IEVADS
Laika
posmā, kad Latvija ir nostājusies uz ceļa, kurš ved uz labklājību tuvākajā
nākotnē, notiek pārmaiņas ne tikai valsts politiskajā dzīvē, bet arī pašā
sabiedrībā. Tagad, kad esam ar skatu vērsti uz Eiropu un mūsu ilgi slēptā
vēlēšanās izteikt katram savu viedokli beidzot ir vairāk vai mazāk īstenojama, rodas
jautājumi, no kuru atbildēm būs atkarīgs tas ceļa gludums un garums, kuru esam
izvēlējušies par savu mērķi. Kādu mēs vēlamies redzēt sevi un šo sabiedrību?
Tas ir jautājums, ar kuru visciešākā saistībā ir manis izvēlētā temata formulējums. Tiesības un morāle -
vārdi, kuri sabiedrības, katra indivīda apziņā un “mutēs” būs tik ilgi, cik
ilga būs sabiedrības pastāvēšana un evolūcija. Pārstāvot šādu viedokli, es
vēlētos savā darbā atklāt tās attiecības, kas pastāv tiesību un morāles starpā. Tādēļ savā pētījumā esmu
izvēlējies divus atšķirīgus skatu punktus, no kuriem skatīšu morāli un tiesības
kā 1) patstāvīgas un nošķirtas parādības un
2) savstarpēji saistītus un
nedalāmus jēdzienus, vienlaicīgi norādot gan kopīgo, gan atšķirīgo tajos un
skarot vienmēr aktuālo un filozofisko jautājumu par gribas brīvības
ierobežošanu.
Kas attiecas uz daudzšķautnaino
vārdu “tiesības”, tad savā darbā to aplūkošu kā normatīvo aktu kopuma. Savos
spriedumos daļēju ietekmi esmu guvis no
tādiem darbiem kā “Tiesības, morāle, indivīds” (E.A.Lukaševa), “Tiesības
kā ētikas minimums” (Lotārs Šulcs), “Ētika” (S.Lasmane, A.Milts, A.Rubenis),
“Tiesību teorijas pamatjēdzieni (I.Krastiņš) un “Politika, tiesības, morāle”
(Agešins).
IZTIRZĀJUMS
Sākotnēji pievērsīšos tiesībām un morālei kā neatkarīgām
sociālām parādībām, kas veidojušās sabiedrības attīstības rezultātā. Taču
vispirms būtiski noskaidrot šo abu jēdzienu formulējumu. Varam lasīt, ka
“morāle ir sociāls institūts, kura funkcija ir cilvēka izturēšanās regulēšana
itin visās sabiedriskās dzīves sfērās”[1],
bet tiesības vispārīgi tiek definētas kā “visiem saistoša uzvedības normu
sistēma, kas regulē sabiedrības un indivīda savstarpējās attiecības un ir
tiesiskās vai prettiesiskās darbības novērtēšanas obligāts kritērijs, kas
balstās uz brīvības, taisnības un vienlīdzības principiem”[2]
Taču jāmin, ka morāle ir izveidojusi priekšstatus ne tikai par katra indivīda
vēlamo un nevēlamo, tikumisko un netikumisko u.tml. darbību, bet arī devusi to
parādību vērtējumu, kas pastāv līdzās šai darbībai un cilvēku attiecībām
vispār, respektīvi, atbilstoši sabiedrības attīstības pakāpei formulējusi
izpratni “par labo un ļauno, pienākumu, godu”[3] un
visu to, kas saistīts ar cilvēka dzīvi. Bet manā uztverē šī morāles otrā
darbības sfēra - priekšstati par vispārīgām parādībām - ir pakļauta cilvēka un
sabiedrības savstarpējām attiecībām, jo tieši tās ir pamats, no kura ir
atkarīga doto parādību rašanās un problemātika. Tādejādi es vēlos pamatot
morāles un tiesību kopīgo darbības sfēru - cilvēku savstarpējo attiecību
regulēšanu. Taču tas nenorāda, ka tiesību un morāles darbība šajā sfērā pilnībā
tiek nosegta, respektīvi, šie jēdzieni regulē vienādas sabiedriskās attiecības
vai arī ir sadalīta. Tiesības, būdamas pēc sava rakstura saistošas un
elastīgas, cenšas iespiesties arvien plašākā indivīda un sabiedrības attiecību
sfērā, “atstājot brīvu samērā nelielu attiecību daļu”[4],
kura tīrā veidā izpaužas morāles regulējošā funkcija, piemēram, draudzība,
savstarpējā palīdzība, mīlestība, līdzcietība u.t.t. Bet, pateicoties tieši
morāles regulējamo parādību plašajam saturam, tā pastāv ne tikai “tīrā” veidā,
bet ir spējīga pielāgoties arī tiesību regulējošām nozarēm, t.i., morāle zināmā
mērā it kā ieplūst šajās tiesību regulētajās nozarēs. Īpaši vēlētos uzsvērt
vārdus “zināmā mērā”, jo, pastāvot šai nelielajai sabiedrisko attiecību daļai,
kuras regulē tikai morāle, vienlaicīgi jānoskaidro, vai ir iespējama arī
morāles iejaukšanās visās tiesību un morāles kopīgās regulējamās sfēras daļās.
Kā jau minēju, morāli skata visas parādības, izejot no savas (sabiedrības
veidotās) priekšstatu prizmas par labo un ļauno, pienākumu un godu, u.t.t.
Līdz ar to pastāv divi viedokļi par tiesību tīrās
darbības sfēru.
Pirmais no tiem, par kura pārstāvi uzskatāms
A.A.Gusejnovs, norāda, ka “morāle izskatās kā vērtējumu sistēma ar plus un
mīnus zīmi”[5] un “tiesības kopumā
pakļaujas morāles vērtējumam”[6].
Taču no otras puses P.E.Nedbaljo min tiesību normas, kuras nosaka
organizatoriskos un tehniskos noteikumus[7]
(piemēram, civilprocesa un kriminālprocesa kodeksi). Tādejādi, pievienojoties
šim pēdējam izteiktajam viedoklim, es uzskatu, ka arī tiesībām ir noteikta
regulējamās sfēras daļa, kurā izpaužas to funkcija “tīrā veidā”. Tomēr kopumā
tiesībām un morālei ir kopīga darbības sfēra.
Taču, būdamas indivīda un sabiedrības attiecību
regulētājas, tiesības un morāle savos priekšstatos var pārstāvēt arī atšķirīgus
viedokļus, respektīvi, to līdzekļi sekmīgai regulējamā uzdevuma īstenošanai var
nesakrist. Kā piemēru var minēt šobrīd aktuālo tēmu par nāvessoda lietderīgumu
un tā atcelšanu. Gan tiesības, gan morāle spilgti norāda savu negatīvo
attieksmi attiecībā uz darbību, kuras sekas var kļūt par šī visaugstākā soda
piemērošanu. Bet tiesību un morāles priekšstati jautājumā par konkrētā cilvēka
sodīšanu nesakrīt, jo morāles principi aizstāv viedokli, ka cilvēkam nedrīkst
atņemt dzīvību vardarbīgā veidā.
Konstatējot morāles un tiesību ieplūšanu savstarpējās
regulēšanas sfērā, rodas iemesls dziļāk pētīt un noskaidrot, vai zināma kopība
nepastāv arī šo institūtu struktūrā.
Gan tiesību, gan morāles struktūras pamatelements ir
norma, t.i.,- tiesību norma un morāles norma. Ar tiesību normām saprot
kompetentu valsts varas iestāžu noteiktus vai sankcionētus vispārīga rakstura
noteikumus, kas izsaka valsts gribu un regulē sabiedriskās attiecības[8].
Savukārt, morāles normas ir “cilvēku uzvedības noteikumu kopums, kas izsaka
viņu savstarpējās attiecības un attieksmi pret sabiedrību”[9].
Taču tiesību un morāles normu starpā ir būtiska atšķirība, jo viena no tiesību
normas pazīmēs ir vispārējs un obligāts raksturs, kā arī valsts garantēta
izpilde. Turpretī “morāles prasību izpildīšana tiek sankcionēta tikai ar
garīgās iedarbības formām, un tikumisko prasību pildīšanu kontrolē visi”[10].
Ja tiesību normas tiek apkopotas normatīvajos aktos, tad
morāles normām var būt dažādas izpausmes formas atkarībā no konkrētiem vēsturiskiem
apstākļiem - “noteiktas paražas, tradīcijas, rituāli, sakāmvārdi, parunas”[11].
Bet kopumā par tiesību un morāles normās ietverto priekšstatu rašanās pamatu ir
indivīdu darbība, kura rada virkni savstarpējo attiecību formu, tādejādi
nodrošinot ne tikai šo normu abstraktu pastāvēšanu, bet reālu pielietošanu,
novērtējot attiecīgo indivīda darbību.
Pastāvot vienotam tiesību un morāles regulējamo
sabiedrisko attiecību lokam, kopīgam šo divu jēdzienu struktūras pamatelementam
- normām, rodas jautājums, vai nav vērojama savstarpēja ietekme starp morāles
un tiesību sistēmas pamatelementiem. No augstāk minētā par morāles ieplūšanu
tiesību regulēšanas sfērā, jāsecina, ka šāda kopīga iezīme - morāles normu
satura iekļaušana tiesību normās - ir raksturīga šo divu jēdzienu pamatelementu
starpā. Tātad morāles un tiesību savstarpējās attiecībās vērojama nepārtraukta
mijiedarbība, kuras rezultātā tiek būtiski papildināts normatīvais regulējums. Tas,
savukārt, norāda uz morāles un tiesību ciešo saistību un nedalāmību.
Kā zināms, robeža starp tiesībām un morāli tika novilkta
tikai 18.gs. sākumā[12],
bet nevis, lai nošķirtu šos jēdzienus kā divas nesavienojamas parādības, bet
gan tāpēc, lai, izdalot būtiskāko katrā no tiem, rastu priekšstatu par to
saistību. Tātad par galveno uzdevumu varam uzskatīt tādu skaidrojuma atrašanu,
cik lielā mērā morāles normu saturs ir ietverts tiesību normās.
Izdarot secinājumus šajā jautājumā, kā pamatu vēlos
izmantot ētiskā minimuma teoriju, kas pēc savas iekšējās struktūras “nav
vienota mācība”[13], bet pārstāv atšķirīgus
viedokļus, izdalot negatīvās tendences, sociālā eksistences minimuma, tiesību
pārdzīvojuma un tiesību nozīmības ētiskā minimuma teorijas. Taču sākotnēji būtu
jānoskaidro ētikas un morāles jēdzienu definējumi. Varam lasīt, ka “ētika ir
mācība par morāli”[14]
vai arī “filozofiska mācība par morāli un tikumību”[15].
Kas attiecas uz otro ētikas jēdziena formulējumu, gribu piebilst, ka manā
uztverē morāle sev pakārto tikumību. Tādejādi es apvienoju morāli un tikumību
zem vienota jēdziena - morāle. Taču bieži “ētiskajam tuvu, ar to sinonīmi tiek
lietots morāles jēdziens”[16],
jo “nav iespējams stingri nošķirt vienu šo jēdzienu no otra”[17],
jo kā ētiku, tā “morāli attiecina uz jābūtīgās apziņas sfēru, kas virza uz
labvēlību, mīlestību, cieņu, pienākumu u.t.t.”[18]
Domāju, ka šos divus jēdzienus varam skatīt arī kā sinonīmus, runājot par
ētiskā minimuma teoriju. Manuprāt, šī teorija ir visvairāk saistīta ar morāles
un tiesību rašanās iemeslu, respektīvi, sabiedrības attīstību un, atkarībā no
sabiedrības attīstības pakāpes un vēsturiskajiem apstākļiem, pamato tiesību un
morāles savstarpējo ietekmi. Uzskatu, ka vēsturiski morāles normu rašanās ir
notikusi pirms tiesību normu eksistences, tādejādi šo divu normu starpā
sākotnēji nebija īpašu atšķirību, robežu (arī sākotnējā sabiedrība pazina
paražu tiesības; tiesības vispār nepastāvēja rakstiskā formā, līdz ar to šajā
attīstības stadijā nemaz nebija iespējams novilkt šādu robežu morāles un
tiesību starpā. Iespējams, ka šajā posmā arī bija vērojama morāles un tiesību lielākā
saskaņa satura ziņā.) Taču līdz ar sabiedrības attīstību radās morāles un
tiesību normu diferentācija. Bet saistība starp morāles un tiesību normām
saturā neizzuda, jo sabiedrība (vai sabiedrības noteicošā daļa) veidoja
tiesības, izsakot tajās savu valstisko - tautas - gribu. Arī morāles normas
ietver sevī sabiedrībā radušos un tās veidotos priekšstatus. Tādejādi gan
tiesību, gan morāles normas pamatojas uz atzīšanu indivīdu vidū (spaidu
elementu tiesībās uzskatu par sekundāru pazīmi).
Tātad morāles un tiesību starpā jābūt saskaņai, kuru,
galvenokārt, nodrošina ētiskais minimums tiesību normās. “Tiklīdz zināms ētisko
normu minimums vairs neieiet tiesību saturā, neizbēgami nāk pastāvošās
tiesiskās sistēmas sabrukums”[19]
jeb tiesību normās ietverto priekšrakstu neatbisltības rezultāts sabiedrības
vairākuma uzskatiem, kas stāv ciešā saiknē ar morāles normām.
Vēlētos tuvāk noskaidrot vārdu “zināms ētisko normu
minimums” nozīmi, kas norāda uz morāles normu satura koeficientu tiesību
normās. Ja nostāda ētikas minimumu kā apakšējo robežu un priekšnoteikumu
tiesību pastāvēšanai, tad ir jābūt arī augšējai līnijai, respektīvi, robežai,
kur vērojama šo divu jēdzienu maksimāla saplūšana. “Taču šis ētikas minimums
augšup ejošā līnijā ir mainīgs, nav ietverts noteiktās robežās. Viņš var,
atkarībā no laika un vietas, pārkāpt sava minimuma robežas un tuvoties ētiskam
maksimumam”[20]. Manā vērtējumā starp
tiesību nozīmības un sociālā eksistences minimuma ētiskā minimuma teorijām var
atrast zināmu līdzību. Šīs teorijas akcentē ētiskā minimuma būtisko nozīmi
sabiedrības attīstībā, bet pēdējā no tām iet nedaudz tālāk, norādot, ka “ētikas
normas imperatīvi uzstāda cilvēka gribai maksimālas prasības”[21].
Tā kā morāle un tiesības ir sabiedrisko attiecību
regulētājas, rodas jautājums, vai šie jēdzieni, pildot savas funkcijas,
neierobežo cilvēka uzvedību, viņa gribas brīvību.
No vienas puses, pievienojoties A.Šopenhauera teorijai,
jāsecina, ka tiesības un morāle uzskatāms par cilvēku gribas ierobežotājām.
Taču svarīgi ir noskaidrot, ko mēs izprotam ar vārdiem “gribas brīvība”.
Šopenhauera izpratnē cilvēka griba tiek pielīdzināta bezmēra egoismam[22].
Bet pastāv arī viedoklis, ka gribas brīvības īstā būtība izteikta šādā
formulējumā: “Lai tu vienmēr attiektos pret cilvēcību savā un citu cilvēku
izskatā kā pret mērķi, nevis līdzekli”[23].
No augstāk minētā izriet, ka gribas brīvība jāsaprot
nevis kā iespēja darīt visu to, ko mēs vēlamies, bet kā iespēja izvēlēties to
regulatīvās sistēmas variantu, kas būtu saskaņā ar indivīda gribas brīvību.
Tātad tiesības un morāle no šāda viedokļa būtu skatāmas kā sabiedrības
pastāvēšanai svarīgo priekšnoteikumu fiksētājas, un “normatīvā pasaule būtu
nevis gribas brīvības, bet absolūtās brīvības pretstats”[24].
Es, savukārt, viennozīmīgi nevaru uzskatīt kādu no šiem viedokļiem par
visprecīzāko gribas brīvības formulējumu un tās ierobežošanu vai
neierobežošanu. Manā skatījumā, runājot par tiesībām un morāli kā gribas brīvības
ierobežotājām, jāņem vērā konkrētā cilvēka gribas brīvība, respektīvi, tas, ko
šis cilvēks saprot ar “gribas brīvību”. No vienas puses varētu teikt, ka tāda
cilvēka, kuram piemīt augsti dzīves kritēriji, kurš uzskatāms par godprātīgu,
savas tautas labklājībā ieinteresētu, taisnīgu u.t.t., griba netiek ierobežota.
Bet no otras puses, arī šī cilvēku tipa darbībā atsevišķos gadījumos ir
jāsastopas ar gribas ierobežojumiem. Taču tas, manuprāt, ir raksturīgs tikai
tik lielā mērā, cik demokrātija to atļauj, jo pat šādā valstiskā iekārtā
vērojama mazākuma pakļaušana vairākumam. Bet šo gribas ierobežošanu es uztveru
kā sabiedrības pastāvības un attīstības priekšnoteikumu nodrošinātāju. Tātad es
nevaru viennozīmīgi nedz noliegt, nedz atzīt gribas brīvības ierobežošanu.
Kā jau iepriekš minēju, būtiska ir morāles un tiesību
sankciju atšķirība to subjektu starpā, kas piemēro šīs sankcijas. Uz šo doto
atšķirību pamata rodas strīdīgs jautājums, kas cenšas attālināt morāli un
tiesības, t.i., tiek izvirzīts viedoklis par spaidu elementu tiesībās,
konkrētāk - fiziskiem spaidiem, “ar kuriem
mums ir darīšana tad, kad pretestību kādas svešas gribas pavēlei lauž ar
spēka iedarbības palīdzību”[25].
Savos spriedumos es pievienojos Lotāra Šulca viedoklim, ka fiziskie spaidi ir
tiesību pazīme, kurai piemīt tikai sekundāras pavadparādības loma. Pretējā
gadījumā mums nāktos izslēgt no tiesību sfēras tādas tiesību zinātņu nozares kā
starptautiskās un baznīcas tiesības, atstājot ārpus tiesību loka daudzas
tiesiskas normas, kur tās paliek bez spaidiem, un noliegt to primitīvo
sabiedrību tiesības kurām ir visas tiesību pazīmes. Kā pretargumentu viedoklim,
ka fiziskie spaidi nodrošina tiesību pienākumu izpildi, var minēt tiesību atzīšanu
zināmā sabiedrības autoratīvajā daļā, bet kuras vispār nebūtu iespējama
tiesiskās iekārtas pastāvēšana[26].
Izejot no viedokļa par spaidu elementu tiesībās kā
sekundāru parādību, es skatīju arī tiesību nozīmības ētiskā minimuma teoriju.
NOBEIGUMS
Veicot šī referāta
sagatavošanas un veidošanas darbu, esmu atklājis tiesību un morāles
savstarpējās attiecības un secinājis, ka:
1) morālei
un tiesībām vispārīgi ir kopīga darbības sfēra - cilvēku savstarpējo attiecību
regulēšana, kurā katram no šiem institūtiem ir brīva samērā neliela attiecību
daļa, kur “tīrā veidā” izpaužas regulējošā funkcija;
2) pastāvot
kopīgai tiesību un morāles darbības sfērai, šīs parādības savos priekšstatos
var pārstāvēt arī atšķirīgus viedokļus, to līdzekļi sekmīgai regulējamā
uzdevuma īstenošanai var nesakrist;
3) tiesību
un morāles struktūras pamatelements ir norma, kurā ietverto priekšrakstu
rašanās pamats ir indivīdu darbība, bet būtiska atšķirība ir prasību
izpildīšanas sankcionēšanā un normu raksturā;
4) morāles
un tiesību starpā jābūt saskaņai, kuru nodrošina ētiskais minimums tiesību
normās, kas “atkarībā no laika un vietas var pārkāpt savas minimuma robežas un
tuvoties ētiskajam maksimumam”[27];
5) gribas
ierobežošana, manā skatījumā, ir sabiedrības pastāvēšanas un attīstības
priekšnoteikumu nodrošinātāja;
6) fiziskie
spaidi ir tiesību pazīme, kurai piemīt tikai sekundāras pavadparādības loma.
Tuvāk apskatot tiesību un
morāles jēdzienus, esmu nonācis pie secinājuma, ka, jo lielāka būs visas
sabiedrības un katra indivīda iesaistīšanās diskutablajos jautājumos, kas skar
tiesības un morāli, jo lielāka būs saskaņa šo parādību starpā un būtiskāka kļūs
šo divu sistēmu savstarpējā ietekme. Tādejādi, tiesību un morāles sistēmas
papildinās viena otru un būs par pamatu sabiedrības attīstības dinamikai, no
kuras tad arī ir atkarīga mūsu dzīves augðupeja.
IZMANTOTO AVOTU SARAKSTS
1) Krastiņš
I. Tiesību teorijas pamatjēdzieni. - 3.izd. - Rīga: 1997.g.
3) Petražitskis
L. Tiesību un valsts teorija sakarā ar mācību par morāli. Rīga: Augusta Golta
apgādība. 1931.g.
4) Šulcs
L. Spaidu elements tiesībās. // Tieslietu Ministrijas Vēstnesis. - 1937.g. -
Nr.2
5) Šulcs
L. Tiesību idejas un dabisko tiesību problēma Kanta tiesību teorijā. Rīga: a/s
Valters un Rapa 1939.g.
6) Ðulcs
L. Tiesības kā ētikas minimums - Rīga: 1936.g.
7) Лукашева
Е.А. Право, мораль, личность. - Москва: Наука -
1996.
[1] Krastiņš I.
Tiesību teorijas pamatjēdzieni. - 3.izd. - Rīga: 1997.g. - 11.lpp.
[2] Turpat,
4.lpp.
[3] Turpat,
11.lpp.
[6] Turpat.
[9] Turpat, 11.lpp.
[12] Ðulcs L. Tiesîbas kā
ētikas minimums - Rīga: 1936.g. - 6.lpp.
[13] Ðulcs L. Tiesîbas kā
ētikas minimums - Rīga: 1936.g.. - 4.lpp.
[15] Lasmane S., Milts A.,
Rubenis A. Ētika. - Rīga: 1993.g. - 32.lpp.
[16] Turpat, 34.lpp.
[17] Lasmane S., Milts A.,
Rubenis A. Ētika. - Rīga: 1993.g. - 35.lpp.
[18] Lasmane S., Milts A.,
Rubenis A. Ētika. - Rīga: 1993.g. - 34.lpp.
[19] Ðulcs L. Tiesîbas kā
ētikas minimums - Rīga: 1936.g. - 41.lpp.
[20] Ðulcs L. Tiesîbas kā
ētikas minimums - Rīga: 1936.g. - 45.lpp.
[21] Turpat, 21.lpp.
[22] Turpat, 11.lpp.
[23] Šulcs L. Tiesību
idejas un dabisko tiesību problēma Kanta tiesību teorijā. Rīga: a/s Valters un
Rapa 1939. - 145.lpp.
[25] Šulcs L. Spaidu
elements tiesībās. // Tieslietu Ministrijas Vēstnesis. - 1937.g. - Nr.2 -
226.lpp.
[26] Šulcs L. Spaidu
elements tiesībās. // Tieslietu Ministrijas Vēstnesis. - 1937.g. - Nr.2 -
243.-252.lpp.
[27] Ðulcs L. Tiesîbas kā
ētikas minimums - Rīga: 1936.g. - 41.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru