmitkārtoja viņu spēkus. Cīņai un
tās taktikai ļoti izdevīgi bija arī tas, ka jaunais Dievs bija matērija un tās
likumi. Tas bija vienaldzīgs pret morāli, tas neprasīja mīlestību, tas neliedza
cietsirdību, viltību, nežēlību: daba ir vienaldzīga pret visām vērtībām un tai
vienalga, vai tās likumus izpilda ar mīlestību vai naidu. Tiem, kuriem bija maz
kā materiālu, tā garīgu vērtību, kas visvairāk spēja tikai kvēlot skaudībā un
naidā, tiem šis Dievs tad arī bija tas labākais, ko tie varēja vēlēties. No
šejienes tad arī izskaidrojama skaudrā antireliģiskā propoganda, kas saistās ar
marksismu: tā ir cīņa pret pretējās šķiras Dievu, kam ir cits raksturs, kas
palīdz šiem pretiniekiem, bet vājina pašu spēkus un ticību, jo nosoda cerību
liktu vienīgi uz matēriju un tās spēkiem. Šis apstāklis, ka marksisms saistījās
ar strādnieku šķiras tieksmi pēc labāka ekonomiskā stāvokļa un ar tās
nepieciešamo vajadzību atrast kaut kur garantijas, ka cīņa par šo mērķi būs
sekmīga, tad arī nospēlēja izšķirošo lomu un nodrošināja marksisma panākumus
neatkarīgi no tā, vai tam bija vai nebija arī teorētiski attaisnojamas bāzes.
3.
Patiesības grauds marksismā.
Ja nu piegriežamies šai teorētiskai
bāzei, tad jāsaka, ka tā vismaz pa daļai satur dažus vērtīgus atzinumus, proti
tai savā daļā, kas apgalvo ,ka cilvēku politiskās un vispārējās pārliecības, -
viņa paasaules uzskats - lielā mērā ir
atkarīgs no viņa sabiedriskā stāvokļa, no tā, pie kādas šķiras tas pieder. Nav
šaubu, ka tas tiešām tā ir ar deviņdesmit procentiem cilvēku. Un tas arī
saprotams: ir jau pazīstams skeptiķu apgalvojums, ka cilvēkam prāts jau eot
tikai priekš tam, lai attaisnotu tā iegribas un vēlēšanās. Pilnīgi pieņēmams
tādēļ, ka tiešām cilvēki, kuriem viņu sabiedriskais stāvoklis izdevīgs, visiem
līdzekļiem mēģinās atrast argumentus, kas attaisnotu acumirklīgās situācijas
pastāvēšanu, tāpat kā, no otras puses, tie - kuriem tas nav izdevīgi, mēģinās
visiem līdzekļiem pierādīt tā nelikumību un netaisnību. Nevajag pie tam
iedomāties, ka tas notiktu ar kādu iepriekšēju nolūku sagrozīt patiesību un
paust melus: pavisam nē, - tas var notikt ar visšķīstākās taisnības un
patiesības apziņu. Katrs, kam bijuši novērojumi par to, cik radikāli grozās
cilvēku spriešanas veids atkarībā no tā, vai ir vai nav aizskartas kādas viņu
intereses, zinās, ka šī parādība ir viena no visparastākajām un no
visnenovēršamākajām. Tādēļ tad arī saprotams, ka mēs ik dienas sastopam
atsevišķu šķiru pārstāvjus, kas savu egoistisko interešu apmātībā ir pilnīgi
nespējīgi redzēt lietas kaut cik objektīvā gaismā. Lielākā daļa kapitālistiskās
šķiras pārstāvju tiešām ir pa laikam visai aprobežoti “buržuji”, kuru dēļ visa
pasaule varētu sagrūt un iet bojā, ja tikai tie varētu glābt savas intereses,
varētu pasargāt neaizskartu savu pasaules uztvērumu. Sava īpatnēja aprobežotība
tāpat ir raksturīga tipiskam sīkpilsonim, zemniekam, strādniekam, muižniekam.
Nav šaubu arī par to, ka ir bijuši gadījumi, kur zinātne ir sagrozījusi
patiesību šķiras interešu dēļ, tāpat arī, ka māksla un literatūra bieži tām ir
kalpojusi, vai atkal tikusi vajāta, kad tā to nav darījusi. Un ka reliģija
allaž tikusi izmantota “kungu” varas uzturēšanai, to, par nožēlošanu, arī nav
iespējams noliegt: mēs latvieši to esam izbaudījuši paši uz saviem pleciem. Šis
patiesības grauds, kas atrodams kritikā, ko marksisms vērš pret pilsonisko
sabiedrību, ir nepieciešami jāatzīst, jo tas ir pirmais noteikums, ja grib
marksismu uzvarēt. Pilsoniskajai sabierībai ir jāizravē nezāles tik lepni aug,
reliģijai ir jāatdzimst, jātop brīvai no kalpošanas pasaulīgām interesēm -
tikai tad cīņa par kultūras vērtībām, ko cilvēca līdz šim radījusi, tiešām
varēs būt sekmīga. Patiesībā šie negatīvie fakti, ko piemin marksisms, visiem
ir tik labi zināmi, ka uzskatāmi gandrīz par banālām patiesībām, un ja
marksisms to vien teiktu, tad viņš gan nevienu nepārsteigtu.
S E C I
N Ā J U M I.
Paula Jureviča kritiskais apcerējums par
marksistiskajiem uzskatiem uzskatāms ne vairāk kā īss, konspektīvs apskats par
šo filozofisko strāvu vispār, bet ne konsekventa ideju kritika. Veltīts Hēgeļa
atceres dienai darbs nesatur izsmeļošu informāciju, kas būtu nepieciešama
fundamentālai analīzei, bet ir rakstīts tikai kā filozofisks personīgo uzskatu
atreferējums.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru