LU Sabiedrības vadības
katedras maģistratūras 1.kursa studente
Linda
Praktiskā
ētika
referāts
Morālās situācijas analīze
Rīga
` 2001
Situācijas
vērtējums
Pašvaldības
struktūrvienības vadītājs panāk, ka
darbinieks uzraksta atlūgumu aiziešanai no darba viņa vadītajā struktūrvienībā,
balstoties tikai uz kāda klienta sūdzību par šo darbinieku, kas vēlāk
izrādījies nepamatots darbinieka apmelojums.
Viena no viss senākajām un sarežģītākajām regulatīvajām
sistēmām ir morāle - savdabīga cilvēku kopdzīves organizācijas forma, kuras
mērķis ir nodibināt optimālas attiecības starp indivīdu un sabiedrību,
vienlaikus veicinot gan sabiedrības saliedētību un dzīvotspēju, gan personības
labklājību un attīstību. Svarīgākā morāles funkcija ir cilvēka savstarpējo
attiecību regulācija [1]. No morāles viedokļa, ja mēs pieņemam, ka morāle ir
jābūtība - normas, vērtības, principi, tad kādu principu vadīts vadītājs tā
rīkojās? Vai ir attaisnojama šāda rīcība? Vai tā ir taisnīga?
Manuprāt, šī situācija no morāles viedokļa ir
nepieņemama, kā arī no tīri profesionālā viedokļa, jo konkrētais vadītājs
paļāvās tikai uz vienas puses apsūdzību un pieņēma to par absolūtu, to
nepārbaudot.
Cilvēka aktivitāte var būt radoša vai postoša, jēgpilna
vai bezjēdzīga, vēlama vai bīstama atkarībā no virziena, kādā darbība vērsta
[1]
Manuprāt, šī situācija ir saistīta
ar taisnīgumu un tā izpratni. Morāle ir vienīgā regulatīvā sistēma, kurā rīcības izvēli ietekmē tādi
darbības motīvi kā labais, pienākums, cieņa un pašcieņa, gods, sirdsapziņa,
taisnīgums un citas ētiskās vērtības[1].
No juridiskā viedokļa šī situācija ir nevainojama.
Iesaistītās
puses un to intereses, kuras no tām ir pozitīvas kuras negatīvas
·
Vadītājs
- autoritatīva persona (apzinās savu
varu), cilvēks savā vietā, kuram ir
svarīgi kā šo
situāciju atrisināt tā, lai viņš
izskatītos labi priekšniecības acīs
·
negatīvi, ja prioritāte ir tikai sava tēla labās slavas
saglabāšana
jebkuriem līdzekļiem;
- tai pašā laikā amatpersona,
kura nevēlas, lai par šo situāciju uzzinātu
kāds vēl bez
iesaistītajām personām - pozitīvi, ja ņem vērā to, ka negatīvas emocijas
traucētu tikai kolektīva efektīvu darbību, radītu nedrošību, mazinātu
pārliecību par veicamā darba pozitīviem rezultātiem un klientu apmierinātību ar
saņemtajiem pakalpojumiem;
·
cilvēks,
kurš ir burta kalps, pārzin darba likuma kodeksu un strādā tā, lai
augstākstāvošai institūcijai būtu lepnums par viņa ieguldījumu - negatīvi,
ja darbība tiek pakļauta tikai likumam, noteikumiem, normatīvajiem aktiem
neredzot, neizjūtot cilvēku
neiedziļinoties esošajā situācijā, nemēģinot atrisināt to cilvēciskā veidā,
piemēram pārrunu ceļā utml;
·
cilvēks
dilemmas priekšā - kas ir svarīgāks klients un viņa intereses, vai
darbinieks un darbinieka intereses ? Kā
izskatīsies viens vai otrs lēmums
par labu kādai no pusēm? - pozitīvi,
ja tas mudina izvērtēt situāciju dziļāk,
izanalizējot katras puses viedokli, tā
cēloņus un sekas;
- vēlas, lai darbinieks nepretojoties pats
uzraksta atlūgumu - negatīvi, jo
darbiniekam netiek dota iespēja ar dabu
pierādīt savu profesionālismu un
tiek liegta iespēja tūlītēji saņemt
bezdarbnieka pabalstu un visas no tā
izrietošās
sekas.
·
Darbinieks
- persona, kura ir pārsteigta par šādu sūdzību, jo profesionālā darbība
viņaprāt nav bijusi vērsta pret klienta
labklājību vai sociālās situācijas
pasliktināšanos - pozitīvi, jo ir pārliecināts par savu nevainību
šajā
situācijā, jo darbs ir veikts pēc visiem profesionālajiem standartiem;
- cilvēks ar aizvainotu pašlepnumu - negatīvi, ja
darbinieks ir aizvainots,
viņš ir pasīvs, viņš necīnās par taisnīguma ievērošanu, neaizstāv
savu
profesionālo un cilvēcisko pozīciju, viņš ir šīs negatīvās emocijas
varā.
- darbinieks kurš ir veicis savus pienākumus
pēc tīrākas sirdsapziņas,
vadoties
no normatīvajiem aktiem konkrētā darba veikšanā - pozitīvi, jo
ir ievēroti visi priekšnosacījumi, lai
neveidotos sūdzību izraisoša situācija;
- darbinieks, kurš jūtas aizskarts un nenovērtēts, kā arī
apmelots -
negatīvi, ja darbinieks ir pasīvs šajā situācijā;
-
vēlas panākt situācijas taisnīgu atrisinājumu - pozitīvi, ja pamatā ir
izveidojušās situācijas detalizēts
izvērtējums un patiesa vēlme panākt
taisnīguma uzvaru.
·
Klients
- situācijā ieinteresēta persona, kura
faktiski ir situācijas izraisītāja, ambicioza,
ar
savām konkrētām prasībām un konkrētu apsūdzību - negatīvi, jo
apsūdzība nav pamatota,
darbinieka pamatots atteikums ir pārvērsts, par
apmelojumu, šeit darbojas tikai personīgā labuma panākšana jebkuriem
līdzekļiem;
-
persona, kas atrodas prasītāja lomā gan darbinieka, gan vadītāja acīs, bet ir
uzdrošinājusies ziņot par sev subjektīvi neapmierinošo situāciju
attiecībās ar
darbinieku - varētu būt pozitīvi, jo ir aktīvs un cīnās par savām
tiesībām, bet
šīs
situācijas kontekstā tas ir vērtējams negatīvi, jo ziņojums ir
apmelojums;
·
vēlas
panākt situācijas atrisinājumu par labu savai sociālai situācijai -
negatīvi, ja netiek ņemta vērā
darbinieka profesionalitāte, darbinieks kā
cilvēks, kas godprātīgi veic savu darbu un
paredzot, ka situācijā varētu ciest
darbinieks.
Profesionālās ētikas princips ir tāds, ka kāda darbība
notiek, lai radītu lielāku labumu abām pusēm - gan klientam, gan organizācijai
kopumā, nevis lai vairotu praktizējošā darbinieka pozīcijas un varu. [2]. Mūsdienās situācija ir ļoti sarežģīta, jo pārsvarā
lielākais vairums cilvēku cenšas no savām profesijām un amatiem iegūt pēc
iespējas lielāku labumu pirmkārt tieši sev un tikai pēc tam viņi domā par pārējo
sabiedrību. No psiholoģijas viedokļa tas ir ļoti saprotami, jo katram cilvēkam
ir kaut kādas primārās vajadzības, kuras viņš cenšas apmierināt, tāpat katram
cilvēkam ir iedzimta varas griba, tikai cilvēkiem ir dažādas prioritātes dzīvē,
tādēļ viens var uzskatīt, ka dzīvē daudz svarīgāk ir nokļūt tuvāk valdošajām
lomām organizācijā vienalga, ar kādiem līdzekļiem, savukārt, citam daudz
svarīgāk būs rīkoties pēc viņa sirdsapziņas, tādā veidā ievērojot ētikas normas
Visi iespējamie rīcības varianti un
to analīze
Šeit es vēlētos atcerēties to, ka morāle ir cilvēku tiešo
savstarpējo attiecību optimālai saskaņai un gudrai vadīšanai vēsturiski
izveidota kultūras forma, kuras nolūks ir orientēt indivīdu saprātīgam
līdzsvaram ar cilvēci un sabiedrību, ierobežojot cilvēka savtīgo vēlmju un
tieksmju pārmērības un patvaļu [1]
Rīcības variantus es apskatīšu izmantojot ētisko stilu
klasifikāciju no lēmuma pieņēmēja viedokļa, kas konkrētajā situācijā ir
pašvaldības uzņēmuma vadītājs.
Normatīvais - ja vadītājs būtu izteikts šī stila pārstāvis, tad viņa
rīcība būtu pakļauta konkrētiem normatīvajiem aktiem, kā piemēram, Latvijas
darba likumu kodekss, un tur noregulētai kārtībai. Tātad no darbinieka tiktu
pieprasīts nekavējoši tā eventuālās
rīcības paskaidrojums. Un tālākā rīcība
- tiktu vai netiktu piemērots
disciplinārsods. Vienvārdsakot vadītāja rīcību nosaka tikai konkrēti viņa
darbību šajā amatā regulējošie dokumenti. Netiek ņemts vērā konteksts, emocijas
ne tik.
Pozitīvā puse šim rīcības variantam ir tā, ka tiek
ievērota procedūra, netiek aizmirsti darbību regulējošie normatīvie akti, bet
negatīvā puse ir tā, ka netiek ņemts vērā konteksts, situācija netiek
izmeklēta.
Lielākā labuma - šajā gadījumā , ja vadītājs ir izteikts šī stila
pārstāvis viņš ķersies pie detalizētas izvērtēšanas, bet ne jau konkrētās
situācijas, bet jau situācijas risinājuma seku izpētes. Tiek uzstādīts
jautājums - kādā gadījumā viņš panāktu lielāku labumu, vai, ja apmierinātu
klienta vajadzību tādejādi zaudējot labu darbinieku, kas gan varbūt nav liels
zaudējums ņemot vērā to, ka darbinieks ir viens no 60, jeb zaudēt klientu,
kurš ir viens no 35 000, tādejādi
apmierinot darbinieka vajadzību pēc esošā darba.
Izvērtējot šo rīcības variantu, gribu teikt, ka pozitīvi
varētu būt tas, ka tiek veikta kaut vai seku izpēte, bet tomēr izpēte, bet
negatīvais aspekts šeit būs saistīts noteikti ar to, ka neapmierinātie būs gan
vienā, gan otrā gadījumā, tātad pilnīgu kompromisu te nevar atrast.
Lojālais - šajā gadījumā, ja vadītājs ir izteikts šī stila
pārstāvis, pastāv divas alternatīvas un tās ir atkarīgas no tā, pie kuras
grupas viņš sevi pieskaita, ar kuru grupu izjūt šo saistību, izjūt tās
vajadzības un jūtas tās aizstāvis. Tātad, ja vadītājs sevi identificē ar savu
augstākstāvošo priekšniecību, kas prasa un sagaida no viņa tikai pozitīvus
rezultātus, klientu apmierinātību ar sniegtajiem pakalpojumiem, to kvalitāti,
laicīgumu utt., tātad tiks darīts viss,
lai grupas intereses, kuru tas pārstāv tiktu aizstāvētas, ja drauds ir
eventuāli negodīgs un neprofesionāls darbinieks, tad rīcība iespējams būs vērsta pret darbinieku.
Ja vadītājs identificē sevi ar vadītās pašvaldības
struktūrvienības kolektīvu, tātad arī ar konkrēto darbinieku, uz kuru krīt aizdomas par nekompetenci un
negodīgumu, tad rīcība būs pretēja iepriekšminētajai.
Ņemot vērā gan vienu, gan otru rīcības variantu,
manuprāt, pozitīvi var akcentēt to, ka tiek pārstāvētas katras konkrētās grupas
intereses, tās tiek argumentēti aizstāvētas, bet tajā pašā laikā negatīvi
varētu vērtēt, to, ka otras puses viedoklis un argumenti praktiski netiek ņemti
vērā, notiek aktīva pretdarbība.
Piesardzīgais - gadījumā, ja vadītājs pārstāv šī stila
praktiķus, tad rīcība varētu būt sekojoša - sūdzība ir saņemta, darbinieks
uzklausīts, bet lai nesaceltu lielu
ažiotāžu ap šo gadījumu, kas varētu kaitēt ikdienas darba efektivitātei,
struktūrvienības tēlam un negatīvi ietekmēt augstākstāvošo institūciju
attieksmi par notiekošo struktūrvienībā, mēģinās novilcināt lēmuma pieņemšanu,
pieņemot, ka klients par savas sūdzības tālāko ceļu neinteresēsies un viss
noklusīs.
Lemjot par šī risinājuma plusiem un mīnusiem, gribu
teikt, ka pozitīvs ir tas, ka vadītājs rūpējoties par savas struktūrvienības
tēlu necels lieku troksni, tā saudzējot gan kolektīvu, gan iesaistītās puses,
bet negatīvi vērtējama ir šāda pasīva rīcība, jo pastāv iespējamība, ka tomēr
viss nenoklusīs.
Aristokrātiskais - kā jau īstens šī stila pārstāvis vadītājs konkrēto
situāciju analizēs un lēmumu pieņems saskaņā ar savu goda izpratni. Viņaprāt,
tas būtu zem sevis cienoša cilvēka goda nerīkoties šajā situācijā, vai
rīkoties, kā to būtu darījis piesardzīgā stila pārstāvis. Situācijas
atrisinājums noteikti būtu viņaprāt vainīgā sodīšana.
Pozitīvi, izvērtējot šo rīcības variantu, man šķiet tas,
ka vadītājs ir aktīvs, viņš analizē un izvērtē un pieņem lēmumu, negatīvs
varētu būt tas, ka lēmums ir ļoti subjektīvs.
Intuitīvais - šīs ir ļoti
subjektīvs stils, acumirklīgs lēmums. Tikai, lai ātri izlemtu un reaģētu uz
iesniegto sūdzību var pieņemt jebkuru lēmumu, pat pašu nepraktiskāko un
apšaubāmāko, pat arī netaisnīgāko. Eventuālie rīcības varianti šī stila
pārstāvim - vadītājam: sasaukt kopā konkrētajā situācijā iesaistītās puses un
izrunā visus par un pret, uzklausa katras puses versiju atkārtoti, lai noskaidrotu
cēloņus un varētu taisnīgi atrisināt situāciju. Kā nākamais iespējamās rīcības
variants varētu būt - nekavējoties
atlaist darbinieku vai vēl trešais rīcības variants - uzstāda papildus
noteikums darbiniekam, novēro tā turpmāko darbību, faktiski izdara visu, lai
darbinieks pats uzraksta atlūgumu, tas ir neiztur spiedienu un atsakās turpmāk
pildīt darba pienākumus šajā struktūrvienībā.
Viennozīmīgi, manuprāt, pirmais piedāvātais variants ir
vērtējam kā pozitīvs, bet pēdējie divi kā negatīvi, jo tie nepieļauj kompromisu
un nekādā gadījumā taisnīgu situācijas atrisinājumu.
Iejūtīgais - šajā gadījumā, konkrētā rīcības stila pārstāvis varētu
rīkoties atšķirīgi, saskaņā ar to, kurai no iesaistītajām pusēm viņš jūt līdzi,
vai tas ir klients, vai tas savukārt ir darbinieks. Pastāv arī iespējamība, ka
izteikts šī stila pārstāvis varētu atrisināt radušos situāciju ar abu pušu
samierināšanu.
Līdzīgi kā izvērtējot iepriekšējā stila pārstāvja rīcību
varu teikt, ka negatīvi ir tas, ka atrisinājums būtu atkarīgs no simpātijām
pret vienu vai otru pusi, bet pozitīvi varētu būt tas, ka puses tiktu
samierinātas, tātad tiktu atrasts kompromiss.
Vitālais - vadītājs, kurš
pakļauj savu rīcību attiecīgajam stilam
rīkosies, manuprāt, sekojoši - neparisinās
situāciju, bet kolektīvā radīs papildus spriedzi un stresu. Cietīs ne
tikai iesaistītais darbinieks, bet arī kolēģi, kuri satrauksies par šādas
situācijas atkārtošanos un vadītāja reakciju. Kā arī iespējama vadītāja rīcība
attiecīgi no katras puses izteiktajiem argumentiem savas aizstāvības sakarā un
kura argumenti tam šķitīs tie pārliecinošākie tā pusē tad arī vadītājs
nostāsies, un tam par labu atrisinās šo situāciju.
Konkrētās situācijas risināšana pakļaujot darbiniekus
stresam, ir vērtējama negatīvi, bet argumentu uzklausīšana ir atzīmējam
pozitīvi, jo tā ir pielīdzināma situācijas analīzei un viedokļa ņemšanai vērā.
Radošais - situāciju risinot no šī stila rīcības iespējām, arī
paveras vismaz divi risinājumi, kā piemēram, vadītājs pieaicina klientu kā
sabiedrisko novērotāju darba procesā, lai tas iepazītos ar regulējošiem
normatīvajiem aktiem un to praktisko pielietojamību attiecībā uz tādiem pašiem
klientiem, kā viņš, vai arī pat pieņem darbā klientu, lai tas pats pārliecinās
par darbinieka rīcības pareizību vai nepareizību.
Šajā gadījumā ir grūti parādīt pozitīvās un negatīvās
puses, tie ir pārāk fantastiski un grūti iedomāties, ka vadītājs varētu tos
realizēt dzīvē, bet tomēr klienta pieaicināšana novērot darba procesu, varētu
būt pozitīvāka, nekā tā pieņemšana darbā, jo tomēr profesionālas zināšanas ir
nepieciešamas, lai veiktu attiecīgo darbu.
Pilnīgākā
varianta izvēle un tā pamatojums
Vēlreiz pārlūkojot izvērtētos rīcības variantus, man viss
simpātiskākais šķiet intuitīvā stila pārstāvētais variants, kur vadītājs sasauc
kopā konkrētajā situācijā iesaistītās puses un izrunā visus par un pret,
uzklausa katras puses versiju atkārtoti, lai noskaidrotu cēloņus un varētu
taisnīgi atrisināt situāciju.
Savu izvēli vēlos pamatot ar trīs dažādu autoru
palīdzību.
Sociālās darbības subjektu, īpaši cilvēku tiešie kontakti
un attiecības ir viena no nepabeigtākajām, nepastāvīgākajām un grūtāk
prognozējamām parādībām [1].
Sabiedrība nevēlas, lai to vadītu negodīgi vai
nekompetenti administratori [3]
Organizācijas vadītāja rīcība ir piemērs, kas rāda viņa
uzskatus par atbildīgu un bezatbildīgu rīcību [3].
Administrators var ne tikai noteikt savas organizācijas
morālo klimatu, bet arī ar konkrētiem pasākumiem nodrošināt ētisku rīcību:
·
pieņemt
darbā cilvēkus, kuru pagātne ir rūpīgi pārbaudīta;
·
izstrādāt
ētikas mācību programmas;
·
regulāri
kontrolēt padoto rīcību;
·
rūpīgi
izmeklēt sūdzības par organizācijā pieļautajiem pārkāpumiem.[3]
Ja lēmuma pieņemšanā rodas konflikts starp vērtībām,
cilvēks ar stabilu vērtību sistēmu nezaudē laiku, domājot kā rīkoties. Šāds
cilvēks var rīkoties ātri un pārliecināti.
Viena no jēdziena “ētika” definīcijām ir pareizās rīcības
izvēle. Šī definīcija ir laba ne tikai īsuma dēļ, bet arī lietoto terminu dēļ.
Termins izvēle atgādina, ka pārdomas par ētiku ir process, bet rīcība
atgādina, ka pārdomām jābeidzas ar
reālu darbību.[3] Šī definīcija,
manuprāt, vēl papildus paspilgtina izvēlēto rīcības variantu.
Sabiedrībā un kultūrā pastāv dažādi līdzekļi un
institūti, lai vadītu un virzītu sociālo darbību un attiecības, lai nodrošinātu
sabiedrības pastāvēšanu un veicinātu tās attīstību, maksimāli iesaistot
darbības subjekta (cilvēka, sociālās grupas, šķiras, organizācijas) enerģiju
perspektīvu kopības mērķu sasniegšanai[1]
Ar dažādu efektu un rezultātiem neskaitāmas instrukcijas,
noteikumi, likumi, norādījumi cenšas panākt saskaņu sociālo sistēmu darbībā un
attiecībās[1].
Tāpat kā citām regulatīvajām sistēmām, arī morālei ir
noteikti sociāli mērķi un uzdevumi, no kuriem svarīgāko vidū minami:
·
attiecību
saskaņošana, virzot cilvēku (vai to grupu) tieksmes kopdarbībai, nevis
pretdarbībai;
·
rīcības
brīvības pakāpju daudzuma ierobežošana saskaņā ar sistēmas kopmērķiem;
·
attiecību
vienveidības panākšana (unifikācija), lai atvieglotu sistēmas vadīšanu un pašvades
procesus tajā [1]
Morāle ir viens no faktoriem, kas ietekmē sociālo
darbību, virzot to taisnīgai tiesību un pienākumu sadalei. Blakus citiem
darbības mērķiem - materiālo labumu ražošanai, sociāli organizatoriskajiem
pārkārtojumiem - tā vērsta uz atsevišķas
sociālās grupas vai organizācijas patvaļas ierobežošanu.
Ar dažādām neredzamām saitēm vienoti sadzīvē, cilvēki
gūst iespējas savas personības attīstībai atkarībā no tā, kādas attiecības
viņiem izveidojas. Apmierinātību, laimi un dzīves jēgu lielā mērā nosaka tas,
vai cilvēku attiecībās valda saskaņa, saderība, uzticēšanās un palīdzība vai
tādas antivērtības kā naids, varmācība, atsvešinātība, rupjš aprēķins,
zemiskums.
Morāle ir spēks, kas bieži vien pāri dažādu sociālo spēku
barjerām spēj vienot cilvēkus, bieži vien pat sociāli nelabvēlīgā situācijā
saglabājot un veicinot draudzību, simpātijas, labvēlību, sirsnīgumu,
pieķeršanos.
Nobeidzot, es vēl gribētu citēt Mišelu Fuko, jo tomēr šī
situācija un tās izvēlētais risināšanas variants ir saistīts ar patiesību un
varas izpausmēm.
Tās varas attiecības, stratēģija un tehnoloģijas, kuras
mūs veido, mūs caurvij un mūs darina, ir zināšanu un patiesības veidojumu
pavadītas, atļautas un radītas, šie nepieciešamie veidojumi varas attiecības
nostiprina kā pašsaprotamas, dabiskas un vienlaicīgi dara tās nemanāmas.
Varas jautājums
nav nodalāms no jautājuma par pretestību varai. “Tur, kur ir vara, ir
pretestība”, un vara dzīvo “nepārtrauktas kaujas” stihijā. Vara ir kaut kas
attiecībās esošs. Vara saliedē tikpat, cik tā pretstata. Varai, kura rīkojas
represīvi, Fuko pretstata varas taktikas, proti vadīšanu, attiecību starp
pretspēkiem izmantošanu, tādejādi iegūstot valdīšanas efektu, varas
priekšrocības un labumus. Vārdu sakot, vienmēr ir varas attiecību attiecība.
Runa ir ne tik daudz par to, lai cīnītos par taisnīgāku
taisnību, pret taisnības netaisnībām (kā izsakās, ja vairs neņemam taisnības
idejas realitāti Platona garā), cik par to, lai cīnītos pret taisnību kā varas
ekonomijas detaļu līdzās zināšanām, kas ar to robežojas, un tās balstošām
smalkām politiskajām tehnoloģijām.
Patiesības problēma ir ne tik daudz tās atklāšanas, cik
tās izgudrošanas problēma, ne tik daudz zinātnes kā pretstata, cik tās
darināšanas procedūru un tās funkcionēšanas režīma problēma. Patiesība pati ir
vara.
Cilvēka darbība vai pretdarbība ir saistīta ar viņa
domāšanas veidu, un protams, domāšana ir saistīta ar tradīciju. Vienā un tai
pašā situācijā cilvēki reaģē ļoti dažādi.
Tajā pašā laikā nepieciešams atšķirt notikumus,
diferencēt attiecību kopumu un līmeņus, kuriem tie pieder, rekonstruēt saiknes,
kas tos saista un izraisa [4] .
Ar šo citātu es gribētu noslēgt izvēlētā rīcības varianta
pamatojumu, jo tas atkārtoti apstiprina to, ka ir nepieciešama situācijas
analīze, izpēte, lai pieņemtu taisnīgu lēmumu.
Izmantotās literatūras saraksts
1. Ētika: teorija,
problēmas, S.Lasmane, Morāles funkcijas.
Rīga “Avots”, 1985
2. The Nature of
Public Relations (V.Savickas materiāls kursā Ievads sabiedriskajās attiecībās,
Vidzemes Augstskola).
3. Valsts sektora
pārvalde. Grovers Starlings. Valsts administrācijas skola, Rīga, 2000.
4. Patiesība, vara,
patība. Mišels Fuko, LZA Filozofijas un socioloģijas institūts, Rīga, “Spektrs”, 1995.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru