B I Z N E S A A U G S T S K O L A “T U R Ī B A”
GRĀMATVEDĪBAS KATEDRA
STUDIJU DARBS “NODOKĻU” KURSĀ
MUITAS NODOKĻA IETEKME UZ TAUTSAIMNIECĪBU
N24 kursa studente: Guna Līce
Rīga,
1998.
SATURA RĀDĪTĀJS
1. Ievads 3
2. Par muitas
nodokli, tarifiem 4
3. Muitas
regulējošo likumu pielietojums dzīvē un to
ietekme Latvijas ekonomikā 5
4. Muitas dienesta
un nodokļa darbības vērtējums 6
5. Muitas nodokļa
atvieglojumi 7
6. Latvija
Pasaules Tirdzniecības organizācijā 8
7. Statistikas
dati par importu 10
8. Muitas darbība
Latvijas iekšējā tirgus aizsardzībā 10
9. Secinājumi 12
10. Izmantotā
literatūra 13
IEVADS
1995.gada valsts budžeta krīze uzrādīja
bīstamu simptomu Latvijas nodokļu sistēmā – netika ievākti plānotie 475 milj.
Ls.
Protams, var vainot budžeta sastādītājus par
utopiski lielu ieņēmumu paredzējumu, tomēr īstais vaininieks šajā situācijā
bija Valsts Ieņēmumu Dienests, kura darbības neefektivitātes dēļ, valsts
budžetā iestājās krīze.
Tā kā Muitas Departaments ir VID struktūrvienība,
tad daļa atbildības bija jāuzņemas arī tam, lai gan ieņēmumi no muitas nodokļa
daudz neatšķīrās no plānotā. Šī situācija gan vairāk saistīta ar apstākli, ka
ir zudusi cerība ievākt muitas nodokli no visām precēm, kuras šķērsojušas LR
robežu, jo pašreizējais stāvoklis muitas sistēmā neatļauj to izdarīt.
Kursa darba tēmu izvēlējos divu apstākļu dēļ:
1.
sabiedrības
neuzticība muitai (uzpērkamība, skandāli, vadības maiņa Rīgas Muitā,
birokrātisms, u.c.).
2.
mans
pašreizējais darbs ir cieši saistīts ar muitu (visa veida importa, eksporta un
tranzīta darījumi, deklarēšana, u.c., vairāk kā 4.gadu stāžs).
Šī kursa darba mērķis ir analizēt muitas
dienesta un nodokļu ietekmi valsts ekonomikā, uzņēmējdarbībā, vērtēt muitas
darbību regulējošo likumdošanu (LR Muitas Kodekss un likums par “Muitas nodokli
(tarifiem)” LR, izpētīt iepriekš minēto likumu pielietojumu un to ietekmi uz LR
ārējo tirdzniecību.
PAR MUITAS NODOKLI (TARIFIEM)
Šis likums nosaka
kārtību, kādā Latvijas Republikas muitas teritorijā preces un citus priekšmetus
apliek ar muitas nodokli, piemērojot muitas tarifos norādītās muitas nodokļa
likmes.
Muitas tarifs ir
noteiktā sistēmā apkopotas muitas nodokļa likmes.
Muitas nodokli noteiktā kārtībā saskaņā ar šo
likumu valsts budžetā iemaksā fiziskas vai juridiskas personas, kas ieved LR
vai izved no tās preces vai citus priekšmetus.
Muitas nodokli nosaka, pamatojoties uz:
1.
preču
vai citu priekšmetu muitas vērtību (invoisā, rēķinā uzrādītā vērtība, jeb
“valsts noteiktās” cenas par “gabaliem” vai “kilogramu” vērtību);
2.
muitas
tarifiem, kas balstās uz preču aprakstīšanas un kodēšanas harmonizēto sistēmu
un kombinēto nomenklatūru.
3.
Likumā
un starptautiskajos līgumos paredzētajiem preču un citu priekšmetu izcelsmes
noteikumiem (EUR1, EUR2, izcelsmes sertifikāti ISO 9001, ISO 9002)
Ievedmuitas
nodokļa likmes nosaka procentos no preču vai citu priekšmetu muitas vērtības
vai latos atbilstoši preču un citu priekšmetu mērvienībai. Vienai un tai pašai
precei vai priekšmetam var noteikt dažādas (sezonas) muitas nodokļa likmes,
norādot muitas tarifos to darbības laiku. Nodokļu likmes ir stingrās (fiksētās)
un proporcionālās (%). Piemēram, ievedot cukuru – 0,12 Ls/kg.
Ievedmuitas nodokļu likmes iedalās:
1.
pamatlikme;
2.
likme,
kas piemērojama tirdzniecībā ar valstīm, ar kurām Latvijai ir spēkā vislielākās
labvēlības režīms.
3.
Likme,
kas piemērojama tirdzniecībā ar valstīm, ar kurām Latvijai ir spēkā brīvās
tirdzniecības režīms;
4.
Likme,
kas piemērojama tirdzniecībā ar valstīm, kurām Latvija piešķīrusi tirdzniecības
atvieglojumus.
Ievedmuitas nodoklis tiek aprēķināts muitas
kravas deklarēšanas brīdī.
Ir vairāki importa veidi:
IM4 – imports brīvam apgrozījumam;
IM5 – ieveðana uz laiku;
IM6 – reimports, uz laiku izvestas preces
atpakaļievešana;
IM7 – ievešana muitas noliktavā’
IM9 – darbība muitas kontrolē.
Muitas nodokli piemēro tikai IM4, t.i.,
imports brīvam apgrozījumam.
MUITAS REGULĒJOŠO LIKUMU PIELIETOJUMS
DZĪVĒ UN TO IETEKME LATVIJAS EKONOMIKĀ.
Katras valstiskas
iestādes un nodokļa sekmīgas darbības pamats ir kvalitatīvi izstrādāta darbību
noteicoša likumdošana. Latvijas muitas darbību definē un regulē divi svarīgi
likumdošanas akti:
1.
LR
Muitas kodekss;
2.
Likums
par muitas nodokli (tarifiem)
Muitas
likumdošanas (muitas tarifu) uzdevums ir sekmēt tādu valsts ārējo tirdzniecību,
kura veicinātu izejvielu ievešanu valstī un gatavas produkcijas izvešanu.
Latvijas likums par muitas nodokli savā būtībā atbilst šīm prasībām, jo tikai
dažām izejvielu grupām netiek piemērots izvedmuitas tarifs. Šie tarifi aizsargā
vietējos ražotājus, jo ievedot preci, kuru ražo pie mums Latvijā – lielākas
tarifu likmes, nekā precēm, kuras pie mums neražo.
Tomēr runājot par
ievedmuitas nodokļa likmēm, rodas vairākas problēmas, kuras neveicina ražošanas
attīstību Latvijā. Neskatoties uz noteiktajām tarifu likmēm, pastāv neskaidrība
ievedamo preču cenu noteikšanā, muitas nodokļa aprēķināšanā.
Notiek cīņa, lai
Latvijā neievestu preces par dempinga cenām (tās ir cenas, kas ir būtiski
zemākas nekā identisku vai vienveidīgu preču ārējā tirgus cenas šajā pašā
laikā. Šāds ievedums nodara, vai var nodarīt zaudējumus identisku vai
vienveidīgu preču vietējiem ražotājiem vai kavē šādu preču ražošanas
organizēšanu vai izplatīšanu Latvijā), un subsidētiem produktiem (subsidētais
imports – preču ievešana, kuru ražošanā vai eksportā tieši vai netieši
izmantota subsīdija).
Tā, piemēram, VAS
“RER” katru mēnesi ieved izejvielas un komplektējošās detaļas apmēram 3000
preču nomenklatūras pozīcijā (tai skaitā arī kondensatorus). Atbilstoši Muitas
Departamenta cenrādim, visi ievestie kondensatori tiek klasificēti ar vienu
cenu – 5,29 Ls, lai gan “RER” ieved 12 dažādus kondensatorus ar līgumcenu no
0,12 līdz 1,04 Ls gabalā. Muitas nodoklis tiek aprēķināts nevis no līgumcenas,
bet gan ņemot par pamatu 5,29 Ls. Šādi izmaksas palielinās ne tikai VAS “RER”,
bet visiem kas ieved lētāku preci, jo vienveida preču grupas ietvaros piemēro
vidējo cenu, lai gan to raksturlielumu variācijas, preču grupas ietvaros, ir
milzīgas.
Taču tā nav
vienīgā “palīdzība” no muitas puses pašmāju ražotājiem. Latvijas muitas
dienests, cerot panākt nodokļu parādu samaksu, kurš mums daudziem ir liels un
“velkas” līdz jau ilgu laiku, nepiešķir uzņēmumiem labvēlības statusu (dod
tiesības kārtot muitas procedūras iekšzemes muitā). Līdz ar to preču
atmuitošanas procedūra jāveic uz robežas. Tas uz uzņēmējiem atsaucās ar
zaudējumiem un līdz ar to, gluži pretēji, kavē parādu atmaksu , jo automašīnu
dīkstāve pie robežas un muitas, uzņēmuma “muitas” speciālista vešana uz
robežpunktu, - atsaucas uz pašizmaksu, un laika neekonomiju.
MUITAS DIENESTA UN NODOKĻA DARBĪBAS
VĒRTĒJUMS
Muitas dienests
ir valsts iestāde, kas kontrolē preču pārvešanu un pārsūtīšanu pār valsts
robežu un iekasē muitas nodokli.
Tātad, iekasējamā nodokļa subjekts ir fiziska
vai juridiska persona gadījumā, ja viņa nodarbojas ar preču pārvešanu pār
valsts robežu. Nodokļa objekts, savukārt, ir jebkura valsts robežu šķērsojusi
prece. Atkarībā no šķērsošanas virziena ir:
1.
importprece;
2.
eksportprece;
3.
tranzītprece.
Šīs nodokļa
likmes nosaka valsts likumdošanas kārtībā un publicē attiecīgās valsts muitas
tarifos. Parasti muitas tarifu produkcijas veidam vai grupai nosaka trīs
likmes:
Maksimālo;
Minimālo;
Priviliģēto.
Galvenais
priekšnoteikums šādai likmju noteikšanai ir produkcijas gatavības pakāpe.
Ievedmuitas mēdz noteikt minimālas izejvielām – līdz 5%, bet maksimālas no
20-25% gatavai produkcijai. izvedmuitas savukārt nosaka pretēji – izejvielām
maksimālas likmes, bet gatavai produkcijai – minimālas. Tranzītkravas muitas nodokļa lielums ir atkarīgs no
caurvedamās preces bīstamības pakāpes pret apkārtējo vidi. Jo kaitīgāka prece
(krava), jo lielāks būs muitas nodoklis.
Muitas nodokļa
iekasēšana notiek speciālās šim nodoklim izveidotās muitas maksas teritorijās
un to veic muitas dienests. Valsts kasē ienākošo naudu valsts parasti izmanto
ne tikai budžeta ieņēmumu palielināšanai, bet ar tās palīdzību var regulēt
ārējo tirdzniecību un sekmēt iekšējā tirgus aizsardzību, jo muitas nodoklis
sadārdzina importa preci, bet vietējiem ražotājiem cena neizmainās.
Tādējādi,
ar muitas nodokli valsts var regulēt tautsaimniecību kopumā, sekmējot vienas
vai otras nozares attīstību, un meklējot savu “nišu” pasaules ekonomiskajā attīstībā.
Valsts,
kurai nav savu derīgo izrakteņu bāzes, kurai ir nelielas, bet atrodas
ekonomiski izdevīgā ģeogrāfiskā vietā, ir jāattīsta rentablās rūpniecības un
lauksaimniecības nozares un jāpalielina tranzītvalsts funkcijas, kļūstot par
savienotājposmu pasaules ekonomikā. Muitas nodoklis ir ideāls instruments šo
mērķu sasniegšanai un to jācenšas izmantot.
MUITAS NODOKĻA ATVIEGLOJUMI
Likumā “Par
muitas nodokli (tarifiem)” ir uzskaitītas preces ai priekšmeti, kuriem ir
paredzēts muitas nodokļa atvieglojums, vai arī muitas nodoklis netiek piemērots
Ar
muitas nodoklis netiek aplikti:
1.
Latvijas
Republikas un ārvalstu valūta un vērtspapīri, pases, vīzas, akcīzes nodokļa
markas un vēlēšanu biļeteni;
2.
Preces,
kuras konfiscētas, pamatojoties uz tiesas, muitas iestādes vai citu pilnvaroto
institūciju lēmumu; atrastā manta, kas pāriet valsts vai pašvaldības kā
atradēja īpašumā, pamatojoties uz policijas vai tiesas lēmumu, dāvinājumi
valstij vai pašvaldībai, u.c;
3.
Preces
un priekšmeti, kuri tiek ievesti Latvijas Republikā uzglabāšanai un
pārkraušanai muitas noliktavās vai iekšzemes muitas zonās. Tas Latvijā ir ļoti
izplatīts darījums, kuru dēvē par IM 7. Arī es pati personīgi ļoti daudz
izmantoju šo darījuma veidu, jo budžeta iestādes labprāt pērk tehniku un preces
tieši no muitas noliktavas, jo tas dod iespēju tikai vienu reizi nomaksāt PVN
nodokli ( kā zināms, pērkot no veikala, mēs maksājam PVN precēm, kuras ievedot
LR brīvam apgrozījumam ar IM4, PVN jau ir nomaksāts, un veikalā šīs preces
pašizmaksa ir cēlusies tieši nomaksāto nodokļu dēļ.);
4.
Ar
muitas nodokli netiek apliktas preces vai priekšmeti, kuri pakļauti reimporta
darījumam, tas ir IM6. Tās ir preces vai priekšmeti, kurus uz Rīgas Muitas atļaujas
pamata esam izveduši uz laiku ārpus LR robežas, un tagad vedam atpakaļ
neizmainītā veidā. Pārsvarā šo darījumu izmato izvedot uz laiku izstādēm,
semināriem un preču vai tehnikas demonstrēšanai; neapliekas arī IM5 (ievešana
uz laiku);
5.
Humānās
palīdzības sūtījumi un dāvinājumi – saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem;
6.
Masu
informācijas līdzekļi saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem;
7.
Cilvēku
izcelsmes terapeitiskās vielas, kā arī asinsgrupu un audu noteikšanas reaģenti
– Labklājības Ministrijas noteiktajā kārtībā.
Kā arī citas preces un priekšmeti, kas minēti
likuma sestajā nodaļā, 22.pantā.
LATVIJA PASAULES TIRDZNIECĪBAS ORGANIZĀCIJĀ.
Pasaules
Tirdzniecības Organizācija (PTO) ir pasaules tirdzniecības sistēmas
institucionālais pamats. Tā ir organizācija, kura veidoja vienošanos par
tarifiem un tirdzniecību. PTO ir platforma, uz kuras attīstās tirdzniecības
attiecības starp valstīm, administrē un īsteno daudzpusējas tirdzniecības
vienošanās, kuras kopā veido PTO, darbojas kā forums daudzpusējām tirdzniecības
sarunām, cenšas atrisināt strīdus, pārrauga nacionālo tirdzniecības politiku,
sadarbojas ar citām institūcijām, kuras ir iesaistītas globālās ekonomiskās
politikas veidošanā. Dalība Pasaules Tirdzniecības Organizācijā radīs Latvijai
godīgu konkurenci 132 valstu tirgū.
PTO par legālu
instrumentu vietējo ražotāju aizsardzībai atdzīst tarifus, taču ir noteikts, ka
nedrīkst būt diskriminējošas attieksmes pret dažādu importētāju produkciju.
Tarifi tiek arī sasaistīti. Tas nozīmē, ka tarifa līmenis noteiktam produktam
kļūst par PTO dalībvalsts saistību, un to nedrīkst palielināt bez sarunām ar
lielākajiem tirdzniecības partneriem. Daudzi cerēja, ka PTO atcels kvotas
lauksaimniecības preču eksportam no Latvijas uz Eiropas Savienību. PTO nav
brīvās tirdzniecības līgums, bet gan vislielākās labvēlības režīma iedibinātājs
tirdzniecībā. Ar Eiropas Savienību Latvijai esot daudz ciešākas attiecības un
pat nulles tarifi daudzām preču grupām, taču ES ļoti stingri sargā savu
lauksaimniecības preču tirgu. Latvijai pastāv iespējas attīstīt tirdzniecības
attiecības ar PTO valstīm vairākos līmeņos. Ar valstīm, kurām nav noslēgti
nekādi līgumi, pastāv tarifu pamatlikmes. Ar valstīm, kurām līgumi darbojas,
tarifu likmes tiek samazinātas. Ja parakstīs brīvās tirdzniecības līgumus, tad
tirdzniecības liberalizācija dažos gadījumos būs ar nulles tarifa līmeni. Varam
arī atzīmēt, ka PTO neapmierina divi Latvijā esošie fakti: “Lattelekom”
monopols un ierobežojumi ārvalstu apdrošināšanas kompānijām. Stingrāki nosacījumi
ir attiecībā uz lauksaimniecības subsīdijām. Latvija apņēmusies pilnībā atcelt
eksporta subsīdijas lauksaimniecības produktiem. Eksporta subsīdijas aizstātas
ar augstāku aizsardzības līmeni ievedmuitas tarifu veidā lauksaimniecības un
pārstrādātajiem produktiem.
Latvijas
iestāšanās process PTO sākās 1992,gadā, kad Latvijai tika piešķirts novērotājas
statuss organizācijā, ko toreiz sauca par Vispārējo vienošanos pat tirdzniecību
un tarifiem.
Pēc
iestāšanās Pasaules Tirdzniecības Organizācijā Latvijai ievedmuitas tarifi
jāsaskaņo ar šīs starptautiskās organizācijas prasībām, taču ievedmuitas
samazinājums būs minimāls (tā saka Finansu ministrijas Muitas tarifu un
likumdošanas departamenta direktors). Izmaiņas ievedmuitas tarifos attieksies
uz precēm, kurām piešķirts vislielākais labvēlības režīms – vairākām precēm
likmes būs jāsamazina. Piemēram, gaļai un tās produktiem, par kuru ievešanu
Latvijā patlaban ir jāmaksā 40% no vērtības, līdz 2000.gadam ievedmuita būšot
36%.
Turklāt
patlaban tiek gatavoti grozījumi likumā “Par muitas nodokli, tarifiem”, kurā
tiks izstrādātas PTO prasībām atbilstošas ievedmuitas likmes importa precēm.
STATISTIKAS DATI PAR IMPORTU
Šī gada janvārī
–jūlijā Latvija no Eiropas Savienības valstīm importēja 55,6% no kopējā
importēto preču apjoma. Pagājušā gada pirmajos septiņos mēnešos – 53,6%. No NVS Latvijā tika ievesti 15,9% no importa
kopapjoma.
Arējās
tirdzniecības dati aprēķināti, izmantojot informāciju no muitas kravas
deklarācijām un statistikas pārskatiem. Tie atbilst speciālās tirdzniecības
sistēmas shēmai. Importa kopapjomā ietilpst:
1.
preces,
kuras deklarētas patēriņam Latvijā;
2.
preces,
kuras tiek ievestas pārstrādei, uzņemoties saistības par atpakaļizvešanu;
3.
preces,
kuras tiek ievestas Latvijā atpakaļ pārveidotā veidā pēc pārstrādes ārvalstīs.
Ievedums muitas noliktavās un izvedums no
muitas noliktavām uz ārvalstīm atbilstoši speciālās tirdzniecības sistēmas
shēmai nav ieskaitīti ārējās tirdzniecības kopapjomā.
Šī
gada janvārī – jūlijā Latvijā strauji pieaudzis transporta līdzekļu imports –
78,2% jeb par 51,6 milj. Ls. Metāla un to izstrādājumu imports audzis par
43,5%, savukārt ķīmiskās rūpniecības un tās produkcijas imports palielinājies
par 34,2%.
Samazinājies
imports augstākminētajā laika posmā minerāliem produktiem.
MUITAS DARBĪBA LATVIJAS IEKŠĒJĀ TIRGUS AIZSARDZĪBĀ.
1990.gada
muitas dienests iekšējo tirgu aizsargāja, nepieļaujot preču izvešanu no
Latvijas, jo valdīja absurda situācija: iedzīvotājiem bija pietiekami naudas
līdzekļu, taču tam nebija reāla preču seguma. Tāpēc svarīgi bija aizsargāt
nabadzīgo preču sortimentu Latvijas veikalos.
Tomēr pateicoties lata stabilitātei un iedzīvotāju maksātspējas
pieaugumam, jau 1993. Gadā šī situācija tika likvidēta, tirgu piepildot ar
importa precēm. Šajā situācijā muita iekšējo tirgu sāka aizsargāt ar pasaulē
pieņemtiem līdzekļiem- ievedmuitas tarifiem, no kura lieluma ir atkarīga
ievedmuitas preces cena valstī.
Zemkopības
ministrijas (Latvijas zemnieku savienības) izstrādātie ievedmuitas tarifi
lauksaimniecības precēm būtu 160%, kas pēc ekonomikas ministrijas (respektīvi –
“Latvijas Ceļa”) domām nebūt neatrisinās lauksaimnieku un visas ekonomikas
problēmas Latvijā, jo prasot augstu protekcionismu, nozīmē kaitēt
tautsaimniecības izaugsmei un patērētājiem, kuru ir daudz vairāk nekā ražotāju.
Tāpēc
“Latvijas Ceļš” visiem spēkiem centās izgāzt šos ievedmuitas tarifus, jo viņu
ekonomiskā koncepcija paredz veidot Latvijā tā saukto “selektīvo” tirgu, kas
ļauj nonākt ārvalstu produkcijai, kas nepieciešama un kas ir izdevīga lai saglabātu vietējo ražotāju konkurenci ar
ārvalstu analoģisko preču ražotājiem, bet augstie ievedmuitas tarifi radītu
gluži pretēju efektu – esošie pašmāju lauksaimnieki nemaz necenstos ražot
lētāku un konkurētspējīgāku produkciju.
Tomēr,
kā pierādīja 1995.gada budžeta krīze, šie tarifi, kuri vidēji sastāda 45%
lauksaimniecības produkcijai, ir par augstu, jo veicina kontrabandas ieplūšanu,
nevis legālu preču ievešanu. Jo uzņēmējiem izdevīgāk riskēt un nemaksāt, nevis
pievienot ievestai preču vērtībai vēl vismaz pusi no cenas.
Tāpēc
reālajā dzīvē var veidoties situācija, ka zemāki ievedmuitas tarifi var labāk
aizsargāt iekšējo tirgu, nekā lieli ievedmuitas tarifi. Pamatoti, jo
samazinoties starpībai starp oficiālo muitas nodevu un “kukuli” muitai,
uzņēmēji pārstās riskēt un veiks legālus maksājumus.
Lai
palielinātu muitas darbības efektivitāti un valsts budžets nezaudētu
ievērojamas summas, ir jāveic izmaiņas likumdošanā (likums par “Muitas
nodokli(tarifiem)”), jo tas pašreiz savu uzdevumu – vietējo zemnieku, ražotāju
aizsardzība – nepilda. Tas gluži pretēji, palielina preču plūsmu uz Latviju,
iznīcina legālos maksātājus, kuri vairs nespēj konkurēt ar kontrabandistiem.
Tāpēc ir liela cerība, ka ar Latvijas iestāšanos PTO šie jautājumi un problēmas
tiks risinātas.
SECINĀJUMI
Muitas nodoklis
ir viens no instrumentiem, ar kuru palīdzību valsts var regulēt tautsaimniecību
kopumā, sekmējot nozaru attīstību, papildinot valsts budžetu.
Latvijas muitas
darbību definē divi svarīgi likumdošanas akti:
-
Likums
par muitas nodokli (tarifiem)
-
LR
muitas likums
kuri nosaka pietiekamu juridisko pamatu muitas
darbībai un muitas nodokļa iekasēšanai no precēm, kuras ir šķērsojušas LR
robežu.
Muitas
efektivitātes palielināšana prasa pasākumu virknes izpildi, kam galarezultātā
būtu jādod ievērojams ieguldījums muitas darbības uzlabošanā.
Jāatjauno Muitas
Pārvalde (bij. Muitas Departaments) kā juridiska persona, kura pakļaujas tieši
un tikai Ministru kabinetam.
Jāsamazina
ievedmuitas tarifi lauksaimniecības precēm.
Jāveic plaša
kadru sastāva un atalgojuma sistēmas maiņa visās muitas iestādēs,
kontrolpunktos.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
1.
LR
likums “Par muitas nodokli (tarifiem)”, Lietišķas informācijas dienesta sējums
2.
LR
likums “Muitas likums”, Lietišķās informācijas dienesta sējums
3.
“Muitas
vērtību noteikšana”, SIA “Projekta” veidots seminārs
4.
“Dienas
Bizness” 23/09/98, “Preču eksports šā gada…”
5.
“Dienas
Bizness” 26/09/98 “Ievedmuitas tarifi nesamazināšoties”
6.
“Lietišķā
Diena” 12/10/98 “Latvijai būs vieglāk tirgoties”
7.
“Dienas
Bizness” 10/03/95 “Par LR ārējo tirdzniecību”
8.
“Dienas
Bizness” 09/03/95 “Eksperiments muitā fiksē pārkāpumus”
9. “Kapitāls” oktobris, 1998
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru