LU
EKONOMIKAS UN VADĪBAS FAKULTĀTE
GRĀMATVEDĪBAS
INSTITŪTS
Kursa darbs
Naudas līdzekļu uzskaite kasē
Profesionālās viengadīgās vakara
nodaļas studente
DACE KRĒSLIŅA
Stud. apl. Nr. Ek Gr 990141
Pasniedzēja:
V. Andžāne
Rīga, 2000
Saturs
1.Ievads. 3
2.Naudas līdzekļu uzskaite un kontrole. 4
3.Skaidras naudas līdzekļu lietošanas ierobežojumi. 6
4.Kases operāciju dokumentēšana. 8
5.Kase operāciju kontēšana. 13
6.Kases inventarizācija. 15
7.Kases telpa, tās aprīkojums. 17
8.Secinājumi. 19
9.Izmantotās literatūras saraksts. 20
10.Pielikums. 22
Ievads
Grāmatvedība ir process, kas hronoloģiski un sistemātiski
reģistrē apkopo un analizē uzņēmuma darījumus un notikumus, sastāda pārskatus
un skaidro darījumu rezultātus.
Grāmatvedības uzskaiti
veic ar īpašu metodi, kuras galvenie elementi ir saimniecisko operāciju
dokumentācija, inventarizācija, uzskaites objektu novērtējums naudas izteiksmē,
pašizmaksu kalkulācija, kontu sistēma, divkāršais grāmatojums, grāmatvedības
datu apkopošana.
Latvijas Republikā
grāmatvedības uzskaiti regulē divi
likumi. Likums “Par grāmatvedību” nosaka vispārējo kārtību grāmatvedības
iekārtošanā un uzskaites veikšanā. Likums “Par uzņēmuma gada pārskatiem” nosaka
uzņēmuma gada pārskata saturu, šī pārskata atsevišķu rādītāju aprēķināšanas un
atspoguļošanas kārtību, kā arī pašu pārskatu pārbaudes un iesniegšanas kārtību.
Abi likumi nosaka
grāmatvedības pamatprincipus:
# grāmatvedībai ir jābūt
skaidrai, saprotamai, patiesai, savlaicīgai un pārskatāmai;
# grāmatvedībā
sistemātiski jāreģistrē visi saimnieciskie darījumi;
# nevienu grāmatojumu
nedrīkst veikt bez attaisnojuma dokumenta;
# visi grāmatvedības
organizācijas un attaisnojuma dokumenti jāuzglabā sistemātiski sakārtoti visā
likuma paredzētajā laikā.
Naudas līdzekļu uzskaite un kontrole.
Nauda ir vispārēji
akceptēts maiņas līdzeklis par precēm un pakalpojumiem. Grāmatvedībā nauda tiek
definēta kā īpašums ar augstu likviditāti, t.i., to viegli var samainīt pret
dažādām precēm un pakalpojumiem. Ņemot vērā šo faktu, naudai nepieciešama
precīza uzskaite pa tās glabāšanas vietām.
Naudas līdzekļu uzskaite
ir naudas un norēķinu operāciju atspoguļojums grāmatvedības reģistros un
kontos. Naudas līdzekļu uzskaites uzdevums ir nodrošināt naudas līdzekļu
saglabāšanu, kontrolēt kases un finansiālo disciplīnu ievērošanu.
Uzņēmuma naudas līdzekļi
ir skaidra nauda kasē, bezskaidras naudas līdzekļi uzņēmuma kontos bankā un
citās kredītiestādēs, kā arī naudas līdzekļi ceļā.
Naudas līdzekļus
uzskaita sintētiskajos kontos:
2610 “Kase”
2620 “Norēķinu konti
bankās”
2640 “Akreditīvi, čeki,
un īpaši norēķina firmu konti”
2670 “Pārējie naudas
līdzekļi”
Latvijā visai naudas
līdzekļu uzskaitei pamatā ir to novērtējums latos.
Uzņēmumā bez naudas
nacionālajā valūtā, var būt nauda ārzemju valūtā. Naudai ārzemju valūtā atver
atsevišķus analītiskos kontus un iekārto atsevišķu kases grāmatu par katru
ārvalstu valūtu. Uzņēmuma īpašumā esošā ārzemju valūta ir jāuzskaita vienlaikus kā šīs valūtas vienībās,
tā arī latos, pārrēķinot pēc oficiāli noteiktā Latvijas Bankas kursa.
Lai nodrošinātu uzņēmumā naudas līdzekļu
uzskaiti un aizsargātu tos no neatļautas izmantošanas vai piesavināšanas,
uzņēmumā jāievieš tāda kārtība, ka uzņēmuma līdzekļi ir pieejami tikai tām
personām, kuras uzņēmuma vadītājs īpaši pilnvarojis ar tiem rīkoties, kā arī
naudas līdzekļu uzskaites funkcijām vajadzētu būt nodalītām no pārējām
funkcijām. Piemēram, personām, kuras veic saimnieciskos darījumus, nevajadzētu
uzskaitīt šo darījumu rezultātus vai personām, kuras atbild par saražotās
produkcijas glabāšanu, nevajadzētu veikt materiālu uzskaiti. Darbinieku
pienākumiem vajadzētu būt sadalītiem tā, lai katra darījuma norisi kontrolētu
vairāki cilvēki.
Uzņēmuma vadītājam jāpievērš uzmanība grāmatvedības sniegtās
informācijas pareizībai, jāseko, lai visi saimnieciskie darījumi būtu
atspoguļoti grāmatvedības reģistros, iegrāmatoti savlaicīgi, precīzi. Grāmatvedībā sniegtās informācijas
pareizību, pilnīgumu un atbilstību attaisnojuma dokumentos sniegtajai
informācijai pārbauda, savstarpēji salīdzinot un saskaņojot datus. Tas ļauj
novērst kļūdas, kas radušās darba gaitā.
Uzņēmuma vadītājam ir
jānodrošina kontrole pār naudas līdzekļu plūsmu uzņēmumā, jāuzmana, lai visi
veiktie darījumi atbilstu Latvijas Republikas likumdošanas aktiem, uzņēmuma
statūtiem un iekšējās kārtības noteikumiem, kā arī nodrošina grāmatvedības
uzskaites pareizību. Ministru Kabineta
noteikumi Nr.339 “Noteikumi par uzņēmumu grāmatvedības kārtošanu un
organizēšanu” nosaka, lai nodrošinātu iekšējās kontroles sistēmas efektīvu
darbību, uzņēmumā jāievēro šādi priekšnoteikumi:
·
darbiniekiem jābūt
kvalificētiem;
·
jābūt konkrētai pienākumu
sadalei starp darbiniekiem, nosakot katra darbinieka atbildības pakāpi;
·
uzņēmumā jābūt izstrādātiem
organizatoriska rakstura dokumentiem (piemēram, grāmatvedības organizācijas
dokumentiem). Visos gadījumos, kad nepieciešams rīkoties citādi nekā minētajos
dokumentos noteikts, jāiegūst uzņēmuma vadītāja atļauja;
·
uzskaites funkcijām jābūt šķirtām
no pārējām uzņēmuma saimnieciskās darbības funkcijām.
Precīza naudas līdzekļu
uzskaite un kontrole nodrošina uzņēmumam
sekmīgu, efektīvu saimniecisko darbību, palīdz pieņemt pareizus finansiālus
lēmumus un plānot turpmāko darbību.
Skaidras naudas līdzekļu lietošanas ierobežojumi uzņēmumā.
Veicot skaidras naudas
operācijas uzņēmumā, jāievēro, ka tās
lietošana ir ierobežota.
LR likums “Par nodokļiem
un nodevām” 30.pantā un MK noteikumi Nr.66 “Skaidrā naudā veikto darījumu
deklarēšanas noteikumi” nosaka skaidras naudas lietošanas ierobežojumus.
Skaidrā naudā veiktais
darījums ir darījums, kuru neapliecina dokumenti par bezskaidras naudas
norēķiniem vai par bartera (maiņas) darījumiem.
Juridiskas personas vai ar līgumu saistītas
šādu personu grupas, vai personu pārstāvji katru mēnesi Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā deklarē visus mēneša laikā savstarpēji skaidrā naudā
veiktos darījumus (neatkarīgi no tā, vai darījums notiek vienā operācijā vai
vairākās operācijās), kuru summa pārsniedz 1000 latus.
Ja darījums ir veikts,
izmantojot gan bezskaidras naudas, gan skaidras naudas norēķinus, tad saskaita
tās darījuma daļas, kas mēneša laikā veiktas skaidrā naudā, un , ja kopsumma
pārsniedz 1000 latus, minētos darījumus deklarē.
Ja tas ir bijis bartera
darījums un tikai daļēji izmantota skaidra nauda, tad saskaita tās darījuma
daļas, kas veiktas skaidrā naudā un, ja kopsumma pārsniedz 1000 latus, minētos
darījumus deklarē.
Deklarāciju par skaidrā
naudā veiktajiem darījumiem juridiskās personas vai ar līgumu saistītas šādu
personu grupas, vai personu pārstāvji iesniedz Valsts ieņēmuma dienestā
teritoriālajā iestādē atbilstoši attiecīgā darījuma dalībnieka juridiskajai
adresei ne vēlāk kā līdz pārskata mēnesim sekojošā kalendārā mēneša 15.datumam.
Neiesniedzot savlaicīgi
deklarāciju par skaidrā naudā veiktajiem darījumiem, uzņēmumam jāmaksā soda
nauda:
·
ja summa pārsniedz 1000 latu,
tad maksājama soda nauda 5% apmērā no šo darījumu kopsummas;
·
ja summa pārsniedz 3000 latu,
tad maksājama soda nauda 10 % apmērā no šo darījumu kopsummas. Šī norma netiek
piemērota, ja darījuma dalībnieks, veicot darījumu iemaksā skaidru naudu otra
darījuma dalībnieka bankas kontā, kā arī kuģu aģentēšanas uzņēmumiem, starptautisko autopārvadājumu un kravas
ekspedīcijas uzņēmumiem veicot kravas ekspedīcijas un starptautisko
autopārvadājumu darījumus, kuru summa pārsniedz 3000 latu un tie ir deklarēti
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;
·
ja darījumi nav deklarēti MK
noteiktajā kārtībā, tad piemērojama soda nauda 15 % apmērā no šo darījumu
kopsummas, ja nav noteikts citādi.
Deklarācijā par skaidras naudas veiktajiem
darījumiem jābūt norādītiem sekojošiem datiem(paraugu skat. 22.lpp.):
·
VID teritoriālās iestādes
nosaukumu;
·
juridiskās personas nosaukumu,
adrese, tālruņa numurs un nodokļu
maksātāja reģistrācijas numurs , kura deklarē veikto darījumu;
·
gads un mēnesis, kurā veikti darījumi skaidrā naudā;
·
darījuma dalībnieki, ar kuriem
deklarētājam pārskata mēnesī bijuši savstarpēji darījumi;
·
darījuma veidu (pirkums,
pārdevums, aizdevums u.c.);
·
skaidrā naudā saņemtā un izsniegtā
summa, kā arī kopsummu par pārskata mēnesī veiktajām operācijām;
·
juridiskās personas, ar līgumu
saistītas šādu personu grupas vai personas pārstāvja vadītāja amats, paraksts
un tā atšifrējums, kā arī tās personas amats, paraksts un tā atšifrējums un
telefons, kura aizpildīja deklarāciju.
Skaidras naudas lietošanas ierobežojumi
neattiecas uz kredītiestādēm.
Kases operāciju dokumentēšana.
Lai varētu kontrolēt
veiktās naudas līdzekļu operācijas kasē un nepieļautu naudas līdzekļu
izsaimniekošanu, tiek veikta kases operāciju dokumentēšana, kuras laikā
reģistrē ikvienu saņemto vai izdarīto maksājumu.
Katrai kases operācijai
izraksta kases ieņēmuma orderi vai kases izdevumu orderi.
Kases
ieņēmumu orderis ir grāmatvedības dokuments,
kas pamato skaidras naudas saņemšanu uzņēmuma kasē (paraugu
skat. 23.lpp.) .
Kases ieņēmumu orderī ir obligāti jāuzrāda
šādi rekvizīti:
·
Uzņēmuma – skaidras naudas
pieņēmēja – nosaukums;
·
Uzņēmuma reģistrācijas numurs
Uzņēmuma reģistrā;
·
Dokumenta nosaukums;
·
Dokumenta numurs;
·
Dokumenta izsniegšanas datums;
·
Naudas maksātāja vārds un
uzvārds;
·
Saimnieciskā darījuma apraksts
un pamatojums;
·
Summa (cipariem);
·
Summa latos (vārdiem) un
santīmos (cipariem);
·
Uzņēmuma atbildīgā grāmatveža
vai vadītāja (īpašnieka) paraksts;
·
Kasiera paraksts.
Kases ieņēmuma orderi
aizpilda grāmatvedis, to paraksta, apzīmogo, piereģistrē ieņēmumu reģistrācijas
žurnālā un atdod kasierim izpildīšanai. Kasieris pieņem naudu, parakstās,
noplēš no ordera kvīti un atdod maksātājam kā pierādījumu par veikto iemaksu.
Saskaņā ar Valsts
ieņēmuma dienesta rīkojumu Nr.361 ”Par personām (uzņēmējdarbības veidiem), kam
nodokļu un citu maksājumu reģistrācija ir atļauta bez kases aparātiem un kases
sistēmām” ir noteikti uzņēmumi, kuros
kases ieņēmuma ordera kvīts ir darījumu apliecinošs dokuments.
Kases ieņēmuma ordera
kvīts ir darījumu apliecinošs dokuments:
·
Apdrošināšanas iestādēm,
iekasējot ikmēneša maksājumus saskaņā ar apdrošināšanas līgumiem (polisēm);
·
Pēc saskaņošanas ar VID
teritoriālo iestādi uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri, sniedzot
pakalpojumus, norēķinās galvenokārt ar bankas iestāžu starpniecību un kuru
skaidrās naudas ieņēmumi kasē mēnesī
nepārsniedz Ls 500;
·
Ražošanas uzņēmumiem, kuri,
izrakstot preču pavadzīmes – rēķinus, pārdod pašu ražotas preces un ar
pircējiem norēķinās skaidrā naudā uzņēmuma kasē;
·
Valsts un pašvaldību budžeta
iestādēm, iekasējot skaidru naudu iestādes galvenajā kasē.
Kases
izdevumu orderis ir grāmatvedības dokuments, kas
pamato skaidras naudas izsniegšanu no uzņēmuma kases (paraugu
skat.24.lpp.). Skaidru naudu saimnieciskiem izdevumiem drīkst
izsniegt tikai saskaņā ar uzņēmuma vadītāja rīkojumu. Kases izdevumu orderi
izraksta, pamatojoties uz attaisnojuma dokumentiem, un orderī jānorāda tam
pievienoti attaisnojuma dokumenti. Kases izdevumu orderī ir obligāti jāuzrāda
šādi rekvizīti:
·
Uzņēmuma – skaidras naudas
pieņēmēja – nosaukums;
·
Uzņēmuma reģistrācijas numurs
Uzņēmuma reģistrā;
·
Dokumenta nosaukums;
·
Dokumenta numurs;
·
Dokumenta izsniegšanas datums;
·
Personas, kura naudu saņem,
vārds, uzvārds un personas kods;
·
Saimnieciskā darījuma apraksts
un pamatojums;
·
Summa (cipariem);
·
Summa latos (vārdiem) un
santīmos (cipariem);
·
Naudas saņemšanas datums un tās
personas paraksts, kura saņem skaidru naudu;
·
Saņēmēja personu apliecinoša
dokumenta dati;
·
Kasiera paraksts.
Kases izdevuma orderus
aizpilda grāmatvedis un iesniedz kasierim izpildei. Kasierim jāpārbauda, vai
dokumenti noformēti pareizi, vai iesniegti visi orderī minētie pielikumi, ja
nav ievērota šī prasība, kasierim jāatdod dokumenti atpakaļ grāmatvedībā, lai
tos noformētu atbilstoši likumā noteiktajām prasībām.
Naudu no kases izmaksā
arī pēc izmaksu saraksta. Izmaksu
saraksta titullapā uzņēmuma vadītājs un atbildīgais grāmatvedis paraksta
atļauju izmaksāt naudu, norādot izmaksāšanas termiņu un summu (vārdiem).
Izmaksu termiņam beidzoties, kasiere sastāda reģistru par neizmaksātajām summām, ko apliecina ar
savu parakstu.
Naudu no kases var izmaksāt arī personai, kuru pilnvarojusi juridiskā
persona. Kasierim pie dokumentiem ir jāpievieno pilnvara.
Naudu kasē var saņemt
arī no bankas. Šajā gadījumā tiek izrakstīts tāds pats orderis. Naudu bankā var
saņemt, uzrādot čeku un personu apliecinošu dokumentu. Uzņēmums čeku grāmatiņu
var saņemt bankā, kurā atvēris uzņēmuma norēķinu kontu. Čeku grāmatiņas
aizpildīšanai tiek izvirzītas sekojošas prasības:
·
čeks jāaizpilda tikai ar tinti vai
lodīšu pildspalvu;
·
čekā nedrīkst būt nekādi labojumi;
·
čeka daļā, kura paredzēta saņēmēja un summas ierakstīšanai, vārds un uzvārds, kā
arī summa vārdiem jāsāk rakstīt no pašas malas;
·
zīmogam jāatrodas stingri savā vietā un jābūt
labi salasāmam;
·
čeks jāparaksta vienai vai divām
personām, kuru parakstu paraugi atrodas bankas nodaļā. (Parakstu paraugu
kartiņu, kura ir notariāli apstiprināta, iesniedz bankā kopā ar firmas
dibināšanas dokumentiem, atverot kontu).
·
čeka otrā pusē jābūt naudas
saņēmēja parakstam, personas kodam, apliecinošā dokumenta numuram, izdošanas
laikam un vietai.
Nododot naudu bankā,
aizpilda veidlapu “Skaidras naudas iemaksas pieteikums”. Var tikt aizpildīts
“Kases ieņēmumu orderis” (paraugu skat.25.lpp.).
Šīs veidlapa ir
paškopējoša un tiek aizpildīta trijos eksemplāros. Vienu no tiem ar bankas
zīmogu saņem maksātājs un sastāda kases izdevumu orderi. Otrs eksemplārs tiek
saņemts kopā ar bankas izrakstiem nākošajā dienā, kā apliecinājums, ka nauda
ieskaitīta norēķinu kontā. Trešais eksemplārs paliek bankā.
Naudu no bankas saņem
kasieris.
Uzņēmumi visa saņemtās
un izsniegtās skaidrās naudas summas reģistrē kases grāmatā.
Kases grāmatas vešana nodrošina:
·
pareizu orderu numerāciju ;
·
iespēju pārbaudīt, vai visi
izrakstītie orderi ir kasē apmaksāti;
·
iespēju pārbaudīt, vai kasē
apmaksāto un saņemto orderu summas saskan ar reģistrā ierakstītajām;
·
pret atsevišķu orderu
iznīcināšanu ar nolūku piesavināties naudu vai cita ordera izrakstīšanu par
mazāku saņemamo summu ar to pašu nolūku – piesavināties starpību;
·
iespēju ātrāk un ērtāk sameklēt
konkrētu faktu par naudas saņemšanu vai izmaksu.
Kase grāmatas noformēšanai un vešanai tiek
izvirzītas sekojošas prasības:
·
Pirms pirmā ieraksta
izdarīšanas, kases grāmata jāsanumurē ar vienas krāsas tinti.
·
Kases grāmatas lapai un tās
kopijai ir jābūt ar vienu numuru.
·
Kases grāmatai jābūt sašūtai,
apzīmogotai un tā jāparaksta uzņēmuma vadītājam vai galvenajam grāmatvedim un
jāapstiprina ar uzņēmuma zīmogu.
·
Uz kases grāmatas vāka uzrādāms
datums, kad uzsākts un izbeigts darbs ar to.
·
Ieraksti kases grāmatā par
attiecīgo periodu (diena vai nedēļa) jāsāk jaunā lappusē, uzrādot perioda
datumu. Kases atlikumam perioda beigās jābūt vienādam ar kases atlikumu
iepriekšējā perioda beigās.
·
Katrs attiecīgā perioda
ieņēmums vai izdevums skaidrā naudā jāieraksta atsevišķi, norādot ieņēmuma vai
izdevuma ordera numuru un aprakstot maksājuma mērķi. Ierakstus kases grāmatā
kasieris izdara tūlīt pēc tam, kad pēc katra ordera ir saņemta vai izsniegta
nauda. Uzņēmumos, kur vidējie dienas ieņēmumi kasē nav lielāki par Ls100, var
aprēķināt kases atlikumu par nedēļu. Uzņēmumi, kas izmanto elektroniskos kases
aparātus vai līdzīgas datu reģistrēšanas iekārtas, var iegrāmatot ieņēmumus ar
vienu ierakstu par visu dienu.
·
Kases grāmatā nedrīkst būt
kļūdas, bet, ja tādas gadās, aizliegts izdarīt dzēsumus un neatrunātus
labojumus. Kļūdas jālabo akurāti, pārsvītrojot nepareizo un uzrakstot blakus
pareizo. Labojumus ar parakstu apliecina uzņēmuma kasieris un grāmatvedis.
(paraugu skat. 26.lpp.)
Katras
darba dienas beigās kasieris saskaita dienas operāciju rezultātus, aprēķina
naudas atlikumu kasē uz nākamo datumu, ieraksta uz nākamo datumu. Kases grāmatu
pret parakstu tajā nodod grāmatvedībai kases ieņēmumu un izdevumu pārskatu kopā
ar kases ieņēmumu un izdevumu attaisnojuma dokumentiem.
Uzņēmumi, kas lieto kases aparātus,
var iegrāmatot ieņēmumus ar vienu ierakstu par visu dienu. Dienas finansu
pārskatu izdrukā un ielīmē kases aparāta žurnālā darbadienas beigās. Izdrukā
jānorāda:
·
juridiskās personas nosaukums,
nodokļa maksātāja kods, adrese;
·
pārskata numurs, datums un
izdrukas laiks;
·
par darījumiem saņemtās naudas
kopsumma;
·
aprēķinātā pievienotās vērtības
summa;
·
saņemtā nauda, kas neattiecas
uz darījumiem;
·
atbilstoši banku čekiem, debeta
kartēm un kredīta kartēm, kā arī no citiem samaksu apliecinošiem dokumentiem
saņemtie maksājumi;
·
izņemtā nauda;
·
par anulētajiem darījumiem
atmaksātā nauda;
·
nedzēšamās elektroniskās
atmiņas blokā ierakstītā saņemtās naudas kopsumma pieaugošā kārtībā.
Kases grāmatu var kārtot, izmantojot
datortehniku, ja katru dienu tiek nodrošināta pārskata izdruka. Kases grāmatas
numerāciju veic pieaugošā kārtībā no gada sākuma. Kases grāmatā ik mēnesi kā
pēdējais jāieraksta kopējais lapu skaits par katru mēnesi, bet par kalendāro
gadu kā pēdējais – kase grāmatu kopējais lapu skaits gadā.
Kases operācijas veic
algots darbinieks, kurš, saskaņā ar līgumu vai vadītāja rīkojumu, pilda kasiera
pienākumus. Kasieris ir atbildīgs par visu pieņemto vērtību saglabāšanu, kā arī
par uzņēmumam nodarīto zaudējumu.
Mazā individuālajā
uzņēmumā kasiera pienākumus veic vadītājs vai kāds cits ģimenes loceklis.
Kases operāciju kontēšana.
Grāmatvedības konts ir
īpašs paņēmiens uzskaites datu grupēšanai divdaļīgā tabulā. Ar grāmatvedības
kontu palīdzību reģistrē visas pārskata perioda grāmatvedības operācijas un
nodrošina apgrozījuma noteikšanu un galveno pārskata dokumentu
sastādīšanu.
Nauda ir visplašāk lietotais maiņas līdzekļu veids, tad arī kontam 2610 ir ļoti
plaša kontu korespondence. Šis konts var korespondēt gandrīz ar visiem bilances
un operāciju kontiem.
Konta 2610 debets
atspoguļo naudas summas, kas saņemtas kasē:
·
2620-2650 – no norēķinu un
citiem kontiem bankās pret čekiem;
·
6110-6310 – par realizēto
produkciju, precēm un pakalpojumiem;
·
5210- no pircējiem vai
pasūtītājiem kā avanss par preci vai pakalpojumu;
·
6530-6550 – par iznomāto zemi
un pamatlīdzekļiem;
·
2310-2350 – no debitoriem;
·
1310, 1330, 1350- par
ilgtermiņa ieguldījumos bijušo akciju daļu un vērtspapīru pārdošanu;
·
3220- no īpašnieka kā privātais
ieguldījums individuālajā uzņēmumā;
·
8110- 8190, 8310- kā ārkārtas
ieņēmumi un citi ieņēmumi;
·
5910 – saņemtās summas, kas
uzskatāmas par nākamo periodu ieņēmumiem.
·
U.c..
Konta 2610
kredītā iegrāmato visas naudas summas, kuras izmaksātas no kases:
·
2620, 2650- norēķinu kontos un
citos kontos bankās;
·
5610- darba algām;
·
5540, 5550, 5620 – personālam
un citām juridiskām un fiziskām personām
samaksātie parādi;
·
1320, 1340, 1360, 1380 –
ilgtermiņa aizdevumi;
·
7110-7180, 7240, 7320,
7510-7550, 7610-7650, 7710-7770 – dažādi saimnieciskās darbības izdevumi.
·
7910-7980 – dažādi sociālās
infrastruktūras uzturēšanas izdevumi;
·
8220-8290 – dažādi citi
izdevumi;
·
5410 – samaksāts pašu uzņēmuma
izdots vekselis;
·
5810, 5820 – izmaksātas
dividendes;
·
3210 – īpašnieka privātām
vajadzībām izņemta nauda.
·
U.c..
Virsgrāmatā
grāmatvedības konts “Kase” tiek iekārtots kā sintētiskais konts. Sintētiskajam
kontam varbūt izveidoti subkonti vai analītiskie konti, piemēram, centrālā kase
nacionālajā valūtā (latos), ārvalstu valūtu kase utt..
Analītiskā uzskaite
kontam “Kase” jāiekārto atbilstoši uzņēmuma organizatoriskajām īpatnībām.
Inventarizācija kasē.
Inventarizācija ir
materiālo vērtību un naudas līdzekļu faktiskā stāvokļa pārbaude un
salīdzināšana ar grāmatvedības datiem.
Inventarizācija ir viens
no svarīgākajiem uzskaites kontroles paņēmieniem. Tā tiek veikta ar mērķi, lai
pārbaudītu, cik pareizi un precīzi tiek veikti grāmatvedības uzdevumi.
Par inventarizāciju
uzņēmumā atbild vadītājs, kurš inventarizācijas veikšanai izveido komisiju.
Individuālā uzņēmumā inventarizāciju veic pats vadītājs.
Inventarizācijas
komisijas locekļiem vēlams būt kompetentām personām, kuras īsā laikā var
novērtēt situāciju. Parasti viens no komisijas locekļiem ir galvenais
grāmatvedis. Inventarizāciju drīkst veikt tikai tad, ja piedalās visi komisijas
locekļiem.
Inventarizācija kasē
notiek iepriekš nebrīdinot kasieri. Ierodoties komisijai, kasierim jāiegrāmato
pēdējie apmaksāti dokumenti kases grāmatā. Kases grāmatas attiecīgā lapa
jānoslēdz un komisijai jādod rakstveida apstiprinājums, ka apmaksātu, bet
neiegrāmatotu dokumentu pie viņa nav.
Inventarizējot kasi tiek
pārskatītas visas naudas zīmes atsevišķi pa valūtas nosaukumiem un atspoguļo
inventarizācijas sarakstā, uzrādot valūtas banknošu skaitu pēc nomināliem un to
kopējo summu. Inventarizācijas gaitā būtu jāpārvērš uzmanība sekojošiem
jautājumiem:
·
Vai visas skaidras naudas
summas, kas izņemtas no bankas pilnā apjomā ir iegrāmatotas kasē.
·
Vai visā saņemtām un, jo
sevišķi, izdotām naudas summās ir dokumentāls pamatojums un attiecīgi
attaisnojoši dokumenti.
·
Vai netiek vairākkārtīgi
izmantoti vieni un tie paši attaisnojošie dokumenti, lai atkārtoti izņemtu
naudu no kases.
·
Vai visas saņemtās skaidrās
naudas summas, kas saņemtas no trešajām
personām ir iegrāmatotas kasē.
·
Vai nav piesavinātas naudas
summas, kas domātas trešajām personām vai deponentiem.
·
Vai pareizi tiek norakstīti
izdevumos dažādi rēķini par darbiem un pakalpojumiem un vai aiz šo summu
norakstīšanas neslēpjas neiegrāmatotas vērtības vai personiska rakstura
patēriņš.
Par inventarizāciju kasē
tiek sastādīts inventarizācijas saraksts vismaz divos eksemplāros, kurus
parakstījuši visi inventarizācijas komisijas locekļi un kasieris.
Inventarizācijas sarakstā norāda uzņēmuma nosaukumu, dokumenta nosaukumu un
numuru, sastādīšanas datums, pamatojumu, vērtību nosaukumus u.c..
Inventarizācijas sarakstam jābūt skaidram un saprotamam, bez labojumiem. Ja tie
tiek izdarīti, tad labojumi jāatspoguļo visos sarakstos, ko apliecina visi
inventarizācijas dalībnieki. Inventarizācijas saraksts tiek iesniegts uzņēmuma
vadītājam.
Ja inventarizācijas
laikā tiek konstatēti iztrūkumi, tad atbildību par materiālajiem zaudējumiem
uzņemas kasieris.
Kases telpa, tās aprīkojums.
Kase ir īpaša nodaļa vai
telpa, kurā juridiskas personas uzskaita, pieņem, izsniedz un glabā skaidras
naudas līdzekļus nacionālajā un ārvalstu valūtā vai materiālas vērtības.
MK noteikumi Nr.330
“Kases operāciju uzskaites noteikumi” paredz, ka uzņēmuma vadītājam jānodrošina
naudas saglabāšana kasē, kā arī laikā, kad naudu piegādā no bankas vai nodod
bankā.
Visa skaidrā nauda
uzņēmumā jāglabā seifā, kas kases darbadienas beigās jānoslēdz un jāaizzīmogo.
Seifa atslēga un zīmogs glabājas pie
uzņēmuma kasiera, bet dublikāts – pie uzņēmuma vadītāja.
Naudas līdzekļi visbiežāk
ir pakļauti piesavināšanās draudiem, tāpēc telpas iekārtošanai jāpievērš īpaša
nozīme. Kases telpai vēlams būt izolētai. Kases telpas logus vēlams aizrestot,
kases durvis apsist ar metāla plāksnēm, kā arī telpā vēlams ierīkot
signalizāciju.
Veicot kases operācijas,
telpas durvis jāaizslēdz no iekšpuses. Personām, kas nav saistītas ar kases
darbu, ieeja kases telpās ir aizliegta.
Uzņēmumā, veicot
skaidras naudas darījumus, ir nepieciešams kases aparāts. Kases aparāts ir
viengabala elektroniska ierīce, ar kuras palīdzību reģistrē samaksu skaidrā
naudā, ar bankas čekiem, debeta vai kredīta kartēm par veiktajiem darījumiem,
kā arī aprēķina un reģistrē nodokļu apmērus.
Valsts ieņēmuma dienesta
361.rīkojums nosaka personas, kurām atsevišķos uzņēmējdarbības veidos nav
jāizmanto kases aparāti, kā arī šo personu
skaidrās naudas darījumu
reģistrācijas kārtību. Personas (uzņēmējdarbības veidi), kuras atbrīvotas no
kases aparātu lietošanas ir sadalītas atkarībā no izsniedzamā darījumu
apliecinošā dokumenta veida, kas ir ieejas biļetes, VID teritoriālajā iestādē
reģistrēta darījumu apliecinoša kvīts, darbības veidam atbilstošu apstiprinātu
dokumentu, kases ieņēmuma ordera kvīts. Atsevišķi tiek nosauktas fiziskas un
juridiskas personas (uzņēmējdarbības veidi) un individuālā darba veicēji, kuri
pircējiem vai pakalpojuma saņēmējiem darījumu apliecinošus dokumentus drīkst
neizsniegt.
MK noteikumi Nr.62
“Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskajām ierīcēm
un iekārtām” nosaka kārtību, kādā tiek reģistrēti, pārraudzīti un kontrolēti
kases aparāti.
Valsts ieņēmuma dienests
apstiprina tehniskās pases un kases aparāta žurnāla paraugu, kā arī reģistrē
lietošanai atļautos kases aparātus.
Kases aparātam
jānodrošina iespējas:
·
Ieprogrammēt vismaz divas nodokļu
likmes;
·
Izdrukāt valsts valodā dienas
finansu pārskatu;
·
Izdrukāt valsts valodā čeku,
kurā norādīts:
1.
dokumenta nosaukums (čeks),
čeka numurs, datums un izdrukas laiks
2.
juridiskās personas nosaukums
(fiziskās personas vārds un uzvārds), nodokļa maksātāja kods (fiziskās personas
kods) un adrese;
3.
darījuma nosaukums un
pievienotās vērtības nodokļa zīme, kā arī apjoms un cena;
4.
pievienotās vērtības nodokļa
likme;
5.
darījuma atlaide;
6.
darījuma kopsumma, ieskaitot
pievienotās vērtības nodokli;
7.
pievienotās vērtības nodokļa
kopsumma ;
8.
norēķinoties saņemtā un izdotā naudas summa;
9.
kases aparāta pilns šasijas
numurs.
Maksājumus
skaidrā naudā ārvalstu valūtā drīkst pieņemt tikai tad, ja kases aparāts veic
konvertācijas aprēķinu.
Uzņēmumā ir
aizliegts izmantot kases aparātu, ja tas nav noplombēts vai aizzīmogots ar
Valsts ieņēmuma dienestā reģistrētu apkalpojošā servisa plombu vai, ja tā ir
bojāta.
Secinājumi.
1.
Naudas līdzekļu uzskaite kasē
ir viens no veidiem kā tiek organizēti grāmatvedības procesi uzņēmumā.
2.
Naudas līdzekļu uzskaite un
kontrole nodrošina uzņēmumam sekmīgu saimniecisko darbību un palīdz pieņemt
pareizus finansiālus lēmumus un plānot turpmāko darbību.
3.
Katrai skaidrā naudā veiktai
operācijai ir jābūt pamatotai ar dokumentiem.
4.
Uzņēmuma vadītājs ir atbildīgs
par naudas līdzekļu uzglabāšanu uzņēmumā un to pasargāšanu no izsaimniekošanas.
Izmantotās literatūras saraksts.
1.
Latvijas Republikas likums “Par grāmatvedību”. – Ziņotājs,
12.11.1992.
2.
Latvija Republikas likums “Par
uzņēmuma gada pārskatiem”. – Latvijas Vēstnesis, 05.01.2000.
3.
Latvijas Republikas Ministru
Kabineta noteikumi Nr. 399 “Noteikumi par uzņēmuma grāmatvedības kārtošanu un
organizāciju”. – Latvijas Republikas grāmatvedību reglamentējošie normatīvie
akti. – Rīga, KIF “Biznesa komplekss”, 1997. 36. – 64. lpp..
4.
Latvijas Republikas Ministru
Kabineta noteikumi Nr.330 “Kases
operāciju uzskaites noteikumi”. - Latvijas Republikas grāmatvedību
reglamentējošie normatīvie akti. – Rīga, KIF “Biznesa komplekss”, 1997. 96.-
106. lpp..
5.
Latvijas Republikas Finansu
ministrijas norādījums Nr.832 “Norādījumi par inventarizācijām”. - Latvijas
Republikas grāmatvedību reglamentējošie normatīvie akti. – Rīga, KIF “Biznesa
komplekss”, 1997. 74. – 83. lpp..
6.
Latvijas Republikas Ministru
Kabineta noteikumi Nr.66 “Skaidrā naudā
veikto darījumu deklarēšanas noteikumi”. – Latvijas Vēstnesis, 18.02.1997.
7.
Latvijas Republikas Ministru
Kabineta noteikumi Nr.62 “Noteikumi par
nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskajām ierīcēm un iekārtām”. –
Latvijas vēstnesis, 02.03.1999.
8.
Valsts ieņēmuma dienesta
361.rīkojums “Par personām (uzņēmējdarbības veidiem), kam nodokļu un citu
maksājumu reģistrācija ir atļauta bez kases aparātiem un kases sistēmām”. –
Latvijas Vēstnesis, 22.06.1999.
9.
Latvijas Republikas Ministru
Kabineta noteikumi Nr.66 “Skaidrā naudā
veikto darījumu deklarēšanas noteikumi”. – Latvijas vēstnesis, 18.02.1997.
10.
Benze J. Finansu Grāmatvedība.
– Rīga: Auditorfirma grāmatvedis, 1995.
[i1]Jāapskata
bilance, kas tas ir par subkontu un vispār teorija par kontēšnu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru