IEVADS
Iedzīvotāju
labklājība ir tieši atkarīga no ekonomikas. Vēl vairāk, ekonomika nav abstrakta
zinātne, tā ir atkarīga no patiesās dzīves un pastāv ne tikai skaitļos un
procentos. Katrs skaitlis ekonomikas pārskatos ir veltīts reālajai pasaulei,
tas atspoguļo mūsu dzīvi. Lielākā daļa ekonomikas rādītāju katru dienu mainās
atkarībā no lēmumiem, ko pieņem patērētāji, ražotāji un valsts. Valsts varas
ekonomiskā politika ietekmē valsts ekonomisko stāvokli un tātad arī katru no
mums. Ekonomikā ir iesaistīta arī liela organizācija, kas apvieno visus
iedzīvotājus – valsts loma ekonomikā ir daudzveidīga.
Brīvā tirgus ekonomikā viens no galvenajiem
valsts uzdevumiem ekonomikas jomā ir nodrošināt stabilu naudas sistēmu.
Valsts politiku naudas jomā sauc par
monetāro politiku. Naudas politika ir ļoti jūtīga sfēra. No tās tieši ir
atkarīgs ekonomikas stāvoklis un iedzīvotāju labklājība. Naudai jābūt stabilai,
tās vērtība nedrīkst ne strauji celties, ne kristies. Ja tas notiek, tad preču
ražotājiem rodas grūtības norēķinos ar partneriem. Naudas kursa svārstības var
izraisīt uzņēmumu bankrotu, un tad cilvēki zaudē darbu un valstij jārūpējas par
viņu iztiku. Naudas kursam svārstoties, tiek apdraudēti arī iedzīvotāju
ietaupījumi. Naudas politikas pamatmērķi ir ekonomikas izaugsme pie stabilām
cenām. Ekonomikas izaugsme – tas ir, lielāka produkcijas izlaide un patēriņš.
Stabilas cenas nozīmē zemu inflācijas pieaugumu, kas novērš patērētāju
nenoteiktību un uztur noteiktu patēriņa līmeni. Tomēr naudas politikas
piemērošana un tās mērķu sasniegšana notiek pakārtotā veidā. Tas tiek panākts
nosakot un kontrolējot naudas piedāvājumu, kas savukārt ietekmē iepriekšminētos
rādītājus. Šo vairāku cēloņu dēļ valdība cenšas kontrolēt naudas piedāvājumu.
Ja cenas paaugstinās un valdība baidās, ka paaugstināsies inflācijas līmenis,
tā var censties samazināt naudas piedāvājumu vai arī samazināt inflācijas
tempus. Ja ir vērojams nopietns ekonomisks apsīkums, valdība var censties
palielināt kopējos izdevumus, ļaujot palielināt naudas piedāvājumu. Tā kā
lielākā daļa naudas piedāvājuma sastāv no banku depozītiem, monetārai politikai
jākontrolē šis depozītu līmenis. Apjoms, kādā tie var tikt radīti, ir atkarīgs
no:
Ø Banku
klientu vēlmēm un spējām aizņemties (aizdevumu pieprasījums);
Ø Banku
spējām aizdot (aizdevumu piedāvājums).
Bankas ir ekonomikas un valsts finansu
sistēmas neatņemama sastāvdaļa un tām ir ļoti svarīga loma jebkuras valsts
tautsaimniecībā, veicot fizisko un juridisko personu līdzekļu uzkrāšanu, valsts
maksājumu sistēmas nodrošināšanā, un vienlaikus ir lielākais kredītresursu
piedāvātājs tirgū. Taču visas banku sistēmas centrālais posms ir centrālā
banka, kuras galvenās funkcijas, bez kredītiestāžu uzraudzības, ir naudas
emisija un monetārās politikas īstenošana.
Pasaules valstu pieredze rāda, ka
monetārās politikas īstenošanu ir lietderīgi nodalīt no valdības kompetences un
uzticēt īpašai valsts iestādei – centrālajai bankai. Demokrātiskās valstīs
valdības mainās, un ministru prezidentam var rasties vēlēšanās grūtības
ekonomikā atrisināt ar papildu naudas izlaišanu, kas izraisa kursa maiņu. Lai
to nepieļautu parlaments ieceļ centrālās bankas vadību, kas nav atkarīga no
valdības un darbojas ilgu laiku.
Monetāro politiku Latvijā īsteno
Latvijas Banka, kas ir valsts centrālā banka.
Kursa darba mērķis ir padziļināti
iepazīties ar Latvijas bankas īstenoto monetāro politiku, tās darbības
pamatprincipiem un ietekmi uz Latvijas kopējo tautsaimniecības attīstību. Lai
sasniegtu šo mērķi, kursa darbā tiek
analizēti centrālās bankas loma naudas politikas īstenošanā, kā arī šīs
politikas dažādie iedarbības aspekti uz atsevišķiem ekonomiskajiem rādītājiem
valsts ekonomikā. Tiek apskatīta Latvijas Bankas izmantoto monetārās politikas
instrumentu iedarbība uz naudas masu valstī. Kursa darbs sniedz skaidrojumu par
Latvijas Bankas lomu nacionālās valūtas - lata emisijā un tā stabilitātes
nodrošināšanā. Tāpat tiek novērtēta centrālās bankas radītā nacionālās valūtas
stabilitāte. Kursa darba izstrādātājs veic salīdzināšanu starp Latvijas Bankas
un citu valstu centrālo banku monetāro politiku un to ietekmi uz konkrēto
valstu tautsaimniecību. Kursa darbs tiek noslēgts ar secinājumiem par Latvijas
Bankas piekopto taktiku monetārās politikas realizēšanā, tās lomu Latvijas
ekonomikā, kā arī ar priekšlikumiem efektīvākai naudas politikas pielietošanai,
lai veicinātu ekonomisko izaugsmi Latvijā.
Lai izstrādātu kursa darbu, tiek
izmantotas makroekonomiskās teorijas un to vēsturiskā pieredze. Latvijas Bankas
monetārās politikas darbības principi un tās mērķu izklāsts tiek iegūts no
Latvijas Bankas izdotā laikraksta “Averss un Reverss” un citiem preses
izdevumiem. Viedokļi par nacionālās valūtas stabilitātes plusiem un mīnusiem
tiek plaši izklāstīti preses izdevumos, kurus kursa darba izstrādātāji izmanto,
lai labāk orientētos šobrīd pastāvošā situācijā šajā jomā Latvijā.
Kursa darba pētāmais laika periods ir
pagājušie 10 gadi, kas ir Latvijas Bankas īstenotās monetārās politikas
attīstīšanās un nostabilizēšanās posms.
1. MONETĀRĀ
POLITIKA UN CENTRĀLĀ
BANKA
Monetārā politika – instruments, ar kura
palīdzību valdības cenšas iedarboties uz makroekonomiskiem apstākļiem,
palielinot vai samazinot naudas daudzumu. Līdztekus tam tiek izmantoti trīs
pamata varianti:
1.
Arvien jaunas naudas drukāšana (tagad to
reti kad pielieto praksē);
2.
Naudas daudzuma tieša kontrole naudas
sektorā;
3.
Operācijas atklātā tirgū [19. 262.autora
tulkojums]
Monetārā politika ir centrālās bankas
pasākumu kopums, kas rada izmaiņas naudas piedāvājumā un kredīta pieejamībā.
Pēc valstiskās neatkarības atgūšanas,
reformu ceļā pārejot no centralizētas plānošanas uz tirgus ekonomiku, viens no
svarīgākajiem priekšnosacījumiem ekonomiskās neatkarības nostiprināšanai ir
valsts centralizētās bankas izveidošana un nacionālās valūtas ieviešana. Reāla
ekonomiskā neatkarība nav iedomājama, kā maksāšanas līdzekli lietojot citas
valsts valūtu un dzīvojot citas valsts centrālās bankas (turpmāk CB) monetārās
politikas ietekmē. Viens no pirmajiem soļiem tirgus ekonomikas principu
ieviešanā ir atteikšanās no valdības stingri kontrolējamām cenām, cenu
liberalizācija, tās atstājot preču un pakalpojumu pieprasījuma un piedāvājuma
ziņā. Maksātspējīgo pieprasījumu nosaka naudas daudzums apgrozībā. Institūcija,
kas regulē apgrozībā esošās naudas daudzumu tā, lai saglabātu nacionālās
valūtas vērtību, katrā neatkarīgā valstī ir CB.
CB tiek dibināta pārsvarā kā valsts institūcija
ar nolūku:
· Apgādāt
tautsaimniecību ar nepieciešamo naudas daudzumu;
· Nodrošināt
naudas vērtības un naudas apgrozības stabilitāti [15.106.].
CB jābūt autonomai, patstāvīgai savos
lēmumos, brīvai no politisko partiju ietekmes no populisma. CB neatkarība no
valdības ir tās veiksmīgas darbības nozīmīgs priekšnosacījums. Rietumu pasaules
pieredze rāda, ka, lai iegūtu šādu neatkarību un to nostiprinātu, paiet daudzi
gadu desmiti. Austrumeiropas valstīs, pārejot uz tirgus ekonomiku, politiķi
paši deva centrālajām bankām neatkarību, cerot, ka tās varēs īstenot stingru
monetāro politiku.
CB faktiskās neatkarības nodrošināšanai
svarīgi ir nostiprināt arī tās ekonomisko neatkarību. CB ir savi ienākumi, tā
nav atkarīga no valsts budžeta asignējumiem. Peļņu CB sadala pamatkapitāla,
rezerves un rīcības kapitāla palielināšanai un atlikumu iemaksā valsts budžetā.
Turklāt jāņem vērā, ka tās uzdevums nav gūt maksimālu peļņu, bet gan nodrošināt
nacionālās valūtas stabilitāti.
Centrālās bankas neatkarību un harmonisku
sadarbību ar valdību pozitīvi ietekmē bezdeficīta valsts budžets. Par valsts
budžeta izpildi ir atkarīga valdība. Ja budžeta ieņēmumi un izdevumi ir
līdzsvarā, vieglāk saskaņot valdības fiskālo un CB monetāro politiku.
Tālāk tiek apskatīti CB monetārās
politikas īstenošanas veidi un to ietekme uz ekonomiku.
1.1.
Centrālās Bankas monetārā politika un tās ietekme uz
atsevišķiem ekonomiskajiem rādītājiem.
Makroekonomikas teorija, kā arī valstu
centrālo banku praktiskā pieredze ir pierādījusi, ka pat attīstītā tirgus
sistēmā centrālā banka CB nevar tieši ietekmēt ekonomikas attīstību, un tas arī
nav tās tiešais uzdevums. CB pamatuzdevums ir ar savu monetārās politikas
lēmumu un monetāro instrumentu palīdzību finanšu (naudas) resursu pietiekamību
un stabilitāti valstī, tādējādi veidojot stabilu pamatu ekonomikas augšupejai.
Šai bankai ir vesela virkne sviru, kas tai dod iespēju selektīvi regulēt naudas
masu apgrozībā. Regulēšanas procesā vienmēr jāievēro šādas parādības: naudas
par daudz – ir inflācija, naudas par maz – ir deflācija, skaidrās naudas
pavisam maz – ir naudas bads. Tāpēc CB atbildību par stāvokli naudas apgrozībā
grūti apstrīdēt.
Mūsdienu centrālo banku darbības izpēte,
ko veica Starptautiskā valūtas fonda speciālisti 90-to gadu vidū, apliecina: ja
CB ir reāla, ar likumu noteikta brīvība monetārās politikas izvēlē un
īstenošanā, - tas kļūst par vienu no svarīgākajiem inflācijas samazināšanas
faktoriem. Valdības ekonomiskā politika parasti veicina inflāciju. Valdība
paaugstina savu maksātspēju un sedz pieaugošos izdevumus, bieži vien piespiežot
CB drukāt papildu naudu. Tādā gadījumā palielinās naudas masa apgrozībā un
krītas tās vērtība. Inflācija būtībā ir apslēpts nodokļu paaugstināšanas veids.
Šādi var palielināt valdības ieņēmumus bez nepopulāru lēmumu pieņemšanas, kas
tieši paaugstinātu nodokļu likmes. Tātad, CB, atkarībā no patstāvības pakāpes,
var uzspiest valdībai zināmu finanšu disciplīnu [15.107.].
Ja CB veic savas funkcijas labi, tad
naudas kurss saglabājas stabils, nenotiek lielas cenu svārstības un cilvēki var
būt droši par saviem ietaupījumiem.
Naudas kurss ir atkarīgs no daudziem
apstākļiem. Galvenie ir naudas daudzums apgrozībā, piedāvāto preču un
pakalpojumu apjoms, vidējais cenu līmenis, ārējās tirdzniecības bilance. Ja
saražoto preču daudzums nemainās, bet naudas daudzums pieaug, tad neizbēgami
ceļas cenas un naudas vērtība krītas (inflācija). Jāatceras, ka cenas citās
valūtās paliek nemainīgas, tāpēc nauda zaudē savu vērtību attiecībā pret citu
valstu valūtu. Līdz ar to importa preces kļūst dārgākas, bet pašu eksportētās
preces – lētākas. Pazeminātā cena ļauj eksporta precēm veiksmīgāk konkurēt
ārzemēs, un tāpēc tas ir izdevīgi tiem, kas ražo eksportam.
No valstī pieņemtā monetārās politikas
stratēģiskā mērķa ir atkarīga taktisko mērķu un to īstenošanai pielietojamo
monetārās politikas instrumentu izvēle. Nelielās valstīs ar atvērtu ekonomiku,
kāda ir arī Latvijā, par stratēģisko mērķi izvēlas nacionālās valūtas
stabilitātes nodrošināšanu, tā panākot inflācijas ierobežošanu un palielinot
uzticību valsts finanšu sistēmai un ekonomikai.
CB monetārās politikas stratēģiskie
mērķi var būt šādi:
Ø Procentu
likmes regulēšana: nepieļaut tās pārāk augstu kāpumu un strauju kritumu;
Ø Naudas
masas – M1 un M2 – pieauguma tempu regulēšana.
CB monetārās politikas mērķu
sasniegšanai var izvēlēties situācijai atbilstošus monetāros instrumentus:
Ø Operācijas
ar vērtspapīriem naudas tirgū;
Ø Refinansēšanas
procentu likmes mainīšanu;
Ø Obligāto
rezervju normas noteikšanu.
Operācijas ar vērtspapīriem naudas tirgū
nozīmē, ka CB pērk un pārdod valsts vērtspapīrus, lai regulētu naudas īstermiņa
piedāvājumu.
Ja ir radusies nepieciešamība samazināt
skaidrās naudas daudzumu apgrozībā, tad CB pārdod valdības obligācijas,
savukārt, ja rodas nepieciešamība naudas piedāvājumu palielināt, CB iepērk
vērtspapīrus.
Ja CB pārdod valdības obligācijas, lai
samazinātu naudas piedāvājuma pieaugumu, tad palielināsies procentu likme. Ja
CB pērk obligācijas, tad naudas piedāvājums pieaugs un samazināsies procentu
likme.
Centrālās bankas aizdevumi tiek veikti,
lai CB ar kredīta palīdzību (neatkarīgi no tā vai kredītu izsniedz skaidrā
naudā, vai arī to ieskaita saņēmēja norēķinu kontā) ietekmētu tā saucamo bankas
naudu, tādējādi veicot daudzkārtēju naudas palielināšanu.
CB īsteno kredītpolitiku, regulējot
naudas piedāvājumu ar refinansēšanas procentu likmes palīdzību. CB piešķir
īstermiņa aizdevumus kredītiestādēm, nosakot noteiktu procentu likmi.
Pieaugot refinansēšanas likmei,
komercbankas samazinās aizņēmumus centrālajā bankā. Tādējādi naudas piedāvājums
samazināsies.
Obligāto naudas rezervju normas
izmainīšana komercbankām un citām kredītiestādēm arī ietekmē naudas piedāvājumu
un finanšu sektora stabilitāti.
Ja CB palielina rezervju normu, tad
naudas radīšana samazinās, mazāks kļūst naudas piedāvājums un komercbankām
samazinās kredīta izsniegšanas iespējas.
Ja CB samazina obligāto rezervju normu,
tad naudas radīšana palielinās, tādējādi ir iespēja palielināt arī naudas
piedāvājumu un kreditēšanas apmērus.
Centrālā banka naudas apgrozības
regulēšanai izmanto dažādus instrumentus atkarībā no izvirzītiem mērķiem un
konkrētas situācijas (skat. 1.tabulu).
1.tabula
Naudas piedāvājuma regulēšanas mērķi un līdzekļi
|
MS palielināšana jeb “lētās
naudas politika”.
|
MS ierobežošana jeb “dārgās
naudas politika”
|
|
Ø CB pērk vērtspapīrus
finanšu tirgū
|
Ø CB pārdod vērtspapīrus
finanšu tirgū
|
|
Ø CB samazina obligāto
rezervju normu
|
Ø CB palielina obligāto
naudas rezervju normu
|
|
Ø CB samazina
refinansēšanas kredītu likmi
|
Ø CB palielina
refinansēšanās kredītu likmi
|
MS – naudas piedāvājums
1.2.
Stimulējošās un ierobežojošās monetārās politikas
efekti
CB var izvēlēties divus monetārās
politikas variantus: stimulējošo vai ierobežojošo (stingro) monetāro politiku.
Stimulējošās monetārās politikas efekti
ir saistīti ar CB mērķiem un izvēlētajiem instrumentiem. Pieņemsim, ka CB, lai
sasniegtu monetārās politikas taktisko mērķi, palielina naudas daudzumu
apgrozībā. Tas tiek izdarīts, iepludinot banku sistēmā papildu naudas rezerves,
piemēram, iepērkot vērtspapīrus atklātā tirgū.
Banku sistēmā pieaug konkurence un
procentu likme pazeminās. Kredīti kļūst lētāki un uzņēmumi palielina savas
plānotās investīcijas. Reālo investīciju apjoma palielināšanās nozīmē, ka aug
pieprasījums pēc kapitālprecēm, un netieši tas izsauc arī citu kopējā
pieprasījuma elementu pieaugumu.
Kopējā pieprasījuma palielināšanās sekas
vērojamas vispirms ražošanas sfērā: reālais ražošanas apjoms (nominālais
nacionālais kopprodukts) un nodarbinātība pieaug. Toties naudas sfērā cenu
līmenis paaugstinās un attīstās inflācija. Šīs sakarības un stimulējošās
monetārās politikas sekas ilustrē 1.att. kreisā daļa.
1.attēls. Monetārās politikas veidi
un to efekti.
Tātad īslaicīgā periodā stimulējošās
monetārās politikas efekti ir šādi:
Ø Procentu
likmes pazemināšanās;
Ø Reālās
ražošanas apjoms palielinās;
Ø Cenu
līmenis paaugstinās.
Ierobežojošās monetārās politikas efektu
izpētei un ilustrēšanai arī var izmantot iepriekš aprakstīto sakarību sistēmu
(1.zīm). CB taktiskais mērķis naudas tirgū šoreiz ir naudas masas samazināšana
apgrozībā. Visas zīmējumā norādītās bultiņas, kas parāda ekonomisko lielumu
izmaiņu tendences, šajā gadījumā nepieciešams pagriezt pretējā virzienā (skat.
1.zīm. labo pusi). Pieaugot procentu likmei, plānoto investīciju apjoms
samazinās. Kopējā pieprasījuma samazināšanās izsauc ražošanas sašaurināšanos,
bezdarba pieaugumu un cenu līmeņa pazemināšanos (inflācijas tempu
samazināšanos).
Tātad stingrās monetārās politikas
efekti ir šādi:
Ø Procentu
likmes paaugstinās;
Ø Reālais
ražošanas apjoms samazinās;
Ø Cenu
līmenis pazeminās.
Monetārās politikas veidu valdība un CB
izvēlas, ņemot vērā ekonomikas attīstības mērķus un situāciju valstī. Jebkurā
gadījumā jārēķinās ar to, ka vienlaicīgi ar pozitīviem rezultātiem monetārās
politikas īstenošana izraisīs arī negatīvas sekas.
2. LATVIJAS BANKAS MONETĀRĀ POLITIKA
1990.gada 2.martā tika atjaunota
Latvijas Bankas darbība un, ieviešot tirgus ekonomikas principus, tās vadībai,
tāpat kā tas notiek citās tirgus ekonomikas valstīs, bija jāuzņemas aktīva loma
inflācijas apkarošanā, nacionālās naudas vienības vērtības saglabāšanā, valūtas
kursa stabilizēšanā. Tātad monetāro politiku Latvijā īsteno Latvijas Banka.
Latvijas Banka ir Latvijas Republikas centrālā banka [10.]. Tās darbības veidu,
uzdevumus un mērķus nosaka likums “Par Latvijas Banku”, kas pieņemts un stājies
spēkā ar 1992.gada 19.maiju. likuma izstrādāšanā lielu palīdzību sniedza
Vācijas centrālās bankas Deutsche Bundesbank speciālisti. Likuma vispārīgā
iezīme ir tā, ka precīzi formulēti LB mērķi un uzdevumi, un tai noteikta pietiekami
augsta neatkarības pakāpe. Izpildot uzdevumus un veicot kontroli saskaņā ar
Kredītiestāžu likumu un šo likumu, LB nav pakļauta valdības vai tās institūciju
lēmumiem un rīkojumiem. Latvijas Banka ir neatkarīga savu lēmumu pieņemšanā un
to praktiskā realizēšanā [10]. Taču Latvijas Banka ir Saeimas un Ministru
kabineta konsultante naudas politikā [10]. Tā realizē konservatīvu monetāro
politiku, kuru ir atbalstījušas visas līdzšinējās valdības. Likums paredz, ka
LB prezidentu, viņa vietnieku un padomes locekļus amatā ieceļ likumdevēja
institūcijas uz sešiem gadiem. Likuma “Par Latvijas Banku” 22.panta pirmā un
otrā daļa ir formulēta šādi: “Latvijas Bankas prezidentu pēc ne mazāk kā desmit
deputātu ierosinājuma ievēlē amatā Saeima, aizklāti balsojot. Bankas prezidenta
vietnieku un padomes locekļus pēc Latvijas Bankas prezidenta ierosinājuma
apstiprina amatā Saeima, aizklāti balsojot”. Lai nostiprinātu centrālās bankas
neatkarību, pantā ir nosacījumi, kādos gadījumos Latvijas Bankas prezidentu,
viņa vietnieku un padomes locekļus atbrīvo no amata pirms noteiktā termiņa,
proti, ja:
· Ir
saņemts Latvijas Bankas prezidenta iesniegums par atkāpšanos no amata;
· Ir
stājies spēkā notiesājošs spriedums, ar kuru Latvijas Bankas prezidents, viņa
vietnieks vai padomes loceklis ir notiesāts par tīša nozieguma izdarīšanu;
· Latvijas
Bankas prezidents, viņa vietnieks vai padomes loceklis vairāk nekā sešus
mēnešus pēc kārtas slimības vai citu iemeslu dēļ nevar pildīt savus pienākumus.
Tātad
likums paredz, ka Latvijas Bankas saimnieciskās darbības un dokumentu pārbaudi
veic revīzijas komisija, kuras personālsastāvu apstiprina Latvijas Republikas
Valsts kontrole.
Latvijas Bankas neatkarība līdz šim ir
novērtēta ar apzīmējumu “daļēji neatkarīga”. Kā traucējums apzīmējumam “neatkarīga”
ir minēts likuma “Par Latvijas Banku” 25.pants, kas paredz: “Bankas padomes
sēdēs bez lēmēja balsstiesībām var piedalīties Latvijas Republikas finanšu
ministrs. Ja finanšu ministrs bankas padomes lēmumam nepiekrīt, viņam ir
tiesības pieprasīt lēmuma izpildes atlikšanu uz 10 dienām, bet, ja bankas
padome šajā laikā lēmumu negroza, tas tiek izpildīts”. Latvija ir izteikusi
savu vēlmi kļūt par ES dalībvalsti, tādēļ pie šī jautājuma nāksies atgrieztie,
lai koriģētu šo pantu, jo to paredz Māstrihtas līgums.
Nākamajās nodaļās sīkāk tiks apskatīti
Latvijas Bankas monetārās politikas mērķi un izmantotie instrumenti tās
īstenošanai. Tiks skaidrota Latvijas Bankas loma nacionālās valūtas emisijā un
tās stabilitātes nodrošināšanā.
2.1. Latvijas Bankas īstenotās
monetārās politikas mērķi.
Latvijas Bankas galvenais mērķis ir,
īstenojot naudas politiku, regulēt naudas daudzumu apgrozībā, lai saglabātu
cenu stabilitāti valstī [10]. Latvijas Bankas (turpmāk LB) monetārās politikas
analīze, ka LB ir izvēlējusies optimālu monetāro politiku pašreizējā tirgus
attīstības stadijā.
Tā kā turpinās relatīvo cenu izmaiņas,
tām piemērojoties pasaules cenām un Latvijai pārejot uz pilnībā attīstītu
tirgus ekonomikas sistēmu, un neprognozējamas valūtas kursa svārstības pārejas
ekonomikas var negatīvi ietekmēt tautsaimniecības procesu stabilitāti valstī,
vidējā laika periodā LB stratēģija ir nodrošināt nacionālās valūtas
stabilitāti, tā ierobežojot inflāciju un vairojot uzticību valsts ekonomikai un
finansu sistēmai. LB īstenotās monetārās politikas pamatprincipi ir:
Ø Brīva
nacionālās valūtas konvertējamība;
Ø Kapitāla
neierobežota plūsma ;
Ø Nacionālās
valūtas ārējā stabilitāte;
Ø Iekšējā
stabilitāte, nodrošinot iespējami zemu inflāciju;
Ø Procentu
likmju politika, kas sekmē likviditātes papildu kontroli.
Latvijā kā neatkarīgas valsts ekonomika
sākas ar hiperinflāciju. 1992.gadā, salīdzinājumā ar 1991.gadu, inflācijas
temps bija 959%. Tāpēc arī Latvijas Bankas darbība sākotnēji bija vērsta uz
cenu stabilitātes nodrošināšanu valstī un inflācijas samazināšanu, lietojot
stingro monetāro politiku.
Lai centrālā banka ilgstoši varētu kontrolēt inflāciju,
tai ir jākontrolē naudas piedāvājums. Taču LB rīcībā tobrīd bija neliels
monetāro instrumentu klāsts, tāpēc naudas piedāvājuma regulēšanai vajadzēja
izvēlēties rādītāju – naudas bāze MO – kā operatīvo monetārās politikas
starpmērķi.
Inflācija pamazām samazinājās, un
1994.gadā lata kurss tika neoficiāli piesaistīts pasaules valūtu grozam SDR (Special
Drawing Rights) (1SDR = Ls 0,7997). Tas ierobežoja LB iespēju kontrolēt
naudas masas pieaugumu. Līdz ar to notika monetārās politikas mērķa maiņa uz
valūtas kursa stabilitātes nodrošināšanu, tā ierobežojot inflāciju. Jānorāda,
ka vienlaicīga inflācijas un valūtas kursa kontrolēšana, pastāvot
fiksētam valūtas kursam,
nav iespējama.
Tāpēc LB valūtas kursa stabilitāti ir paredzējusi kā
starpmērķi, bet ilgstošā periodā mērķis ir cenu stabilitāte. Taču jāatzīmē, ka
inflācijas samazināšanos ir grūti panākt tikai ar monetāro politiku, jo to
lielā mērā izraisa cenu liberalizācija sadzīves pakalpojumu sfērā, kas tikai
pakāpeniski atbrīvojas no valsts kontroles un tās noteiktās cenu struktūras
[9;10]. Sekmīgi īstenojot monetārās politikas mērķi LB rada pievilcīgu vidi uzņēmējdarbībai
un ieguldījumiem, tādējādi veicinot nodarbinātības līmeņa paaugstināšanu.
2.2. Latvijas Bankas monetārās
politikas instrumenti
LB lieto plašu monetārās politikas
instrumentu klāstu, kas pilnībā atbilst tam, kādu plāno izmantot Eiropas
Centrālā banka. Lai uzlabotu savas darbības efektivitāti un nodrošinātu labāku
sava galvenā uzdevuma – cenu stabilitātes sasniegšana – izpildi, LB regulāri
novērtē un uzlabo esošos instrumentus un operācijas, cenšoties panākt aktīvāku
banku likviditātes ikdienas vadīšanu [18.80.]
Pēc neatkarības atgūšanas Latvijā CB
rīcībā tobrīd bija tikai neliels monetārās politikas instrumentu klāsts, taču
tas pakāpeniski paplašinājās līdz ar valsts parādzīmju un starpbanku tirgus
attīstību Latvijā un pieaugušajām iespējām iegūt informāciju no bankām.
Šobrīd LB galvenie monetārās politikas
instrumenti ir:
Ø ārzemju
valūtas pirkšana un pārdošana;
Ø atklātā
tirgus operācijas;
Ø lombarda
kredīti;
Ø banku
termiņnoguldījumi;
Ø rezervju
prasības.
2.3. Nacionālās valūtas – lata,
emisija un tā stabilitātes nodrošināšana.
Latvijas Bankai ir monopoltiesības
izlaist nacionālo naudu – banknotes un monētas kā vienīgo likumīgo maksāšanas
līdzekli valstī. Latvijas Banka nosaka oficiālo kursu nacionālās naudas
vienības apmaiņai pret ārvalstu valūtu [10.]. 1993.gada 18.oktobra valstī ir
noteikts vienīgais likumīgais maksāšanas līdzeklis – lats (Ls – vēsturiskais
apzīmējums, LVL – trīs burtu starptautiskais kods). Naudaszīmju aprakstu,
numurēšanu, reģistrāciju un monetāro segumu nosaka Latvijas Bankas padome
[10.]. Naudas daudzums tiek emitēts atbilstoši papīra naudas apgrozības likumam
(MxV=QxP), lai nepieļautu ne naudas badu, ne inflāciju.
Saskaņā ar monetārisma teoriju naudas
emisijai ir atbildīgs uzdevums – stimulēt piedāvājumu, ik gadus palielinot par
dažiem procentiem naudas daudzumu apgrozībā.
Naudas emisijai ir vairākas
apakšfunkcijas:
1.
Regulēt naudas daudzumu apgrozībā.
Latvijas Bankai jānodrošina, lai oficiālajam lata kursam 1 SDR = Ls 0,7997
atbilstu lata tirgus kurss.
2.
Latvijas Banka tehniski nomaina
nolietotās naudas zīmes.
3.
LB ir tiesības laist apgrozībā jubilejas
un piemiņas monētas, kā arī tādas monētas, kuru izgatavošanā ir izmantoti
dārgmetāli.
Priekšstatu par skaidrās naudas emisijas
dinamiku sniedz 2.tabula. Skaidras naudas daudzumu apgrozībā nosaka ne tikai LB
monetārā politika, bet arī inflācija
2.tabula
Gadi |
1993
|
1994
|
1995
|
1996
|
1997
|
1998
|
1999
|
2000
|
|
Naudas daudzums
|
179,1
|
232,1
|
222,9
|
282,6
|
394,4
|
374,4
|
426,1
|
548,1
|
LB saskaņā ar likumu darbojas tā, lai
visa emitētā nauda būtu segta ar zelta un ārvalstu valūtas rezervēm. Pašreizējā
LB naudas glabātava nav pietiekami droša un ietilpīga, tāpēc Latvijas naudas
rezerves glabājas Vācijas Valsts bankā, taču šogad tiek plānots pabeigt naudas
glabātavas būvi tepat Latvijā Rīgā.
Iepriekšējā nodaļa tika minēti līdzekļi,
ar kuru palīdzību CB nodrošina lata kursa stabilitāti, taču tā korekcijai LB
veic arī intervences valūtas tirgū, ko vietējie valūtu dīleri uzskata par
pietiekami veiksmīgu finansu instrumentu.
LB savulaik nofiksēja lata kursu pret
SDR valūtu grozu (jēna, dolārs, eiro, Lielbritānijas mārciņa) un noteica kursu
0,7997 latu līmenī. Katru dienu LB nosaka oficiālos valūtu kursus, kas izriet
no šo valūtu kursam ļauts svārstīties 2% robežās (1% virs un 1% zem attiecībā
pret SDR). Valūtas intervence notiek tad, kad lata vērtība krīt vai pieaug pret
kādu citu valūtu, piemēram, dolāru. Tikko starpbanku tirgū (komercbankas
savstarpēji tirgojas ar valūtu) dolāra cena pārsniedz pieļaujamo 1% robežu, LB
piedāvā bankām izdevīgāku kursu un sāk pārdot dolārus, uzpērkot latus.
Intervence var notikt arī pretējā
virzienā, proti, ja Latvijā ieplūst liels valūtas daudzums (piemēram,
investīciju veidā), var pieaugt lata cena un, pārsniedzot 1% robežu, LB veic
intervenci, lai nepieļautu lata kursa pārmērīgu paaugstināšanos. Šādi LB cenšas
nepieļaut lielas svārstības valūtas tirgos. Ņemot vērā, ka LB ir lielāko
valūtas rezervju turētājs, tā var ietekmēt valūtu tirgu, nosakot likmes
vajadzīgajai valūtai. Manevrējot ar ietekmi uz naudas cenu, CB panāk nacionālās
valūtas apgrozību tautsaimniecībai vēlamā daudzumā [6.5.].
Galvenais Latvijas Bankas monetārās
politikas instruments naudas piedāvājuma un pieprasījuma regulēšanā ir valūtas
pirkšana un pārdošana, ieskaitot latu mijmaiņas darījumus. Piedalīšanās
ārvalstu valūtas tirgos paredzēta lata kursa stabilizācijai attiecībā pret SDR
valūtu grozu, nevis naudas bāzes kontrolei. Tirdzniecība ārvalstu valūtu tirgos
notiek galvenokārt ar ASV dolāru un Vācijas marku. Valūtas mijmaiņas darījumi
ir viens no jaunākajiem LB monetārajiem instrumentiem. Tāpat kā vērtspapīru
pirkšanas ar atpirkšanu jeb repo operācijas, ārvalstu valūtas mijmaiņas
darījumi tieši neietekmē darījumā izmantojamo aktīvu cenas, respektīvi, lata
kursu. Šie darījumi ļauj LB izmantot ārvalstu valūtas rezerves, lai regulētu
vietējo naudas tirgu, neietekmējot valūtas kursa politiku.
Lai nodrošinātu banku likviditāti, LB
izmanto atvērtas tirgus operācijas. Piemēram, tā veic operācijas ar reverso
repo izsoļu palīdzību, piedāvājot bankām uz zināmu laiku iegādāties valsts
parādzīmes no sava otrreizējā tirgū iepirkto parādzīmju portfeļa. Jānorāda, ka
reverso repo operācijas, lai samazinātu naudas piedāvājumu, centrālai bankai
nozīmē lielus izdevumus. Ja kapitāla ieplūde ir tiešām apjomīga, pilnīgi
novērst šī procesa ietekmi ir visai sarežģīti. Pērkot un pārdodot valsts
vērtspapīru otrreizējā vērtspapīrus tirgū, var visātrāk palielināt vai
samazināt naudas daudzumu apgrozībā . Latvijā līdz 1994.gadam atklātā tirgus
operācijas monetārās politikas mērķiem vispār nebija iespējams izmantot, jo
valsts vērtspapīru vienkārši nebija. Pēc to emisijas valsts parādzīmju apjoms
auga samērā lēni, un tas nebija arī sevišķi pieprasītas, jo parādzīmju
otrreizējais tirgus bija vāji attīstīts
un ļoti neaktīvs. Šajos apstākļos LB, lai nodrošinātu valsts parādzīmju
likviditāti, uzņēmās visai aktīvu lomu otrreizējā tirgus uzturēšanā. Tikai
1996.gadā, kad valdība praktiski pārtrauca aizņemties no LB, centrālās bankas
parādzīmju portfelis auga un operācijas ar vērtspapīriem pakāpeniski kļuva par
svarīgāko monetāro instrumentu banku sistēmas likviditātes regulēšanā un
monetārās politikas mērķu izpildes nodrošināšanā. Šādas operācijas tiek veiktas
gandrīz katru dienu, un repo termiņi ir 1 nedēļu, 1 mēnesi un 3. Mēnešus.
Ar lombarda kredītu palīdzību LB
darbojas kā “pēdējās instances” aizdevējs. LB piešķir divu veidu lombarda
kredītus: automātiskos un pēc bankas pieprasījuma [18.80.]. Tos izsniedz līdz
80% apmērā no iesniegtās ķīlas, kas ir valdības vērtspapīri. Ja kāda banka
pārsniedz kredītu savā korespondetkontā LB un nav spējīga operatīvi nodrošināt
nepieciešamos līdzekļus, LB automātiski piešķir šai bankai kredītu iztrūkstošās
summas apmērā. Pati banka var pieprasīt LB kredītu jebkurā darbdienā, taču ne ilgāk
kā 14 dienas pēc kārtas. Lai novērstu nepamatotu šī kredīta izmantošanu, LB
piemēro progresīvu procentu likmju sistēmu, procentiem pieaugot līdz ar laika
periodu, kurā šis kredīts tiek izmantots. Lombarda kredīta procentu likmes –
līdz 10 dienām 5,5% gadā, no 11 līdz 20 dienām – 6,5%, bet sākot no 21 dienas –
7,5% gadā [17.6.]
Bankas var izmantot vēl vienu LB
pakalpojumu tās var veikt termiņnoguldījumus LB. Ar šo noguldījumu palīdzību
tiek regulēta procentu likme naudas tirgū, kā arī banku likviditāte. Banku
noguldījumiem LB procentu likme 7 dienām – 1,7% gadā, bet 14 dienām – 1,75%
gadā [13.6.].
Viens no plaši izmantotajiem LB
monetārajiem instrumentiem naudas piedāvājuma regulēšanā ir refinansēšana jeb
diskonta politika.
Refinansēšanas kredītus kā CB monetārās
politikas instrumentu LB sāka izmantot tikai ar 1993.gadu, izsniedzot bankām
īstermiņa kredītus likviditātes nodrošināšanai. Sākumā refinansēšanas
(procentu) likme sasniedza pat 120% gadā. Kaut arī kredīti bija nelieli, tie
palīdzēja bankām saglabāt likviditāti gadījumos, kad tās nevarēja aizņemties
starpbanku tirgū, kas tolaik bija vāji attīstīts .
Refinansēšanas likme kā LB bāzes likme bija zemāka par
starpbanku tirgū likmi, un tas atbilda LB monetārās politikas mērķim –
samazinot refinansēšanas likmi straujāk par starpbanku tirgus likmi, panākt
kredītu procentu likmju līmeņa krišana, kas sekmētu investīcijas
tautsaimniecībā un veicinātu tās attīstību. Šobrīd refinansēšanas procentu
likme ir 3,5% gadā[13.6.]
Monetārās politikas instruments, kuru ar
dažiem izņēmumiem lieto visas centrālās bankas, tai skaitā, arī LB, ir
obligātas rezerves jeb rezervju prasības bankām. Tas ir naudas piedāvājuma
regulēšanas monetārais instruments, ar kuru var palielināt vai samazināt naudas
masu apgrozībā. Šis instruments nav balstīts uz tirgus principiem, bet ir
domāts darbībai ilgākā laika
posmā, jo rezervju
līmenis nav bieži
maināms.
Noteikt šo rezervju likmi ir CB
kompetence, un, mainot šo likmi, iespējams regulēt skaidrās naudas daudzumu
apgrozībā, neizmantojot emisijas mehānismu. LB noteiktais rezervju prasību
apjoms no 1993.gada 15.februāra līdz 1999.gada 30.novembrim bija 8%, bet kopš
1999.gada 1.decembra bija 7%. Sākot ar 2000.gada 1.decembri to apjoms ir 6% no
visu veidu un termiņu piesaistīto līdzekļu vidējiem atlikumiem.
Monetārās politikas jomā arī turpmāk ir
plānota monetāro instrumentu analīze un pilnveidošana, lai vēl vairāk
nostiprinātu LB īstenotās monetārās politikas ietekmi uz naudas tirgu un
vispārējās ekonomiskās situācijas attīstību. [18.81.].
2.4. Latvijas Bankas monetārās
politikas salīdzinājums ar pieredzes bagāto Ziemeļvalstu centrālo banku
monetāro politiku.
Ziemeļvalstis – tāpat kā Baltijas
valstis – bieži uzskata kā vairāk vai mazāk līdzīgu valstu grupu, atšķirot kādu
no tām pēc vienas galvenās pazīmes, piemēram, atsevišķas tautsaimniecības
nozares (naftas ieguve Norvēģijā), valsts pārvaldes formas (monarhija
Zviedrijā, Norvēģijā) vai lielāka mēroga starptautiska notikuma (Helsinku
apspriede Somijā). Nereti pat speciālisti ir visai maz informēti konkrētāk par
šo valstu finansu sistēmu, centrālajām bankām, to monetāro politiku un
monetārās politikas instrumentiem. Iepazīstoties tuvāk izrādās, ka šo tautu
vēsture, kā arī naudas un finansu sistēmas attīstība un viedokļi par virzību uz
vienoto Eiropu ir visai atšķirīgi.
CB darbības galvenais mērķis lielākoties
ir viens – nodrošināt naudas stabilitāti valstī, taču šī mērķa sasniegšanai
izmantotie līdzekļi var būt dažādi. Arī pieņemto monetāro lēmumu rezonanse un
valsts “svars pasaules ekonomiskā” ir stipri atšķirīgs, ja salīdzinām,
piemēram, kaut vai jebkuras no Ziemeļvalstīm pazīstamību un ietekmi
starptautiskajā līmenī ar tik mazu un relatīvi jaunu valsti kā Latvija. Šīs
nodaļas mērķis ir iepazīstināt ar Zviedrijas, Somijas un Norvēģijas centrālajām
bankām un to īstenoto politiku.
Zviedrija lepojas ar vecāko centrālo
banku pasaulē. Tā dibināta 1668.gadā un sākotnēji tā darbojās kā komercbanka.
Centrālās bankas tiesības Sveriges Riksbank ieguva 1897.gadā, kad tika pieņemts
pirmais likums par Zviedrijas centrālo banku, kas piešķīra tai ekskluzīvas
tiesības izlaist banknotes. Šobrīd Sveriges Riksbank tāpat kā citu valstu
centrālajām bankām ir tiesības noteikt monetāro politiku, izlaist banknotes un
monētas, kā arī pārvaldīt zelta un ārvalstu valūtu rezerves.
Zviedrijas centrālā banka nebija pilnīgi
patstāvīga valsts institūcija, tā bija pakļauta Zviedrijas parlamentam. Taču
Zviedrija ir ES sastāvā, un Māstrihtas līgums prasīja dalībvalstu centrālo
banku neatkarību, tādēļ tika pieņemti grozījumi likumā par centrālo banku.
Somijas centrālā banka (Soumen Pankki)
dibināta 1811.gadā, un to uzraudzīja patstāvīga un neatkarīga institūcija –
Somijas Parlamentārā uzraudzības padome, kas veica CB uzraudzību un administratīvos
uzdevumus. Tā gatavoja pārskatus parlamentam par CB darbu. Somijas markas kursu
pieņēma Valsts padome. Kaut gan Somijas CB vienmēr uzsvērusi, ka ir neatkarīga
no valdības, tomēr Eiropas Monetārā institūta skatījumā vairāki CB likuma panti
neatbilda Māstrihas līgumā izteiktajām prasībām par CB neatkarību, tādēļ to
nācās pārstrādāt, un ar 1998.gada 1.janvārī stājās spēkā jaunais likums.
Norvēģijas CB (Norges Bank) dibināta
19816.gadā. Šīs CB 12 nodaļas ir izvietotas pa visu valsti. Bez tam Norvēģijas
Bankai ir pārstāvniecība Ņujorkā. CB darbības pamatprincipi noteikti 1985.gada
maijā pieņemtajā likumā par Norvēģijas Banku. Tā ir valstij piederoša juridiski
patstāvīga institūcija.
Ziemeļvalstu CB un Latvijas Bankas
uzdevumi un atbildība ir noteikti katras valsts likumā par CB. Jāatzīst – gan
uzdevumi, gan atbildība likumos formulēti visai līdzīgi, nedaudz atšķirīgi ir
akcenti (skat. 3.tabulu).
3.tabula
|
|
Latvija
|
Zviedrija
|
Somija
|
Norvēģija
|
|
Rezervju prasības
|
X
|
|
X
|
|
|
Ārvalstu valūtas, kredītu
un naudas politika
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Droša un efektīva
maksājumu sistēma
|
X
|
X
|
|
X
|
|
Banknošu un monētu
emisija
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
Droša un stabila naudas
sistēma
|
X
|
|
X
|
|
|
Naudas apgrozības
sekmēšana
|
|
|
X
|
|
Tabula skaidro, ka CB vairāk uzdevumu ir
tajās valstīs, kur ekonomika vēl nav galīgi nostabilizējusies.
Naudas politikas mērķu ziņā Zviedrija,
Somija, Norvēģija un Latvija īpaši neatšķiras. Zviedrijai un Somijai (ES
dalībvalstis kopš 1995.gada) galvenais naudas politikas mērķis ir cenu
stabilitāte. Kā iepriekšējās nodaļās tika noskaidrots, tad šis mērķis ir
galvenais arī LB. Abām ES dalībvalstīm gada inflācijas limits ir 2% (Zviedrija
gan pieļauj 1% novirzi no noteiktā limita uz vienu vai otru pusi). Šis mērķis
ir saskaņots ar ES noteikto konverģences kritēriju. Zviedrijas un Somijas
speciālisti ir vienisprātis, ka stabils cenu līmenis nodrošina arī naudas
stabilitāti. Abas valstis – Somija kopš 1992.gada septembra un Zviedrija kopš
tā paša gada novembra – izmanto tā saucamo peldošo nacionālās valūtas kursu, tas
ir, kursu regulē tirgus jeb attiecīgās valūtas pieprasījums un piedāvājums. LB
turpretī latu ir cieši piesaistījusi SDR valūtu grozam.
Norvēģijas kronas kurss, tāpat kā
Zviedrijas un Somijas nacionālās valūtas kurss, līdz 1992.gadam bija fiksēts
attiecībā pret ekiju (Eiropas valūtas vienība). Līdz ar peldošā valūtas kursa
sistēmu Norvēģijas banka par naudas politikas mērķi izvēlējusies stabila
nomināla nacionālās valūtas kursa nodrošināšanu pret Eiropas valūtām, tādējādi
vēloties sekmēt valsts ekonomisko izaugsmi un nodarbinātu, kam tā piešķir ļoti
lielu nozīmi. Zema inflācija Norvēģijā ir atzīta par svarīgu noteikumu, lai
ilgākā laika posmā sasniegtu tautsaimniecības izaugsmi un augstāku
nodarbinātību, taču tiek pieņemts, ka zema inflācija citās valstīs sekmēs tās
sasniegšanu arī Norvēģijā, tādēļ par mērķi izvēlēta naudas stabilitāte. Šo
mērķi, kas radies vēstures gaitā, atbalsta arī sabiedrība
Monetārās politikas instrumentu izvēli
lielā mērā nosaka valsts ekonomiskais un banku sistēmas stāvoklis. Ziemeļvalstīm,
kurās ir zema inflācija, stabils ikgadējs 2 – 5% iekšzemes kopprodukta
pieaugums, maksājumu bilances tekošā konta pārpalikums un augsta banku sistēmas
likviditāte, cenu, naudas un procentu likmju stabilitātes nodrošināšanai biežāk
nākas izmantot monetārās politikas instrumentus, ar kuru palīdzību var izņemt
no apgrozības augošo naudas daudzumu. Šim mērķim kalpo rezervju prasības, CB
emitēti depozītu sertifikāti un dažādu termiņu banku noguldījumi CB. Latvijā,
kuras ekonomika tikai attīstās, bez šiem nosauktajiem monetārās politikas
instrumentiem, izmanto arī citus, piemēram, ārzemju valūtas pirkšana un
pārdošana vai atklātā tirgus operācijas.
3.
Lata augstās stabilitātes
plusi un mīnusi.
Latvijas Bankas monetārās politikas
stratēģiskais mērķis, kā jau tika norādīts, ir nosargāt nacionālās valūtas
vērtību. 1997.gada notikumi pasaules valūtas tirgū (fondu biržas krīze) un
finansu krīze Krievijā 1998.gada vidū apliecina, ka LB politika, piesaistot
latu SDR valūtu grozam, bijusi veiksmīga – lats saglabā savu stabilitāti un
samērā augstu kursu. Tai pašā laikā pastāv viedokļi, proti – ka LB mākslīgi
uztur augstu lata kursu un tas būtu jādevalvē (jāsamazina tā vērtība attiecībā
pret SDR), citi pauž pilnīgi pretēju viedokli, proti – ka lata kurss būtu
jāsaglabā. Diskusijas par šo jautājumu sabiedrībā turpinās.
Latvijas eksports pamatā orientēts uz
Eiropas tirgu un ir atkarīgs no eiro kursa svārstībām attiecībā pret latu, bet
eiro kursa lejupslīde turpinās. Situācija, kad vērojama ilgstoša eiro vērtības
samazināšanās, nenoliedzami negatīvi ietekmē daļas Latvijas uzņēmumu finansiālo
stāvokli. Protam, uzņēmumi, īpaši nelielie, kuru ieņēmumi ir eiro, bet izdevumi
– latos, nespēj pietiekami palielināt apgrozījumu un cieš zaudējumus.
SDR valūtu grozā ietilpst 4 valūtas, to
īpatsvars tajā parādīts 4.tabulā [2.3.].
4.tabula
Starptautiskā
Valūtas fonda noteiktie SDR valūtu grozā ietverto valūtu īpatsvari, procentos
|
Laiks
|
Valūtas
|
|||
|
ASV dolārs
|
Eiro
|
Jena
|
Sterliņu mārciņa
|
|
|
01.01.1996.
|
39
|
23
|
18
|
11
|
|
29.12.2000.
|
45
|
29
|
15
|
11
|
Latvijas uzņēmēji pieprasa ciešāku
piesaisti eiro. Tam par pamatojumu viņi min Igaunijas piemēru, kas savu
nacionālo valūtu – kronu ir cieši piesaistījusi eiro. Igaunijas eksporta apjomi
2000.gada II ceturksnī attiecībā pret 1998.gada II ceturksni ir pieaudzis par
49,4%, turpretī Latvijā šajā pašā periodā tikai par 13% [7.12.] īpaši no
Latvijas eksportētājiem cieš kokapstrādes un mēbeļu ražošanas nozares uzņēmumi,
jo šī nozare uz Eiropas Monetārās savienības un citām Eiropas valstīm eksportē
89% savas produkcijas. ASV dolāra zonā tiek eksportēti 8% produkcijas, kaut arī
ieņēmumi dolāros veido 18 – 20% ieņēmumu. 10 – 15% ieņēmumi dolāros nav
piesaistāmi pie dolāru zonas, jo nāk no Eiropas, kurā nacionālā valūta ir
piesaistīta eiro, līdz ar to kopējā dolāru masa samazinās.
Tāpat arī Latvijas tekstilrūpniecība uz
ES valstīm eksportē 80% produkcijas. Gadu no gada uzņēmumu eksporta apjomi
pieaug, bet ieņēmumi samazinās eiro krituma dēļ. Uzņēmumi bankrotē un valsts
nodokļu sistēma zaudē 2,36milj. latu, taču ja valsts kompensētu tiem eiro
krituma radītos zaudējumus, valsts vēl iegūtu miljons latu [13.].
Pretstatā eksportam importā dominē
norēķini dolāros. Tas izskaidrojams ar to, ka liela daļa importa veido NVS
valstis, kurās netiek ņemtas vērā valūtu svārstības. Būtiski uzņēmumu
finansiālo darbību ietekmē tas, kādā valūtā ir noformēti kredīti. Ja dolāros
vai latos – uzņēmuma finansiālie rādītāji pasliktinās. Piemēram, Iļja Geršikovs
a/s “Dzintars” prezidents saka, ka ir pienācis laiks kliedēt mītu par Latvijas
īpašo, stabilo monetāro politiku [7.12.]. Starp Latvijas lielākajiem uzņēmējiem
valda viedoklis, ka Latvijas valūta atšķiras no kaimiņu valūtām, jo SDR ir izdomāts
un neatspoguļo tirgus norises. Kā tas nākas, ka Japāna no Latvijas atrodas tik
tālu, bet jena ietekmē lata kursu? LB Monetārās politikas pārvaldes vadītājs
Helmuts Ancāns šo faktu skaidro: “Jena darbojas kā pretsvars dolāram. To
attīstība parasti ir pretēja. Līdz ar to lata svārstības attiecībā pret
galvenajām pasaules valūtām ir mazākas nekā valūtu savstarpējās svārstības”
[7.14.].
Pēc krīzes Krievijā valdība mudināja
uzņēmējus pārorientēties produkcijas noieta tirgu no Krievijas uz Eiropu.
Šobrīd radusies situācija, ka eksportēt uz Krieviju ir izdevīgāk nekā uz
rietumiem, jo pret dolāru lats ir devalvējies.
Monetārās politikas rezultāts ir tas, ka
Latvijai ir tik liela atšķirība starp eksportu un importu (700 – 800milj. gadā).
Nepareizi noteikta valūta veicina nevis kapitāla investīcijas, bet kapitāla
intervenci. Latvijā pārsvarā tiek ieguldīts nevis ekonomikas attīstībā –
ražošanas uzņēmumos, bet finansu plūsmās, piemēram, bankās, supermārketos, kas
nevis ienes naudu, bet izvada to ārā. Nepareiza noteikta valūta sadārdzina
produkta pašizmaksu, kā rezultātā tā, piemēram, Latvijas tūrisma industrija no
Igaunijas atpaliek 6 reizes. Latvijā viesnīcas, pārtika, citas preces ir 1,5
reizes dārgākas nekā Igaunijā. Rezultātā igauņi ar tūrismu nopelna 650 milj.
ASV dolāru gadā, bet Latvijā tūrisma attīstība mīņājas uz vietas.
Neizpratni rada fakts, ka Latvijas
valdība no vienas puses cenšas piesaistīt daudzas dzīves jomas ES standartiem,
bet no otras – Latvijas valūta cieši piesaistīta jenai un dolāram, nevis eiro.
Lata stabilitāti nosaka nevis lata piesaiste stabilai ārzemju valūtai, bet
tirdzniecības bilances stāvoklis, kas savukārt ir atkarīgs no valsts eksporta
apjoma, jo eksports ir svarīgs un ilglaicīgs valūtas ieplūšanas avots valstī,
kas nodrošina reāli stabilu nacionālās valūtas pastāvēšanu. Latvijas uzņēmumi
uzskata, ka eksporta problēmas uz ES atrisinātu lata piesaiste eiro, turklāt
tādējādi Latvija tuvinātos arī savam stratēģiskajam mērķim – kļūt par ES
dalībvalsti [7.13.].
Latvijas Bankas monetārās politikas
pārvaldes vadība spēj labi pamatot pašreizējo monetāro politiku. LB
pamatnostādne ir, ka valūtas kursa politikai jābūt pārskatāmai, stabilai un
prognozējamai. Tāpēc lats ir piesaistīts SDR. Latvijas ekonomiku ietekmē divas
galvenās valūtas – ASV dolārs un Vācijas marka, kas kļuvusi par eiro. CB
aprēķini liecina, ka aptuveni 43% eksporta darījumu norēķinu notiek ASV
dolāros, 35% - eiro [3.2.]. Satricinājumi ekonomikā bīda abas valūtas dažādos
virzienos. Latvijas eksportētāji vēlas lata piesaisti eiro, bet ekonomikā viss
notiek cikliski. Eiro kritums nevar turpināties bezgalīgi. Vai tad, kad eiro
kurss celsies, monetārā politika būtu atkal jāmaina?
Secinājums par lata piesaistes
atbilstību nevar balstīt tikai uz faktu par ES īpatsvaru Latvijas preču
eksportā. Nepieciešams apskatīt gan preču, gan pakalpojumu ārējo tirdzniecību,
gan ārējā parāda valūtu struktūru. Kamēr Latvijas preču un pakalpojumu ārējās
tirdzniecības norēķinos, kā arī ārējā parāda struktūrā līdzās eiro nozīmīgu
vietu ieņem ASV dolārs un pakalpojumu eksports saglabā nozīmīgu lomu tekošajā
kontā, nav ekonomiska pamata lata piesaistes maiņai. [8.2.].
Situācija, kad vērojama ilgstoša eiro
vērtības samazināšanās, nenoliedzami negatīvi ietekmē daļas Latvijas uzņēmumu finansiālo
stāvokli. Tomēr LB valūtas kursa politika ir orientēta uz sabalansētu
tautsaimniecības attīstību. Pašlaik Latvijas ekonomikā eksistē divas nozares,
kuras dominē Latvijas preču un pakalpojumu eksportā. Koksnes eksports ir vairāk
atkarīgs no eiro un mārciņas kursa pret dolāru, bet transporta pakalpojumu
sniegšana nerezidentiem, tostarp arī valstij ienesīgais naftas un ķīmijas
produktu tranzīts – no dolāra kursa. Tāpēc lata piesaiste SDR valūtu grozam
negatīvo efektu vienā nozarē kompensē ar pozitīvo efektu citā nozarē.
Būtiski ir arī saprast atšķirību starp
CB galvenajām funkcijām un citu valsts institūciju funkcijām. Visā pasaulē CB
un vairums ekonomistu ir nonākuši pie slēdziena, ka labākais ieguldījums, kādu
monetārā politika var dot ekonomiskajai izaugsmei un finansu stabilitātei, ir
zemas un stabilas inflācijas un inflācijas gaidu uzturēšana. LB stratēģijas
izvēle galvenā mērķa sasniegšanai – cenu stabilitātes saglabāšanai valstī – ir
bijusi veiksmīga. Turklāt LB valūtas politika ir nodrošinājusi arī valūtas
risku sabalansētību ārējos tirgos tautsaimniecībā kopumā.
Pasaules valstu pieredze rāda, ka
piesaistes maiņa ir saistīta būtisku risku, pat ja tā būtu konceptuāli labi
pamatota un tiktu uzmanīgi ieviesta. Tas palielinātu neskaidrību attiecībā uz
tālāko monetārās politikas attīstību, līdz ar to paaugstinot riska prēmijas,
kuras investori vēlētos saņemt kā kompensāciju par šo neskaidrību. Tālāk sekotu
procentu likmju palielināšanās, kas savukārt negatīvi ietekmētu investīcijas,
kreditēšanu, privāto patēriņu, līdz ar to nobremzējot valsts ekonomisko
izaugsmi. Tam pretī LB liek prognozējamību un stabilitāti. Lata piesaiste SDR
valūtu grozam mazina pasaules valūtu savstarpējo svārstību negatīvo ietekmi uz
Latvijas tautsaimniecību. Nobeigumā jāpiebilst, ka LB jau ir paudusi apņemšanos
līdz ar Latvijas iestāšanos ES mainīt lata piesaisti par labu eiro. Turklāt, kā
redzams 4.tabulā, ar šo gadu SDR valūtas grozā eiro daļa palielināta no 23%
līdz 29%, kas tuvinās lata piesaisti eiro. Nepāriet uz eiro nedrīkst, tas ir
stratēģiskais mērķis. Pašlaik pie esošā eiro kursa pāriet uz eiro būtu
nepareizi, jo tas smago situāciju darīs vēl smagāku, izdarīt lata devalvāciju –
arī nepareizi, jo sabruks imports. 2002.gadā, kad Eiropa pāries uz skaidro eiro
naudu, Eiropas bankas nostiprinās eiro un dolāra kursu. Šajā momentā tad arī LB
varēs pāriet uz eiro. Taču pastāv viedoklis, ka, lai kāda būtu valūtas
politika, situācija, kad būs tikai ieguvumi, Latvija nevar sasniegt, jo tās
ekonomika ir atkarīga no importa.
Secinājumi un
priekšlikumi
Izstrādājot kursa darbu atkal nākas
izsecināt, cik naudai ir milzīga nozīme jebkurā ekonomikā, un ir svarīgi, kā
nauda tiek “izmantota” valsts iekšienē, lai uzlabotos valsts un tās pilsoņu
labklājība un dzīves kvalitāte. Kursa darbā apskatītās tēmas apliecina, ka
sekmīga monetārās politikas īstenošana veicina makroekonomikas stabilizācijas
mehānisma efektivitāti. Izmantojot LB darbības pamatprincipus, mērķus un
uzdevumus, var secināt, ka viena no galvenajām LB monetārās politikas iezīmēm
ir orientācija uz ilgtermiņa stabilitāti. LB ir augsts uzticības reitings un
tās vadība nav pārsteigusi ar nepamatotiem lēmumiem. Tā vienmēr centusies
īstenot konsekventu politiku, un tas vieš uzticību tās darbam. Uzticēšanos rada
VB kompetence un viedokļa pamatojums, tas rada ticību, ka tā veic nepieciešamos
pētījumus un analīzi Latvijā notiekošos ekonomiskajos procesos.
Pēc manām domām LB veic savas funkcijas
pietiekami efektīvi, jo lata kurss saglabājas stabili, nenotiek lielas cenu
svārstības, un cilvēki kļūst drošāki par saviem ietaupījumiem. Ir saprotami, ka
valstī ar pārejas ekonomiku nevar sasniegt ekonomisko stabilitāti īsā laika
periodā. Manuprāt, neveiksmes kādā tautsaimniecības nozarē nevar novelt uz LB, kā
tās īstenotās monetārās politikas sekām, jo tā nevar tieši ietekmēt Latvijas
ekonomikā notiekošos procesus. Tāpat pārejas ekonomikas valstīs ārvalstu
kapitāls ieplūst pārsvarā īslaicīgi, un tas ir ļoti jūtīgs pret jebkuru
politisku vai ekonomisku nestabilitāti, tādēļ ir svarīga LB valūtas politikas
kursa stabilitāte un prognozējamība, kas veicina investoru uzticību un
ekonomikas attīstību. Par politisko stabilitāti savukārt jārūpējas Latvijas
valdībai, bet, tā kā tā pēdējā laikā ir pārāk bieži mainījusies, uzticību tas
nerada. Bez tam, Latvijas tautsaimniecības sistēma ir jāsakārto kopumā, to
neizdarot, mēs vienmēr būsim pakļauti kādiem kārtējiem riskiem.
Mans priekšlikums ir tāds, ka LB arī
turpmāk ir pastāvīgi jāseko tam, vai nav nepieciešamas pārmaiņas tās
realizētajā naudas politikā. Īpaši tai jāanalizē, vai monetārā politika
attiecībā uz valūtas piesaisti nekļūst par Latvijas eksportu bremzējošu
faktoru, vai tā negatīvi neietekmē eksporta struktūru un virzienus. Ja LB
radītu apstākļus, kas būtu labvēlīgi Latvijas ražotājiem, tad pieaugošie
ražošanas apjomi palielinātu iekšzemes kopproduktu.
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS
1.“Averss un Reverss”,
Latvijas Bankas biļetens, 1999.Nr.6.
2.“Averss un Reverss”,
Latvijas Bankas biļetens, 2000.Nr.6.
3.“Averss un Reverss”,
Latvijas Bankas biļetens, 2001.Nr.1.
4.Ancāns M. “Eiro un
Latvijas monetārā politika”, “Biznesa partneri” – 2000. Nr.6;
5.Apals G. Catlaks G.
Ikstens I. U.c. “Politika Latvijā”, Apgāds “Rasa ABC”; 1999.g., 214 lpp.;
6.Laikraksts “Diena”,
“Latvijas Banka lata kursu koriģē ar intervencēm valūtas tirgū”, 1999.21.10.
7.Laikraksts “Dienas
Bizness”, “Latvijas Banka valūtas politiku nemainīs”, 2000.07.11.
8.Laikraksts “Dienas
Bizness”, “Latvijas Banka joprojām piedāvā stabilitāti”, 2000.14.11.
9.“Latvijas
tautsaimniecības attīstības problēmas”, Zinātniski praktiskās konferences
materiāli, Rēzeknes Augstskola Ekonomikas fakultāte, 1998. Rēzekne.
10.Likums “Par Latvijas
Banku”, pieņemts un stājies spēkā 1992.gada 19.maijā.
11.Lībermanis G. “Centrālās
bankas funkcijas”, “Neatkarīgā Rīta Avīze” – 2000.g.; 22.jūlijs.;
12.Lībermanis G. “Nauda,
inflācija, valūtas kurss”; SIA “Kamene” LV starpnozaru konsultācijas centrs
“Ekonomists”; Rīga; 1995.g.; 122 lpp.;
13.Meklere L. “Bankām
samazina rezervju normu”. “Neatkarīgā Rīta Avīze”, 2000.17.11.
14.Rūse L. “Ziemeļvalstu
centrālās bankas”, “Biznesa Partneri”, 1998. Nr.4.
15.Šenfelde M., Ņiķitina
V., Kulbesa I. “Makroekonomika” Rīga; 1999.g.; 174 lpp.;
16.”Ziņojums par Latvijas
tautsaimniecības attīstību” Latvijas Republikas Ekonomikas ministrija, Rīga,
1998.g. decembris.;
17.”Ziņojums par Latvijas
tautsaimniecības attīstību” Latvijas Republikas Ekonomikas ministrija, Rīga,
2000.g. jūnijs.
18.Zīle R., Šteinbuka I.,
Počs R. u.c. “Latvija uz XXI gadsimta sliekšņa”, Ekonomika, finanses,
integrācija. Rīga. 1999. 151.lpp.
19.Батлер Б. Джонсон Б. и другие “Финансы:
Оксфордский толковый словарь” Издательство “Весъ Мир”; 1997.g. 496 lpp.;
reģions BEKO ir labi pazīstama ar kvalitāti aizdevumu pakalpojumus un ir izveidojusi stabilu reputāciju līdzņemšanai ārā naudu privātpersonām, es dot aizdevumus, lai cilvēkiem, kas ir slikta kredītu vai nepieciešama nauda, lai samaksātu rēķinus, un ieguldīt biznesā. Es uzskatu sevi laimīgs par šo iespēju būt šajā uzņēmējdarbības virzienā ar lielu entuziasmu, es gaidu pieredzi sniedzu savus labākos aizdevumu pakalpojumus jums ar zemu procentu likmi 2% ar minimālām formalitātēm
AtbildētDzēstJa kāds jautājums? don `t sazinieties ar mani uz manu e-pastu ~ regionbeko@hotmail.com
Finansiāls atbalsts privātpersonām
AtbildētDzēstJa jums nepieciešama finansiāla palīdzība, nevilcinieties sazināties ar mums. Jūs varat iegūt aizdevumu robežās no 1.000 € līdz 1,000,000 € ļoti labvēlīgos apstākļos, visu likumību un uzticamību. Lai uzzinātu vairāk par finansēšanas kārtību, lūdzu, sazinieties ar mums pa e-pastu. E-mail: marcuford@gmail.com
My Brothers and Sister all over the world, I am Mrs Boo Wheat from Canada ; i was in need of loan some month ago. i needed a loan to open my restaurant and bar, when one of my long time business partner introduce me to this good and trustful loan lender DR PURVA PIUS that help me out with a loan, and is interest rate is very low , thank God today. I am now a successful business woman, and I became useful. In the life of others, I now hold a restaurant and bar. And about 30 workers, thank GOD for my life I am leaving well today a happy father with three kids, thanks to you DR PURVA PIUS Now I can take care of my lovely family, i can now pay my bill. I am now the bread winner of my family. If you are look for a trustful and reliable loan leader. You can Email him via,mail (urgentloan22@gmail.com) Please tell him Mrs Boo Wheat from Canada introduce you to him. THANKS
AtbildētDzēstAre you in need of a loan? Do you want to pay off your bills? Do you want to be financially stable? All you have to do is to contact us for more information on how to get started and get the loan you desire. This offer is open to all that will be able to repay back in due time. Note-that repayment time frame is negotiable and at interest rate of 3% just email: {urgentloan22@gmail.com}
AtbildētDzēst
AtbildētDzēstI am a veteran with the world trade organization humanitarian delivery agency, an ancillary of the UN..
Mrs. Bernice Clark 69 died of covid-19 related virus. Before her death she left manifold amounts with a security & finance firm in Europe for preservation. she disclosed that the trust-funds should not be left unclaimed. You are to stand as the stipendiary to late Bernice Clark.
Get back to me with your interestedness at (wldtrdeorgnztionhumangcy@gmail.com). and contact data for all other formalities which are certifiable.
Hoping to have an opulence pact with you on communal trust.
Best Regards
Nabídka půjčky mezi jednotlivými Finskem
AtbildētDzēstJsme agentura, která poskytuje půjčky komukoli v nouzi a je schopna je splácet s úrokovou sazbou 2%.
Naše nabídky se pohybují od 5000 EUR do 900000 EUR.
Kontaktujte nás prosím na této adrese: michaelgrilous@gmail.com