Metodes
ir sociāli atzīti, vispārināti parādību pētīšanas paņēmieni un praktisko mērķu
sasniegumi. Psiholoģijā – faktu iegūšana par psihiskām parādībām un to
izmantošana darbā ar cilvēkiem. Metodes ir arī paņēmieni, darbības veidi, kas
bieži tiek lietoti kā sinonīms jēdzienam “metodika“, norādot konkrētu nosaukumu
vai autoru.
Bieži vien jēdziens metodika
psiholoģijā tiek izmantots psihodiagnostikā. Psihodiagnostisko metožu
kvalifikāciju ir daudz, un zināmā mērā šis iedalījums ir nosacīts, jo būtisku,
konkrētu klasifikāciju nav iespējams. Parasti metodiku sadala šādi:
1)
standartizētās mērījumu metodika – “testi“, parasti
piedāvā stingro atbildes formu un bieži – noteiktu ierobežotu laiku (piemēram,
Reivēna tests, citi intelektuālie testi spēju);
2)
dažādu līmeņu aptaujas standartizācijas, kas piedāvā
attiecīgu jautājumu izvēli un anketas;
3)
viendimensijas un daudzdimensiju skalas (piemēram,
Č. Osguda semantiskais diferenciālis);
4)
projektīvās metodes, kad stimula nenoteiktība
veicina cilvēku motivāciju rakstura īpašību izteiksmē;
5)
ekspertu atzīmju metodika, kas ietver novērošanu,
analīzi un klīnisko atzīmi;
6)
interaktīvās metodes, kur tiek analizēti
savstarpējās mijiedarbības, dialoga vai grupas darbības rezultāti (piemēram,
saruna, diagnostikas spēles).
Nosacīti visas metodes psiholoģijā
var iedalīt pētīšanas metodēs, datu apstrādes metodēs un interpretācijas
metodēs, kā arī iedarbības metodēs.
Par vispārpieņemtām psiholoģisko
likumsakarību pētīšanas metodēm var uzskatīt:
1)
novērošanas un pašnovērošanas metodi,
2)
biogrāfisko metodi (dzīves notikumu, faktu analīze),
3)
dokumentālo metodi (dokumentu izpēte, analīze),
4)
eksperta vērtējumu metodi,
5)
eksperimenta metodi,
6)
psihodiagnostikas metodi,
7)
dažādi standartizācijas testi un aptaujas lapas.
Pētīšanas metodes
var iedalīt arī pēc to izmantojuma:
1)
sociāli psiholoģiskās metodes, (intervija,
kontentanalīze, sociometrija, dialogu spēles u.c.),
2)
patapsiholoģiskās metodes, (Heda tests, Segina dēlis
u.c.).
Turklāt vienas un
tās pašas metodes var izmantot dažādās psiholoģijas nozarēs atkarībā no
uzdevumiem, taču ir īpašas, specifiskas, raksturīgas metodes tikai noteiktai
psiholoģijas nozarei, konkrētam tās virzienam. Visas pētīšanas metodes paredz
rūpīgu kvantitatīvo un kvalitatīvo datu apstrādi un ir nodrošinātas ar daudzām
matemātiski statistiskām datu apstrādes metodēm un dažādu paņēmienu
kvalitatīvas analīzes metodēm, kā, piemēram, sadalījums grupās, tēmu
izdalīšana, jēdzienu izdalīšana.
Bieži metodiskās
pieejas dala statistiskajās un klīniskajās, kur pēdējās tiek aplūkotas nevis kā
patoloģijas pētīšana, bet kā atsevišķa gadījuma analīze, kad tiek pētīts
indivīds kā tāds un viņa spējas, nevis atbilstības pakāpe standartiem un
normām, kas iegūti statistikas ceļā.
Interpretācijas
metodes izmanto pētīšanas beigu stadijā, kad uz apstrādāto rezultātu pamata
tiek izdarīti secinājumi un tiek dotas rekomendācijas.
Tālāk darbā
psiholoģijas pētīšanas metodes tiks apskatītas pēc šādas shēmas:
|
|
|
|
|
|
|
|
Subjektīvā metode vai introspekcija (lat.
introspectus – ieskatos, skatos iekšā), “ “ iekšējais skats“ ļauj iegūt datus
pašnovērošanas ceļā. Līdz eksperimentālās psiholoģijas rašanās brīdim
psiholoģiskie traktāti balstījās vai nu uz zinātnieku personisko izjūtu un
pārdzīvojumu aprakstiem, vai uz citu cilvēku domu un jūtu izklāstu.
Varbūt patiesi ar to pietiek, varbūt
par sevi vienīgi mēs paši zinām “visu patiesību, tikai patiesību“?
Šo metodi kā vienīgo
psihes pētīšanas metodi ieviesa un zinātniski aprakstīja R.Dekarts. Daudzi
zinātnieki atbalstīja viņa viedokli, taču izmantojot tikai šo metodi, būs grūti
iegūt zinātniskos datus – cik cilvēku, tik psihologu pētnieku, tik arī
psiholoģisko likumsakarību.
Izcilais franču
rakstnieks Ž. Ž. Ruso, radīdams autobiogrāfisko darbu “Atzīšanās”, sapņoja
pacelt psiholoģiskās pašanalīzes mākslu līdz pašu precīzāko tā laika zinātņu
līmenim. Vīņš rakstīja: “Zināmā mērā es pats ar sevi izdarīšu tos
izmēģinājumus, kādus veic, piemēram, fiziķi ar gaisu, lai ik dienas uzzinātu
pārmaiņas tā sastāvā. Es pielikšu savai dvēselei barometru, un šie veiksmīgie
organizētie mēģinājumi, ilgākā laika posmā daudzkārt atkārtoti, dos man ne
mazāk precīzus un ticamus rezultātus kā viņiem.” Kopš tā laika pagājuši jau 200
gadi, barometru - psihometru - pat fantastisko darbu rakstnieki nav izdomājuši.
Pētniecības metožu problēma ir viena no vissarežģītākajām psiholoģijas zinātnē.
Kāpēc pašnovērtēšana nevar būt ne galvenā, ne vienīgā metode mūsu zinātnē ?
Lai novērotu un pēc
tam aprakstītu savas psihes darbības izpausmes, cilvēkam ir it kā jāsadalās
divās “es“ personās. Viens “es” aktīvi darbojas, domā, priecājas, cieš, kamēr
otrs “es“ tajā pašā laikā novērtē, kontrolē, citiem vārdiem sakot, uzmana pirmo
“es“. Līdz zināmai pakāpei šāda sadalīšanās divos “es“ arī notiek ar katru no
mums, sākot gandrīz no trīs gadu vecuma. Taču mēs nespējam novērot visus mūsu
psiholoģiskos procesus. Pajautājiet, piemēram, komponistam, kā viņa apziņā
radusies melodija vai konstruktoram -, kā viņš izdomājis jaunu mašīnu!
Psihologi, kas pētī darbību, nemitīgi uzdod šos jautājumus un saņem ne sevišķi
jēdzīgas atbildes, jo parasti mūsu uzmanību saista tas, ko mēs darām, nevis
tas, kā darām. Daudz dažādu psihes izpausmes veidu, piemēram, atmiņas un
domāšanas mehānismus, iztēli, mēs apzināmies tikai daļēji, tāpēc tos nav
iespējams pilnībā aptvert.
Bez tam cilvēka
psihē ir diezgan plaša joma, kurā notiekošos procesus apzīmē ar vārdiem
“neapzinātie”, “zemapziņas“. Neapzinātie - mūsu atmiņa var glabāt sevī faktus,
notikumus, par kuriem mēs līdz kādam noteiktam brīdim it kā nekā nezinām.
Protams, cilvēka dzīvē nevajadzētu pārspīlēt šo neapzināto momentu lomu, kā to
darīja slavenais austriešu psihiatrs Z. Freids, taču nerēķināties ar tiem
arī nedrīkst.
Balstīties vienīgi
uz pašnovērošanu nevar tāpēc, ka cilvēks nezina visu par sevi, kā arī tāpēc, ka
ir grūti aprakstīt, pastāstīt savus pārdzīvojumus. Pirmkārt, grūti ir
transformēt, kodēt, ietilpināt jūtas vārdos. Šīm neizbēgamajām objektīvajām
grūtībām pievienojas arī subjektīvās - mūsu “psiholoģiskā vārdnīca“ ir tik
nabadzīga, ka brīžiem mums “nav jēdzienu, lai domātu“, nav apzīmējumu mūsu
iekšējai pasaulei un - vēl jo vairāk - “trūkst vārdu“, lai to aprakstītu.
Psihologi diezgan
ātri apjauta pašnovērošanas kā vienīgās psiholoģijas metodes nepilnību. Lai
iegūtu pēc iespējas detalizētākas ziņas par psihi, zinātniekiem vajadzēja
iemācīt pētāmajiem pašnovērojuma “tehniku“ un izdarīt savdabīgu atlasi to vidū.
Taču arī tas nebija atrisinājums. Radā jautājums par šādu smalki sagatavotu
cilvēku pašnovērojuma rezultātu vispārējo nozīmīgumu. Gadsimta sākumā
pazīstamais amerikāņu psihologs V. Džeimss atzīmēja, ka viņa mēģinājumu
koncentrēties uz savu “es“ ietekmē dažādi faktori, kas saistīti ar ožas,
dzirdes un citām sajūtām. Līdz ar to mēģinājumi atklāt īpašu “es“ substanci
tieša pašnovērojuma rezultātā nevainagojās ar panākumiem.
Šī metode ir
izmantota un vienmēr tiks izmantota pētījumos, taču tā nav pamatmetode.
Pašnovērojums ir sens, pārbaudīts, kau arī ne visos gadījumos uzticams
psihologa ierocis. Toties katram cilvēkam tas ir nepieciešams pašizziņai un
pašaudzināšanai. Pārveidot sevi var tikai pēc savas iekšējās pasaules sīkas
izpētīšanas. Jau šis process liek cilvēkam kļūt citādākam. Franču filozofs
M. Montēņs rakstīja: ‘Kamēr es atveidoju sevi man vajadzēja ne reizi vien
sevi izmērīt un aptaustīt, lai atrastu pareizās proporcijas. Visa tā rezultātā
arī pats oriģināls (es pats) ieguvu lielāku precizitāti, noteiktību, pat zināmā
mērā pilnveidojās.“
Parasti subjektīvo
metodi izmanto psiholoģisko pētījumu sākumposmā.
Objektīvā novērošana pamatojas uz sevis un otra
cilvēka psihes izzināšanu darbā, darbībā. Šajā gadījumā psihe tiek pētīta nevis
tieši, bet netieši novērojot uzvedību, analizējot mutiskās atbildes u.c. Tāpēc
objektīvo metožu pamatā ir cilvēka psihes un uzvedības saiknes princips.
Psihe izpaužas un
veidojas darbībā, tā pati arī nav nekas cits kā īpaša psihiska darbība, kuras
gaitā cilvēks iepazīst apkārtējo pasauli, veido tās subjektīvo atspoguļojumu,
modeli.
Izcilais vācu
dzejnieks un domātājs J. V. Gēte uzdeva jautājumu: ”Kā iepazīt pašam
sevi?‘ un arī uz to pats atbildēja: “Tikai ar darbības palīdzību, nevis pasīva
vērojuma ceļā. Pacenties izpildīt savu pienākumu, un tu uzzināsi, kas slēpjas
tevī.“.
Īsteni zinātnieki
jebkurā psiholoģiskā pētījumā vispirms ņem vērā pētāmo intereses. Jebkura
eksperimentētāja un pētāmā kopīga sadarbība ir virzīta tā, lai, atklājot psihes
noslēpumus, ieguvums būtu ne vien zinātnei, bet arī eksperimenta dalībniekiem.
Eksperiments no
novērojuma atšķiras ar to, ka zinātnieks pats izraisa pētāmo parādību. Tā ir
mūsdienu psiholoģijas galvenā metode. Šī metode, kā teicis franču psihologs
P. Fresss, necieš steigu metodes neērtības kompensē pārliecība, kas tās
rezultātā tiek iegūta.
Izšķir divus
psiholoģiskā eksperimenta pamatveidus: laboratorijas
un dabiskais eksperiments.
Interesanti atzīmēt,
ka pirmie psiholoģiskie pētījumi laboratorijas apstākļos, precīzāk sakot,
aprēķini, bija saistīti ar astronomu vajadzībām.
Līdz ar to pirmo
reizi psiholoģijā sāka “mērīt“ cilvēka īpašību, kuru varētu saukt par reakcijas
ātrumu.
Laboratorijas eksperimenta raksturīga
iezīme ir tā, ka tas tiek veikts laboratorijas apstākļos ar speciālas iekārtas
palīdzību. Šīs metodes stiprā puse ir tā, ka ar tās palīdzību var iegūt
precīzus un vairākkārt pārbaudītus datus, bet vājā – pētāmā pastāvīga
psiholoģiskā slodze, jo tas zina, ka ar viņu eksperimentē. Ar laboratorijas
eksperimentu labi var pētīt uzmanības, atmiņas, domāšanas u.c . procesu
īpašības.
Dabiskais eksperiments, ko psiholoģijas zinātnē ieviesa
krievu ārsts un psihologs A. Lazurskis (1874 – 1917), pēc sava satura
izslēdz personības psiholoģisko sasprindzinājumu, jo pētījumi noris parastos
dabiskos apstākļos. Tie tiek veikti stundās, pārrunās, spēlēs.
Tas palīdz iegūt
objektīvas ziņas par cilvēka darbības psihiskajām likumsakarībām.
Viena no izplatītākajām dabiskā
eksperimenta nozarēm ir testu metode.
Tests (angl. Test – prove, pārbaude) – tie ir īslaicīgi uzdevumi, kuru izpilde
ļauj spriest par dažām cilvēka psihes funkciju kvalitātēm. Psiholoģijas zinātnē
ir vesels virziens – testoloģija - palīgdisciplīna, kas izstrādā testus.
Ar testu metodi psihpoloģijā saistās
lielas cerības un arī lielas vilšanās. Gandrīz simts gadu pagājis kopš tā
laika, kad slavenais angļu zinātnieks, meteorologs, ģenētiķis, kriminālists un
psihologs, Č. Darvina tuva radinieks F. Galtons izvirzīja ideju par
cilvēka rakstura un garīgo spēju precīzu “izmērīšanu“. Pa šo laiku radīti
aptuveni 10 000 dažāda veida testu, ra kuru palīdzību, kā uzskatīja to
autori, iespējams noteikt it visu – sākot no cilvēka piemērotības profesijai
līdz nākamo laulāto psiholoģiskajai saderībai. Tomēr diskusijas par testu
iespējām nebeidzas. Radīt testus psihologus spiež pati dzīve. Kad jāizlemj.
Kādas ir cilvēka garīgās spējas, vai viņš ir spējīgs risināt noteiktus, viņam
izvirzītus uzdevumus, vai viņš pēc sava rakstura īpatnībām atbilst darbībai,
vajadzīgi nelieli, bet īsti pārbaudes paņēmieni, testi.
Pirmos testus radīja
franču psihologi A. Binē un T. Simons, lai noteiktu bērnu garīgo
attīstību.
Var būt dažādu veidu testi:
verbālie, projektīvie, zīmējumu, darbības testi.
Verbālajos
testos parasti pētāmajiem tiek piedāvāti vairāki jautājumi, uz kuriem viņam
jāatbild, atkarībā no kāda fenomena vērtējuma, apstiprinoši vai noraidoši.
Kā piemēru varam
apskatīt fragmentu no mūsdienu amerikāņu zinātnieka R. Kettela pazīstamā
16 faktoru testa. Uz uzdotajiem jautājumiem ir jāatbild izmantojot 3 veidu
iespējamās atbildes: a) jā, b) kaut kas vidējs, c) nē.
Psihodiagnostikā
zīmīgu vietu ieņem projektējošie
zīmējumu testi. Kā piemēru varam minēt, 1921. gadā ievietoto zviedru
psihiatra G. Roršaha (1884 – 1984) pētīšanas projektīvo metodiku.
Pētījumam tiek piedāvātas 10 standarttabulas ar simetriskiem melnbaltiem un
krāsainiem attēliem (tos nosauca par “Roršaha traipiem“). Šos “Roršaha traipus“
var iztēloties sekojoši: ja uz pusēm salocītai lapai locījuma vietā uzpilina
tinti un pēc tam lapu saspiež, izveidojas simetrisks traips. Testa
standarttabulas līdzīgas šādā veidā iegūtiem traipiem. Pēc speciāli izstrādātas
saņemto atbilžu vērtējuma procedūras var noteikt pētāmā personības īpašību
struktūru.
Ļoti populāri ir zīmējumu testi:
a)
“Uzzīmē cilvēku“ - nosaka bērnu intelektuālo
attīstību (E. Gudinafa tests),
b)
“koks – tests“ – personības izpētei (K. Koha
tests),
c)
“ģimenes zīmējums“ - savstarpējo attiecību pētīšanai
ģimenē.
Visbeidzot ir
jāpiemin arī darbības testi. Kā šī
testa veida piemēram izmantosim, vienu no subtestiem, kas iekļauts kopējo spēju
pētīšanas paketē ar sekojošu uzdevumu: testēšanas aprīkojums ir vertikāli
novietots taisnstūra dēlis ar caurumiem, kuros ievietoti 48 cilindriski stieņi.
Pētāmajam, darbojoties vienlaicīgi ar abām rokām, jāizņem stieņi no caurumiem
augšējā dēļa daļā un jāievieto caurumos dēļa apakšējā daļā (noteiktā laikā).
Tādā veidā tiek pārbaudīta psihomotorā attīstība.
Lai cik jauki un
vienkārši ir šie testi, tos tomēr vajadzētu veikt un rezultātus analizēt
speciāli sagatavotam cilvēkam psihologam, jo nepareizs rezultātu traktējums var
būt par cēloni nopietnām kļūdām, kuras var kaitēt pedagoģiskās darbības,
profesionālās atlases u.c. jomās.
Ne mazāk svarīgu
vietu psiholoģiskajos pētījumos ieņem aptaujas
metodes. Pie tām pieder anketēšana, pārrunas, intervijas.
Anketēšana – tā ir ar speciāli izstrādātu ankešu
palīdzību veicama sociāli psiholoģiskas izpētes metode. Anketā parasti ir
virkne jautājumu, uz kuriem pētāmajam jāatbild. Anketas jautājumi tiek
sastādīti, izejot no pētījuma mērķa, un var būt atklāti, (piemēram: “Nosauciet
mācību priekšmetu, kuri Jums patīk“) un aizklāti (“Kādu profesiju Jūs izvēlēsieties
- virpotāja, galdnieka, ārsta, skolotāja). Atkarībā no informācijas iegūšanas
veida var būt dažādi anketēšanas tipi:
a)
atlases un vispārējā,
b)
individuālā un grupveida,
c)
klātienes un neklātienes,
d)
rakstveida un mutiskā.
Mutisko aptauju sauc
par interviju. Šajā gadījumā eksperimentētājs tieši uzdod jautājumus pētāmajam
un fiksē viņa atbildes. Mutiskās aptaujas paveids ir arī pārruna, kurā fakti
par cilvēka psihisko darbību tiek iegūti tiešā eksperimentētāja un pētāmā
saskarsmes procesā. Šis veids gan var nedot pilnīgi objektīvu apskatu, jo
eksperimentētājs izdara secinājumus, balstoties uz pašu pētāmo atbildēm, taču
šīs atbildes ne vienmēr precīzi atspoguļo viņu psihes stāvokli.
Novērošana - tā ir mērķtiecīga psihes
izpausmju uztvere pētāmo uzvedībā un darbībā. Šīs metodes pamatā ir novērošanas
plāns, kuru nosaka izvirzītā hipotēze. Novērošanas rezultāti parasti tiek
ierakstīti protokolā vai fiksēti ar kino, foto vai video palīdzību.
Novērošanas metodes
priekšrocība ir tā, ka cilvēka psihisko izpausmju izpēte noris ierastos
apstākļos, netraucējot psihisko procesu dabisko norisi.
Tieši ar pētīšanas
metožu palīdzību psiholoģijā tiek iegūti zinātniskie fakti. Taču atšķirībā no
citām zinātnēm psiholoģijā gan objekts, gan subjekts ir viens un tas pats.
Cilvēka prāta visspēcība virzīta uz šī paša objekta – prāta, intelekta, gribas,
jūtu, psihes - izpēti un izziņu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru