Rūta Dadze,
12.klase,
Talsu
Vakarskola.
Konsultants:
Jevgēņija Erķena,
Vēstures
skolotāja.
10.05.2000.g.
Talsi
Saturs.
Ievads...................................................................................... 3
M. L. Kinga
personība............................................................. 4
M. L. Kings un
amerikāņu rēbusi............................................ 6
M. L. Kinga darbības
un darbu apskats................................. 11
M. L. Kinga bojāejas
izmeklēšanas gaita................................ 16
Secinājumi.............................................................................. 20
Pielikums................................................................................ 21
Izmantotie avoti... 22
Mārtins Luters Kings ir nozīmīga personība ASV vēsturē, kura vārdu zina ik viens amerikānis, un to piemin vēl šodien kā autoritāti un dedzīgu cilvēktiesību aizstāvētāju. M. L. Kings ir pazīstams arī plašākai sabiedrībai pasaulē, jo viņa darbi cilvēktiesību jomā bija tiešām nozīmīgi un augļus nesoši.
Mārtins Luters Kings ir nozīmīga personība ASV vēsturē, kura vārdu zina ik viens amerikānis, un to piemin vēl šodien kā autoritāti un dedzīgu cilvēktiesību aizstāvētāju. M. L. Kings ir pazīstams arī plašākai sabiedrībai pasaulē, jo viņa darbi cilvēktiesību jomā bija tiešām nozīmīgi un augļus nesoši.
Izvēlējos
šo tematu tādēļ, ka par viņu neko īpašu nezināju, tikai pateicoties Lielajai
ilustrētajai enciklopēdijai, uzzināju par viņa esamību. M. L. Kings uzreiz
piesaistīja manu uzmanību ar visu savu būtību, kas pamudināja mani savākt par
viņu vairāk informāciju un apkopot zinātniskajā darbā.Vēlos pilnībā izprast M.
L. Kinga domāšanas stratēģiju, kā rezultātā viņš veica nozīmīgas lietas ASV
melnādaino amerikāņu dzīvē.Ievācu visu sev pieejamo informāciju, kas saistīta
ar šo cilvēku, jo mani interesē neparastas un īpašas personības.
Strādājot
pie šī darba, izmantoju šādus materiālus: enciklopēdijas, grāmatas, žurnālus,
avīzi.Darbu veido:
Ievads;
M. L. Kinga
personība;
M. L. Kings un
amerikāņu demokrātijas rēbusi;
M. L. Kinga darbības
un darbu apskats;
M. L. Kinga bojāejas
izmeklēšanas gaita;
Secinājumi;
Pielikums.
Pielikumā
M. L. Kinga fotogrāfija, kura tapusi 1966. gadā, kad viņš pavada bērnus uz
agrāk tikai baltādaino bērniem paredzēto valsts skolu Grenādā, Misisipī štatā.
M. L. Kinga
personība.
`M. L.
Kings dzimis 1929. gada 15. janvārī
Atlantā, Džordžijas štatā.Šajā pilsētā viņš nevarēja nākt pasaulē nekur
citur, kā vienīgi Oburnas avēnijā, t. i., krāsaino rajonā. Viņa vecvecāki bija
melnie vergi, tēvs – mācītājs, māte – mācītāja meita. Māti nošāva 1974. gadā, tajā brīdī, kad baznīcā spēlēja
ērģeles. Pats viņš sapņoja par ārsta profesiju, bet arī kļuva par mācītāju, pēc
izglītošanās teoloģijas seminārā Pensilvānijas štatā.1955. gadā M. L. Kings
beidza Bostonas universitāti kā filozofijas doktors. Un tajā pašā gadā,
izturējis konkursu, kļuva par Deksteres baptistu draudzes mācītāju Montgomesas
pilsētā, Alabamas štatā. Dienvidos viņš atgriezās ar jauno sievu Koretu, kas
bija pārtikuša melnā fermera meita no Alabamas. Nodrošinātā bērnība un jaunība
nēģeru buržuāziskajā ģimenē palika aiz muguras.Tēva dāvana – ševrolets
atgādināja tos laikus.Montgomerijā M. L. Kingam sākās jauns dzīves posms.”Mana
tauta ir pamodusies. Mans pienākums iet ar to kopā, “ reizi par visām nolēma 26
gadus vecais mācītājs.
Mācītājs nodzīvoja tikai 39 gadus. 1968. gada
4. aprīlī M. L. Kingu noslepkavoja.Viņš bija iebraucis Menfisā, Tenesijas
štatā, lai organizētu palīdzību streikotājiem atkritumu savācējiem, un viņu
nošāva tieši viesnīcas balkonā.Viņu apglabāja Atlantā blakus baptistu baznīcai
Ebinezere, kurā pats kalpoja dievam kopā ar savu tēvu. Valdība pasludināja 7.
aprīli par nacionālām sērām. Pēc divām dienām viņu apglabāja.Aiz zārka gāja 150
tūkstoši cilvēku, to vidū bija astoņdesmit senatoru un kongresmeņu, Amerikas
prezidents, kandidāti uz prezidenta posteni, ministri. 120 miljoni cilvēku
skatījās šīs bēres pa televizoru.
M.
L.Kings zināja, ka viņa dzīve šai saulē jebkuru brīdi var pārtrūkt. Divus
mēnešus pirms savas nāves, kādā no saviem sprediķiem, viņš prātoja, kādus
vārdus gribētu dzirdēt pie sava kapa: “ ...sakiet, ka es biju
bundzinieks.Sakiet, ka es biju taisnības bundzinieks. Sakiet, ka es biju miera
bundzinieks. Bet viss pārējais nav svarīgi. Pēc manis nepaliks nauda. Pēc manis
nepaliks greznas, skaistas lietas. Bet es gribu atstāt pēc sevis dzīvi, kas
ziedota mērķim... ”
Magnetafona ierakstu ar šo sprediķi ieslēdza
aizlūgumā tajā pašā baznīcā Ebinezere, kur sapulcējās kā Kinga līdzgaitnieki,
tā arī Amerikas politiskā elite, citu principu sludinātāji.
Šie
vārdi nebija pašreklāma, bet patiess dvēseles kliedziens. Viņš bija neparasti
apdāvināta un mērķtiecīga personība – labsirdīgs ideālists pragmatiķu zemē,
kaislīgs orators, politisks reālists ar reliģiozas mistikas uzlidojumu.
1956.
gadā viņa miteklī tika iemesta bumba. Dažus mēnešus pēc tam viņu sadūra. 1964.
gadā māju, kurā viņš bija apmeties uz nakti, apšaudīja ar automātu. Trīsdesmit
reizes uzbrukts un mēģināts atņemt dzīvību, trīsdesmit reizes likts cietumos.
Katru dienu viņu aprunāja mutiski un rakstiski, mēģināja izjaukt viņa ģimeni,
sanaidot ar draugiem, katru dienu – anonīmo inde, draudi pa telefonu, sekošana
katram solim, katram vārdam.
Piecpadsmit
gadus pēc kārtas ASV kongresā pārskatīja jautājumu par to, vai vajag atzīmēt M.
L. Kinga dzimšanas dienu kā nacionālus svētkus. Beidzot šis likumprojekts
kongresā bija pieņemts un 1983. gada novembrī to parakstīja Ronalds Reigans.
Janvāra trešo pirmdienu atzīmē kā nacionālus svētkus – M. L. Kinga dzimšanas
diena.
Amerikas
kalendārā ir tikai vēl vieni līdzīgi svētki – pirmā ASV prezidenta Džordža
Vašingtona dzimšanas diena.
Mārtins
Luters Kings ir saņēmis Nobela Miera prēmiju (1964.g.).
M. L. Kings un amerikāņu
demokrātijas rēbusi.
Savas
sabiedriski politiskās darbības sākumā, dzīvodams pie amerikāņu rakstnieka,
filozofa un publicista, ASV melno vergu atbrīvošanas cīnītāju G. D. Toro, Kings
pievērsās nevardarbīgas cīņas principam. Pēc tam viņu ieinteresēja
demokrātiskās integrācijas tradīcijas attiecībām un cīņai par rasu vienlīdzību
F. Duglava, T. Fortjuna, U. Djubuā u. c. nēģeru ideologu darbos.Tāpat viņš interesējās
par antirasisma un antikolonisma elementiem melno nacionālistu kustībā,
“miermīlīgas pretošanās” doktorīna, kuru sludināja politiskais darbonis Indi
Mahatma Gandi.
Analizējot
sociālo antagonismu amerikāņu sabiedrībā, viņš pasvītroja, ka visa sociālā
iekārta ASV ir nestabila.M. L. Kings aicināja likvidēt asos kontrastus starp
bagātību un nabadzību. Viņš pierādīja, ka sabiedrībai, radot nabadzību, ir
nepieciešams pārkārtoties.Viņš rakstīja, ka mūsdienu sabiedrībā būt strādājošam
nemaz nenozīmē būt ekanomiski nodrošinātam. Viņš redzēja vienu no ekanomikas
galvenajiem trūkumiem – nestabilitāti, kas vistiešākajā nozīmē ietekmē nēģeru
stāvokli. Tāpat viņš neatbalstīja valdības politiku lielo līdzekļu ieguldīšanu
kara un armijas uzturēšanai.Viņš rakstīja, ka nedrīkst izkropļot nabadzību tik
tālu, kamēr kara avantūras kā elles mašīnas izsūc no valsts līdzekļus un ļaužu
rezerves. M. L. Kings pierādīja nepieciešamību pārskatīt ideālu un amerikāņu
sabiedrības mērķus.Viņš apgalvoja, ka, ja mēs pasaules revolūcijā gribam
atrasties īstajā pusē, mums kā valstij ir radikāli jāpārvērtē vērtības.Viņš
uzskatīja, ka valstī vairākas sfēras ir kā aizmigušas, piemēram, ienākumu
līmenis, dzīvojamo platību celtniecība un izglītība.
M. L.
Kings piezīmēja: “ Nēģeri ASV ir tikai 50%. Tā, ka no visa labā dzīvē, nēģeriem
tiek apmēram puse, bet no sliktā – divas reizes vairāk kā baltajiem cilvēkiem.
Šī nevienlīdzība ir pat karā. 1967. gada sākumā Vjetnamā karoja divas reizes
vairāk nēģeru.Un divas reizes vairāk kā baltie tie gāja bojā. ” M.L.Kings
pasvītroja, ka afroamerikāņiem vēl jo projām ir liegtas ekonomiskās tiesības.
Viņš nāca pie secinājuma, ka melno amerikas iedzīvotāju grūtie dzīves apstākļi
ir zemes ekanomiskās attīstības neatņemama sastāvdaļa. Daudzas valsts rūpnīcas
nozares pastāv tikai pateicoties nekvalificētam un mazapmaksātam nēģeru darbam.
M. L. Kings saprata, ka nēģeru stāvoklis ir pasliktinājies sakarā ar
automātiskā darba ieviešanu. Tā kā rasu diskriminācija, izglītības
kvalifikācijas trūkums grūž afroamerikāņus nekvalificētā un puskvalificētā
darba sfērā, iznāk, ka nēģeri ir pirmie tehnoloģijas procesa upuri.
Jautājumos
par vēlēšanu tiesībām, M. L. Kings palika ideālists. 1957. gadā, uzstājoties
masu mītiņā Vašingtonā kā nēģeru pārstāvis, viņš teica: “ Dodiet mums vēlēšanu
tiesības un mēs palīdzēsim izveidot jaunu sabiedrību, balstoties uz patiesību
un mieru. ” Astoņus gadus vēlāk viņš atkal apgalvoja: “ Ja nēģeri dienvidos
būtu saņēmuši vēlēšanu biļetenus, viņi būtu varējuši dzīvot daudzmaz ciešamu
dzīvi. Daudzi no viņiem būtu varējuši kļūt par nelielas zemes īpašniekiem. Tas
būtu bijis vairāk kā viņiem dod Ņujorkas, Čikago u. c. pilsētu grausti, kur
mudž no žurkām, valda netīrūba un trūkums, bezdarbs un degredācija. ” Taču
mūsdienu apstākļos ASV vēlēšanu tiesības neieņem nopietnu lomu agrāro jautājumu
risināšanā. Bez tam šī Vašingtonā ieturētā programma ir pretrunā ar reālo zemju
attīstību un lauksaimniecības attīstību visumā.
M. L.
Kinga kritika bija adresēta augstākajai likumdošanai. Viņš pasvītroja, ka ASV
ievērojami atpaliek no Eiropas kapitālistiskajām valstīm visos sociālajos
likumdošanas veidos.M. L. Kings redzēja pretrunas pieņemtajos likumos par
pilsoņu tiesībām. Pēc viņa vārdiem, šie likumi galvenokārt domāti, lai
pārtrauktu nēģeru protestus. To mērķis ir novest līdz minimumam pārmaiņas un
vienlaicīgi pieklusināt protestus. “ Šis likums ir pārkāpts un neievērots
bezgala daudz reižu, - viņš rakstīja, -
justīcijas ministrija ļoti reti ir mēģinājusi to ieviest dzīvē.”
Pasvītroja, ka augstākās ASV tiesas pozīcijas, jautājumā par nēģeru u. c.
krāsaino amerikāņu tiesībām, arī ir pretrunīgas. M. L. Kings daļēji atmaskoja
tiesības, kuras pabeidza 1960. gados Augstākās tiesas valsts vara.
Liberālā
buržuāzija, kā arī augsti apmaksātā balto strādnieku kategorija pārtrauca
finansiālo atbalstu, un atteicās personīgi piedalīties M. L. Kinga kustībā.Tas
notika līdzko viņa kustība pievērsās ekonomisko diskrimināciju sistēmai, kas
ienesa valdošām klasēm visus ienākumus, kas daļēji nonāk arodbiedrību un
strādnieku aristokrātijas kabatās.
M. L.
Kings izveidoja “pilsoņu tiesību ekonomisko biļetenu” . Tajā bija paredzēts
likvidēt bezdarbu un pielikt algas paaugstināšanu tiem, kam tā zemāka par
oficiālo nabadzības robežu. Kā arī galīga sociālo nodrošinājumu un izglītības
sistēmas izmaiņa, getto dzīvojošo apstākļu uzlabošana. Šis projekts attēloja
pilsētas plašo nabadzības slāņa intereses. Šī projekta realizācijai, pēc viņa
aprēķiniem, būtu vajadzējis divpadsmit miljardu dolāru. Tomēr šī viņa
ekonomiskā programma bija utopiska rakstura: bezdarbu, nabadzību, matukrāsas,
rasu nevienlīdzību buržuāziskā sabiedrībā nevar izskaust ar reformām “no
augšas”, bez esošās kārtības tiešas izmaiņas. Redzams, ka arī viņš pats to kaut
kādā līmenī saprata, jo paziņoja: “ Ja ASV valdība – cilvēces vēsturē pati
bagātākā valsts – atteiksies atzīt savu pienākumu pret nabagiem, tad kļūs
skaidrs, ka viņa ir pārdzīvojusi kā orgāns, kā pienākums ir nodrošināt saviem
pilsoņiem “tiesības uz dzīvi, brīvību un tiekšanās pēc laimes” , kas
pasludināta ar valsts konstitūciju.”
Viņš
nepārtraukti pārliecināja afroamerikāņus, ka viņi nevar un nedrīkst “soļot
vienatnē” , neuzticoties visiem baltajiem. Pasvītrojot divdomīgo, pretrunīgo
rasu attiecību dabu ASV, viņš rakstīja: “Amerikāņu tauta ir saindēta ar
rasismu, un tā ir bīstama. Tai pašā laikā tā ir saindēta ar demokrātiskiem
ideāliem – tā ir mūsu cerība.” Tiecoties maksimāli palielināt baltos
piekritējus nēģeru kustībai, M. L. Kings griezās pēc palīdzības visās
organizācijās, kas cīnījās par nēģeru pilsoņu tiesībām.
“Mūsu
laiks, - viņš rakstīja, - ir revolucionārs laiks. Uz visas planētas cilvēki
saceļas pret... ekspluatāciju un verdzību, un no nepatstāvīgās pasaules klēpja
rodas jaunas sistēmas, kuru devīzes ir – taisnība un vienlīdzība.” Ar pilnu
pārliecību M. L. Kings domāja, ka afroamerikāņu kustība ir organiska sastāvdaļa
“vispasaules pārmaiņas ērā, un tajā ir tās spēks un ilgais mūžs” . Viņš augsti
vērtēja aktīvo solidaritāti nēģeru kustībā ASV un nacionāl – atbrīvošanas
kustībā Āfrikā, Āzijā un Latīņamerikā. Viņš apgalvoja, ka melnajiem amerikāņiem
jābūt “nesamierināmiem līdz tam laikam, kamēr viņu brāļi... Āzijā, Āfrikā un
Latīņamerikā nepārstās būt imperiālistiskās ekspluatācijas upuri.”
Visas
savas darbības laikā un sevišķi savas dzīves pēdējos gados M. L. Kingam bija
jāpacieš balto rasistu uzbrukumi. Pat pēc viņa bojāejas viņa stratēģija un
mērķi turpina izsaukt to nepatiku. Piemēram, Losandželosā un virknē citu
pilsētu varēja uzgriest noteiktu telefona nummuru un noklausīties grēksūdzi par
naidu uz M. L. Kingu. Šo “naida dienestu” organizēja rasistiska grupa “Par
telefonsarunu brīvību”, kuras biedrus raksturoja pataloģisks naids pret
komunistisku kustību, pret visiem progresīviem spēkiem zemē un starptautiskajā
arēnā. Šī kustība bija rūpīgs mēģinājums sašķaidīt šos spēkus. Kad 1966. gadā
Čikāgā sākās antinēģeru demonstrācijas, ko organizēja amerkāņu rasisti un
nacisti, tad izskanēja lozungi: “Vienīgais veids kā atbrīvot nēģerus – iznīdēt
tos!” , “Sarkanais King, prom no šejienes!”
Reakcionāru
korī skanēja arī nēģeru reakcionāru balsis. “Karojošie” melnie līderi M. L.
Kingu un viņa biedrus sauca par “ziņotājiem” , “liekuļiem” , “vidējās klases
kalpiem” . “Integrācija – nav nēģeru jautājuma atrisinājums,” – viņi paziņoja
un aicināja nēģerus “ieņemt ekstremālu pozīciju” . M. L. Kingam uzbruka arī
kreisi noskaņotie baltie. Viens no viņiem, T. Nelsons, uzrakstīja ievadu nēģera
R. F. Uļjamsa grāmatai “Nēģeris ar šauteni” .Tajā īsumā teica: “200 gadu
aicinājums smelties pietiek, pietiek, pietiek! Amerikāņu nēģeris – nav nekāds
aizmirsts indus, drebošs radījums ar iedzimtu pakļāvību ieņemt norādīto vietu.”
Šis apvainojošais izdpmājums par Indijas tautām bija vērsts pret nevardarbīgo
masas kustību, un bija aizņemts no M. L. Kinga indusu nacionālās – atbrīvošanas
kustības arsenāla.
Stratēģiskos
jautājumos M. L. Kingam nācās cīnīties kā ar nēģeru oportūnistiem, tā arī ar
nēģeru nacionālistiem. Par nēģeru kustības bremzēm viņš uzskatīja melnos
nacionālistus un “melnos musulmaņus”, kurus dēvēja “par spēku, kas radies bēdu
un naida iespaidā, atrodoties tuvumā vardarbības propogandai, kas zaudējusi
ticību Amerikai” . Citu nēģeru nacionālisma virzienu “Melno spēks” M. L. Kings no sākuma nepieņēma. Viņš
uzskatīja, ka šīs kustības izvirzītajam lozungam “Varu melnajiem!” nav ne programmas,
ne reāla nākotne. Tomēr viņam izdevās viņu kustībā atdalīt pozitīvo un reālo no
reakcionārā . M. L. Kings sāka atbalstīt lozungu “Varu melnajiem!” kā
pašpārvaldes pieprasījumu tajās vietās, kur pārsvarā ir viņu apdzīvotās vietas
(getto un melnajās grāfistēs).
Ekstrēmisti
nepieņēma M. L. Kinga stratēģiju ar aizbildinājumu, ka kustība orientējas tikai
uz vidējās šķiras un melno iedzīvotāju interesēm. Ekstrēmistu neapmierinātību
izsauca viņa nevardarbīgā taktika masu aktivitātē. M. L. Kings pierādīja, ka
tieši nevardarbīga pretošanās var darboties ne tikai uz ielām, bet arī valsts
senātā. 1964. gada 26. martā viņš brīdināja, ja kongress ilgāk par mēnesi
“iesaldēs” pilsonības tiesību biļetenu, tad Dienvidu kristietības vadība
organizēs tiešus masu protestus pa visu zemi.
Izstrādājot
taktikas jautājumus, M. L. Kings ņēma vērā reālos cīņas noteikumus, kā arī
pretspēka izpausmes. Viņš pilnībā noliedza vardarbību, bet tomēr ņēma vērā un
pieļāva arī pašaizsardzību ar ieročiem. Rasistiskajā terorā, grautiņos un
linčošanās, kā arī valstij cīnoties pret rasistiem, nav iespējama mierīgā ceļā.
Taktiskajos
jautājumos viņam nācās cīnīties divās frontēs: ar legālistiem un ekstrēmistiem.
Legālistu taktiku viņš nepieņēma, jo tā nepieļauj melnajiem amerikāņiem aktīvi
piedalīties cīņā. “Kad konflikta risinājums tiesas kārtībā bija vienīgais cīņas
veids – viņš rakstīja – tad vienkārš nēģeris bija pasīvs novērotājs.” Ar 1964.
gadu valstī melno getto sākās boikotu un dumpju periods. Saasinājās M. L. Kinga
un melno ekstrēmistu kritika, kas organizēja apbruņotus saietus. 1960. gados,
analizējot getto sacelšanos, viņš pierādīja, ka visās šajās bruņotajās
sacelšanās parādījās bruņotās vardarbības nelietderība. Viņš pasvītroja, ka
desmit cīņas gados par pilsoņu tiesībām Dienvidos, bija mazāk upuru, kā desmit
dienu laikā apbruņoto afroamerikāņu
uzstāšanās laikā Ziemeļos. M. L. Kings rakstīja: “Amerikas Savienotajās
Valstīs līdz šim laikam bijis neviens iepriekš organizēts un sagatavots
sacelšanās mēģinājums. To, kas noticis, varētu saukt par stihisku pretošanās
sprādzienu... Pat pašos kritiskajos brīžos nēģeri savas dusmas izgāza uz
veikalu ēkām, bet ne uz cilvēkiem.” Viņš uzskatīja, labākais ierocis, kā
novērst dumpjus, ir federālo valdību aktīva finansiāla palīdzība ar mērķi
likvidēt bezdarbu, nabadzību un graustus getto. Pēc viņa aprēķiniem, valdībai
šiem mērķiem būtu jāziedo ne mazāk kā desmit miljardi dolāru gadā.
Vinstons
rakstīja, ka , izvērtējot M. L. Kinga darbību, viņš arvien vairāk ieņem
marksistu pozīciju, kas paredzēja melno un balto , “krāsaino” un visu pārējo
strādnieku kopīgu cīņu pret karu un nabadzību.
Līdz
sešdesmito gadu vidum kustībā par pilsoņu tiesībām, ko vadīja M. L. Kings,
centrālo lomu spēlēja vidējā šķira. Savas dzīves pēdējos gados viņš spēra visus
soļus, lai strādnieku šķira un koalīcijas vidējais slānis apvienotos. Vinstons
tomēr atzīmēja, ka M. L. Kinga uzskati nesakrīt marksistu domām par strādnieku
šķiras lomu. Atklātā M. L. Kinga idejas atsvešināšanās no “amerikāņu sistēmas”
kā tādas, ārējās amerikāņu imperiālisma politikas noliegšana bija par iemeslu
tam, ka valdošajā elitē viņš kļuva par mērķi nr. 1. Līdz ar to parakstīdams
pats sev nāves spriedumu. Un tieši tad viņš sāka miljonu reālo un potenciālo
cīnītāju apvienošanu cīņai par pilsoņu tiesībām, pret netīro karu Vjetnamā.
1968. gadā, prezidentu kampaņas laikā, viņa vadītā kustība stipri apdraudēja
“rasistu imperiālisma” divpartiju broņu. Valdošās iekārtas un rasisti centās
nepieļaut šādas tautas antimonolītiskas koalīcijas izveidošanu, likvidējot
tautas tribūnu.
M. L. Kinga darbības un darbu apskats.
M. L.
Kinga cīņa par nēģeru pilsoņu tiesībām ilga divpadsmit gadus.
1955.
gada 1. decembrī Montgomerijā, kas bija slavena ar rasistu kareivīgumu, notika
kārtējā rasu konfrontācija. 42 gadus vecā melnādainā šuvēja Roza Parksa, kas
bija arī Nacionālās krāsaino iedzīvotāju atbalsta asociācijas štata nodaļas
sekretāre, apsēdās autobusa priekšējā daļā, kas pēc likuma un tradīcijām bija
rezervēta baltajiem. Viņa atteicās paklausīt, kad viņai pavēlēja pārvietoties.
Ieradās policija un viņu arestēja par segregācijas likumu pārkāpšanu. Šis
banālais incidents izrādījās kā dzirkstele, no kuras aizdegās masu nēģeru
revolūcija. K. L. Kings un viņa tuvākie draugi R. Abernetti un F. Šatlsuorts
tūlīt pēc R. Parksas aresta griezās pie Montgomerijas nēģeriem ar aicinājumu
sākt pilsētas autobusu boikotu, lai pieliktu punktu rasu diskriminācijai
sabiedriskajā transportā. “Pienāks laiks, - M. L. Kings teica, - “kad cilvēki
pagurs... no brutālas apspiestības spērieniem.” Viņu apcietināja, bet
Montgomerijas melnādainie iedzīvotāji boikotu nepārtrauca un par 65 %
samazināja autobusu ieņēmumus. Šis boikots vērsās pret rasu diskrimināciju visu
veidu sabiedriskajos uzņēmumos ( transporta, sabiedriskajās ēdināšanās, atpūtas
un izklaides sfērās ) . Apmēram pēc gada Augstākā Tiesa noteica, ka segregācija
autobusos, tāpat kā segregācija skolās, ir nekonstucionāla. Boikots beidzās.
Šis Montgomerijas boikots bija pirmais M. L. Kinga izstrādātās nevardarbīgās
kustības auglis. Šī taktika uzreiz parādīja savu efektivitāti. Šajā boikotā
piedalījās visdažādākie šķiru pārstāvji no nēģeru iedzīvotājiem: kalpotāji,
strādnieki, studenti, skolnieki, mājsaimnieces, uzņēmēji un mācītāji.
No
1957. – 1959. gadam M. L. Kings vairākas reizes bija organizators masu kustībā
pret rasisku degredāciju. 1957. gada 17. maijā tika organizēts gājiens uz
Vašingtonu, kurā piedalījās 27 tūkstoši melnie un baltie amerikāņi no 36
štatiem. Viņi prasīja īstenot dzīvē 1954. gadā Augstākās tiesas pieņemto lēmumu
par skolu desegrāciju. 1958. gadā tika organizēts jauniešu masu marš skolu
integrācijas uzturēšanai. Tajā piedalījās vairāk par desmit tūkstošiem nēģeru
un balto no Austrumpiekrastes štatiem līdz vidējiem Rietumiem. 1959. gada 1.
janvārī notika analoģisks gājiens Ričmondā ar diviem tūkstošiem cilvēku. Tajā
pašā gadā vienpadsmitajā aprīlī notika 26 tūkstošu jauniešu gājiens uz
Vašingtonu. Šo gājienu atbalstīja nēģeru arodbiedrība, nacionālā studentu
asociācija, strādnieku transporta arodbiedrība, mēbeļu ražošana, sieviešu
drēbju šuvēji, daudzas baznīcu organizācijas. Dalībnieki prasīja ne tikai skolu
iestāžu desegrāciju, bet arī dzīves krīzes un bezdarba likvidāciju.
M. L.
Kings aktīvi palīdzēja organizēt masu kustību “ sēdošos streikos” . Tie apņēma
zemi no 1960. – 1961. gadam. Šie streiki bija veltīti rasu degredācijai
sabiedrisko pakalpojumu sfērā, kur pēc otrā pasaules kara krasi pieauga nēģeru
strādnieku skaits. Par šo streiku organizēšanu un atbalstīšanu M. L. Kingu
arestēja un piesprieda četrus mēnešus katorgas darbos. Tas bija prezidenta
vēlēšanu kampaņas laiks, un, lai uzvarētu, Kenedijam bija vajadzīgas nēģeru
balsis. Brāļi Kenediji noorganizēja, lai tiesneši atlaistu M. L. Kingu pret
drošības naudu. 80 % nēģeru balsoja par Dž. Kenediju. Savai uzvarai vēlēšanās
viņš bija parādā M. L. Kingam un nēģeriem.
1961.
gadā pirmajā plānā izvirzījās cita rasu desegrācijas forma “brīvības reisi” .
“Brīvības reisi” sākās 1961. gada 4. maijā. Melno un balto cīnītāju grupas
devās ar autobusiem uz Dienvidiem, Jauno Orleānu caur Virdžīniju,
Rietumkarolīnu, Džordžiju. Reisu dalībnieki panāca, ka tos apkalpoja vietējos
restorānos, autoostās, stacijas bufetēs, benzīnuzpildes stacijās, kuras bija
paredzētas tikai baltajiem. Dienvidu rasisti nolēma apturēt šo kustību ar
spēku. Amerikāņu nacistu partijas galva L. Rokuels sūtīja uz Dienvidiem “naida
autobusus” pretī “brīvības reisiem” . Daudzi no tiem tika ievainoti un
arestēti. Amerikas valdība pieņēma neiejaukšanās politiku. 1961. gada 27. maijā
tika izveidots koordinēšanas centrs “brīvības reisu” komitejā. Strādnieki,
baznīcu un demokrātu politikas līderi atbalstīja “brīvības reisus”.
Komisija,
kas regulēja tirdzniecību starp Dienvidu štatiem, aizliedza segregāciju. Šis
lēmums stājās spēkā 1961. gada 1. novembrī. Daudzi privātie uzņēmēji likvidēja
“krāsu barjeru” savos uzņēmumos.
Ļoti
asus pagriezienus cīņa pret segregāciju sociālo pakalpojumu sfērā un pret
rasistisko praksi darbā uzņemšanas kārtībā Birmingemā ieņēma 1963. gadā.
“Birmingemas krīze” bija savdabīgs turpinājums “brīvības reisiem” , kas
faktiski bija pabeigti 1961. gadā, bet īstenībā
pastāvēja vēl vairākus gadus. Nēģeru cīņu Birmingemā vadīja viens no M.
L. Kinga sekotājiem un draugiem Šatlsuorts. Viņš bija arī “Kristietības kustība
par pilsoņu tiesībām” vadītājs. Pretī tūkstots neapbruņotu nēģeru
demonstrācijai bija sūtītas vietējo policistu un nacionālās gvardes vienības.
Daudzi nēģeru kustības biedri tika nogalināti, bet cietumi bija pārpildīti. Kuklusklanieši
uzspridzināja M. L. Kinga brāļa māju, kurš bija kādas Birmingemas baznīcas
mācītājs. Šādos apstākļos strauji pieauga tendence ķerties pie ieročiem. 1963.
gada 13. maijā, pēc prezidenta Kenedija pavēles, uz Birmingemu tika nosūtīta
federālā armija trīs tūkstošu zaldātu sastāvā.
Lielākajos
rūpniecības un politiskajos centros nēģeru masas pārgāja uzbrukumā visai
segregācijas sistēmai. Ņemot vērā starptautisko reakciju uz rasistisko teroru,
ASV prezidents 1963. gada 19. jūnijā iesniedza kongresam likumprojektu par
pilsonības tiesībām. Sākās visnacionāla kustība, lai atbalstītu projektu. M. L.
Kings paziņoja, ja kongress nepieņems šo likumu, tad nēģeri organizēs nacionālo
streiku un teroru.
Cīņā
par pilsoņu tiesībām līdz 1963. gada vasarai, tieši vai netieši piedalījās
piecdesmit miljoni amerikāņu. Trīsdesmit štatos bija reģistrētas dažādas
cīnītāju masu uzstāšanās. Šajā laikā kustība pieņēma vispasaules raksturu. Bet
organizatoriski viņa nebija noformēta. Tāpēc pirmo vietu ieņēma jautājums par
vienotu kustības vadību. 1961. gadā tika organizēta Rietumu kristietības
vadības konference. M. L. Kings kļuva par atzītu melno iedzīvotāju līderi.
1963.
gada 2. jūlijā Ņujorkā nēģeru organizāciju pārstāvji un M. L. Kings panāca
vienošanos par kustību koordinēšanu cīņā par pilsonības tiesību likumu. Pieņēma
lēmumu iedalīt no kopīgiem fondiem 1,5 miljonu dolāru, lai finansētu nēģeru
demonstrantu cīnītājus un sastādīja plānu gājienam uz Vašingtonu 1963. gada 28.
augustā.
1963. gada 28. augustā sākās vairāk kā
ceturtdaļmiljona “krāsaino” un balto amerikāņu gājiens uz ASV galvaspilsētu.
Ievērojama daļa balto strādnieku aktīvi palīdzēja. Plakāti, ko nesa strādnieki,
attēloja balto un melno strādnieku mērķus: “Dodiet darbu!” , “Saīsināt darba
dienu!” , “Paaugstināt darba algas minimumu!” . Viens no galvenajiem
pieprasījumiem, kā melno, tā balto vidū, bija rasu vienlīdzību darbā un
bezdarba likvidācija. 40 % nēģeru un 28 % balto demonstrantu uzskatīja to par
pirmo mērķi. Gājiena demonstranti pieprasīja nekavējoties pieņemt jauno
likumprojektu par pilsoņu tiesībām.
“Es sapņoju par to dienu,
kad Džordžijas Sarkanajos kalnos bijušo vergu dēli
kopā ar agrāko vergturu dēliem
varēs sēdēt pie viena galda kā brāļi...
Es sapņoju par to dienu, kad
mani mazie četri bērni varēs dzīvot zemē, kur viņus vērtēs nevis pēc ādas
krāsas, bet pēc viņu cilvēcīgās pašcieņas...” Katru reizi, kad M. L. Kings atkārtoja “Es sapņoju” , ļaudis uzgavilēja. Bet vēl gandrīz gads bija
vajadzīgs līdz likumprojekts stājās spēkā. Spēkā tas stājās 1964. gada 22.
jūnijā, jau pēc Dž. Kenedija nāves.
1964.
gada rudenī M. L. Kings aizbrauca uz Vatikānu, apciemoja tēvu Pavlu VI un
apsprieda rasu attiecību problēmas. Tā paša gada 10. aprīlī viņš nokļuva Oslo,
kur viņam pasniedza Nobela miera prēmiju. Kā dumpju alternatīvu, viņš izvirzīja
divus nēģeru kustību virzienus: cīņu pret graustiem getto un nēģeru kustības
tuvināšanu ar masas cīņu pret karu Vjetnamā.
Pēc M.
L. Kinga ierosinājuma, 1966. gadā Čikāgā notika līderu tikšanās no 168 vietējo
nēģeru, arodbiedrību, baznīcu u. c. organizācijām. Tika apstiprināta programma
par graustu likvidāciju. Pie tam M. L. Kingam izdevās iemantot finansiālu
palīdzību no dažām arodbiedrībām. Šī kustība ieskāva Čikāgu, Vašingtonu,
Baltimoru un daudzas citas pilsētas. Galvenais cīņas veids bija skolu un
uzņēmumu boikots, kas neatradās graustu rajonos, masu mītiņi, ielu
demonstrācijas un protestu marši. Neskatoties uz arodbiedrību atbalstu, šī
kustība nevarēja panākt vairāk, kā 1968. gadā pieņemtais likums par pilsoņu
tiesībām.
Ievērojamu
vietu M. L. Kinga kustībā ieņēma cīņa pret politisko izolāciju nēģeru
iedzīvotāju vidū. Šī cīņa galvenokārt notika Dienvidos un bija masu rakstura.
Aktīvu lomu tajā spēlēja studenti, inteliģence un liberālā buržuāzija. Šajā
kustībā piedalījās kā melnie, tā baltie. Viens no ievērojamākajiem notikumiem
šajā rajonā bija masu gājiens no Selmas uz Montgomeriju 1965. gada martā. Tajā
piedalījās vairāki tūkstoši pārstāvji no dažādiem melno un balto slāņiem.
Gājiena mērķis bija panākt tiesības vēlēt bez šķēršļiem. Tūkstošiem afroamerikāņu
tika arestēti un iemesti cietumā. To vidū bija arī M. L. Kings. Tad valstī
sākās solidaritātes mītiņi un demonstrācijas, lai atbalstītu tos, kas gāja no
Selmas uz Montgomeriju. Šinī gadījumā valdība bija spiesta nodot Alabamas
nacionālo gvardi ASV aizsardzības ministra rīcībā un sūtīt federālos ierēdņus,
lai nodrošinātu nēģeru vēlētāju reģistrāciju. Prezidents L. Džonsons ieviesa
kongresā jaunu projektu par pilsoņu tiesībām, kas attiecās uz nēģeriem. 1965.
gadā šis likums stājās spēkā.
Valdošās
šķiras arī šajā reizē likumdošanu izmantoja kā trankvilizatoru, lai apslāpētu
nēģeru kustību. Bet šoreiz valdošo šķiru aprēķini izrādījās kļūdaini.
Žonglēšana ar pilsoņu tiesību likumu, ne tikai nomierināja nēģeru cīnītājus,
bet noveda pie otra “pilsoņu kara” ASV. Tieši tā amerikāņu prese nosauca
apjomīgos streikus melno getto, kas sešdesmito gadu vidū apņēma visu zemi. Šo
notikumu laikā tika nogalināti vairāk par 250 cilvēku un ievainoti 11 tūkstoši,
pārsvarā nēģeru.
1968.
gada 3. aprīlī M. L. Kings, Abernetti un vēl četri palīgi ieradās Atlantas
lidostā, lai lidotu uz Menfisu. Reiss nenotika noteiktajā laikā. Pilots ar
radiosakaru palīdzību paziņoja pasažieriem tā: “ Mēs lūdzam mūs atvainot par
aizkavēšanos, bet mums uz borta atrodas doktors Mārtins Luters Kings.” Manevrs
ar šo reisu ir viens no apliecinājumiem tam, ka Dienvidos vietējai varai bija
labi zināmi noteiktu spēku mērķi tikt galā ar nepakļāvīgo doktoru. Turklāt
valdošās iekārtas deva priekšroku “optimāliem noteikumiem” , lai izrēķinātos ar
tautas vadoni.
Lielu
nozīmi M. L. Kings piešķīra sava plāna izstrādāšanai gājienam uz Vašingtonu
1968.gada pavasarī un vasarā nabadzīgo “krāsaino” un balto masām. Šo plānu viņš izstrādāja trīs
mēnešus. Saskaņā ar plānu, gājienā bija jāpiedalās 200 nabagiem no desmit
pilsētām un pieciem lauku apriņķiem. Federālajām varām adresētajā pieprasījumā,
galvenais punkts bija novērst bezdarbu un nabadzību, pieņemt biļetenu par
ekonomiskām tiesībām. Šim, M. L. Kinga un viņa palīgu izstrādātajam,
likumprojektam bija jābūt kā garantam, ka katrs, kurš var un grib strādāt,
varēs dabūt darbu un nepieciešamie pabalsti tiem, kas nevar strādāt ( bērniem,
vecīšiem un slimniekiem ) tiks saņemti. Šis gājiens gājiens notika jau pēc M.
L. Kinga nāves. Un protams viņa likumprojekts netika pieņemts.
Daudzi
afroamerikāņi savukārt ignorēja antikara kustību. Viņi uzskatīja, ka “Alabamā
pietiek savu Vjetnamu” . Šis fakts pārliecinoši pierāda, ka imperiālistu
avantūras var bremzēt demokrātisko kustību un progresīvo spēku apvienošanu
zemē. M. L. Kings to saprata, ka antikara un nēģeru kustība pastiprinātu tās,
bet to apvienošanas gadījumā ar strādnieku kustību, viņu kļūtu par tautas
antimonopolītisku koalīciju, kas būtu vērsta pret iekšēji reakcionāro un
agresīvi ārējo politiku Amerikas imperiālismā. Enerģiski uzstājoties pret karu
Vjetnamā, viņš pasvītroja, ka no amerikāņu puses tā ir netaisnīga, nelikumīga
un amorāla, bet Vjetnamas tautai – atbrīvojoša un tautiska. Viņš nešaubījās, ka
“netīrais karš” pastiprina šovinismu un rasismu starp amerikāņiem, aktivizē
fašistiskus, militārus un citus reakcionārus elementus. “Mēs iztērējam 322
tūkstošus dolāru, lai nogalinātu vienu pretinieku, tajā laikā, kad karā ar
nabadzību Amerikā, mēs tērējam tikai 53 dolārus uz katru cilvēku.” – rakstīja
M. L. Kings. Ņemot to vērā, viņš aicināja cīnītājus aktīvi piedalīties masu
antikara kustībā par pilsoņu tiesībām.
1967.
gada aprīlī M. L. Kings pirmo reizi pats personīgi piedalījās antikara maršā pa
Piekto avēniju Ņujorkā. Šajā maršā piedalījās vairāk par 200 tūkstošu cilvēku.
Šī bija viena no lielākām masu kampaņām zem nosaukuma “pavasara mobilizācija
par Vjetnamas kara pārtraukšanu” . To atbalstīja strādnieki un fermeru organizācijas . Par nacionālās
komitejas “pavasara mpbilizācijas” direktoru kļuva nēģeru mācītājs, aktīvs
cīnītājs par nēģeru pilsoņu tiesībām, Dž. Bivels.
M. L.
Kinga divpadsmit gadu cīņa izrādījās visai plaša: no rasistu autobusu boikota
līdz “amerikāņu dzīves veida” boikotam. Reiz viņš teica: “ Jautājums, kurš
nogalināja prezidentu Kenediju, ir svarīgs, bet vēl svarīgāks, kas pazudināja
to.” Tieši tas pats ir ar M. L. Kinga nāvi. Amerikāņu sieviešu apvienības sēdē
Korreta Kinga paziņoja: “ Ne jau nejauši mans vīrs tika nogalināts tad, kad
organizēja strādnieku streiku. Ne jau nejauši slepkavība notika tieši tad, kad
viņš aicināja izveidot nabadzīgo savienību, un uzstāja, ka viņiem jābūt savai
organizācijai. Viņš griezās pie vareniem, bet bezdarbīgiem spēkiem, un viņu
likvidēja.”
M. L. Kinga bojāejas izmeklēšanas gaita.
Pēc
nēģeru gājiena uz Vašingtonu, kad žurnāls “Taims” nosauca M. L. Kingu par “gada
cilvēku” , FIB direktora vietnieks U. Sallivens deva saviem pakļautajiem
instrukciju : “Mums viņš jātur par mērķi kā pats bīstamākais ASV nēģeris.”
M.
Epšteins, viens no oficiālajiem M. L. Kinga slepkavības izmeklētājiem,
paziņoja, ka 1963. gada oktobrī R. Kenedijs, kurš bija ASV justīciju ministrs,
atļāva FIB noklausīties un ierakstīt M. L. Kinga sarunas, kuras viņš veica pa
mājas telefonu, kā arī viņa darba vietās. Šis ir tikai viens no daudzajiem
amerikāņu varas paraugiem attiecībā pret cilvēka brīvību un tā tiesībām.
Ilgās
izsekošanas laika gaitā FIB bija savācis aptverošu informāciju par sabiedrisko
un personīgo M. L. Kinga dzīvi. FIB vāca informāciju par viņu, viņa plāniem un
darbību, izmantojot plašu sekošanas programmu. Izmantoja praktiski visus
mūsdienīgās tehnikas novērošanas veidus. Par to liecina kāda Baumgardnera
memorendums Salivenam, kas sarakstīts 1964. gada 2. aprīlī. Šis dokuments
nokļuva senāta Komitejā, kad izskatīja valdības darbības, kuras sagatavoja un
nopublicēja kā “Izmeklētāju darbības un amerikāņu tiesību” ziņojumu.FIB
sekošana M. L. Kingam bija kā psiholoģiskais karš, kurš gāja pēc principa “visi
līdzekļi ir labi” . Tā, daudzu gadu laikā, sardze avīzēm sūtīja falšus
materiālus, lai, kā bija teikts senāta Komitejas ziņojumā, “Pagrieztu M. L.
Kingu uz pašnāvību” .
FIB sešus gadus mēģināja aptraipīt viņu, “
nogāzst viņu no pjedestāla” . Pēc FIB darbības izmeklēšanas, senāta komitejā
atzīmēja, ka nav nekādu likumīgu attaisnojumu divdesmitpieciem incidentiem,
kurus organizēja FIB pēc plašas M. L. Kinga diskriminācijas. Komiteja
pieprasīja no FIB visu dokumentāciju, kas attiecās uz “elektrisko sekošanu”
viņam. Piemēram, FIB aizsūtīja M. L. Kingam pa pastu magnetafona lentu, kas
bija ieskaņota ar mirofonu, kas bija paslēpts viesnīcas nummurā, kur viņš bija
apmeties. Toreiz izdarītajā ierakstā izmantoja FIB darbiniekus, ar mērķi
izjaukt nēģeru līdera ģimeni. Bet visi tamlīdzīgi mēģinājumi bija veltīgi.
Magnetafonu lentēm vienmēr nāca līdzi zīmītes, kuras M. L. Kings un viņa palīgi
kvalificēja kā šantāžu un provokāciju. Tā 1976. gada 19. februārī senāta
komitejā ziņoja A. E. Jangs, viens no tuvākajiem M. L. Kinga biedriem, bijušais
ASV ANNO pārstāvis. FIB organizēja virkni zādzību ar ielaušanos, cenšoties
atrast kompromātu pret M. L. Kingu. FIB sekoja Korettai Kingai, kā arī A. E.
Jangam. Vienlaicīgi tika savākts kompromāts par M. L. Kinga palīgu Abernetti.
1977.
gada 11. janvārī publicētie ASV justīcijas ministrijas speciālās grupas
materiāli par M. L. Kinga slepkavības izmeklēšanas rezultātiem, apstiprināja,
ka FIB ielauzusies kustības štatā.Tas noticis tajās dienās, kad viņš devās uz
Menfisu, lai atbalstītu nēģeru atkritumu vācējus.
1976.
gadā senāta komisija atklāja, ka FIB, kas darbojās kā galvenais izmeklētājs M.
L. Kinga slepkavībā, pats darījis visu, lai ne tikai kompromitētu, bet arī
likvidētu šo darboni. Speciālās izmeklēšanas komisijai, kas izmeklēja M. L.
Kinga slepkavību, pieder magnetafona ieraksts, kurā ir policista K. Beijarda liecība.
Viņš paziņoja komisijai, ka FIB pārstāvji 1965. gadā piedāvāja viņam 500
tūkstošus dolāru par M. L. Kinga slepkavību. Par šo faktu ziņoja senāta
komisijas preses atašejs B. Čardeks, 1977. gada 24. martā avīzē “Daily World” .
Pēc Čardeka vārdiem, iznāk, ka, nodomā par M. L. Kinga slepkavību, bija
iesaistīti mazākais trīs FIB pārstāvji un vairāki Luisvillas policisti. Tajā
skaitā arī izmeklēšanas policijas šefs, kapteinis, divi leitnanti, patruļnieks
un seržants. Beijards pirmo reizi atmaskoja sazvērniekus, kas piedēvēja viņam
naudu par M. L. Kinga slepkavību, savā vēstulē kongresmenam D. Snaideram. Bet
šis kongresmenis savukārt nosūtīja vēstuli uz senāta komiteju. Snaidera palīgs
U. Tenners paziņoja, ka kongresmenis pirms sūtījis vēstuli uz komiteju, ticies
ar vēstules autoru.
Lūk ir
liktenīgs buržuāziskās tiesībkārtības paradokss: oficiālo M. L. Kinga nāves
apstākļu izmeklēšanu uztic tieši “federālajam izmeklēšanas birojam” , kā būtu
pareizāk nosaukt amerikāņu apsardzi.
Izmeklēšanas
oficiālā izmeklēšana sludina: M. L. Kinga dzīvību laupīja “recidīvists –
vientuļnieks” Džeims Erls Peiss. Secinājumus par M. L. Kinga slepkavību
izdarīja FIB. Šo pieņēmumu apstiprināja arī citas izmeklēšanas grupas.
1975.
gada rudenī slavenās Montgomerijasboikota divdesmitajā gadadienā nēģeru līderi,
kas strādāja kopā ar M. L. Kingu, R. Abernetti, D. Gregoru un H. Uļjamsu,
sarīkoja piketu pie Baltā nama. Viņi pieprasīja jaunu M. L. Kinga slepkavības
izmeklēšanu. Viņi aizsūtīja prezidentam Dž. Fordam telegrammu: “Jebkurai izmeklēšanai
ir jāņem vērā Roberta Bairona Uotsona liecība, kurš, kā domājams, noklausījās
sazvērestību pret M. L. Kingu.” Uz taisnīgiem amerikāņu tautas pieprasījumiem,
atrast īstos slepkavas un tos sodīt pēc nopelniem, oficiālās varas atbildēja ar
tukšām deklerācijām un jaunām simboliskām izmeklēšanām. Kārtējais FIB direktors
K. Kellijs pasludināja, ka augstākstāvošie FIB darboņi, kas organizēja M. L.
Kinga terorizēšanu, būtu jāsauc pie atbildības. Uzstājoties senāta komisijai,
kas izmeklēja FIB darbošanos, K. Kellijs apgalvoja, saglabājusies visa iepriekš
savāktā informācija par M. L. Kinga telefonu sarunām un FIB vadība neplāno to
likvidēt.
Justīcijas
ministrija paziņoja, ka nav atklāts nekas jauns, kas mainītu oficiālo FIB
versiju par M. L. Kinga slepkavību. Viņu nošāva Rejs, slepkava – vientuļnieks.
Speciālā grupa, ASV justīcijas ministrijas ekspertu, astoņus mēnešus izmeklēja
FIB darbību periodā pirms un pēc M. L. Kinga slepkavības, un nāca pie
slēdziena, ka M. L. Kinga izsekošana un policistu aģentu mēģinājumi kompromitēt
viņu, bija daudz aktīvāki, kā bija domāts sākumā. Specgrupas ziņojumā atzīmēts,
ka FIB nebija nekādu tiesību uz M. L. Kinga un viņa biedru izsekošanu. Tagad
visa vaina tika uzkrauta jau mirušajam FIB direktoram Guveram un citiem mirušajiem,
un pensionāriem. Pretrunā acīm redzamajam tiek apgalvots, ka savā laikā FIB
rūpīgi un veiksmīgi veicis izmeklēšanu un ka visā vainojams Rejs. Ziņojumā nav
neviena jauna fakta. Nairobijā savā intervijā 1975. gada novembrī Koretta Kinga
teica: “Acīmredzot M. L. Kinga slepkavība notika valdības sazvērestības
rezultātā. Nepieciešams atjaunot izmeklēšanu par viņa nāves apstākļiem.” Un
viņa sāka pati savu izmeklēšanu, lai pārbaudītu justīciju ministrijas
secinājumus par FIB nepiedalīšanos M. L. Kinga slepkavībā. Sabiedrības ietekmē
tika izveidota jauna komisija senātā. Drīzumā pārstāvju palāta ar balsu
vairākumu apstiprināja kongresmeņa G. Gonsalesa atlūgumu no speciālās komisijas
priekšsēdētāja amata.
Reja
advokāts pierunāja savu klientu noslēgt darījumu ar tiesu, atzīstot sevi par
vainīgu un tā saglabājot sev dzīvību. Viņu arestēja par “jenotu šaušanu
neatļautā sezonā” , oficiāli paziņoja viņu par M. L. Kinga slepkavu un
piesprieda 99 gadus cietumā, kas atradās četrdesmit jūdzes no Noksvillas,
Tenesijas štatā.
Ziņas
par Džeimsu Erlu Reju ir skopas un miglā tītas. Neilgi pirms M. L. Kinga
slepkavības Rejs izbēga no cietuma Misūras štatā. Tas notika 1967. gada 23.
aprīlī. Tiaši pēc gada viņš ieradās Menfisā un apmetās kādas noliktavas istabā
ar nummuru 5 – B, kas atradās pretī “Loreinas” motelim, kur pēc tam notoka
slepkavība. M. L. Kings un Rejs Menfisā ieradās vienā dienā. No Reja istabas
bija redzama 306. istaba, kuru aizņēma M. L. Kings. Rejs Menfisā piereģistrējās
kā Džons Uilards, bet pēc tam darbojās ar Ērika Starvo Galta pseidonīmu. Pēc M.
L. Kinga slepkavības, pa ceļam no Menfisas uz Meksiku, bet no turienes uz
Kanādu Rejs nokļuva Losandželosā. Tur viņš iepazinās ar Čarlzu Steinu, kuram
piedāvāja veikt ceļojumu uz Ņju – Orleānu, lai atbalstītu Alabamas gubernatora
izveidoto Amerikāņu neatkarīgo partiju. Vai viņiem šis nodoms ir izdevies, nav
zināms. Losandželosā Rejs veica plastisko operāciju, lai izmainītu savu ārieni.
Tam bija nepieciešama liela nauda. Kur viņš to ņēma? Nokļuvis Kanādā, Rejs ātri
iegādājās viltotu pasi, un 1968. gada sestajā maijā izlidoja uz Londonu. No
turienes viņš devās uz Lisabonu, ar mērķi pēc tam doties uz Angolu. Tas viņam
neizdevās, un viņš atgriezās Londonā, kur viņu lidostā arestēja laikā, kad
pirka biļeti līdz Briselei. Viņš bija cerējis Beļģijā iestāties balto algotņu
armijā, lai dotos uz Āfriku apspiest atbrīvošanās cīņu.
Izciešot
savu 99 gadus ilgo sodu, Rejs korespodentam paziņoja, ka tiesā uzņēmies cita
vainu, un tagad viņš ir gatavs nosaukt nozieguma līdzdalībniekus. Bet tiklīdz
viņš gatavojās stāties komisijas priekšā, lai pastāstītu visu taisnību, notika
neiespējamais. Rejs aizbēga no cietuma. Reja un
vēl septiņu ieslodzīto bēgšana no stingra režīma cietuma bija ļoti
aizdomīga veiksme. Kā cietuma sargi varēja “nepamanīt” , ka sazvērnieki no
ūdens notekcaurulēm izveidojuši četrus metrus garas kāpnes? Kā astoņi
ieslodzītie varēja izlīzt zem dzeloņdrāšu žoga, kam pieslēgti 2300 volti? Kāpēc
tieši bēgšanas dienā no ierindas izgāja cietuma telefons? Kā tas gadījās, ka
tieši tad uz vietas nebija cietuma priekšnieka? Kāpēc FIB aģenti nevarēja viņus
atrast? Prezidents Dž. Kārters bija spiests izmeklāšanu nodot nacionālās
gvardes rokās. Pagāja tikai 53 stundas un bēgļi tika notverti. Reja brālis
izteicās: “Labi, ka viņu nenoķēra FIB, citādi viņš būtu miris.” Vēlāk nekādus
Reja apgalvojumus komisija neņēma vērā, jo uzskatīja tos par izdomājumiem,
pašsaglabāšanās manevru.
Mārtiņš
Luters Kings ir dedzīgs cilvēktiesību aizstāvētājs, dzimis1929. gadā Atlantā,
noslepkavots 1968. gadā.
1954.
gadā M. L. Kings kļūst par baptistu mācītāju, bet 1955. gadā iegūst filozofijas
doktora grādu Bostonas universitātē.
1955.
– 1956, - M. L. Kings vada autobusu boikotu Montgomērijā.
1963.
gadā M. L. Kings vadīja 250 000 cilvēkus no Alabamas uz Vašingtonu un uzstājās
ar aizkustinošu runu.
Viņa
vadītā cīņa par pilsoņtiesībām guva lielus panākumus. Melnie panāca, ka atcēla
likumu, kas viņiem aizliedza balsot, kas nošķīra melnos no baltajiem skolās un
citās vietās un deva baltajiem labākas iespējas un vairāk brīvības. M. L. Kings
iedrošināja cilvēkus sākt nevardarbības protesta pasākumus – demonstrācijas,
sēdošās demonstrācijas un miermīlīgu pakļaušanos segregācijas likumiem.
1964.
gadā M. L. Kings saņem Nobela miera prēmiju.
Esmu
secinājusi, ka visiem cilvēkiem vajag zināt par šo baptistu mācītāju kaut
nedaudz, jo no viņa varam daudz ko mācīties, piemēram, cienīt un atzīt vienam
otru.
Iepazīstot
M. L. Kinga darbību, pamatojas mana ticība tam, ka, lai kaut ko dzīvē panāktu,
nav vajadzīgs fizisks karš un vardarbība. No M. L. Kinga slepkavības
izmeklēšanas gaitas secinu, ka nepatiesi apmelojumi nevar mūžīgi noēnot plašai
sabiedrībai pazīstamu mīlošu personību.
Izmantotie avoti.
1. R. D. Kornvels “Pasaules
vēsture divdesmitajā gadsimtā” .
2. Grāmata “Amerikas
vēsture” , izd. ASV informācijas dienests.
3. Grāmata “Lielā
ilustrētā enciklopēdija” , apgāds “Zvaigzne ABC” , 1997.
4. Grāmata “Latvijas
Padomju enciklopēdija” , 5. sējums, izd. Rīgā, Galvenā enciklopēdiju redakcija,
1984.
5. Žurnāls “Voprosi
istoriji” , izd. Maskavā ,“Pravda” , 1978. g. 10. oktobris.
6. Žurnāls “Novoje
vremja” , nr. 3 , izd. Maskavā, “Maskovskaja pravda” , 1986. g. 17. janvāris.
7.
Avīze “izvestija” , 1986. g. 16. janvāris.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru