LU Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes
2 . kursa studenta
referāts
pedagoģiskajā psiholoģijā
'' Pedagoģiskās saskarsmes pamati
''.
Runājot par pedagoģisko
saskarsmi parasti tiek domātas attiecības starp skolotājiem un skolēniem . Šajā
jomā ir neiespējami dot gatavas instrukcijas kā rīkoties . Vienīgā iespēja ir
parādīt pamatnostātnes , pēc kurām vadīties , meklējot sev un savai klasei
piemērotāko veidu . Šajā referātā es mēģināšu parādīt pamatus uz kuriem
vajadzētu balstīties skolotāja un skolēna attiecībām . Šajās atiecībās papildus
problēmas rada sarežģītā skolēnu attīstība , kuras dēļ ir jāņem vērā arī
attiecīgā vecumposma problēmas .
Vispirms es gribētu
noformulēt ko es uzskatu par skolotāja uzdevumu. Agrāk par to uzskatīja
noteikta informācijas daudzuma ''ievadīšanu'' skolēnā. Taču pēc tam nonāca pie
secinājuma , ka daudz svarīgāka ir spēja iemācīties rīkoties ar informāciju .
Kā otrs svarīgs pedagogu uzdevums atklājās tas , ka skola kā sociālā vide ir
viens no galvenajiem sociālo attiecību modeļu veidotājiem bērnos . Līdz ar to
radās vajaddzība pēc demokrātiskas sabiedrības skolā , kas tajā pašā laikā
ļautu apgūt noteiktu zināšanu daudzumu . Tālāk es vēlētos uzskaitīt tās
vērtības uz kurām būtu jābalstās šādai skolai .
Pašdisciplīna .
Disciplīnas pamatbalsti ir brīvība un atbildība.Tas ir -skolēnam tiek dota
iespēja izvēlēties , taču viņam ir jāuzņemas atbildība par savu izvēli .
Protams arī izvēlei ir jānotiek sabiedrības akceptētās robežās . Tomēr šīs
robežas nedrīkst būt tik striktas , lai izsēgtu jaunradi . Un pats svarīgākais
ir tas , ka skolēnam ir jāizjūt savas rīcības sekas .
Sadarbība .
Skolās , tāpat kā citās mūsu sabiedrības institūcijās , kā sociāla vērtība ir
tikusi atbalstīta sāncensība . Taču tai ir kāds būtisks trūkums , tā sadala
skolēnus uzvarētājos un zaudētājos . Līdz ar to zaudētāji mēģina sevi kaut kā
reahabilitēt . Pētijumi rāda , ka tieši zaudētāju grupās rodas galvenās
disciplīnas problēmas . Turpretī veicinot sadarbību skolēniem ir lielākas
iespējas izcelties un mazākas piedzīvot zaudējumu . Līdz ar to ir augstāka
skolēnu pašpaļāvība . Līdz ar to viņi ir pārliecinātāki par sevi un viņiem nav
vajadzības pārkāpt sociālās normas .
Savstarpēja cieņa
. Savstarpējā cieņa kā vērtība ir saistīta ar pašdisciplīnas un sadarbības
jēdzienu . Ieaudzināt cieņu ir īpaši svarīgi , strādājot ar skolēniem , kas
izraisa problēmas . Savstarpējās cieņas pamatā ir spēja izvērtēt otra rīcību
ņemot vērā atšķirīgo sagatavotības pakāpi , vertīborientāciju un uzskatus . To
vienlīdz grūti ir apgūt gan bērniem , gan vecā gadu gājuma pedagogiem .
Dalīta atbildība
. Tas nozīmē , ka lēmuma pieņemšanā ir jāpiedalās visiem , kurus tas skar . Tas
protams nenozīmē , ka lēmumu pieņems tikai tad ja visi tam piekritīs , taču
jābūt iespējai izteikt savu viedokli un ieteikt labojumus .
Sociālā
vienlīdzība . Mūsdienu sabiedrībā vissvarīgākā vērtība ir sociālā vienlīdzība ,
katra indivīda tiesības pašam noteikt savu vērtīborientāciju , uzvedības stilu
un nākotnes plānus . Skolotāji ir atbildīgi par to , lai bērni tiktu ievadīti
darba režīmā , stimulēti , pozitīvi ietekmēti , lai nostiprinātos bērnu motivācija
, bet skolotājam nav tiesības viņiem uzspiest savus uzskatus vai vērtības .
Šos varētu saukt par
skolotāja un skolēna attiecību
pamatprincipiem , taču pastāv vēl daudzas nianses . Uzskaitīt tās visas nav
iespējams , taču dažas no tām es tomēr gribētu piminēt .
Viens no svarīgākajiem
nosacījumiem , lai bērns veiksmīgi iekļautos grupā ir piederības izjūta . Tikai
tad , ja bērns jūtas piederīgs kādai grupai , saredz savu vietu tajā viņš spēs
tajā veiksmīgi darboties un , kas pats svarīgākais , nemēģinās traucēt tās
darbību . Šo piederības sajūtu bērns iegūst ar konkrētiem rīcības veidiem . Tos
rīcības veidus , kas nav efektīvi bērns atmet, turpretī efektīvos attīsta tālāk
. Pedagoga uzdevums ir palīdzēt attīstīties sabiedrībai vēlamajiem rīcības veidiem
.
Otra svarīga atziņa , ko
pedagogi parasti neņem vērā ir tā , ka jebkurai rīcībai ir mērķis . Tas nozīmē
, ka nav svarīgi tas , kā ir radusies šī uzvedība , bet gan tas , kāds ir tās
mērķis . Noskaidrojot mērķi ir daudz vieglāk saprast uzvedību un, ja tā ir
traucējoša , var piedāvāt citus mērķa sasniegšanas ceļus . Tas ir daudz
efektīvāk nekā cīņa ar rīcības sekām , kas prasa daudz lielāku piepūli un ved
tikai dziļāk konfliktā .
Vēl pie skolotāju darba
trūkumiem varētu pieskaitīt to , ka viņi pārāk reti izmanto iedrošinājumu un pārāk bieži norāda
uz skolēna kļūdām , tā netieši graujot viņa pašapziņu . Bet pašapziņas trūkums
ir viens no pamatnosacījumiem disciplīnas neievērošanai un graušanai . Pie tam
, ja pedagogs neapzinās to , ka sliktās uzvedības pamatā ir pašapziņas zudums ,
viņš netīšām var šo pšapziņas krīzi padziļināt . Ja pedagogs visu uzmanību
velta kļūdu meklēšanai , tas var iedragāt bērna ticību sev . Viņš var noticēt
tam ka ir vairāk nepareizs nekā pareizs . Turpretī ja lielāka uzmanība tiek
pivērsta panākumiem bērnā rodas vēlme likvidēt savus trūkumus . Protams , ja
uzslavas tiek izmantotas pārāk devīgi , tās vai nu zaudē vērtību , vai arī
bērns sāk uzskatīt , ka viņa kļūdas ir tik nenozīmīgas , ka tām nav vērts
pievērst uzmanību .
Nobeigumā es vēlos piebilst
, ka šajā darbā es aplūkoju tikai pamatus , uz kuriem būtu jābalsta pedagogu un
skolēnu attiecības . Šie padomi ir noderīgi tikai tajos gadījumos , kad tiem
pieiet radoši . Jo katra klase atšķirās no citām , iespējams , ka atšķirību ir
daudz vairāk nekā kopīgā . Un galvenais , nevajag aizmirst , ka daudz svarīgāk
ir izaudzināt veselīgu sabiedrības locekli , kurš varbūt neorentējās tik labi
fizikā nekā garīgi sakropļotu cilvēku , kurā ir milzums zināšanu , kuras nekad
netiks izmantotas sabiedrības labā . Taču tas nenozīmē , ka nevajadzētu
censties sasniegt galveno mērķi - izaudzināt
no bērna pilnvērtīgu sabiedrības locekli.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru