Nodokļu sistēma Latvijā
Nodokļu sistēmu Latvijā lielā mērā ietekmē
valsts ekonomisko attīstību. Nodokļu īpatsvars iekšzemes kopproduktā Latvijā
nav īpaši augsts (36 – 37%).
Latvijā ir viens no zemākajiem uzņēmumu
ienākuma nodokļiem Eiropā – 25%, turklāt likme ir nemainīga salīdzinājumā ar
deviņdesmito gadu sākumu, kad piemēroja progresīvo likmi. Izmaksātās dividendes
netiek apliktas ar papildus nodokli, izņemot izmaksas nerezidentiem, par kurām
jāmaksā nodoklis 10% apmērā no kopsummas. Apliekamais minimums uzņēmumu
ienākumu nodoklim nepastāv. Iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme arī ir 25%, bet
pastāv simbolisks neapliekamais minimums – 21 lats mēnesī. Latvijā ir augsts
pievienotās vērtības nodoklis (18%), kas līdz 1993.gadam bija 12%. Šis
palielinātais PVN, kas pēc būtības ir patēriņa aplikšana ar nodokli, bremzē
saimniecisko apriti un negatīvi ietekmē uzņēmējdarbību Latvijā.
Atzinīgi jāvērtē tas, ka 1998.gada pavasarī
tika atcelts īpašuma nodoklis par pamatlīdzekļiem, kas varēja sasniegt 4% gadā
no pamatlīdzekļu vērtības.
Uzņēmējiem Latvijā ir jārēķinās ar ļoti
lieliem sociālās apdrošināšanas nodokļiem – 37% no darba algu apjoma. No šīs
summas 28% maksā darba devējs, bet 9% darba ņēmējs. Paredzēts, ka līdz
2000.gada 1.janvārim maksājumu apjoms tiks samazināts līdz 33%, kurus līdzīgās
daļās maksās darba devējs un darba ņēmējs. Sociālās apdrošināšanas maksājumu
apjoms ir uzskatāms par nopietnu šķērsli uzņēmējdarbības attīstībā, jo tas
pārsniedz vidējo līmeni Eiropā, kur sociālās apdrošināšanas likmes tiek
uzskatītas par tik augstām, ka tās neveicina uzņēmējdarbību.
Jāatzīmē, ka likums, lai stimulētu
uzņēmējdarbību, paredz 20% lielu ienākuma nodokļa atlaidi mazajiem un vidējiem
uzņēmumiem, tādējādi nodokļa likme samazinās no 25% uz 20%. Te gan jāņem vērā,
ka kritēriji, pēc kuriem tiek noteikts, vai uzņēmums ir mazais un vidējais, ir
daudz stingrāki kā Eiropas Savienībā. Lielākā daļa Latvijas uzņēmumu pašlaik
strādā vai nu bez, vai nu ar minimālu peļņu, līdz ar to šim atvieglojumam nav
būtiskas nozīmes. Fakts, ka uzņēmumu ienākuma nodoklis valsts budžetā ienes
tikai apmēram 8% no tā kopējiem ieņēmumiem, liecina, ka lielākajai daļai
uzņēmēju ir nosliece izvairīties no šī nodokļa maksāšanas.
Līdz ar to darbībai, kas jāveic nodokļu
politikas jomā saistībā ar uzņēmējdarbības veicināšanu, jābūt vērstai divos
virzienos:
1.
Uzlabot nodokļu administrēšanu,
veicot attiecīgas izmaiņas likumdošanā un radot motivāciju uzņēmējiem sakārtot
grāmatvedību; uzrādīt reālās algas un maksāt darba devēja sociālo nodokli;
izskatīt iespējas, kā samazināt sociālās apdrošināšanas maksājumus vai
samazināt ar nodokļiem apliekamo objektu skaitu.
2.
Samazināt vai kompensēt atsevišķu
nodokļu likmes attiecībā uz ienākumiem, kas tiek ieguldīti uzņēmuma ilgtermiņa
attīstībā, lai veicinātu videi draudzīgāku tehnoloģiju ieviešanu un radītu
jaunas darba vietas.
Nodokļu un nodevu ietekme uz uzņēmējdarbību
Nodokļu sistēmas raksturīgākās iezīmes Latvija
Republikā ir:
1)
nodokļu likumdošanas mainība,
bieža reglamentējošo normu maiņa un atšķirīga piemērošana;
2)
augstas nodokļu un nodevu likmes;
3)
zems ar nodokli neapliekamo
ienākumu minimums;
4)
neefektīva atvieglojumu sistēma;
5)
sarežģīts aprēķināšanas,
maksāšanas un uzskaites mehānisms;
6)
neefektīva nodokļu administrēšanas
sistēma;
7)
normu piemērošanā ir daudz
izņēmumu;
8)
reglamentējošās normas netiek
atbilstoši skaidrotas.
Šāda sistēma kavē valsts un
uzņēmējdarbības attīstību, jo:
1)
uzņēmēji nav ieinteresēti pilnībā
aprēķināt un maksāt nodokļus;
2)
netiek radīti apstākļi, kas ekonomiskajā
ziņā ieinteresētu attīstīt konkurētspējīgas produkcijas ražošanu vietējam
tirgum un eksportam;
3)
nenodrošina dabas un cilvēku
resursu saglabāšanu un efektīvu izmantošanu;
4)
nenodrošina sociālo problēmu
risināšanu un sociālā taisnīguma principu īstenošanu;
5)
nenodrošina pašvaldību budžetus ar
nepieciešamajiem finansu resursiem;
6)
nenodrošina pilnīgu nodokļu
iekasēšanu;
7)
netiek veicināta uzkrājumu
veidošanās.
Nodokļiem un nodevām jāpilda viena no
to galvenajām funkcijām – jāveicina valsts sociālā un ekonomiskā attīstība, kā
arī jāpalielina iedzīvotāju nodarbinātība. To var panākt, samazinot un
diferencējot nodokļu likmes un piešķirot atvieglojumus. Iekasējamo nodokļu
masas pieaugums jāpanāk, palielinot aplikšanas bāzi (iedzīvotāju un uzņēmumu
papildus ienākumus, preču pakalpojumu apgrozījumu u.c.), taču nepalielinot
nodokļu likmes. Tomēr jāņem vērā, ka iespējamie nodokļu atvieglojumi
sabalansētā tirgus ekonomikā var tikt īstenoti tikai tādēļ, lai samazinātu
kopējās darba devēja (uzņēmēja) izmaksas. Tomēr ilgtermiņa periodā nodokļu un
likmju pazemināšana, iespējams, īpaši neietekmēs nodarbinātību, jo jāņem vērā
darba samaksas veidošanās faktori, sociālās apdrošināšanas sistēmas svārstības
u.c.
Nodokļu atlaižu un diferencēšanas
mērķi:
·
radīt uzņēmēju ieinteresētību veikt
ieguldījumus ražošanā un pakalpojumu sfērā, ieviest modernu tehnoloģiju, ražot
konkurētspējīgu produkciju vietējam tirgum un eksportam, radīt jaunas darba
vietas;
·
radīt labvēlīgus apstākļus
prioritāro tautsaimniecības nozaru attīstībai (lauksaimniecībai, tās
produkcijas pārstrādei, transportam, ostām, kuģniecībai), kā arī vietējo
izejvielu un dabas resursu efektīvai izmantošanai;
·
palielināt nodokļus produkcijai,
kas ir kaitīga veselībai un videi (alkoholam, tabakas izstrādājumiem);
·
radīt labvēlīgus priekšnosacījumus
sociāli neaizsargāto slāņu (bērnu, invalīdu, pensionāru) materiālo apstākļu
uzlabošanai, kā arī izglītības, zinātnes, kultūras un medicīnas attīstībai.
Šajos apstākļos pieaug administrēšanas
loma, jo nodokļu diferencēšana un atvieglojumu plaša piemērošana savā ziņā to
sarežģī. Bet tas ir valstisks uzdevums, ko ir iespējams paveikt. Nodokļu
administrēšanai konsekventi ir jāīsteno funkciju princips, paredzot īpašu darbu
ar nodokļu maksātājiem ne tikai nodokļu maksāšanas procesā un pēc tam, bet
īpaši stadijā pirms nodokļu maksāšanas, kad jāsniedz nepieciešamā informācija
un jāveic izskaidrošana. Tas arī paaugstinās nodokļu administratoru
profesionalitāti, pastiprinās kontroli. Īpaši jāveltī uzmanība revīzijas un
kontroles kvalitātei, izmantojot profesionāļus – zvērinātus revidentus,
grāmatvedības ekspertus, juristus un citus speciālistus. Nodokļu
administrācijai īpaša uzmanība jāveltī nodokļu maksātāju izglītošanai, apgādei
ar materiāliem, ērtāku nodokļu maksāšanas un vienkāršotākas atskaišu sagatavošanas
apstākļu radīšanai.
Šobrīd likumdevējs pieļauj, ka
pastāvīgi tiek mainītas normas, kas reglamentē nodokļus, kā arī to, ka šīs
normas tulko ar instrukciju, norādījumu, skaidrojumu, vēstuļu palīdzību, kas ir
nepieļaujami no uzņēmējdarbības viedokļa. Uzņēmēji nevar plānot savu darbību
ilgākam laika posmam, jo nav garantijas, ka nemainīsies normas, kas to regulē.
Secinājumi
Šobrīd nodokļu sistēma Latvijas Republikā
neveicina valsts ekonomisko attīstību. Tikai īstenojot pasākumus, kas izveidos
labvēlīgu uzņēmējdarbības vidi un stimulēs uzņēmējus maksāt nodokļus nevis
izvairīties no tiem, būs iespējams uzlabot ekonomiskos un sociālos apstākļus,
kas palīdzēs celt visu Latvijas iedzīvotāju labklājību.
Informatīvie resursi
Izmantotā literatūra
1. V. Avotiņš, J. Birzulis, E. Kušners – “Mazā un vidējā biznesa attīstība Latvijā”
Interneta resursi
2.
http://www.vid.gov.lv
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru