Kad uzņēmums ir
izlēmis, kādas izejvielas un kādus materiālus ir nepieciešams iepirkt, jāveic
piegādātāja izvēle.
Galvenie etapi:
1.
Potenciālā piegādātāja meklēšana:
a)
konkursa izsludināšana;
b)
reklāmas materiālu izpēte: firmu katalogi, sludinājumi
masas informācijas līdzekļos, internetā utt.;
c)
izstāžu, gadatirgu apmeklēšana;
d)
sarakste un personīgie kontakti ar iespējamiem
piegādātājiem.
Iepriekšminēto pasākumu
rezultātā veidojas potenciālo piegādātāju saraksts.
2.
potenciālo piegādātāju analīze.
Potenciālo piegādātāju
saraksts tiek analizēts, par pamatu ņemot speciālus kritērijus, kuri ļauj
īstenot nepieciešamo, vēlamo piegādātāju atlasi. Šādu
kritēriju skaits var sasniegt vairākus desmitus. Vienlaicīgi darbojas
arī ierobežojošie rādītāji – cena; piegādātā pakalpojuma, preces kvalitāte, kā
arī piegāžu drošība, ko saprot kā spēju noteiktā termiņā izpildīt saistības;
asortimentu; kvalitāti un piegādājamās produkcijas daudzumu.
Citi kritēriji, kuri jāņem
vērā, izvēloties piegādātāju, ir:
● piegādātāja attālums līdz
patērētājam;
● tekošo un ekstra
pasūtījumu izpildes laiks;
● rezerves iespēju lielums;
● piegādātāja kvalitātes
vadības sistēma;
● psiholoģiskais klimats pie
piegādātāja (streiku iespējamība u.tml.);
● piegādātāja finansiālais
stāvoklis, viņa kredītspēja.
Pēc potenciālo piegādātāju
analīzes, izveidojas konkrētu piegādātāju saraksts, ar kuriem uzņēmums vēlētos
sadarboties.
3.
Rezultātu novērtēšana darbam ar piegādātājiem.
Uz piegādātāju izvēli jūtamu
iespaidu atstāj jau agrāko līgumdarbu izpilde (ja agrāk bijusi sadarbība). Tam
izstrādā speciālu vērtējuma skalu, kas palīdz
“izskaitļot” piegādātāja reitingu. Pirms
reitinga izskaitļošanas ir nepieciešams veikt pērkamo darba priekšmetu
grupēšana.
Iepērkamās preces, izejvielas un materiāli
nav vienādi no ražošanas vai realizācijas procesa skata punkta. Dažu detaļu
piegādes neregularitāte var novest uzņēmumu līdz ražošanas procesa apturēšanai
(jo nav preces realizācijai – neapmierināts pieprasījums, līdz ar to zūd tirgus
un uzņēmuma peļņa). Šajā situācijā kā galvenais piegādātāj izvēles kritērijs ir
darba priekšmetu piegāžu drošība (ka piegādās laikā).
Ja no ražotāja viedokļa vai ražošanas procesa iepērkamie
darba priekšmeti nav svarīgi, tad piegādātāja izvēlē svarīga loma būs izdevumi
iegādei un piegādei.
Piemērs – kā izskaitļot piegādātāja reitingu. Pieņemsim, ka
uzņēmumam jāiepērk prece A, kuras deficīts nav pieļaujams. Līdz ar to 1. vietā
būs piegādes drošības (garantijas kritērijs). Pārējo kritēriju svarīgums
sarindots pēc sagādes daļas darbinieku eksperimentālās atlases. Vērtējumu var noteikt arī eksperti. (1.tab.)
Reitinga
galējā nozīme tiek noskaidrota, summējot kritērija nozīmīguma un tā
vērtējuma reizinājumu. Izskaitļojot reitingu katram piegādātājam, noskaidrojam
labāko sadarbības partneri.
Ja stājas saimnieciskos sakaros ar nezināmu
partneri, uzņēmums pakļauj sevi riskam. Neregulāras un negodprātīgas
piegādātāju darbības rezultātā ir iespējama ražošanas programmas neizpilde vai
tieši finansiālie zaudējumi. Segt zaudējumus vienmēr ir grūtības. Līdz ar to
uzņēmums meklē dažādus paņēmienus kā izbēgt no šādiem nedrošiem piegādātājiem.
Rietumu uzņēmumi nereti izmanto speciālu aģentūru pakalpojumus, kuras sagatavo
izziņas par piegādātājiem, t.sk. izmanto neformālus kanālus. Šīs izziņas var
saturēt šādu piegādātāja finansiālā stāvokļa informāciju:
● likviditātes attiecība pret parādu summu;
● pārdošanas apjoma attiec. Pret debitoru
parādiem;
● tīrā peļņa pret realizācijas apjomu;
● naudas līdzekļu plūsma;
● krājumu apgrozījums.
Vietējie uzņēmumi pašlaik izvēlas
piegādātājus pamatojoties uz savu informāciju. Uzņēmumā, kuram ir daudz
piegādātāju, ir izveidojies uzticamo, labi zināmo saraksts. Ar šiem uzņēmumiem
var līgumā paredzēt priekšapmaksu. Ja uzņēmums nav šajā sarakstā, līgumā var
paredzēt vairākus punktus, kas garantē finansu un citu interešu drošību.
Izmantotā literatūra:
Dace
Stūre II P 3.2.
Piemērs , kā izvēlēties piegādātāju:
Iedomāsimies, ka ir 2 firmas (A un B), kas
ražo vienādu, vienādas kvalitātes produkciju. Abas firmas ir zināmas un drošās.
A firmas trūkums – atrodas no piegādātāja par 200 km tālāk nekā B firma (A
firmai – 500 km; B – 300 km). No citas puses – A preces ir pakotas uz
paliktņiem un ir mehāniski izkraujamas. B – preces piegādā kastēs, kuras ir
jāizkrauj ar rokām. Kravas pārvadāšanas tarifs 500 km ir 0.5 nosacītas par km.
Kravas pārvešanas tarifs 300 km attālumā ir augstāks – 0.7 nosac. naudas vien.
uz km.
Izkraušanas laiks kravai uz paliktņiem ir 30
min., otrai ir 10 stundas. Strādnieka
likme stundā ir 6 nosac. naudas vien.
|
Uzņēmums A
|
Uzņēmums B
|
Transporta izdevumi
|
0.5*500=250naudas vien.
|
0.7*300=210 n. v.
|
Izkraušanas izdevumi
|
6*0.5 (h)=3 naudas vien.
|
6*10=60 n. v.
|
Izdevumi kopā
|
253 naudas vien.
|
270 naudas vien.
|
Ja ņem vērā tikai transporta izdevumus, tad
priekšroka ir B uzņēmumam, bet, ja ņem
vērā arī iekraušanas – izkraušanas darbus, tad šis variants ir mazāk
ekonomisks, salīdzinājumā ar A uzņēmuma piegādi. (Dod ekonomiju par 17 naudas
vien.)
Piegādātāja izvēles
kritēriji
|
Kritērija nozīmīgums
|
Kritērija nozīmīguma
novērtējums 10 ballu sist.
|
Īpatsvara kritērija
reizinājums ar vērtējumu
|
Piegādes drošums
|
0.30
|
7
|
2.1
|
Cena
|
0.25
|
6
|
1.5
|
Preces kvalitāte
|
0.15
|
8
|
1.2
|
Samaksas nosacījumi
|
0.15
|
4
|
0.6
|
Neplānotu piegāžu
iespējamība
|
0.10
|
7
|
0.7
|
Piegādātāja finansiālais stāvoklis
|
0.05
|
4
|
0.2
|
Kopā
|
1.00
|
|
6.3
|
Galvenie piegādātāja izvēles etapi:
1.
Potenciālā piegādātāja meklēšana:
a)
konkursa izsludināšana;
b)
reklāmas materiālu izpēte: firmu katalogi,
sludinājumi masas informācijas līdzekļos, internetā utt.;
c)
izstāžu, gadatirgu apmeklēšana;
d)
sarakste un personīgie kontakti ar iespējamiem
piegādātājiem.
2.
Potenciālo piegādātāju analīze.
Citi kritēriji, kuri jāņem
vērā, izvēloties piegādātāju, ir:
● piegādātāja attālums līdz
patērētājam;
● tekošo un ekstra
pasūtījumu izpildes laiks;
● rezerves iespēju lielums;
● piegādātāja kvalitātes
vadības sistēma;
● psiholoģiskais klimats pie
piegādātāja (streiku iespējamība u.tml.);
● piegādātāja finansiālais
stāvoklis, viņa kredītspēja.
3. Rezultātu novērtēšana darbam ar piegādātājiem.
Finansiālā informācija:
●
likviditātes attiecība pret parādu summu;
● pārdošanas apjoma attiec. Pret debitoru
parādiem;
● tīrā peļņa pret realizācijas apjomu;
● naudas līdzekļu plūsma;
● krājumu apgrozījums.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru