TURÎBAS MÂCÎBU CENTRS “AUGSTSKOLA”
EKONOMIKAS KATEDRA
1. STUDIJU DARBS MAKROEKONOMIKÂ
N 1 4 grupas studente: Guna Līce
Pasniedzējs: doc.
Rīga, 1998.gads
SATURA RÂDÎTÂJS
1. Ievads 3.lpp.
2. Pasaules
Tirzniecības Organizācija. 4.lpp.
3. Muitas
vērtības noteikšana, aprēķināšana. 5.lpp.
1.metode 5.lpp.
2.metode 8.lpp.
3.metode 9.lpp.
4.metode 9.lpp.
5.metode 10.lpp.
6.metode 11.lpp.
4. Muitas
vērtības deklarācijas veidlapu paraugs 12.lpp.
5. Secinājumi 13.lpp.
6. Izmantotā
literatūra 14.lpp.
I E V A D S
1997.gada
1.jūlijā stājās spēkā jaunais Latvijas Muitas likums, kas atbilst Eiropas
savienības likumdošanai, kā arī Pasaules Tirzniecības Organizācijas Vienošanās
dokumentiem. Kopš 1997.gada 1.jūlija tika pakāpeniski ieviests jaunais likums,
un 1.janvārī publicēti Ministru kabineta noteikumi par preču muitas vērtību
noteikšanu.
Šīs
tēmas izvēlē mani pamudināja reālās problēmas, ar kurām sastopas gandrīz katrs
uzņēmējs, jo muitas vērtību noteikšana ir ļoti sarežģīta, un ne katrs to
izprot.
Mans
darba mērķis ir apskatīt detalizētu
ieskatu par muitas vērtību noteikšanas sešām metodēm, kuras pakāpeniski tiek
ieviestas arī Latvijā, bet reāli darbojas tikai pirmā metode.
Studiju
darbs kopumā sastāv no 15 lapām, no kurām viena ir kserokkopija no patlaban
Latvijā esošās un aizpildāmās Muitas vērtības deklarācijas.
PASAULES TIRZNIECĪBAS ORGANIZĀCIJA
Pasaules Tirzniecības Organizācija ir
pasaules tirzniecības sistēmas institucionālais un tiesiskais pamats. Tā ir
organizācijas, kura veidoja Vispārējo vienošanos par tarifiem un tirzniecību,
pēctecis. Tā ir platforma, uz kuras attīstās tirzniecības attiecības starp
valstīm, tajā ir 152 dalībvalstis, no kurām 28 valstis ir statusā. Tā nosaka
galvenās līgumsaistības valstu tirzniecības iekšējās likumdošanas un noteikumu
veidošanā, īstenošanā. Pasaules Tirzniecības Organizācija tika dibināta
1995.gada 1.janvārī, un ir ne tikkai potenciāli lielāks dalībvalstu skaits
salīdzinot ar GATT (Vispārējā vienošanās par tirzniecību un tarifiem), kas
ievērojami pārsniedz 100 valstis, bet arī daudz plašāks tirzniecības pasākums
un to regulējošo politiku apjoms. Pasaules Tirzniecības Organizācija regulē
tirzniecību ar precēm, pakalpojumiem un “idejām” jeb intelektuālo īpašumu.
Administrē un īsteno daudzpusējas tirzniecības vienošanās, kuras kopā veido
Pasaules Tirzniecības Organizāciju. Tā darbojas kā forums daudzpusējām
tirzniecības sarunām, cenšas atrisināt tirzniecības strīdus, pārrauga nacionālo
tirzniecības politiku, sadarbojas ar citām institūcijām, kuras ir iesaistītas
globālās ekonomiskās politikas veidošanā.
Pasaules
Tirzniecības Organizācija atzīst četrus galvenos principus:
·
Tirzniecība
bez diskriminācijas. Visas valstis vienlīdzīgā vidē, nav mākslīgas tirzniecības
barjeras.
·
Prognozējama
un augoša tirgus pieejamība. Darbas vietu radīšana, investīcijas.
·
Godīgas
konkurences veicināšana.
·
Attīstības
un ekonomisko reformu veicināšana.
75% ir jaunattīstītas valstis, Pasaules
Tirzniecības Organizācija dod šīm valstīm pārejas periodu.
Un tās pamatfunkcijas ir:
1)
daudzpusējo
un pluritareālo tirzniecības līgumu, kuri kopumā veido nolīgumu par PTO,
administrēšana un īstenošana, darboties kā daudzpusējo tirzniecības sarunu
forumam;
2)
tirzniecības
strīdu risināšana;
3)
nacionālo
tirzniecības politiku pārraudzīšana;
4)
sadarbība
ar globālās ekonomiskās politikas izveidē iesaistītām organizācijām.
Preču
novērtēšana nodokļu aprēķināšanas nolūkam nevar tikt izmantota, lai veidotu
šķērsli tirzniecībai, kas arī ir priekšrocība Latvijas uzņēmējsabiedrībām
pieņemot Pasaules Tirzniecības Organizācijas metodi. Tā nodrošina, ka gadījumos
ja preces tiek izvestas uz, vai ievestas no jebkuras valsts, kura pielieto
vienošanos, vērtības pamats ir vienāds. Godīgai konkurencei. Tā nodrošina vienotu
pamatu vērtībai, kuru pielieto tirzniecības statistikā.
MUITAS VĒRTĪBAS NOTEIKŠANA, APRĒĶINĀŠANA.
1997.gada
1.jūlijā stājās spēkā jauns “Muitas likums”kurā 161.pants ir “Preču muitas
vērtības noteikšana”. Tajā teikts, ka muitas maksājumu aprēķināšanā par pamatu
tiek ņemta preču muitas vērtība, bet preču muitas vērtības aprēķināšanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
Jaunais vērtības noteikšanas
pamatprincips ir pamatots uz komerciālo dokumentāciju un informāciju. Muita
vairs nevar noteikt fiktīvas vai standarta vērtības. 1998.gada 1.janvārī stājās
spēkā jauni noteikumi “Preču muitas vērtības aprēķināšanas kārtība”, un
Ministru kabinets atzina par spēku zaudējušiem šādus noteikumus: “Noteikumi par
muitas vērtības noteikšanu ievedamajām un izvedamajām precēm un citiem
priekšmetiem” (1995.g. 31.janvāris), “Preču muitas vērtības aprēķināšanas
noteikumi” (1997.g. 9.septembris).
Muitas vērtības deklarācija Latvijā ir
jāaizpilda, ja ievedamās preces cena (summa ar papildizmaksām) ir 2000,00 Ls un
vairāk.
Muitas
vērtības noteikšana ir iespējama pēc sešām metodēm, kuras nav atdalītas
konkrētā veidā, bet gan ir iekšā šajos noteikumos neatdalītā veidā:
DARĪJUMA
VĒRTĪBA (pirmā metode). Faktiski samaksātā vai maksājamā cena, kuru pircējs
maksā pārdevējam, un nepieciešamības gadījumā koriģēta, saskaņā ar zināmiem
noteikumiem. Tātad parastā faktūrrēķina (invoice) cena. Muitas likums nosaka,
ka izmantojamā darījuma vērtība attiecas uz to darījumu, kura rezultātā preces
tiek pārdotas eksportam un tiek ievestas Latvijas Republikā. Izmantojot šo
metodi ir jāpārliecinās vai nav noteikti pircēja tiesību ierobežojumi attiecībā
uz preču izmantošanu vai izlietošanu. Un vai preču pārdošana nav atkarīga no
kāda nosacījuma, kuru dēļ nav iespējams noteikt novērtējamo preču vērtību.
Izņēmumi: ierobežojumi, kurus nosaka Latvijas Republikas likumdošanas akti;
teritoriāli ierobežojumi, kas attiecas uz preču tālākpārdošanu; ierobežojumi,
kuri būtiski neietekmē preču vērtību. Pirmo metodi nevar izmantot, ja importa
cena, kura pamatota uz nosacījumu, ka citas preces tiks nopirktas konkrētos
daudzumos, un ja importa cena, kas ir atkarīga no cenas, kuru importētājs prasa
no pārdevēja par precēm, kuras viņš piegādā pārdevējam. Darījuma cena attiecas
uz pēdējo pārdošanu pirms ievešanas. Ir nepieciešami pierādījumi par samaksāto
cenu. Ievešanas vietā - apstiprināta
komerciāla faktūrrēķina kopija. Gadījumos, kad fakss vai līdzīgs dokuments tiek
izmantots kā faktūrrēķins, ir jāiesniedz tā apstiprināta kopija kopā ar muitas
deklarāciju. Citi komerciāli dokumenti un atskaites var tikt pārbaudīti
uzņēmējsabiedrības telpās pēc preču ievešanas. Bieži vien komerciāli dokumentu
orģināls nav iespējams, uz ko, diemžēl, Rīgas Muita attiecas ar nesapratni.
Ja
pircējs un pārdevējs ir savstarpēji saistīti, tikai tad var saņemt samazinātu
cenu savstarpējās saistības rezultātā. “Savstarpēji saistīti” nozīmē, kad:
Viena
no personām ir amatpersona vai direktors uzņēmumā, kas pieder otrai personai;
Abas
personas ir viena un tā paša uzņēmuma līdzīpašnieki;
Tās
viena ar otru atrodas darba devēja un darba ņēmēja attiecībās;
Vienai no personām tieši
vai netieši ir īpašumā, vai tās kontrolē vismaz 5% no otras personas kapitāla
daļu vai akciju;
Viena
no personām tieši vai netieši kontrolē otru;
Abas
personas tieši vai netieši kontrolē kāda trešā persona;
Abas
personas kopā tieši vai netieši kontrolē kādu trešo personu;
Abas
personas ir radniecības attiecībās.
Piegādē
ar filiālēm nekādā gadījumā nevar lietot pirmo metodi. Un invoisos
(faktūrrēķinos) jāiekļauj papildizmaksas: piegādes izmaksas, tara un
iepakojums, maksa par intelektuālo īpašumu un licensēm, preces un pakalpojumi,
kuri sniegti bez maksas, kā arī transportizmaksas.
Latvijā
darbojas piegādes noteikumi. Inkoterms ’90 (spēkā no 1990.gada 1.jūlija). tās
ir Starptautiskās Tirzniecības palātas (STP) sakopotās starptautiskās
tirzniecības paražas, kuras fiksētas 13 terminos. Katrs termins apzīmēts ar
trim burtiem, kuri ir kods pārdevēja un pircēja izpildāmajām preču piegādes
līgumsaistībām. Inkoterma terminu saīsinājumi ir standartizēti apzīmējumi,
kurus kopīgi pieņēmušas Starptautiskā Tirzniecības palāta un ANO Eiropas Ekonomiskā
komisija.
Piegādāšanas
izdevumi no “ievešanas vietas” nav jāpieskaita muitas vērtībai. Ievešanas
vietas ir:
·
Pa
jūru: ievešanas osta;
·
Pa
gaisu: ieveðanas lidosta;
·
Pa
sauszemi / dzelzceļu: muitas robežas šķērsošanas vieta;
·
Pa
pastu: nogādāšanas adrese.
Par pasta sūtījumiem nevar veikt
pieskaitāmās izmaksas, kas, savukārt, neattiecas uz kurjerpastiem (“DHL”,
“TNT”, “UPS”, u.c.)
Lai
precizētu muitas vērtības, ir jāpieskaita transportēšanas, preču kravas
operāciju un apdrošināšanas izdevumi, kas saistīti ar preču nogādāšanu līdz
Latvijas Republikas robežai. Izmaksas, kuras ir Latvijas teritorijā – netiek
iekļautas un uzrādītas. Daudzas firmas saskaras ar problēmu, kas ir diezgan
bieži sastopama muitas kontroles robežpunktos, tas ir – nav uzrādītas
transportizmaksas. Šobrīd muita akceptē 10% no preču vērtības, taču to nevar
uzskatīt par korektu rīcību, tas ir nepieņemami. Kā jau minēju, muitas vērtībai
ir jāpieskaita arī taras vērtība, kurā preces ir iepakotas, - iepakojuma
vērtība, ieskaitot materiāla un iepakošanas darbu vērtība. Pārdošanas
starpniecības naudu un maksu par brokeru pakalpojumiem ir jāpieskaita vērtībai,
bet nevis pirkšanas starpniecības naudu.
Licenšu
maksa un maksa par intelektuāla īpašuma izmantošanas tiesībām ir jāpieskaita,
ja tā attiecas uz ievestajām precēm, ja tā maksājama , kā preču pārdošanas
nosacījums. Tā ir maksa par patentiem, dizainu, modeļiem un speciālo
profesionālo informāciju; prču zīmju un autortiesību izmantošanu; izvesto preču
izmantošanu vai tālākpārdošanu – attiecībā uz tehniskām zināšanām un palīdzību.
Šis noteikums neattiecas uz maksājumiem par tiesībām reproducēt ievestās
preces.
Gadījumos,
ja pārdevējs saņem jebkādu peļņas daļu no preču tālākpārdošanas, izmantošanas
vai izlietošanas, šāda peļņa tiks uzskatīta kā netiešs maksājums par precēm, un
tā ir jāpieskaita samaksātajai cenai. Latvijā rada neizpratni viens noteikums,
ja preces un pakalpojumi, kuras pircējs piegādā bez maksas vai par pazeminātu
samaksu pārdevējam ar mērķi tos izmantot ievesto preču ražošanai vai
pārdošanai.
Izdevumi,
kas netiek iekļauti muitas vērtībā, un tās noteikšanā:
·
Izdevumi
par preču pārvadāšanu Latvijā;
·
Maksājumi
par procentiem;
·
Maksa
par pasākumiem, kurus pircējs veic par saviem līdzekļiem;
·
Dividendes.
Maksājumi par
procentiem netiek pieskaitīti, ja tie veikti saskaņā ar rakstveida līgumu, ja
preces tiek pārdotas par faktiski samaksāto cenu, ja izdevumi par procentiem
nepārsniedz šādu darījumu izdevumu līmeni attiecīgajā valstī un laika posmā.
Pasākumi
par paša līdzekļiem:
·
Reklamēšana;
·
Tirzniecības
veicināšana;
·
Galvojumu
un garantiju pakalpojumi.
Šādi pakalpojumi nav jāiekļauj vērtībā.
Patlaban Latvijas Republikā muita pielāgo cenu pēc preces svara, bet Eiropā par
šādām lietām nodokļus neiekasē.
Izdevumi,
kuri nav jāpieskaita:
·
Pirkšanas
starpniecības nauda;
·
Eksporta
kvotas licenðu maksas;
·
Atlaides;
·
Samaksātie
nodokļi izcelsmes vai eksporta valstī;
·
Reproducēšanas
tiesības;
·
Pēcimpota
darbības (montāža, uzstādīšana, uzturēšana, u.c.).
Vairāk kā 90% no muitas kravu
deklarācijām būs iesniegtas izmantojot pirmo metodi. Tā ir visplašākā un
visvairāk izmantojamākā.
Ja
ir “VIENĀDAS PRECES” (otrā metode). Vienādu preču vērtība, kuras izvestas uz
Latviju tajā pašā vai aptuveni tajā pašā laika posmā kā novērtējamās preces.
Likumā gan nav teikts “aptuveni”, un līdz ar to likumā teiktā pamatdoma ir
saprotama nedaudz savādāk, kas ir neiespējami un tā nemēdz būt. (Maza atkāpe no
tēmas – Muitas likumā un noteikumos ir pat vairākas pretrunas, un ir gadījumi,
kad noteikumos rakstīto procedūru reāli nav iespējams veikt.).
Par “vienādām precēm” sauc tādas, kuras
ir vienādas visos aspektos:
·
To
fiziskās īpašības;
·
To
kvalitāte;
·
To
reputācija tirgū;
·
Tām
jābūt ražotām vienā un tajā pašā valstī, kā novērtējamām precēm.
Pie otrās
metodes muitas vērtību noteikšanai - ar tādiem pašiem tirzniecībs nosacījumiem
un tādu pašu daudzumu; ar tādiem pašiem tirzniecības nosacījumiem, bet
atšķirīgos daudzumos; ar atšķirīgiem tirzniecības nosacījumiem, bet tādos pašos
daudzumos; un ar atšķirīgiem tirzniecības nosacījumiem un atšķirīgos daudzumos.
Bet ir jāveic korekcija attiecībā uz šīm atšķirībām un attiecībā uz nogādāšanas
izdevumu atšķirībām starp vienādām precēm un novērtējamām precēm.
Importētājam
kā pierādījums jāuzrāda importa deklarācija, pavaddokumenti attiecībā uz
vienādām precēm, kurām muita ir atzinusi pirmo metodi.
“LĪDZĪGAS
PRECES” (3. metode). Šī metode vistiešākajā būtībā ir otrās metodes brīvāks
tulkojums, un arī līdzīgu preču vērtība, kuras izvestas uz Latviju tajā pašā
vai aptuveni tajā pašā laika posmā kā novērtējamās preces. Līdzīgas preces
nozīmē:
·
Preces
kuras atšķiras dažādos aspektos;
·
Ir
ražotas vienā un tajā pašā valstī;
·
Tās
ir ražojusi viena un tā pati persona vai uzņēmējsabiedrība;
·
Spēj
pildīt vienus un tos pašus uzdevumus;
·
Tirzniecībā
ir savstarpēji aizstājamas.
Papildprasības, pierādījumi tādi paši kā otrajai
metodei.
“DEDUKTĪVĀ
METODE” (4.metode). muitas likuma 166.(1).pants atļauj izmantot piekto metodi
pirms šīs ceturtās, un šis ir izņēmums ierastajai kārtībai, jo nosakot muitas
vērtību ir jāpielāgojas no pirmās līdz sestajai metodei pēc kārtas.
Šī
metode pamatojas uz preču cenu, par kādu tās tiek pārdotas Latvijā, ar dažādiem
atskaitījumiem, lai nonāktu līdz attiecīgajai muitas vērtībai. Tā ir pamatota
uz vienas vienības cenu, par kuru ievestās preces, vai vienādas ievestas
preces, vai līdzīgas ievestas preces tiek pārdotas Latvijā pārdevējam, kas nav
savstarpēji saistīta persona, ar vislielāko noietu tajā pašā vai aptuveni tajā
pašā laika posmā kā novērtējamās preces. Ar vislielāko noietu nozīmē –
saskaitot kopā preču daudzumu, kuras pārdotas par katru cenu, un vislielākais
noiets ir vislielākais daudzums, kas pārdots par vienu cenu.
Ja
nav pārdošanas tajā pašā vai aptuveni tajā pašā laika posmā, tad var izmantot
pārdošanu, kura notiek līdz 90 dienām pēc importa. Šādos gadījumos ir
jāpieprasa preču izlaišana pret nodokļu depozītu vai finansiālām garantijām.
Diemžēl, drošības iemaksu sistēma Latvijas Republikā vēl nav, bet citās valstīs
šo sistēmu pielieto ievedot augļus, ziedus u.c., ja nav zināma vidējā
pārdošanas cena.
Atskaitījumi,
kurus drīkst veikt no pārdošanas cenas Latvijā:
Vai nu parasti samaksājamā starpniecības
nauda, vai parasti veiktās piemaksas, kas atbilst peļņai un vispārīgiem
izdevumiem par viena veida ievesto preču pārdošanu Latvijā; parastās transporta
apdrošināšanas izmaksas Latvijā; nacionālos muitas nodokļus un nodevas.
Kad
preces jau pārdotas Latvijā, nepieciešamie pierādījumi ievedot tās ir
sekojošiem dokumenti, kas norāda uz vienas vienības cenu ar vislielāko neietu:
pārdošanas faktūrrēķins; importa laikā spēkā esošs cenu saraksts; citi
pierādījumi, kari saskaņoti ar muitu. Attiecībā uz ievešanu, ja preces nav
tikušas pārdotas Latvijā tajā brīdī – tad aptuvens galīgās pārdošanas cenas
aprēķins ko pā ar pro-forma faktūrrēķinu, vērtības paziņojumu, un citiem
pierādījumiem – aprēķini, norādot veiktos atskaitījumus, lai nonāktu pie muitas
vērtības.
Ceturto
metodi parasti izmanto augļu un dārzeņu importam, kad galīgā importa cena ir
pamatota uz realizācijas cenām brīvajā tirgū. Tai pat laikā, ja pārdošana
veikta savstarpēji saistītām personām Latvijā, tad šo metodi izmantot nevar.
“SALIKTĀ
VĒRTĪBA” (5.metode). Muitas vērtība ir pamatota uz preču ražošanas izmaksām, un
parasti izmantota tad, kad personas ir savstarpēji saistītas.
Ši
ir ļoti sarežģita metode un tiek pielietota ļoti reti. Dž.M.Hallas (“Projekta”
finansu direktors, Anglijā strādāja pie muitas vērtību noteikšanas vairākus
gadus), teica, ka trīs gadu laikā šo metodi izmantoja vienu reizi, un tas
prasīja divus gadus. Latvijā šī metode vēl nav veikta un pielietota.
Saliktā
vērtība nozīmē – vērtība tiek noteikta summējot sekojošās izmaksas:
·
izejvielu, materiālu, detaļu un
citu preču ražošanā izmantoto materiālu izmaksas;
·
izgatavošanas un citas
apstrādes izmaksas;
·
taras un iepakojumu izmaksas;
·
ražotāja peļņa un vispārīgie
izdevumi;
·
transportēšanas un
apdrošināšanas izmaksas līdz Latvijas robežai.
Pierādījumi,
kuri jāuzrāda ir: informācija par materiālu; izmaksām, kas balstītas uz
ražotāja komerciālajām atskaitēm; informācija par ražotāja peļņu un vispārīgiem
izdevumiem. Tiem jāatbilst tāda veida izdevumiem, kas ir ražotājiem eksporta
valstī, kuri izgatavo tāda paša veida preces izvešanai uz Latviju. Un ja šādu
informāciju nevar iegūt, tad automātiski šī piektā metode atkrīt.
“ĪPAŠO
GADĪJUMU METODE” (6.metode). šo metodi nereti sauc par izmisuma metodi. Muitas
vērtība tiek noteikta pielietojot attiecīgus līdzekļus, kuri atbilst Pasaules
Tirzniecības Organizācijas vērtības noteikšanas principiem.
Tā
darbojas elastīgi pielāgojot metodes 1-5, lai atbilstu neparastiem gadījumiem.
Nedrīkst izmantot:
·
Latvijā
ražoto preču pārdošanas cenu;
·
Augstāko
no divām alternatīvām vērtībām;
·
Eksporta
valsts iekšējā tirgus cenu;
·
Preču
cenu eksportējot no Latvijas;
·
Zemāko
preču muitas vērtību;
·
Pieņemtas
vai fiktīvas vērtības.
Tas gan neattiecas tikai uz juridiskām vai
fiziskām personām, kuras veic muitas darījumus un operācijas, bet gan arī uz
muitniekiem.
Taču arī pēc manas personīgās darba
pieredzes muitas lietās (4 gadi) varu teikt, ka ir gadījumi, kad muitas
darbinieki kādu no šim lietām piemirst….
SECINĀJUMI
Apskatot
šīs sešas metodes, varam secināt, ka Pasaules Tirzniecības Organizācijas metode
importa preču muitas vērtības noteikšanai ir ļoti sarežģīta un kļūdas var
maksāt daudz, kā laikā, tā arī attiecībā uz neatgūstamiem zaudējumiem, kas
rodas no papildus muitas maksājumiem un soda naudām. Galvenās muitas kontroles attiecībā uz muitas
vērtības noteikšanu vairs nenotiks uz robržas, bet gan audita veidā importētāja
telpās. Ātra preču muitošana uz robežas nenozīmē galīgu preču vērtības
pieņemšanu, un tas varētu nozīmēt piestādītus rēķinus par papildus muitas
maksājumiem pēc muitas vērtības noteikšanas audita. Ja uzņēmējsabiedrība labi
izprot muitas vērtību noteikšanu, un labi orientējas iztirzātajās sešās muitas
vērtību noteikšanas metodēs, tas palīdzēs ik vienam izvairīties no kavējumiem
un samazinās iespēju par papildus muitas maksājumiem.
Šīs
metodes jebkuram var palīdzēt noslēgt turpmākos cenu līgumus tā, lai saņemtu
pēc iespējas labāko muitas vērtību.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA.
1.
“Muitas
likums” (stājas spēkā 1997.g.1.jūjijā, “Latvijas Vēstnesis”, 1997, Nr.155/166.
2.
“Preču
muitas vērtības aprēķināšanas kārtība” (noteikumi, izdoti saskaņā ar Muitas
likuma 126. un 161.pantu)
3.
“Projekta”
SIA, “Muitas vērtības noteikšanas seminārs” (Mazā Ģilde, Amatu ielā 3/5, 16
aprīlī, finansu direktors Dž.M.Hallas)
4. “Projekta” SIA semināra izdalītie
tematiku materiāli.
5. “Inkoterms 1990” (Starptautiskās
tirzniecības palātas izdevums Nr.460, ICC Publishing S.A., Francija)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru